ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia 23 października 2015 r.
w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej na operacje typu „Inwestycje mające na celu ochronę wód przed zanieczyszczeniem azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w gospodarstwach rolnych” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020
z dnia 23 października 2015 r. (Dz.U. z 2015 r., poz. 1795)
t.j. z dnia 23 maja 2019 r. (Dz.U. z 2019 r., poz. 970)
t.j. z dnia 28 czerwca 2021 r. (Dz.U. z 2021 r., poz. 1152)
(Dz.U. z 2021 r., poz. 2145; Dz.U. z 2022 r., poz. 2664; Dz.U. z 2023 r., poz. 485;ostatnia zmiana: Dz.U. z 2024 r., poz. 159)
Na podstawie art. 45 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2021 r. poz. 182 i 904) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] [1] Rozporządzenie określa szczegółowe warunki i tryb przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej na operacje typu „Inwestycje mające na celu ochronę wód przed zanieczyszczeniem azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w gospodarstwach rolnych” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, zwanym dalej „programem”, w tym:
1) formę i tryb składania wniosków o przyznanie tej pomocy, zwanej dalej „pomocą”, oraz wniosków o płatność;
2) szczegółowe wymagania, jakim powinien odpowiadać wniosek o przyznanie pomocy;
3) kryteria wyboru operacji;
4) szczegółowe wymagania, jakim powinna odpowiadać umowa o przyznaniu pomocy, zwana dalej „umową”;
5) przypadki, w których następcy prawnemu beneficjenta albo nabywcy gospodarstwa rolnego lub jego części jest przyznawana pomoc, oraz warunki i tryb przyznania tej pomocy.
§ 2.[Przyznanie pomocy rolnikowi] 1. Pomoc przyznaje się rolnikowi, o którym mowa w art. 17 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 487, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 1305/2013”, jeżeli:
1) jest posiadaczem gospodarstwa w rozumieniu art. 3 pkt 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 z dnia 2 grudnia 2021 r. ustanawiającego przepisy dotyczące wsparcia planów strategicznych sporządzanych przez państwa członkowskie w ramach wspólnej polityki rolnej (planów strategicznych WPR) i finansowanych z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) i z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz uchylającego rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 i (UE) nr 1307/2013 (Dz. Urz. UE L 435 z 06.12.2021, str. 1, z późn. zm.) , położonego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwanego dalej „gospodarstwem”;
2) (uchylony);
3) w gospodarstwie, którego jest posiadaczem, prowadzi chów lub hodowlę zwierząt gospodarskich w rozumieniu przepisów o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich, zwanych dalej „zwierzętami gospodarskimi”, z wyłączeniem chowu lub hodowli drobiu powyżej 40 000 stanowisk lub chowu lub hodowli świń powyżej 2000 stanowisk dla świń o wadze ponad 30 kg lub 750 stanowisk dla macior;
4) został mu nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności, zwany dalej „numerem identyfikacyjnym”.
2. W przypadku rolnika, o którym mowa w art. 17 ust. 2 rozporządzenia nr 1305/2013, zwanego dalej „rolnikiem”, będącego osobą fizyczną pomoc jest przyznawana, jeżeli poza warunkami wymienionymi w ust. 1 ponadto:
1) kieruje gospodarstwem;
2) jest obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej;
3) jest pełnoletni.
3. Uznaje się, że rolnik będący osobą fizyczną kieruje gospodarstwem, jeżeli ponosi koszty i czerpie korzyści w związku z prowadzeniem tego gospodarstwa i podejmuje wszelkie decyzje dotyczące jego prowadzenia.
4. Warunki przyznania pomocy, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 3 oraz ust. 2, powinny być spełniane co najmniej od dnia złożenia wniosku o przyznanie pomocy.
5. (uchylony).
6. W przypadku rolnika będącego wspólnikiem spółki cywilnej pomoc jest przyznawana, jeżeli numer identyfikacyjny został nadany spółce oraz jeżeli:
1) gospodarstwo, w którym będzie realizowana operacja, stanowi wkład wniesiony do tej spółki;
2) w ramach umowy tej spółki jest prowadzony chów lub hodowla zwierząt gospodarskich, z wyłączeniem chowu lub hodowli drobiu powyżej 40 000 stanowisk lub chowu lub hodowli świń powyżej 2000 stanowisk dla świń o wadze ponad 30 kg lub 750 stanowisk dla macior, co najmniej od dnia złożenia wniosku o przyznanie pomocy;
3) każdy ze wspólników będący osobą fizyczną spełnia warunki określone w ust. 2 pkt 2 i 3.
