ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI I NAUKI1)
z dnia 25 marca 2022 r.
w sprawie udzielania dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe w 2022 r.
(ostatnia zmiana: Dz.U. z 2022 r., poz. 885)
Na podstawie art. 60 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1930 i 2445) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa na 2022 r.:
1) sposób przekazywania przez dyrektora szkoły podstawowej lub szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz dyrektora szkoły podstawowej prowadzonej przez osobę prawną niebędącą jednostką samorządu terytorialnego oraz osobę fizyczną jednostkom samorządu terytorialnego informacji niezbędnych dla ustalenia wysokości dotacji celowej, o której mowa w art. 55 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych, zwanej dalej „ustawą”, w tym kwot refundacji, o których mowa w art. 57 ust. 4–6 ustawy, oraz wzór formularza zawierającego te informacje;
2) wzór wniosku o udzielenie dotacji celowej, o której mowa w art. 55 ust. 4 ustawy, w tym kwot refundacji, o których mowa w art. 57 ust. 4–6 ustawy, szkole podstawowej prowadzonej przez osobę prawną niebędącą jednostką samorządu terytorialnego oraz osobę fizyczną;
3) sposób przekazywania przez jednostki samorządu terytorialnego wojewodom wniosku o udzielenie dotacji celowej, o której mowa w art. 55 ust. 3 ustawy, w tym kwot refundacji, o których mowa w art. 57 ust. 4–6 ustawy, oraz wzór wniosku o udzielenie tej dotacji;
4) tryb i terminy udzielania oraz szczegółowy sposób rozliczania wykorzystania dotacji celowej, o której mowa w art. 55 ust. 3 ustawy, w tym kwot refundacji, o których mowa w art. 57 ust. 4–6 ustawy, oraz wzór formularza rozliczenia wykorzystania tej dotacji;
5) szczegółowy sposób rozliczania wykorzystania dotacji celowej, o której mowa w art. 55 ust. 4 ustawy, w tym kwot refundacji, o których mowa w art. 57 ust. 4–6 ustawy, oraz wzór formularza rozliczenia wykorzystania tej dotacji.
§ 2.[Formularz do przekazywania informacji niezbędnych dla ustalenia wysokości dotacji celowej] Informacje niezbędne dla ustalenia wysokości dotacji celowej, o której mowa w art. 55 ust. 3 ustawy, przekazywane przez dyrektora szkoły, o której mowa w § 1 pkt 1, jednostce samorządu terytorialnego są sporządzane na formularzu, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia, a w przypadku uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, niesłyszących, słabosłyszących, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, niewidomych i słabowidzących, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, o ile uczniowie ci będą korzystać z podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów – na formularzu, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 3.[Wniosek o udzielenie dotacji celowej szkole podstawowej prowadzonej przez osobę prawną niebędącą jednostką samorządu terytorialnego oraz osobę fizyczną] 1. Wniosek o udzielenie szkole podstawowej prowadzonej przez osobę prawną niebędącą jednostką samorządu terytorialnego oraz osobę fizyczną dotacji celowej, o której mowa w art. 55 ust. 4 ustawy, jest sporządzany na formularzu, którego wzór stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia.
2. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się informacje, o których mowa w § 2.
§ 4.[Wniosek o udzielenie dotacji celowej sporządzany przez jednostkę samorządu terytorialnego] Wniosek o udzielenie dotacji celowej, o której mowa w art. 55 ust. 3 ustawy, jest sporządzany przez jednostkę samorządu terytorialnego na formularzu, którego wzór stanowi załącznik nr 4 do rozporządzenia, a w przypadku uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, niesłyszących, słabosłyszących, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, niewidomych i słabowidzących, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, o ile uczniowie ci będą korzystać z podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów – na formularzu, którego wzór stanowi załącznik nr 5 do rozporządzenia.
§ 5.[Podział środków budżetu państwa] 1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania dokonuje podziału między województwa środków budżetu państwa przeznaczonych w 2022 r. dla jednostek samorządu terytorialnego na dotacje celowe, o których mowa w art. 55 ust. 3 ustawy, w terminie od dnia 15 kwietnia do dnia 26 września.
