Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2022-01-01 do 2022-12-02
Wersja archiwalna od 2022-01-01 do 2022-12-02
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 17 listopada 2021 r.
w sprawie szkolenia obronnego
Na podstawie art. 6 ust. 2 pkt 9 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2021 r. poz. 372 i 1728) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa:
1) organizację szkolenia obronnego w państwie;
2) podmioty objęte szkoleniem obronnym w państwie;
3) zadania w zakresie planowania i realizacji szkolenia obronnego w państwie;
4) właściwość organów w zakresie planowania i realizacji szkolenia obronnego w państwie.
§ 2.[Szkolenie obronne] Szkolenie obronne w państwie obejmuje:
1) kursy obronne, prowadzone w formie zajęć teoretycznych;
2) wyższe kursy obronne, obejmujące zajęcia teoretyczne i praktyczne;
3) ćwiczenia obronne, zwane dalej "ćwiczeniami", prowadzone w formie zajęć praktycznych.
§ 3.[Kursy obronne] Kursy obronne polegają na zapoznaniu uczestników z:
1) ogólnymi uwarunkowaniami dotyczącymi bezpieczeństwa państwa, w tym obronności;
2) podstawami prawnymi realizacji zadań obronnych;
3) organizacją i zasadami funkcjonowania systemu obronnego;
4) sposobem realizacji zadań obronnych, w tym wynikających z zobowiązań sojuszniczych, ustalonych stosownie do roli uczestników w systemie obronnym państwa.
§ 4.[Wyższe kursy obronne] Wyższe kursy obronne polegają w szczególności na zapoznaniu uczestników z zagadnieniami strategicznymi z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa i funkcjonowania systemu obronnego oraz nabyciu praktycznych umiejętności niezbędnych do realizacji zadań obronnych, w tym wynikających z zobowiązań sojuszniczych.
§ 5.[Ćwiczenia] Ćwiczenia polegają na:
1) zgrywaniu wybranych elementów systemu obronnego na poszczególnych szczeblach administracji publicznej;
2) nabywaniu przez osoby ćwiczące praktycznych umiejętności wynikających z zadań obronnych ustalonych dla danego stanowiska pracy;
3) kształtowaniu umiejętności współdziałania w realizacji zadań obronnych jednostek organizacyjnych administracji publicznej różnych szczebli i przedsiębiorców, na których nałożono zadania obronne;
4) kształtowaniu umiejętności współdziałania jednostek organizacyjnych administracji publicznej z jednostkami organizacyjnymi Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i wojsk sojuszniczych.
§ 6.[Osoby uczestniczące w kursach obronnych] 1. Kursami obronnymi są objęte osoby kierujące wykonywaniem zadań obronnych w jednostkach organizacyjnych administracji publicznej, jednostkach organizacyjnych tworzonych przez organy samorządu terytorialnego oraz u przedsiębiorców realizujących zadania obronne, zwanych dalej "przedsiębiorcami", a także osoby wykonujące te zadania.
2. Kurs obronny odbywają osoby obejmujące po raz pierwszy stanowisko do spraw obronnych w jednostkach organizacyjnych administracji publicznej.
§ 7.[Podmioty uczestniczące w wyższych kursach obronnych] 1. Wyższymi kursami obronnymi są objęci:
1) ministrowie, sekretarze stanu, podsekretarze stanu i dyrektorzy generalni w rozumieniu art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1233);
2) osoby pełniące funkcje centralnych organów administracji rządowej i ich zastępcy;
3) kierownicy jednostek organizacyjnych podległych Prezesowi Rady Ministrów i ministrom kierującym działami administracji rządowej lub przez nich nadzorowanych oraz ich zastępcy;
4) kierownicy jednostek organizacyjnych obsługujących Prezesa Rady Ministrów;
5) wojewodowie i wicewojewodowie;
6) marszałkowie i wicemarszałkowie województw, starostowie, prezydenci miast oraz ich zastępcy;
7) dyrektorzy i kierownicy komórek organizacyjnych oraz ich zastępcy w urzędach obsługujących podmioty, o których mowa w pkt 1-5;
8) osoby pełniące funkcje organów rządowej administracji zespolonej i niezespolonej.
