Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-05-17
Wersja aktualna od 2023-05-17
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 1 grudnia 2016 r.
w sprawie nadania statutu Polskiemu Instytutowi Spraw Międzynarodowych
z dnia 1 grudnia 2016 r. (Dz.U. z 2016 r., poz. 1975)
t.j. z dnia 5 marca 2021 r. (Dz.U. z 2021 r., poz. 414)
t.j. z dnia 17 maja 2023 r. (Dz.U. z 2023 r., poz. 936)
Na podstawie art. 3 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o Polskim Instytucie Spraw Międzynarodowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 720) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Statut nadany Polskiemu Instytutowi Spraw Międzynarodowych] Polskiemu Instytutowi Spraw Międzynarodowych nadaje się statut, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§ 2.[Kadencja Rady Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych] Kadencja Rady Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych, której członków powołano przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, trwa do jej zakończenia zgodnie z przepisami dotychczasowymi.
§ 3.[Przepisy uchylone] Traci moc rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 5 października 2009 r. w sprawie nadania statutu Polskiemu Instytutowi Spraw Międzynarodowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 1225).
§ 4. [Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Załącznik do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 1 grudnia 2016 r. (Dz. U. z 2023 r. poz. 936)
STATUT POLSKIEGO INSTYTUTU SPRAW MIĘDZYNARODOWYCH
§ 1. 1. Do szczegółowego zakresu działania Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych, zwanego dalej „Instytutem", należy:
1) prowadzenie interdyscyplinarnych i porównawczych badań naukowych w zakresie spraw międzynarodowych, w tym w szczególności polityki zagranicznej Rzeczypospolitej Polskiej, członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej oraz Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, bezpieczeństwa międzynarodowego, prawa międzynarodowego oraz ekonomicznych aspektów współpracy międzynarodowej;
2) sporządzanie analiz, ekspertyz i studiów prognostycznych w zakresie spraw międzynarodowych z inicjatywy własnej albo na rzecz Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałka Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Prezesa Rady Ministrów albo z inicjatywy ministra właściwego do spraw zagranicznych, ministra właściwego do spraw członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, ministra właściwego do spraw gospodarki, Ministra Obrony Narodowej oraz - w miarę możliwości - innych członków Rady Ministrów, komisji sejmowych i senackich oraz klubów poselskich i senackich;
3) upowszechnianie wiedzy z dziedziny stosunków międzynarodowych oraz polityki zagranicznej Rzeczypospolitej Polskiej, w tym problematyki integracji europejskiej i bezpieczeństwa międzynarodowego oraz historii polskiej dyplomacji - w szczególności za pośrednictwem Internetu i innych środków masowego przekazu oraz w formie konferencji, seminariów, wykładów i publikacji, w tym książek oraz czasopism;
4) gromadzenie specjalistycznego księgozbioru i dokumentacji naukowej, w szczególności w zakresie, o którym mowa w pkt 1, a także prowadzenie otwartej działalności bibliotecznej w zakresie objętym działalnością Instytutu;
5) doskonalenie zawodowe pracowników administracji państwowej, wykonujących zadania w zakresie stosunków międzynarodowych i polityki zagranicznej Rzeczypospolitej Polskiej, w szczególności pracowników Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Kancelarii Sejmu, Kancelarii Senatu, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, urzędów obsługujących ministra właściwego do spraw zagranicznych, ministra właściwego do spraw członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, ministra właściwego do spraw gospodarki, Ministra Obrony Narodowej oraz - w miarę możliwości - pracowników administracji jednostek samorządu terytorialnego i osób zainteresowanych rozwojem zawodowym w obszarze współpracy międzynarodowej;
6) utrzymywanie kontaktów z krajowymi i zagranicznymi ośrodkami szkoleniowymi, naukowymi i politycznymi w zakresie objętym działalnością Instytutu;
7) prowadzenie działalności wydawniczej, w tym wydawanie książek i czasopism z zakresu spraw międzynarodowych, zbiorów dokumentów wytworzonych przez polską służbę dyplomatyczną w przeszłości oraz publikacji z zakresu bieżących prac Instytutu.
