Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2021-10-01
Wersja aktualna od 2021-10-01
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1)
z dnia 28 września 2021 r.
w sprawie legitymacji służbowej strażaka Państwowej Straży Pożarnej
Na podstawie art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1123, 1610 i 2112 oraz z 2021 r. poz. 464 i 1728) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa:
1) rodzaj i wzór legitymacji służbowej strażaka Państwowej Straży Pożarnej, zwanej dalej "legitymacją";
2) podmiot właściwy do wydawania legitymacji;
3) przypadki, w których legitymacja podlega zwrotowi, wymianie lub unieważnieniu;
4) tryb postępowania w przypadku utraty legitymacji.
§ 2.[Legitymacja] 1. Legitymacja jest elektroniczną kartą procesorową z interfejsem bezstykowym.
2. Wzór legitymacji jest określony w załączniku do rozporządzenia.
§ 3.[Organ właściwy do wydawania legitymacji] Organem właściwym do wydawania legitymacji jest Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej, który odnotowuje jej wydanie oraz przypadki, o których mowa w § 4, 6 i 7.
§ 4.[Wymiana legitymacji] Wymiany legitymacji dokonuje się w przypadku:
1) zmiany danych umieszczanych w legitymacji;
2) uszkodzenia lub zniszczenia legitymacji;
3) upływu terminu ważności legitymacji.
§ 5.[Zwrot legitymacji] 1. Strażak niezwłocznie zwraca legitymację komórce właściwej do spraw kadr jednostki organizacyjnej, w której pełni służbę, gdy:
1) zachodzą okoliczności do jej wymiany;
2) został zawieszony w czynnościach służbowych;
3) został zwolniony ze służby w Państwowej Straży Pożarnej.
2. Legitymację zwróconą w związku z zawieszeniem w czynnościach służbowych zwraca się strażakowi po ustaniu albo uchyleniu zawieszenia w czynnościach służbowych. Legitymację uznaje się za zwróconą, jeżeli w czasie jej zdeponowania wystąpią okoliczności uzasadniające jej wymianę.
§ 6.[Unieważnienie legitymacji] Legitymacja podlega unieważnieniu, gdy:
1) nie została zwrócona w przypadkach, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1 i 3;
2) została utracona przez strażaka;
3) strażak zmarł lub został uznany za zmarłego.
§ 7.[Utrata legitymacji] 1. O utracie legitymacji strażak niezwłocznie zawiadamia pisemnie drogą służbową kierownika jednostki organizacyjnej, podaje w szczególności datę i okoliczności utraty legitymacji.
2. Kierownik jednostki organizacyjnej zarządza unieważnienie legitymacji, której utratę zgłosił strażak.
3. W razie odzyskania legitymacji strażak niezwłocznie zwraca ją kierownikowi jednostki organizacyjnej oraz pisemnie informuje go o okolicznościach jej odzyskania i podaje datę odzyskania legitymacji.
§ 8.[Czynności wykonywane przez strażaków pełniących służbę w strukturach Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej] Strażacy pełniący służbę w strukturach Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej wykonują czynności, o których mowa w § 5 ust. 1 i § 7 ust. 1 i 3, za pośrednictwem przełożonych uprawnionych do mianowania.
§ 9.[Wydawanie legitymacji na podstawie dotychczasowych przepisów] 1. Legitymacje zgodne z wzorem określonym w przepisach dotychczasowych wydaje się do czasu wyczerpania zapasów blankietów tych legitymacji, jednak nie dłużej niż do dnia 12 lipca 2024 r.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, legitymację wydaje kierownik jednostki organizacyjnej, w której strażak pełni służbę.
§ 10.[Ważność dotychczasowych legitymacji] Legitymacja wydana przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zachowuje ważność przez okres, na jaki została wydana.
§ 11.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 października 2021 r.2)
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji: M. Kamiński
1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 2264).