2. Podziału środków, o których mowa w ust. 1, dokonuje się:
1) w pierwszej kolejności, uwzględniając kwoty dotacji celowej, o których mowa w art. 55 ust. 5 ustawy, z uwzględnieniem art. 55 ust. 6 ustawy, oraz prognozowaną liczbę uczniów danych klas w szkołach, które w 2022 r. są obowiązane zapewnić bezpłatne podręczniki, materiały edukacyjne lub materiały ćwiczeniowe;
2) następnie, na wniosek wojewody, uwzględniając różnicę między wysokością środków na dotację celową, o której mowa w art. 55 ust. 3 ustawy, wynikającą z wniosków o udzielenie tych dotacji, złożonych przez jednostki samorządu terytorialnego, a kwotą dotacji celowej wynikającą z podziału, o którym mowa w pkt 1.
3. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania niezwłocznie informuje wojewodów o dokonanym podziale, o którym mowa w ust. 2.
4. Wojewoda w terminie 10 dni od dnia otrzymania informacji o podziale, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, oraz w terminie 5 dni od dnia otrzymania informacji o podziale, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, nie później jednak niż do dnia 30 września, sporządza i przekazuje ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych wniosek o zwiększenie wydatków części budżetu państwa, której jest dysponentem.
5. Wojewoda udziela dotacji celowej, o której mowa w art. 55 ust. 3 ustawy, w terminie do:
1) dnia 3 czerwca – w przypadku złożenia wniosku o udzielenie dotacji celowej przez jednostkę samorządu terytorialnego w terminie od dnia 15 kwietnia do dnia 5 maja;
2) dnia 8 sierpnia – w przypadku złożenia wniosku o udzielenie dotacji celowej przez jednostkę samorządu terytorialnego w terminie od dnia 6 maja do dnia 12 lipca;
3) dnia 14 października – w przypadku złożenia wniosku o udzielenie dotacji celowej przez jednostkę samorządu terytorialnego w terminie od dnia 13 lipca do dnia 15 września.
§ 6.[Rozliczenie wykorzystania dotacji celowej omówionej w art. 55 ust. 4 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych] Rozliczenie wykorzystania dotacji celowej, o której mowa w art. 55 ust. 4 ustawy, przekazywane przez dyrektora szkoły podstawowej prowadzonej przez osobę prawną niebędącą jednostką samorządu terytorialnego oraz osobę fizyczną jest sporządzane na formularzu, którego wzór stanowi załącznik nr 6 do rozporządzenia, a w przypadku uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, niesłyszących, słabosłyszących, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, niewidomych i słabowidzących, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, o ile uczniowie ci będą korzystać z podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów – na formularzu, którego wzór stanowi załącznik nr 7 do rozporządzenia.
§ 7.[Rozliczenie wykorzystania dotacji celowej omówionej w art. 55 ust. 3 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych] Rozliczenie wykorzystania dotacji celowej, o której mowa w art. 55 ust. 3 ustawy, przekazywane przez jednostkę samorządu terytorialnego jest sporządzane na formularzu, którego wzór stanowi załącznik nr 8 do rozporządzenia, a w przypadku uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, niesłyszących, słabosłyszących, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, niewidomych i słabowidzących, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, o ile uczniowie ci będą korzystać z podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów – na formularzu, którego wzór stanowi załącznik nr 9 do rozporządzenia.
§ 8.[Forma przekazywania informacji] 1. Informacje, o których mowa w § 2 i § 3 ust. 2, wnioski, o których mowa w § 3 ust. 1 i § 4, oraz rozliczenia, o których mowa w § 6 i § 7, przekazuje się w postaci:
1) elektronicznej – opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem osobistym lub podpisem zaufanym albo
2) papierowej i elektronicznej.
2. Dane przekazane w postaci elektronicznej, o której mowa w ust. 1 pkt 2, są zgodne z danymi zawartymi w dokumencie mającym postać papierową, o której mowa w ust. 1 pkt 2.
§ 9.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 2022 r.
1) Minister Edukacji i Nauki kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz. U. z 2022 r. poz. 18).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki
z dnia 25 marca 2022 r. (poz. 716)
Załącznik nr 1
WZÓR – INFORMACJE NIEZBĘDNE DLA USTALENIA WYSOKOŚCI DOTACJI CELOWEJ NA WYPOSAŻENIE SZKOŁY W PODRĘCZNIKI, MATERIAŁY EDUKACYJNE LUB MATERIAŁY ĆWICZENIOWE W 2022 R.[1]
Załącznik nr 2
WZÓR – INFORMACJE NIEZBĘDNE DLA USTALENIA WYSOKOŚCI DOTACJI CELOWEJ NA WYPOSAŻENIE SZKOŁY W PODRĘCZNIKI, MATERIAŁY EDUKACYJNE LUB MATERIAŁY ĆWICZENIOWE, DOSTOSOWANE DO POTRZEB EDUKACYJNYCH I MOŻLIWOŚCI PSYCHOFIZYCZNYCH UCZNIÓW NIEPEŁNOSPRAWNYCH POSIADAJĄCYCH ORZECZENIE O POTRZEBIE KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO W 2022 R. [2]
Załącznik nr 3
WZÓR – WNIOSEK O UDZIELENIE SZKOLE PROWADZONEJ PRZEZ OSOBĘ PRAWNĄ NIEBĘDĄCĄ JEDNOSTKĄ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO ORAZ OSOBĘ FIZYCZNĄ DOTACJI CELOWEJ Z BUDŻETU JEDNOSTKI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO NA SFINANSOWANIE KOSZTU ZAKUPU PODRĘCZNIKÓW, MATERIAŁÓW EDUKACYJNYCH LUB MATERIAŁÓW ĆWICZENIOWYCH W 2022 R.
