Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-09-01
Wersja aktualna od 2023-09-01
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI I NAUKI1)
z dnia 23 maja 2023 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Na podstawie art. 46 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Rozporządzenie w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego] W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego (Dz. U. poz. 991, z 2020 r. poz. 635, z 2021 r. poz. 1087 i 1562 oraz z 2022 r. poz. 1109) wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 1 w ust. 1:
a) pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) chemicznej i ochrony środowiska (CHM), które stanowią załącznik nr 4 do rozporządzenia;”,
b) pkt 21 otrzymuje brzmienie:
„21) poligraficzno-księgarskiej (PGF), które stanowią załącznik nr 21 do rozporządzenia;”;
2) w załączniku nr 1:
a) wprowadzenie do załącznika otrzymuje brzmienie:
„Załącznik zawiera podstawy programowe kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego przyporządkowanych do branży audiowizualnej, określonych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego:
1) administrator produkcji filmowej i telewizyjnej;
2) asystent kierownika produkcji filmowej i telewizyjnej;
3) fotograf;
4) technik animacji filmowej;
5) technik budowy i strojenia fortepianów i pianin;
6) technik fotografii i multimediów;
7) technik realizacji nagłośnień;
8) technik realizacji nagrań.”,
b) przed podstawą programową kształcenia w zawodzie ASYSTENT KIEROWNIKA PRODUKCJI FILMOWEJ I TELEWIZYJNEJ dodaje się podstawę programową kształcenia w zawodzie ADMINISTRATOR PRODUKCJI FILMOWEJ I TELEWIZYJNEJ w brzmieniu:
„ADMINISTRATOR PRODUKCJI FILMOWEJ I TELEWIZYJNEJ 343919
KWALIFIKACJA WYODRĘBNIONA W ZAWODZIE
AUD.10. Administrowanie dokumentacją w produkcji audiowizualnej
CELE KSZTAŁCENIA
Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie administrator produkcji filmowej i telewizyjnej powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji AUD.10. Administrowanie dokumentacją w produkcji audiowizualnej:
1) prowadzenia dokumentacji produkcji audiowizualnej;
2) prowadzenia analizy finansowo-księgowej projektów audiowizualnych;
3) prowadzenia dokumentacji finansowej w zakresie produkcji audiowizualnej.
EFEKTY KSZTAŁCENIA I KRYTERIA WERYFIKACJI TYCH EFEKTÓW
Do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji: AUD.10 Administrowanie dokumentacją w produkcji audiowizualnej jest niezbędne osiągnięcie niżej wymienionych efektów kształcenia:
WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE ADMINISTRATOR PRODUKCJI FILMOWEJ I TELEWIZYJNEJ
Szkoła prowadząca kształcenie w zawodzie zapewnia pomieszczenia dydaktyczne z wyposażeniem odpowiadającym technologii i technice stosowanej w zawodzie, aby zapewnić osiągnięcie wszystkich efektów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego oraz umożliwić przygotowanie absolwenta do wykonywania zadań zawodowych.
Wyposażenie szkoły niezbędne do realizacji kształcenia w kwalifikacji AUD.10. Administrowanie dokumentacją w produkcji audiowizualnej
Pracownia przygotowania produkcji i postprodukcji audiowizualnej wyposażona w:
– stanowisko komputerowe dla nauczyciela podłączone do sieci lokalnej z dostępem do internetu, do urządzenia wielofunkcyjnego, z pakietem programów biurowych oraz oprogramowaniem do planowania i budżetowania produkcji,
– stanowiska komputerowe dla uczniów (jedno stanowisko dla jednego ucznia) podłączone do sieci lokalnej z dostępem do internetu, do urządzenia wielofunkcyjnego, z pakietem programów biurowych oraz oprogramowaniem do planowania i budżetowania produkcji,
– urządzenie wielofunkcyjne (drukarka sieciowa, skaner, kserograf).
Miejsce realizacji praktyk zawodowych: biuro produkcyjne, biuro redakcji TV, spółka producencka i inne podmioty stanowiące potencjalne miejsce zatrudnienia absolwentów szkół prowadzących kształcenie w zawodzie.
Liczba tygodni przeznaczonych na realizację praktyk zawodowych: 4 tygodnie (140 godzin).
MINIMALNA LICZBA GODZIN KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO DLA KWALIFIKACJI WYODRĘBNIONEJ W ZAWODZIE1)
AUD.10. Administrowanie dokumentacją w produkcji audiowizualnej | |
Nazwa jednostki efektów kształcenia | Liczba godzin |
AUD.10.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy | 16 |
AUD.10.2. Podstawy planowania produkcji filmowej i obsługi prawno-księgowej | 144 |
AUD.10.3. Administrowanie dokumentacją finansową w produkcji audiowizualnej | 256 |
AUD.10.4. Rozliczanie dofinansowania produkcji audiowizualnej | 96 |
AUD.10.5. Język obcy zawodowy | 96 |
Razem | 608 |
AUD.10.6. Kompetencje personalne i społeczne2) | |
AUD.10.7. Organizacja pracy małych zespołów2) |
1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, przewidzianego dla kształcenia zawodowego w danym typie szkoły, zachowując, z wyjątkiem szkoły policealnej kształcącej w formie stacjonarnej lub zaocznej, minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli dla efektów kształcenia właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie.
2) Nauczyciele wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego powinni stwarzać uczniom warunki do nabywania kompetencji personalnych i społecznych oraz umiejętności w zakresie organizacji pracy małych zespołów.”,
c) po podstawie programowej kształcenia w zawodzie FOTOGRAF dodaje się podstawę programową kształcenia w zawodzie TECHNIK ANIMACJI FILMOWEJ w brzmieniu:
„TECHNIK ANIMACJI FILMOWEJ 343920
KWALIFIKACJA WYODRĘBNIONA W ZAWODZIE
AUD.11. Realizacja produkcji filmowej techniką animacji
CELE KSZTAŁCENIA
Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie technik animacji filmowej powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji AUD.11. Realizacja produkcji filmowej techniką animacji:
1) realizacji obrazu technikami animacji;
2) realizacja obrazu techniką animacji 2D;
3) realizacja obrazu techniką animacji 3D;
4) realizacja obrazu techniką animacji poklatkowej.
EFEKTY KSZTAŁCENIA I KRYTERIA WERYFIKACJI TYCH EFEKTÓW
Do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji AUD.11. Realizacja produkcji filmowej techniką animacji jest niezbędne osiągnięcie niżej wymienionych efektów kształcenia:
WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE TECHNIK ANIMACJI FILMOWEJ
Szkoła prowadząca kształcenie w zawodzie zapewnia pomieszczenia dydaktyczne z wyposażeniem odpowiadającym technologii i technice stosowanej w zawodzie, aby zapewnić osiągnięcie wszystkich efektów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego oraz umożliwić przygotowanie absolwenta do wykonywania zadań zawodowych.
Wyposażenie szkoły niezbędne do realizacji kształcenia w kwalifikacji AUD.11. Realizacja produkcji filmowej techniką animacji
Pracownia animacji 2D i 3D wyposażona w:
– stanowisko komputerowe dla nauczyciela podłączone do sieci lokalnej z dostępem do internetu, do urządzenia wielofunkcyjnego, z pakietem programów do animacji filmowej (np. Photoshop, Blender), programów biurowych, tablet graficzny, urządzenie do prezentacji,
– stanowiska komputerowe dla uczniów (jedno stanowisko dla jednego ucznia) podłączone do sieci lokalnej z dostępem do internetu, do urządzenia wielofunkcyjnego, z pakietem programów do animacji filmowej (np. Photoshop, Blender), programów biurowych, tablety graficzne,
– składane stanowiska z pulpitami do animacji rysunkowej oraz materiały kreślarskie (papier, kalki, ołówki o różnej twardości, węgiel kreślarski) (jedno stanowisko dla jednego ucznia),
– urządzenie wielofunkcyjne (drukarka sieciowa, skaner, kserograf).
Pracownia animacji poklatkowej wyposażona w:
– żaluzje lub rolety zaciemniające światło zewnętrzne,
– urządzenie wielofunkcyjne (drukarka sieciowa, skaner, kserograf),
– stanowisko do animacji poklatkowej dla nauczyciela wyposażone w:
– – stół,
– – komputer podłączony do sieci lokalnej z dostępem do internetu, do urządzenia wielofunkcyjnego, z pakietem programów do poklatkowej animacji filmowej (np. Dragonframe) i programów biurowych, urządzenie do prezentacji,
– – zestaw fotograficzny: aparat fotograficzny z obiektywem lub kamera internetowa kompatybilne z programem do poklatkowej animacji filmowej, statyw do aparatu lub kamery, światło punktowe,
– – konstrukcję animacyjną z wymienną głową i stopami (uwzględniającą zróżnicowane sposoby mocowania lalki do podłoża),
– – obiekt animacyjny,
– stanowiska komputerowe dla uczniów (jedno stanowisko dla jednego ucznia) wyposażone w: stół, komputer podłączony do sieci lokalnej z dostępem do internetu, do urządzenia wielofunkcyjnego, z pakietem programów do animacji filmowej (np. Dragonframe) i programów biurowych,
– zestaw fotograficzny: aparat fotograficzny z obiektywem lub kamera internetowa kompatybilne z programem (np. Dragonframe), statyw do aparatu lub kamery, światło punktowe,
– konstrukcję animacyjną z wymienną głową i stopami (uwzględniającą zróżnicowane sposoby mocowania lalki do podłoża),
– obiekt animacyjny.
Szkoła zapewnia dostęp do studia animacji poklatkowej wyposażonego w:
– co najmniej dwie stacje robocze do animacji; każda stacja składa się z:
– – aparatu cyfrowego (body) min. 24MP,
– – zasilacza do aparatu cyfrowego (według modelu),
– – stacji komputerowej (spełniającej co najmniej następujące wymagania techniczne: procesor, który umożliwi wydajną, wielowątkową pracę (na wielu oknach jednocześnie) na programach dla grafików i programach do animacji oraz obsługuje korekcję błędów ECC, płyta główna z 6 portami w standardzie USB3.0, Wi-Fi, Bluetooth, zintegrowana karta dźwiękowa, zintegrowany układ graficzny, co najmniej 16GB RAM, dysk systemowy SSD 500GB, dysk HDD 4TB, karta grafiki z co najmniej 4GB z certyfikatem ISV),
– – klawiatury,
– – myszki bezprzewodowej,
– – wózka stacji komputerowej,
– – monitora do stacji komputerowej,
– – obiektywu podstawowego,
– – obiektywu szerokokątnego,
– – obiektywu długiego,
– – adaptera montażu obiektywu (według modelu),
– – statywu fotograficznego (tripod) z głowicą,
– – oświetlenia,
– – akcesoriów do lamp (statyw oświetleniowy) i modyfikatorów światła,
– – kontrolera USB oraz ze stołu do animacji wraz ze scenografią i obiektami do animacji.
Miejsce realizacji praktyk zawodowych: przedsiębiorstwa produkujące filmy i seriale animowane, agencje reklamowe, przedsiębiorstwa postprodukcyjne, redakcje oprawy telewizyjnej i inne podmioty stanowiące potencjalne miejsce zatrudnienia absolwentów szkół prowadzących kształcenie w zawodzie.
Liczba tygodni przeznaczonych na realizację praktyk zawodowych: 8 tygodni (280 godzin).
