Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2022-06-01
Wersja aktualna od 2022-06-01
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 7 maja 2002 r.
w sprawie klasyfikacji śródlądowych dróg wodnych
z dnia 7 maja 2002 r. (Dz.U. z 2002 r., Nr 77, poz. 695)
t.j. z dnia 1 czerwca 2022 r. (Dz.U. z 2022 r., poz. 1170)
Na podstawie art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 1097) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] Przepisy rozporządzenia określają:
1) szczegółowy sposób klasyfikacji śródlądowych dróg wodnych;
2) podział śródlądowych dróg wodnych na klasy;
3) śródlądowe drogi wodne o znaczeniu regionalnym i międzynarodowym;
4) warunki eksploatacyjne i projektowe dla poszczególnych klas śródlądowych dróg wodnych.
§ 2.[Sposób klasyfikacji śródlądowych dróg wodnych] 1. Śródlądowe drogi wodne klasyfikuje się według wielkości statków lub zestawów pchanych, jakie mogą być dopuszczone do żeglugi na określonej drodze wodnej, przyjmując jako kryterium określenia klasy drogi wodnej:
1) największą długość i największą szerokość statku lub zestawu pchanego,
2) minimalny prześwit pod mostami, rurociągami i innymi urządzeniami krzyżującymi się z drogą wodną
– zwane dalej „parametrami klasyfikacyjnymi”.
2. Najniższą klasą drogi wodnej jest klasa Ia, a najwyższą klasą jest klasa Vb.
3. Śródlądowe drogi wodne klasy Ia, Ib, II i III są drogami wodnymi o znaczeniu regionalnym, a śródlądowe drogi wodne klasy IV, Va i Vb – drogami wodnymi o znaczeniu międzynarodowym.
4. Szczegółowy sposób klasyfikacji śródlądowych dróg wodnych, na podstawie parametrów klasyfikacyjnych, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§ 3.[Podział śródlądowych dróg wodnych na klasy] Podział śródlądowych dróg wodnych na klasy określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 4.[Ograniczenia parametrów klasyfikacyjnych] 1. Dla śródlądowych dróg wodnych lub ich odcinków, które nie odpowiadają w pełni ustalonej klasie, ustala się ograniczenia parametrów klasyfikacyjnych, określając faktyczne ich wartości. Ograniczenie parametrów klasyfikacyjnych może dotyczyć największej długości i szerokości oraz zanurzenia statku albo zestawu pchanego lub minimalnego prześwitu pod mostami, rurociągami i innymi urządzeniami krzyżującymi się z drogą wodną.
2. Dla dróg wodnych lub ich odcinków, na których występuje zmienny poziom zwierciadła wody, określa się faktyczną wartość zanurzenia statku lub zestawu pchanego, odniesioną do ustalonej wartości parametru klasyfikacyjnego, która nie powinna być mniejsza od wartości zanurzenia występującego w okresie 240 dni lub więcej, w roku przeciętnym z wielolecia.
3. Wysokość minimalnego prześwitu pod mostami, rurociągami i innymi urządzeniami krzyżującymi się z drogą wodną ustala się ponad poziom najwyższej wody żeglownej, z uwzględnieniem bezpiecznej odległości, nie mniejszej niż 30 cm, między najwyższym punktem konstrukcji statku lub jego ładunku a dolną krawędzią konstrukcji mostu, rurociągu lub innego urządzenia krzyżującego się z drogą wodną. Ograniczenie tej wysokości odnosi się do najniższego mostu, rurociągu lub innego urządzenia nad śródlądową drogą wodną lub jej odcinkiem.
4. Ograniczenia, o których mowa w ust. 1, określa w przepisach prawa miejscowego dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej, właściwy dla odcinka drogi wodnej, w porozumieniu z administracją tej drogi wodnej.
5. Ograniczenia parametrów klasyfikacyjnych śródlądowej drogi wodnej lub jej odcinka uwzględnia się na mapach śródlądowych dróg wodnych, uzupełniając oznaczenie klasy drogi wodnej (symbol graficzny na mapie) faktycznymi wartościami minimalnego prześwitu (h) i zanurzenia (d), przedstawionymi w postaci ułamkowej , za którymi następują faktyczne wartości długości statku lub zestawu pchanego (L) i ich szerokości (B).
