Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2021-11-13
Wersja aktualna od 2021-11-13
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1)
z dnia 8 listopada 2021 r.
w sprawie wymagań funkcjonalnych dla systemu teleinformatycznego i interfejsu komunikacyjnego oraz zakresu informacji przekazywanych za pośrednictwem interfejsu komunikacyjnego
Na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego (Dz. U. z 2021 r. poz. 268) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa:
1) wymagania funkcjonalne dla systemu teleinformatycznego;
2) wymagania funkcjonalne dla interfejsu komunikacyjnego;
3) zakres informacji przekazywanych za pośrednictwem interfejsu komunikacyjnego.
§ 2.[Wymagania funkcjonalne systemu teleinformatycznego] System teleinformatyczny spełnia następujące wymagania funkcjonalne:
1) zapewnia obsługę zgłoszeń alarmowych, w tym również innych niż zgłoszenia głosowe;
2) zapewnia rejestrację zgłoszenia alarmowego, w tym nadanie unikatowego identyfikatora zgłoszenia alarmowego;
3) umożliwia odpowiednie zakwalifikowanie zdarzenia lub zagrożenia oraz wybór właściwego miejscowo i rzeczowo podmiotu ratowniczego lub właściwych podmiotów ratowniczych;
4) posiada mechanizmy umożliwiające wyszukanie danych niezbędnych do prawidłowego określenia:
a) miejsca zdarzenia lub zagrożenia,
b) statusu obsługi zgłoszenia alarmowego,
c) statusu odmowy przyjęcia zgłoszenia alarmowego,
d) rodzaju zdarzenia lub zagrożenia według katalogu zdarzeń, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego, zwanej dalej "ustawą",
e) właściwego miejscowo i rzeczowo podmiotu ratowniczego;
5) zapewnia, za pośrednictwem interfejsu komunikacyjnego, wymianę informacji i danych z Systemem Wspomagania Dowodzenia Policji, Systemem Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej i Systemem Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego, zwanymi dalej "Systemami", dostosowanymi przez podmioty ratownicze do współpracy z systemem teleinformatycznym;
6) umożliwia przekazanie informacji o zgłoszeniu alarmowym do właściwego miejscowo i rzeczowo podmiotu ratowniczego lub właściwych podmiotów ratowniczych w celu dysponowania odpowiednich zasobów ratowniczych;
7) zapewnia gromadzenie informacji i danych uzyskanych w związku z obsługą zgłoszeń alarmowych, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ustawy;
8) zapewnia, za pomocą wbudowanego narzędzia do generowania raportów, statystyk i analiz na podstawie danych gromadzonych w systemie teleinformatycznym, automatyczne generowanie statystyk w zakresie liczby, rodzajów oraz czasu realizacji zgłoszeń alarmowych;
9) funkcjonuje w architekturze scentralizowanej z wykorzystaniem podstawowego i zapasowego ośrodka przetwarzania danych;
10) zapewnia wykonywanie kopii bezpieczeństwa przetwarzanych danych na wypadek awarii;
11) funkcjonuje w architekturze wysokiej dostępności i jest dostępny dla operatorów numerów alarmowych, starszych operatorów numerów alarmowych, zwanych dalej "operatorami", koordynatorów, koordynatorów-trenerów oraz pozostałych pracowników centrum całodobowo przez 7 dni w tygodniu;
12) posiada mechanizmy umożliwiające identyfikację, uwierzytelnienie i autoryzację użytkowników;
13) posiada mechanizmy pozwalające przypisać określone działanie do osoby fizycznej lub procesu oraz umiejscowić je w czasie;
14) zapewnia bezpieczeństwo przetwarzanych danych, w tym szyfrowanie danych przy ich przesyłaniu;
15) posiada środowisko szkoleniowe na potrzeby szkoleń operatorów, koordynatorów i koordynatorów-trenerów;
16) umożliwia dokonywanie cyklicznej oceny pracy i samooceny operatorów, koordynatorów i koordynatorów-trenerów oraz oceny kompetencji koordynatorów i koordynatorów-trenerów;
17) posiada stały dostęp, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, do urządzeń telekomunikacyjnych centrów powiadamiania ratunkowego za pośrednictwem właściwego interfejsu;
18) wykorzystuje dane przestrzenne i związane z nimi usługi na potrzeby wizualizacji graficznej miejsca zgłoszenia alarmowego oraz miejsca wystąpienia zdarzenia lub zagrożenia, udostępniane w ramach stałego dostępu z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej za pośrednictwem systemu, o którym mowa w art. 40 ust. 3e ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1990);
19) wykorzystuje, za pośrednictwem centralnego punktu systemu powiadamiania ratunkowego, informacje dotyczące lokalizacji zakończenia sieci, z którego zostało wykonane połączenie do numeru alarmowego, oraz dane dotyczące abonenta w ramach stałego dostępu z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej;
20) zapewnia wymianę informacji i danych z innymi systemami teleinformatycznymi za pośrednictwem interfejsów komunikacyjnych o otwartej architekturze;
21) zapewnia ewidencjonowanie wszystkich danych dotyczących treści zgłoszeń alarmowych przez 3 lata od chwili otrzymania zgłoszenia;
22) zawiera mechanizmy zapewniające zachowanie ciągłości funkcjonowania systemu.
