ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ1)
z dnia 30 kwietnia 2008 r.
w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników niebędących nauczycielami, zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez organy administracji rządowej oraz w niektórych innych jednostkach organizacyjnych
z dnia 30 kwietnia 2008 r. (Dz.U. z 2008 r., Nr 82, poz. 493)
t.j. z dnia 12 kwietnia 2017 r. (Dz.U. z 2017 r., poz. 770)
t.j. z dnia 5 marca 2019 r. (Dz.U. z 2019 r., poz. 418)
t.j. z dnia 10 września 2020 r. (Dz.U. z 2020 r., poz. 1559)
t.j. z dnia 3 sierpnia 2023 r. (Dz.U. z 2023 r., poz. 1505)
(ostatnia zmiana: Dz.U. z 2024 r., poz. 625)
Na podstawie art. 773 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2023 r. poz. 1465) zarządza się, co następuje:
§ 1. [Stosowanie przepisów rozporządzenia] 1. Przepisy rozporządzenia stosuje się do pracowników:
1) niebędących nauczycielami, zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych działających na podstawie ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900), zakładanych i prowadzonych przez:
a) ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania,
b) ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego,
c) ministra właściwego do spraw rolnictwa,
d) Ministra Sprawiedliwości,
e) ministra właściwego do spraw środowiska,
f) ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej,
g) ministra właściwego do spraw żeglugi śródlądowej,
h) ministra właściwego do spraw rybołówstwa;
2) zatrudnionych w:
a) (uchylona),
b) Biurze Polskiej Komisji Akredytacyjnej,
c) Centrum Edukacji Artystycznej,
d) Krajowym Centrum Edukacji Rolniczej.
2. Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do dyrektora, zastępcy dyrektora i głównego księgowego jednostek, o których mowa w ust. 1, z wyjątkiem § 13 i 14 oraz kwalifikacji zawodowych, które są określone w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§ 2. [Tabele stawek miesięcznych, dodatku funkcyjnego oraz stanowisk, zaszeregowań i kwalifikacji zawodowych] Ustala się:
1) tabele miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego, które są określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
2) tabele stanowisk, zaszeregowań i kwalifikacji zawodowych pracowników, które są określone w załączniku nr 2 do rozporządzenia;
3) wykaz stanowisk uprawnionych do dodatku funkcyjnego oraz tabelę stawek dodatku funkcyjnego, które są określone w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
§ 3. [Definicje] Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) szkole bez bliższego określenia, rozumie się przez to:
a) szkoły,
b) placówki doskonalenia nauczycieli o zasięgu ogólnokrajowym,
c) warsztaty szkolne szkół prowadzących kształcenie zawodowe w okręgowych ośrodkach wychowawczych, zakładach poprawczych lub schroniskach dla nieletnich,
d) okręgowe ośrodki wychowawcze, zakłady poprawcze oraz schroniska dla nieletnich tworzone i prowadzone przez Ministra Sprawiedliwości,
e) Centralną Komisję Egzaminacyjną oraz okręgowe komisje egzaminacyjne;
2) najniższym wynagrodzeniu zasadniczym - rozumie się przez to najniższe wynagrodzenie zasadnicze w pierwszej kategorii zaszeregowania, określone w tabelach miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego, o których mowa w § 2 pkt 1.
§ 4.[Wynagrodzenie przysługujące pracownikowi zatrudnionemu w niepełnym wymiarze czasu pracy] Pracownikowi zatrudnionemu w niepełnym wymiarze czasu pracy przysługują wynagrodzenie zasadnicze i inne składniki wynagrodzenia w wysokości proporcjonalnej do wymiaru czasu pracy określonego w umowie o pracę.
§ 5. [Stawka godzinowa] Godzinową stawkę:
1) wynagrodzenia zasadniczego wynikającego z osobistego zaszeregowania pracownika, określonego stawką miesięczną, oraz
2) wynikającą z najniższego wynagrodzenia zasadniczego
- ustala się, dzieląc miesięczną stawkę wynagrodzenia przez liczbę godzin pracy przypadających do przepracowania w danym miesiącu.
§ 6. [Zasady przyznawania dodatku funkcyjnego] 1. Pracownikowi zatrudnionemu na stanowisku związanym z kierowaniem zespołem oraz radcy prawnemu przysługuje dodatek funkcyjny.
2. Dodatek funkcyjny przysługuje również pracownikowi innemu niż wymieniony w ust. 1, koordynującemu wykonywanie określonych zadań, zatrudnionemu na stanowisku, dla którego w wykazie stanowisk, o którym mowa w § 2 pkt 3, przewiduje się dodatek funkcyjny, z tym że maksymalną stawkę tego dodatku obniża się o dwie stawki.
