Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Ustaw rok 2022 poz. 2576
Wersja aktualna od 2022-12-27
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Ustaw rok 2022 poz. 2576
Wersja aktualna od 2022-12-27
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI I NAUKI1)

z dnia 30 listopada 2022 r.

w sprawie szkoleń, praktyk i staży dla osób wykonujących czynności związane z wykorzystywaniem zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych2)

Na podstawie art. 22 ustawy z dnia 15 stycznia 2015 r. o ochronie zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych lub edukacyjnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1331 i 2338 oraz z 2022 r. poz. 1117) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1. [Zakres regulacji] Rozporządzenie określa:

1) zakres programów szkoleń i praktyk oraz zakres staży pracy, o których mowa w art. 20 ust. 1 pkt 2 i 3 oraz ust. 2 pkt 2 i 3, art. 21 oraz art. 24 ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 15 stycznia 2015 r. o ochronie zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych lub edukacyjnych, zwanej dalej „ustawą";

2) wzory dokumentów potwierdzających ukończenie szkolenia i praktyki oraz posiadany staż pracy, o których mowa w art. 20 ust. 1 pkt 2 i 3 oraz ust. 2 pkt 2 i 3, art. 21 oraz art. 24 ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy;

3) wzór dokumentu potwierdzającego zgodność programu szkolenia odbytego w państwie innym niż Rzeczpospolita Polska z zakresem, o którym mowa w pkt 1, a także uzupełnienie szkolenia w przypadku, o którym mowa w art. 21a ust. 3 ustawy.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2. [Zakres programu szkolenia] Zakres programu szkolenia, o którym mowa w:

1) art. 20 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla osób sprawujących opiekę nad zwierzętami wykorzystywanymi lub przeznaczonymi do wykorzystania do celów naukowych lub edukacyjnych jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia;

2) art. 20 ust. 2 pkt 2 ustawy, dla osób uśmiercających zwierzęta wykorzystywane lub przeznaczone do wykorzystania do celów naukowych lub edukacyjnych jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia;

3) art. 21 ust. 1 ustawy, dla osób odpowiedzialnych za planowanie procedur i doświadczeń oraz za ich przeprowadzanie jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia;

4) art. 21 ust. 2 ustawy, dla osób wykonujących procedury jest określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia;

5) art. 21 ust. 3 ustawy, dla osób uczestniczących w wykonywaniu procedur jest określony w załączniku nr 5 do rozporządzenia;

6) art. 24 ust. 2 pkt 2 ustawy, dla osób odpowiedzialnych za nadzór nad dobrostanem zwierząt utrzymywanych w ośrodku i opieką nad tymi zwierzętami jest określony w załączniku nr 6 do rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3. [Zakres programu praktyki] Zakres programu praktyki, o której mowa w:

1) art. 20 ust. 1 pkt 3 ustawy, dla osób sprawujących opiekę nad zwierzętami utrzymywanymi w ośrodku obejmuje doskonalenie umiejętności praktycznych w zakresie opieki nad zwierzętami przeznaczonymi do wykorzystania lub wykorzystywanymi w procedurach oraz przygotowanie do samodzielnego:

a) sprawowania codziennej opieki nad zwierzętami,

b) przygotowywania zwierząt do procedur - w przypadku praktyki odbywanej w ośrodku użytkownika,

c) stosowania metod i środków służących zapewnieniu dobrostanu zwierząt i bezpieczeństwa pracujących z nimi ludzi;

2) art. 20 ust. 2 pkt 3 ustawy, dla osób uśmiercających zwierzęta obejmuje przygotowanie do wykonywania czynności związanych z uśmiercaniem zwierząt wykorzystywanych lub przeznaczonych do wykorzystania do celów naukowych lub edukacyjnych:

a) metodami określonymi w załączniku IV do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/63/UE z dnia 22 września 2010 r. w sprawie ochrony zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych (Dz. Urz. UE L 276 z 20.10.2010, str. 33 oraz Dz. Urz. UE L 170 z 25.06.2019, str. 115),

b) w sposób, o którym mowa w art. 3b ust. 3 ustawy,

c) metodami dopuszczonymi przez Krajową Komisję Etyczną do Spraw Doświadczeń na Zwierzętach na podstawie art. 3b ust. 5 ustawy.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4. [Zakres stażu pracy] Zakres stażu pracy, o którym mowa w:

1) art. 21 ust. 1 ustawy, wymaganego od osób odpowiedzialnych za planowanie procedur i doświadczeń oraz za ich przeprowadzanie obejmuje pogłębienie wiedzy teoretycznej oraz nabycie umiejętności praktycznych w zakresie przeprowadzania doświadczeń przez:

a) wykonywanie procedur,

b) uczestniczenie w przygotowywaniu projektów procedur i doświadczeń;

2) art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy, wymaganego od osób odpowiedzialnych za nadzór nad dobrostanem zwierząt utrzymywanych w ośrodku i opieką nad tymi zwierzętami obejmuje pogłębienie wiedzy teoretycznej oraz nabycie umiejętności praktycznych w zakresie sprawowania opieki nad zwierzętami.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Opcje

ZAMKNIJ close

Alerty

§ 5. [Wzory zaświadczeń] Wzór zaświadczenia o:

1) ukończeniu szkolenia, o którym mowa w § 2, jest określony w załączniku nr 7 do rozporządzenia;

2) ukończeniu praktyki, o której mowa w § 3, jest określony w załączniku nr 8 do rozporządzenia;

3) posiadaniu stażu pracy, o którym mowa w § 4, jest określony w załączniku nr 9 do rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Opcje

ZAMKNIJ close

Alerty

§ 6.[Wzór zaświadczenia o zgodności programu szkolenia odbytego w państwie innym niż RP] Wzór zaświadczenia o zgodności programu szkolenia odbytego w państwie innym niż Rzeczpospolita Polska z zakresem programu szkolenia, o którym mowa w art. 20 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 2, art. 21 lub art. 24 ust. 2 pkt 2 ustawy, dla osób wykonujących czynności związane z wykorzystywaniem zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych lub o uzupełnieniu szkolenia w przypadku, o którym mowa w art. 21a ust. 3 ustawy, jest określony w załączniku nr 10 do rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 7. [Stosowanie przepisów dotychczasowych] Szkolenia dla osób:

1) odpowiedzialnych za planowanie procedur i doświadczeń oraz za ich przeprowadzenie,

2) wykonujących procedury,

3) uczestniczących w wykonywaniu procedur,

4) uśmiercających zwierzęta wykorzystywane w procedurach,

5) sprawujących opiekę nad zwierzętami utrzymywanymi w ośrodku,

6) odpowiedzialnych za nadzór nad osobami sprawującymi opiekę nad zwierzętami utrzymywanymi w ośrodku oraz dobrostanem tych zwierząt

- rozpoczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie rozporządzenia prowadzi się na podstawie przepisów dotychczasowych.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 8. [Zachowanie ważności zaświadczeń] Zaświadczenia o:

1) ukończeniu szkoleń, o których mowa w § 7,

2) ukończeniu praktyk dla osób:

a) sprawujących opiekę nad zwierzętami utrzymywanymi w ośrodku,

b) uśmiercających zwierzęta wykorzystane w procedurach,

3) posiadaniu stażu pracy, o którym mowa w:

a) art. 21 ust. 1 ustawy,

b) art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy

- wydane na podstawie przepisów dotychczasowych zachowują ważność.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 9.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.3)

Minister Edukacji i Nauki: P. Czarnek


1) Minister Edukacji i Nauki kieruje działem administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz. U. z 2022 r. poz. 18 i 1842).

2) Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/63/UE z dnia 22 września 2010 r. w sprawie ochrony zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych (Dz. Urz. UE L 276 z 20.10.2010, str. 33 oraz Dz. Urz. UE L 170 z 25.06.2019, str. 115).

3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 5 maja 2015 r. w sprawie szkoleń, praktyk i staży dla osób wykonujących czynności związane z wykorzystywaniem zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 185), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 15 ustawy z dnia 17 listopada 2021 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych lub edukacyjnych (Dz. U. poz. 2338).

Załączniki do rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki
z dnia 30 listopada 2022 r. (Dz. U. poz. 2576)

Załącznik nr 1

ZAKRES PROGRAMU SZKOLENIA DLA OSÓB SPRAWUJĄCYCH OPIEKĘ NAD ZWIERZĘTAMI WYKORZYSTYWANYMI LUB PRZEZNACZONYMI DO WYKORZYSTANIA DO CELÓW NAUKOWYCH LUB EDUKACYJNYCH

Lp.

