ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 25 maja 2022 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
Na podstawie art. 4 ust. 6 ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 2019 r. poz. 1505 oraz z 2022 r. poz. 24, 88, 646 i 1079) zarządza się, co następuje:
§ 1. [Rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa] W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. poz. 187, z późn. zm.1)) wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 13x:
a) po ust. 6 dodaje się ust. 6a w brzmieniu:
"6a. W przypadku gdy szkody spowodowane wystąpieniem suszy wynoszą nie więcej niż 30% średniej rocznej produkcji rolnej, o której mowa w ust. 1, za pomocą publicznej aplikacji jest generowana automatycznie kalkulacja oszacowania szkód.",
b) w ust. 13 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
"Protokół oszacowania szkód, o którym mowa w ust. 5, oraz kalkulacja oszacowania szkód, o której mowa w ust. 6a, zawierają:";
2) w § 13zo ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Pomoc, o której mowa w ust. 1, jest przyznawana:
1) na wniosek producenta rolnego złożony do kierownika biura powiatowego Agencji właściwego ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę producenta rolnego na formularzu opracowanym i udostępnionym przez Agencję na jej stronie internetowej;
2) w wysokości ustalonej zgodnie z ust. 7-9.";
3) po § 13zo dodaje się § 13zp i § 13zq w brzmieniu:
"§ 13zp. 1. W 2022 r. Agencja udziela pomocy finansowej na realizację innych zadań wynikających z polityki państwa w zakresie rolnictwa i rozwoju wsi, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 6, producentowi rolnemu:
1) któremu został nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności;
2) będącemu mikroprzedsiębiorstwem, małym albo średnim przedsiębiorstwem w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia nr 702/2014;
3) w którego gospodarstwie rolnym powstały szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem w 2021 r.:
a) gradu, deszczu nawalnego, ujemnych skutków przezimowania, przymrozków wiosennych, powodzi, huraganu, pioruna, obsunięcia się ziemi lub lawiny w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich, które zostały oszacowane przez komisję, o której mowa w § 5 ust. 5, i które spowodowały na danej powierzchni upraw rolnych utratę co najmniej 20% plonu, lub
b) suszy w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich, które zostały obliczone za pośrednictwem publicznej aplikacji i które spowodowały na danej powierzchni upraw rolnych utratę co najmniej 5% plonu.
2. Pomoc, o której mowa w ust. 1, jest udzielana:
1) na warunkach określonych w przepisach rozporządzenia nr 702/2014 oraz przepisach o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej - w przypadku gdy szkody, o których mowa w ust. 1 pkt 3:
a) lit. a, wynoszą powyżej 30% średniej rocznej produkcji rolnej w gospodarstwie rolnym z trzech ostatnich lat poprzedzających rok, w którym wystąpiły szkody, albo z trzech lat w okresie pięcioletnim poprzedzającym rok, w którym wystąpiły szkody, z pominięciem roku o najwyższej i najniższej wielkości produkcji albo
b) lit. b, wynoszą powyżej 30% średniej rocznej produkcji rolnej w gospodarstwie rolnym z trzech ostatnich lat poprzedzających rok, w którym wystąpiły szkody, albo
2) zgodnie z przepisami rozporządzenia nr 1408/2013 oraz przepisami o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej - w przypadku gdy szkody, o których mowa w ust. 1 pkt 3:
a) lit. a, wynoszą nie więcej niż 30% średniej rocznej produkcji rolnej, o której mowa w pkt 1 lit. a, lub
b) lit. b, wynoszą nie więcej niż 30% średniej rocznej produkcji rolnej, o której mowa w pkt 1 lit. b.
3. Średnia roczna produkcja rolna, o której mowa w ust. 2 pkt 1 lit. a, jest ustalana na podstawie danych rachunkowych lub dokumentów potwierdzających wielkość prowadzonej produkcji rolnej w danym gospodarstwie rolnym, a w przypadku braku takich danych lub dokumentów - na podstawie danych Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej - Państwowego Instytutu Badawczego o średniej wielkości produkcji rolnej, udostępnianych przez ministra właściwego do spraw rozwoju wsi na stronie internetowej urzędu obsługującego tego ministra.