MINIMALNA LICZBA GODZIN KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO DLA KWALIFIKACJI WYODRĘBNIONEJ W ZAWODZIE1)
AUD.11. Realizacja produkcji filmowej techniką animacji | |
Nazwa jednostki efektów kształcenia | Liczba godzin |
AUD.11.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy | 16 |
AUD.11.2. Podstawy wiedzy o rynku animacji filmowej | 128 |
AUD.11.3. Realizacja animacji filmowej | 96 |
AUD.11.4. Stosowanie technik animacji rysunkowej | 160 |
AUD.11.5. Stosowanie technik animacji 2D | 256 |
AUD.11.6. Stosowanie technik animacji 3D | 256 |
AUD.11.7. Stosowanie technik animacji poklatkowej | 256 |
AUD.11.8. Zarządzanie technikami animacji filmowej | 64 |
AUD.11.9. Język obcy zawodowy | 128 |
Razem | 1360 |
AUD.11.10. Kompetencje personalne i społeczne2) | |
AUD.11.11. Organizacja pracy małych zespołów2) |
1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, przewidzianego dla kształcenia zawodowego w danym typie szkoły, zachowując, z wyjątkiem szkoły policealnej kształcącej w formie stacjonarnej lub zaocznej, minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli dla efektów kształcenia właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie.
2) Nauczyciele wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego powinni stwarzać uczniom warunki do nabywania kompetencji personalnych i społecznych oraz umiejętności w zakresie organizacji pracy małych zespołów.”;
3) w załączniku nr 2:
a) wprowadzenie do załącznika otrzymuje brzmienie:
„Załącznik zawiera podstawy programowe kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego przyporządkowanych do branży budowlanej, określonych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego:
1) betoniarz-zbrojarz;
2) cieśla;
3) dekarz;
4) kamieniarz;
5) kominiarz;
6) monter izolacji budowlanych;
7) monter izolacji przemysłowych;
8) monter konstrukcji budowlanych;
9) monter konstrukcji targowo-wystawienniczych;
10) monter sieci i instalacji sanitarnych;
11) monter stolarki budowlanej;
12) monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie;
13) murarz-tynkarz;
14) operator maszyn i urządzeń do robót ziemnych i drogowych;
15) technik aranżacji wnętrz;
16) technik budownictwaI);
17) technik budowy dróg;
18) technik dekarstwa;
19) technik gazownictwa;
20) technik geodeta;
21) technik inżynierii sanitarnej;
22) technik inżynierii środowiska i melioracji;
23) technik izolacji przemysłowych;
24) technik montażu i automatyki stolarki budowlanej;
25) technik obsługi przemysłu targowo-wystawienniczego;
26) technik renowacji elementów architektury;
27) technik robót wykończeniowych w budownictwie;
28) zdun.
I) Dla zawodu technik budownictwa określono trzy podstawy programowe z wyodrębnionymi kwalifikacjami:
1) BUD.01. Wykonywanie robót zbrojarskich i betoniarskich oraz BUD.14. Organizacja i kontrola robót budowlanych oraz sporządzanie kosztorysu;
2) BUD.08. Montaż konstrukcji budowlanych oraz BUD.14. Organizacja i kontrola robót budowlanych oraz sporządzanie kosztorysu;
3) BUD.12. Wykonywanie robót murarskich i tynkarskich oraz BUD.14. Organizacja i kontrola robót budowlanych oraz sporządzanie kosztorysu.”,
b) po podstawie programowej kształcenia w zawodzie OPERATOR MASZYN I URZĄDZEŃ DO ROBÓT ZIEMNYCH I DROGOWYCH dodaje się podstawę programową kształcenia w zawodzie TECHNIK ARANŻACJI WNĘTRZ w brzmieniu:
„TECHNIK ARANŻACJI WNĘTRZ 311224
KWALIFIKACJE WYODRĘBNIONE W ZAWODZIE
BUD.34. Planowanie i wykonywanie poszczególnych etapów wykończenia wnętrz
BUD.35. Wykonywanie aranżacji wnętrz
CELE KSZTAŁCENIA
Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie technik aranżacji wnętrz powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych:
1) w zakresie kwalifikacji BUD.34. Planowanie i wykonywanie poszczególnych etapów wykończenia wnętrz:
a) organizowania i planowania prac wykończeniowych oraz prac instalacyjnych w budynku,
b) montowania systemów suchej zabudowy,
c) wykonywania wybranych prac: murarskich, malarskich, tapeciarskich, posadzkarskich, tynkarskich, okładzinowych;
2) w zakresie kwalifikacji BUD.35. Wykonywanie aranżacji wnętrz:
a) planowania aranżacji wnętrz,
b) wykonywania wizualizacji i aranżacji wnętrza,
c) aranżowania dekoracji wnętrz,
d) planowania i doboru urządzeń i sterowań oświetleniem i osłonami okiennymi,
e) sporządzania kosztorysów.
EFEKTY KSZTAŁCENIA I KRYTERIA WERYFIKACJI TYCH EFEKTÓW
Do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji BUD.34. Planowanie i wykonywanie poszczególnych etapów wykończenia wnętrz jest niezbędne osiągnięcie niżej wymienionych efektów kształcenia:
Do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji BUD.35. Wykonywanie aranżacji wnętrz jest niezbędne osiągnięcie niżej wymienionych efektów kształcenia:
WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE TECHNIK ARANŻACJI WNĘTRZ
Szkoła prowadząca kształcenie w zawodzie zapewnia pomieszczenia dydaktyczne z wyposażeniem odpowiadającym technologii i technice stosowanej w zawodzie, aby zapewnić osiągnięcie wszystkich efektów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego oraz umożliwić przygotowanie absolwenta do wykonywania zadań zawodowych.
Wyposażenie szkoły niezbędne do realizacji kształcenia w zakresie kwalifikacji BUD.34. Planowanie i wykonywanie poszczególnych etapów wykończenia wnętrz
Pracownia budowlana, wyposażona w:
– stanowiska komputerowe dla nauczyciela z dostępem do internetu, z drukarką, ze skanerem, projektorem multimedialnym oraz pakietem programów biurowych i programów do tworzenia projektów (np. CAD) oraz oprogramowaniem umożliwiającym odtwarzanie plików audiowizualnych,
– stanowiska komputerowe dla uczniów (jedno stanowisko dla jednego ucznia) z dostępem do internetu, drukarki, wyposażone w programy do tworzenia projektów (np. CAD),
– filmy dydaktyczne ilustrujące etapy realizacji procesu budowlanego, technologie wykonywania robót budowlanych, urządzenia i sprzęt budowlany, różne rozwiązania konstrukcyjne,
– normy budowlane, czasopisma specjalistyczne, prospekty, katalogi materiałów budowlanych, zestaw przepisów prawa budowlanego, próbki materiałów budowlanych,
– stanowiska rysunkowe (jedno stanowisko dla jednego ucznia), wyposażone w pomoce dydaktyczne do kształtowania wyobraźni przestrzennej,
– przykładowe projekty architektury wnętrz,
– katalogi materiałów wykończeniowych,
– filmy instruktażowe dotyczące montażu osłon okiennych i automatyki wykorzystywanej w sterowaniu osłon okiennych i oświetlenia,
– przykładowe dokumentacje projektowe, specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót budowlanych, normy, katalogi oraz instrukcje montażu osłon okiennych, automatyki wykorzystywanej w sterowaniu osłon okiennych i oświetlenia.
Warsztaty szkolne wyposażone w:
– stanowiska montażu systemów suchej zabudowy (jedno stanowisko dla trzech uczniów) wyposażone w przyrządy kontrolno-pomiarowe, przyrządy do trasowania, narzędzia, elektronarzędzia i sprzęt do montażu elementów systemów suchej zabudowy,
– stanowiska wykonywania robót malarskich i tapeciarskich (jedno stanowisko dla trzech uczniów) wyposażone w przyrządy kontrolno-pomiarowe, przyrządy do trasowania, narzędzia i sprzęt do prac malarskich i tapeciarskich, różne podłoża do robót malarskich,
– stanowiska wykonywania robót posadzkarskich i okładzinowych (jedno stanowisko dla trzech uczniów) wyposażone w przyrządy kontrolno-pomiarowe, przyrządy do trasowania, narzędzia, elektronarzędzia i sprzęt do wykonywania prac posadzkarskich i okładzinowych,
– instrukcje producentów, katalogi, instrukcje obsługi maszyn i urządzeń, tablice poglądowe, wzorniki,
– stanowiska do montażu i demontażu osłon okiennych (jedno stanowisko dla czterech uczniów) wyposażone we fragment konstrukcji ścian z otworem okiennym, okna i drzwi balkonowe, osłony okienne z wyposażeniem, systemy elektronicznego sterowania funkcjami wewnętrznych osłon okiennych, przyrządy kontrolno-pomiarowe i narzędzia niezbędne do wykonania robót, instrukcje obsługi maszyn i elektronarzędzi,
– przykładowe osłony okienne takie jak: żaluzje wewnętrzne, karnisze elektryczne, plisy, rolety wewnętrzne,
– wybrane systemy sterowania osłon wewnętrznych i oświetlenia,
– przykładowe dokumentacje projektowe, specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót budowlanych, normy, katalogi oraz instrukcje montażu osłon okiennych, automatyki wykorzystywanej w sterowaniu osłon okiennych i oświetlenia,
– urządzenia i systemy elektronicznego sterowania funkcjami osłon okiennych i oświetlenia,
– przyrządy kontrolno-pomiarowe i narzędzia niezbędne do wykonania robót, instrukcje obsługi maszyn i elektronarzędzi.
Szkoła zapewnia dostęp do:
– maszyn i urządzeń CNC przeznaczonych do obróbki płytek ceramicznych,
– agregatów tynkarskich i malarskich,
– szablonów dekoracyjnych do tynków ozdobnych.
Wyposażenie szkoły niezbędne do realizacji kształcenia w zakresie kwalifikacji BUD.35. Wykonywanie aranżacji wnętrz
Pracownia projektowa wyposażona w:
– stanowisko komputerowe dla nauczyciela z dostępem do internetu i drukarki, ze skanerem oraz z projektorem multimedialnym, z pakietem programów biurowych, oprogramowaniem do projektowania architektonicznego (np. Sketch Up i CAD) oraz do kosztorysowania,
– stanowiska komputerowe dla uczniów (jedno stanowisko dla jednego ucznia) z dostępem do internetu, z pakietem programów biurowych, oprogramowaniem do projektowania architektonicznego (np. Sketch Up i CAD) oraz do kosztorysowania,
– tablicę interaktywną, cyfrowy aparat fotograficzny, stoły do projektowania (jeden stół dla dwóch uczniów),
– plansze, zdjęcia, filmy dydaktyczne przedstawiające elementy wyposażenia wnętrz oraz makiety i zdjęcia historycznych i współczesnych wnętrz, plansze przedstawiające etapy pracy projektowej,
– katalogi: tkanin, mebli, materiałów wykończeniowych, elementów dekoracyjnych,
– przykładową dokumentację inwentaryzacyjną oraz przykładowe mapy zasadnicze, szkice, modele i makiety obiektów architektury wnętrz, elementy architektoniczne, plansze, schematy oraz fotografie wnętrz z różnych epok, zestaw przepisów prawa budowlanego.
