Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2022-12-27
Wersja aktualna od 2022-12-27
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI I NAUKI1)
z dnia 30 listopada 2022 r.
w sprawie szkoleń, praktyk i staży dla osób wykonujących czynności związane z wykorzystywaniem zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych2)
Na podstawie art. 22 ustawy z dnia 15 stycznia 2015 r. o ochronie zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych lub edukacyjnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1331 i 2338 oraz z 2022 r. poz. 1117) zarządza się, co następuje:
§ 1. [Zakres regulacji] Rozporządzenie określa:
1) zakres programów szkoleń i praktyk oraz zakres staży pracy, o których mowa w art. 20 ust. 1 pkt 2 i 3 oraz ust. 2 pkt 2 i 3, art. 21 oraz art. 24 ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 15 stycznia 2015 r. o ochronie zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych lub edukacyjnych, zwanej dalej „ustawą";
2) wzory dokumentów potwierdzających ukończenie szkolenia i praktyki oraz posiadany staż pracy, o których mowa w art. 20 ust. 1 pkt 2 i 3 oraz ust. 2 pkt 2 i 3, art. 21 oraz art. 24 ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy;
3) wzór dokumentu potwierdzającego zgodność programu szkolenia odbytego w państwie innym niż Rzeczpospolita Polska z zakresem, o którym mowa w pkt 1, a także uzupełnienie szkolenia w przypadku, o którym mowa w art. 21a ust. 3 ustawy.
§ 2. [Zakres programu szkolenia] Zakres programu szkolenia, o którym mowa w:
1) art. 20 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla osób sprawujących opiekę nad zwierzętami wykorzystywanymi lub przeznaczonymi do wykorzystania do celów naukowych lub edukacyjnych jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
2) art. 20 ust. 2 pkt 2 ustawy, dla osób uśmiercających zwierzęta wykorzystywane lub przeznaczone do wykorzystania do celów naukowych lub edukacyjnych jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia;
3) art. 21 ust. 1 ustawy, dla osób odpowiedzialnych za planowanie procedur i doświadczeń oraz za ich przeprowadzanie jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia;
4) art. 21 ust. 2 ustawy, dla osób wykonujących procedury jest określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia;
5) art. 21 ust. 3 ustawy, dla osób uczestniczących w wykonywaniu procedur jest określony w załączniku nr 5 do rozporządzenia;
6) art. 24 ust. 2 pkt 2 ustawy, dla osób odpowiedzialnych za nadzór nad dobrostanem zwierząt utrzymywanych w ośrodku i opieką nad tymi zwierzętami jest określony w załączniku nr 6 do rozporządzenia.
§ 3. [Zakres programu praktyki] Zakres programu praktyki, o której mowa w:
1) art. 20 ust. 1 pkt 3 ustawy, dla osób sprawujących opiekę nad zwierzętami utrzymywanymi w ośrodku obejmuje doskonalenie umiejętności praktycznych w zakresie opieki nad zwierzętami przeznaczonymi do wykorzystania lub wykorzystywanymi w procedurach oraz przygotowanie do samodzielnego:
a) sprawowania codziennej opieki nad zwierzętami,
b) przygotowywania zwierząt do procedur - w przypadku praktyki odbywanej w ośrodku użytkownika,
c) stosowania metod i środków służących zapewnieniu dobrostanu zwierząt i bezpieczeństwa pracujących z nimi ludzi;
2) art. 20 ust. 2 pkt 3 ustawy, dla osób uśmiercających zwierzęta obejmuje przygotowanie do wykonywania czynności związanych z uśmiercaniem zwierząt wykorzystywanych lub przeznaczonych do wykorzystania do celów naukowych lub edukacyjnych:
a) metodami określonymi w załączniku IV do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/63/UE z dnia 22 września 2010 r. w sprawie ochrony zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych (Dz. Urz. UE L 276 z 20.10.2010, str. 33 oraz Dz. Urz. UE L 170 z 25.06.2019, str. 115),
b) w sposób, o którym mowa w art. 3b ust. 3 ustawy,
c) metodami dopuszczonymi przez Krajową Komisję Etyczną do Spraw Doświadczeń na Zwierzętach na podstawie art. 3b ust. 5 ustawy.
