ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1)
z dnia 12 grudnia 2022 r.
w sprawie organu emerytalnego właściwego do ustalenia prawa do zaopatrzenia emerytalnego funkcjonariuszy Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Biura Ochrony Rządu, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celnej i Służby Celno-Skarbowej oraz ich rodzin
Na podstawie art. 32 ust. 2a ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2022 r. poz. 1626 i 2476) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa organ emerytalny właściwy do ustalenia prawa do zaopatrzenia emerytalnego i wysokości świadczeń pieniężnych z tytułu tego zaopatrzenia funkcjonariuszy Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Biura Ochrony Rządu, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celnej i Służby Celno-Skarbowej oraz ich rodzin, zakres jego działania, stopień dysponenta środków, siedzibę organu, strukturę organizacyjną oraz sposób powoływania i odwoływania organu oraz jego zastępców.
§ 2. [Dyrektor Zakładu Emerytalno-Rentowego MSWiA] 1. Dyrektor Zakładu Emerytalno-Rentowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, zwany dalej „Dyrektorem Zakładu”, jest organem emerytalnym właściwym w sprawach zaopatrzenia emerytalnego osób, o których mowa w § 1.
2. Dyrektora Zakładu powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw wewnętrznych.
3. Zastępców Dyrektora Zakładu powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw wewnętrznych na pisemny wniosek Dyrektora Zakładu.
§ 3.[Dysponent środków budżetu państwa trzeciego stopnia] Dyrektor Zakładu jest dysponentem środków budżetu państwa trzeciego stopnia.
§ 4.[Siedziba Dyrektora Zakładu] Siedzibą Dyrektora Zakładu jest miasto stołeczne Warszawa.
§ 5. [Zakres działania Dyrektora Zakładu] 1. Do zakresu działania Dyrektora Zakładu należy w szczególności:
1) ustalanie prawa do zaopatrzenia emerytalnego i wysokości świadczeń pieniężnych z tego zaopatrzenia przysługujących oraz ustalanie prawa do innych świadczeń i ich wysokości na podstawie odrębnych przepisów zwolnionym ze służby funkcjonariuszom Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Biura Ochrony Rządu, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celnej i Służby Celno-Skarbowej oraz członkom ich rodzin;
2) dokonywanie wypłat świadczeń pieniężnych w ramach zaopatrzenia emerytalnego oraz przysługujących na podstawie odrębnych przepisów, a także współpraca z instytucjami finansowymi w tym zakresie;
3) dokonywanie wypłat świadczeń ratowniczych, o których mowa w art. 16 ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych (Dz. U. poz. 2490 oraz z 2022 r. poz. 1301 i 1964) oraz w art. 11a ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich (Dz. U. z 2022 r. poz. 1425), a także współpraca z organami przyznającymi świadczenia ratownicze;
4) dokonywanie waloryzacji wypłacanych świadczeń;
5) dokonywanie potrąceń i egzekucji ze świadczeń;
6) ustalanie kwot nienależnie pobranych świadczeń i dochodzenie ich zwrotu;
7) ustalanie kwot niedopłat świadczeń;
8) współpraca z organami emerytalnymi i rentowymi w sprawach dotyczących zabezpieczenia społecznego;
9) współpraca, w granicach uprawnień, z organami administracji rządowej, organami i jednostkami organizacyjnymi podległymi lub nadzorowanymi przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz komórkami organizacyjnymi urzędu obsługującego tego ministra;
10) dokonywanie analiz z zakresu wysokości i struktury świadczeń;
11) przedkładanie ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych zaopiniowanych wniosków o przyznanie w drodze wyjątku zaopatrzenia emerytalnego;
12) naliczanie i podział środków funduszu socjalnego pomiędzy jego dysponentów;
13) opracowywanie projektów aktów prawnych dotyczących zaopatrzenia emerytalnego;
14) rozpatrywanie skarg i wniosków w sprawach z zakresu zaopatrzenia emerytalnego;
15) prowadzenie gospodarki finansowej i majątkowej według zasad określonych dla państwowych jednostek budżetowych, w tym opracowywanie planów, sprawozdań finansowych, rocznego planu dochodów i wydatków dotyczących działalności Zakładu Emerytalno-Rentowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji;
16) prowadzenie baz danych dotyczących osób uprawnionych do zaopatrzenia emerytalnego lub świadczeń ratowniczych oraz bieżąca ich aktualizacja;
17) udostępnianie informacji w sprawach dotyczących zaopatrzenia emerytalnego w zakresie uregulowanym odrębnymi przepisami;
18) prowadzenie spraw z zakresu koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego.
2. Obsługę realizacji zadań Dyrektora Zakładu, o których mowa w ust. 1, zapewnia Zakład Emerytalno-Rentowy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji będący państwową jednostką budżetową.
3. Zakład Emerytalno-Rentowy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji zapewnia obsługę organizacyjno-administracyjną i biurową komisji lekarskich podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych.
§ 6. [Komórki Zakładu Emerytalno-Rentowego MSWiA realizujące obsługę] 1. Zakład Emerytalno-Rentowy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji realizuje obsługę, o której mowa w § 5 ust. 2 i 3, przez następujące komórki organizacyjne:
1) wydziały;
2) stanowiska;
3) zespoły terenowe;
4) punkty obsługi klienta.
2. Struktura organizacyjna Zakładu Emerytalno-Rentowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji obejmuje:
1) Pion Zarządczy;
2) Pion Świadczeń;
3) Pion Finansowy;
4) Pion Administracji;
5) Pion Informatyki.
§ 7.[Zachowanie stanowiska Dyrektora Zakładu i zastępców Dyrektora Zakładu] Osoby zajmujące w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stanowiska Dyrektora Zakładu i zastępców Dyrektora Zakładu, powołane na te stanowiska na podstawie rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 10 grudnia 2018 r. w sprawie organu emerytalnego właściwego do ustalenia prawa do zaopatrzenia emerytalnego funkcjonariuszy Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Biura Ochrony Rządu, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celnej i Służby Celno-Skarbowej oraz ich rodzin (Dz. U. poz. 2359 oraz z 2020 r. poz. 661), zachowują swoje stanowiska.
§ 8.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2023 r.2)
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji: M. Kamiński
1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 2264).
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 10 grudnia 2018 r. w sprawie organu emerytalnego właściwego do ustalenia prawa do zaopatrzenia emerytalnego funkcjonariuszy Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Biura Ochrony Rządu, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celnej i Służby Celno-Skarbowej oraz ich rodzin (Dz. U. poz. 2359 oraz z 2020 r. poz. 661), które zgodnie z art. 55 ust. 2 ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych (Dz. U. poz. 2490 oraz z 2022 r. poz. 1301 i 1964) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00