§ 5.[Parametry eksploatacyjne] 1. Warunki eksploatacyjne dla śródlądowych dróg wodnych poszczególnych klas określa się minimalnymi wymiarami szlaku żeglownego i śluz oraz wysokością prześwitu pod mostami, rurociągami i innymi urządzeniami krzyżującymi się z drogą wodną, zwanymi dalej „parametrami eksploatacyjnymi”.
2. Parametry eksploatacyjne śródlądowych dróg wodnych określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
3. Czasowe zmiany w parametrach eksploatacyjnych są podawane w komunikatach o aktualnych warunkach żeglugowych, ogłaszanych przez administrację drogi wodnej.
§ 6.[Dopuszczenie do żeglugi statków o długościach i szerokościach większych od parametrów klasyfikacyjnych] 1. Na śródlądowych drogach wodnych klasy IV i Va, dla których parametr maksymalnej długości zestawów pchanych jest odpowiednio mniejszy niż dla drogi wodnej klasy III, mogą być dopuszczone do żeglugi zestawy pchane o długości przewidzianej dla drogi wodnej klasy III, o ile warunki eksploatacyjne na drogach wodnych tych klas pozwalają na bezpieczną żeglugę takich zestawów pchanych.
2. Odcinki śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu regionalnym mogą być użytkowane przez statki o długościach i szerokościach większych od parametrów klasyfikacyjnych, przewidzianych dla tych klas, jeżeli warunki eksploatacyjne na to pozwalają.
3. Maksymalne długości zestawów pchanych, o których mowa w ust. 1, oraz maksymalne długości i szerokości statków, o których mowa w ust. 2, określa w przepisach prawa miejscowego dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej, właściwy dla tych odcinków dróg wodnych.
§ 7.[Rozbudowa i modernizacja śródlądowych dróg wodnych] 1. Przy rozbudowie śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu regionalnym klasy Ia, Ib i II – jako warunki projektowe przyjmuje się wielkości odpowiadające co najmniej maksymalnym wartościom parametrów klasyfikacyjnych i warunków eksploatacyjnych, przewidzianych dla klasy bezpośrednio wyższej.
2. Przy rozbudowie lub modernizacji śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu regionalnym klasy III i o znaczeniu międzynarodowym klasy IV – jako warunki projektowe przyjmuje się wielkości odpowiadające co najmniej maksymalnym wartościom parametrów klasyfikacyjnych i warunków eksploatacyjnych, przewidzianych dla klasy Va.
3. Przy modernizacji śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym, innych klas niż określone w ust. 2, przyjmuje się, jako warunki projektowe, wielkości nie niższe niż odpowiadające maksymalnym wartościom parametrów klasyfikacyjnych i warunków eksploatacyjnych, przewidzianych dla klasy Vb, umożliwiające żeglugę statków o zanurzeniu nie mniejszym niż 2,80 m.
4. Przepis ust. 3 stosuje się przy projektowaniu nowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym.
§ 8.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
|
Załączniki do rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 7 maja 2002 r.
Załącznik nr 1
KLASYFIKACJA ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH
Przypisy:
1) Wartość zanurzenia ustala się dla konkretnej drogi wodnej, uwzględniając warunki miejscowe.
2) Z uwzględnieniem bezpiecznej odległości, wynoszącej nie mniej niż 30 cm pomiędzy najwyższym punktem konstrukcji statku lub ładunku a dolną krawędzią konstrukcji mostu, rurociągu lub innego urządzenia krzyżującego się z drogą wodną.
3) Dla przewozu kontenerów ustala się następujące wartości:
– 5,25 m dla statków przewożących kontenery w dwóch warstwach,
– 7,00 m dla statków przewożących kontenery w trzech warstwach,
przy czym 50% kontenerów może być pustych, w przeciwnym wypadku należy przewidywać balastowanie.
4) Niektóre istniejące drogi wodne mogą być uznane za należące do klasy IV ze względu na maksymalną długość statków i zestawów pchanych, pomimo że ich maksymalna szerokość wynosi 11,4 m, a maksymalne zanurzenie 3,0 m.
5) Wartość pierwsza odnosi się do stanu obecnego, a druga – do stanu perspektywicznego i w niektórych przypadkach uwzględnia stan obecny.
6) WWŻ – najwyższa woda żeglowna, ustalony stan wody, po którego przekroczeniu uprawianie żeglugi jest zabronione.
