Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-08-31
Wersja aktualna od 2023-08-31
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia 14 lipca 2016 r.
w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej na operacje typu „Gospodarka wodnościekowa" w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020
z dnia 14 lipca 2016 r. (Dz.U. z 2016 r., poz. 1182)
t.j. z dnia 25 marca 2020 r. (Dz.U. z 2020 r., poz. 526)
t.j. z dnia 16 grudnia 2022 r. (Dz.U. z 2022 r., poz. 2646)
(ostatnia zmiana: Dz.U. z 2023 r., poz. 1625)
Na podstawie art. 45 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2022 r. poz. 2422 i 2433) zarządza się, co następuje:
§ 1. [Zakres regulacji] Rozporządzenie określa szczegółowe warunki i tryb przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej na operacje typu „Gospodarka wodnościekowa" w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, zwanej dalej „pomocą", w tym:
1) formę i tryb składania wniosków o przyznanie pomocy oraz wniosków o płatność;
2) szczegółowe wymagania, jakim powinny odpowiadać wnioski o przyznanie pomocy;
3) kryteria wyboru operacji;
4) szczegółowe wymagania, jakim powinna odpowiadać umowa o przyznaniu pomocy, zwana dalej „umową";
5) przypadki, w których następcy prawnemu beneficjenta jest przyznawana pomoc, oraz warunki i tryb przyznania tej pomocy.
§ 2.[Czynności objęte pomocą] Pomoc jest przyznawana na operacje w zakresie budowy, przebudowy lub wyposażenia obiektów budowlanych służących do zaopatrzenia w wodę lub odprowadzania i oczyszczania ścieków, lub gromadzenia wód opadowych lub roztopowych oraz na zakup i montaż urządzeń oraz instalacji kanalizacyjnych lub wodociągowych.
§ 3. [Podmioty uprawnione do ubiegania się o pomoc] O pomoc może ubiegać się:
1) gmina;
2) spółka, w której jedynymi udziałowcami są jednostki samorządu terytorialnego;
3) związek międzygminny.
§ 4. [Warunki udzielenia pomocy] Pomoc jest przyznawana na operację, która, oprócz warunków określonych w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 oraz w ustawie z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, zwanej dalej „ustawą", spełnia następujące warunki:
1) będzie realizowana w zakresie określonym w § 2;
2) koszty kwalifikowalne operacji nie będą współfinansowane z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności lub jakiegokolwiek innego unijnego instrumentu finansowego;
3) [1] będzie realizowana nie więcej niż w dwóch etapach, a wykonanie zakresu rzeczowego, zgodnie z zestawieniem rzeczowo-finansowym operacji, w tym poniesienie przez beneficjenta kosztów kwalifikowalnych operacji oraz złożenie wniosku o płatność końcową, nastąpi nie później niż do dnia 30 czerwca 2025 r.;
4) będzie realizowana na obszarze należącym do:
a) gminy wiejskiej lub
b) gminy miejsko-wiejskiej, z wyłączeniem miast liczących powyżej 5000 mieszkańców, lub
c) gminy miejskiej, z wyłączeniem miejscowości liczących powyżej 5000 mieszkańców;
5) będzie realizowana na nieruchomości będącej własnością podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy lub na nieruchomości, do której posiada on prawo do dysponowania nią przez okres realizacji operacji oraz co najmniej przez okres, o którym mowa w art. 71 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 320, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 1303/2013";
6) będzie wynikać z ustaleń miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, jeżeli zostały sporządzone, albo z decyzji ostatecznej o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli uzyskanie takiej decyzji jest wymagane;
7) będzie spójna z dokumentem strategicznym dotyczącym obszaru, na którym jest planowana realizacja operacji, określającym strategię rozwoju oraz obszary lub cele lokalnej polityki rozwoju;
8) suma kosztów całkowitych operacji nie przekroczy dwukrotności wysokości pomocy na tę operację ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich;
9) będzie realizowana poza terenem aglomeracji w rozumieniu art. 86 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2625), z wyłączeniem operacji w zakresie gromadzenia wód opadowych lub roztopowych;
10) będzie realizowana zgodnie z analizą efektywności kosztowej obejmującej co najmniej dwa warianty osiągnięcia celu operacji, uwzględniając ich koszty inwestycyjne i eksploatacyjne;
11) będzie zgodna z przepisami Unii Europejskiej określającymi wymagania dotyczące oczyszczania ścieków, a w przypadku operacji dotyczących przydomowych oczyszczalni ścieków - również zgodnie z normami EN 12566 określającymi wymagania w zakresie przydomowych oczyszczalni ścieków, udostępnionymi na stronie internetowej administrowanej przez Europejski Komitet Normalizacyjny;
12) realizacja operacji nie jest możliwa bez udziału środków publicznych;
13) dla planowanej operacji wydano decyzję ostateczną o środowiskowych uwarunkowaniach, jeżeli jest wymagana;
14) dla planowanej operacji wydano pozwolenie wodnoprawne, jeżeli jest wymagane.
§ 5. [Formy przyznawania pomocy na realizację operacji] 1. Pomoc na realizację operacji jest przyznawana w formie refundacji części kosztów kwalifikowalnych, do których zalicza się koszty:
1) ogólne, o których mowa w art. 45 ust. 2 lit. c rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 487, z późn. zm.), zwane dalej „kosztami ogólnymi",
2) budowy, przebudowy lub wyposażenia obiektów budowlanych służących do zaopatrzenia w wodę lub odprowadzania ścieków:
a) oczyszczalni ścieków,
b) ujęć wody i stacji uzdatniania wody,
c) systemów kanalizacji zbiorczej dla ścieków komunalnych,
d) przydomowych oczyszczalni ścieków,
e) zbiorowych systemów zaopatrzenia w wodę,
f) instalacji do osadów ściekowych,
2a) budowy lub przebudowy podziemnych zbiorników retencyjnych o łącznej pojemności co najmniej 100 m3 albo budowy takich zbiorników wraz z budową lub przebudową systemu kanalizacji deszczowej lub infrastruktury towarzyszącej, które umożliwiają ich prawidłowe funkcjonowanie,
3) zakupu nowych urządzeń i materiałów służących realizacji operacji,
4) zakupu usług służących realizacji operacji,
5) podatku od towarów i usług (VAT), o którym mowa w art. 69 ust. 3 lit. c rozporządzenia nr 1303/2013
- które są uzasadnione zakresem operacji oraz niezbędne do osiągnięcia jej celu.
2. Koszty, o których mowa w ust. 1, przekraczające kwotę kosztów kwalifikowalnych określoną w umowie, nie są uznawane za koszty kwalifikowalne.