2. Działania określone w ust. 1 pkt 2, w zakresie obsługi zadań ministra właściwego do spraw zagranicznych, Dyrektor Instytutu wykonuje zgodnie z planem zatwierdzonym przez ministra właściwego do spraw zagranicznych.
3. Działania wykonywane na zlecenie ministra właściwego do spraw zagranicznych w części dotyczącej spraw służby zagranicznej Dyrektor Instytutu wykonuje w porozumieniu z dyrektorem generalnym służby zagranicznej.
§ 2. Dyrektor Instytutu działa przy pomocy:
1) zastępców dyrektora;
2) głównego księgowego;
3) kierowników komórek organizacyjnych;
4) dyrektorów oddziałów zamiejscowych, będących komórkami organizacyjnymi Instytutu;
5) pracowników zajmujących samodzielne stanowiska.
§ 3. 1. W skład Instytutu wchodzą:
1) komórki organizacyjne:
a) Biblioteka,
b) Biuro Badań i Analiz,
c) Biuro Informacji Publicznej,
d) Biuro Ochrony Informacji Niejawnych,
e) Biuro Organizacyjne,
f) Biuro Szkoleń,
g) Wydawnictwo;
1a) komórka organizacyjna - oddział zamiejscowy - Biuro Instytutu w Brukseli (Królestwo Belgii);
1b) komórka organizacyjna - oddział zamiejscowy - Biuro Instytutu w Berlinie (Republika Federalna Niemiec);
2) samodzielne stanowiska podległe bezpośrednio Dyrektorowi Instytutu.
2. Szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych Instytutu oraz samodzielnych stanowisk określa regulamin organizacyjny, nadany w drodze zarządzenia przez Dyrektora Instytutu.
3. Dyrektor oddziału zamiejscowego - Biura Instytutu w Brukseli (Królestwo Belgii), dyrektor oddziału zamiejscowego - Biura Instytutu w Berlinie (Republika Federalna Niemiec) oraz pracownicy Instytutu zajmujący samodzielne stanowiska podlegają bezpośrednio Dyrektorowi Instytutu.
§ 4. 1. W skład Rady Instytutu, zwanej dalej „Radą", wchodzi 12 członków powoływanych spośród osób wyróżniających się wysokim poziomem wiedzy lub doświadczeniem w zakresie spraw międzynarodowych.
2. Kadencja Rady trwa cztery lata. W przypadku odwołania członka Rady, jego śmierci albo rezygnacji z członkostwa w Radzie przed upływem kadencji Rady, nowego członka Rady powołuje się na okres do zakończenia tej kadencji.
3. Do zadań Rady należy:
1) zatwierdzanie projektu rocznego planu działań Instytutu;
2) zatwierdzanie projektu sprawozdania Dyrektora Instytutu z realizacji rocznego planu działań Instytutu;
3) zatwierdzanie wyników działalności oddziałów zamiejscowych, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1a i 1b;
4) zatwierdzanie wniosku Dyrektora Instytutu o ustanowienie nagrody Instytutu;
5) opiniowanie projektu rocznego planu finansowego Instytutu;
6) opiniowanie projektów statutu i jego zmian.
4. Rada wykonuje zadania kapituły nagrody Instytutu.
5. Rada wyraża swoje stanowisko w formie uchwał podejmowanych zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu Rady.
6. Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego oraz zastępcę przewodniczącego Rady.
7. Dyrektor Instytutu bierze udział w posiedzeniach Rady, z głosem doradczym, na zaproszenie przewodniczącego Rady.
8. W posiedzeniu Rady może wziąć udział, na zaproszenie przewodniczącego Rady, zastępca Dyrektora Instytutu, główny księgowy, kierownik komórki organizacyjnej, dyrektorzy oddziałów zamiejscowych, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1a i 1b, oraz inne osoby, których wiedza i doświadczenie mogą być wykorzystane w realizacji zadań Rady.
§ 5. Rada może przedłożyć ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych i Dyrektorowi Instytutu swoje stanowisko w każdej sprawie dotyczącej Instytutu.
§ 6. Dyrektor Instytutu przedkłada Radzie informacje z wykonania planu działań Instytutu.