Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-08-24
Wersja aktualna od 2023-08-24
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 14 lipca 2023 r.
w sprawie warunków i trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego
Na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 2305 oraz z 2023 r. poz. 347 i 641) zarządza się, co następuje:
§ 1. [Zakres regulacji] Rozporządzenie określa:
1) warunki i tryb planowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa realizowanych przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego;
2) warunki i tryb finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa realizowanych przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego;
3) sposób nakładania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa oraz właściwość organów w tych sprawach, w tym ujętych w planowaniu operacyjnym i programach obronnych.
§ 2. [Definicje] Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) celach NATO dla Rzeczypospolitej Polskiej - należy przez to rozumieć uzgodniony z NATO w ramach sojuszniczego planowania obronnego zestaw wymogów i zobowiązań Rzeczypospolitej Polskiej, które dotyczą rozwoju i pozyskiwania zdolności oraz wydzielenia sił do NATO (katalogu Sił), przewidzianych do realizacji w określonej perspektywie czasowej;
2) zadaniach operacyjnych - należy przez to rozumieć tę część zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa, które są realizowane w celu reagowania na powstałe zagrożenia lub ich symptomy w każdym stanie gotowości obronnej państwa;
3) zestawie zadań operacyjnych - należy przez to rozumieć usystematyzowaną listę zadań operacyjnych, przewidzianą do realizacji przez określonego ministra kierującego działem administracji rządowej, centralny organ administracji rządowej, wojewodę, kierownika jednostki organizacyjnej podległej lub nadzorowanej przez Prezesa Rady Ministrów albo ministra, albo też określoną grupę tych podmiotów, przy pomocy podległych i nadzorowanych jednostek organizacyjnych, oraz wykonawców realizujących zadania na rzecz Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, zwanych dalej „Siłami Zbrojnymi", o których mowa w art. 648 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny, zwanej dalej „ustawą", a w przypadku wojewodów również przy pomocy marszałków województw, starostów, prezydentów miast, wójtów i burmistrzów oraz jednostek organizacyjnych utworzonych przez jednostki samorządu terytorialnego;
4) planowaniu obronnym - należy przez to rozumieć ustalanie sposobów wykonywania zadań w ramach przygotowań obronnych państwa przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego oraz wykorzystania w tym celu niezbędnych sił i środków, obejmujące planowanie operacyjne i programowanie obronne, w tym wykonywanie, uzgadnianie i aktualizowanie planów operacyjnych, programów obronnych oraz dokumentów sporządzanych w ramach przeglądów obronnych z uwzględnieniem wszystkich wykonawców zadań, którzy znajdują się we właściwości organu sporządzającego;
5) planowaniu operacyjnym - należy przez to rozumieć ustalanie czynności dotyczących przygotowania i działania organów administracji rządowej i organów samorządu terytorialnego, w celu reagowania na zagrożenia lub ich symptomy w każdym stanie gotowości obronnej państwa, ujętych w formie zestawów zadań operacyjnych, a także ustalanie sił i środków niezbędnych do ich wykonania;
6) cyklu planistycznym - należy przez to rozumieć okres od rozpoczęcia prac nad Planem Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej do zakończenia opracowywania planów operacyjnych funkcjonowania na wszystkich szczeblach administracji publicznej, w tym przygotowania obligatoryjnych załączników do tych planów;
