ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 27 grudnia 2018 r.
w sprawie prowadzenia rejestru pośredników ubezpieczeniowych oraz udostępniania informacji z tego rejestru
z dnia 27 grudnia 2018 r. (Dz.U. z 2018 r., poz. 2467)
t.j. z dnia 3 października 2022 r. (Dz.U. z 2022 r., poz. 2040)
Na podstawie art. 52 ust. 10 ustawy z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń (Dz. U. z 2022 r. poz. 905) zarządza się, co następuje:
§ 1. [Zakres regulacji] Rozporządzenie określa:
1) szczegółowy sposób i tryb prowadzenia rejestru pośredników ubezpieczeniowych, zwanego dalej „rejestrem”, w tym uzyskiwania dostępu do rejestru;
2) sposób współpracy Komisji Nadzoru Finansowego, zwanej dalej „organem nadzoru”, i Polskiej Izby Ubezpieczeń, zwanej dalej „Izbą”, w zakresie dotyczącym udzielania informacji określonych w art. 52 ust. 6 ustawy z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń, zwanej dalej „ustawą”;
3) sposób udostępniania informacji z rejestru.
§ 2. [Działy i rozdziały rejestru] Rejestr składa się z następujących działów i rozdziałów:
1) dział pierwszy - rejestr agentów:
a) rozdział pierwszy - agenci ubezpieczeniowi,
b) rozdział drugi - agenci oferujący ubezpieczenia uzupełniające;
2) dział drugi - rejestr brokerów:
a) rozdział pierwszy - brokerzy ubezpieczeniowi,
b) rozdział drugi - brokerzy reasekuracyjni,
c) rozdział trzeci - egzaminy dla brokerów ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych,
d) rozdział czwarty - osoby zwolnione z egzaminów dla brokerów ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych oraz osoby, wobec których nie stosuje się warunku zdania tego egzaminu.
§ 3. [Dział pierwszy i drugi] 1. Dział pierwszy, rozdział pierwszy obejmuje:
1) dane, o których mowa w art. 55 ust. 1 ustawy - w przypadku agentów ubezpieczeniowych będących osobami fizycznymi;
2) dane, o których mowa w art. 55 ust. 2 ustawy - w przypadku agentów ubezpieczeniowych niebędących osobami fizycznymi;
3) informacje, o których mowa w art. 55 ust. 3 ustawy - w przypadku agentów ubezpieczeniowych wykonujących działalność agencyjną na terytorium innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej przez oddział lub w inny sposób niż przez oddział, w ramach swobody świadczenia usług.
2. Dział pierwszy, rozdział drugi obejmuje:
1) dane, o których mowa w art. 55 ust. 1 ustawy - w przypadku agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające będących osobami fizycznymi;
2) dane, o których mowa w art. 55 ust. 2 ustawy - w przypadku agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające niebędących osobami fizycznymi;
3) informacje, o których mowa w art. 55 ust. 3 ustawy - w przypadku agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające wykonujących działalność agencyjną na terytorium innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej przez oddział lub w inny sposób niż przez oddział, w ramach swobody świadczenia usług.
3. Dział drugi, rozdział pierwszy obejmuje:
1) dane, o których mowa w art. 59 ust. 1 ustawy - w przypadku brokerów ubezpieczeniowych będących osobami fizycznymi;
2) dane, o których mowa w art. 59 ust. 2 ustawy - w przypadku brokerów ubezpieczeniowych będących osobami prawnymi.
4. Dział drugi, rozdział drugi obejmuje:
1) dane, o których mowa w art. 59 ust. 1 ustawy - w przypadku brokerów reasekuracyjnych będących osobami fizycznymi;
2) dane, o których mowa w art. 59 ust. 2 ustawy - w przypadku brokerów reasekuracyjnych będących osobami prawnymi.
5. Dział drugi, rozdział trzeci obejmuje dane, o których mowa w art. 59 ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy.
6. Dział drugi, rozdział czwarty obejmuje dane, o których mowa w art. 59 ust. 3 pkt 3 ustawy.
§ 4. [Niepowtarzalne numery wpisu w rejestrze] 1. Pośrednikowi ubezpieczeniowemu organ nadzoru nadaje jeden, niepowtarzalny numer wpisu w rejestrze.
2. Wspólnikom i członkom zarządu, o których mowa w art. 19 ust. 3 pkt 2 i 3 ustawy, oraz osobie wykonującej czynności agencyjne organ nadzoru nadaje niepowtarzalne numery wpisu w rejestrze.
3. Osoba wykonująca czynności agencyjne może występować w rejestrze wyłącznie jeden raz, niezależnie od liczby agentów ubezpieczeniowych, w imieniu których wykonuje czynności agencyjne.
4. Do wspólników i członków zarządu, o których mowa w art. 19 ust. 3 pkt 2 i 3 ustawy, przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio.
§ 5. [Wykreślenie z rejestru] 1. Po wykreśleniu pośrednika ubezpieczeniowego z rejestru zamieszcza się adnotację o wykreśleniu tego pośrednika z rejestru.
2. W przypadku wykreślenia z rejestru agenta ubezpieczeniowego lub agenta oferującego ubezpieczenia uzupełniające na podstawie art. 84 ust. 2 pkt 2 ustawy w dziale pierwszym, w rozdziale odpowiednio pierwszym lub drugim zamieszcza się dodatkowo dane dotyczące daty i przyczyny wykreślenia z rejestru.