4. Średnia roczna produkcja rolna, o której mowa w ust. 2 pkt 1 lit. b, jest ustalana na podstawie danych Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej - Państwowego Instytutu Badawczego o średniej wielkości produkcji rolnej, udostępnianych przez ministra właściwego do spraw rozwoju wsi na stronie internetowej urzędu obsługującego tego ministra.
5. Pomoc, o której mowa w ust. 1, jest przyznawana w drodze decyzji kierownika biura powiatowego Agencji właściwego ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę producenta rolnego, na wniosek tego producenta rolnego złożony do dnia 30 czerwca 2022 r. na formularzu opracowanym i udostępnionym przez Agencję na jej stronie internetowej.
6. W przypadku złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 5, po dniu 30 czerwca 2022 r. nie wszczyna się postępowania w sprawie przyznania pomocy, o której mowa w ust. 1.
7. Wniosek, o którym mowa w ust. 5, zawiera:
1) imię i nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę, siedzibę i adres producenta rolnego ubiegającego się o pomoc, o której mowa w ust. 1;
2) numer identyfikacyjny producenta rolnego ubiegającego się o pomoc, o której mowa w ust. 1, nadany w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności;
3) numer identyfikacyjny powszechnego elektronicznego systemu ewidencji ludności (numer PESEL) lub numer identyfikacji podatkowej (NIP) producenta rolnego ubiegającego się o pomoc, o której mowa w ust. 1, a w przypadku osób fizycznych nieposiadających numeru PESEL - numer paszportu albo innego dokumentu stwierdzającego tożsamość;
4) informację o powierzchni upraw rolnych, na której szkody spowodowane wystąpieniem w 2021 r. gradu, deszczu nawalnego, ujemnych skutków przezimowania, przymrozków wiosennych, powodzi, huraganu, pioruna, obsunięcia się ziemi lub lawiny w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich spowodowały utratę co najmniej 20% plonu;
5) informację o powierzchni upraw rolnych, na której szkody spowodowane wystąpieniem w 2021 r. suszy w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich spowodowały utratę co najmniej 5% plonu;
6) informację o prowadzonej przez producenta rolnego działalności gospodarczej oraz informację o wysokości otrzymanej pomocy publicznej, o których mowa w art. 37 ust. 5 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej - w przypadku pomocy udzielanej na warunkach określonych w przepisach rozporządzenia nr 702/2014.
8. Do wniosku, o którym mowa w ust. 5, dołącza się:
1) kopię protokołu oszacowania szkód, o którym mowa w § 5 ust. 5, który poza informacjami, o których mowa w § 5 ust. 8, zawiera informacje o powierzchni upraw rolnych, na której powstały szkody spowodowane wystąpieniem w 2021 r. gradu, deszczu nawalnego, ujemnych skutków przezimowania, przymrozków wiosennych, powodzi, huraganu, pioruna, obsunięcia się ziemi lub lawiny w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich, lub
2) uwierzytelniony przez producenta rolnego wydruk protokołu oszacowania szkód, o którym mowa w § 13x ust. 5, albo kalkulacji oszacowania szkód, o której mowa w § 13x ust. 6a, które zawierają informację o powierzchni upraw rolnych, na której powstały szkody spowodowane wystąpieniem w 2021 r. suszy w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich;
3) kopię polisy ubezpieczeniowej potwierdzającej zawarcie umowy ubezpieczenia upraw rolnych;
4) oświadczenie albo zaświadczenie dotyczące pomocy de minimis oraz informacje niezbędne do udzielenia tej pomocy, o których mowa w art. 37 ust. 2 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
9. Wysokość pomocy, o której mowa w ust. 1, ustala się jako iloczyn stawki pomocy i deklarowanej przez producenta rolnego we wniosku, o którym mowa w ust. 5, powierzchni upraw rolnych, na których szkody spowodowane wystąpieniem w 2021 r.:
1) gradu, deszczu nawalnego, ujemnych skutków przezimowania, przymrozków wiosennych, powodzi, huraganu, pioruna, obsunięcia się ziemi lub lawiny w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich spowodowały utratę co najmniej 20% plonu lub
2) suszy w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich spowodowały utratę co najmniej 5% plonu.