7) programowaniu obronnym - należy przez to rozumieć ustalanie zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa realizowanych w czasie pokoju na piętnastoletni okres planistyczny, rozpoczynający się w roku nieparzystym, ujętych w programach obronnych w formie zestawienia przedsięwzięć rzeczowo-finansowych, w celu utrzymania i rozwoju potencjału obronnego państwa oraz zabezpieczenia potrzeb i przygotowania Sił Zbrojnych, organów administracji rządowej i organów samorządu terytorialnego do działania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, a także projektowanie środków budżetowych przeznaczonych na ten cel;
8) karcie realizacji zadania operacyjnego - należy przez to rozumieć dokument wykonawczy będący częścią składową planu operacyjnego, określający szczegółową procedurę postępowania osoby lub komórki organizacyjnej bezpośrednio realizującej zadanie operacyjne oraz podmioty współdziałające w realizacji tego zadania i niezbędne do tego dokumenty;
9) przeglądach obronnych - należy przez to rozumieć zespół czynności realizowanych przez analizy, ankiety, raporty, sprawozdania i inne dokumenty wykonywane okresowo przez właściwe organy administracji rządowej, na potrzeby oceny stanu przygotowań obronnych, oraz wynikające z nich wnioski, zawierające rekomendacje doskonalenia systemu obronnego państwa i poszczególnych jego elementów, z których należy sporządzić dokument wynikowy;
10) zadaniach wynikających z obowiązków państwa-gospodarza - należy przez to rozumieć zadania, o których mowa w art. 23a ustawy z dnia 23 września 1999 r. o zasadach pobytu wojsk obcych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zasadach ich przemieszczania się przez to terytorium oraz zasadach udzielania pomocy wojskom sojuszniczym i organizacjom międzynarodowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 807);
11) organie sporządzającym - należy przez to rozumieć organ administracji rządowej, kierownika jednostki organizacyjnej podległej lub nadzorowanej przez Prezesa Rady Ministrów albo ministra, marszałka województwa, starostę, prezydenta miasta, wójta i burmistrza wykonujących, uzgadniających i aktualizujących plan operacyjny, program obronny lub dokument sporządzany w ramach przeglądu obronnego i wydających wytyczne do ich opracowania;
12) organie nakładającym zadania wykonywane w ramach przygotowań obronnych państwa - należy przez to rozumieć organ administracji rządowej, kierownika jednostki organizacyjnej podległej lub nadzorowanej przez Prezesa Rady Ministrów albo ministra, marszałka województwa, starostę, prezydenta miasta, wójta i burmistrza;
13) podmiocie koordynującym - należy przez to rozumieć organ wiodący (koordynujący), właściwy merytorycznie w zakresie realizacji zadania operacyjnego;
14) podmiocie realizującym - należy przez to rozumieć organ bezpośrednio lub pośrednio odpowiedzialny za wykonanie zadania operacyjnego, zgodnie z wytycznymi podmiotu koordynującego;
15) podmiocie współdziałającym - należy przez to rozumieć organ współdziałający w realizacji zadania operacyjnego i współuczestniczący w opracowaniu procedur wykonawczych.
§ 3. [Wykonywanie zadań w ramach przygotowań obronnych państwa] 1. Wykonywanie zadań w ramach przygotowań obronnych państwa następuje w ramach planowania operacyjnego przez nakładanie zadań operacyjnych na ministrów kierujących działami administracji rządowej, centralne organy administracji rządowej, wojewodów, kierowników jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Prezesa Rady Ministrów albo ministra, albo też określoną grupę tych podmiotów, marszałków województw, starostów, prezydentów miast, wójtów i burmistrzów oraz jednostek organizacyjnych utworzonych przez jednostki samorządu terytorialnego lub innych wykonawców realizujących nałożone zadania.
2. Nakładanie zadań operacyjnych następuje w niejawnym procesie planowania operacyjnego, umożliwiającym administracji publicznej przygotowanie do efektywnego i skutecznego współdziałania w każdym stanie gotowości obronnej państwa.