7. (uchylony).
8. (uchylony).
§ 3.[Pomoc na operację polegającą na realizacji inwestycji] 1. Pomoc przyznaje się na operację polegającą na realizacji inwestycji, która:
1) zapewni:
a) dostosowanie gospodarstwa do wymagań określonych w „Programie działań mających na celu zmniejszenie zanieczyszczenia wód azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych oraz zapobieganie dalszemu zanieczyszczeniu” przyjętym na podstawie art. 106 ust. 4 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2021 r. poz. 624 i 784), zwanym dalej „programem działań”, dotyczących warunków przechowywania:
- nawozów naturalnych wyprodukowanych w gospodarstwie lub
- kiszonek lub
b) doposażenie gospodarstwa w urządzenia do aplikowania nawozów naturalnych;
2) jest związana z produkcją zwierzęcą w zakresie zwierząt gospodarskich;
3) spełnia wymagania określone przepisami prawa mającymi zastosowanie do takiej inwestycji.
2. Pomoc na operację obejmującą inwestycję, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a tiret drugie, przyznaje się wyłącznie młodemu rolnikowi.
3. Za młodego rolnika uznaje się rolnika będącego osobą fizyczną, który:
1) w dniu składania wniosku o przyznanie pomocy:
a) ma nie więcej niż 40 lat,
b) posiada kwalifikacje zawodowe określone w § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 13 lipca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty oraz zwrotu pomocy finansowej na operacje typu „Premie dla młodych rolników” w ramach poddziałania „Pomoc w rozpoczęciu działalności gospodarczej na rzecz młodych rolników” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2018 r. poz. 759 i 1021, z 2019 r. poz. 760, z 2020 r. poz. 839 oraz z 2021 r. poz. 389);
2) nie wcześniej niż 5 lat przed dniem złożenia wniosku o przyznanie pomocy rozpoczął prowadzenie gospodarstwa jako kierujący.
3a. Za staż pracy w rolnictwie, o którym mowa w § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 13 lipca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty oraz zwrotu pomocy finansowej na operacje typu „Premie dla młodych rolników” w ramach poddziałania „Pomoc w rozpoczęciu działalności gospodarczej na rzecz młodych rolników” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, uznaje się okres, liczony do dnia złożenia wniosku o przyznanie pomocy, w którym osoba ubiegająca się o przyznanie pomocy:
1) podlegała ubezpieczeniu społecznemu rolników jako rolnik lub domownik lub ubezpieczeniu społecznemu z tytułu prowadzenia działalności rolniczej w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) lub
2) była zatrudniona w gospodarstwie na podstawie umowy o pracę lub spółdzielczej umowy o pracę, na stanowisku związanym z prowadzeniem produkcji rolnej, lub
3) wykonywała pracę związaną z prowadzeniem działalności rolniczej w charakterze członka spółdzielni produkcji rolnej, lub
4) odbyła staż dla bezrobotnych, obejmujący wykonywanie czynności związanych z prowadzeniem działalności rolniczej.
3b. Dokumentem potwierdzającym okoliczności wymienione w ust. 3a:
1) pkt 1 jest zaświadczenie właściwej jednostki organizacyjnej Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego o okresie podlegania ubezpieczeniu społecznemu rolników lub dokument potwierdzający podleganie ubezpieczeniu społecznemu z tytułu prowadzenia działalności rolniczej w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
2) pkt 2 jest świadectwo pracy wydane przez pracodawcę na podstawie przepisów prawa pracy obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej, lub państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
3) pkt 3 jest zaświadczenie o zatrudnieniu zawierające informację potwierdzającą zatrudnienie na stanowisku związanym z prowadzeniem produkcji rolnej, wydane przez spółdzielnię produkcji rolnej;
4) pkt 4 jest zaświadczenie o odbyciu stażu dla bezrobotnych w gospodarstwie wydane przez starostę lub - w przypadku odbycia takiego stażu w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - odpowiedni dokument wydany przez właściwy organ lub instytucję tego państwa.
4. (uchylony).