§ 4. [Zakres stażu pracy] Zakres stażu pracy, o którym mowa w:
1) art. 21 ust. 1 ustawy, wymaganego od osób odpowiedzialnych za planowanie procedur i doświadczeń oraz za ich przeprowadzanie obejmuje pogłębienie wiedzy teoretycznej oraz nabycie umiejętności praktycznych w zakresie przeprowadzania doświadczeń przez:
a) wykonywanie procedur,
b) uczestniczenie w przygotowywaniu projektów procedur i doświadczeń;
2) art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy, wymaganego od osób odpowiedzialnych za nadzór nad dobrostanem zwierząt utrzymywanych w ośrodku i opieką nad tymi zwierzętami obejmuje pogłębienie wiedzy teoretycznej oraz nabycie umiejętności praktycznych w zakresie sprawowania opieki nad zwierzętami.
§ 5. [Wzory zaświadczeń] Wzór zaświadczenia o:
1) ukończeniu szkolenia, o którym mowa w § 2, jest określony w załączniku nr 7 do rozporządzenia;
2) ukończeniu praktyki, o której mowa w § 3, jest określony w załączniku nr 8 do rozporządzenia;
3) posiadaniu stażu pracy, o którym mowa w § 4, jest określony w załączniku nr 9 do rozporządzenia.
§ 6.[Wzór zaświadczenia o zgodności programu szkolenia odbytego w państwie innym niż RP] Wzór zaświadczenia o zgodności programu szkolenia odbytego w państwie innym niż Rzeczpospolita Polska z zakresem programu szkolenia, o którym mowa w art. 20 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 2, art. 21 lub art. 24 ust. 2 pkt 2 ustawy, dla osób wykonujących czynności związane z wykorzystywaniem zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych lub o uzupełnieniu szkolenia w przypadku, o którym mowa w art. 21a ust. 3 ustawy, jest określony w załączniku nr 10 do rozporządzenia.
§ 7. [Stosowanie przepisów dotychczasowych] Szkolenia dla osób:
1) odpowiedzialnych za planowanie procedur i doświadczeń oraz za ich przeprowadzenie,
2) wykonujących procedury,
3) uczestniczących w wykonywaniu procedur,
4) uśmiercających zwierzęta wykorzystywane w procedurach,
5) sprawujących opiekę nad zwierzętami utrzymywanymi w ośrodku,
6) odpowiedzialnych za nadzór nad osobami sprawującymi opiekę nad zwierzętami utrzymywanymi w ośrodku oraz dobrostanem tych zwierząt
- rozpoczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie rozporządzenia prowadzi się na podstawie przepisów dotychczasowych.
§ 8. [Zachowanie ważności zaświadczeń] Zaświadczenia o:
1) ukończeniu szkoleń, o których mowa w § 7,
2) ukończeniu praktyk dla osób:
a) sprawujących opiekę nad zwierzętami utrzymywanymi w ośrodku,
b) uśmiercających zwierzęta wykorzystane w procedurach,
3) posiadaniu stażu pracy, o którym mowa w:
a) art. 21 ust. 1 ustawy,
b) art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy
- wydane na podstawie przepisów dotychczasowych zachowują ważność.
§ 9.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.3)
Minister Edukacji i Nauki: P. Czarnek
1) Minister Edukacji i Nauki kieruje działem administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz. U. z 2022 r. poz. 18 i 1842).
2) Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/63/UE z dnia 22 września 2010 r. w sprawie ochrony zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych (Dz. Urz. UE L 276 z 20.10.2010, str. 33 oraz Dz. Urz. UE L 170 z 25.06.2019, str. 115).