§ 4. [Wykonywanie zadań w ramach przygotowań obronnych państwa] 1. Wykonywanie zadań w ramach przygotowań obronnych państwa, o których mowa w § 1 pkt 1, w zakresie planowania operacyjnego, następuje w drodze sporządzenia w ramach nowego cyklu planistycznego:
1) Planu Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej - przez Ministra Obrony Narodowej na podstawie ustaleń przyjętych w strategii bezpieczeństwa narodowego, o której mowa w art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, i Polityczno-Strate-gicznej Dyrektywy Obronnej Rzeczypospolitej Polskiej, o której mowa w art. 24 ust. 1 pkt 4 ustawy, w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie postanowienia o wydaniu Polityczno-Strategicznej Dyrektywy Obronnej Rzeczypospolitej Polskiej;
2) planów operacyjnych funkcjonowania działów administracji rządowej - przez ministrów kierujących działami administracji rządowej w terminie 5 miesięcy od otrzymania wypisów z Planu Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej;
3) planów operacyjnych funkcjonowania urzędów obsługujących centralne organy administracji rządowej i jednostek organizacyjnych podległych Prezesowi Rady Ministrów lub przez niego nadzorowanych - przez centralne organy administracji rządowej lub kierowników tych jednostek organizacyjnych w terminie 5 miesięcy od otrzymania wypisów z Planu Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej;
4) planów operacyjnych funkcjonowania urzędów obsługujących centralne organy administracji rządowej i jednostek organizacyjnych podległych danemu ministrowi lub przez niego nadzorowanych - przez centralne organy administracji rządowej lub kierowników tych jednostek organizacyjnych, na których nałożono zadania operacyjne, w terminie 4 miesięcy od otrzymania wypisów z planu operacyjnego funkcjonowania działu administracji rządowej;
5) planów operacyjnych funkcjonowania województw - przez wojewodów w terminie 5 miesięcy od otrzymania wypisów z Planu Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej;
6) planów operacyjnych funkcjonowania urzędów marszałkowskich - przez marszałków województw w terminie 4 miesięcy od otrzymania wypisów z planu operacyjnego funkcjonowania województwa;
7) planów operacyjnych funkcjonowania powiatów i miast na prawach powiatu - przez odpowiednio starostów i prezydentów miast na prawach powiatu w terminie 4 miesięcy od otrzymania wypisów z planu operacyjnego funkcjonowania województwa;
8) Planu Operacyjnego Funkcjonowania Miasta Stołecznego Warszawy - przez Prezydenta m.st. Warszawy w terminie 4 miesięcy od otrzymania wypisów z planu operacyjnego funkcjonowania województwa;
9) planów operacyjnych funkcjonowania gmin i gmin o statusie miasta - przez odpowiednio wójtów, burmistrzów, prezydentów miast w terminie 3 miesięcy od otrzymania wypisów z planu operacyjnego funkcjonowania powiatu;
10) planów operacyjnych funkcjonowania wykonawców zadań operacyjnych - przez wykonawców zadań operacyjnych innych niż wymienieni w pkt 1-9, o ile organ nakładający zadania wykonywane w ramach przygotowań obronnych państwa zlecił wykonanie takiego planu, w terminie 4 miesięcy od otrzymania wypisów z planu operacyjnego funkcjonowania organu nakładającego zadanie.
2. Organy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 5, informują Ministra Obrony Narodowej o zakończeniu cyklu planistycznego, w terminie 30 dni od jego zakończenia.
3. Organy, o których mowa w ust. 1 pkt 4 i 6-10, przedstawiają informację o zakończeniu cyklu planistycznego organowi, który zatwierdza ich plan, w terminie 30 dni od jego zakończenia.
§ 5. [Plan Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej] 1. Plan Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej Minister Obrony Narodowej uzgadnia ze wskazanymi przez Prezesa Rady Ministrów organami, stosownie do ich właściwości, oraz:
1) Szefem Biura Bezpieczeństwa Narodowego;
2) Szefem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego;
3) Szefem Agencji Wywiadu.
2. Pozostałe plany uzgadniają:
1) Minister Obrony Narodowej - w przypadku planów, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 2, 3 i 5;
2) minister kierujący działem administracji rządowej - w przypadku planów, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 4;
3) wojewoda - w przypadku planów, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 6-8;
4) starosta - w przypadku planów, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 9;
5) organ nakładający zadania wykonywane w ramach przygotowań obronnych państwa na wykonawców zadań operacyjnych - w przypadku planów, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 10.
3. Przedłożenie planu do uzgodnienia następuje w terminie 30 dni od dnia jego podpisania.
4. Uzgodnienie planu następuje w terminie 30 dni od dnia przedłożenia do uzgodnienia. W uzasadnionych przypadkach organ uzgadniający może wydłużyć termin uzgodnienia planu do 45 dni.