§ 7. [Zasady przyznawania dodatku specjalnego] 1. Z tytułu okresowego zwiększenia zakresu obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań albo ze względu na charakter pracy lub warunki wykonywania pracy pracodawca może przyznać pracownikowi dodatek specjalny.
2. Dodatek specjalny przyznaje się na czas określony, a w uzasadnionych przypadkach na czas nieokreślony.
3. Dodatek specjalny jest wypłacany w ramach posiadanych środków na wynagrodzenia, w kwocie nieprzekraczającej 40% łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego pracownika.
§ 8. [Dodatek specjalny za trudną pracę] 1. Pracownikowi zatrudnionemu w okręgowym ośrodku wychowawczym, zakładzie poprawczym lub schronisku dla nieletnich przysługuje dodatek specjalny za trudną pracę.
2. Wysokość i warunki przyznawania dodatku, o którym mowa w ust. 1, są określone w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
§ 9. [Dodatek za pracę w porze nocnej] Pracownikowi wykonującemu pracę w porze nocnej przysługuje dodatek do wynagrodzenia za każdą godzinę pracy w porze nocnej w wysokości 20% stawki godzinowej wynagrodzenia zasadniczego, nie niższy jednak od dodatku ustalonego na podstawie art. 1518 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy.
§ 10. [Dodatek za wysługę lat] 1. Pracownikowi przysługuje dodatek za wysługę lat w wysokości 5% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego po 5 latach pracy. Dodatek ten wzrasta o 1% za każdy następny rok pracy do osiągnięcia 20% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego po 20 i więcej latach pracy.
2. Do okresów pracy uprawniających do dodatku za wysługę lat wlicza się wszystkie poprzednie zakończone okresy zatrudnienia oraz inne okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze.
2a. W razie równoczesnego pozostawania w więcej niż jednym stosunku pracy do okresu pracy uprawniającego do dodatku za wysługę lat wlicza się jeden z tych okresów.
3. (uchylony).
4. Dodatek za wysługę lat przysługuje pracownikowi za dni, za które otrzymuje wynagrodzenie, oraz za dni nieobecności w pracy z powodu niezdolności do pracy wskutek choroby albo konieczności osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem lub chorym członkiem rodziny, za które pracownik otrzymuje z tego tytułu zasiłek z ubezpieczenia społecznego.
5. Dodatek za wysługę lat jest wypłacany w terminie wypłaty wynagrodzenia:
1) począwszy od pierwszego dnia miesiąca kalendarzowego następującego po miesiącu, w którym pracownik nabył prawo do dodatku lub wyższej stawki dodatku, jeżeli nabycie prawa nastąpiło w ciągu miesiąca;
2) za dany miesiąc, jeżeli nabycie prawa do dodatku lub do wyższej stawki dodatku nastąpiło pierwszego dnia miesiąca.
§ 11. [Fundusz premiowy] 1. W ramach posiadanych środków na wynagrodzenia może być tworzony fundusz premiowy.
2. Wysokość funduszu premiowego oraz warunki przyznawania i wypłacania premii określa zakładowy regulamin premiowania.
3. Fundusz premiowy nie jest tworzony dla pracowników zatrudnionych w okręgowych ośrodkach wychowawczych, zakładach poprawczych lub schroniskach dla nieletnich.
§ 12.[Fundusz nagród] W ramach posiadanych środków na wynagrodzenia może być tworzony fundusz nagród z przeznaczeniem na nagrody za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej, pozostający w dyspozycji pracodawcy.
§ 13. [Zasady przyznawania nagrody jubileuszowej] 1. Pracownikowi przysługuje nagroda jubileuszowa w wysokości:
1) 75% miesięcznego wynagrodzenia - po 20 latach pracy;
2) 100% miesięcznego wynagrodzenia - po 25 latach pracy;
3) 150% miesięcznego wynagrodzenia - po 30 latach pracy;
4) 200% miesięcznego wynagrodzenia - po 35 latach pracy;
5) 300% miesięcznego wynagrodzenia - po 40 latach pracy;
6) 400% miesięcznego wynagrodzenia - po 45 latach pracy.
2. Do okresu pracy uprawniającego do nagrody jubileuszowej wlicza się wszystkie poprzednie zakończone okresy zatrudnienia oraz inne okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze.
3. W razie równoczesnego pozostawania w więcej niż jednym stosunku pracy do okresu pracy uprawniającego do nagrody jubileuszowej wlicza się jeden z tych okresów.
