Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2022-07-14
Wersja aktualna od 2022-07-14
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 14 stycznia 2020 r.
w sprawie ustanowienia Pełnomocnika Rządu do spraw lokalnych inicjatyw społecznych
z dnia 14 stycznia 2020 r. (Dz.U. z 2020 r., poz. 76)
t.j. z dnia 14 lipca 2022 r. (Dz.U. z 2022 r., poz. 1486)
Na podstawie art. 10 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188) zarządza się, co następuje:
§ 1. [Pełnomocnik Rządu do spraw lokalnych inicjatyw społecznych] 1. Ustanawia się Pełnomocnika Rządu do spraw lokalnych inicjatyw społecznych, zwanego dalej "Pełnomocnikiem".
2. Pełnomocnikiem jest sekretarz stanu albo podsekretarz stanu w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw rozwoju wsi.
§ 2.[Zadania Pełnomocnika] Do zadań Pełnomocnika należy:
1) monitorowanie prac podejmowanych przez organy administracji rządowej w celu popularyzacji i ułatwienia realizacji lokalnych inicjatyw społecznych;
2) współpraca z organami administracji rządowej, organami jednostek samorządu terytorialnego i organizacjami pozarządowymi w zakresie działań wpływających na wzrost powszechności i rozwój lokalnych inicjatyw społecznych;
3) inicjowanie oraz podejmowanie działań mających na celu popularyzację i promocję podejmowania lokalnych inicjatyw społecznych w administracji publicznej;
4) opiniowanie projektów dokumentów programowych w zakresie lokalnych inicjatyw społecznych;
5) opiniowanie projektów aktów prawnych oraz innych działań organów administracji rządowej w zakresie realizacji lokalnych inicjatyw społecznych;
6) prowadzenie dialogu między administracją rządową a partnerami społeczno-gospodarczymi i organizacjami pozarządowymi w zakresie lokalnych inicjatyw społecznych;
7) podejmowanie i realizacja lokalnych inicjatyw społecznych na rzecz aktywizacji wspólnot i społeczności lokalnych.
§ 3.[Lokalna inicjatywa społeczna oraz działania na rzecz społeczności lokalnych] 1. Pełnomocnik może podejmować oraz inicjować procesy legislacyjne zmierzające do realizacji działań na rzecz społeczności lokalnych i lokalnych inicjatyw społecznych.
2. Pełnomocnik może, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rozwoju wsi oraz Przewodniczącym Komitetu do spraw Pożytku Publicznego, za zgodą Prezesa Rady Ministrów, wnosić do rozpatrzenia przez Radę Ministrów projekty dokumentów rządowych wynikające z zakresu swojego działania.
3. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do inicjatywy lokalnej w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2022 r. poz. 1327 i 1265).
§ 4.[Współpraca z organami administracji rządowej] 1. Pełnomocnik przy wykonywaniu powierzonych zadań współpracuje z organami administracji rządowej, które są obowiązane do współdziałania i udzielania pomocy Pełnomocnikowi, w szczególności przez udostępnianie informacji niezbędnych do realizacji jego zadań.
2. Pełnomocnik, w celu właściwej realizacji powierzonych mu zadań, może podejmować współpracę z organami jednostek samorządu terytorialnego i organizacjami pozarządowymi.
3. Pełnomocnik może, po uprzednim uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw rozwoju wsi, w zakresie powierzonych mu zadań, powoływać zespoły eksperckie i doradcze oraz zlecać przeprowadzanie ekspertyz.
§ 5.[Uprawnienia pełnomocnika] Pełnomocnik może przedstawiać Radzie Ministrów analizy, oceny i wnioski oraz projekty dokumentów związanych z realizacją powierzonych mu zadań.
§ 6.[Obsługa merytoryczna, organizacyjno-prawna, techniczna i kancelaryjno-biurowa] Obsługę merytoryczną, organizacyjno-prawną, techniczną i kancelaryjno-biurową Pełnomocnika zapewnia urząd obsługujący ministra właściwego do spraw rozwoju wsi.
§ 7.[Gospodarka finansowa] Wydatki związane z działalnością Pełnomocnika pokrywane są z budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw rozwoju wsi.
§ 8. [Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.