2. W wyższych kursach obronnych mogą uczestniczyć posłowie i senatorowie.
§ 8.[Podmiot planujący i organizujący kursy obronne i wyższe kursy obronne] 1. Kursy obronne i wyższe kursy obronne planuje i organizuje Minister Obrony Narodowej.
2. Kursy obronne i wyższe kursy obronne są prowadzone w cyklu rocznym w uczelni wojskowej będącej jednostką organizacyjną nadzorowaną przez Ministra Obrony Narodowej.
3. Minister Obrony Narodowej określa w umowie z właściwą uczelnią wojskową sposób i formę prowadzenia kursów, o których mowa w ust. 1, w tym podział na grupy szkoleniowe oraz tematy dostosowane do zakresu przedmiotowego kursów określonego w § 3 i 4 i roli ich uczestników w systemie obronnym.
§ 9.[Rodzaje ćwiczeń] 1. Organizuje się ćwiczenia:
1) międzynarodowe - służące doskonaleniu zasad współdziałania z innymi państwami i organizacjami międzynarodowymi;
2) krajowe - służące zgrywaniu systemu obronnego państwa, w tym procedur kierowania obroną państwa, oraz doskonaleniu współdziałania podmiotów wchodzących w skład systemu obronnego państwa;
3) kompleksowe - służące zgrywaniu elementów systemu obronnego państwa oraz doskonaleniu współdziałania jednostek administracji publicznej różnych szczebli i przedsiębiorców w realizacji zadań obronnych;
4) doskonalące - służące sprawdzeniu przyjętych rozwiązań w ramach przygotowań obronnych oraz doskonaleniu procedur kierowania ich wybranymi obszarami;
5) gry decyzyjne - służące wypracowywaniu decyzji podczas realizacji zadań obronnych;
6) treningi - służące doskonaleniu praktycznych umiejętności pracowników w zakresie wykonywania zadań obronnych.
2. Ćwiczenia organizuje się i prowadzi w oparciu o komórki właściwe w sprawach obronnych, działające we współpracy z innymi komórkami i jednostkami podległymi organizatorowi ćwiczeń lub przez niego nadzorowanymi.
3. W ćwiczeniach danego organizatora ćwiczeń mogą brać udział podmioty, które nie podlegają mu organizacyjnie, w tym przedsiębiorcy, na których nałożono zadania obronne.
4. Ćwiczenia mogą być prowadzone w wymiarze cywilno-wojskowym przez łączenie przedsięwzięć szkoleniowych organizatorów ćwiczeń z przedsięwzięciami szkoleniowymi Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, w których przewiduje się udział sił układu pozamilitarnego.
5. Ćwiczenia kompleksowe poszczególnych organizatorów tego samego szczebla administracji publicznej mogą być ze sobą łączone.
§ 10.[Organizatorzy ćwiczeń] 1. Organizatorami ćwiczeń są:
1) Prezes Rady Ministrów - w odniesieniu do ćwiczeń międzynarodowych;
2) Prezes Rady Ministrów - za pośrednictwem Ministra Obrony Narodowej - w odniesieniu do ćwiczeń krajowych;
3) minister - w ramach kierowanego przez niego działu administracji rządowej - w odniesieniu do ćwiczeń kompleksowych, doskonalących, gier decyzyjnych i treningów;
4) osoby pełniące funkcje centralnych organów administracji rządowej, wskazani przez Prezesa Rady Ministrów lub ministra kierownicy jednostek organizacyjnych im podległych lub przez nich nadzorowanych, a także kierownicy jednostek organizacyjnych obsługujących Prezesa Rady Ministrów - w odniesieniu do ćwiczeń doskonalących, gier decyzyjnych i treningów;
5) wojewoda - w odniesieniu do ćwiczeń kompleksowych, doskonalących, gier decyzyjnych i treningów;
6) marszałek województwa, starosta, wójt, burmistrz i prezydent miasta - w odniesieniu do ćwiczeń doskonalących, gier decyzyjnych i treningów.
2. Ćwiczenia przeprowadza się:
1) nie rzadziej niż raz na sześć lat - w przypadku ćwiczeń krajowych i kompleksowych;
2) nie rzadziej niż raz na trzy lata - w przypadku ćwiczeń doskonalących, gier decyzyjnych i treningów.