§ 6. [Organy zatwierdzające plan] 1. Plan zatwierdza:
1) Prezes Rady Ministrów - w przypadku planów, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1-3 i 5;
2) minister kierujący działem administracji rządowej - w przypadku planów, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 4;
3) wojewoda - w przypadku planów, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 6-9;
4) organ nakładający zadania wykonywane w ramach przygotowań obronnych państwa na wykonawców zadań operacyjnych - w przypadku planów, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 10.
2. Zatwierdzenie planów następuje w terminie 30 dni od dnia przedłożenia ich do zatwierdzenia.
§ 7.[Nałożenie przez Prezesa Rady Ministrów zadań operacyjnych] Prezes Rady Ministrów nakłada na organ zadania operacyjne przez zatwierdzenie Planu Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej, z uwzględnieniem właściwości danego organu, posiadanych sił i środków, a także sił i środków jednostek organizacyjnych podległych temu organowi lub przez niego nadzorowanych oraz wykonawców realizujących zadania na rzecz Sił Zbrojnych.
§ 8. [Przekazanie wpisów z planu] 1. Minister Obrony Narodowej przekazuje ministrom kierującym działami administracji rządowej, centralnym organom administracji rządowej i kierownikom jednostek organizacyjnych podległych Prezesowi Rady Ministrów lub przez niego nadzorowanych oraz wojewodom wypisy z planu, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 1, zawierające:
1) ocenę zewnętrznych zagrożeń bezpieczeństwa państwa;
2) zamiar reagowania obronnego państwa;
3) zestaw albo zestawy zadań operacyjnych przeznaczonych do wykonania przez organ sporządzający, w tym zadania zabezpieczające potrzeby Sił Zbrojnych i wojsk sojuszniczych stosownie do właściwości, terminy realizacji poszczególnych zadań operacyjnych oraz podmioty koordynujące, realizujące i współdziałające w ich realizacji;
4) przedsięwzięcia i procedury realizowane w stanach gotowości obronnej państwa;
5) przedsięwzięcia i procedury związane z przygotowaniem i funkcjonowaniem systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym, w tym obroną państwa, zwanego dalej „systemem kierowania", określone w odrębnych przepisach.
2. Ministrowie kierujący działami administracji rządowej przekazują centralnym organom administracji rządowej i jednostkom organizacyjnym podległym lub nadzorowanym przez ministra wypisy z planów, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 2, zawierające:
1) ocenę zagrożeń w dziale administracji rządowej związanych z zewnętrznym bezpieczeństwem państwa;
2) zamiar realizacji zadań operacyjnych właściwego ministra kierującego działem administracji rządowej;
3) zadania operacyjne, w tym zadania własne, przeznaczone do wykonania przez organ sporządzający, a także zadania zabezpieczające potrzeby Sił Zbrojnych i wojsk sojuszniczych stosownie do właściwości, sposób i terminy realizacji poszczególnych zadań operacyjnych oraz siły i środki przewidziane do wykorzystania w tym celu;
4) przedsięwzięcia i procedury realizowane w stanach gotowości obronnej państwa oraz w ramach kierowania działem administracji rządowej;
5) zasady współdziałania w realizacji zadań operacyjnych z innymi organami sporządzającymi oraz Siłami Zbrojnymi, wojskami sojuszniczymi i organizacjami międzynarodowymi.
3. Właściwi wojewodowie przekazują marszałkom województw, starostom i prezydentom miast na prawach powiatu, Prezydentowi m.st. Warszawy i innym wykonawcom zadań wypisy z planów, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 5, zawierające:
1) ocenę zagrożeń województwa związanych z zewnętrznym bezpieczeństwem państwa;
2) zamiar realizacji zadań operacyjnych właściwego wojewody;
3) zadania operacyjne, w tym zadania własne, przeznaczone do wykonania przez organ sporządzający, a także zadania zabezpieczające potrzeby Sił Zbrojnych i wojsk sojuszniczych stosownie do właściwości, sposób i terminy realizacji poszczególnych zadań operacyjnych oraz siły i środki przewidziane do wykorzystania w tym celu;
4) przedsięwzięcia i procedury realizowane w stanach gotowości obronnej państwa oraz kierowania województwem;
5) zasady współdziałania w realizacji zadań operacyjnych z innymi organami sporządzającymi oraz Siłami Zbrojnymi, wojskami sojuszniczymi i organizacjami międzynarodowymi.