3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 5 maja 2015 r. w sprawie szkoleń, praktyk i staży dla osób wykonujących czynności związane z wykorzystywaniem zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 185), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 15 ustawy z dnia 17 listopada 2021 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych lub edukacyjnych (Dz. U. poz. 2338).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki
z dnia 30 listopada 2022 r. (Dz. U. poz. 2576)
Załącznik nr 1
ZAKRES PROGRAMU SZKOLENIA DLA OSÓB SPRAWUJĄCYCH OPIEKĘ NAD ZWIERZĘTAMI WYKORZYSTYWANYMI LUB PRZEZNACZONYMI DO WYKORZYSTANIA DO CELÓW NAUKOWYCH LUB EDUKACYJNYCH
Lp. | Temat szkolenia | Minimalna liczba godzin dydaktycznych1) |
część I - teoretyczna | wykłady | |
1 | Obowiązujące przepisy krajowe w zakresie pozyskiwania i hodowli zwierząt, opieki nad zwierzętami i wykorzystywania zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych, w tym zwierząt będących organizmami genetycznie zmodyfikowanymi. Kontrola działalności hodowców, dostawców i użytkowników. Kary za naruszenie przepisów | 2 |
2 | Zasady etyczne dotyczące relacji ludzi ze zwierzętami i wartości życia zwierząt. Argumenty za i przeciw wykorzystywaniu zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych | 1 |
3 | Genetyka i modyfikacje genetyczne gatunków zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach. Wymagania w zakresie utrzymywania zwierząt zmienionych genetycznie | 2 |
4 | Chów i hodowla zwierząt gatunków przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach, z uwzględnieniem biologii gatunku. Normy utrzymywania zwierząt i sposoby wzbogacania ich środowiska. Codzienna opieka nad zwierzętami | 3 |
5 | Metody i procedury postępowania ze zwierzętami przeznaczonymi do wykorzystania lub wykorzystywanymi w procedurach dostosowane do danego gatunku. Przygotowanie zwierząt do procedur | 2 |
6 | Mikrobiologia, zdrowie i higiena zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach. Zasady bezpieczeństwa pracy ze zwierzętami | 2 |
7 | Fizjologia, anatomia, zachowanie zwierząt i rozpoznawanie właściwych dla gatunku oznak dystresu, bólu i cierpienia u zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach | 3 |
8 | Zasady zastąpienia, ograniczenia i udoskonalenia | 1 |
9 | Znieczulenie, metody uśmierzania bólu, uśmiercanie, stosowanie wczesnego i humanitarnego zakończenia procedury | 1 |
Razem: | 17 | |
część II - praktyczna | ćwiczenia | |
1 | Chów i hodowla zwierząt gatunków przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach, z uwzględnieniem biologii gatunku. Normy utrzymywania zwierząt i sposoby wzbogacania ich środowiska. Codzienna opieka nad zwierzętami | 3 |
2 | Metody i procedury postępowania ze zwierzętami przeznaczonymi do wykorzystania lub wykorzystywanymi w procedurach dostosowane do danego gatunku. Przygotowanie zwierząt do procedur | 2 |
3 | Mikrobiologia, zdrowie i higiena zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach. Zasady bezpieczeństwa pracy ze zwierzętami | 1 |
| Razem: | 6 |
1) Godzina dydaktyczna trwa 45 minut.
Załącznik nr 2
ZAKRES PROGRAMU SZKOLENIA DLA OSÓB UŚMIERCAJĄCYCH ZWIERZĘTA WYKORZYSTYWANE LUB PRZEZNACZONE DO WYKORZYSTANIA DO CELÓW NAUKOWYCH LUB EDUKACYJNYCH
Lp. | Temat szkolenia | Minimalna liczba godzin dydaktycznych1) |
część I - teoretyczna | wykłady | |
1 | Podstawy anatomii i fizjologii zwierząt | 2 |
2 | Zasady, w tym etyczne, postępowania ze zwierzętami | 1 |
3 | Rozpoznawanie właściwych dla gatunku oznak dystresu, bólu i cierpienia u zwierząt | 2 |
4 | Metody uśmiercania, anestezja i metody uśmierzania bólu zwierząt podczas ich uśmiercania oraz metody ustalania śmierci zwierząt | 4 |
5 | Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy przy uśmiercaniu zwierząt | 1 |
6 | Obowiązujące przepisy krajowe w zakresie pozyskiwania i hodowli zwierząt, opieki nad zwierzętami i wykorzystywania zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych | 1 |
7 | Stosowanie wczesnego i humanitarnego zakończenia procedury | 1 |
8 | Zasady zastąpienia, ograniczenia i udoskonalenia | 1 |
Razem: | 13 | |
część II - praktyczna | ćwiczenia | |
1 | Czynności przygotowawcze związane z zastosowaniem w praktyce poznanych metod uśmiercania i ustalania śmierci myszy i szczurów | 2 |
| Razem: | 2 |
1) Godzina dydaktyczna trwa 45 minut.