Miejsce realizacji praktyk zawodowych: przedsiębiorstwa prowadzące prace wykończeniowe, biura projektowe architektury wnętrz i inne podmioty stanowiące potencjalne miejsce zatrudnienia absolwentów szkół prowadzących kształcenie zawodzie.
Liczba tygodni przeznaczonych na realizację praktyk zawodowych: 8 tygodni (280 godzin).
MINIMALNA LICZBA GODZIN KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO DLA KWALIFIKACJI WYODRĘBNIONYCH W ZAWODZIE1)
BUD.34. Planowanie i wykonywanie poszczególnych etapów wykończenia wnętrz | |
Nazwa jednostki efektów kształcenia | Liczba godzin |
BUD.34.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy | 30 |
BUD.34.2. Techniczne podstawy aranżacji wnętrz | 120 |
BUD.34.3. Organizowanie i planowanie prac wykończeniowych oraz prac instalacyjnych w budynku | 180 |
BUD.34.4. Wykonywanie wybranych prac wykończeniowych z zakresu montowania suchej zabudowy i prac murarskich | 150 |
BUD.34.5. Wykonywanie wybranych prac wykończeniowych z zakresu prac tynkarskich, posadzkarskich, okładzinowych, malarskich i tapeciarskich | 150 |
BUD.34.6. Język obcy zawodowy | 30 |
Razem | 660 |
BUD.34.7. Kompetencje personalne i społeczne2) |
|
BUD.34.8. Organizacja pracy małych zespołów2) | |
BUD.35. Wykonywanie aranżacji wnętrz | |
Nazwa jednostki efektów kształcenia | Liczba godzin |
BUD.35.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy | 15 |
BUD.35.2. Techniczne podstawy aranżacji wnętrz3) | 1203) |
BUD.35.3. Planowanie aranżacji wnętrz | 210 |
BUD.35.4. Wykonywanie wizualizacji aranżacji wnętrz oraz sporządzanie kosztorysów | 180 |
BUD.35.5. Aranżowanie dekoracji wnętrz oraz planowanie i dobór urządzeń i sterowania oświetleniem i osłonami okiennymi | 180 |
BUD.35.6. Język obcy zawodowy | 60 |
Razem | 645+1203) |
BUD.35.7. Kompetencje personalne i społeczne2) |
|
BUD.35.8. Organizacja pracy małych zespołów2) |
|
1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, przewidzianego dla kształcenia zawodowego w danym typie szkoły, zachowując minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli dla efektów kształcenia właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie.
2) Nauczyciele wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego powinni stwarzać uczniom warunki do nabywania kompetencji personalnych i społecznych oraz umiejętności w zakresie organizacji pracy małych zespołów.
3) Wskazana jednostka efektów kształcenia nie jest powtarzana w przypadku, gdy kształcenie zawodowe odbywa się w szkole prowadzącej kształcenie w tym zawodzie.”;
4) w załączniku nr 4:
a) tytuł załącznika otrzymuje brzmienie:
„PODSTAWY PROGRAMOWE KSZTAŁCENIA W ZAWODACH SZKOLNICTWA BRANŻOWEGO PRZYPORZĄDKOWANYCH DO BRANŻY CHEMICZNEJ I OCHRONY ŚRODOWISKA (CHM)”,
b) wprowadzenie do załącznika otrzymuje brzmienie:
„Załącznik zawiera podstawy programowe kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego przyporządkowanych do branży chemicznej i ochrony środowiska, określonych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego:
1) operator maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych;
2) operator maszyn i urządzeń w gospodarce odpadami;
3) operator urządzeń przemysłu chemicznego;
4) pracownik pomocniczy w gospodarce odpadamiI);
5) technik analityk;
6) technik gospodarki odpadami;
7) technik ochrony środowiska;
8) technik technologii chemicznej.
I) Zawód o charakterze pomocniczym dla zawodu operator maszyn i urządzeń w gospodarce odpadami.”,
c) po podstawie programowej kształcenia w zawodzie OPERATOR MASZYN I URZĄDZEŃ DO PRZETWÓRSTWA TWORZYW SZTUCZNYCH dodaje się podstawę programową kształcenia w zawodzie OPERATOR MASZYN I URZĄDZEŃ W GOSPODARCE ODPADAMI w brzmieniu:
„OPERATOR MASZYN I URZĄDZEŃ W GOSPODARCE ODPADAMI 313211
KWALIFIKACJA WYODRĘBNIONA W ZAWODZIE
CHM.07. Prowadzenie działań operacyjnych związanych z gospodarowaniem odpadami
CELE KSZTAŁCENIA
Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie operator maszyn i urządzeń w gospodarce odpadami powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji CHM.07. Prowadzenie działań operacyjnych związanych z gospodarowaniem odpadami:
1) wykonywania prac związanych z klasyfikowaniem, ewidencjonowaniem i segregowaniem odpadów;
2) wykonywania prac związanych z odbieraniem i transportem odpadów;
3) wykonywania prac związanych ze zbieraniem i przetwarzaniem odpadów, w tym z przygotowaniem do ponownego użycia;
4) wykonywania prac związanych z obsługą maszyn i urządzeń do transportu oraz przetwarzania odpadów.
EFEKTY KSZTAŁCENIA I KRYTERIA WERYFIKACJI TYCH EFEKTÓW
Do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji CHM.07. Prowadzenie działań operacyjnych związanych z gospodarowaniem odpadami jest niezbędne osiągnięcie niżej wymienionych efektów kształcenia:
WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE OPERATOR MASZYN I URZĄDZEŃ W GOSPODARCE ODPADAMI
Szkoła prowadząca kształcenie w zawodzie zapewnia pomieszczenia dydaktyczne z wyposażeniem odpowiadającym technologii i technice stosowanej w zawodzie, aby zapewnić osiągnięcie wszystkich efektów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego oraz umożliwić przygotowanie absolwenta do wykonywania zadań zawodowych.
Wyposażenie szkoły niezbędne do realizacji kształcenia w kwalifikacji CHM.07. Prowadzenie działań operacyjnych związanych z gospodarowaniem odpadami
Pracownia gospodarowania odpadami wyposażona w:
– stanowiska mycia rąk (jedno stanowisko dla sześciu uczniów) wyposażone w umywalkę z instalacją zimnej i ciepłej wody, dozownik mydła, środki do dezynfekcji, ręczniki,
– stanowisko komputerowe dla nauczyciela podłączone do sieci lokalnej z dostępem do internetu, urządzenia wielofunkcyjnego, projektora multimedialnego, z pakietem biurowym, dostępem do wersji testowej BDO,
– stanowiska komputerowe dla uczniów (jedno stanowisko dla dwóch uczniów) podłączone do sieci lokalnej z dostępem do internetu, z oprogramowaniem do ewidencji odpadów i opracowywania wyników badań, dostępem do wersji testowej BDO,
– pojemniki na odpady,
– stoły robocze do segregacji odpadów, demontażu odpadów, naprawy i przygotowania do ponownego użycia o wymiarach co najmniej 2 m x 4 m, pokryte materiałem wodoodpornym i odpornym na zabrudzenia (jeden stół dla czterech uczniów),
– zestaw narzędzi: wkrętaki, kombinerki, klucze płasko-oczkowe, nasadowe i bity, młotki, wkrętarki, miernik uniwersalny, piła ręczna do drewna i metalu, przecinak, nóż tapicerski, nożyce do metalu, imadło, łom-wyciągacz,
– przyrządy do sprzątania: szpadel, łopata, szufla, grabie, w tym do liści i trawy, widły, odkurzacz, ręczny sprzęt porządkowy (wiadro, mop, gąbki i ścierki), środki czystości, środki dezynfekcyjne, taczka, chwytak do śmieci,
– stanowisko do badania morfologii odpadów z odciągiem wentylacyjnym (jedno stanowisko dla czterech uczniów), wyposażone w: zestaw sit, pojemniki na poszczególne frakcje, wagi do odpadów – o udźwigu do 10 kg i do 100 kg, wzorcowe zestawy różnych frakcji odpadów (jeden zestaw dla czterech uczniów), wilgotnościomierz z funkcją pomiaru temperatury do badania odpadów, instrukcje do wykonywania ćwiczeń,
– instrukcje obsługi maszyn, urządzeń (przenośnik taśmowy, prasa do odpadów, rozrywarka worków, rozdrabniacz odpadów, taśmociąg sortowniczy, sita, separatory do odpadów, wózek widłowy) i narzędzi stosowanych w zakładzie gospodarowania odpadami,
– przykładowe instrukcje bezpieczeństwa i higieny pracy (stosowane przy pracy w gospodarce odpadami),
– filmy instruktażowe z instalacji gospodarki odpadami – wirtualne wycieczki,
– tablice informacyjne ze schematami funkcjonowania przykładowych zakładów gospodarowania odpadami,
– przykładowe karty charakterystyki substancji lub mieszaniny chemicznej,
– środki ochrony indywidualnej: rękawice ochronne w kat. II i III dostosowane do rodzaju prac, gogle ochronne, osłony twarzy, fartuchy ochronne.
Szkoła zapewnia dostęp do:
– pojazdu do odbioru i transportu odpadów, śmieciarki i pojazdu z urządzeniem hakowym i hydraulicznym dźwigiem samochodowym (HDS),
– maszyn i urządzeń (przenośnik taśmowy, prasa do odpadów, rozrywarka worków, rozdrabniacz odpadów, taśmociąg sortowniczy, sito, separator do odpadów),
– brodzika dezynfekcyjnego, pompowni odcieków, aparatury kontrolno-pomiarowej (piezometry),
– wózka jezdniowego podnośnikowego z mechanicznym napędem podnoszenia.
Uczeń jest przygotowywany do egzaminu w zakresie obsługi wózków jezdniowych podnośnikowych z mechanicznym napędem podnoszenia, z wyłączeniem wózków z wysięgnikiem oraz wózków z osobą obsługującą podnoszoną wraz z ładunkiem (kat. II WJO).
MINIMALNA LICZBA GODZIN KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO DLA KWALIFIKACJI WYODRĘBNIONEJ W ZAWODZIE1)
CHM.07. Prowadzenie działań operacyjnych związanych z gospodarowaniem odpadami | |
Nazwa jednostki efektów kształcenia | Liczba godzin |
CHM.07.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy | 30 |
CHM.07.2. Podstawy gospodarowania odpadami | 120 |
CHM.07.3. Prowadzenie prac związanych z odbiorem i transportem odpadów | 140 |
CHM.07.4. Prowadzenie prac związanych ze zbieraniem i magazynowaniem odpadów | 140 |
CHM.07.5. Przygotowanie do prac związanych z przetwarzaniem odpadów i przygotowaniem do ponownego użycia | 100 |
CHM.07.6. Wykonywanie prac związanych z mechanicznym, biologicznym i termicznym przetwarzaniem odpadów | 140 |
CHM.07.7. Wykonywanie prac związanych z recyklingiem | 150 |
CHM.07.8. Język obcy zawodowy | 30 |
Razem | 850 |
BUD.07.9. Kompetencje personalne i społeczne2) |
|
1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, przewidzianego dla kształcenia zawodowego w danym typie szkoły, zachowując minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli dla efektów kształcenia właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie.
2) Nauczyciele wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego powinni stwarzać uczniom warunki do nabywania kompetencji personalnych i społecznych.