3. Ćwiczenia kompleksowe są organizowane także w terminie planowanych do przeprowadzenia w dziale administracji rządowej lub województwie kontroli kompleksowych wykonywania zadań obronnych, realizowanych zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 6 ust. 2 pkt 10 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 11.[Zadania organizatora ćwiczeń] Do zadań organizatora ćwiczenia należy:
1) sporządzanie planu ćwiczenia, który określa w szczególności: cele, temat, formę, termin, miejsce, uczestników oraz główne przedsięwzięcia ćwiczenia;
2) przesyłanie do odpowiedniego koordynatora ćwiczeń, o którym mowa w § 12 ust. 1:
a) w terminie do końca listopada roku poprzedzającego realizację tych ćwiczeń:
- rocznego wykazu planowanych ćwiczeń, z uwzględnieniem informacji gromadzonych na potrzeby planów poszczególnych ćwiczeń określonych w § 11 pkt 1 oraz ćwiczeń innych organizatorów, w których jest planowany udział przedstawicieli organizatora sporządzającego wykaz,
- wniosków i rekomendacji z ćwiczeń przeprowadzonych w poprzednim okresie planistycznym wraz z informacją o sposobie ich wdrażania,
b) na wniosek koordynatora ćwiczeń:
- planu ćwiczenia, o którym mowa w pkt 1,
- innych niż określone w lit. a informacji dotyczących realizacji ćwiczeń;
3) organizowanie i prowadzenie ćwiczeń zgodnie z planami ćwiczeń oraz zaleceniami koordynatora, o których mowa odpowiednio w pkt 1 oraz § 12 ust. 2;
4) zapewnienie środków finansowych na pokrycie kosztów związanych z organizacją i realizacją ćwiczeń, z wyjątkiem ćwiczeń organów, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 6, finansowanych na zasadach określonych w § 13 ust. 2 i 3;
5) realizacja zaleceń, o których mowa w § 12 ust. 2.
§ 12.[Koordynatorzy ćwiczeń] 1. Koordynatorami ćwiczeń są:
1) Prezes Rady Ministrów za pośrednictwem Ministra Obrony Narodowej - w odniesieniu do ćwiczeń organizowanych przez:
a) ministrów kierujących działami administracji rządowej,
b) osoby pełniące funkcje centralnych organów administracji rządowej i kierowników jednostek organizacyjnych podległych Prezesowi Rady Ministrów lub przez niego nadzorowanych,
c) kierowników jednostek organizacyjnych obsługujących Prezesa Rady Ministrów,
d) wojewodów;
2) ministrowie - w odniesieniu do ćwiczeń organizowanych w kierowanych przez nich działach administracji rządowej, w tym przez osoby pełniące funkcje centralnych organów administracji rządowej i kierowników jednostek organizacyjnych podległych ministrom lub przez nich nadzorowanych;
3) wojewodowie - w odniesieniu do ćwiczeń organizowanych przez marszałków województw, starostów, wójtów, burmistrzów i prezydentów miast.
2. Koordynatorzy ćwiczeń, o których mowa w ust. 1, wydają zalecenia dotyczące tematyki i sposobu prowadzenia ćwiczeń.
§ 13.[Finansowanie zadań związanych z organizacją i realizacją szkolenia obronnego] 1. Zadania związane z organizacją i realizacją szkolenia obronnego są finansowane przez dysponentów części budżetowych organizujących szkolenie.
2. Ćwiczenia, których organizatorem jest Prezes Rady Ministrów, i szkolenia, których organizatorem jest Minister Obrony Narodowej, są finansowane z części budżetu państwa, której dysponentem jest Minister Obrony Narodowej.
3. Ćwiczenia organizowane przez podmioty, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 6, są finansowane z części budżetu państwa, której dysponentem jest wojewoda.
4. Ćwiczenia organizowane przez podmioty, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 4, niebędące dysponentami środków budżetowych, są finansowane z części budżetu państwa, której dysponentem jest organ sprawujący nadzór nad tymi podmiotami.
§ 14.[Przepisy uchylone] Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 października 2015 r. w sprawie szkolenia obronnego (Dz. U. poz. 1829).
§ 15.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2022 r.
Prezes Rady Ministrów: M. Morawiecki