10. Wysokość stawki pomocy, o której mowa w ust. 9, wynosi:
1) 1000 zł na 1 ha powierzchni upraw rolnych, na których wystąpiły szkody w wyniku suszy, gradu, deszczu nawalnego, ujemnych skutków przezimowania, przymrozków wiosennych, powodzi, huraganu, pioruna, obsunięcia się ziemi lub lawiny w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich w wysokości co najmniej 60% plonu;
2) 500 zł na 1 ha powierzchni upraw rolnych, na których wystąpiły szkody w wyniku gradu, deszczu nawalnego, ujemnych skutków przezimowania, przymrozków wiosennych, powodzi, huraganu, pioruna, obsunięcia się ziemi lub lawiny w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich w wysokości co najmniej 20% i mniej niż 60% plonu;
3) 500 zł na 1 ha powierzchni upraw rolnych, na których wystąpiły szkody w wyniku suszy w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich w wysokości co najmniej 5% i mniej niż 60% plonu.
11. Do obliczenia wysokości pomocy, o której mowa w ust. 1, dla danej powierzchni upraw rolnych stosuje się jedną ze stawek pomocy określonych w ust. 10. W przypadku gdy producent rolny deklaruje we wniosku, o którym mowa w ust. 5, powierzchnię upraw rolnych, do której można zastosować więcej niż jedną stawkę pomocy na 1 ha powierzchni upraw rolnych, do obliczenia wysokości pomocy, o której mowa w ust. 1, stosuje się wyższą ze stawek pomocy przysługujących na 1 ha powierzchni upraw rolnych zadeklarowanej w tym wniosku.
12. W przypadku gdy ze złożonych wniosków, o których mowa w ust. 5, wynika, że zapotrzebowanie na pomoc, o której mowa w ust. 1, przekracza łącznie kwotę 450 mln zł, do obliczenia wysokości tej pomocy stosuje się współczynnik korygujący. Współczynnik korygujący stanowi iloraz kwoty 450 mln zł i kwoty równej zapotrzebowaniu na tę pomoc wynikającemu ze złożonych wniosków oraz jest ustalany z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku.
13. Łączna wysokość pomocy, o której mowa w ust. 1, nie może przekroczyć:
1) 80% kwoty obniżenia dochodu z produkcji rolnej - obliczonego zgodnie z art. 25 ust. 6 rozporządzenia nr 702/2014;
2) 90% kwoty obniżenia dochodu z produkcji rolnej - obliczonego zgodnie z art. 25 ust. 6 rozporządzenia nr 702/2014 - dla gospodarstw rolnych położonych na obszarach z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami określonymi w przepisach o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.
14. W przypadku gdy łączna wysokość pomocy, o której mowa w ust. 1, oraz pomocy otrzymanej na podstawie odrębnych przepisów wraz z odszkodowaniem z zakładu ubezpieczeń przekraczałaby kwotę, o której mowa w ust. 13, pomocy, o której mowa w ust. 1, udziela się w wysokości stanowiącej różnicę między kwotą obliczoną zgodnie z ust. 13 a wysokością pomocy otrzymanej na podstawie odrębnych przepisów i otrzymanych odszkodowań.
15. Pomoc, o której mowa w ust. 1, nie przysługuje, jeżeli łączna kwota pomocy otrzymanej na podstawie odrębnych przepisów oraz otrzymanych odszkodowań przekracza kwotę, o której mowa w ust. 13.