MOŻLIWOŚCI PODNOSZENIA KWALIFIKACJI W ZAWODZIE
Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie operator maszyn i urządzeń w gospodarce odpadami po potwierdzeniu CHM.07. Prowadzenie działań operacyjnych związanych z gospodarowaniem odpadami może uzyskać dyplom zawodowy w zawodzie technik gospodarki odpadami po potwierdzeniu kwalifikacji CHM.09. Organizowanie i nadzorowanie prac związanych z gospodarowaniem odpadami oraz uzyskaniu wykształcenia średniego lub średniego branżowego.”,
d) po podstawie programowej kształcenia w zawodzie OPERATOR URZĄDZEŃ PRZEMYSŁU CHEMICZNEGO dodaje się podstawę programową kształcenia w zawodzie PRACOWNIK POMOCNICZY W GOSPODARCE ODPADAMI w brzmieniu:
„PRACOWNIK POMOCNICZY W GOSPODARCE ODPADAMI 932922
KWALIFIKACJA WYODRĘBNIONA W ZAWODZIE
CHM.08. Wykonywanie prac pomocniczych w gospodarce odpadami
CELE KSZTAŁCENIA
Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie pracownik pomocniczy w gospodarce odpadami powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji CHM.08. Wykonywanie prac pomocniczych w gospodarce odpadami:
1) wykonywania prac związanych z odbiorem i transportem odpadów;
2) wykonywania prac związanych z przetwarzaniem odpadów;
3) wykonywania prac związanych ze zbieraniem odpadów i ich przygotowaniem do ponownego użycia.
EFEKTY KSZTAŁCENIA I KRYTERIA WERYFIKACJI TYCH EFEKTÓW
Do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji CHM.08. Wykonywanie prac pomocniczych w gospodarce odpadami niezbędne jest osiągnięcie niżej wymienionych efektów kształcenia:
WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE PRACOWNIK POMOCNICZY W GOSPODARCE ODPADAMI
Szkoła prowadząca kształcenie w zawodzie zapewnia pomieszczenia dydaktyczne z wyposażeniem odpowiadającym technologii i technice stosowanej w zawodzie, aby zapewnić osiągnięcie wszystkich efektów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego oraz umożliwić przygotowanie absolwenta do wykonywania zadań zawodowych.
Wyposażenie szkoły niezbędne do realizacji kształcenia w kwalifikacji CHM.08. Wykonywanie prac pomocniczych w gospodarce odpadami
Pracownia gospodarki odpadami wyposażona w:
– stanowiska mycia rąk (jedno stanowisko dla sześciu uczniów) wyposażone w umywalkę z instalacją zimnej i ciepłej wody, dozownik mydła, środki do dezynfekcji, ręczniki,
– stanowisko komputerowe dla nauczyciela podłączone do sieci lokalnej z dostępem do internetu, urządzeniem wielofunkcyjnym, projektorem multimedialnym, z oprogramowaniem biurowym,
– tablicę interaktywną,
– pojemniki na odpady,
– stoły robocze do segregacji odpadów, demontażu odpadów, naprawy i przygotowania do ponownego użycia o wymiarach co najmniej 2 m x 4 m, pokryte materiałem wodoodpornym i odpornym na zabrudzenia (jeden stół dla czterech uczniów),
– zestaw narzędzi monterskich: wkrętarki, wkrętaki, kombinerki, klucze płasko-oczkowe, nasadowe i bity, młotki, miernik uniwersalny, piła ręczna do drewna i metalu, przecinak, nóż tapicerski, nożyce do metalu, imadło, łom-wyciągacz,
– zestaw narzędzi porządkowych: szpadel, łopata, szufla, grabie, w tym do liści i trawy, chwytak do śmieci, widły, odkurzacz, ręczny sprzęt porządkowy, środki do utrzymania czystości (w tym gąbki i ścierki), taczka, wózek podręczny, środki czystości, środki dezynfekcyjne,
– wagi do odpadów: o udźwigu do 10 kg i do 100 kg,
– wzorcowe zestawy różnych frakcji odpadów (jeden zestaw dla czterech uczniów),
– instrukcje do wykonywania ćwiczeń,
– instrukcje obsługi maszyn, urządzeń (przenośnik taśmowy, prasa do odpadów, rozrywarka worków, rozdrabniacz odpadów, taśmociąg sortowniczy, separatory do odpadów, wózek widłowy) i narzędzia stosowane w zakładzie gospodarki odpadami,
– przykładowe instrukcje bezpieczeństwa i higieny pracy (stosowane przy pracy w gospodarce odpadami),
– filmy instruktażowe z instalacji gospodarki odpadami – wirtualne wycieczki,
– tablice informacyjne ze schematami funkcjonowania przykładowych zakładów gospodarowania odpadami,
– przykładowe karty charakterystyki substancji lub mieszaniny chemicznej,
– środki ochrony indywidualnej: rękawice ochronne w kat. II i III dostosowane do rodzaju prac,
– gogle ochronne, osłony twarzy, fartuchy ochronne.
Szkoła zapewnia dostęp do:
– pojazdu do odbioru i transportu odpadów,
– brodzika dezynfekcyjnego,
– maszyn i urządzeń (przenośnik taśmowy, prasa do odpadów, taśmociąg sortowniczy).
MINIMALNA LICZBA GODZIN KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO DLA KWALIFIKACJI WYODRĘBNIONEJ W ZAWODZIE1)
CHM.08. Wykonywanie prac pomocniczych w gospodarce odpadami | |
Nazwa jednostki efektów kształcenia | Liczba godzin |
CHM.08.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy | 120 |
CHM.08.2. Wykonywanie prac związanych z odbiorem i transportem odpadów | 350 |
CHM.08.3. Wykonywanie prac związanych z przetwarzaniem odpadów | 350 |
CHM.08.4. Wykonywanie prac związanych ze zbieraniem odpadów i ich przygotowaniem do ponownego użycia | 350 |
CHM.08.5. Język obcy zawodowy | 60 |
Razem | 1230 |
CHM.08.6. Kompetencje personalne i społeczne2) |
1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, przewidzianego dla kształcenia zawodowego w danym typie szkoły, zachowując minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli dla efektów kształcenia właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie.
2) Nauczyciele wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego powinni stwarzać uczniom warunki do nabywania kompetencji personalnych i społecznych.”,
e) po podstawie programowej kształcenia w zawodzie TECHNIK ANALITYK dodaje się podstawę programową kształcenia w zawodzie TECHNIK GOSPODARKI ODPADAMI w brzmieniu:
„TECHNIK GOSPODARKI ODPADAMI 325515
KWALIFIKACJE WYODRĘBNIONE W ZAWODZIE
CHM.07. Prowadzenie działań operacyjnych związanych z gospodarowaniem odpadami
CHM.09. Organizowanie i nadzorowanie prac związanych z gospodarowaniem odpadami
CELE KSZTAŁCENIA
Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie technik gospodarki odpadami powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych:
1) w zakresie kwalifikacji CHM.07. Prowadzenie działań operacyjnych związanych z gospodarowaniem odpadami:
a) wykonywania prac związanych z klasyfikowaniem, ewidencjonowaniem i segregowaniem odpadów,
b) wykonywania prac związanych z odbieraniem i transportem odpadów,
c) wykonywania prac związanych ze zbieraniem i przetwarzaniem odpadów, w tym z przygotowaniem do ponownego użycia,
d) wykonywania prac związanych z obsługą maszyn i urządzeń do transportu oraz przetwarzania odpadów;
2) w zakresie kwalifikacji CHM.09. Organizowanie i nadzorowanie prac związanych z gospodarowaniem odpadami:
a) organizowanie i nadzorowanie prac związanych z odbieraniem i transportem odpadów,
b) organizowanie i nadzorowanie prac związanych ze zbieraniem i przetwarzaniem odpadów, w tym z przygotowaniem do ponownego użycia,
c) organizowanie i nadzorowanie obrotu materiałowego,
d) prowadzenia ewidencji odpadów, sprawozdawczości oraz pozostałej dokumentacji związanej z gospodarowaniem odpadami,
e) monitorowania oddziaływania prowadzonej działalności związanej z gospodarowaniem odpadami na środowisko.
EFEKTY KSZTAŁCENIA I KRYTERIA WERYFIKACJI TYCH EFEKTÓW
Do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji CHM.07. Prowadzenie działań operacyjnych związanych z gospodarowaniem odpadami jest niezbędne osiągnięcie niżej wymienionych efektów kształcenia:
Do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji CHM.09. Organizowanie i prowadzenie prac związanych z gospodarowaniem odpadami niezbędne jest osiągnięcie niżej wymienionych efektów kształcenia:
WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE TECHNIK GOSPODARKI ODPADAMI
Szkoła prowadząca kształcenie w zawodzie zapewnia pomieszczenia dydaktyczne z wyposażeniem odpowiadającym technologii i technice stosowanej w zawodzie, aby zapewnić osiągnięcie wszystkich efektów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego oraz umożliwić przygotowanie absolwenta do wykonywania zadań zawodowych.
Wyposażenie szkoły niezbędne do realizacji kształcenia w kwalifikacji CHM.07. Prowadzenie działań operacyjnych związanych z gospodarowaniem odpadami
Pracownia gospodarowania odpadami wyposażona w:
– stanowiska mycia rąk (jedno stanowisko dla sześciu uczniów) wyposażone w umywalkę z instalacją zimnej i ciepłej wody, dozownik mydła, środki do dezynfekcji i ręczniki,
– stanowisko komputerowe dla nauczyciela podłączone do sieci lokalnej z dostępem do internetu, urządzenia wielofunkcyjnego, projektora multimedialnego, z pakietem biurowym, dostępem do wersji testowej BDO,
– stanowiska komputerowe dla uczniów (jedno stanowisko dla dwóch uczniów) podłączone do sieci lokalnej z dostępem do internetu, z oprogramowaniem do ewidencji odpadów i opracowywania wyników badań, dostępem do wersji testowej BDO,
– pojemniki na odpady,
– stoły robocze do segregacji odpadów, demontażu odpadów, naprawy i przygotowania do ponownego użycia o wymiarach co najmniej 2 m x 4 m, pokryte materiałem wodoodpornym i odpornym na zabrudzenia (jeden stół dla czterech uczniów),
– zestaw narzędzi: wkrętaki, kombinerki, klucze płasko-oczkowe, nasadowe i bity, młotki, wkrętarki, miernik uniwersalny, piła ręczna do drewna i metalu, przecinak, nóż tapicerski, nożyce do metalu, imadło, łom-wyciągacz,
– przyrządy do sprzątania: szpadel, łopata, szufla, grabie, w tym do liści i trawy, widły, odkurzacz, ręczny sprzęt porządkowy (wiadro, mop, gąbki i ścierki), środki czystości, środki dezynfekcyjne, taczka, chwytak do śmieci,
– stanowisko do badania morfologii odpadów z odciągiem wentylacyjnym (jedno stanowisko dla czterech uczniów), wyposażone w: zestaw sit, pojemniki na poszczególne frakcje, wagi do odpadów – o udźwigu do 10 kg i do 100 kg, wzorcowe zestawy różnych frakcji odpadów (jeden zestaw dla czterech uczniów), wilgotnościomierz z funkcją pomiaru temperatury do badania odpadów, instrukcje do wykonywania ćwiczeń,
– instrukcje obsługi maszyn, urządzeń (przenośnik taśmowy, prasa do odpadów, rozrywarka worków, rozdrabniacz odpadów, taśmociąg sortowniczy, sita, separatory do odpadów, wózek widłowy) i narzędzi stosowanych w zakładzie gospodarowania odpadami,
– przykładowe instrukcje bezpieczeństwa i higieny pracy (stosowane przy pracy w gospodarce odpadami),
– filmy instruktażowe z instalacji gospodarki odpadami – wirtualne wycieczki,
– tablice informacyjne ze schematami funkcjonowania przykładowych zakładów gospodarowania odpadami,
– przykładowe karty charakterystyki substancji lub mieszaniny chemicznej,
– środki ochrony indywidualnej: rękawice ochronne w kat. II i III dostosowane do rodzaju prac, gogle ochronne, osłony twarzy, fartuchy ochronne.