Załącznik nr 3
ZAKRES PROGRAMU SZKOLENIA DLA OSÓB ODPOWIEDZIALNYCH ZA PLANOWANIE PROCEDUR I DOŚWIADCZEŃ ORAZ ZA ICH PRZEPROWADZANIE
Lp. | Temat szkolenia | Minimalna liczba godzin dydaktycznych1) |
część I - teoretyczna | wykłady | |
1 | Obowiązujące przepisy krajowe w zakresie pozyskiwania i hodowli zwierząt, opieki nad zwierzętami i wykorzystywania zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych, w tym zwierząt będących organizmami genetycznie zmodyfikowanymi. Kontrola działalności hodowców, dostawców i użytkowników. Kary za naruszenie przepisów | 3 |
2 | Zasady etyczne dotyczące relacji ludzi ze zwierzętami i wartości życia zwierząt. Argumenty za i przeciw wykorzystywaniu zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych | 1 |
3 | Znieczulenie i metody uśmierzania bólu. Metody podawania środków farmakologicznych. Wpływ środków anestetycznych i przeciwbólowych na wynik doświadczenia | 2 |
4 | Fizjologia, anatomia, zachowanie zwierząt. Rozpoznawanie właściwych dla gatunku oznak dystresu, bólu i cierpienia u zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach. Mikrobiologia, zdrowie i higiena zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach | 2 |
5 | Stosowanie wczesnego i humanitarnego zakończenia procedury | 1 |
6 | Zasady zastąpienia, ograniczenia i udoskonalenia. Metody alternatywne | 3 |
7 | Planowanie procedur i doświadczeń. Przygotowanie wniosku do lokalnej komisji etycznej do spraw doświadczeń na zwierzętach o udzielenie zgody na przeprowadzenie doświadczenia, w szczególności określenie naukowych lub edukacyjnych celów doświadczenia, uzasadnienie wykorzystania w doświadczeniu wybranych gatunków zwierząt, uzasadnienie statystyczne liczby wykorzystywanych zwierząt i określenie kategorii dotkliwości. Ocena retrospektywna doświadczenia | 4 |
8 | Przygotowanie informacji dotyczących doświadczeń na zwierzętach, w tym informacji statystycznych, zgodnie z obowiązkami sprawozdawczymi wynikającymi z ustawy | 2 |
9 | Genetyka i modyfikacje genetyczne gatunków zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach. Wymagania w zakresie utrzymywania zwierząt zmienionych genetycznie | 2 |
| Razem: | 20 |
| część II - praktyczna | ćwiczenia |
1 | Planowanie procedur i doświadczeń. Przygotowanie wniosku do lokalnej komisji etycznej do spraw doświadczeń na zwierzętach o udzielenie zgody na przeprowadzenie doświadczenia, w szczególności określenie naukowych lub edukacyjnych celów doświadczenia, uzasadnienie wykorzystania w doświadczeniu wybranych gatunków zwierząt, uzasadnienie statystyczne liczby wykorzystywanych zwierząt i określenie kategorii dotkliwości. Ocena retrospektywna doświadczenia | 4 |
| Razem: | 4 |
1) Godzina dydaktyczna trwa 45 minut.
Załącznik nr 4
ZAKRES PROGRAMU SZKOLENIA DLA OSÓB WYKONUJĄCYCH PROCEDURY
Lp. | Temat szkolenia | Minimalna liczba godzin dydaktycznych1) |
część I - teoretyczna | wykłady | |
1 | Obowiązujące przepisy krajowe w zakresie pozyskiwania i hodowli zwierząt, opieki nad zwierzętami i wykorzystywania zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych, w tym zwierząt będących organizmami genetycznie zmodyfikowanymi. Kontrola działalności hodowców, dostawców i użytkowników. Kary za naruszenie przepisów | 2 |
2 | Zasady etyczne dotyczące relacji ludzi ze zwierzętami i wartości życia zwierząt. Argumenty za i przeciw wykorzystywaniu zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych | 1 |
3 | Genetyka i modyfikacje genetyczne gatunków zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach. Wymagania w zakresie utrzymywania zwierząt zmienionych genetycznie | 2 |
4 | Chów i hodowla zwierząt gatunków przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach, z uwzględnieniem biologii gatunku. Normy utrzymywania zwierząt i sposoby wzbogacania ich środowiska. Codzienna opieka nad zwierzętami | 2 |
5 | Metody i procedury postępowania ze zwierzętami przeznaczonymi do wykorzystania lub wykorzystywanymi w procedurach dostosowane do danego gatunku. Przygotowanie zwierząt do procedur | 2 |
6 | Mikrobiologia, zdrowie i higiena zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach. Zasady bezpieczeństwa pracy ze zwierzętami | 2 |