Temat szkolenia

Minimalna liczba godzin dydaktycznych1)

część I - teoretyczna

wykłady

1

Obowiązujące przepisy krajowe w zakresie pozyskiwania i hodowli zwierząt, opieki nad zwierzętami i wykorzystywania zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych, w tym zwierząt będących organizmami genetycznie zmodyfikowanymi. Kontrola działalności hodowców, dostawców i użytkowników. Kary za naruszenie przepisów

2

2

Zasady etyczne dotyczące relacji ludzi ze zwierzętami i wartości życia zwierząt. Argumenty za i przeciw wykorzystywaniu zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych

1

3

Genetyka i modyfikacje genetyczne gatunków zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach. Wymagania w zakresie utrzymywania zwierząt zmienionych genetycznie

2

4

Chów i hodowla zwierząt gatunków przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach, z uwzględnieniem biologii gatunku. Normy utrzymywania zwierząt i sposoby wzbogacania ich środowiska. Codzienna opieka nad zwierzętami

3

5

Metody i procedury postępowania ze zwierzętami przeznaczonymi do wykorzystania lub wykorzystywanymi w procedurach dostosowane do danego gatunku. Przygotowanie zwierząt do procedur

2

6

Mikrobiologia, zdrowie i higiena zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach. Zasady bezpieczeństwa pracy ze zwierzętami

2

7

Fizjologia, anatomia, zachowanie zwierząt i rozpoznawanie właściwych dla gatunku oznak dystresu, bólu i cierpienia u zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach

3

8

Zasady zastąpienia, ograniczenia i udoskonalenia

1

9

Znieczulenie, metody uśmierzania bólu, uśmiercanie, stosowanie wczesnego i humanitarnego zakończenia procedury

1


Razem:

17

część II - praktyczna

ćwiczenia

1

Chów i hodowla zwierząt gatunków przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach, z uwzględnieniem biologii gatunku. Normy utrzymywania zwierząt i sposoby wzbogacania ich środowiska. Codzienna opieka nad zwierzętami

3

2

Metody i procedury postępowania ze zwierzętami przeznaczonymi do wykorzystania lub wykorzystywanymi w procedurach dostosowane do danego gatunku. Przygotowanie zwierząt do procedur

2

3

Mikrobiologia, zdrowie i higiena zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach. Zasady bezpieczeństwa pracy ze zwierzętami

1


Razem:

6


1) Godzina dydaktyczna trwa 45 minut.

Załącznik nr 2

ZAKRES PROGRAMU SZKOLENIA DLA OSÓB UŚMIERCAJĄCYCH ZWIERZĘTA WYKORZYSTYWANE LUB PRZEZNACZONE DO WYKORZYSTANIA DO CELÓW NAUKOWYCH LUB EDUKACYJNYCH

Lp.

Temat szkolenia

Minimalna liczba godzin dydaktycznych1)

część I - teoretyczna

wykłady

1

Podstawy anatomii i fizjologii zwierząt

2

2

Zasady, w tym etyczne, postępowania ze zwierzętami

1

3

Rozpoznawanie właściwych dla gatunku oznak dystresu, bólu

i cierpienia u zwierząt

2

4

Metody uśmiercania, anestezja i metody uśmierzania bólu zwierząt podczas ich uśmiercania oraz metody ustalania śmierci zwierząt

4

5

Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy przy uśmiercaniu zwierząt

1

6

Obowiązujące przepisy krajowe w zakresie pozyskiwania i hodowli zwierząt, opieki nad zwierzętami i wykorzystywania zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych

1

7

Stosowanie wczesnego i humanitarnego zakończenia procedury

1

8

Zasady zastąpienia, ograniczenia i udoskonalenia

1


Razem:

13

część II - praktyczna

ćwiczenia

1

Czynności przygotowawcze związane z zastosowaniem w praktyce poznanych metod uśmiercania i ustalania śmierci myszy i szczurów

2


Razem:

2


1) Godzina dydaktyczna trwa 45 minut.

Załącznik nr 3

ZAKRES PROGRAMU SZKOLENIA DLA OSÓB ODPOWIEDZIALNYCH ZA PLANOWANIE PROCEDUR I DOŚWIADCZEŃ ORAZ ZA ICH PRZEPROWADZANIE

Lp.