Załącznik nr 2
PODZIAŁ ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH NA KLASY
Lp. | Nazwa śródlądowej drogi wodnej | Długość w km | Klasa drogi wodnej |
1 | 2 | 3 | 4 |
1 | rzeka Biebrza od ujścia Kanału Augustowskiego do ujścia do rzeki Narwi | 84,2 | Ia |
2 | rzeka Brda od połączenia z Kanałem Bydgoskim w miejscowości Bydgoszcz do ujścia | 14,4 | II |
3 | do rzeki Wisły rzeka Bug od ujścia rzeki Muchawiec do ujścia do rzeki Narwi | 224,2 | Ia |
3a | Kanał Cegielinka | 1,6 | Vb |
4 | jezioro Dąbie do granicy z morskimi wodami wewnętrznymi | 9,5 | Vb |
4a | rzeka Dąbska Struga | 0,8 | Ia |
5 | Kanał Augustowski od połączenia z rzeką Biebrzą do granicy Państwa, wraz z jeziorami znajdującymi się na trasie tego Kanału | 83,0 | Ia |
6 | Kanał Bydgoski | 24,5 | II |
6a | Kanał Dąbski Nurt | 0,8 | Ia |
7 | Kanał Gliwicki | 41,2 | III |
85) | Kanał Jagielloński od połączenia z rzeką Nogat do granicy z morskimi wodami wewnętrznymi | 4,7 | II |
9 | Kanał Kędzierzyński | 5,9 | II |
10 | Kanał Łączański | 17,2 | II |
11 | Kanał Ślesiński: |
|
|
| a) od połączenia z rzeką Wartą do jeziora Gopło, wraz z jeziorami na jego trasie, | 32,0 | II |
| b) jezioro Gopło | 27,5 | III |
11a | Kanał Odyńca | 3,6 | Vb |
12 | Kanał Żerański | 17,2 | II |
12a | rzeka Czapina | 1,2 | Vb |
12b | rzeka Motława w starym korycie w miejscowości Gdańsk do granicy z morskimi wodami wewnętrznymi | 0,85 | Ia |
12c | rzeka Elbląg od Jeziora Druzno do granicy z morskimi wodami wewnętrznymi | 3,7 | Ia |
13 | rzeka Narew: |
|
|
| a) od ujścia rzeki Biebrzy do miejscowości Pułtusk, | 186,0 | Ia |
| b) od miejscowości Pułtusk do stopnia wodnego Dębe, wraz z Jeziorem Zegrzyńskim, | 40,9 | II |
| c) od stopnia wodnego Dębe do ujścia do rzeki Wisły | 21,6 | Ia |
14 | rzeka Nogat od rzeki Wisły do ujścia do Zalewu Wiślanego | 62,0 | II |
15 | rzeka Noteć: |
|
|
| a) górna – od jeziora Gopło do połączenia z Kanałem Górnonoteckim wraz z jeziorami na tym odcinku rzeki i Kanał Górnonotecki do połączenia z Kanałem Bydgoskim, | 87,1 | Ia |
| b) dolna – od połączenia z Kanałem Bydgoskim do ujścia rzeki Drawy, | 138,3 | Ib |
| c) dolna – od ujścia rzeki Drawy do ujścia do rzeki Warty | 48,9 | II |
16 | rzeka Nysa Łużycka od miejscowości Gubin do ujścia do rzeki Odry | 15,0 | Ia |
17 | rzeka Odra: |
|
|
| a) od miejscowości Racibórz do śluzy w miejscowości Kędzierzyn-Koźle, | 44,4 | Ia |
| b) od śluzy w miejscowości Kędzierzyn-Koźle do śluzy Malczyce, w miejscowości Wrocław głównym szlakiem żeglugowym biegnącym przez Kanał Żeglugowy (Nawigacyjny) i Starą Odrę, | 200,45 | III |
| ba) boczny kanał śluzy Krapkowice małej, | 1,60 | Ib |
| bb) boczny kanał śluzy Oława małej, | 3,10 | Ib |
| c) boczne szlaki żeglugowe w miejscowości Wrocław, wchodzące w skład Wrocławskiego Węzła Wodnego: |
|
|
| – od śluzy Opatowice, wraz z jej górnym kanałem, do połączenia z głównym szlakiem żeglownym, przez śluzę Szczytniki, Starą Odrę i Kanał Miejski, | 13,7 | II |