§ 3.[Wymagania funkcjonalne interfejsu komunikacyjnego] Interfejs komunikacyjny spełnia następujące wymagania funkcjonalne:
1) zapewnia dwukierunkową wymianę informacji o zgłoszeniach alarmowych, w zakresie określonym w § 4, między systemem teleinformatycznym a Systemami;
2) zapewnia wymianę informacji o aktualnym statusie obsługi zgłoszenia alarmowego;
3) zapewnia przesyłanie informacji o aktualnym stanie połączenia telefonicznego z osobą zgłaszającą oraz o osobie obsługującej zgłoszenie i osobie dysponującej zasobami ratowniczymi podmiotu ratowniczego właściwego miejscowo i rzeczowo do podjęcia działań w związku ze zgłoszeniem alarmowym, zwanej dalej "dyspozytorem";
4) zapewnia udostępnianie dokumentów elektronicznych zawierających oryginalną treść zgłoszenia alarmowego odebranego przez operatora;
5) zapewnia aktualizację danych dotyczących zgłoszenia alarmowego przekazanego do podmiotu ratowniczego w przypadku uzyskania przez operatora dodatkowych informacji związanych z obsługą zgłoszenia alarmowego;
6) udostępnia Systemom dane niezbędne do zapewnienia jednoczesnego przekazania na to samo stanowisko dyspozytorskie połączenia telefonicznego oraz informacji dotyczących zgłoszenia alarmowego, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ustawy.
§ 4.[Interfejs komunikacyjny - przekazywanie] Interfejs komunikacyjny umożliwia przekazywanie:
1) w zakresie zgłoszenia alarmowego:
a) unikatowego identyfikatora zgłoszenia alarmowego,
b) daty i godziny rejestracji zgłoszenia alarmowego,
c) identyfikatora osoby, która przyjęła zgłoszenie alarmowe,
d) informacji dotyczących lokalizacji zakończenia sieci, z którego zostało wykonane połączenie do numeru alarmowego,
e) informacji o miejscu zdarzenia lub zagrożenia, w tym:
- adresu zdarzenia lub zagrożenia,
- współrzędnych geograficznych zdarzenia lub zagrożenia,
- nazwy obiektu, w którym ma miejsce zdarzenie lub występuje zagrożenie,
- informacji o budynku, w którym ma miejsce zdarzenie lub występuje zagrożenie, w tym informacji o kondygnacji, na której ma miejsce zdarzenie lub występuje zagrożenie,
f) informacji o rodzaju zdarzenia lub zagrożenia określonego według szczegółowego katalogu zdarzeń, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ustawy,
g) informacji o podmiocie ratowniczym lub podmiotach ratowniczych, do których skierowano zgłoszenie alarmowe,
h) opisu zdarzenia lub zagrożenia, w tym:
- liczby osób poszkodowanych lub będących w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego,
- innych istotnych dla zgłoszenia alarmowego informacji lub danych,
i) danych osoby zgłaszającej, w tym:
- jej nazwiska i imienia,
- jej numeru telefonu,
- informacji o jej lokalizacji,
j) potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia alarmowego przez dyspozytora,
k) danych kontaktowych operatora i dyspozytora,
l) informacji o statusie obsługi zgłoszenia alarmowego,
m) informacji o stanie połączenia telefonicznego z osobą dokonującą zgłoszenia alarmowego;
2) w zakresie treści zgłoszenia alarmowego:
a) identyfikatora nagrania treści zgłoszenia alarmowego oraz identyfikatora zgłoszenia, które zostało przekazane za pośrednictwem SMS lub systemu e-Call,
b) treści oryginalnego zgłoszenia alarmowego.
§ 5.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 13 listopada 2021 r.2)
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji: M. Kamiński
1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - administracja publiczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 2264).
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 21 sierpnia 2014 r. w sprawie wymagań funkcjonalnych dla systemu teleinformatycznego i interfejsu komunikacyjnego oraz warunków współpracy systemu powiadamiania ratunkowego z Policją, Państwową Strażą Pożarną oraz dysponentami zespołów ratownictwa medycznego (Dz. U. poz. 1159), które zgodnie z art. 8 pkt 2 ustawy z dnia 17 września 2020 r. o zmianie ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego (Dz. U. poz. 1899) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.