4. Starostowie przekazują wójtom (burmistrzom, prezydentom miast) wypisy z planów, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 7, zawierające zadania operacyjne, w tym zadania własne, przeznaczone do wykonania przez organ sporządzający, a także zadania zabezpieczające potrzeby Sił Zbrojnych i wojsk sojuszniczych stosownie do właściwości, sposób i terminy realizacji poszczególnych zadań operacyjnych oraz siły i środki przewidziane do wykorzystania w tym celu.
5. Organ nakładający zadania wykonywane w ramach przygotowań obronnych państwa przekazuje wykonawcom zadań operacyjnych wypisy ze swojego planu, zawierające zadania operacyjne, w tym zadania własne, do wykonania przez organ sporządzający, sposób i terminy realizacji poszczególnych zadań operacyjnych oraz siły i środki przewidziane do wykorzystania w tym celu.
§ 9. [Sporządzanie planów operacyjnych] 1. Sporządzanie planów operacyjnych, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 2-8, następuje z uwzględnieniem w nich infrastruktury państwa, możliwości organizacyjno-finansowych wykonawców zadań operacyjnych oraz zadań realizowanych na rzecz Sił Zbrojnych i wojsk sojuszniczych, w tym:
1) wypisów, o których mowa w § 8 ust. 1-3;
2) oceny zagrożeń w sferze właściwości lub na terenie objętym właściwością organu sporządzającego;
3) zamiaru realizacji zadań operacyjnych organu sporządzającego, przeznaczonych do wykonania przez ten organ;
4) zadań operacyjnych, w tym zadań urzędu obsługującego organ sporządzający, przeznaczonych do wykonania przez podległe i nadzorowane przez niego organy administracji rządowej i kierowników jednostek organizacyjnych, zadań operacyjnych przeznaczonych do wykonania przez marszałków województw i starostów w przypadku gdy organem sporządzającym jest wojewoda albo zadań operacyjnych realizowanych przez wójtów (burmistrzów lub prezydentów miast) w przypadku gdy organem sporządzającym jest starosta;
5) przedsięwzięć i procedur realizowanych w stanach gotowości obronnej państwa;
6) zasad współdziałania w realizacji zadań operacyjnych;
7) przedsięwzięć i procedur związanych z przygotowaniem i funkcjonowaniem systemu kierowania w sferze właściwości organu sporządzającego;
8) kart realizacji zadań operacyjnych;
9) wytycznych koordynacyjnych i innych dokumentów mających wpływ na prawidłową realizację przydzielonych zadań.
2. Sporządzanie planów, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 9 i 10, następuje z uwzględnieniem struktury organizacyjnej organu sporządzającego plan oraz możliwości wykonania zadań operacyjnych i zadań realizowanych na rzecz Sił Zbrojnych i wojsk sojuszniczych, w tym:
1) wypisów, o których mowa w § 8 ust. 4 i 5;
2) kart realizacji zadań operacyjnych;
3) wytycznych koordynacyjnych i innych dokumentów mających wpływ na prawidłową realizację przydzielonych zadań.
3. Prawidłowe sporządzenie planów operacyjnych odbywa się na podstawie ustaleń przyjętych w dokumentach normalizacji obronnej.
4. W planach, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 2-9, uwzględnia się zadania urzędu obsługującego organ sporządzający.
5. Podmiot koordynujący wydaje wytyczne, o których mowa w ust. 1 pkt 9, określające procedury wykonawcze dla podmiotów realizujących zadania operacyjne.
