ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I RO ZWOJU WSI1)
z dnia 10 lutego 2022 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty i zwrotu pomocy technicznej zawartej w Programie Operacyjnym "Rybactwo i Morze"
§ 1.[Rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty i zwrotu pomocy technicznej zawartej w Programie Operacyjnym "Rybactwo i Morze"] W rozporządzeniu Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 19 października 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty i zwrotu pomocy technicznej zawartej w Programie Operacyjnym "Rybactwo i Morze" (Dz. U. poz. 1767 oraz z 2021 r. poz. 292) wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 6:
a) w ust. 2 wyrazy "31 marca 2023 r." zastępuje się wyrazami "30 września 2022 r.",
b) w ust. 5 skreśla się wyrazy "i godzinę";
2) w § 7 w ust. 2 skreśla się wyrazy " , na informatycznym nośniku danych";
3) w § 8 w ust. 1 i 2 liczbę "14" zastępuje się liczbą "21";
4) w § 15 w ust. 5 wyrazy "28 lutego 2024 r." zastępuje się wyrazami "15 lipca 2023 r.";
5) § 16 otrzymuje brzmienie:
"§ 16. Do wniosku o płatność dołącza się:
1) zestawienie faktur lub innych dokumentów księgowych o równoważnej wartości dowodowej potwierdzających poniesione koszty dotyczące realizacji operacji;
2) kopie dokumentów związanych z przeprowadzonym postępowaniem o udzielenie zamówienia publicznego - w przypadku gdy wymaga tego specyfika operacji;
3) zestawienie rzeczowo-finansowe operacji;
4) oświadczenie beneficjenta lub inny dokument zawierający informację o numerze rachunku bankowego, na który mają być przekazane środki finansowe - w przypadku pierwszego wniosku o płatność lub w przypadku zmiany tego rachunku;
5) dokument elektroniczny zawierający treść wniosku zapisany w sposób umożliwiający edycję danych.";
6) po § 16 dodaje się § 16a w brzmieniu:
"§ 16a. 1. Na wezwanie instytucji pośredniczącej do wniosku o płatność dołącza się wskazane w tym wezwaniu dokumenty inne niż wymienione w § 16, które są niezbędne do wypłaty środków finansowych z tytułu pomocy technicznej i potwierdzają spełnienie warunków wypłaty tej pomocy, w szczególności kopie faktur lub innych dokumentów księgowych wymienionych w zestawieniu, o którym mowa w § 16 pkt 1, wraz z dowodami zapłaty, poświadczone za zgodność z oryginałem przez pracownika beneficjenta.
2. Instytucja pośrednicząca wzywa beneficjenta, w formie pisemnej, w postaci papierowej, do złożenia kopii dokumentów, o których mowa w ust. 1, w terminie 21 dni od dnia doręczenia wezwania.
3. W przypadku niezłożenia kopii dokumentów, o których mowa w ust. 1, stosuje się przepisy § 17 ust. 3-5.";
7) w § 17 w ust. 3 i 4 liczbę "14" zastępuje się liczbą "21";
8) w § 19 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Do przyznawania i wypłaty pomocy technicznej przez instytucję zarządzającą przepisy § 5-18 i § 21a stosuje się odpowiednio.";
9) po § 21 dodaje się § 21a w brzmieniu:
"§ 21a. 1. Dokumenty dotyczące postępowania w sprawie przyznawania, wypłaty lub zwrotu pomocy technicznej mogą być składane również:
1) w formie dokumentu elektronicznego wniesionego za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej, zwanej dalej "ESP", udostępnionej na elektronicznej platformie usług administracji publicznej, zwanej dalej "ePUAP";
2) w postaci elektronicznej na adres do doręczeń elektronicznych, o którym mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. poz. 2320 oraz z 2021 r. poz. 72, 802, 1135, 1163 i 1598), wpisany do bazy adresów elektronicznych, o której mowa w art. 25 tej ustawy.
2. Umowa o dofinansowanie może zostać zawarta również przez odesłanie instytucji pośredniczącej podpisanej przez wnioskodawcę umowy o dofinansowanie:
1) za pośrednictwem ESP udostępnionej na ePUAP;
2) w postaci elektronicznej na adres do doręczeń elektronicznych, o którym mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych, wpisany do bazy adresów elektronicznych, o której mowa w art. 25 tej ustawy.
3. Dokumenty, o których mowa w ust. 1 i 2, opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną organu administracji publicznej ze wskazaniem w treści pisma osoby opatrującej pismo pieczęcią.
4. W przypadku dokumentów dotyczących postępowania w sprawie przyznawania, wypłaty lub zwrotu pomocy technicznej złożonych:
1) w formie dokumentu elektronicznego, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, dniem złożenia jest dzień wskazany w urzędowym poświadczeniu przedłożenia (UPP) przesłanym za pośrednictwem ESP udostępnionej na ePUAP;
2) w postaci elektronicznej na adres do doręczeń elektronicznych, o którym mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych, wpisany do bazy adresów elektronicznych, o której mowa w art. 25 tej ustawy, dniem złożenia jest wskazany w dowodzie otrzymania, o którym mowa w art. 41 tej ustawy, dzień wpłynięcia dokumentu na ten adres.".
§ 2.[Stosowanie przepisów] 1. Do przyznawania pomocy technicznej zawartej w Programie Operacyjnym "Rybactwo i Morze" w sprawach objętych postępowaniami wszczętymi i niezakończonymi zawarciem umowy o dofinansowanie przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy rozporządzenia zmienianego w § 1 w brzmieniu dotychczasowym.
2. Do wypłaty środków finansowych z tytułu pomocy technicznej zawartej w Programie Operacyjnym "Rybactwo i Morze" w sprawach objętych postępowaniami wszczętymi i niezakończonymi przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia wypłatą pomocy stosuje się przepisy rozporządzenia zmienianego w § 1 w brzmieniu dotychczasowym.
§ 3.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi: H. Kowalczyk
1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rybołówstwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. poz. 1950).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00