§ 6. [Wysokość pomocy] 1. Pomoc jest przyznawana w wysokości do 63,63% kosztów kwalifikowalnych.
1a. W przypadku operacji finansowanych z dodatkowych zasobów, o których mowa w art. 58a ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005, pomoc jest przyznawana w wysokości do 100% kosztów kwalifikowalnych.
2. Pomoc jest przyznawana do wysokości limitu, który w okresie realizacji Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 wynosi 5 000 000 zł na obszar gminy.
3. Przy ustalaniu wysokości środków pozostałych do wykorzystania w ramach limitu, o którym mowa w ust. 2, uwzględnia się sumę kwot pomocy wypłaconej na zrealizowane operacje i kwot pomocy przyznanej na operacje, których realizacja nie została jeszcze zakończona.
4. W przypadku gdy wysokość kosztów kwalifikowalnych w zakresie danego zadania ujętego w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji przekracza wartość rynkową tych kosztów ustaloną w wyniku oceny ich racjonalności w rozumieniu przepisów rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 809/2014 z dnia 17 lipca 2014 r. ustanawiającego zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli, środków rozwoju obszarów wiejskich oraz zasady wzajemnej zgodności (Dz. Urz. UE L 227 z 31.07.2014, str. 69, z późn. zm.), przy ustalaniu wysokości pomocy uwzględnia się wartość rynkową tych kosztów.
5. Przy ustalaniu wysokości pomocy koszty ogólne są uwzględniane w wysokości nieprzekraczającej 10% pozostałych kosztów kwalifikowalnych.
§ 7. [Organ prowadzący postępowanie w sprawie przyznania pomocy] 1. Postępowanie w sprawie przyznania pomocy prowadzi właściwy organ samorządu województwa.
2. Załatwianie spraw związanych z przyznawaniem pomocy, w tym dokonywanie czynności w ramach postępowania w sprawie przyznania pomocy, może być dokonywane przez upoważnionych przez właściwy organ samorządu województwa pracowników urzędu marszałkowskiego albo wojewódzką samorządową jednostkę organizacyjną, zwaną dalej „samorządową jednostką".
3. W przypadku udzielenia upoważnienia, o którym mowa w ust. 2, samorządowej jednostce, właściwy organ samorządu województwa podaje informację o udzieleniu takiego upoważnienia, ze wskazaniem zakresu tego upoważnienia, na stronie internetowej urzędu marszałkowskiego.
§ 8. [Termin składania wniosków] 1. Właściwy organ samorządu województwa albo samorządowa jednostka podaje do publicznej wiadomości, na stronie internetowej urzędu marszałkowskiego albo samorządowej jednostki oraz w urzędzie marszałkowskim albo samorządowej jednostce, ogłoszenie o naborze wniosków o przyznanie pomocy, nie później niż 14 dni i nie wcześniej niż 30 dni przed dniem planowanego rozpoczęcia terminu składania tych wniosków.
2. Ogłoszenie, o którym mowa w ust. 1, zawiera wskazanie dnia rozpoczęcia i dnia zakończenia terminu składania wniosków o przyznanie pomocy, miejsca składania wniosków o przyznanie pomocy, wysokości refundacji kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w § 6 ust. 1 i 1a, oraz przewidywaną na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego miesiąc podania do publicznej wiadomości ogłoszenia o naborze wniosków o przyznanie pomocy wysokość środków w ramach limitu środków dostępnych dla danego województwa.
3. Termin, o którym mowa w ust. 2, nie może być krótszy niż 14 dni oraz dłuższy niż 60 dni.
3a. Ogłoszenie, o którym mowa w ust. 1, nie może być podane do publicznej wiadomości po dniu, w którym podano do publicznej wiadomości ogłoszenie o naborze wniosków o przyznanie pomocy z zakresu gospodarki wodnej lub ściekowej w ramach planu odbudowy i zwiększania odporności, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiającym Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Dz. Urz. UE L 57 z 18.02.2021, str. 17, z późn. zm.).
4. Właściwy organ samorządu województwa albo samorządowa jednostka udostępnia formularz wniosku o przyznanie pomocy, formularz wniosku o płatność oraz formularz umowy na stronie internetowej urzędu marszałkowskiego albo samorządowej jednostki, nie później niż w dniu podania do publicznej wiadomości ogłoszenia, o którym mowa w ust. 1.
5. Wniosek o przyznanie pomocy składa się, w formie pisemnej, w urzędzie marszałkowskim albo w samorządowej jednostce albo przez nadanie rejestrowanej przesyłki pocztowej za pomocą operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. z 2022 r. poz. 896, 1933 i 2042), w terminie i miejscu określonym w ogłoszeniu, o którym mowa w ust. 1.
6. Złożenie wniosku o przyznanie pomocy potwierdza się w formie pisemnej. Potwierdzenie złożenia wniosku, które zawiera datę wpływu wniosku, opatruje się pieczęcią urzędu marszałkowskiego albo samorządowej jednostki, a podpisuje je osoba przyjmująca ten wniosek.
7. W przypadku złożenia wniosku o przyznanie pomocy przesyłką rejestrowaną nadaną w placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe, za dzień złożenia wniosku uznaje się dzień, w którym nadano tę przesyłkę.
§ 9. [Wniosek o przyznanie pomocy] 1. Wniosek o przyznanie pomocy zawiera dane niezbędne do jej przyznania, w szczególności:
1) nazwę, siedzibę i adres podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy;
2) numer identyfikacyjny, o którym mowa w przepisach o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności, nadany podmiotowi ubiegającemu się o przyznanie pomocy;
3) opis planowanej operacji, w tym wskazanie:
a) celów operacji,
b) wartości wskaźników, których osiągnięcie jest zakładane w wyniku realizacji operacji,
c) zakresu, w jakim operacja będzie realizowana,
d) terminu i miejsca realizacji operacji,
e) liczby planowanych odbiorców operacji,
f) liczby planowanych, w wyniku realizacji operacji, przyłączeń do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej;
4) plan finansowy operacji;
5) kwotę wnioskowanej pomocy wyrażoną w złotych, zaokrągloną w dół do pełnych złotych;
6) zestawienie rzeczowo-finansowe operacji;
7) oświadczenia podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy dotyczące pomocy;
8) informacje o dołączonych do wniosku dokumentach potwierdzających spełnienie warunków przyznania pomocy.
2. Do wniosku o przyznanie pomocy dołącza się dokumenty niezbędne do ustalenia spełnienia warunków przyznania pomocy albo ich kopie, których wykaz zawiera formularz wniosku o przyznanie pomocy.