6. W karcie realizacji zadania operacyjnego podmiot koordynujący i realizujący ujmuje w szczególności:
1) treść zadania operacyjnego;
2) oznaczenie zadania operacyjnego;
3) osoby i komórki organizacyjne odpowiedzialne za realizację zadania operacyjnego;
4) termin wykonania zadania operacyjnego;
5) szczegółowe procedury realizacji zadania operacyjnego;
6) podmioty współdziałające przy realizacji zadania operacyjnego.
§ 10. [Zapewnienie ciągłości wykonywania zadań w ramach przygotowań obronnych państwa] 1. Zapewnienie ciągłości wykonywania zadań w ramach przygotowań obronnych państwa następuje przez:
1) obowiązywanie planów operacyjnych i programów obronnych do czasu zatwierdzenia nowych planów operacyjnych i programów obronnych;
2) aktualizację lub opracowanie nowych planów operacyjnych;
3) aneksowanie lub opracowanie nowych programów obronnych.
2. Plany, o których mowa w § 4 ust. 1, podlegają przeglądowi i aktualizacji nie rzadziej niż raz na 12 miesięcy od zakończenia cyklu planistycznego.
3. Plany, o których mowa w § 4 ust. 1, podlegają aktualizacji w przypadku zmian:
1) środowiska bezpieczeństwa państwa;
2) wynikających z ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 2512) - na podstawie wniosku właściwego organu, zawierającego proponowane rekomendacje, przekazanego do Ministra Obrony Narodowej w terminie do 60 dni od powstania tych zmian;
3) dotyczących jednostek podległych lub nadzorowanych przez Prezesa Rady Ministrów lub ministrów - na podstawie wniosku właściwego organu, zawierającego proponowane rekomendacje, przekazanego do Ministra Obrony Narodowej w terminie do 60 dni od powstania tych zmian;
4) wynikających z zabezpieczenia potrzeb Sił Zbrojnych i wojsk sojuszniczych;
5) organizacyjnych w urzędach obsługujących organy sporządzające plany.
4. Aktualizacji w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-4, dokonuje się w ramach przeglądu Planu Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od powstania tych zmian.
5. Aktualizacji w przypadku, o którym mowa w ust. 3 pkt 5, dokonuje się w ramach przeglądu planów operacyjnych funkcjonowania w terminie nie dłuższym niż 4 miesiące od powstania tych zmian.
6. W przypadku aktualizacji Planu Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej plany operacyjne funkcjonowania aktualizuje się w terminie nie dłuższym niż 4 miesiące od otrzymania wypisu z planu organu nakładającego zadania wykonywane w ramach przygotowań obronnych państwa.
7. W zależności od zakresu zmian, o których mowa w ust. 3 pkt 1-4, dopuszcza się możliwość opracowania nowego planu na warunkach i w trybie określonych w § 4-6.
8. Aneksowanie programów obronnych przeprowadza się na warunkach i w trybie określonych dla ich opracowania.
§ 11. [Programowanie obronne na podstawie ustaleń] 1. Programowanie obronne odbywa się na podstawie ustaleń przyjętych:
1) w strategii bezpieczeństwa narodowego, o której mowa w art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy;
2) w wytycznych Ministra Obrony Narodowej do programowania przygotowań obronnych Rzeczypospolitej Polskiej na piętnastoletni okres planistyczny rozpoczynający się w roku nieparzystym, które sporządza się raz na 4 lata z piętnastomiesięcznym wyprzedzeniem w stosunku do początkowego roku ich obowiązywania.
2. W wytycznych, o których mowa w ust. 1 pkt 2, uwzględnia się rekomendacje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej do przygotowań obronnych Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w art. 24 ust. 1 pkt 3 ustawy.