Szkoła zapewnia dostęp do:
– pojazdu do odbioru i transportu odpadów, śmieciarki i pojazdu z urządzeniem hakowym i hydraulicznym dźwigiem samochodowym (HDS),
– maszyn i urządzeń (przenośnik taśmowy, prasa do odpadów, rozrywarka worków, rozdrabniacz odpadów, taśmociąg sortowniczy, sito, separator do odpadów),
– brodzika dezynfekcyjnego, pompowni odcieków, aparatury kontrolno-pomiarowej (piezometry),
– wózka jezdniowego podnośnikowego z mechanicznym napędem podnoszenia.
Uczeń jest przygotowywany do egzaminu w zakresie obsługi wózków jezdniowych podnośnikowych z mechanicznym napędem podnoszenia, z wyłączeniem wózków z wysięgnikiem oraz wózków z osobą obsługującą podnoszoną wraz z ładunkiem (kat. II WJO).
Wyposażenie szkoły niezbędne do realizacji kształcenia w kwalifikacji CHM.09. Organizowanie i nadzorowanie prac związanych z gospodarowaniem odpadami
Pracownia organizacji gospodarowania odpadami wyposażona w:
– stanowiska mycia rąk (jedno stanowisko dla sześciu uczniów) wyposażone w umywalkę z instalacją zimnej i ciepłej wody, dozownik mydła, środki do dezynfekcji, ręczniki,
– stanowisko komputerowe dla nauczyciela podłączone do sieci lokalnej z dostępem do internetu, urządzenia wielofunkcyjnego, projektora multimedialnego, z pakietem biurowym, dostępem do wersji testowej BDO,
– stanowiska komputerowe dla uczniów (jedno stanowisko dla dwóch uczniów) podłączone do sieci lokalnej z dostępem do internetu, z oprogramowaniem do ewidencji odpadów i opracowywania wyników badań, dostępem do wersji testowej BDO,
– pojemniki na odpady,
– stoły robocze do segregacji odpadów, demontażu odpadów, naprawy i przygotowania do ponownego użycia o wymiarach co najmniej 2 m x 4 m, pokryte materiałem wodoodpornym i odpornym na zabrudzenia (jeden stół dla czterech uczniów),
– zestaw narzędzi: wkrętaki, kombinerki, klucze płasko-oczkowe, nasadowe i bity, młotki, wkrętarki, miernik uniwersalny, piła ręczna do drewna i metalu, przecinak, nóż tapicerski, nożyce do metalu, imadło, łom-wyciągacz,
– przyrządy do sprzątania: szpadel, łopata, szufla, grabie, w tym do liści i trawy, widły, odkurzacz, ręczny sprzęt porządkowy (wiadro, mop, gąbki i ścierki), środki czystości, środki dezynfekcyjne, taczka, chwytak do śmieci,
– stanowisko do badania morfologii odpadów z odciągiem wentylacyjnym (jedno stanowisko dla czterech uczniów), wyposażone w: zestaw sit, pojemniki na poszczególne frakcje, wagi do odpadów – o udźwigu do 10 kg i do 100 kg, wzorcowe zestawy różnych frakcji odpadów (jeden zestaw dla czterech uczniów), wilgotnościomierz z funkcją pomiaru temperatury do badania odpadów, instrukcje do wykonywania ćwiczeń,
– instrukcje obsługi maszyn, urządzeń (przenośnik taśmowy, prasa do odpadów, rozrywarka worków, rozdrabniacz odpadów, taśmociąg sortowniczy, sita, separatory do odpadów, wózek widłowy) i narzędzi stosowanych w zakładzie gospodarowania odpadami,
– przykładowe instrukcje bezpieczeństwa i higieny pracy (stosowane przy pracy w gospodarce odpadami),
– filmy instruktażowe z instalacji gospodarki odpadami – wirtualne wycieczki,
– tablice informacyjne ze schematami funkcjonowania przykładowych zakładów gospodarowania odpadami,
– przykładowe karty charakterystyki substancji lub mieszaniny chemicznej,
– środki ochrony indywidualnej: rękawice ochronne w kat. II i III dostosowane do rodzaju prac, gogle ochronne, osłony twarzy, fartuchy ochronne.
Miejsce realizacji praktyk zawodowych: zakłady i instytucje zajmujące się gospodarką odpadami i inne podmioty stanowiące potencjalne miejsce zatrudnienia absolwentów szkół prowadzących kształcenie w zawodzie.
Liczba tygodni przeznaczonych na realizację praktyk zawodowych: 8 tygodni (280 godzin), a w przypadku branżowej szkoły II stopnia – 4 tygodnie (140 godzin).
MINIMALNA LICZBA GODZIN KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO DLA KWALIFIKACJI WYODRĘBNIONEJ W ZAWODZIE1)
CHM.07. Prowadzenie działań operacyjnych związanych z gospodarowaniem odpadami | |
Nazwa jednostki efektów kształcenia | Liczba godzin |
CHM.07.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy | 30 |
CHM.07.2. Podstawy gospodarowania odpadami | 120 |
CHM.07.3. Prowadzenie prac związanych z odbiorem i transportem odpadów | 140 |
CHM.07.4. Prowadzenie prac związanych ze zbieraniem i magazynowaniem odpadów | 140 |
CHM.07.5. Przygotowanie do prac związanych z przetwarzaniem odpadów i przygotowaniem do ponownego użycia | 100 |
CHM.07.6. Wykonywanie prac związanych z mechanicznym, biologicznym i termicznym przetwarzaniem odpadów | 140 |
CHM.07.7. Wykonywanie prac związanych z recyklingiem | 150 |
CHM.07.8. Język obcy zawodowy | 30 |
Razem | 850 |
CHM.07.9. Kompetencje personalne i społeczne2) |
|
CHM.09. Organizowanie i nadzorowanie prac związanych z gospodarowaniem odpadami | |
Nazwa jednostki efektów kształcenia | Liczba godzin |
CHM.09.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy | 15 |
CHM.09.2. Podstawy gospodarowania odpadami3) | 1203) |
CHM.09.3. Planowanie prac związanych z gospodarowaniem odpadami | 120 |
CHM.09.4. Organizowanie i nadzorowanie prac związanych z gospodarowaniem odpadami | 215 |
CHM.09.5. Ewidencja odpadów i sprawozdawczość środowiskowa oraz pozostała dokumentacja związana z gospodarowaniem odpadami | 90 |
CHM.09.6. Język obcy zawodowy | 30 |
Razem | 470+1203) |
CHM.09.7. Kompetencje personalne i społeczne2) | |
CHM.09.8. Organizacja pracy małych zespołów2) |
1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, przewidzianego dla kształcenia zawodowego w danym typie szkoły, zachowując minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli dla efektów kształcenia właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie.
2) Nauczyciele wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego powinni stwarzać uczniom warunki do nabywania kompetencji personalnych i społecznych oraz umiejętności w zakresie organizacji pracy małych zespołów.
3) Wskazana jednostka efektów kształcenia nie jest powtarzana w przypadku, gdy kształcenie zawodowe odbywa się w szkole prowadzącej kształcenie w tym zawodzie.”;
5) w załączniku nr 5:
a) wprowadzenie do załącznika otrzymuje brzmienie:
„Załącznik zawiera podstawy programowe kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego przyporządkowanych do branży drzewno-meblarskiej, określonych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego:
1) koszykarz-plecionkarz;
2) operator maszyn i urządzeń przemysłu drzewnego;
3) pracownik pomocniczy stolarzaI);
4) stolarz;
5) tapicer;
6) technik papiernictwa;
7) technik przemysłu drzewnego;
8) technik technologii drewna.
I) Zawód o charakterze pomocniczym dla zawodu stolarz.”,
b) po podstawie programowej kształcenia w zawodzie KOSZYKARZ-PLECIONKARZ dodaje się podstawę programową kształcenia w zawodzie OPERATOR MASZYN I URZĄDZEŃ PRZEMYSŁU DRZEWNEGO w brzmieniu:
„OPERATOR MASZYN I URZĄDZEŃ PRZEMYSŁU DRZEWNEGO 817213
KWALIFIKACJA WYODRĘBNIONA W ZAWODZIE
DRM.09. Obsługa i monitorowanie urządzeń i maszyn sterowanych cyfrowo do produkcji drzewnej
CELE KSZTAŁCENIA
Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie operator maszyn i urządzeń przemysłu drzewnego powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji DRM.09. Obsługa i monitorowanie urządzeń i maszyn sterowanych cyfrowo do produkcji drzewnej:
1) obsługi urządzeń i maszyn sterowanych cyfrowo do produkcji drzewnej;
2) bieżącej konserwacji maszyn i urządzeń sterowanych cyfrowo do produkcji drzewnej.
EFEKTY KSZTAŁCENIA I KRYTERIA WERYFIKACJI TYCH EFEKTÓW
Do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji DRM.09. Obsługa i monitorowanie urządzeń i maszyn sterowanych cyfrowo do produkcji drzewnej jest niezbędne osiągnięcie niżej wymienionych efektów kształcenia:
WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE OPERATOR MASZYN I URZĄDZEŃ PRZEMYSŁU DRZEWNEGO
Szkoła prowadząca kształcenie w zawodzie zapewnia pomieszczenia dydaktyczne z wyposażeniem odpowiadającym technologii i technice stosowanej w zawodzie, aby zapewnić osiągnięcie wszystkich efektów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego oraz umożliwić przygotowanie absolwenta do wykonywania zadań zawodowych.
Wyposażenie szkoły niezbędne do realizacji kształcenia w kwalifikacji DRM.09. Obsługa i monitorowanie urządzeń i maszyn sterowanych cyfrowo do produkcji drzewnej
Pracownia materiałoznawstwa i technologii mechanicznych wyposażona w:
– stanowisko komputerowe dla nauczyciela podłączone do sieci lokalnej z dostępem do internetu z drukarką, skanerem lub urządzeniem wielofunkcyjnym oraz z projektorem multimedialnym lub tablicą interaktywną, lub monitorem interaktywnym,
– zestawy próbek różnych gatunków drewna, materiałów drzewnych, tworzyw drzewnych, materiałów drewnopochodnych, klejów i substancji dodatkowych, materiałów do zabezpieczania i uszlachetniania powierzchni,
– modele połączeń elementów z drewna i materiałów drewnopochodnych, wyrobów z drewna i materiałów drewnopochodnych, opakowań, konstrukcji i podzespołów, detale, okucia i łączniki,
– katalogi wyrobów z drewna i materiałów drewnopochodnych,
– schematy maszyn i urządzeń do przetwarzania drewna i materiałów drewnopochodnych,
– schematy procesów technologicznych, dokumentacje technologiczne,
– normy dotyczące przetwarzania drewna i materiałów drewnopochodnych oraz wykonywania wyrobów z drewna i materiałów drewnopochodnych,
– modele, przekroje, atrapy maszyn i urządzeń, elementy układów hydraulicznych i pneumatycznych,
– próbki materiałów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych, elementy maszyn i urządzeń,
– katalogi maszyn i narzędzi,
– schematy części maszyn i urządzeń narzędzi, parametry kątowe narzędzi,
– instrukcje obsługi maszyn i urządzeń, poradniki zawodowe, dokumentacje techniczno-ruchowe maszyn i urządzeń, instrukcje technologiczne i stanowiskowe.