3. Kopie dokumentów, o których mowa w ust. 2, dołącza się w formie kopii potwierdzonych za zgodność z oryginałem przez podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy albo pracownika samorządu województwa, albo podmiot, który wydał dokument, albo w formie kopii poświadczonych za zgodność z oryginałem przez notariusza lub przez występującego w sprawie pełnomocnika będącego radcą prawnym albo adwokatem.
§ 10.[Niezłożenie wniosku o przyznanie pomocy w terminie] Jeżeli wniosek o przyznanie pomocy nie został złożony w terminie, o którym mowa w § 8 ust. 2, pomocy nie przyznaje się, o czym właściwy organ samorządu województwa informuje, w formie pisemnej, podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy, podając przyczyny odmowy przyznania pomocy.
§ 11. [Kryteria wpływające na kolejność przysługiwania pomocy] 1. O kolejności przysługiwania pomocy decyduje suma uzyskanych punktów przyznanych na podstawie kryteriów wyboru operacji oraz kryteriów dotyczących specyfiki regionu określonych dla poszczególnych województw.
2. Jeżeli dane zawarte we wniosku o przyznanie pomocy i dokumentach dołączonych do wniosku są rozbieżne, punkty przyznaje się na podstawie danych zawartych w dołączonych dokumentach.
3. Jeżeli wniosek o przyznanie pomocy lub dołączone do niego dokumenty nie zawierają danych niezbędnych do ustalenia liczby punktów za dane kryterium, nie przyznaje się punktów za to kryterium.
4. W celu ustalenia kolejności przysługiwania pomocy dokonuje się oceny wniosków o przyznanie pomocy, przyznając planowanej operacji punkty według następujących kryteriów wyboru:
1) podstawowy dochód podatkowy gminy, w której jest planowana realizacja operacji, w przeliczeniu na 1 mieszkańca, obliczany zgodnie z przepisami o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, kształtuje się w roku, w którym nastąpiło ogłoszenie o naborze, na poziomie:
a) nie więcej niż 50% średniej wojewódzkiej - 4 punkty,
b) powyżej 50% średniej wojewódzkiej i nie więcej niż 75% średniej wojewódzkiej - 2 punkty,
c) powyżej 75% średniej wojewódzkiej i nie więcej niż 100% średniej wojewódzkiej - 1 punkt;
2) średnia stopy bezrobocia w powiecie, na którego obszarze jest planowana realizacja operacji, w okresie ostatnich 12 miesięcy poprzedzających miesiąc rozpoczęcia terminu naboru wniosków o przyznanie pomocy była wyższa lub równa średniej wojewódzkiej stopie bezrobocia w tym okresie - 1 punkt;
3) operacja jest planowana na obszarze gminy, na którym jednolita część wód powierzchniowych jest zagrożona nieosiągnięciem celów środowiskowych wskazanych w planach gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy, o których mowa w art. 315 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne - 2 punkty;
4) wyrażony w % iloraz liczby ludności korzystającej z sieci wodociągowej znajdującej się na obszarze, o którym mowa w § 4 pkt 4, na którym jest planowana realizacja operacji, i liczby mieszkańców na tym obszarze, zwany dalej „wskaźnikiem zwodociągowania gminy", według danych Głównego Urzędu Statystycznego dostępnych na dzień rozpoczęcia naboru wniosków o przyznanie pomocy, zwanych dalej „danymi GUS" - w przypadku realizacji operacji w zakresie gospodarki wodnej, wynosi:
a) nie więcej niż 70% - 6 punktów,
b) powyżej 70% i nie więcej niż 85% - 4 punkty,
c) powyżej 85% i nie więcej niż 95% - 2 punkty;
5) wyrażony w % iloraz liczby ludności korzystającej z sieci kanalizacyjnej znajdującej się na obszarze, o którym mowa w § 4 pkt 4, na którym jest planowana realizacja operacji, i liczby mieszkańców na tym obszarze, zwany dalej „wskaźnikiem skanalizowania gminy", według danych GUS - w przypadku realizacji operacji w zakresie gospodarki ściekowej, wynosi:
a) nie więcej niż 30% - 4 punkty,
b) powyżej 30% i nie więcej niż 40% - 2 punkty,
c) powyżej 40% i nie więcej niż 50% - 1 punkt;
6) wskaźnik zwodociągowania gminy, według danych GUS, w przypadku realizacji operacji w zakresie gospodarki ściekowej, wynosi:
a) powyżej 80% - 2 punkty,
b) powyżej 60% i nie więcej niż 80% - 1 punkt;
7) koszty kwalifikowalne operacji uwzględniają łącznie koszty z zakresu gospodarki wodnej i ściekowej - 2,5 punktu;
8) operacja będzie realizowana w związku z tworzeniem pasywnej infrastruktury szerokopasmowej w rozumieniu art. 2 pkt 137 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1 z późn. zm.) lub na obszarze realizacji operacji funkcjonuje sieć szerokopasmowa w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 884 i 2164) - 0,5 punktu;
9) operacja dotyczy budowy podziemnego zbiornika retencyjnego o łącznej pojemności:
a) powyżej 1000 m3 - 8 punktów,
b) powyżej 500 m3 i nie więcej niż 1000 m3 - 4 punkty,
c) nie mniej niż 200 m3 i nie więcej niż 500 m3 - 2 punkty.