Temat szkolenia

Minimalna liczba godzin dydaktycznych1)

część I - teoretyczna

wykłady

1

Obowiązujące przepisy krajowe w zakresie pozyskiwania i hodowli zwierząt, opieki nad zwierzętami i wykorzystywania zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych, w tym zwierząt będących organizmami genetycznie zmodyfikowanymi. Kontrola działalności hodowców, dostawców i użytkowników. Kary za naruszenie przepisów

3

2

Zasady etyczne dotyczące relacji ludzi ze zwierzętami i wartości życia zwierząt. Argumenty za i przeciw wykorzystywaniu zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych

1

3

Znieczulenie i metody uśmierzania bólu. Metody podawania środków farmakologicznych. Wpływ środków anestetycznych

i przeciwbólowych na wynik doświadczenia

2

4

Fizjologia, anatomia, zachowanie zwierząt. Rozpoznawanie właściwych dla gatunku oznak dystresu, bólu i cierpienia u zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach.

Mikrobiologia, zdrowie i higiena zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach

2

5

Stosowanie wczesnego i humanitarnego zakończenia procedury

1

6

Zasady zastąpienia, ograniczenia i udoskonalenia. Metody alternatywne

3

7

Planowanie procedur i doświadczeń. Przygotowanie wniosku do lokalnej komisji etycznej do spraw doświadczeń na zwierzętach

o udzielenie zgody na przeprowadzenie doświadczenia, w szczególności określenie naukowych lub edukacyjnych celów doświadczenia, uzasadnienie wykorzystania w doświadczeniu wybranych gatunków zwierząt, uzasadnienie statystyczne liczby wykorzystywanych zwierząt i określenie kategorii dotkliwości. Ocena retrospektywna doświadczenia

4

8

Przygotowanie informacji dotyczących doświadczeń na zwierzętach, w tym informacji statystycznych, zgodnie z obowiązkami sprawozdawczymi wynikającymi z ustawy

2

9

Genetyka i modyfikacje genetyczne gatunków zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach. Wymagania w zakresie utrzymywania zwierząt zmienionych genetycznie

2


Razem:

20


część II - praktyczna

ćwiczenia

1

Planowanie procedur i doświadczeń. Przygotowanie wniosku do lokalnej komisji etycznej do spraw doświadczeń na zwierzętach

o udzielenie zgody na przeprowadzenie doświadczenia, w szczególności określenie naukowych lub edukacyjnych celów doświadczenia, uzasadnienie wykorzystania w doświadczeniu wybranych gatunków zwierząt, uzasadnienie statystyczne liczby wykorzystywanych zwierząt i określenie kategorii dotkliwości. Ocena retrospektywna doświadczenia

4


Razem:

4


1) Godzina dydaktyczna trwa 45 minut.

Załącznik nr 4

ZAKRES PROGRAMU SZKOLENIA DLA OSÓB WYKONUJĄCYCH PROCEDURY

Lp.

Temat szkolenia

Minimalna liczba godzin dydaktycznych1)

część I - teoretyczna

wykłady

1

Obowiązujące przepisy krajowe w zakresie pozyskiwania i hodowli zwierząt, opieki nad zwierzętami i wykorzystywania zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych, w tym zwierząt będących organizmami genetycznie zmodyfikowanymi. Kontrola działalności hodowców, dostawców i użytkowników. Kary za naruszenie przepisów

2

2

Zasady etyczne dotyczące relacji ludzi ze zwierzętami i wartości życia zwierząt. Argumenty za i przeciw wykorzystywaniu zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych

1

3

Genetyka i modyfikacje genetyczne gatunków zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach. Wymagania

w zakresie utrzymywania zwierząt zmienionych genetycznie

2

4

Chów i hodowla zwierząt gatunków przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach, z uwzględnieniem biologii gatunku.