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 25 listopada 1997 r. w sprawie rodzajów i wzorów dokumentów osobistych strażaków Państwowej Straży Pożarnej, organów właściwych do ich wydawania oraz szczegółowych zasad dokonywania wpisów w tych dokumentach (Dz. U. poz. 1014, z 1999 r. poz. 207 oraz z 2020 r. poz. 892), które zgodnie z art. 39 pkt 5 ustawy z dnia 14 sierpnia 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach dotyczących wsparcia służb mundurowych nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, o zmianie ustawy o Służbie Więziennej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1610) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
Załącznik do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
z dnia 28 września 2021 r. (poz. 1776)
WZÓR LEGITYMACJI SŁUŻBOWEJ STRAŻAKA PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ
awers
rewers
Opis legitymacji
1. Legitymacja służbowa strażaka Państwowej Straży Pożarnej, zwana dalej "legitymacją", jest elektroniczną kartą procesorową z interfejsem bezstykowym w formie karty identyfikacyjnej o wymiarach 85,60 × 53,98 mm (iD-1) wykonanej z tworzywa sztucznego, z wbudowanym układem elektronicznym.
2. blankiet legitymacji ma właściwości fizyczne zgodne z kryteriami, jakie spełniają karty identyfikacyjne formatu iD-1.
3. W warstwie graficznej legitymacji umieszcza się następujące elementy trwale zintegrowane z podłożem:
1) aktualny wizerunek twarzy strażaka w taki sposób, że twarz zajmuje 70-80% pola przeznaczonego na wizerunek strażaka, sporządzony na podstawie zdjęcia o dobrej ostrości, o wymiarach 30 × 38 mm, wykonanego na jednolitym jasnym tle, przedstawiającego osobę bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost, z otwartymi oczami nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami;
2) imię i nazwisko strażaka;
3) numer ewidencyjny, który składa się z siedmiu cyfr;
4) nazwę organu wydającego;
5) numer legitymacji (blankietu);
6) termin ważności legitymacji.
4. W warstwie elektronicznej legitymacji umieszcza się układ elektroniczny w technologii zdalnej identyfikacji radiowej (RFiD), w którego pamięci koduje się dane identyfikacyjne tożsame z danymi umieszczonymi w warstwie graficznej.
5. tło blankietu legitymacji wykonane w technice offsetowej z wykorzystaniem druku irysowego pokrywa całą powierzchnię po obu stronach karty. W procesie druku offsetowego są nanoszone następujące elementy:
1) tło irysowe w kolorze szaroniebieskim na górze i na dole blankietu ze strefą niebieskoszarą pośrodku;
2) tło giloszowe w formie stylizowanego, powtarzalnego ornamentu graficznego z elementami wykonanymi w technice druku reliefowego;
3) na awersie umieszcza się:
a) tło reliefowe z powtarzalnym napisem "PAŃSTWOWA STRAŻ POŻARNA",
b) wizerunek orła według wzoru ustalonego dla godła Rzeczypospolitej Polskiej,
c) napis "PAŃSTWOWA STRAŻ POŻARNA" w kolorze czerwonym,
d) mikrodruki,
e) logotyp według wzoru ustalonego przez Państwową Straż Pożarną,
f) napis "NUMER EWIDENCYJNY",
g) napis "IMIĘ",
h) napis "NAZWISKO";
4) na rewersie umieszcza się:
a) napis "W PRZYPADKU ZNALEZIENIA LEGITYMACJI NALEŻY ZWRÓCIĆ JĄ DO NAJBLIŻSZEJ JEDNOSTKI PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ LUB POLICJI",
b) napis "KOMENDANT GŁÓWNY PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ",
c) napis "ORGAN WYDAJĄCY",
d) napis "NUMER LEGITYMACJI SŁUŻBOWEJ" wraz z numerem,
e) napis "TERMIN WAŻNOŚCI:",
f) mikrodruki.