5. W celu ustalenia kolejności przysługiwania pomocy dokonuje się oceny wniosków o przyznanie pomocy, przyznając planowanej operacji również punkty według następujących kryteriów dotyczących specyfiki regionu - w przypadku województwa:
1) dolnośląskiego:
a) realizacja planowanej operacji będzie kontynuacją przedsięwzięć dotyczących budowy infrastruktury z zakresu gospodarki wodnościekowej na obszarze gminy, zakończonych nie później niż w terminie 10 lat bezpośrednio poprzedzających dzień rozpoczęcia naboru wniosków o przyznanie pomocy, i ma na celu zwiększenie liczby odbiorców usług w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2020 r. poz. 2028 oraz z 2022 r. poz. 1549) - 3 punkty,
b) realizacja operacji jest planowana na obszarze gminy, w której występuje co najmniej jedna z form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r. poz. 916, 1726, 2185 i 2375), zwanej dalej „ustawą o ochronie przyrody", albo strefa ochronna granicząca z formą ochrony przyrody:
- park narodowy, park krajobrazowy lub rezerwat przyrody - 3 punkty albo
- otulina parku narodowego, otulina parku krajobrazowego, otulina rezerwatu przyrody, obszar chronionego krajobrazu, obszar Natura 2000 - 2 punkty,
c) planowana operacja będzie realizowana w miejscowościach położonych na terenach podgórskich i górskich zgodnie z uchwałą nr XLVI/1587/18 Sejmiku Województwa Dolnośląskiego z dnia 19 kwietnia 2018 r. w sprawie ustalenia wykazu miejscowości w województwie dolnośląskim położonych na terenach podgórskich i górskich dla celów obniżenia podatku rolnego (Dz. Urz. Woj. Dolnośląskiego poz. 2234) - 3 punkty,
d) planowana operacja będzie realizowana w gminie, w której gęstość zaludnienia w stosunku do średniej wojewódzkiej gęstości zaludnienia obszarów wiejskich dla poziomu agregacji „wieś", ustalona według danych GUS, wynosi:
- nie więcej niż 100% średniej wojewódzkiej gęstości zaludnienia na obszarach wiejskich - 3 punkty,
- powyżej 100% i nie więcej niż 200% średniej wojewódzkiej gęstości zaludnienia na obszarach wiejskich - 2 punkty,
- powyżej 200% średniej wojewódzkiej gęstości zaludnienia na obszarach wiejskich - 1 punkt;
2) kujawsko-pomorskiego:
a) planowana operacja dotyczy:
- budowy lub przebudowy oczyszczalni ścieków lub stacji uzdatniania wody, lub ujęcia wody, z wyłączeniem przydomowych oczyszczalni ścieków - 6 punktów,
- budowy sieci wodociągowej lub sieci kanalizacyjnej - 3 punkty,
b) (uchylona),
c) wysokość kosztów kwalifikowalnych planowanej operacji w zakresie odprowadzania lub oczyszczania ścieków wynosi co najmniej 75% kosztów kwalifikowalnych operacji - 6 punktów,
d) (uchylona);
3) lubelskiego:
a) planowana operacja dotyczy:
- budowy oczyszczalni ścieków - 4 punkty,
- przebudowy oczyszczalni ścieków - 2 punkty,
b) realizacja operacji jest planowana w miejscowości, na której obszarze znajduje się zbiornik wodny lub ciek wodny - 4 punkty,
c) gęstość zaludnienia gminy, na której obszarze jest planowana realizacja operacji, według danych GUS, wynosi:
- powyżej średniej wojewódzkiej - 4 punkty,
- powyżej 75% średniej wojewódzkiej i nie więcej niż średnia wojewódzka - 3 punkty,
- powyżej 50% średniej wojewódzkiej i nie więcej niż 75% średniej wojewódzkiej - 2 punkty;
4) lubuskiego:
a) planowana operacja będzie realizowana na obszarze gminy określonej w Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego 2030, przyjętej uchwałą nr XXVIII/397/21 Sejmiku Województwa Lubuskiego z dnia 15 lutego 2021 r. w sprawie przyjęcia „Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego 2030", jako gmina o:
- najtrudniejszej sytuacji społeczno-gospodarczej wskazanej z poziomu krajowego lub regionalnego - 8 punktów,
- utrudnionych warunkach rozwoju - 4 punkty,
b) planowana operacja dotyczy budowy sieci kanalizacji sanitarnej - 4 punkty;
c) (uchylona);
5) łódzkiego:
a) realizacja operacji jest planowana na obszarach walorów turystyczno-środowiskowo-rolnych wskazanych w Strategii Rozwoju Województwa Łódzkiego 2030 przyjętej uchwałą nr XXXI/414/21 Sejmiku Województwa Łódzkiego z dnia 6 maja 2021 r. w sprawie przyjęcia Strategii Województwa Łódzkiego (Dz. Urz. Woj. Łódzkiego poz. 2686) lub operacja będzie realizowana na obszarze gminy, w której w dniu ogłoszenia naboru wniosków o przyznanie pomocy występuje co najmniej jedna z form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5 i 9 ustawy o ochronie przyrody - 2 punkty,
b) planowana operacja dotyczy budowy oczyszczalni ścieków lub budowy sieci kanalizacyjnej na obszarze gminy, dla której różnica wskaźnika zwodociągowania i wskaźnika skanalizowania, według danych GUS, wynosi:
- powyżej 80% - 6 punktów,
- powyżej 60% i nie więcej niż 80% - 4 punkty,
- powyżej 40% i nie więcej niż 60% - 2 punkty albo planowana operacja dotyczy budowy sieci wodociągowej lub stacji uzdatniania wody, lub ujęcia wody na obszarze gminy, dla której wskaźnik zwodociągowania jest niższy od wskaźnika zwodociągowania dla województwa - 6 punktów,
c) realizacja operacji jest planowana na obszarze gminy, w której gęstość zaludnienia, z wyłączeniem miejscowości liczących powyżej 5000 mieszkańców, według danych GUS, wynosi:
- powyżej 60 osób na km2 - 2 punkty,
- powyżej 50 osób na km2 i nie więcej niż 60 osób na km2 - 1,5 punktu,
- powyżej 40 osób na km2 i nie więcej niż 50 osób na km2 - 1 punkt,
- powyżej 30 osób na km2 i nie więcej niż 40 osób na km2 - 0,5 punktu,
d) planowana operacja dotyczy budowy lub przebudowy stacji uzdatniania wody lub ujęcia wody, w wyniku których nastąpi zwiększenie technicznych możliwości dostaw wody dla mieszkańców, co zostanie potwierdzone dołączoną do wniosku o przyznanie pomocy opinią techniczną wydaną przez osobę posiadającą uprawnienia budowlane w specjalności zgodnej z zakresem robót budowlanych objętych operacją - 2 punkty;
6) małopolskiego:
a) realizacja operacji jest planowana na obszarze gminy, w której liczba przedsiębiorców będących osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą, wpisanych do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, na dzień rozpoczęcia naboru wniosków, wynosi:
- powyżej 800 osób fizycznych - 2 punkty,
- powyżej 400 i nie więcej niż 800 osób fizycznych - 1 punkt,