16. Pomoc, o której mowa w ust. 1, pomniejsza się o 50%, jeżeli:
1) w dniu wystąpienia szkód w uprawach rolnych spowodowanych wystąpieniem w 2021 r. gradu, deszczu nawalnego, ujemnych skutków przezimowania, przymrozków wiosennych, powodzi, huraganu, pioruna, obsunięcia się ziemi lub lawiny w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich co najmniej 50% powierzchni upraw w gospodarstwie rolnym, z wyłączeniem wieloletnich użytków zielonych, nie było ubezpieczone co najmniej od jednego z ryzyk, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 3;
2) w gospodarstwie rolnym, w którym wystąpiły szkody spowodowane wystąpieniem w 2021 r. suszy w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich, co najmniej 50% powierzchni upraw uprawianych w plonie głównym, z wyłączeniem wieloletnich użytków zielonych, nie było ubezpieczone od ryzyka suszy, gradu, deszczu nawalnego, ujemnych skutków przezimowania, przymrozków wiosennych, powodzi lub huraganu w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich.
17. Pomoc, o której mowa w ust. 1, jest wypłacana na rachunek producenta rolnego wskazany w systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności.
§ 13zq. 1. W 2022 r. Agencja udziela pomocy finansowej na realizację innych zadań wynikających z polityki państwa w zakresie objętym działem administracji rządowej - rybołówstwo, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 6, właścicielowi albo współwłaścicielowi statku rybackiego wpisanego do rejestru statków rybackich, o którym mowa w art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 19 grudnia 2014 r. o rybołówstwie morskim (Dz. U. z 2022 r. poz. 540), zwanego dalej "rejestrem", któremu został nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności i który zobowiąże się do:
1) trwałego zaprzestania działalności połowowej, o którym mowa w art. 20 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1139 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiającego Europejski Fundusz Morski, Rybacki i Akwakultury oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) 2017/1004 (Dz. Urz. UE L 247 z 13.07.2021, str. 1), nie później niż w terminie 24 miesięcy od dnia zawarcia umowy o przyznaniu tej pomocy;
2) nieskładania do ministra właściwego do spraw rybołówstwa wniosku o dokonanie:
a) wpisu statku do rejestru,
b) zmiany wpisu w rejestrze w zakresie:
- ponownego wprowadzenia do wykonywania rybołówstwa komercyjnego statku rybackiego, który został uprzednio wycofany z wykonywania rybołówstwa komercyjnego,
- zmiany właściciela albo współwłaściciela statku rybackiego
- przez 10 lat, licząc od dnia zawarcia umowy o przyznaniu tej pomocy;
3) złożenia wniosku o zmianę danych w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo w Krajowym Rejestrze Sądowym w zakresie zaprzestania wykonywania działalności w zakresie rybołówstwa komercyjnego w związku z trwałym zaprzestaniem działalności połowowej, o którym mowa w art. 20 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1139 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiającego Europejski Fundusz Morski, Rybacki i Akwakultury oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) 2017/1004, nie później niż w terminie 24 miesięcy od dnia zawarcia umowy o przyznaniu tej pomocy;
4) rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej, o której mowa w ust. 2, w terminie 6 miesięcy od dnia zawarcia umowy o przyznaniu tej pomocy, a w przypadku gdy rozpoczęcie działalności wiąże się z realizacją inwestycji polegającej na budowie budynków lub budowli - w terminie 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy o przyznaniu tej pomocy, i do wykonywania tej działalności nie krócej niż przez okres 3 lat.
2. Pomoc, o której mowa w ust. 1, jest udzielana na rozpoczęcie wykonywania działalności gospodarczej, z wyłączeniem działalności gospodarczej oznaczonej kodami zgodnie z klasyfikacją w Polskiej Klasyfikacji Działalności wymienionymi w załączniku nr 5 do rozporządzenia.
3. Pomoc, o której mowa w ust. 1, przyznaje się właścicielowi albo współwłaścicielowi statku rybackiego, który nie otrzymał pomocy na wykonywanie działalności gospodarczej, o której mowa w ust. 2, z innych środków publicznych.