§ 12. [Programy sporządzane w ramach programowania obronnego] 1. W ramach programowania obronnego, co 4 lata, na piętnastoletni okres planistyczny rozpoczynający się w roku nieparzystym sporządza się:
1) Program Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych Rzeczypospolitej Polskiej, który sporządza Minister Obrony Narodowej, po zasięgnięciu opinii organów sporządzających programy, o których mowa w pkt 2;
2) programy pozamilitarnych przygotowań obronnych:
a) działów administracji rządowej, które sporządzają ministrowie kierujący działami administracji rządowej,
b) urzędów obsługujących centralne organy administracji rządowej będące dysponentami części budżetowych, które opracowują te organy,
c) województw, które sporządzają wojewodowie
- w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej.
2. W ramach programowania obronnego opracowuje się również:
1) program rozwoju Sił Zbrojnych, o którym mowa w art. 37 ustawy;
2) Plan zabezpieczenia potrzeb Sił Zbrojnych realizowanych przez przedsiębiorców, o którym mowa w art. 651 ustawy.
3. Uzgodnienia programów obronnych przeprowadza się w terminie:
1) określonym przez organ sporządzający - w przypadku Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych Rzeczypospolitej Polskiej;
2) do 28 lutego w roku nieparzystym rozpoczynającym obowiązywanie programów pozamilitarnych przygotowań obronnych, o których mowa w ust. 1 pkt 2.
4. Programy pozamilitarnych przygotowań obronnych, o których mowa w ust. 1 pkt 2, są sporządzane zgodnie z Programem Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 13. [Zakres programów, o których mowa w § 12 ust. 1] W programach, o których mowa w § 12 ust. 1, ujmuje się:
1) wymagania dotyczące pozamilitarnych przygotowań obronnych na piętnastoletni okres obowiązywania programu;
2) przedsięwzięcia rzeczowo-finansowe w zakresie utrzymywania i doskonalenia struktur pozamilitarnych systemu obronnego państwa, dotyczące:
a) przygotowania systemu kierowania, w tym:
- inwestycji lub budowy, przebudowy, remontu oraz wyposażania stanowisk kierowania, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy, w sprzęt niezbędny do wykonywania zadań w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa,
- systemów łączności na potrzeby obronne, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 6 ustawy,
b) zaspokajania potrzeb Sił Zbrojnych i wojsk sojuszniczych, w tym realizacji przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego:
- celów NATO dla Rzeczypospolitej Polskiej,
- zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza,
- inwestycji na drogach o znaczeniu obronnym oraz ich utrzymania, a także przygotowania środków transportu na potrzeby Sił Zbrojnych i wojsk sojuszniczych,
- przygotowania zaplecza materiałowo-technicznego do zabezpieczenia przewozów Sił Zbrojnych i wojsk sojuszniczych zgodnie z planami osłony technicznej dróg o znaczeniu obronnym,
- inwestycji na liniach kolejowych o znaczeniu wyłącznie obronnym oraz ich utrzymania, a także utrzymywania w gotowości taboru kolejowego i przygotowania zaplecza materiałowo-technicznego do zabezpieczenia przewozów Sił Zbrojnych i wojsk sojuszniczych zgodnie z planami osłony technicznej sieci kolejowej,
- inwestycji na śródlądowych drogach wodnych na potrzeby obronne,
- przygotowania zaplecza materiałowo-technicznego do zabezpieczenia przewozów Sił Zbrojnych i wojsk sojuszniczych zgodnie z planami osłony technicznej śródlądowych dróg wodnych,
- przygotowania infrastruktury lotniskowej na potrzeby Sił Zbrojnych i wojsk sojuszniczych,
- przygotowania infrastruktury portów morskich na potrzeby Sił Zbrojnych i wojsk sojuszniczych,
- utrzymania w gotowości na potrzeby Sił Zbrojnych i wojsk sojuszniczych punktów dostępowych do sieci przedsiębiorcy telekomunikacyjnego,
- innych przedsięwzięć umożliwiających mobilizacyjne rozwinięcie Sił Zbrojnych,
c) przygotowania ochrony obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa lub obronności państwa,
d) organizacji ćwiczeń obronnych,
e) organizacji kontroli realizacji zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa,
f) organizacji kursów obronnych i wyższych kursów obronnych przez Ministra Obrony Narodowej;
3) projektowane nakłady na pozamilitarne przygotowania obronne w piętnastoletnim okresie obowiązywania programu, usystematyzowane według:
a) planowanych przedsięwzięć rzeczowo-finansowych,
b) części, działów i rozdziałów budżetu państwa.