b) realizacja operacji jest planowana w gminie, na której obszarze jest położony:
- park narodowy lub obszar Natura 2000 - 4 punkty albo
- park krajobrazowy lub rezerwat przyrody, lub obszar chronionego krajobrazu - 2 punkty,
c) średnia gęstość zaludnienia w gminie, na której obszarze jest planowana realizacja operacji, według danych GUS, wynosi:
- powyżej 130% średniej gęstości zaludnienia na obszarach, o których mowa w § 4 pkt 4, województwa małopolskiego - 6 punktów,
- powyżej 100% i nie więcej niż 130% średniej gęstości zaludnienia na obszarach, o których mowa w § 4 pkt 4, województwa małopolskiego - 4 punkty,
- powyżej 70% i nie więcej niż 100% średniej gęstości zaludnienia na obszarach, o których mowa w § 4 pkt 4, województwa małopolskiego - 2 punkty;
7) mazowieckiego:
a) średnia gęstość zaludnienia gminy, na której obszarze jest planowana realizacja operacji, według danych GUS, wynosi:
- co najmniej 60 osób na km2 - 4 punkty,
- od 25 do 59 osób na km2 - 2 punkty,
b) realizacja operacji jest planowana na obszarze gminy, w której:
- występują co najmniej dwie formy ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5 ustawy o ochronie przyrody - 2 punkty,
- występuje co najmniej jedna z form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5 ustawy o ochronie przyrody - 1 punkt,
c) co najmniej 75% całkowitych kosztów inwestycyjnych planowanej operacji stanowią koszty budowy lub przebudowy oczyszczalni ścieków lub stacji uzdatniania wody, lub ujęcia wody, z wyłączeniem przydomowych oczyszczalni ścieków - 6 punktów;
8) opolskiego:
a) realizacja operacji jest planowana na obszarze gminy, w której występuje co najmniej jedna z form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5 ustawy o ochronie przyrody - 4 punkty,
b) planowana operacja dotyczy:
- budowy lub przebudowy oczyszczalni ścieków lub stacji uzdatniania wody, z wyłączeniem przydomowych oczyszczalni ścieków - 2 punkty,
- budowy sieci wodociągowej lub sieci kanalizacyjnej - 2 punkty,
c) planowana operacja przewiduje przebudowę sieci wodociągowej albo kanalizacji sieciowej, które zostały wybudowane przed 2000 r. - 4 punkty;
d) (uchylona),
e) (uchylona),
f) (uchylona);
9) podkarpackiego:
a) realizacja operacji jest planowana na obszarze gminy, której powierzchnia jest pokryta co najmniej w 54% formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1, 3 lub 4 ustawy o ochronie przyrody - 3 punkty,
b) realizacja operacji w zakresie gospodarki ściekowej lub wodnościekowej jest planowana na obszarze gminy, dla której wskaźnik zwodociągowania, według danych GUS, wynosi co najmniej 85% - 4 punkty,
c) realizacja operacji jest planowana na obszarze gminy objętej Programem Strategicznym „Błękitny San" lub Programem Strategicznym Rozwoju Bieszczad, wskazanymi w Strategii rozwoju województwa - Podkarpackie 2030 przyjętej uchwałą nr XXVII/458/20 Sejmiku Województwa Podkarpackiego z dnia 28 września 2020 r. - 2 punkty,
d) planowana operacja dotyczy wyłącznie budowy sieci wodociągowej lub sieci kanalizacyjnej - 3 punkty;
10) podlaskiego:
a) planowana operacja dotyczy:
- budowy oczyszczalni ścieków lub stacji uzdatniania wody, lub ujęcia wody, z wyłączeniem przydomowych oczyszczalni ścieków - 6 punktów,
- przebudowy oczyszczalni ścieków lub stacji uzdatniania wody, lub ujęcia wody, z wyłączeniem przydomowych oczyszczalni ścieków - 3 punkty,
b) planowana operacja dotyczy budowy lub przebudowy sieci wodociągowej lub sieci kanalizacyjnej i będzie realizowana w gminie, w której gęstość zaludnienia w stosunku do średniej wojewódzkiej gęstości zaludnienia, ustalona według danych GUS, wynosi:
- nie więcej niż 50% średniej wojewódzkiej gęstości zaludnienia - 6 punktów,
- powyżej 50% i nie więcej niż 75% średniej wojewódzkiej gęstości zaludnienia - 3 punkty,
- powyżej 75% średniej wojewódzkiej gęstości zaludnienia - 1 punkt;
11) pomorskiego:
a) liczba mieszkańców obszaru objętego planowaną operacją, która zostanie przyłączona do sieci kanalizacyjnej lub sieci wodociągowej w wyniku realizacji operacji, wyniesie:
- 301 i więcej - 6 punktów,
- 201-300 - 4 punkty,
- 100-200 - 2 punkty,
b) realizacja operacji jest planowana na obszarze gminy, w której występuje co najmniej jedna z form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5 i 9 ustawy o ochronie przyrody, albo ich otuliny - 4 punkty,
c) w przypadku gospodarki ściekowej co najmniej 25% kosztów kwalifikowalnych planowanej operacji dotyczy budowy lub przebudowy systemów kanalizacji ściekowej lub przydomowych oczyszczalni ścieków, lub lokalnych oczyszczalni ścieków na obszarze zwartej zabudowy rozpoczynającej się w odległości nie większej niż 500 metrów od granicy działki ewidencyjnej pokrytej wodami, będącymi jeziorem - 2 punkty,
d) w przypadku realizacji operacji w zakresie gospodarki wodnej - jeżeli została wydana przez właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego okresowa ocena jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi, w której stwierdzono, że na obszarze objętym planowaną operacją jakość wody nie odpowiada wymaganiom określonym w załącznikach nr 1-5 do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 7 grudnia 2017 r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi oraz jeżeli w wyniku realizacji operacji wymagania te zostaną spełnione - 2 punkty;
12) śląskiego:
a) ponad 50% kosztów kwalifikowalnych operacji będzie dotyczyć kanalizacji sanitarnej lub oczyszczalni ścieków, z wyłączeniem inwestycji w zakresie budowy lub przebudowy systemu zaopatrzenia w wodę oraz stacji uzdatniania wody - 4 punkty,
b) liczba przyłączonych gospodarstw domowych do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej objętych operacją wynosi:
- powyżej 100 gospodarstw domowych - 4 punkty,
- powyżej 50 do 100 gospodarstw domowych - 2 punkty,
c) operacja będzie realizowana na obszarze gminy, na której znajdują się formy ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5 ustawy o ochronie przyrody - 4 punkty;
13) świętokrzyskiego:
a) planowana liczba mieszkańców, którzy w wyniku realizacji operacji zostaną przyłączeni do sieci wodociągowej, kanalizacyjnej lub oczyszczalni ścieków, w tym przydomowej, wynosi:
