ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 2 sierpnia 2021 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach
Na podstawie art. 66 ust. 1 pkt 1-5, 7 i 8 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2021 r. poz. 1212) zarządza się, co następuje:
§ 1. [Rozporządzenie w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach] W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 28 czerwca 2019 r. w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach (Dz. U. poz. 1206) wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 11 w ust. 7 dodaje się zdanie drugie:
„Nie stosuje się w przypadkach, o których mowa w § 15 pkt 5 oraz § 16 ust. 1 pkt 2 i 5, jeżeli egzamin był przeprowadzany pojazdem, o którym mowa w art. 53 ust. 4a ustawy.";
2) w § 13:
a) w ust. 3:
- w pkt 3:
- - lit. a otrzymuje brzmienie:
„a) nie więcej niż dziewięć części praktycznych egzaminów państwowych w ciągu doby, a w przypadku egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii:
- B+E, C1, C i T nie więcej niż sześć części praktycznych egzaminów państwowych w ciągu doby,
- C1+E, C+E, D1, D1+E, D i D+E nie więcej niż pięć części praktycznych egzaminów państwowych w ciągu doby,",
- - w lit. b wyraz „pięćdziesięciu" zastępuje się wyrazami „czterdziestu pięciu",
- - lit. d otrzymuje brzmienie:
„d) maksymalnie jedną część praktyczną egzaminu państwowego w ciągu godziny i trzydziestu minut - w przypadku egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii C1+E, C+E, D1, D, D1+E i D+E",
- - część wspólna otrzymuje brzmienie:
„- nie dotyczy prawa jazdy kategorii AM oraz pozwolenia;",
b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Dopuszcza się:
1) wydłużenie czasu, o którym mowa w ust. 3 pkt 4, wyłącznie o czas, który jest niezbędny do zakończenia egzaminu rozpoczętego przed zakończeniem 8 godzin pracy egzaminatora;
2) skrócenie czasu, o którym mowa w ust. 3 pkt 3 lit. b-d, wyłącznie w przypadku, gdy mogłoby dojść do przekroczenia czasu rozpoczęcia egzaminu, o którym mowa w ust. 3 pkt 1 i 2, przy zachowaniu pozostałych warunków, o których mowa w ust. 3.",
c) dodaje się ust. 7 w brzmieniu:
„7. Egzaminu, dla którego na podstawie § 33 przyjęto, że osoba nie przystąpiła do egzaminu, i ustalono wynik egzaminu - „X", z wyjątkiem przypadków, o których mowa w § 16 ust. 1 pkt 2 i 5 oraz art. 67 ust. 1 pkt 9 ustawy, nie wlicza się do maksymalnej liczby części praktycznych egzaminów, o której mowa w ust. 3 pkt 3 lit. a.";
3) w § 18 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
„4. W przypadku osoby z udokumentowaną opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej dysleksją dopuszcza się przygotowanie dla tej osoby przez ośrodek egzaminowania indywidualnego egzaminu w zakresie części teoretycznej, w którym uczestniczyć będzie egzaminator prowadzący egzamin oraz inny egzaminator wyznaczony przez egzaminatora nadzorującego. Egzaminator wyznaczony przez egzaminatora nadzorującego czyta osobie egzaminowanej treść pytań i odpowiedzi wyświetlane na monitorze komputera. Pozostałe zasady przeprowadzania tego egzaminu nie ulegają zmianie.";
4) w § 37 w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) starostom - w odniesieniu do instruktorów i podmiotów prowadzących szkolenie będących w ich ewidencji i rejestrze; w ramach przekazywanych danych dodatkowo wyszczególnia się wariant za pierwszym podejściem po ukończeniu szkolenia podstawowego;";
5) użyte w § 42 w ust. 2 w pkt 8 i w ust. 6 w pkt 4 wyrazy „w art. 112 ust. 1 pkt 2 ustawy" zastępuje się wyrazami „w art. 112 ust. 1 pkt 1 lub 2 ustawy, w zależności od kategorii uprawnień";
6) w załączniku nr 2 do rozporządzenia:
a) w tabeli nr 1 poz. 4 otrzymuje brzmienie:
„Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu lub będącemu na oznakowanym przejściu dla pieszych.",
b) w tabeli nr 4 w:
- poz. 1 w kolumnie nr 3 w pkt 4 w części „Sposób wykonania części zadania określonego w pkt 4 lit. b" tiret trzecie otrzymuje brzmienie:
„- cofnięcie pojazdem silnikowym w kierunku przyczepy w sposób umożliwiający dokonanie sprzęgnięcia - w przypadku egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii B+E nie jest wymagane, aby po zakończeniu cofania urządzenie sprzęgające przyczepy znajdowało się bezpośrednio nad kulistą główką haka pojazdu silnikowego, jednak jego odległość od główki haka nie powinna przekraczać 0,5 m,",
- poz. 2 w kolumnie nr 3 w:
- - pkt 5 skreśla się wyrazy „ , C1, C, D1",
- - pkt 6 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„dla prawa jazdy kategorii B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D, D+E, T:",
- - w części wspólnej wyraz „jedno" zastępuje się wyrazem „trzykrotne",
- poz. 3 w kolumnie nr 3 po lit. c dodaje się część wspólną w brzmieniu:
„Jeżeli infrastruktura placu manewrowego to umożliwia, to przy wykonywaniu zadania parkowanie prostopadłe wjazd tyłem - wyjazd przodem, kierunek wjazdu w lewo lub w prawo wybiera osoba egzaminowana.",
c) w tabeli nr 7 poz. 5 otrzymuje brzmienie:
„Przejazd przez skrzyżowania równorzędne - w przypadku egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii C1+E, C, C+E, D1+E, D, D+E i T zadanie realizuje się w zależności od tego, czy sytuacja drogowa umożliwia jego bezpieczne wykonanie oraz od dostępności skrzyżowania.",
d) w tabeli nr 10 wiersz „C+E - egzamin przeprowadzany ciągnikiem siodłowym z naczepą" otrzymuje brzmienie:
„ | C+E - egzamin przeprowadzany ciągnikiem siodłowym z naczepą | 38 | 4 | 22 | 16,5 | 31,5 | - | 5 | 18 | 7 | ", |
e) w tabeli nr 11 w:
- lp. 1 w kolumnie „Parkowanie skośne" w opisie opis lit. c otrzymuje brzmienie:
„c - 7,5 m dla kat. C1, C, D1, B+E, T
12 m dla kat. C1+E, C+E, D1+E, D, D+E
13 m dla kat. C1+E, C+E przeprowadzanej ciągnikiem siodłowym z naczepą",
- lp. 2 w kolumnie „Parkowanie prostopadłe" w opisie opis lit. c otrzymuje brzmienie:
„c - 12 m dla kat. C1, C, D1, B+E, T
16 m dla kat. C1+E, C+E, D1+E, D, D+E
18 m dla kat. C1+E, C+E przeprowadzanej ciągnikiem siodłowym z naczepą".
§ 2.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem § 1 pkt 2 lit. a i c oraz pkt 4, które wchodzą w życie z dniem 6 września 2021 r.
Minister Infrastruktury: A. Adamczyk
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. z 2021 r. poz. 937).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00