4. Pracownik nabywa prawo do nagrody jubileuszowej w dniu upływu okresu uprawniającego do tej nagrody.
5. Wypłata nagrody jubileuszowej następuje niezwłocznie po nabyciu przez pracownika prawa do tej nagrody.
6. Podstawę obliczenia nagrody jubileuszowej stanowi wynagrodzenie przysługujące pracownikowi w dniu nabycia prawa do nagrody, a jeżeli dla pracownika jest to korzystniejsze - wynagrodzenie przysługujące mu w dniu jej wypłaty. Jeżeli pracownik nabył prawo do nagrody jubileuszowej, będąc zatrudnionym w innym wymiarze czasu pracy niż w dniu jej wypłaty, podstawę obliczenia nagrody stanowi wynagrodzenie przysługujące pracownikowi w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej. Nagrodę jubileuszową oblicza się zgodnie z przepisami obowiązującymi przy ustalaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy.
7. W razie ustania stosunku pracy w związku z przejściem na rentę z tytułu niezdolności do pracy lub emeryturę pracownikowi, któremu do nabycia prawa do nagrody jubileuszowej brakuje mniej niż 12 miesięcy, licząc od dnia rozwiązania stosunku pracy, nagrodę tę wypłaca się w dniu rozwiązania stosunku pracy.
8. Jeżeli w dniu wejścia w życie przepisów wprowadzających zaliczalność do okresów uprawniających do świadczeń pracowniczych okresów niepodlegających dotychczas wliczeniu upływa okres uprawniający pracownika do dwóch lub więcej nagród jubileuszowych, wypłaca mu się tylko jedną nagrodę - najwyższą.
9. Pracownikowi, który w dniu wejścia w życie przepisów, o których mowa w ust. 8, ma okres dłuższy niż wymagany do nagrody jubileuszowej danego stopnia, a w ciągu 12 miesięcy od tego dnia upłynie okres uprawniający go do nabycia nagrody jubileuszowej wyższego stopnia, nagrodę niższą wypłaca się w pełnej wysokości, a w dniu nabycia prawa do nagrody wyższej - różnicę między kwotą nagrody wyższej a kwotą nagrody niższej.
10. Przepisy ust. 8 i 9 mają odpowiednio zastosowanie, jeżeli w dniu, w którym pracownik udokumentował swoje prawo do nagrody jubileuszowej, był uprawniony do nagrody wyższego stopnia oraz gdy pracownik prawo to nabędzie w ciągu 12 miesięcy od tego dnia.
11. Przy ustalaniu prawa do nagrody jubileuszowej przysługującej pracownikowi, który był zatrudniony w jednostce, o której mowa w § 1 ust. 1, w dniu 1 lipca 1996 r., a przed tym dniem nabył prawo do nagrody jubileuszowej z uwzględnieniem okresów podlegających wliczeniu do okresu pracy uprawniającego do nagrody jubileuszowej na podstawie przepisów obowiązujących przed tym dniem, okresy te podlegają wliczeniu na dotychczasowych zasadach.
12. Pracownik, który podjął zatrudnienie w jednostce, o której mowa w § 1 ust. 1, po dniu 1 lipca 1996 r., nabywa prawo do nagrody jubileuszowej na zasadach określonych w ust. 2-10, niezależnie od wcześniejszego nabycia prawa do nagrody jubileuszowej za dany okres pracy.
§ 14. [Jednorazowa odprawa pieniężna] 1. Pracownikowi spełniającemu warunki uprawniające do renty z tytułu niezdolności do pracy lub emerytury, którego stosunek pracy ustał w związku z przejściem na rentę lub emeryturę, przysługuje jednorazowa odprawa pieniężna w wysokości:
1) jednomiesięcznego wynagrodzenia - jeżeli był zatrudniony krócej niż 10 lat;
2) dwumiesięcznego wynagrodzenia - jeżeli był zatrudniony od 10 do 20 lat;
3) trzymiesięcznego wynagrodzenia - jeżeli był zatrudniony dłużej niż 20 lat.
2. Przy ustalaniu okresów uprawniających do jednorazowej odprawy pieniężnej stosuje się przepisy obowiązujące przy ustalaniu okresów uprawniających do dodatku za wysługę lat.
3. Jednorazową odprawę pieniężną oblicza się zgodnie z przepisami obowiązującymi przy ustalaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy.