- powyżej 300 - 4 punkty,
- od 101 do 300 - 3 punkty,
- od 51 do 100 - 2 punkty,
- od 20 do 50 - 1 punkt,
b) operacja będzie realizowana na obszarze, na którym występuje jedna z form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy o ochronie przyrody - 4 punkty,
c) operacja dotyczy przedsięwzięcia ujętego w „Programie przydomowych oczyszczalni ścieków dla województwa świętokrzyskiego", udostępnionym na stronie internetowej administrowanej przez Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego, zgodnie z którym suma punktów przyznanych za dane przedsięwzięcie w ramach określonych w nim kryteriów wynosi:
- powyżej 8 - 4 punkty,
- od 7 do 8 - 3 punkty,
- od 4 do 6 - 2 punkty,
- od 1 do 3 - 1 punkt;
14) warmińsko-mazurskiego:
a) operacja będzie realizowana na obszarze gminy w powiecie, w którym udział obszarów prawnie chronionych w powierzchni ogółem tego powiatu, według danych GUS, wynosi:
- powyżej 50% - 6 punktów,
- powyżej 30% i nie więcej niż 50% - 3 punkty,
b) realizacja operacji jest planowana na obszarze gminy, w której średnia gęstość zaludnienia, według danych GUS, wynosi:
- nie więcej niż 20 osób na km2 - 6 punktów,
- powyżej 20 osób na km2 i nie więcej niż 40 osób na km2 - 3 punkty;
c) (uchylona);
15) wielkopolskiego:
a) planowana operacja przewiduje zastosowanie rozwiązań polegających na gromadzeniu i wykorzystaniu zebranych wód opadowych lub roztopowych na cele inne niż rolnicze - 3 punkty,
b) jeżeli w ramach planowanej operacji:
- co najmniej 50% kosztów kwalifikowalnych przeznaczy się na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków - 3 punkty,
- od 25% do 49,99% kosztów kwalifikowalnych przeznaczy się na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków - 2 punkty,
c) jeżeli planowana operacja przewiduje:
- przebudowę sieci wodociągowej wybudowanej przed 2000 r. - 2 punkty,
- przebudowę kanalizacji sieciowej wybudowanej przed 2000 r. - 2 punkty,
- budowę, przebudowę lub wyposażenie budynków technicznych obsługujących sieć wodociągową lub sieć kanalizacyjną - 2 punkty;
16) zachodniopomorskiego:
a) jeżeli wartość syntetycznego miernika rozwoju infrastruktury technicznej gminy, na której obszarze będzie realizowana operacja wynikająca z obowiązującego w dniu ogłoszenia naboru wniosków o przyznanie pomocy dokumentu „Specjalna Strefa Włączenia na obszarze województwa zachodniopomorskiego oraz planowane kierunki działań interwencyjnych", udostępnionego na stronie internetowej administrowanej przez Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego, mieści się:
- w przedziale od 0 do 0,4 - 4 punkty,
- powyżej 0,4 do 0,7 - 3 punkty,
b) operacja będzie realizowana na obszarze gminy, w której gęstość zaludnienia, według danych GUS, wynosi:
- powyżej 40 osób na km2 - 4 punkty,
- powyżej 20 osób na km2 i nie więcej niż 40 osób na km2 - 2 punkty,
c) realizacja operacji jest planowana w miejscowości, na której obszarze nie była realizowana operacja dotycząca gospodarki wodnościekowej w ramach działania „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 - 4 punkty.
6. W przypadku gdy operacja będzie realizowana na obszarze więcej niż jednej gminy, punkty w ramach poszczególnych kryteriów wyboru oraz kryteriów dotyczących specyfiki regionu określonych dla poszczególnych województw przyznaje się na podstawie średniej arytmetycznej danych z wszystkich gmin, na których obszarze będzie realizowana operacja.
7. W przypadku gdy operacja będzie realizowana na obszarze więcej niż jednej miejscowości, punkty w ramach poszczególnych kryteriów wyboru oraz kryteriów dotyczących specyfiki regionu, które odnoszą się do miejscowości, przyznaje się, jeżeli dane kryterium jest spełnione dla wszystkich miejscowości, które są objęte planowaną operacją.
8. W przypadku kryteriów, o których mowa w ust. 4 pkt 4-6 i 9 oraz w ust. 5 pkt 5 lit. b i pkt 11 lit. c i d, przyznając punkty planowanej operacji dotyczącej łącznie gospodarki wodnej lub gospodarki ściekowej lub gromadzenia wód opadowych lub roztopowych, uwzględnia się wyższą liczbę punktów uzyskanych za kryteria dotyczące odpowiednio gospodarki wodnej albo gospodarki ściekowej albo gromadzenia wód opadowych lub roztopowych.
9. Pomoc może być przyznana na realizację operacji, która uzyskała co najmniej 12 punktów.
§ 12. [Punkty wpływające na kolejność przysługiwania pomocy] 1. Kolejność przysługiwania pomocy jest ustalana na podstawie sumy przyznanych punktów za poszczególne kryteria wyboru operacji oraz kryteria dotyczące specyfiki regionu, określone dla poszczególnych województw na podstawie danych zawartych we wniosku o przyznanie pomocy oraz w dokumentach, o których mowa w § 9 ust. 2, złożonych wraz z tym wnioskiem.
2. Kolejność przysługiwania pomocy jest ustalana od operacji, która uzyskała największą liczbę punktów, do operacji, która uzyskała najmniejszą liczbę punktów.
3. W przypadku gdy operacje z zakresu gospodarki ściekowej uzyskały taką samą liczbę punktów, o kolejności przyznania pomocy decyduje większa objętość ścieków odprowadzanych do kanalizacji lub oczyszczalni przydomowych, których oczyszczenie umożliwi realizacja operacji.
4. W przypadku operacji z zakresu gospodarki wodnej, które uzyskały taką samą liczbę punktów, o kolejności przyznania pomocy decyduje większa liczba punktów uzyskanych za spełnienie kryterium określonego w:
1) § 11 ust. 4 pkt 1 albo
2) § 11 ust. 4 pkt 2 - w przypadku gdy nie jest możliwe ustalenie kolejności zgodnie z § 11 ust. 4 pkt 1, albo
3) § 11 ust. 4 pkt 3 - w przypadku gdy nie jest możliwe ustalenie kolejności zgodnie z § 11 ust. 4 pkt 1 i 2, albo
4) § 11 ust. 4 pkt 4 - w przypadku gdy nie jest możliwe ustalenie kolejności zgodnie z § 11 ust. 4 pkt 1-3, albo
5) § 11 ust. 4 pkt 5 - w przypadku gdy nie jest możliwe ustalenie kolejności zgodnie z § 11 ust. 4 pkt 1-4, albo
6) § 11 ust. 4 pkt 6 - w przypadku gdy nie jest możliwe ustalenie kolejności zgodnie z § 11 ust. 4 pkt 1-5, albo
7) § 11 ust. 4 pkt 7 - w przypadku gdy nie jest możliwe ustalenie kolejności zgodnie z § 11 ust. 4 pkt 1-6, albo
8) § 11 ust. 4 pkt 8 - w przypadku gdy nie jest możliwe ustalenie kolejności zgodnie z § 11 ust. 4 pkt 1-7.