Warsztaty szkolne wyposażone w:
– stanowiska do wykonania wyrobów z drewna i materiałów drewnopochodnych (jedno stanowisko dla dwóch uczniów),
– elementy i modele wyrobów z drewna i materiałów drewnopochodnych,
– specjalistyczny sprzęt kontrolno-pomiarowy stosowany w produkcji drzewnej (suwmiarka, miara zwijana, grubościomierz, wilgotnościomierz, połyskościomierz),
– obrabiarki konwencjonalne, wiertarki stołowe, szlifierkę, ostrzałkę, przyrządy traserskie, przyrządy pomiarowe, narzędzia do obróbki ręcznej i maszynowej skrawaniem,
– elementy i modele wyrobów drewnianych lub drewnopochodnych, narzędzia, maszyny i urządzenia do ręcznej i maszynowej obróbki drewna i tworzyw drzewnych, obróbki hydrotermicznej i plastycznej, prac wykończeniowych i montażowych,
– przyrządy i uchwyty obróbkowe,
– schematy części maszyn i urządzeń, rysunki ostrzy narzędzi, parametry kątowe narzędzi,
– oprzyrządowanie obróbkowe, narzędzia i urządzenia montażowe,
– katalogi i materiały informacyjne przedsiębiorstw produkujących narzędzia,
– obrabiarki i urządzenia, schematy procesów technologicznych,
– środki ochrony indywidualnej,
– instrukcje obsługi maszyn i urządzeń, poradniki zawodowe, dokumentacje techniczno-ruchowe maszyn i urządzeń, instrukcje technologiczne i stanowiskowe,
– instalację sprężonego powietrza,
– instalację odciągu pyłu drzewnego.
Szkoła zapewnia dostęp do maszyn sterowanych cyfrowo przemysłu drzewnego:
– centrum obróbcze (CNC),
– wiertarki wielowrzecionowe sterowane cyfrowo,
– piła panelowa.
MINIMALNA LICZBA GODZIN KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO DLA KWALIFIKACJI WYODRĘBNIONEJ W ZAWODZIE1)
DRM.09. Obsługa i monitorowanie urządzeń i maszyn sterowanych cyfrowo do produkcji drzewnej | |
Nazwa jednostki efektów kształcenia | Liczba godzin |
DRM.09.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy | 30 |
DRM.09.2. Podstawy przetwórstwa drewna i materiałów drewnopochodnych | 120 |
DRM.09.3. Obsługiwanie maszyn i urządzeń sterowanych cyfrowo do produkcji drzewnej | 240 |
DRM.09.4. Konserwacja maszyn i urządzeń sterowanych cyfrowo do produkcji drzewnej | 210 |
DRM.09.5. Obsługiwanie i konserwacja konwencjonalnych maszyn i urządzeń do produkcji drzewnej | 90 |
DRM.09.6. Język obcy zawodowy | 30 |
Razem | 720 |
DRM.09.7. Kompetencje personalne i społeczne2) |
|
1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, przewidzianego dla kształcenia zawodowego w danym typie szkoły, zachowując minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli dla efektów kształcenia właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie.
2) Nauczyciele wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego powinni stwarzać uczniom warunki do nabywania kompetencji personalnych i społecznych.
MOŻLIWOŚCI PODNOSZENIA KWALIFIKACJI W ZAWODZIE
Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie operator maszyn i urządzeń przemysłu drzewnego po potwierdzeniu kwalifikacji DRM.09. Obsługa i monitorowanie urządzeń i maszyn sterowanych cyfrowo do produkcji drzewnej może uzyskać dyplom zawodowy w zawodzie technik przemysłu drzewnego po potwierdzeniu kwalifikacji DRM.10. Planowanie i organizacja procesów zautomatyzowanych w przemyśle drzewnym oraz uzyskaniu wykształcenia średniego lub średniego branżowego.”,
c) uchyla się podstawę programową kształcenia w zawodzie MECHANIK-OPERATOR MASZYN DO PRODUKCJI DRZEWNEJ,
d) po podstawie programowej kształcenia w zawodzie TECHNIK PAPIERNICTWA dodaje się podstawę programową kształcenia w zawodzie TECHNIK PRZEMYSŁU DRZEWNEGO w brzmieniu:
„TECHNIK PRZEMYSŁU DRZEWNEGO 311948
KWALIFIKACJE WYODRĘBNIONE W ZAWODZIE
DRM.09. Obsługa i monitorowanie urządzeń i maszyn sterowanych cyfrowo do produkcji drzewnej
DRM.10. Planowanie i organizacja procesów zautomatyzowanych w przemyśle drzewnym
CELE KSZTAŁCENIA
Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie technik przemysłu drzewnego powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych:
1) w zakresie kwalifikacji DRM.09. Obsługa i monitorowanie urządzeń i maszyn sterowanych cyfrowo do produkcji drzewnej:
a) obsługi i monitorowania urządzeń i maszyn sterowanych cyfrowo do produkcji drzewnej,
b) bieżącej konserwacji maszyn i urządzeń sterowanych cyfrowo do produkcji drzewnej;
2) w zakresie kwalifikacji DRM.10. Planowanie i organizacja procesów zautomatyzowanych w przemyśle drzewnym:
a) planowania zautomatyzowanych procesów produkcyjnych w przemyśle drzewnym,
b) dobierania i wdrażania systemów zautomatyzowanych maszyn i urządzeń w przemyśle drzewnym,
c) organizowania i nadzoru zautomatyzowanych procesów produkcyjnych w przemyśle drzewnym.
EFEKTY KSZTAŁCENIA I KRYTERIA WERYFIKACJI TYCH EFEKTÓW
Do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji DRM.09. Obsługa i monitorowanie urządzeń i maszyn sterowanych cyfrowo do produkcji drzewnej jest niezbędne osiągnięcie niżej wymienionych efektów kształcenia:
Do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji DRM.10. Planowanie i organizacja procesów zautomatyzowanych w przemyśle drzewnym jest niezbędne osiągnięcie niżej wymienionych efektów kształcenia:
WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE TECHNIK PRZEMYSŁU DRZEWNEGO
Szkoła prowadząca kształcenie w zawodzie zapewnia pomieszczenia dydaktyczne z wyposażeniem odpowiadającym technologii i technice stosowanej w zawodzie, aby zapewnić osiągnięcie wszystkich efektów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego oraz umożliwić przygotowanie absolwenta do wykonywania zadań zawodowych.
Wyposażenie szkoły niezbędne do realizacji kształcenia w kwalifikacji DRM.09. Obsługa i monitorowanie urządzeń i maszyn sterowanych cyfrowo do produkcji drzewnej
Pracownia materiałoznawstwa i technologii mechanicznych wyposażona w:
– stanowisko komputerowe dla nauczyciela podłączone do sieci lokalnej z dostępem do internetu z drukarką, skanerem lub urządzeniem wielofunkcyjnym oraz z projektorem multimedialnym lub tablicą interaktywną, lub monitorem interaktywnym,
– zestawy próbek różnych gatunków drewna, materiałów drzewnych, tworzyw drzewnych, materiałów drewnopochodnych, klejów i substancji dodatkowych, materiałów do zabezpieczania i uszlachetniania powierzchni,
– modele połączeń elementów z drewna i materiałów drewnopochodnych, wyrobów z drewna i materiałów drewnopochodnych, opakowań, konstrukcji i podzespołów, detale, okucia i łączniki,
– katalogi wyrobów z drewna i materiałów drewnopochodnych,
– schematy maszyn i urządzeń do przetwarzania drewna i materiałów drewnopochodnych,
– schematy procesów technologicznych, dokumentacje technologiczne,
– normy dotyczące przetwarzania drewna i materiałów drewnopochodnych oraz wykonywania wyrobów z drewna i materiałów drewnopochodnych,
– modele, przekroje, atrapy maszyn i urządzeń, elementy układów hydraulicznych i pneumatycznych,
– próbki materiałów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych, elementy maszyn i urządzeń,
– katalogi maszyn i narzędzi,
– schematy części maszyn i urządzeń narzędzi, parametry kątowe narzędzi,
– instrukcje obsługi maszyn i urządzeń, poradniki zawodowe, dokumentacje techniczno-ruchowe maszyn i urządzeń, instrukcje technologiczne i stanowiskowe.
Warsztaty szkolne wyposażone w:
– stanowiska do wykonania wyrobów z drewna i materiałów drewnopochodnych (jedno stanowisko dla dwóch uczniów),
– elementy i modele wyrobów z drewna i materiałów drewnopochodnych,
– specjalistyczny sprzęt kontrolno-pomiarowy stosowany w produkcji drzewnej (suwmiarka, miara zwijana, grubościomierz, wilgotnościomierz, połyskościomierz),
– obrabiarki konwencjonalne, wiertarki stołowe, szlifierkę, ostrzałkę, przyrządy traserskie, przyrządy pomiarowe, narzędzia do obróbki ręcznej i maszynowej skrawaniem,
– elementy i modele wyrobów drewnianych lub drewnopochodnych, narzędzia, maszyny i urządzenia do ręcznej i maszynowej obróbki drewna i tworzyw drzewnych, obróbki hydrotermicznej i plastycznej, prac wykończeniowych i montażowych,
– przyrządy i uchwyty obróbkowe,
– schematy części maszyn i urządzeń, rysunki ostrzy narzędzi, parametry kątowe narzędzi,
– oprzyrządowanie obróbkowe, narzędzia i urządzenia montażowe,
– katalogi i materiały informacyjne przedsiębiorstw produkujących narzędzia,
– obrabiarki i urządzenia, schematy procesów technologicznych,
– środki ochrony indywidualnej,
– instrukcje obsługi maszyn i urządzeń, poradniki zawodowe, dokumentacje techniczno-ruchowe maszyn i urządzeń, instrukcje technologiczne i stanowiskowe,
– instalację sprężonego powietrza,
– instalację odciągu pyłu drzewnego.
Szkoła zapewnia dostęp do maszyn sterowanych cyfrowo przemysłu drzewnego:
– centrum obróbcze (CNC),
– wiertarki wielowrzecionowe sterowane cyfrowo,
– piła panelowa.