Normy utrzymywania zwierząt i sposoby wzbogacania ich środowiska. Codzienna opieka nad zwierzętami

2

5

Metody i procedury postępowania ze zwierzętami przeznaczonymi do wykorzystania lub wykorzystywanymi w procedurach dostosowane do danego gatunku. Przygotowanie zwierząt do procedur

2

6

Mikrobiologia, zdrowie i higiena zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach. Zasady bezpieczeństwa pracy ze zwierzętami

2

7

Zachowanie zwierząt. Fizjologia, anatomia i rozpoznawanie właściwych dla gatunku oznak dystresu, bólu i cierpienia u zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach

3

8

Znieczulenie i metody uśmierzania bólu. Metody podawania środków farmakologicznych. Wpływ środków anestetycznych i przeciwbólowych na wynik doświadczenia

2

9

Stosowanie wczesnego i humanitarnego zakończenia procedury

1

10

Zasady zastąpienia, ograniczenia i udoskonalenia. Metody alternatywne

2

11

Elementy planowania procedur i doświadczeń. Zasady przygotowania wniosku do lokalnej komisji etycznej do spraw doświadczeń na zwierzętach o udzielenie zgody na przeprowadzenie doświadczenia. Przygotowanie informacji potrzebnych do przeprowadzenia oceny retrospektywnej doświadczenia. Przygotowanie informacji dotyczących doświadczeń na zwierzętach, w tym informacji statystycznych, zgodnie z obowiązkami sprawozdawczymi wynikającymi z ustawy

2


Razem:

21

część II - praktyczna

ćwiczenia

1

Metody i procedury postępowania ze zwierzętami przeznaczonymi do wykorzystania lub wykorzystywanymi w procedurach dostosowane do danego gatunku. Przygotowanie zwierząt do procedur

2

2

Znieczulenie i metody uśmierzania bólu. Metody podawania środków farmakologicznych. Wpływ środków anestetycznych i przeciwbólowych na wynik doświadczenia

2

3

Stosowanie wczesnego i humanitarnego zakończenia procedury

1


Razem:

5


1) Godzina dydaktyczna trwa 45 minut.

Załącznik nr 5

ZAKRES PROGRAMU SZKOLENIA DLA OSÓB UCZESTNICZĄCYCH W WYKONYWANIU PROCEDUR

Lp.

Temat szkolenia

Minimalna liczba godzin dydaktycznych1)

część I - teoretyczna

wykłady

1

Podstawy anatomii i fizjologii zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach

2

2

Argumenty za i przeciw wykorzystywaniu zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych. Zasady etyczne postępowania ze zwierzętami

1

3

Przygotowanie zwierząt do procedury. Metody i procedury postępowania ze zwierzętami przeznaczonymi do wykorzystania lub wykorzystywanymi w procedurach dostosowane do danego gatunku. Podstawowe rodzaje zachowania zwierząt

2

4

Rozpoznawanie właściwych dla poszczególnych gatunków zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych

w procedurach oznak dystresu, bólu i cierpienia. Znieczulenie i metody uśmierzania bólu. Wpływ środków anestetycznych i przeciwbólowych na wynik doświadczenia

2

5

Metody uśmiercania zwierząt, stosowanie wczesnego i humanitarnego zakończenia procedury

2

6

Obowiązujące przepisy krajowe w zakresie ochrony zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych lub edukacyjnych. Komisje etyczne do spraw doświadczeń na zwierzętach

2

7

Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy ze zwierzętami przeznaczonymi do wykorzystania lub wykorzystywanymi w procedurach

1

8

Chów i hodowla zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach, z uwzględnieniem biologii gatunku i genetyki. Normy utrzymywania tych zwierząt i sposoby wzbogacania ich środowiska. Codzienna opieka nad zwierzętami. Dbanie o zdrowie i higienę zwierząt

2

9

Zasady zastąpienia, ograniczenia i udoskonalenia. Metody alternatywne

2


Razem:

16


część II - praktyczna

ćwiczenia

1

Przygotowanie zwierząt do procedury. Metody i procedury postępowania ze zwierzętami przeznaczonymi do wykorzystania lub wykorzystywanymi w procedurach dostosowane do danego gatunku. Podstawowe rodzaje zachowania zwierząt

2

2

Rozpoznawanie właściwych dla poszczególnych gatunków zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych

w procedurach oznak dystresu, bólu i cierpienia. Znieczulenie i metody uśmierzania bólu. Wpływ środków anestetycznych i przeciwbólowych na wynik doświadczenia

2

3

Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy ze zwierzętami przeznaczonymi do wykorzystania lub wykorzystywanymi w procedurach

2

4

Chów i hodowla zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach, z uwzględnieniem biologii gatunku i genetyki. Normy utrzymywania tych zwierząt i sposoby wzbogacania ich środowiska. Codzienna opieka nad zwierzętami

2


Razem:

8


1) Godzina dydaktyczna trwa 45 minut.