4. Pracownik, który otrzymał jednorazową odprawę pieniężną, nie może ponownie nabyć do niej prawa.
§ 15.[Korzystanie z bezpłatnego wyżywienia w czasie wykonywania pracy] Pracownik zatrudniony w szkole na stanowisku kucharza lub pomocy kuchennej jest uprawniony do korzystania z bezpłatnego wyżywienia w czasie wykonywania pracy w okresie prowadzenia żywienia w szkole. Pracownikowi niekorzystającemu z wyżywienia, w tym także z powodu nieobecności w pracy, nie przysługuje ekwiwalent pieniężny z tego tytułu.
§ 16.[Przypadki skrócenia okresu pracy zawodowej] Pracodawca może, w uzasadnionych przypadkach, skrócić pracownikowi okres pracy zawodowej wymagany na danym stanowisku, z wyłączeniem stanowisk, dla których wymagany okres pracy zawodowej określają odrębne przepisy.
§ 17.[Zatrudnienie pracownika niespełniającego wymagań kwalifikacyjnych] Pracownik zatrudniony w jednostce, o której mowa w § 1 ust. 1, który nie posiada kwalifikacji zawodowych przewidzianych dla stanowiska zajmowanego przez niego w dniu wejścia w życie rozporządzenia, może być nadal zatrudniany na tym stanowisku.
§ 18.[Wysokość wynagrodzenia pracownika od dnia 1 czerwca 2008 r.] Wynagrodzenie pracownika zatrudnionego w jednostce, o której mowa w § 1 ust. 1, w dniu 1 czerwca 2008 r., ustalone na podstawie przepisów niniejszego rozporządzenia, nie może być niższe od wynagrodzenia przysługującego przed tym dniem.
§ 19.[Miesięczne stawki wynagrodzenia zasadniczego] Miesięczne stawki wynagrodzenia zasadniczego określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia mają zastosowanie do wynagrodzeń należnych od dnia 1 stycznia 2008 r.
§ 20. [Przepisy uchylone] Traci moc rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 3 lipca 1996 r. w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń dla pracowników niebędących nauczycielami, zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez organy administracji rządowej oraz w niektórych innych jednostkach organizacyjnych (Dz. U. poz. 375, z późn. zm.), z wyjątkiem § 5, 11, 15, 16, 19, 20, 22, 23 i 24, które tracą moc z dniem 31 maja 2008 r.
§ 21. [Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z wyjątkiem § 7, który wchodzi w życie z dniem 1 czerwca 2008 r.
1) Obecnie działem administracji rządowej - praca kieruje Minister Rodziny i Polityki Społecznej, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rodziny i Polityki Społecznej (Dz. U. z 2022 r. poz. 416).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej
z dnia 30 kwietnia 2008 r. (Dz. U. z 2023 r. poz. 1505)
Załącznik nr 1
TABELE MIESIĘCZNYCH STAWEK WYNAGRODZENIA ZASADNICZEGO [1]
Tabela 1. Tabela miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych,
o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia
Kategoria zaszeregowania | Kwota w złotych |
1 | 2 |
I | 2700-6000 |
II | 2800-6200 |
III | 2900-6400 |
IV | 2950-6600 |
V | 3100-6800 |
VI | 3150-7000 |
VII | 3200-7200 |
VIII | 3250-7800 |
IX | 3300-8200 |
X | 3350-8800 |
XI | 3400-9000 |
XII | 3500-9200 |
XIII | 3600-9400 |
XIV | 3700-9600 |
XV | 3800-9800 |
XVI | 3900-10 200 |
XVII | 4000-10 600 |
XVIII | 4100-11 000 |
XIX | 4200-11 900 |
Tabela 2. Tabela miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych,
o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia
Kategoria zaszeregowania | Kwota w złotych |
1 | 2 |
I | 2400-5200 |
II | 2500-5400 |
III | 2600-5600 |
IV | 2650-5800 |
V | 2800-6000 |
VI | 2850-6750 |
VII | 2900-6950 |
VIII | 2950-7500 |
IX | 3000-7700 |
X | 3050-8150 |
XI | 3100-8350 |
XII | 3200-8550 |
XIII | 3300-8750 |
XIV | 3400-8950 |
XV | 3500-9150 |
XVI | 3600-9550 |
XVII | 3700-9850 |
XVIII | 3800-10 150 |
XIX | 3900-10 800 |
Tabela 3. Tabela miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych,