| – od górnego kanału śluzy Szczytniki do mostu Piaskowego i mostu Tumskiego, | 1,4 | II |
| – od mostu Piaskowego do wylotu kanału śluzy Mieszczańskiej (Odra Południowa), | 1,24 | Ia |
| – od wylotu kanału śluzy Mieszczańskiej do połączenia z głównym szlakiem żeglownym (Odra Południowa), | 3,06 | III |
| – od mostu Tumskiego do jazu elektrowni wodnej Wrocław II (Odra Północna), | 1,2 | Ia |
| – od mostu Mieszczańskiego do połączenia z bocznym szlakiem (z Odrą Południową), o którym mowa w tiret czwarte (Odra Północna), | 0,7 | III |
| d) od śluzy Malczyce do ujścia rzeki Nysy Łużyckiej, | 246,45 | II |
| e) od ujścia rzeki Nysy Łużyckiej do ujścia rzeki Warty, | 75,2 | II |
| f) od ujścia rzeki Warty do miejscowości Ognica (do kanału Szwedt), | 79,4 | III |
| g) od miejscowości Ognica do Przekopu Klucz-Ustowo i dalej jako rzeka Regalica do ujścia do jeziora Dąbie | 44,6 | Vb |
18 | rzeka Odra Zachodnia: |
|
|
| a) od jazu w miejscowości Widuchowa (km 704,1 rzeki Odry) do granicy z morskimi wodami wewnętrznymi wraz z bocznymi odgałęzieniami, | 33,6 | Vb |
| b) Przekop Klucz-Ustowo łączący rzekę Odrę Wschodnią z rzeką Odrą Zachodnią, | 2,7 | Vb |
19 | rzeka Parnica i Przekop Parnicki od rzeki Odry Zachodniej do granicy z morskimi wodami wewnętrznymi | 6,9 | Vb |
20 | rzeka Pisa od jeziora Roś do ujścia do rzeki Narwi | 80,0 | Ia |
21 | rzeka Szkarpawa od rzeki Wisły do ujścia do Zalewu Wiślanego | 25,4 | II |
21a | rzeka Święta | 3,5 | Ia |
21b | rzeka Tuga od miejscowości Nowy Dwór Gdański do ujścia do rzeki Szkarpawy | 11,9 | Ia |
22 | rzeka Warta: |
|
|
| a) od Kanału Ślesińskiego do miejscowości Luboń, | 154,6 | Ia |
| b) od miejscowości Luboń do ujścia rzeki Noteci, | 183,8 | Ib |
| c) od ujścia rzeki Noteci do ujścia do rzeki Odry | 68,2 | II |
23 | rzeka Wisła: |
|
|
| a) od ujścia rzeki Przemszy do połączenia z Kanałem Łączańskim, | 37,5 | IV w bud. |
| b) od ujścia Kanału Łączańskiego w miejscowości Skawina do stopnia wodnego Przewóz, | 34,3 | III |
| c) od stopnia wodnego Przewóz do ujścia rzeki Sanny, | 203,0 | Ib |
| d) od ujścia rzeki Sanny do miejscowości Płock, | 324,8 | Ib |
| e) od miejscowości Płock do stopnia wodnego Włocławek, | 55,0 | Va |
| f) od stopnia wodnego Włocławek do ujścia rzeki Tążyny, | 43,0 | Ib |
| g) od ujścia rzeki Tążyny do miejscowości Tczew, | 190,5 | II |
| h) od miejscowości Tczew do granicy z morskimi wodami wewnętrznymi | 33,7 | III |
23a | rzeka Wisła Królewiecka | 11,9 | Ia |
24 | rzeka Martwa Wisła: | 11,5 | Vb |
| a) od rzeki Wisły w miejscowości Przegalina do granicy z morskimi wodami wewnętrznymi, |
|
|
| b) odnoga Martwej Wisły do miejscowości Błotnik | 2,5 | III |
25 | system Wielkich Jezior Mazurskich obejmujący: | 145,6 |
|
| a) jeziora: |
|
|
| – Roś, Seksty, Tałtowisko, Kotek, Szymon, Szymoneckie, Jagodne, Tajty, |
| Ia |
| – Śniardwy, Mikołajskie, Tałty, Boczne, Niegocin, |
| II |
| – Mamry, w skład którego wchodzą jeziora: |
|
|
| – Kisajno, Dargin, Mamry (właściwe), Święcajty, |
| II |
| – Kirsajty, |
| Ia |