7 | Zachowanie zwierząt. Fizjologia, anatomia i rozpoznawanie właściwych dla gatunku oznak dystresu, bólu i cierpienia u zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach | 3 |
8 | Znieczulenie i metody uśmierzania bólu. Metody podawania środków farmakologicznych. Wpływ środków anestetycznych i przeciwbólowych na wynik doświadczenia | 2 |
9 | Stosowanie wczesnego i humanitarnego zakończenia procedury | 1 |
10 | Zasady zastąpienia, ograniczenia i udoskonalenia. Metody alternatywne | 2 |
11 | Elementy planowania procedur i doświadczeń. Zasady przygotowania wniosku do lokalnej komisji etycznej do spraw doświadczeń na zwierzętach o udzielenie zgody na przeprowadzenie doświadczenia. Przygotowanie informacji potrzebnych do przeprowadzenia oceny retrospektywnej doświadczenia. Przygotowanie informacji dotyczących doświadczeń na zwierzętach, w tym informacji statystycznych, zgodnie z obowiązkami sprawozdawczymi wynikającymi z ustawy | 2 |
Razem: | 21 | |
część II - praktyczna | ćwiczenia | |
1 | Metody i procedury postępowania ze zwierzętami przeznaczonymi do wykorzystania lub wykorzystywanymi w procedurach dostosowane do danego gatunku. Przygotowanie zwierząt do procedur | 2 |
2 | Znieczulenie i metody uśmierzania bólu. Metody podawania środków farmakologicznych. Wpływ środków anestetycznych i przeciwbólowych na wynik doświadczenia | 2 |
3 | Stosowanie wczesnego i humanitarnego zakończenia procedury | 1 |
| Razem: | 5 |
1) Godzina dydaktyczna trwa 45 minut.
Załącznik nr 5
ZAKRES PROGRAMU SZKOLENIA DLA OSÓB UCZESTNICZĄCYCH W WYKONYWANIU PROCEDUR
Lp. | Temat szkolenia | Minimalna liczba godzin dydaktycznych1) |
część I - teoretyczna | wykłady | |
1 | Podstawy anatomii i fizjologii zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach | 2 |
2 | Argumenty za i przeciw wykorzystywaniu zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych. Zasady etyczne postępowania ze zwierzętami | 1 |
3 | Przygotowanie zwierząt do procedury. Metody i procedury postępowania ze zwierzętami przeznaczonymi do wykorzystania lub wykorzystywanymi w procedurach dostosowane do danego gatunku. Podstawowe rodzaje zachowania zwierząt | 2 |
4 | Rozpoznawanie właściwych dla poszczególnych gatunków zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach oznak dystresu, bólu i cierpienia. Znieczulenie i metody uśmierzania bólu. Wpływ środków anestetycznych i przeciwbólowych na wynik doświadczenia | 2 |
5 | Metody uśmiercania zwierząt, stosowanie wczesnego i humanitarnego zakończenia procedury | 2 |
6 | Obowiązujące przepisy krajowe w zakresie ochrony zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych lub edukacyjnych. Komisje etyczne do spraw doświadczeń na zwierzętach | 2 |
7 | Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy ze zwierzętami przeznaczonymi do wykorzystania lub wykorzystywanymi w procedurach | 1 |
8 | Chów i hodowla zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach, z uwzględnieniem biologii gatunku i genetyki. Normy utrzymywania tych zwierząt i sposoby wzbogacania ich środowiska. Codzienna opieka nad zwierzętami. Dbanie o zdrowie i higienę zwierząt | 2 |
9 | Zasady zastąpienia, ograniczenia i udoskonalenia. Metody alternatywne | 2 |
| Razem: | 16 |
| część II - praktyczna | ćwiczenia |
1 | Przygotowanie zwierząt do procedury. Metody i procedury postępowania ze zwierzętami przeznaczonymi do wykorzystania lub wykorzystywanymi w procedurach dostosowane do danego gatunku. Podstawowe rodzaje zachowania zwierząt | 2 |
2 | Rozpoznawanie właściwych dla poszczególnych gatunków zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach oznak dystresu, bólu i cierpienia. Znieczulenie i metody uśmierzania bólu. Wpływ środków anestetycznych i przeciwbólowych na wynik doświadczenia | 2 |
3 | Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy ze zwierzętami przeznaczonymi do wykorzystania lub wykorzystywanymi w procedurach | 2 |
4 | Chów i hodowla zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach, z uwzględnieniem biologii gatunku i genetyki. Normy utrzymywania tych zwierząt i sposoby wzbogacania ich środowiska. Codzienna opieka nad zwierzętami | 2 |
| Razem: | 8 |
1) Godzina dydaktyczna trwa 45 minut.