o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 lit. c rozporządzenia
Kategoria zaszeregowania | Kwota w złotych |
1 | 2 |
I | 2300-5000 |
II | 2320-5200 |
III | 2400-5400 |
IV | 2450-5600 |
V | 2600-5800 |
VI | 2650-6000 |
VII | 2700-6200 |
VIII | 2750-6400 |
IX | 2800-6600 |
X | 2850-6800 |
XI | 2900-7000 |
XII | 3000-7200 |
XIII | 3100-7400 |
XIV | 3200-7600 |
XV | 3300-7800 |
XVI | 3400-8200 |
XVII | 3500-8300 |
XVIII | 3600-8400 |
XIX | 3700-8600 |
Tabela 4. Tabela miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych,
o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 lit. d rozporządzenia
Kategoria zaszeregowania | Kwota w złotych |
1 | 2 |
I | 2370-4520 |
II | 2380-4560 |
III | 2390-4620 |
IV | 2420-4680 |
V | 2430-4770 |
VI | 2440-5030 |
VII | 2450-5090 |
VIII | 2460-5150 |
IX | 2480-5280 |
X | 2500-5480 |
XI | 2520-5670 |
XII | 2550-5880 |
XIII | 2580-6090 |
XIV | 2610-6320 |
XV | 2630-6580 |
XVI | 2670-6840 |
XVII | 2700-7110 |
XVIII | 2760-7370 |
XIX | 2810-7640 |
Tabela 5. Tabela miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych,
o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 lit. e rozporządzenia
Kategoria zaszeregowania | Kwota w złotych |
1 | 2 |
I | 3600-4300 |
II | 3620-4340 |
III | 3640-4390 |
IV | 3660-4490 |
V | 3680-4790 |
VI | 3700-5140 |
VII | 3720-5190 |
VIII | 3740-5290 |
IX | 3760-5390 |
X | 3780-5540 |
XI | 3800-5690 |
XII | 3820-5890 |
XIII | 3860-6090 |
XIV | 3900-6290 |
XV | 3950-6490 |
XVI | 4000-6690 |
XVII | 4050-6890 |
XVIII | 4100-7090 |
XIX | 4200-7390 |
Tabela 6. Tabela miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych,
o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 lit. f, g oraz h rozporządzenia
Kategoria zaszeregowania | Kwota w złotych |
1 | 2 |
I | 2500-4320 |
II | 2520-4440 |
III | 2540-4560 |
IV | 2560-4680 |
V | 2580-4800 |
VI | 2600-4920 |
VII | 2620-5040 |
VIII | 2640-5160 |
IX | 2660-5280 |
X | 2680-5580 |
XI | 2700-5880 |
XII | 2720-6180 |
XIII | 2740-6480 |
XIV | 2760-6780 |
XV | 2880-7080 |
XVI | 2900-7380 |
XVII | 2920-7680 |
XVIII | 2990-7980 |
XIX | 3010-8280 |
Tabela 7. Tabela miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych,
o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia
Kategoria zaszeregowania | Kwota w złotych |
1 | 2 |
I | 3600-4400 |
II | 3700-4600 |
III | 3800-4800 |
IV | 3900-5000 |
V | 4000-5300 |
VI | 4100-5600 |
VII | 4200-6000 |
VIII | 4300-6400 |
IX | 4400-6800 |
X | 4500-7400 |
XI | 4600-8100 |
XII | 4700-8800 |
XIII | 4800-9500 |
XIV | 4900-10 200 |
XV | 5000-10 900 |
Tabela 8. Tabela miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych,
o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 2 lit. c rozporządzenia
Kategoria zaszeregowania | Kwota w złotych |
1 | 2 |
I | 2500-5200 |
II | 2600-5400 |
III | 2700-5700 |
IV | 2800-5900 |
V | 2900-6300 |
VI | 3000-6500 |
VII | 3100-6700 |
VIII | 3200-7500 |
IX | 3300-8100 |
X | 3400-8500 |
XI | 3500-9000 |
XII | 3600-9500 |
XIII | 3700-10 000 |
XIV | 3900-10 500 |
XV | 4100-11 000 |
Tabela 9. Tabela miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych,
o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 2 lit. d rozporządzenia
Kategoria zaszeregowania | Kwota w złotych |
1 | 2 |
I | 2100-5000 |
II | 2200-5200 |
III | 2300-5400 |
IV | 2400-5600 |
V | 2500-5800 |
VI | 2600-6000 |
VII | 2700-6200 |
VIII | 2800-6400 |
IX | 2900-6600 |
X | 3000-6800 |
XI | 3100-6900 |
XII | 3200-7000 |
XIII | 3300-7500 |
XIV | 3400-8000 |
XV | 3600-8500 |
Załącznik nr 2
TABELE STANOWISK, ZASZEREGOWAŃ I KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH [2]