4. Jeżeli statek rybacki wpisany do rejestru jest przedmiotem współwłasności, pomoc, o której mowa w ust. 1, jest przyznawana temu ze współwłaścicieli, co do którego pozostali współwłaściciele wyrazili pisemną zgodę.
5. Przez rozpoczęcie wykonywania działalności gospodarczej, o której mowa w ust. 2, rozumie się:
1) podjęcie wykonywania działalności gospodarczej po raz pierwszy albo
2) podjęcie wykonywania działalności gospodarczej po upływie co najmniej 24 miesięcy od dnia ostatniego zawieszenia tej działalności albo jej zakończenia, poprzedzających dzień złożenia wniosku o przyznanie pomocy, o której mowa w ust. 1, albo
3) rozszerzenie zakresu wykonywanej działalności gospodarczej o działalność wykonywaną po raz pierwszy albo ponownie po upływie co najmniej 24 miesięcy od dnia wykreślenia tej działalności z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo Krajowego Rejestru Sądowego, poprzedzających dzień złożenia wniosku o przyznanie pomocy, o której mowa w ust. 1.
6. Pomoc, o której mowa w ust. 1, ma charakter pomocy de minimis i jest udzielana zgodnie z przepisami rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis oraz przepisami o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
7. Pomoc, o której mowa w ust. 1, jest udzielana na wniosek właściciela albo współwłaściciela statku rybackiego wpisanego do rejestru złożony do dnia 15 listopada 2022 r. do dyrektora oddziału regionalnego Agencji właściwego ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę wnioskodawcy na formularzu opracowanym i udostępnionym przez Agencję na jej stronie internetowej.
8. W przypadku złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 7, po dniu 15 listopada 2022 r. nie wszczyna się postępowania w sprawie przyznania pomocy, o której mowa w ust. 1.
9. Wniosek, o którym mowa w ust. 7, zawiera:
1) imię i nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę, siedzibę i adres wnioskodawcy;
2) numer identyfikacji podatkowej (NIP) wnioskodawcy oraz w przypadku osób fizycznych również numer identyfikacyjny powszechnego elektronicznego systemu ewidencji ludności (numer PESEL), a w przypadku osób fizycznych nieposiadających numeru PESEL - numer paszportu lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość;
3) opis planowanej działalności gospodarczej, o której mowa w ust. 2, wraz ze wskazaniem kodu Polskiej Klasyfikacji Działalności;
4) określenie kwoty wydatków planowanych do sfinansowania ze środków pomocy, o której mowa w ust. 1;
5) wnioskowaną kwotę pomocy, o której mowa w ust. 1, w wysokości nieprzekraczającej kwoty wydatków, o której mowa w pkt 4;
6) oświadczenie, że:
a) wypełni zobowiązania, o których mowa w ust. 1,
b) nie otrzymał pomocy z innych środków publicznych na podjęcie wykonywania działalności gospodarczej, o której mowa w ust. 2;
7) numer rachunku bankowego albo rachunku prowadzonego w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, na który ma zostać wypłacona pomoc, o której mowa w ust. 1.
10. Do wniosku, o którym mowa w ust. 7, wnioskodawca dołącza:
1) oświadczenie właściciela albo współwłaściciela nieruchomości o wyrażeniu zgody na realizację inwestycji związanej z budową, przebudową lub remontem połączonym z modernizacją - w przypadku gdy rozpoczęcie działalności gospodarczej będzie realizowane na nieruchomości niestanowiącej własności wnioskodawcy albo stanowiącej współwłasność wnioskodawcy;
2) zaświadczenia albo oświadczenia dotyczące pomocy de minimis oraz informacje niezbędne do udzielenia tej pomocy, o których mowa w art. 37 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej;
3) kopię dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do nieruchomości albo kopię umowy dzierżawy, najmu lub użyczenia nieruchomości zawartej na okres co najmniej 3 lat od dnia zawarcia umowy o przyznaniu pomocy, o której mowa w ust. 1, na której będzie wykonywana planowana działalność gospodarcza, jeżeli dotyczy;
4) kopię dokumentu potwierdzającego prawo własności statku rybackiego, o którym mowa w ust. 1;
5) kopię licencji połowowej i specjalnego zezwolenia połowowego;
6) zgodę, o której mowa w ust. 4 - w przypadku gdy statek rybacki, o którym mowa w ust. 1, jest przedmiotem współwłasności.
