ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 15 grudnia 2009 r.
w sprawie określenia organów administracji rządowej, które utworzą centra zarządzania kryzysowego, oraz sposobu ich funkcjonowania
z dnia 15 grudnia 2009 r. (Dz.U. z 2009 r., Nr 226, poz. 1810)
t.j. z dnia 10 października 2022 r. (Dz.U. z 2022 r., poz. 2067)
Na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 261 i 583) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa:
1) organy administracji rządowej, które utworzą centra zarządzania kryzysowego;
2) sposób funkcjonowania centrów zarządzania kryzysowego.
§ 2.[Organy tworzące centrum zarządzania kryzysowego] 1. Centrum zarządzania kryzysowego tworzą następujące organy:
1) Minister Obrony Narodowej;
2) Minister Sprawiedliwości;
3) minister właściwy do spraw rolnictwa;
4) minister właściwy do spraw środowiska;
5) minister właściwy do spraw zagranicznych;
6) minister właściwy do spraw zdrowia;
7) Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej;
8) Komendant Główny Policji;
9) Komendant Główny Straży Granicznej;
9a) Komendant Służby Ochrony Państwa;
10) Szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego;
11) Szef Agencji Wywiadu;
12) Szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego;
13) Szef Służby Wywiadu Wojskowego.
2. Minister kierujący więcej niż jednym działem administracji rządowej tworzy jedno centrum zarządzania kryzysowego.
3. Minister może utworzyć wspólne centrum zarządzania kryzysowego z organami mu podległymi lub przez niego nadzorowanymi.
§ 3.[Umieszczenie centrum zarządzania kryzysowego] Centrum zarządzania kryzysowego umieszcza się w kompleksie wyodrębnionych pomieszczeń, dostępnych wyłącznie dla osób upoważnionych, w tym pomieszczeń operatorsko-dyspozytorskich, których wyposażenie umożliwia gromadzenie, przetwarzanie i wymianę niezbędnych informacji w zakresie zarządzania kryzysowego, prowadzenie analiz i ocen sytuacji kryzysowych oraz przekazywanie decyzji właściwych organów zarządzania kryzysowego.
§ 4. [Zadania centrum zarządzania kryzysowego] 1. Centrum zarządzania kryzysowego realizuje swoje zadania, określone w art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym, w oparciu o standardy określone w przepisach wydanych na podstawie art. 6 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2021 r. poz. 372 i 1728)[1] , z zachowaniem wymogów bezpieczeństwa systemów i sieci teleinformatycznych określonych w ustawie z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2005 r. poz. 1631, z późn. zm. ) [2] , z zachowaniem:
1) ciągłości działania i wymiany informacji;
2) możliwości pracy w przypadku:
a) braku zasilania zewnętrznego,
b) uszkodzenia systemów łączności,
c) wystąpienia innych awarii.
2. Organy określone w § 2 ust. 1 ustalają liczbę osób pełniących całodobowy dyżur, o którym mowa w art. 13 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym, uwzględniając możliwość jej zwiększenia w sytuacjach kryzysowych.
§ 5.[Brak możliwości użytkowania centrum zarządzania kryzysowego] 1. W przypadku braku możliwości użytkowania centrum zarządzania kryzysowego organy określone w § 2 ust. 1 zapewniają zapasowe miejsce pracy.
2. Zapasowe miejsce pracy powinno zapewniać warunki, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1, i być usytuowane w odrębnej lokalizacji.
3. Zapasowym miejscem pracy mogą być również pomieszczenia centrum zarządzania kryzysowego innego organu administracji rządowej.
4. Przemieszczenie centrum zarządzania kryzysowego do zapasowego miejsca pracy, o którym mowa w ust. 1, następuje na podstawie planu przemieszczenia.
§ 6.[Współpraca centrum zarządzania kryzysowego] 1. Centrum zarządzania kryzysowego współpracuje z Rządowym Centrum Bezpieczeństwa i innymi organami administracji publicznej, w szczególności w zakresie:
1) wzajemnego informowania się o:
a) potencjalnych zagrożeniach i możliwościach wystąpienia sytuacji kryzysowej,
b) stratach i środkach, w tym finansowych, niezbędnych do odtworzenia zasobów i infrastruktury krytycznej,
c) pomocy krajowej i międzynarodowej;
2) analizowania i oceny sytuacji kryzysowej, w tym prognozowania jej rozwoju;
3) zrealizowanych i planowanych działań podejmowanych przez właściwe organy w sprawie zarządzania kryzysowego w związku z wystąpieniem sytuacji kryzysowej.
2. Współpraca, o której mowa w ust. 1, odbywa się w szczególności przez bieżące przekazywanie informacji i analiz oraz sporządzanie raportów doraźnych i sytuacyjnych przekazywanych przez techniczne środki łączności, z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych.
§ 7.[Raporty sytuacyjne] 1. Centrum zarządzania kryzysowego przekazuje raporty sytuacyjne do Rządowego Centrum Bezpieczeństwa:
1) w przypadku wprowadzenia jednego ze stanów nadzwyczajnych lub wystąpienia sytuacji kryzysowej – zgodnie z zapotrzebowaniem;
2) w pozostałych przypadkach – jeden raz dziennie.
2. W sytuacjach kryzysowych wiodącą rolę w zakresie pozyskiwania informacji, ich analizy i dystrybucji pełni centrum zarządzania kryzysowego obsługujące organ, we właściwości którego pozostaje rodzaj zaistniałej sytuacji kryzysowej. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio.
3. W przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej wykraczającej poza właściwość jednego organu lub w przypadku wprowadzenia jednego ze stanów nadzwyczajnych obejmujących obszar dwóch lub więcej województw, wiodącą rolę w zakresie pozyskiwania informacji, ich analizy i dystrybucji przejmuje Rządowe Centrum Bezpieczeństwa, o ile przepisy odrębne nie stanowią inaczej.
§ 8. [Wyposażenie centrów zarządzania kryzysowego] 1. Wyposażenie centrów zarządzania kryzysowego w niezbędny sprzęt i wyposażenie umożliwiające realizację zadań określonych w art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym oraz osiągnięcie przez nie pełnej zdolności do realizacji tych zadań nastąpi w terminie do dnia 31 grudnia 2011 r.
2. Do czasu spełnienia wymogu określonego w ust. 1 zadania centrum zarządzania kryzysowego powierza się wskazanej komórce organizacyjnej urzędu obsługującego organ, o którym mowa w § 2 ust. 1.
3. Plany przemieszczenia, o których mowa w § 5 ust. 4, należy opracować w urzędzie obsługującym organ, o którym mowa w § 2 ust. 1, w terminie do dnia 31 grudnia 2011 r.
§ 9. [Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
[1] Ustawa utraciła moc na podstawie art. 823 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 655, 974 i 1725), która weszła w życie z dniem 23 kwietnia 2022 r.
[2] Ustawa utraciła moc na podstawie art. 190 ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 742 oraz z 2022 r. poz. 655 i 1933), która weszła w życie z dniem 2 stycznia 2011 r.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00