§ 14. [Organy zatwierdzające programy obronne] Programy obronne zatwierdza:
1) Prezes Rady Ministrów - w przypadku Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych Rzeczypospolitej Polskiej, w terminie do dnia 31 grudnia każdego roku parzystego poprzedzającego rok rozpoczęcia jego obowiązywania;
2) organ sporządzający - w przypadku programów pozamilitarnych przygotowań obronnych, o których mowa w § 12 ust. 1 pkt 2, niezwłocznie po ich uzgodnieniu w terminie określonym w § 12 ust. 3.
§ 15. [Przeglądy obronne oraz ich zakres] 1. W ramach planowania obronnego przeprowadza się przeglądy obronne, które obejmują:
1) analizę danych liczbowych i opisowych ocen stanu przygotowań obronnych, które sporządzają dysponenci części budżetowych w formie Narodowego Kwestionariusza Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych, odpowiednio: działu administracji rządowej, urzędu obsługującego centralny organ administracji rządowej albo województwa, według stanu na dzień 31 grudnia każdego roku;
2) ocenę pozamilitarnych przygotowań obronnych Rzeczypospolitej Polskiej, którą sporządza się w latach nieparzystych na podstawie analizy materiałów, w tym tych, o których mowa w pkt 1, zawierającą stan przygotowania struktur pozamilitarnych systemu obronnego państwa do realizacji zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa oraz wynikające z niej wnioski, zawierające rekomendacje do dalszych przygotowań obronnych;
3) ocenę Sił Zbrojnych, którą sporządza się w latach nieparzystych, zawierającą stan przygotowania Sił Zbrojnych do realizacji przez nie zadań oraz wynikające z niej wnioski;
4) raport o stanie obronności Rzeczypospolitej Polskiej, który sporządza się w latach parzystych we współpracy z ministrami i centralnymi organami administracji rządowej, z uwzględnieniem treści dokumentów, o których mowa w pkt 2 i 3.
2. Dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 1, organy sporządzające przedkładają Ministrowi Obrony Narodowej do dnia 28 lutego każdego roku, w celu ich wykorzystania w procesie opracowania oceny, o której mowa w ust. 1 pkt 2.
3. Dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 2-4, zostają opracowane i przedstawione do akceptacji Ministrowi Obrony Narodowej do dnia 30 czerwca.
4. Dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 2-4, Minister Obrony Narodowej przedstawia Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej i Prezesowi Rady Ministrów w terminie do 30 dni od dnia ich zaakceptowania.
§ 16. [Finansowanie realizacji przedsięwzięć] 1. Realizację przedsięwzięć, o których mowa w § 13 pkt 2, finansuje się w ramach środków określonych na dany rok budżetowy w programie, o którym mowa w § 12 ust. 1 pkt 1, w części budżetu państwa dysponenta planującego i wykonującego zadania obronne.
2. Finansowanie przedsięwzięć, o których mowa w § 13 pkt 2, realizowanych przez organy niebędące dysponentami części budżetowych, jest planowane w części budżetowej organu sprawującego nadzór nad organem sporządzającym.
3. Przedsięwzięcia, o których mowa w § 13 pkt 2, realizowane przez organy niebędące dysponentami części budżetowych, mające charakter administracyjno-biurowy, są finansowane ze środków własnych organów sporządzających.
§ 17.[Ważność dotychczasowych planów i programów] Plany i programy wykonane na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2004 r. w sprawie warunków i trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 1911 oraz z 2022 r. poz. 441) zachowują moc do dnia zatwierdzenia planów i programów opracowanych według niniejszego rozporządzenia.
§ 18.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.1)
Prezes Rady Ministrów: M. Morawiecki
1) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2004 r. w sprawie warunków i trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 1911 oraz z 2022 r. poz. 441), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 821 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 2305 oraz z 2023 r. poz. 347 i 641).