Wyposażenie szkoły niezbędne do realizacji kształcenia w kwalifikacji DRM.10. Planowanie i organizacja procesów zautomatyzowanych w przemyśle drzewnym
Pracownia elementów i urządzeń automatyki przemysłu drzewnego wyposażona w:
– stanowisko komputerowe dla nauczyciela podłączone do sieci lokalnej z dostępem do internetu, z urządzeniem wielofunkcyjnym, projektorem multimedialnym lub tablicą interaktywną, lub monitorem interaktywnym oraz oprogramowaniem umożliwiającym symulację i rejestrację pracy układów elektrycznych,
– stanowiska (jedno stanowisko dla dwóch uczniów) umożliwiające naukę zasady działania, eksploatacji i diagnostyki czujników, sygnalizatorów, regulatorów, urządzeń energoelektronicznych (przemienników częstotliwości, zasilaczy silników prądu stałego i łączników półprzewodnikowych), zabezpieczenia nadprądowe i różnicowoprądowe, urządzenia pneumatyczne – przetworniki, pozycjonery,
– siłowniki, elektrozawory, zawory regulacyjne, sprężarkę, stację olejową, materiały instruktażowe z zakresu budowy, diagnozowania, obsługi i naprawy układów i elementów automatyki przemysłu drzewnego,
– stanowiska (jedno stanowisko dla dwóch uczniów) sterowania układów elektrycznych, pneumatycznych, elektropneumatycznych, stosowanych w układach automatyki przemysłu drzewnego (w tym sterowanie za pomocą sterowników PLC),
– stanowiska z zakresu elektrotechniki (jedno stanowisko dla dwóch uczniów) wyposażone w zasilacze stabilizowane napięcia stałego, zadajniki stanów logicznych, zestawy elementów elektrycznych, przewody i kable elektryczne, przekaźniki i styczniki, łączniki i przełączniki,
– wskaźniki, sygnalizatory, silniki elektryczne małej mocy,
– stanowiska komputerowe dla uczniów (jedno stanowisko dla dwóch uczniów) z oprogramowaniem umożliwiającym symulację i rejestrację pracy układów elektrycznych.
Pracownia projektowania automatyzacji maszyn, urządzeń i wyrobów z drewna i drewnopochodnych wyposażona w:
– stanowisko komputerowe dla nauczyciela z dostępem do internetu z pakietem programów biurowych i oprogramowania CAD (Computer Aided Design) z drukarką, skanerem lub urządzeniem wielofunkcyjnym oraz z projektorem multimedialnym lub tablicą interaktywną, lub monitorem interaktywnym,
– stanowisko komputerowe dla ucznia z dostępem do internetu z pakietem programów biurowych i oprogramowania CAD (Computer Aided Design),
– stanowiska z instalacjami zawierającymi sterowniki PLC (jedno stanowisko dla dwóch uczniów) umożliwiające diagnostykę instalacji wyposażonych w sterowniki PLC.
Szkoła zapewnia dostęp do cyfrowych maszyn przemysłu drzewnego:
– centrum obróbcze (CNC),
– dostęp do systemów zautomatyzowanych maszyn i urządzeń (detekcja jakości, predykcja awarii, zarządzanie poborem energii, śledzenie wskaźników produkcyjnych, sterowanie zdalne, automatyczne zarządzanie produkcją).
Liczba tygodni przeznaczonych na realizację praktyk zawodowych: 8 tygodni (280 godzin), a w przypadku branżowej szkoły II stopnia – 4 tygodnie (140 godzin).
MINIMALNA LICZBA GODZIN KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO DLA KWALIFIKACJI WYODRĘBNIONYCH W ZAWODZIE1)
DRM.09. Obsługa i monitorowanie urządzeń i maszyn sterowanych cyfrowo do produkcji drzewnej | |
Nazwa jednostki efektów kształcenia | Liczba godzin |
DRM.09.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy | 30 |
DRM.09.2. Podstawy przetwórstwa drewna i materiałów drewnopochodnych | 120 |
DRM.09.3. Obsługiwanie maszyn i urządzeń sterowanych cyfrowo do produkcji drzewnej | 240 |
DRM.09.4. Konserwacja maszyn i urządzeń sterowanych cyfrowo do produkcji drzewnej | 210 |
DRM.09.5. Obsługiwanie i konserwacja konwencjonalnych maszyn i urządzeń do produkcji drzewnej | 90 |
DRM.09.6. Język obcy zawodowy | 30 |
Razem | 720 |
DRM.09.7. Kompetencje personalne i społeczne2) |
|
DRM.10. Planowanie i organizacja procesów zautomatyzowanych w przemyśle drzewnym |
|
Nazwa jednostki efektów kształcenia | Liczba godzin |
DRM.10.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy | 30 |
DRM.10.2. Podstawy automatyki przemysłu drzewnego | 150 |
DRM.10.3. Planowanie przebiegu zautomatyzowanych procesów produkcyjnych przemysłu drzewnego | 210 |
DRM.10.4. Organizowanie i monitorowanie zautomatyzowanych procesów produkcyjnych w przemyśle drzewnym | 120 |
DRM.10.5. Język obcy zawodowy | 30 |
Razem | 540 |
DRM.10.6. Kompetencje personalne i społeczne2) |
|
DRM.10.7. Organizacja pracy małych zespołów2) |
|
1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, przewidzianego dla kształcenia zawodowego w danym typie szkoły, zachowując minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli dla efektów kształcenia właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie.
2) Nauczyciele wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego powinni stwarzać uczniom warunki do nabywania kompetencji personalnych i społecznych oraz umiejętności w zakresie organizacji pracy małych zespołów.”;
6) w załączniku nr 11:
a) wprowadzenie do załącznika otrzymuje brzmienie:
„Załącznik zawiera podstawy programowe kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego przyporządkowanych do branży handlowej, określonych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego:
1) sprzedawca;
2) technik handlowiec.”,
b) w podstawie programowej kształcenia w zawodzie SPRZEDAWCA część „MOŻLIWOŚCI PODNOSZENIA KWALIFIKACJI W ZAWODZIE” otrzymuje brzmienie:
„MOŻLIWOŚCI PODNOSZENIA KWALIFIKACJI W ZAWODZIE
Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie sprzedawca po potwierdzeniu kwalifikacji HAN.01. Prowadzenie sprzedaży może uzyskać dyplom zawodowy w zawodzie technik handlowiec po potwierdzeniu kwalifikacji HAN.02. Prowadzenie działań handlowych oraz uzyskaniu wykształcenia średniego lub średniego branżowego albo dyplom zawodowy w zawodzie technik księgarstwa po potwierdzeniu kwalifikacji PGF.10. Prowadzenie działalności informacyjno-bibliograficznej oraz uzyskaniu wykształcenia średniego lub średniego branżowego.”,
c) w podstawie programowej kształcenia w zawodzie TECHNIK HANDLOWIEC część „MOŻLIWOŚCI PODNOSZENIA KWALIFIKACJI W ZAWODZIE” otrzymuje brzmienie:
„MOŻLIWOŚCI PODNOSZENIA KWALIFIKACJI W ZAWODZIE
Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie technik handlowiec po potwierdzeniu kwalifikacji HAN.01. Prowadzenie sprzedaży może uzyskać dyplom zawodowy w zawodzie technik księgarstwa po potwierdzeniu kwalifikacji PGF.10. Prowadzenie działalności informacyjno-bibliograficznej.”,
d) uchyla się podstawę programową kształcenia w zawodzie TECHNIK KSIĘGARSTWA;
7) w załączniku nr 21:
a) tytuł załącznika otrzymuje brzmienie:
„PODSTAWY PROGRAMOWE KSZTAŁCENIA W ZAWODACH SZKOLNICTWA BRANŻOWEGO PRZYPORZĄDKOWANYCH DO BRANŻY POLIGRAFICZNO-KSIĘGARSKIEJ (PGF)”,
b) wprowadzenie do załącznika otrzymuje brzmienie:
„Załącznik zawiera podstawy programowe kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego przyporządkowanych do branży poligraficzno-księgarskiej, określonych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego:
1) animator rynku książki;
2) drukarz fleksograficzny;
3) drukarz offsetowy;
4) operator procesów introligatorskich;
5) technik grafiki i poligrafii cyfrowej;
6) technik księgarstwa;
7) technik procesów drukowaniaI);
8) technik procesów introligatorskich;
9) technik reklamy.
I) Dla zawodu technik procesów drukowania określono dwie podstawy programowe z wyodrębnionymi kwalifikacjami:
1) PGF.01. Realizacja procesów drukowania z użyciem fleksograficznych form drukowych oraz PGF.06. Planowanie i kontrola produkcji poligraficznej;
2) PGF.02. Realizacja procesów drukowania z offsetowych form drukowych oraz PGF.06. Planowanie i kontrola produkcji poligraficznej.”,
c) przed podstawą programową kształcenia w zawodzie DRUKARZ FLEKSOGRAFICZNY dodaje się podstawę programową kształcenia w zawodzie ANIMATOR RYNKU KSIĄŻKI w brzmieniu:
„ANIMATOR RYNKU KSIAŻKI 343305
KWALIFIKACJA WYODRĘBNIONA W ZAWODZIE
PGF.09. Organizacja i zarządzanie przedsiębiorstwem rynku książki oraz relacjami z klientami
CELE KSZTAŁCENIA
Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie animator rynku książki powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji PGF.09. Organizacja i zarządzanie przedsiębiorstwem rynku książki oraz relacjami z klientami:
1) założenia i prowadzenia przedsiębiorstwa rynku książki;
2) wykonywania prac związanych realizacją transakcji kupna i sprzedaży;
3) pozyskiwania informacji o asortymencie księgarskim i rynku wydawnictw;
4) organizowania działań marketingowych;
5) stosowania technik informatycznych i mediów społecznościowych.
EFEKTY KSZTAŁCENIA I KRYTERIA WERYFIKACJI TYCH EFEKTÓW
Do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji: PGF.09. Organizacja i zarządzanie przedsiębiorstwem rynku książki oraz relacjami z klientami jest niezbędne osiągnięcie niżej wymienionych efektów kształcenia:
WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE ANIMATOR RYNKU KSIĄŻKI
Szkoła prowadząca kształcenie w zawodzie zapewnia pomieszczenia dydaktyczne z wyposażeniem odpowiadającym technologii i technice stosowanej w zawodzie, aby zapewnić osiągnięcie wszystkich efektów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego oraz umożliwić przygotowanie absolwenta do wykonywania zadań zawodowych.
Wyposażenie szkoły niezbędne do realizacji kształcenia w kwalifikacji PGF.09. Organizacja i zarządzanie przedsiębiorstwem rynku książki oraz relacjami z klientami
Pracownia rynku książki wyposażona w:
– stanowisko komputerowe dla nauczyciela z dostępem do internetu, z drukarką, skanerem lub urządzeniem wielofunkcyjnym oraz projektorem multimedialnym, tablicą interaktywną lub monitorem interaktywnym, pakietem programów biurowych i oprogramowaniem do obsługi sprzedaży i gospodarki magazynowej oraz oprogramowaniem graficznym,
– stanowiska komputerowe dla uczniów (jedno stanowisko dla jednego ucznia) z dostępem do internetu, z pakietem programów biurowych i oprogramowaniem do obsługi sprzedaży i gospodarki magazynowej oraz oprogramowaniem graficznym,
– stanowiska prowadzenia sprzedaży (jedno stanowisko dla dwóch uczniów), urządzenia do rejestrowania sprzedaży,
– materiały do pakowania towarów,
– wyposażenie do przechowywania i eksponowania asortymentu rynku książki (regały, stoły, standy),
– pozycje wydawnicze księgarni ogólnoasortymentowej i specjalistycznej,
– publikacje i media branżowe rynku książki,
– czytniki e-booków,
– sprzęt fotograficzny,
– sprzęt wystawienniczy,
– materiały biurowe, rysunkowe i malarskie,
– mikrofon zewnętrzny.
Szkoła zapewnia dostęp do:
– bazy Biblioteki Narodowej,
– Biblioteki Analiz,
– Ogólnopolskiej Bazy Księgarń,
– Polskich Bibliotek Cyfrowych,
– katalogów hurtowni polskich (np. FK Olesiejuk, Platon, OSDW Azymut).