I. Pracowników zarządzających w imieniu pracodawcy zakładem pracy, o których mowa w art. 128 § 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy
Lp. | Stanowisko | Kategoria zaszeregowania | Stawka dodatku funkcyjnego | Wymagane kwalifikacje | |
wykształcenie | liczba lat pracy | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
1 | Dyrektor szkoły nieposiadający kwalifikacji pedagogicznych | - | - | według odrębnych przepisów | |
dyrektor | wyższe | 8 | |||
2 | Zastępca dyrektora (wicedyrektor) | - | - | wyższe | 7 |
3 | Główny księgowy | - | - | według odrębnych przepisów |
II. Pracowników szkół
Lp. | Stanowisko | Kategoria zaszeregowania | Wymagane kwalifikacje*) | |
wykształcenie | liczba lat pracy | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
A. Pracownicy szkół | ||||
1 | Radca prawny | XV-XVII | według odrębnych przepisów | |
2 | Kierownik gospodarczy, kierownik działu, główny specjalista | XIII-XVII | wyższe | 2 |
średnie, średnie branżowe | 6 | |||
3 | Sekretarz szkoły | XII-XIV | średnie | 5 |
4 | Specjalista | XII-XIV | wyższe | 2 |
średnie | 5 | |||
5 | Starszy księgowy | X-XII | średnie | 4 |
6 | Starszy operator elektronicznych monitorów ekranowych, samodzielny referent, starszy magazynier | IX-XII | średnie | 6 4 4 |
7 | Starszy laborant, starszy referent, starszy intendent, kasjer | VIII-XI | średnie | 4 3 3 1 |
8 | Starszy recepcjonista, starsza maszynistka, intendent, magazynier | VIII-X | średnie | 4 - - - |
9 | Recepcjonista | VII-X | średnie | - |
10 | Księgowy, laborant, referent | VI-X | średnie | 1 - - |
11 | Maszynistka | VII-IX | średnie | - |
12 | Starszy lekarz | XVII-XIX | według odrębnych przepisów | |
13 | Lekarz | XVI-XVIII | ||
14 | Starszy felczer, felczer | XIV-XVI | ||
15 | Starsza pielęgniarka | XII-XIV | ||
16 | Pielęgniarka | XI-XIII | ||
17 | Starsza higienistka stomatologiczna, starsza higienistka szkolna | XII-XIV | średnie medyczne | 5 |
18 (uchy-lo- na) | | | | |
19 | Higienistka stomatologiczna, higienistka szkolna | XI-XIII | średnie medyczne | - |
20 | Instruktor terapii uzależnień | X-XII | średnie i szkolenie specjalistyczne | 1 |
B. Pracownicy placówek doskonalenia nauczycieli o zasięgu ogólnokrajowym i komisji egzaminacyjnych | ||||
1 | Kierownik: wydziału, zespołu, pracowni | XVI-XVIII | wyższe | 7 |
2 | Radca prawny | XV-XVIII | według odrębnych przepisów | |
2a | Audytor wewnętrzny | XV-XVIII | według odrębnych przepisów | |
3 | Zastępca kierownika: wydziału, zespołu, pracowni | XV-XVII | wyższe | 7 |
3a | Kierownik: wydziału, zespołu, pracowni w okręgowej komisji egzaminacyjnej | XV-XVII | wyższe | 7 |
4 | Główny specjalista | XIV-XVII | wyższe | 7 |
5 | Zastępca kierownika: wydziału, zespołu, pracowni w okręgowej komisji egzaminacyjnej | XIV-XVI | wyższe | 7 |
Starszy: specjalista, ekspert | 6 | |||
6 | Specjalista, ekspert | XIII-XV | wyższe | 5 |
7 | Samodzielny referent, starszy księgowy, programista | XI-XIII | średnie | 6 4 6 |
8 | Starszy kasjer | X-XIII | średnie | 4 |
9 | Starszy referent | VIII-XII | średnie | 4 |
10 | Kasjer | IX-XI | średnie | - |
11 | Referent, księgowy | VI-XI | średnie | - |
C. Pracownicy warsztatów szkolnych szkół prowadzących kształcenie zawodowe | ||||
1 | Kierownik biura warsztatowego | XVI-XIX | wyższe | 7 |
2 | Główny specjalista | XIV-XVI | wyższe | 6 |
3 | Zastępca głównego księgowego, starszy specjalista | XIII-XV | wyższe | 5 |
4 | Kierownik robót, starszy mistrz, kierownik zmiany | XII-XV | średnie | 7 |
kierownik sekcji | ||||
5 | Mistrz | XI-XIV | średnie | 6 |
6 | Kierownik magazynu, samodzielny referent | X-XIII | średnie | 4 6 |
7 | Samodzielny magazynier, starszy księgowy | IX-XIII | średnie | 4 |
8 | Starszy: laborant, referent | VIII-XII | średnie | 4 |
księgowy | - | |||