11. W przypadku gdy wnioskodawca nie posiada numeru, o którym mowa w ust. 1, wraz z wnioskiem, o którym mowa w ust. 7, składa wniosek o wpis do ewidencji producentów, o której mowa w przepisach o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności.
12. Pomoc, o której mowa w ust. 1, przyznaje się wnioskodawcy tylko raz w wysokości wnioskowanej kwoty, o której mowa w ust. 9 pkt 5, nieprzekraczającej 200 000 zł.
13. Pomoc, o której mowa w ust. 1, wypłaca się jednorazowo, nie później niż do dnia 31 grudnia 2022 r.
14. Pomoc, o której mowa w ust. 1, przyznaje się na podstawie umowy o przyznaniu tej pomocy, którą zawiera się w formie pisemnej, pod rygorem nieważności.
15. Umowa o przyznaniu pomocy, o której mowa w ust. 1, zawiera co najmniej:
1) oznaczenie jej przedmiotu i stron;
2) określenie wysokości pomocy;
3) określenie warunków i terminu wypłaty pomocy;
4) sposób i terminy rozliczania pomocy;
5) wykaz dokumentów potwierdzających wypełnienie zobowiązań, o których mowa w ust. 1, oraz sposób i terminy przekazania tych dokumentów;
6) określenie warunków rozwiązania umowy;
7) sposób zabezpieczenia realizacji umowy.
16. Umowę o przyznaniu pomocy, o której mowa w ust. 1, zawiera się na formularzu opracowanym i udostępnionym przez Agencję na jej stronie internetowej.
17. W przypadku gdy nie są spełnione warunki, o których mowa w ust. 1-4, dyrektor oddziału regionalnego Agencji właściwy w sprawie o przyznanie pomocy, o której mowa w ust. 1, informuje wnioskodawcę, w formie pisemnej, o odmowie jej przyznania z podaniem przyczyn tej odmowy.
18. Jeżeli wnioskodawca nie wypełni zobowiązań, o których mowa w ust. 1, pomoc, o której mowa w ust. 1, podlega zwrotowi w pełnej wysokości.";
4) dodaje się załącznik nr 5 do rozporządzenia w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
§ 2.[Przepisy przejściowe] Do postępowań w sprawach o przyznanie pomocy, o której mowa w § 13zo ust. 1 rozporządzenia zmienianego w § 1, wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie § 1 pkt 2 niniejszego rozporządzenia decyzją ostateczną, przepis § 13zo ust. 2 rozporządzenia zmienianego w § 1 stosuje się w brzmieniu nadanym przez § 1 pkt 2 niniejszego rozporządzenia.
§ 3.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem § 1 pkt 2 oraz § 2, które wchodzą w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Prezes Rady Ministrów: M. Morawiecki
1) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2015 r. poz. 230, 1345, 1346, 1608 i 2089, z 2016 r. poz. 170, 1455 i 1912, z 2017 r. poz. 166, 1479, 1640, 1818 i 2147, z 2018 r. poz. 303, 1428, 1483 i 2025, z 2019 r. poz. 157, 1323 i 1779, z 2020 r. poz. 18, 733, 1009, 1258, 1375, 1728, 1932, 2058, 2164, 2224 i 2354, z 2021 r. poz. 926, 1311, 1387, 1528, 1698 i 2087 oraz z 2022 r. poz. 45, 642 i 1000.
Załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 25 maja 2022 r. (poz. 1172)
KODY POLSKIEJ KLASYFIKACJI DZIAŁALNOŚCI, KTÓRYMI OZNACZONA DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA JEST WYŁĄCZONA Z UDZIELENIA POMOCY, O KTÓREJ MOWA W § 13ZQ UST. 2 ROZPORZĄDZENIA
Kody Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) | Rodzaj działalności |
01.11.Z | Uprawa zbóż, roślin strączkowych i roślin oleistych na nasiona, z wyłączeniem ryżu |
01.12.Z | Uprawa ryżu |
01.13.Z | Uprawa warzyw, włączając melony oraz uprawa roślin korzeniowych i roślin bulwiastych |
01.14.Z | Uprawa trzciny cukrowej |
01.15.Z | Uprawa tytoniu |
01.16.Z | Uprawa roślin włóknistych |
01.19.Z | Pozostałe uprawy rolne inne niż wieloletnie |
01.21.Z | Uprawa winogron |
01.22.Z | Uprawa drzew i krzewów owocowych tropikalnych i podzwrotnikowych |
01.23.Z | Uprawa drzew i krzewów owocowych cytrusowych |
01.24.Z | Uprawa drzew i krzewów owocowych ziarnkowych i pestkowych |
01.25.Z | Uprawa pozostałych drzew i krzewów owocowych oraz orzechów |
01.26.Z | Uprawa drzew oleistych |
01.27.Z | Uprawa roślin wykorzystywanych do produkcji napojów |
01.28.Z | Uprawa roślin przyprawowych i aromatycznych oraz roślin wykorzystywanych do produkcji leków i wyrobów farmaceutycznych |
01.29.Z | Uprawa pozostałych roślin wieloletnich |
01.30.Z | Rozmnażanie roślin |
01.41.Z | Chów i hodowla bydła mlecznego |
01.42.Z | Chów i hodowla pozostałego bydła i bawołów |
01.43.Z | Chów i hodowla koni i pozostałych zwierząt koniowatych |
01.44.Z | Chów i hodowla wielbłądów i zwierząt wielbłądowatych |
01.45.Z | Chów i hodowla owiec i kóz |
01.46.Z | Chów i hodowla świń |
01.47.Z | Chów i hodowla drobiu |
01.49.Z | Chów i hodowla pozostałych zwierząt |
01.50.Z | Uprawy rolne połączone z chowem i hodowlą zwierząt (działalność mieszana) |
01.61.Z | Działalność usługowa wspomagająca produkcję roślinną |
01.62.Z | Działalność usługowa wspomagająca chów i hodowlę zwierząt gospodarskich |
01.63.Z | Działalność usługowa następująca po zbiorach |
01.64.Z | Obróbka nasion dla celów rozmnażania roślin |
03.11.Z | Rybołówstwo w wodach morskich |
03.12.Z | Rybołówstwo w wodach śródlądowych |
03.21.Z | Chów i hodowla ryb oraz pozostałych organizmów wodnych w wodach morskich |
03.22.Z | Chów i hodowla ryb oraz pozostałych organizmów wodnych w wodach śródlądowych |
10.11.Z | Przetwarzanie i konserwowanie mięsa, z wyłączeniem mięsa z drobiu |
10.12.Z | Przetwarzanie i konserwowanie mięsa z drobiu |
10.13.Z | Produkcja wyrobów z mięsa, włączając wyroby z mięsa drobiowego |
10.20.Z | Przetwarzanie i konserwowanie ryb, skorupiaków i mięczaków |
10.31.Z | Przetwarzanie i konserwowanie ziemniaków |
10.32.Z | Produkcja soków z owoców i warzyw |
10.39.Z | Pozostałe przetwarzanie i konserwowanie owoców i warzyw |
10.41.Z | Produkcja olejów i pozostałych tłuszczów płynnych |
10.42.Z | Produkcja margaryny i podobnych tłuszczów jadalnych |
10.51.Z | Przetwórstwo mleka i wyrób serów |
10.61.Z | Wytwarzanie produktów przemiału zbóż |
10.62.Z | Wytwarzanie skrobi i wyrobów skrobiowych |
10.91.Z | Produkcja gotowej paszy dla zwierząt gospodarskich |
10.92.Z | Produkcja gotowej karmy dla zwierząt domowych |
11.01.Z | Destylowanie, rektyfikowanie i mieszanie alkoholi |
11.02.Z | Produkcja win gronowych |
11.03.Z | Produkcja cydru i pozostałych win owocowych |