3. W przypadku wniosku, o którym mowa w art. 57 ust. 1 ustawy, w rejestrze w dziale pierwszym odpowiednio w rozdziale pierwszym lub drugim dokonuje się adnotacji o dacie wpływu tego wniosku do organu nadzoru.
4. Jeżeli w wyniku wykreślenia wpisu z rejestru lub zmiany wpisu w rejestrze osoba, o której mowa w art. 34 ust. 8 lub 9 ustawy, nie występuje w dziale drugim w rozdziale odpowiednio pierwszym lub drugim, wykreśla się ją z rozdziału czwartego tego działu w zakresie odpowiednim dla rozdziału, w którym przestała występować.
§ 6. [Dane udostępniane Izbie z rejestru] Organ nadzoru udostępnia Izbie z rejestru, w drodze teletransmisji, następujące dane:
1) informację o rozwiązaniu z agentem ubezpieczeniowym lub agentem oferującym ubezpieczenia uzupełniające umowy agencyjnej z przyczyn określonych w art. 57 ust. 3 ustawy, obejmującą:
a) firmę, pod którą agent ubezpieczeniowy lub agent oferujący ubezpieczenia uzupełniające wykonuje działalność gospodarczą,
b) numer wpisu w rejestrze, a także numer identyfikacji podatkowej (NIP) albo numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym,
c) nazwę zakładu ubezpieczeń, który rozwiązał umowę agencyjną z agentem ubezpieczeniowym lub agentem oferującym ubezpieczenia uzupełniające,
d) datę wpływu do organu nadzoru wniosku, o którym mowa w art. 57 ust. 1 ustawy,
e) przyczynę rozwiązania umowy agencyjnej przez zakład ubezpieczeń;
2) informacje, o których mowa w art. 57 ust. 4 i 5 ustawy.
§ 7. [Wniosek o udzielenie informacji z rejestru] 1. Dane, o których mowa w art. 52 ust. 4 i 8 ustawy, są udostępniane za pośrednictwem strony internetowej organu nadzoru, po wypełnieniu formularza elektronicznego.
2. W formularzu elektronicznym należy podać żądane dane, w szczególności dane identyfikujące podmiot, którego dane mają być udostępnione.
3. Adres strony internetowej, pod którym jest udostępniany formularz elektroniczny, organ nadzoru publikuje w Biuletynie Informacji Publicznej.
4. Wniosek o udzielenie informacji z rejestru, o których mowa w art. 52 ust. 5 i 9 ustawy, może być złożony:
1) w formie pisemnej;
2) na formularzu elektronicznym udostępnianym za pośrednictwem strony internetowej organu nadzoru.
5. Wniosek, o którym mowa w ust. 4 pkt 1, jest kierowany do organu nadzoru i zawiera dane umożliwiające wyszukanie w rejestrze żądanych informacji.
6. Złożenie wniosku w sposób, o którym mowa w ust. 4 pkt 2:
1) przez osobę fizyczną następuje za pośrednictwem formularza elektronicznego po dokonaniu uwierzytelnienia tej osoby za pomocą środka identyfikacji elektronicznej wydanego w systemie identyfikacji elektronicznej przyłączonym do węzła krajowego identyfikacji elektronicznej, o którym mowa w ustawie z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1797);
2) przez podmiot inny niż osoba fizyczna wymaga:
a) przedłożenia organowi nadzoru informacji o osobie uprawnionej do złożenia wniosku w imieniu tego podmiotu, obejmującej imię, nazwisko oraz numer PESEL osoby uprawnionej,
b) uzyskania przez osobę uprawnioną dostępu do formularza elektronicznego po dokonaniu uwierzytelnienia tej osoby za pomocą środka identyfikacji elektronicznej wydanego w systemie identyfikacji elektronicznej przyłączonym do węzła krajowego identyfikacji elektronicznej, o którym mowa w ustawie z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej.
§ 8. [Podmioty uprawnione do składania wniosku o udzielenie informacji z rejestru] 1. Wniosek o udzielenie informacji z rejestru, o których mowa w art. 52 ust. 6 ustawy, jest kierowany do Izby i może być złożony przez:
1) zakład ubezpieczeń, na formularzu elektronicznym udostępnianym za pośrednictwem strony internetowej Izby, z zastosowaniem mechanizmów uwierzytelniania;
2) przedsiębiorcę, którego informacja dotyczy, w formie pisemnej lub w formie elektronicznej.
2. We wniosku, o którym mowa w ust. 1, należy wskazać żądane informacje oraz następujące dane identyfikujące agenta ubezpieczeniowego lub agenta oferującego ubezpieczenia uzupełniające, którego informacja dotyczy:
1) firmę, pod którą agent ubezpieczeniowy lub agent oferujący ubezpieczenia uzupełniające wykonuje działalność gospodarczą;
2) numer wpisu w rejestrze, a także numer identyfikacji podatkowej (NIP) albo numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym.
§ 9.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 15 stycznia 2019 r., z wyjątkiem § 7 ust. 4 pkt 2 i ust. 6, który wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 2019 r.2)
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 2022 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 939).
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 18 września 2006 r. w sprawie prowadzenia rejestru pośredników ubezpieczeniowych oraz sposobu udostępniania informacji z tego rejestru (Dz. U. poz. 1316), które utraciło moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 105 ustawy z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń (Dz. U. z 2018 r. poz. 2210 i 2243).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00