9 | Magazynier, starsza maszynistka | VIII-XI | średnie | 3 - |
10 | Sekretarz, laborant, referent | VI-XI | średnie | 1 - - |
11 | Maszynistka | VII-X | średnie | - |
D. Pracownicy obsługi | ||||
1 | Konserwator maszyn, konserwator instrumentów muzycznych, stroiciel instrumentów muzycznych, konserwator sprzętu i urządzeń sportowych lub elektronicznych, akustycznych, automatycznych, operator sprzętu audiowizualnego lub urządzeń powielających | IX-XIII | średnie | 4 |
2 | Kierowca autobusu | X-XI | według odrębnych przepisów | |
kierowca samochodu ciężarowego | IX-X | |||
kierowca samochodu osobowego | VII-VIII | |||
3 (uchy-lo- na) | | | | |
4 | Starszy rzemieślnik | VII-XII | średnie | 4 |
5 | Rzemieślnik (ślusarz, mechanik, elektrotechnik, murarz, stolarz, ogrodnik, fotograf, montażysta wystaw itp.), kucharz | VII-XI | zasadnicze zawodowe, zasadnicze branżowe | - |
palacz c.o. | podstawowe i kurs dla palaczy | - | ||
starszy strażnik | podstawowe | 2 | ||
starszy woźny, robotnik do pracy ciężkiej, praczka | - | |||
6 | Pracownik ochrony w okręgowym ośrodku wychowawczym, zakładzie poprawczym albo w schronisku dla nieletnich | VI-XIII | zasadnicze zawodowe, zasadnicze branżowe | - |
7 | Starszy portier, woźny, dozorca, robotnik do pracy lekkiej, strażnik | VI-IX | podstawowe | - |
8 | Szatniarz, portier, sprzątaczka, pomoc kuchenna | III-VIII | podstawowe | - |
9 | Goniec | I-V | podstawowe | - |
III. Pracowników zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia
Lp. | Stanowisko | Kategoria zaszeregowania | Wymagane kwalifikacje*) | |
wykształcenie | liczba lat pracy | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Naczelnik wydziału | XIV-XV | wyższe | 6 |
1a | Zastępca naczelnika wydziału | XII-XIV | wyższe | 6 |
2 | Główny specjalista | XII-XIII | wyższe | 6 |
3 | Radca prawny | według odrębnych przepisów | ||
4 | Starszy specjalista | X-XII | wyższe | 4 |
5 | Specjalista | IX-XI | wyższe | 2 |
6 | Samodzielny księgowy | VIII-X | wyższe | 2 |
średnie | 4 | |||
7 | Samodzielny referent | VII-IX | wyższe | - |
średnie | 2 | |||
8 | Księgowy | VI-VIII | średnie | - |
9 | Starszy referent | V-VII | średnie | 1 |
10 | Sekretarka | IV-VI | średnie | - |
11 | Referent | III-V | średnie | - |
12 | Sprzątaczka, portier, dozorca | II-IV | podstawowe | - |
13 | Goniec | I-III | podstawowe | - |
*) Wymagane kwalifikacje dla pracowników służby bezpieczeństwa i higieny pracy określają odrębne przepisy.
Załącznik nr 3
WYKAZ STANOWISK UPRAWNIONYCH DO DODATKU FUNKCYJNEGO ORAZ TABELA STAWEK DODATKU FUNKCYJNEGO [3]
I. Wykaz stanowisk uprawnionych do dodatku funkcyjnego w szkołach i placówkach oświatowych, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia
Lp. | Stanowisko | Stawka dodatku funkcyjnego |
1 | 2 | 3 |
I. Pracownicy szkół i placówek oświatowych | ||
1 | Kierownik: wydziału, zespołu, pracowni | 4-6 |
2 | Radca prawny, audytor wewnętrzny | 3-6 |
3 | Kierownik: wydziału, zespołu, pracowni w okręgowej komisji egzaminacyjnej | 3-6 |
4 | Zastępca kierownika: wydziału, zespołu, pracowni | 3-5 |
5 | Zastępca kierownika: wydziału, zespołu, pracowni w okręgowej komisji egzaminacyjnej | 2-5 |
6 | Kierownik gospodarczy, kierownik działu, sekretarz szkoły | 2-4 |
II. Pracownicy warsztatów szkolnych | ||
1 | Kierownik biura warsztatowego | 2-6 |
2 | Główny specjalista*) | 2-5 |
3 | Kierownik robót, starszy mistrz, kierownik zmiany | 1-4 |
4 | Kierownik sekcji, mistrz, kierownik magazynu | 1-3 |
*) Głównemu specjaliście przyznaje się dodatek funkcyjny w przypadku, gdy ze względów organizacyjnych nie przewiduje się w warsztatach stanowiska kierownika biura warsztatowego, a kierowanie pracą w zakresie jednej z wymienionych komórek powierza się głównemu specjaliście.