Załącznik nr 4
WZÓR – WNIOSEK O UDZIELENIE DOTACJI CELOWEJ NA WYPOSAŻENIE SZKÓŁ W PODRĘCZNIKI, MATERIAŁY EDUKACYJNE LUB MATERIAŁY ĆWICZENIOWE W 2022 R. [3]
Załącznik nr 5
WZÓR – WNIOSEK O UDZIELENIE DOTACJI CELOWEJ NA WYPOSAŻENIE SZKÓŁ W PODRĘCZNIKI, MATERIAŁY EDUKACYJNE LUB MATERIAŁY ĆWICZENIOWE, DOSTOSOWANE DO POTRZEB EDUKACYJNYCH I MOŻLIWOŚCI PSYCHOFIZYCZNYCH UCZNIÓW NIEPEŁNOSPRAWNYCH POSIADAJĄCYCH ORZECZENIE O POTRZEBIE KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO W 2022 R. [4]
Załącznik nr 6
WZÓR – ROZLICZENIE WYKORZYSTANIA DOTACJI CELOWEJ NA WYPOSAŻENIE SZKOŁY W PODRĘCZNIKI, MATERIAŁY EDUKACYJNE LUB MATERIAŁY ĆWICZENIOWE OTRZYMANEJ W 2022 R.
Załącznik nr 7
WZÓR – ROZLICZENIE WYKORZYSTANIA DOTACJI CELOWEJ NA WYPOSAŻENIE SZKOŁY W PODRĘCZNIKI, MATERIAŁY EDUKACYJNE LUB MATERIAŁY ĆWICZENIOWE, DOSTOSOWANE DO POTRZEB EDUKACYJNYCH I MOŻLIWOŚCI PSYCHOFIZYCZNYCH UCZNIÓW NIEPEŁNOSPRAWNYCH POSIADAJĄCYCH ORZECZENIE O POTRZEBIE KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO, OTRZYMANEJ W 2022 R.
Załącznik nr 8
WZÓR – ROZLICZENIE WYKORZYSTANIA DOTACJI CELOWEJ NA WYPOSAŻENIE SZKÓŁ W PODRĘCZNIKI, MATERIAŁY EDUKACYJNE LUB MATERIAŁY ĆWICZENIOWE OTRZYMANEJ W 2022 R.
Załącznik nr 9
WZÓR – ROZLICZENIE WYKORZYSTANIA DOTACJI CELOWEJ NA WYPOSAŻENIE SZKÓŁ W PODRĘCZNIKI, MATERIAŁY EDUKACYJNE LUB MATERIAŁY ĆWICZENIOWE, DOSTOSOWANE DO POTRZEB EDUKACYJNYCH I MOŻLIWOŚCI PSYCHOFIZYCZNYCH UCZNIÓW NIEPEŁNOSPRAWNYCH POSIADAJĄCYCH ORZECZENIE O POTRZEBIE KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO, OTRZYMANEJ W 2022 R.
[1] Załącznik nr 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 kwietnia 2022 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie udzielania dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe w 2022 r. (Dz.U. poz. 885). Zmiana weszła w życie 26 kwietnia 2022 r.
[2] Załącznik nr 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 kwietnia 2022 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie udzielania dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe w 2022 r. (Dz.U. poz. 885). Zmiana weszła w życie 26 kwietnia 2022 r.
[3] Załącznik nr 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 kwietnia 2022 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie udzielania dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe w 2022 r. (Dz.U. poz. 885). Zmiana weszła w życie 26 kwietnia 2022 r.
[4] Załącznik nr 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 kwietnia 2022 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie udzielania dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe w 2022 r. (Dz.U. poz. 885). Zmiana weszła w życie 26 kwietnia 2022 r.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00