11.04.Z | Produkcja pozostałych niedestylowanych napojów fermentowanych |
11.05.Z | Produkcja piwa |
11.06.Z | Produkcja słodu |
11.07.Z | Produkcja napojów bezalkoholowych; produkcja wód mineralnych i pozostałych wód butelkowanych |
12.00.Z | Produkcja wyrobów tytoniowych |
46.11.Z | Działalność agentów zajmujących się sprzedażą płodów rolnych, żywych zwierząt, surowców dla przemysłu tekstylnego i półproduktów |
46.17.Z | Działalność agentów zajmujących się sprzedażą żywności, napojów i wyrobów tytoniowych |
46.21.Z | Sprzedaż hurtowa zboża, nieprzetworzonego tytoniu, nasion i pasz dla zwierząt |
46.22.Z | Sprzedaż hurtowa kwiatów i roślin |
46.23.Z | Sprzedaż hurtowa żywych zwierząt |
46.31.Z | Sprzedaż hurtowa owoców i warzyw |
46.32.Z | Sprzedaż hurtowa mięsa i wyrobów z mięsa |
46.33.Z | Sprzedaż hurtowa mleka, wyrobów mleczarskich, jaj, olejów i tłuszczów jadalnych |
46.34.A | Sprzedaż hurtowa napojów alkoholowych |
46.34.B | Sprzedaż hurtowa napojów bezalkoholowych |
46.35.Z | Sprzedaż hurtowa wyrobów tytoniowych |
46.36.Z | Sprzedaż hurtowa cukru, czekolady, wyrobów cukierniczych i piekarskich |
46.37.Z | Sprzedaż hurtowa herbaty, kawy, kakao i przypraw |
46.38.Z | Sprzedaż hurtowa pozostałej żywności, włączając ryby, skorupiaki i mięczaki |
46.39.Z | Sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana żywności, napojów i wyrobów tytoniowych |
47.21.Z | Sprzedaż detaliczna owoców i warzyw prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach |
47.22.Z | Sprzedaż detaliczna mięsa i wyrobów z mięsa prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach |
47.23.Z | Sprzedaż detaliczna ryb, skorupiaków i mięczaków prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach |
47.25.Z | Sprzedaż detaliczna napojów alkoholowych i bezalkoholowych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach |
47.26.Z | Sprzedaż detaliczna wyrobów tytoniowych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach |
47.29.Z | Sprzedaż detaliczna pozostałej żywności prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach |
47.76.Z | Sprzedaż detaliczna kwiatów, roślin, nasion, nawozów, żywych zwierząt domowych, karmy dla zwierząt domowych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach |
47.81.Z | Sprzedaż detaliczna żywności, napojów i wyrobów tytoniowych prowadzona na straganach i targowiskach |
49.32.Z | Działalność taksówek osobowych |
50.10.Z | Transport morski i przybrzeżny pasażerski |
50.30.Z | Transport wodny śródlądowy pasażerski |
52.22.A | Działalność usługowa wspomagająca transport morski |
52.22.B | Działalność usługowa wspomagająca transport śródlądowy |
52.24.A | Przeładunek towarów w portach morskich |
52.24.B | Przeładunek towarów w portach śródlądowych |
94.11.Z | Działalność organizacji komercyjnych i pracodawców |
94.12.Z | Działalność organizacji profesjonalnych |
94.20.Z | Działalność związków zawodowych |
94.91.Z | Działalność organizacji religijnych |
94.92.Z | Działalność organizacji politycznych |
94.99.Z | Działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana |
97.00.Z | Gospodarstwa domowe zatrudniające pracowników |
98.10.Z | Gospodarstwa domowe produkujące wyroby na własne potrzeby |
98.20.Z | Gospodarstwa domowe świadczące usługi na własne potrzeby |
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00