II. Wykaz stanowisk uprawnionych do dodatku funkcyjnego w jednostkach organizacyjnych, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia
Lp. | Stanowisko | Stawka dodatku funkcyjnego |
1 | 2 | 3 |
1 | Naczelnik wydziału | 2-4 |
2 | Zastępca naczelnika wydziału, główny specjalista, radca prawny | 1-3 |
III. Tabela stawek dodatku funkcyjnego
Tabela A. Tabela stawek dodatku funkcyjnego dla pracowników szkół i placówek oświatowych, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia
Stawka dodatku funkcyjnego | Procent najniższego wynagrodzenia zasadniczego |
1 | 5-15 |
2 | 6-20 |
3 | 8-30 |
4 | 10-50 |
5 | 12-70 |
6 | 15-100 |
Tabela B. Tabela stawek dodatku funkcyjnego dla pracowników zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia
Stawka dodatku funkcyjnego | Procent najniższego wynagrodzenia zasadniczego |
1 | 50-105 |
2 | 60-120 |
3 | 70-135 |
4 | 80-150 |
Załącznik nr 4
WYSOKOŚĆ I WARUNKI PRZYZNAWANIA DODATKU SPECJALNEGO ZA TRUDNĄ PRACĘ
1. Dodatek specjalny za trudną pracę z nieletnimi jest ustalany w relacji procentowej do wynagrodzenia zasadniczego.
WYKAZ PRACOWNIKÓW UPRAWNIONYCH DO DODATKU ORAZ WYSOKOŚĆ DODATKU
Wyszczególnienie | Kategoria placówki | |
I | II | |
Lekarze, felczerzy, pielęgniarki, higienistki, instruktorzy terapii uzależnień, pracownicy obsługi, pracownicy ochrony | 40% | 35% |
Pracownicy administracyjno-ekonomiczni | 35% | 30% |
2. Pracownikowi posiadającemu 25-letni staż pracy w placówkach resocjalizacyjnych dyrektor placówki może podwyższyć o 10% wysokość najwyższego dodatku specjalnego za trudną pracę, przewidzianego dla danej grupy pracowników.
3. Dodatek nie przysługuje:
1) w okresie zawieszenia w pełnieniu czynności służbowych;
2) za okres przekraczający 2 miesiące niepełnienia obowiązków służbowych z innych przyczyn niż określone w pkt 1.
4. Do poszczególnych kategorii placówek zalicza się:
1) do I kategorii:
a) zakład poprawczy:
- dla nieletnich, którzy ukończyli 21 lat,
- o wzmożonym nadzorze wychowawczym,
- zamknięty,
- półotwarty,
b) schronisko dla nieletnich:
- o wzmożonym nadzorze wychowawczym,
- zwykłe;
2) do II kategorii:
a) zakład poprawczy otwarty,
b) okręgowy ośrodek wychowawczy.
[1] Załącznik nr 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 21 kwietnia 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników niebędących nauczycielami, zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez organy administracji rządowej oraz w niektórych innych jednostkach organizacyjnych (Dz.U. poz. 625). Zmiana weszła w życie 25 kwietnia 2024 r. i ma zastosowanie do wynagrodzeń należnych od 1 stycznia 2024 r.
[2] Załącznik nr 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 21 kwietnia 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników niebędących nauczycielami, zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez organy administracji rządowej oraz w niektórych innych jednostkach organizacyjnych (Dz.U. poz. 625). Zmiana weszła w życie 25 kwietnia 2024 r. i ma zastosowanie do wynagrodzeń należnych od 1 stycznia 2024 r.
[3] Załącznik nr 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 21 kwietnia 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników niebędących nauczycielami, zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez organy administracji rządowej oraz w niektórych innych jednostkach organizacyjnych (Dz.U. poz. 625). Zmiana weszła w życie 25 kwietnia 2024 r. i ma zastosowanie do wynagrodzeń należnych od 1 stycznia 2024 r.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00