| b) rzeki i kanały łączące jeziora wymienione w lit. a od miejscowości Pisz do miejscowości Węgorzewo, |
| Ia |
| c) jeziora stanowiące boczne odgałęzienia drogi wodnej Pisz – Węgorzewo: |
|
|
| – Bełdany, Ryńskie, |
| II |
| – Guzianka Mała, Guzianka Wielka, Nidzkie (do granicy z Rezerwatem „Jezioro Nidzkie”) wraz z Kanałem Nidzkim |
| Ia |
26 | system Kanału Elbląskiego, jezior Pojezierza Iławskiego i jeziora Druzno obejmujący: | 152,8 |
|
| a) jeziora: Piniewo, Sambród, Ruda Woda, Bartężek, Ilińsk, Drwęckie, Puzy, Szeląg Wielki, Szeląg Mały, Dauby, Jeziorak, Mały Jeziorak, Ewingi, |
| II |
| b) Kanał Elbląski od jeziora Druzno do jeziora Mały Jeziorak i jeziora Szeląg Wielki, | 84,92 | Ia |
| c) Kanał Bartnicki od jeziora Ruda Woda do jeziora Bartężek, | 1,0 | Ia |
| d) szlak żeglowny jeziora Druzno, | 7,4 | Ia |
| e) Kanał Dobrzycki od jeziora Jeziorak do jeziora Ewingi | 2,4 | Ia |
Załącznik nr 3
PARAMETRY EKSPLOATACYJNE ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH
Lp. | Parametry eksploatacyjne |
| Wielkości parametrów: | ||||||
klasy: | Ia | Ib | II | III | IV | Va | Vb | ||
1. | Minimalne wymiary szlaku żeglownego w rzece | jedn. miary |
|
|
|
|
|
|
|
1.1 | szerokość szlaku żeglownego 1) | m | 15 | 20 | 30 | 40 | 40 | 50 | 50 |
1.2 | głębokość tranzytowa 2) | m | 1,2 | 1,6 | 1,8 | 1,8 | 2,8 | 2,8 | 2,8 |
1.3 | promień łuku osi szlaku żeglownego 3) | m | 100 | 200 | 300 | 500 | 650 | 650 | 800 |
2. | Minimalne wymiary kanału |
|
|
|
|
|
|
|
|
2.1 | szerokość szlaku żeglownego 1) | m | 12 | 18 | 25 | 35 | 40 | 45 | 45 |
2.2 | najmniejsza głębokość wody w kanale 2) | m | 1,5 | 2,0 | 2,2 | 2,5 | 3,5 | 3,5 | 3,5 |
2.3 | promień łuku osi szlaku żeglownego 3) | m | 150 | 250 | 400 | 600 | 650 | 650 | 800 |
3. | Minimalne wymiary śluz żeglugowych |
|
|
|
|
|
|
|
|
3.1 | szerokość śluzy | m | 3,3 | 5,0 | 9,6 | 9,6 | 12,0 | 12,0 | 12,0 |
3.2 | długość śluzy | m | 25 | 42 | 65 4) | 72 | 120 4) | 120 | 187 |
3.3 | głębokość na progu dolnym 2) | m | 1,5 | 2,0 | 2,2 | 2,5 | 3,5 | 4,0 | 4,0 |
4. | Odległość pionowa przewodów linii elektroenerg. przy zwisie normalnym ponad poziom WWŻ5) |
| |||||||
4.1 | nieuziemionych o napięciu do 1kV oraz uziemionych (bez względu na napięcie linii) i przewodów telekomunikacyjnych | m | 8 | 8 | 8 | 10 | 12 | 15 | 15 |
4.2 | nieuziemionych o napięciu wyższym niż 1kV, w zależności od napięcia znamionowego linii (U) | m |
|
|
|
|
Przypisy:
1) Szerokość szlaku żeglownego na poziomie dna statku o dopuszczalnej ładowności przy pełnym zanurzeniu.
2) Głębokość odnosi się do pierwszej wartości zanurzenia statku lub zestawu, określonej dla tej samej klasy w tabeli w załączniku knr 1.
3) Szlak żeglowny na łuku poszerza się w zależności od długości statku lub zestawu pchanego i promienia łuku.
4) Do klasy II zalicza się również śluzy istniejące o długości od 56,6 m do 57,4 m, a do klasy IV – o długości 85,0 m.
5) WWŻ – najwyższa woda żeglowna, ustalony stan wody, po którego przekroczeniu uprawianie żeglugi jest zabronione.