ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1)
z dnia 4 sierpnia 2021 r.
w sprawie form współpracy straży gminnej z Policją oraz sposobu informowania wojewody o tej współpracy
Na podstawie art. 9 ust. 7 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1795 oraz z 2020 r. poz. 2112) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zadania dotyczące realizacji współpracy] 1. Komendanci straży gminnej i komendanci jednostek organizacyjnych Policji realizują współpracę, o której mowa w art. 9 ust. 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych, w szczególności przez:
1) organizowanie okresowych spotkań w celu dokonania ocen zagrożenia bezpieczeństwa ludzi i mienia, spokoju i porządku publicznego, a także wytyczania wspólnych zadań;
2) wzajemne, bieżące konsultacje w zakresie wykonywanych zadań;
3) organizowanie odpraw w razie konieczności podjęcia wspólnych zadań;
4) wyznaczenie strażników gminnych i policjantów do utrzymywania bieżących kontaktów.
2. Spotkania, o których mowa w ust. 1 pkt 1, powinny odbywać się nie rzadziej niż raz na kwartał.
§ 2.[Zadania komendanta Policji] Właściwy terytorialnie komendant Policji realizuje współpracę ze strażą gminną, poza formami określonymi w § 1, również przez:
1) udzielenie wsparcia w czynnościach, w których siły straży gminnej są niewystarczające;
2) zapewnienie, na wniosek wójta, burmistrza (prezydenta miasta) lub komendanta straży gminnej, kadry do przeprowadzenia szkolenia podstawowego lub szkoleń specjalistycznych strażników gminnych.
§ 3.[Informacje o współpracy między formacjami] Komendanci straży gminnych oraz właściwi terytorialnie komendanci Policji przekazują właściwemu terytorialnie komendantowi wojewódzkiemu (Stołecznemu) Policji do dnia 31 stycznia każdego roku wspólne informacje o współpracy między tymi formacjami. Zbiorcze informacje z obszaru województwa komendant wojewódzki Policji składa do końca lutego każdego roku wojewodzie.
§ 4.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.2)
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji: wz. M. Wąsik
1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 2264).
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 grudnia 2009 r. w sprawie form współpracy straży gminnej (miejskiej) z Policją oraz sposobu informowania wojewody o tej współpracy (Dz. U. poz. 1732), które na podstawie art. 30 ustawy z dnia 28 października 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z przeciwdziałaniem sytuacjom kryzysowym związanym z wystąpieniem COVID-19 (Dz. U. poz. 2112 i 2113 oraz z 2021 r. poz. 159) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00