4a. W przypadku operacji z zakresu gromadzenia wód opadowych lub roztopowych, które uzyskały taką samą liczbę punktów, o kolejności przyznania pomocy decyduje większa liczba punktów uzyskanych za spełnienie kryterium określonego w:
1) § 11 ust. 4 pkt 9 albo
2) § 11 ust. 4 pkt 1 - w przypadku gdy nie jest możliwe ustalenie kolejności zgodnie z § 11 ust. 4 pkt 9, albo
3) § 11 ust. 4 pkt 2 - w przypadku gdy nie jest możliwe ustalenie kolejności zgodnie z § 11 ust. 4 pkt 1 i 9.
5. W przypadku gdy operacje uzyskały taką samą liczbę punktów i nie jest możliwe ustalenie ich kolejności zgodnie z ust. 3, 4 albo 4a, o kolejności przyznania pomocy decyduje liczba mieszkańców obszaru objętego operacją, według danych GUS, przy czym pierwszeństwo w uzyskaniu pomocy ma operacja, która będzie realizowana na obszarze o większej liczbie mieszkańców.
§ 13. [Lista z informacjami o kolejności przysługiwania pomocy] 1. Właściwy organ samorządu województwa albo samorządowa jednostka, niezwłocznie po przyznaniu punktów za kryteria, o których mowa w § 11 ust. 4 i 5, sporządza i podaje do publicznej wiadomości na stronie internetowej urzędu marszałkowskiego albo samorządowej jednostki oraz w urzędzie marszałkowskim albo w samorządowej jednostce listę, która zawiera informację o kolejności przysługiwania pomocy.
2. Lista, o której mowa w ust. 1, zawiera określenie podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy, liczbę przyznanych punktów, tytuł operacji i kwotę pomocy.
§ 14. [Wezwanie podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy do usunięcia braków] 1. (uchylony).
2. (uchylony).
3. Jeżeli we wniosku o przyznanie pomocy na operację umieszczoną na liście, o której mowa w § 13 ust. 1, stwierdzono braki, właściwy organ samorządu województwa wzywa, w formie pisemnej, podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy do usunięcia tych braków w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
4. Jeżeli podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy nie usunął wszystkich braków, wzywa się go ponownie, w formie pisemnej, do usunięcia pozostałych braków, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
5. Jeżeli podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy, pomimo wezwania, o którym mowa w ust. 4, nie usunął braków w terminie, pomocy nie przyznaje się, o czym właściwy organ samorządu województwa informuje, w formie pisemnej, podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy, podając przyczyny odmowy przyznania pomocy.
6. (uchylony).
7. (uchylony).
8. Przepisów ust. 3-5 nie stosuje się:
1) [2] (uchylony)
2) jeżeli zachodzą niebudzące wątpliwości przesłanki nieprzyznania pomocy, lub
3) jeżeli stwierdzone braki dotyczą danych niezbędnych do ustalenia spełniania kryteriów wyboru operacji.
§ 15.[Aktualizacja listy po kontroli administracyjnej] Właściwy organ samorządu województwa albo samorządowa jednostka, po zakończeniu sprawdzenia spełniania warunków przyznania pomocy, niezwłocznie aktualizuje i podaje do publicznej wiadomości listę, o której mowa w § 13 ust. 1, na stronie internetowej urzędu marszałkowskiego albo samorządowej jednostki oraz w urzędzie marszałkowskim albo w samorządowej jednostce, wskazując wnioski o przyznanie pomocy spełniające warunki przyznania pomocy.
§ 16. [Termin stawienia się podmiotu w celu zawarcia umowy] 1. W terminie 6 miesięcy od dnia, w którym upływa termin składania wniosków o przyznanie pomocy, właściwy organ samorządu województwa:
1) wzywa podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy do zawarcia umowy - w przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku o przyznanie pomocy;
2) informuje podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy o odmowie jej przyznania - w przypadku gdy nie są spełnione warunki przyznania pomocy.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, właściwy organ samorządu województwa wyznacza niezwłocznie podmiotowi ubiegającemu się o przyznanie pomocy termin zawarcia umowy, nie dłuższy niż 14 dni od dnia otrzymania wezwania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1.
3. W przypadku gdy osoba reprezentująca podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy nie stawiła się w wyznaczonym terminie w celu zawarcia umowy albo odmówiła jej podpisania, pomocy nie przyznaje się, chyba że osoba reprezentująca ten podmiot zawarła umowę w innym terminie:
1) uzgodnionym z właściwym organem samorządu województwa przed upływem terminu wyznaczonego w wezwaniu, o którym mowa w ust. 1, albo
2) wyznaczonym przez właściwy organ samorządu województwa, nie dłuższym niż 7 dni od dnia terminu wyznaczonego w wezwaniu, o którym mowa w ust. 1.
4. W przypadku nieprzyznania pomocy na podstawie ust. 3, właściwy organ samorządu województwa informuje o tym, w formie pisemnej, podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy, podając przyczyny nieprzyznania tej pomocy.
5. Wezwanie podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy do wykonania określonych czynności w toku postępowania w sprawie przyznania pomocy wstrzymuje bieg terminu, o którym mowa w ust. 1.
§ 17.[Kolejność zawierania umów] Umowy są zawierane w kolejności wynikającej z listy, o której mowa w § 13 ust. 1, z zastrzeżeniem § 15.
§ 18. [Zobowiązania beneficjenta] Poza postanowieniami określonymi w art. 36 ust. 1 ustawy, umowa zawiera inne postanowienia dotyczące realizacji operacji, w szczególności zobowiązania beneficjenta dotyczące:
1) zapewnienia trwałości operacji, zgodnie z art. 71 rozporządzenia nr 1303/2013;
2) osiągnięcia wskaźników realizacji celu operacji do dnia złożenia wniosku o płatność końcową;
3) niefinansowania kosztów kwalifikowalnych operacji z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności lub jakiegokolwiek innego unijnego instrumentu finansowego;
4) (uchylony);
5) przechowywania dokumentów związanych z przyznaną pomocą do dnia, w którym upłynie 5 lat od dnia wypłaty płatności końcowej;
6) warunków i sposobów pozyskiwania od beneficjenta danych, które jest on obowiązany udostępnić na podstawie przepisów prawa;
7) dokonywania zmian w umowie;
8) ograniczeń lub warunków w zakresie przenoszenia własności lub posiadania rzeczy nabytych w ramach realizacji operacji lub sposobu ich wykorzystania;
9) podłączenia do wybudowanej lub przebudowanej sieci, w liczbie co najmniej 50%, przyłączeń zadeklarowanych we wniosku o przyznanie pomocy;
10) zapewnienia spełnienia warunków na etapie wniosku o płatność końcową, które wynikają z tych kryteriów, za które zostały przyznane punkty jedynie na podstawie deklaracji ich spełnienia złożonej we wniosku o przyznanie pomocy.