Załącznik nr 6
ZAKRES PROGRAMU SZKOLENIA DLA OSÓB ODPOWIEDZIALNYCH ZA NADZÓR NAD DOBROSTANEM ZWIERZĄT UTRZYMYWANYCH W OŚRODKU I OPIEKĄ NAD TYMI ZWIERZĘTAMI
Lp. | Temat szkolenia | Minimalna liczba godzin dydaktycznych1) |
część I - teoretyczna | wykłady | |
1 | Obowiązujące przepisy krajowe w zakresie pozyskiwania i hodowli zwierząt, opieki nad zwierzętami i wykorzystywania zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych, w tym zwierząt będących organizmami genetycznie zmodyfikowanymi. Kontrola działalności hodowców, dostawców i użytkowników. Kary za naruszenie przepisów | 3 |
2 | Zasady etyczne dotyczące relacji ludzi ze zwierzętami i wartości życia zwierząt. Argumenty za i przeciw wykorzystywaniu zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych | 1 |
3 | Genetyka i modyfikacje genetyczne gatunków zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach | 2 |
4 | Chów i hodowla zwierząt gatunków przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach, z uwzględnieniem biologii gatunku. Normy utrzymywania zwierząt i sposoby wzbogacania ich środowiska. Codzienna opieka nad zwierzętami | 4 |
5 | Metody i procedury postępowania ze zwierzętami przeznaczonymi do wykorzystania lub wykorzystywanymi w procedurach dostosowane do danego gatunku. Przygotowanie zwierząt do procedur | 2 |
6 | Mikrobiologia, zdrowie i higiena zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach. Zasady bezpieczeństwa pracy ze zwierzętami | 3 |
7 | Fizjologia, anatomia i zachowanie zwierząt. Rozpoznawanie właściwych dla gatunku oznak dystresu, bólu i cierpienia u zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach | 3 |
8 | Znieczulenie i metody uśmierzania bólu. Metody podawania środków farmakologicznych | 1 |
9 | Metody uśmiercania zwierząt. Ustalanie śmierci. Stosowanie wczesnego i humanitarnego zakończenia procedury | 1 |
10 | Zasady zastąpienia, ograniczenia i udoskonalenia w praktyce hodowcy, dostawcy i użytkownika | 1 |
11 | Elementy planowania procedur i doświadczeń | 1 |
12 | Przygotowanie informacji dotyczących doświadczeń na zwierzętach, w tym informacji statystycznych, zgodnie z obowiązkami sprawozdawczymi wynikającymi z ustawy | 2 |
Razem: | 24 | |
część II - praktyczna | ćwiczenia | |
1 | Chów i hodowla zwierząt gatunków przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach, z uwzględnieniem biologii gatunku. Normy utrzymywania zwierząt i sposoby wzbogacania ich środowiska. Codzienna opieka nad zwierzętami | 1 |
2 | Metody i procedury postępowania ze zwierzętami przeznaczonymi do wykorzystania lub wykorzystywanymi w procedurach dostosowane do danego gatunku. Przygotowanie zwierząt do procedur | 2 |
3 | Mikrobiologia, zdrowie i higiena zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach. Zasady bezpieczeństwa pracy ze zwierzętami | 1 |
| Razem: | 4 |
1) Godzina dydaktyczna trwa 45 minut.
Załącznik nr 7
WZÓR - ZAŚWIADCZENIE O UKOŃCZENIU SZKOLENIA
Załącznik nr 8
WZÓR - ZAŚWIADCZENIE O UKOŃCZENIU PRAKTYKI
Załącznik nr 9
WZÓR - ZAŚWIADCZENIE O POSIADANIU STAŻU PRACY
Załącznik nr 10
WZÓR - ZAŚWIADCZENIE O ZGODNOŚCI PROGRAMU SZKOLENIA ODBYTEGO W PAŃSTWIE INNYM NIŻ RZECZPOSPOLITA POLSKA Z ZAKRESEM PROGRAMU SZKOLENIA DLA OSÓB WYKONUJĄCYCH CZYNNOŚCI ZWIĄZANE Z WYKORZYSTYWANIEM ZWIERZĄT DO CELÓW NAUKOWYCH LUB EDUKACYJNYCH LUB O UZUPEŁNIENIU SZKOLENIA