Załącznik nr 6

ZAKRES PROGRAMU SZKOLENIA DLA OSÓB ODPOWIEDZIALNYCH ZA NADZÓR NAD DOBROSTANEM ZWIERZĄT UTRZYMYWANYCH W OŚRODKU I OPIEKĄ NAD TYMI ZWIERZĘTAMI

Lp.

Temat szkolenia

Minimalna liczba godzin dydaktycznych1)

część I - teoretyczna

wykłady

1

Obowiązujące przepisy krajowe w zakresie pozyskiwania i hodowli zwierząt, opieki nad zwierzętami i wykorzystywania zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych, w tym zwierząt będących organizmami genetycznie zmodyfikowanymi. Kontrola działalności hodowców, dostawców i użytkowników. Kary za naruszenie przepisów

3

2

Zasady etyczne dotyczące relacji ludzi ze zwierzętami i wartości życia zwierząt. Argumenty za i przeciw wykorzystywaniu zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych

1

3

Genetyka i modyfikacje genetyczne gatunków zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach

2

4

Chów i hodowla zwierząt gatunków przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach, z uwzględnieniem biologii gatunku. Normy utrzymywania zwierząt i sposoby wzbogacania ich środowiska. Codzienna opieka nad zwierzętami

4

5

Metody i procedury postępowania ze zwierzętami przeznaczonymi do wykorzystania lub wykorzystywanymi w procedurach dostosowane do danego gatunku. Przygotowanie zwierząt do procedur

2

6

Mikrobiologia, zdrowie i higiena zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach. Zasady bezpieczeństwa pracy ze zwierzętami

3

7

Fizjologia, anatomia i zachowanie zwierząt. Rozpoznawanie właściwych dla gatunku oznak dystresu, bólu i cierpienia u zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych

w procedurach

3

8

Znieczulenie i metody uśmierzania bólu. Metody podawania środków farmakologicznych

1

9

Metody uśmiercania zwierząt. Ustalanie śmierci. Stosowanie wczesnego i humanitarnego zakończenia procedury

1

10

Zasady zastąpienia, ograniczenia i udoskonalenia w praktyce hodowcy, dostawcy i użytkownika

1

11

Elementy planowania procedur i doświadczeń

1

12

Przygotowanie informacji dotyczących doświadczeń na zwierzętach, w tym informacji statystycznych, zgodnie z obowiązkami sprawozdawczymi wynikającymi z ustawy

2


Razem:

24

część II - praktyczna

ćwiczenia

1

Chów i hodowla zwierząt gatunków przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach, z uwzględnieniem biologii gatunku. Normy utrzymywania zwierząt i sposoby wzbogacania ich środowiska. Codzienna opieka nad zwierzętami

1

2

Metody i procedury postępowania ze zwierzętami przeznaczonymi do wykorzystania lub wykorzystywanymi w procedurach dostosowane do danego gatunku. Przygotowanie zwierząt do procedur

2

3

Mikrobiologia, zdrowie i higiena zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach. Zasady bezpieczeństwa pracy ze zwierzętami

1


Razem:

4


1) Godzina dydaktyczna trwa 45 minut.

Załącznik nr 7

WZÓR - ZAŚWIADCZENIE O UKOŃCZENIU SZKOLENIA

Załącznik nr 8

WZÓR - ZAŚWIADCZENIE O UKOŃCZENIU PRAKTYKI

Załącznik nr 9

WZÓR - ZAŚWIADCZENIE O POSIADANIU STAŻU PRACY

Załącznik nr 10

WZÓR - ZAŚWIADCZENIE O ZGODNOŚCI PROGRAMU SZKOLENIA ODBYTEGO W PAŃSTWIE INNYM NIŻ RZECZPOSPOLITA POLSKA Z ZAKRESEM PROGRAMU SZKOLENIA DLA OSÓB WYKONUJĄCYCH CZYNNOŚCI ZWIĄZANE Z WYKORZYSTYWANIEM ZWIERZĄT DO CELÓW NAUKOWYCH LUB EDUKACYJNYCH LUB O UZUPEŁNIENIU SZKOLENIA

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00