§ 20. [Warunki wypłacania środków finansowych z tytułu pomocy] 1. Środki finansowe z tytułu pomocy są wypłacane na warunkach określonych w umowie, jeżeli beneficjent:
1) zrealizował operację lub jej etap zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu oraz w innych przepisach dotyczących inwestycji objętych operacją, oraz w umowie, w tym poniósł związane z tym koszty, nie później niż do dnia złożenia wniosku o płatność, a gdy został wezwany do usunięcia braków w tym wniosku zgodnie z § 22 ust. 1 lub 2, nie później niż w terminie 14 dni od dnia doręczenia tego wezwania;
2) zrealizował lub realizuje zobowiązania określone w umowie;
3) udokumentował zrealizowanie operacji lub jej etapu, w tym poniesienie kosztów kwalifikowalnych z tym związanych;
4) (uchylony).
2. Koszty kwalifikowalne podlegają refundacji w wysokości określonej w umowie o przyznanie pomocy, jeżeli zostały:
1) poniesione:
a) od dnia, w którym został złożony wniosek o przyznanie pomocy, a w przypadku kosztów ogólnych - od dnia 1 stycznia 2014 r.,
b) zgodnie z przepisami:
- o zamówieniach publicznych - w przypadku gdy te przepisy mają zastosowanie,
- (uchylone),
c) w formie rozliczenia bezgotówkowego;
2) uwzględnione w oddzielnym systemie rachunkowości albo gdy do ich identyfikacji wykorzystano odpowiedni kod rachunkowy, o których mowa w art. 66 ust. 1 lit. c ppkt i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005.
3. (uchylony).
§ 21. [Wniosek o płatność] 1. Wniosek o płatność składa się, w formie pisemnej, w urzędzie marszałkowskim albo w samorządowej jednostce albo przez nadanie rejestrowanej przesyłki pocztowej za pomocą operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe.
2. Do wniosku o płatność dołącza się dokumenty niezbędne do wypłaty środków finansowych z tytułu pomocy lub ich kopie, potwierdzające spełnienie warunków wypłaty pomocy, których wykaz zawiera formularz wniosku o płatność. Przepis § 9 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
§ 22. [Usunięcie braków we wniosku] 1. Jeżeli wniosek o płatność zawiera braki, właściwy organ samorządu województwa wzywa beneficjenta, w formie pisemnej, do usunięcia tych braków, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
2. Jeżeli beneficjent, pomimo wezwania, o którym mowa w ust. 1, nie usunął w terminie braków, właściwy organ samorządu województwa wzywa ponownie beneficjenta, w formie pisemnej, do ich usunięcia, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
3. Jeżeli beneficjent nie usunął braków, właściwy organ samorządu województwa rozpatruje wniosek o płatność w zakresie, w jakim został wypełniony, oraz na podstawie dołączonych do tego wniosku poprawnie sporządzonych dokumentów.
4. W trakcie rozpatrywania wniosku o płatność właściwy organ samorządu województwa może wzywać beneficjenta, w formie pisemnej, do wyjaśnienia faktów istotnych dla rozstrzygnięcia sprawy lub przedstawienia dowodów na potwierdzenie tych faktów, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
5. Do rozpatrywania wniosków o płatność przepisy § 7 ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.
§ 23. [Rozpatrywanie wniosków o płatność] 1. Wypłaty środków finansowych z tytułu pomocy dokonuje się niezwłocznie po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku o płatność, nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku o płatność.
2. Do trybu rozpatrywania wniosków o płatność przepis § 16 ust. 5 stosuje się odpowiednio.
§ 24. [Terminy w toku postępowania w sprawie przyznania pomocy] 1. Obliczania i oznaczania terminów związanych z wykonywaniem czynności w toku postępowania w sprawie przyznania pomocy i wypłaty środków finansowych z tytułu pomocy dokonuje się zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego dotyczącymi terminów.
2. Jeżeli przepisy rozporządzenia nie stanowią inaczej, termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem pismo zostało nadane przesyłką rejestrowaną w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe.
§ 25.[Następca prawny podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy] W przypadku operacji typu „Gospodarka wodnościekowa" w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, ze względu na istotę i cel tego typu operacji następca prawny podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy nie może wstąpić do toczącego się postępowania na miejsce tego podmiotu.
§ 26. [Następca prawny beneficjenta] 1. W przypadku przekształcenia albo likwidacji beneficjenta następcy prawnemu beneficjenta może być przyznana pomoc, jeżeli:
1) spełnia on warunki przyznania pomocy;
2) nie sprzeciwia się to przepisom rozporządzenia nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 oraz przepisom wydanym w trybie tego rozporządzenia;
3) przejdą na niego prawa beneficjenta nabyte w ramach realizacji operacji oraz inne prawa beneficjenta niezbędne do zrealizowania operacji.
2. Wniosek następcy prawnego beneficjenta o przyznanie pomocy, zwany dalej „wnioskiem następcy", składa się w urzędzie marszałkowskim albo w samorządowej jednostce, w terminie 2 miesięcy od dnia zaistnienia zdarzenia określonego w ust. 1.
3. Do wniosku następcy dołącza się dokument potwierdzający fakt zaistnienia następstwa prawnego będącego wynikiem przekształcenia albo likwidacji beneficjenta.
4. W przypadku złożenia wniosku następcy po upływie terminu, o którym mowa w ust. 2, pomocy nie przyznaje się, o czym informuje się następcę prawnego beneficjenta, w formie pisemnej, podając przyczyny nieprzyznania pomocy.
5. Wniosek następcy rozpatruje się w terminie miesiąca od dnia jego złożenia.
6. Do wniosku następcy i trybu jego rozpatrywania przepisy § 14 ust. 3-6 [3] oraz § 16 ust. 2-5 stosuje się odpowiednio.
§ 27.[Publikacja ogłoszenia o pierwszym naborze wniosków o przyznanie pomocy] Ogłoszenie o pierwszym naborze wniosków o przyznanie pomocy zostanie opublikowane nie później niż w terminie 4 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
§ 28. [Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rozwój wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. poz. 1950).
[1] § 4 pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 4 sierpnia 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej na operacje typu „Gospodarka wodnościekowa” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz.U. poz. 1625). Zmiana weszła w życie 31 sierpnia 2023 r.
[2] § 14 ust. 8 pkt 1 uchylony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 4 sierpnia 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej na operacje typu „Gospodarka wodnościekowa” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz.U. poz. 1625). Zmiana weszła w życie 31 sierpnia 2023 r.
[3] Uchylony przez § 1 pkt 4 lit. c rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 marca 2018 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej na operacje typu „Gospodarka wodnościekowa” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz.U. poz. 564), które weszło w życie 31 marca 2018 r.