Miejsce realizacji praktyk zawodowych: wydawnictwa, księgarnie (stacjonarne, antykwariaty, internetowe), firmy dystrybucyjne i inne podmioty stanowiące potencjalne miejsce zatrudnienia absolwentów szkół prowadzących kształcenie w zawodzie.
Liczba tygodni przeznaczonych na realizację praktyk zawodowych: 8 tygodni (280 godzin).
MINIMALNA LICZBA GODZIN KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO DLA KWALIFIKACJI WYODRĘBNIONYCH W ZAWODZIE1)
PGF.09. Organizacja i zarządzanie przedsiębiorstwem rynku książki oraz relacjami z klientami | |
Nazwa jednostki efektów kształcenia | Liczba godzin |
PGF.09.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy | 30 |
PGF.09.2. Podstawy wiedzy o książce | 120 |
PGF.09.3. Zakładanie i prowadzenie przedsiębiorstwa rynku książki | 180 |
PGF.09.4. Realizacja procesu sprzedaży publikacji | 120 |
PGF.09.5. Organizacja i zarządzanie procesami marketingowymi z wykorzystaniem nowoczesnych technik informatycznych i mediów społecznościowych oraz budowanie relacji z klientami | 210 |
PGF.09.6. Język obcy zawodowy | 90 |
Razem | 750 |
PGF.09.7. Kompetencje personalne i społeczne2) | |
PGF.09.8. Organizacja pracy małych zespołów2) |
1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, przewidzianego dla kształcenia zawodowego w danym typie szkoły, zachowując minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli dla efektów kształcenia właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie.
2) Nauczyciele wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego powinni stwarzać uczniom warunki do nabywania kompetencji personalnych i społecznych oraz umiejętności w zakresie organizacji pracy małych zespołów.”,
d) po podstawie programowej kształcenia w zawodzie TECHNIK GRAFIKI I POLIGRAFII CYFROWEJ dodaje się podstawę programową kształcenia w zawodzie TECHNIK KSIĘGARSTWA w brzmieniu:
„TECHNIK KSIĘGARSTWA 522306
KWALIFIKACJE WYODRĘBNIONE W ZAWODZIE
HAN.01. Prowadzenie sprzedaży
PGF.10. Prowadzenie działalności informacyjno-bibliograficznej
CELE KSZTAŁCENIA
Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie technik księgarstwa powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych:
1) w zakresie kwalifikacji HAN.01. Prowadzenie sprzedaży:
a) wykonywania prac związanych z obsługą klientów oraz realizacją transakcji kupna i sprzedaży,
b) przyjmowania dostaw oraz przygotowywania towarów do sprzedaży;
2) w zakresie kwalifikacji PGF.10. Prowadzenie działalności informacyjno-bibliograficznej:
a) pozyskiwania informacji o asortymencie księgarskim i rynku wydawnictw,
b) opracowywania bibliografii i katalogów,
c) organizowania działań marketingowych w księgarni.
EFEKTY KSZTAŁCENIA I KRYTERIA WERYFIKACJI TYCH EFEKTÓW
Do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji HAN.01. Prowadzenie sprzedaży jest niezbędne osiągnięcie niżej wymienionych efektów kształcenia:
Do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji PGF.10. Prowadzenie działalności informacyjno-bibliograficznej jest niezbędne osiągnięcie niżej wymienionych zakładanych efektów kształcenia:
WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE TECHNIK KSIĘGARSTWA
Szkoła prowadząca kształcenie w zawodzie zapewnia pomieszczenia dydaktyczne z wyposażeniem odpowiadającym technologii i technice stosowanej w zawodzie, aby zapewnić osiągnięcie wszystkich efektów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego oraz umożliwić przygotowanie absolwenta do wykonywania zadań zawodowych.
Wyposażenie szkoły niezbędne do realizacji kształcenia w kwalifikacji HAN.01. Prowadzenie sprzedaży
Pracownia organizowania i prowadzenia sprzedaży wyposażona w:
– stanowisko komputerowe dla nauczyciela podłączone do sieci lokalnej z dostępem do internetu, z drukarką, skanerem lub urządzeniem wielofunkcyjnym oraz projektorem multimedialnym, tablicą interaktywną lub monitorem interaktywnym, pakietem programów biurowych i oprogramowaniem do obsługi sprzedaży i gospodarki magazynowej,
– stanowiska komputerowe dla uczniów (jedno stanowisko dla jednego ucznia) podłączone do sieci lokalnej z dostępem do internetu, z pakietem programów biurowych i oprogramowaniem do obsługi sprzedaży i gospodarki magazynowej,
– stanowiska prowadzenia sprzedaży (jedno stanowisko dla dwóch uczniów),
– urządzenia do rejestrowania sprzedaży, urządzenia do przechowywania, eksponowania, transportu i znakowania towarów, atrapy towarów, materiały do pakowania towarów, przyrządy do kontroli jakości i warunków przechowywania towarów oraz do określania masy i wielkości towarów,
– druki dokumentów dotyczących organizacji i prowadzenia sprzedaży oraz instrukcje obsługi urządzeń.
Wyposażenie szkoły niezbędne do realizacji kształcenia w kwalifikacji PGF.10. Prowadzenie działalności informacyjno-bibliograficznej
Pracownia księgarska wyposażona w:
– stanowisko komputerowe dla nauczyciela z dostępem do internetu, z drukarką, skanerem lub urządzeniem wielofunkcyjnym oraz z projektorem multimedialnym lub tablicą interaktywną lub monitorem interaktywnym,
– stanowiska komputerowe dla uczniów (jedno stanowisko dla jednego ucznia) z dostępem do internetu, z podłączeniem do drukarki sieciowej lub biurowego urządzenia wielofunkcyjnego z pakietem programów biurowych oraz specjalistycznych programów komputerowych do obsługi księgarni,
– wyposażenie do przechowywania i eksponowania asortymentu księgarskiego,
– pozycje wydawnicze księgarni ogólnoasortymentowej i specjalistycznej,
– tablice Uniwersalnej Klasyfikacji Dziesiętnej,
– bibliografie ogólne i specjalne, katalogi wydawnicze, encyklopedie, słowniki, normy bibliograficzne.
Pracownia organizacji reklamy wyposażona w:
– stanowisko komputerowe dla nauczyciela z dostępem do internetu, z drukarką, skanerem lub urządzeniem wielofunkcyjnym oraz z projektorem multimedialnym lub tablicą interaktywną lub monitorem interaktywnym,
– stanowiska komputerowe dla uczniów (jedno stanowisko dla jednego ucznia) podłączone do sieci lokalnej z dostępem do internetu i drukarki lub biurowego urządzenia wielofunkcyjnego, z pakietem programów biurowych i oprogramowaniem do obróbki grafiki rastrowej oraz tworzenia i edycji grafiki wektorowej,
– skanery, drukarki lub urządzenia wielofunkcyjne (jedno urządzenie na cztery stanowiska komputerowe),
– sprzęt fotograficzny,
– sprzęt wystawienniczy,
– materiały biurowe, rysunkowe i malarskie.
Miejsce realizacji praktyk zawodowych: księgarnie, inne podmioty gospodarcze prowadzące sprzedaż asortymentu księgarskiego i inne podmioty stanowiące potencjalne miejsce zatrudnienia absolwentów szkół prowadzących kształcenie w zawodzie.
Liczba tygodni przeznaczonych na realizację praktyk zawodowych: 8 tygodni (280 godzin), a w przypadku branżowej szkoły II stopnia – 4 tygodnie (140 godzin).
MINIMALNA LICZBA GODZIN KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO DLA KWALIFIKACJI WYODRĘBNIONYCH W ZAWODZIE1)
HAN.01. Prowadzenie sprzedaży | |
Nazwa jednostki efektów kształcenia | Liczba godzin |
HAN.01.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy | 30 |
HAN.01.2. Podstawy handlu | 60 |
HAN.01.3. Organizowanie sprzedaży | 270 |
HAN.01.4. Sprzedaż towarów | 390 |
HAN.01.5. Język obcy zawodowy | 60 |
Razem | 810 |
HAN.01.6. Kompetencje personalne i społeczne2) |
PGF.10. Prowadzenie działalności informacyjno-bibliograficznej | |
Nazwa jednostki efektów kształcenia | Liczba godzin |
PGF.10.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy | 30 |
PGF.10.2. Podstawy handlu3) | 603) |
PGF.10.3. Pozyskiwanie informacji o asortymencie księgarskim i rynku wydawnictw | 150 |
PGF.10.4. Opracowywanie bibliografii i katalogów | 135 |
PGF.10.5. Organizowanie działań marketingowych w księgarni | 120 |
PGF.10.6. Język obcy zawodowy | 60 |
Razem | 495+603) |
PGF.10.7. Kompetencje personalne i społeczne2) | |
PGF.10.8. Organizacja pracy małych zespołów2) |
1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, przewidzianego dla kształcenia zawodowego w danym typie szkoły, zachowując minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli dla efektów kształcenia właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie.
2) Nauczyciele wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego powinni stwarzać uczniom warunki do nabywania kompetencji personalnych i społecznych oraz umiejętności w zakresie organizacji pracy małych zespołów.
3) Wskazana jednostka efektów kształcenia nie jest powtarzana, w przypadku gdy kształcenie zawodowe odbywa się w szkole prowadzącej kształcenie w tym zawodzie.
MOŻLIWOŚCI PODNOSZENIA KWALIFIKACJI W ZAWODZIE
Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie technik księgarstwa po potwierdzeniu kwalifikacji HAN.01. Prowadzenie sprzedaży może uzyskać dyplom zawodowy w zawodzie technik handlowiec po potwierdzeniu kwalifikacji HAN.02. Prowadzenie działań handlowych.”.
§ 2.[Prowadzenie kształcenia w zawodzie technik gospodarki odpadami w branżowej szkole II stopnia] Kształcenie w zawodzie technik gospodarki odpadami w branżowej szkole II stopnia, w oparciu o podstawę programową kształcenia w zawodzie technik gospodarki odpadami, określoną w załączniku nr 4 do rozporządzenia, o którym mowa w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, prowadzi się począwszy od roku szkolnego 2026/2027.
§ 3.[Przepis przejściowy] Kształcenie w zawodzie mechanik-operator maszyn do produkcji drzewnej, rozpoczęte przed dniem 1 września 2023 r. w branżowej szkole I stopnia, na kwalifikacyjnym kursie zawodowym i na kursie umiejętności zawodowych prowadzi się do zakończenia cyklu kształcenia zgodnie z przepisami rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu obowiązującym przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia.
§ 4.[Przepis przejściowy] Kształcenie w zawodzie technik księgarstwa, w którym wyodrębniono kwalifikacje „HAN.01. Prowadzenie sprzedaży” i „HAN.03. Prowadzenie działalności informacyjno-bibliograficznej”, rozpoczęte przed dniem 1 września 2023 r. w technikum, w branżowej szkole II stopnia, na kwalifikacyjnym kursie zawodowym i na kursie umiejętności zawodowych, prowadzi się do zakończenia cyklu kształcenia zgodnie z przepisami rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
§ 5.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2023 r.
Minister Edukacji i Nauki: wz. D. Piontkowski
1) Minister Edukacji i Nauki kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz. U. z 2022 r. poz. 18 i 1842).