5. Pomoc na operację obejmującą inwestycję, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b, przyznaje się w przypadku, gdy w gospodarstwie są spełnione wymagania określone w programie działań dotyczące warunków przechowywania nawozów naturalnych płynnych, albo w przypadku, gdy operacja ta obejmuje również realizację inwestycji, która zapewni dostosowanie gospodarstwa do wymagań określonych w programie działań, dotyczących warunków przechowywania nawozów naturalnych płynnych wyprodukowanych w gospodarstwie.
§ 4.[Pomoc na operację] Pomoc przyznaje się na operację:
1) w ramach której koszty kwalifikowalne inwestycji, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 1:
a) lit. a tiret pierwsze, z wyłączeniem inwestycji polegających na budowie nowych:
- zbiorników do przechowywania nawozów naturalnych płynnych,
- płyt do gromadzenia i przechowywania nawozów naturalnych stałych,
b) lit. a tiret drugie i lit. b
- nie są finansowane z udziałem innych środków publicznych;
1a) w ramach której realizacja inwestycji, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 lit. a tiret pierwsze, polegającej na budowie nowych zbiorników, o których mowa w pkt 1 lit. a tiret pierwsze, lub płyt, o których mowa w pkt 1 lit. a tiret drugie, nie jest finansowana z udziałem innych środków publicznych;
2) która będzie realizowana bez podziału na etapy, a wykonanie zakresu rzeczowego zgodnie z zestawieniem rzeczowo-finansowym operacji oraz złożenie wniosku o płatność końcową wypłacaną po zrealizowaniu całej operacji nastąpi w terminie 24 miesięcy od dnia:
a) zawarcia umowy, nie później niż w terminie wyznaczonym na dostosowanie powierzchni lub pojemności posiadanych miejsc do przechowywania nawozów naturalnych, określonym w części 1 w rozdziale 1.4 ust. 13 programu działań - w przypadku operacji, która obejmuje inwestycję, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 lit. a tiret pierwsze,
b) rozpoczęcia przez młodego rolnika prowadzenia gospodarstwa jako kierujący, nie później niż do dnia 30 czerwca 2025 r. - w przypadku operacji, która obejmuje wyłącznie inwestycje, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 lit. a tiret:
- pierwsze, w przypadku prowadzenia chowu lub hodowli zwierząt gospodarskich w liczbie większej niż 210 dużych jednostek przeliczeniowych (DJP), lub
- drugie,
c) zawarcia umowy, nie później niż do dnia 30 czerwca 2025 r. - w przypadku realizacji operacji innych niż określone w lit. a i b.
§ 4a.[Forma przyznawania pomocy] Pomoc przyznaje się w formie:
1) refundacji części kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w § 5 ust. 1 - w przypadku inwestycji, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 1:
a) lit. a tiret pierwsze, z wyłączeniem inwestycji polegających na budowie nowych zbiorników, o których mowa w § 4 pkt 1 lit. a tiret pierwsze, lub płyt, o których mowa w § 4 pkt 1 lit. a tiret drugie,
b) lit. a tiret drugie i lit. b, lub
2) standardowych stawek jednostkowych - w przypadku inwestycji, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 lit. a tiret pierwsze, polegającej na budowie nowych zbiorników, o których mowa w § 4 pkt 1 lit. a tiret pierwsze, lub płyt, o których mowa w § 4 pkt 1 lit. a tiret drugie.
§ 5.[Pomoc w formie refundacji części kosztów kwalifikowalnych] 1. Do kosztów kwalifikowalnych zalicza się koszty:
1) przebudowy lub zakupu:
a) zbiorników do przechowywania nawozów naturalnych płynnych,
b) płyt do gromadzenia i przechowywania nawozów naturalnych stałych
- wraz z zakupem instalacji technicznej lub wyposażenia,
2) budowy, przebudowy lub zakupu zbiorników lub płyt do przechowywania kiszonek wraz z zakupem instalacji technicznej lub wyposażenia,
3) zakupu instalacji technicznej lub wyposażenia zbiorników do przechowywania nawozów naturalnych płynnych,
4) rozbiórki i utylizacji materiałów pochodzących z tej rozbiórki, pod warunkiem że rozbiórka jest niezbędna do realizacji operacji,
5) zakupu aplikatorów nawozów naturalnych w postaci płynnej typu:
a) doglebowe redlicowe o zębach sztywnych,
b) doglebowe kultywatorowe o zębach sprężystych lub talerzowe,
c) węże wleczone,
d) wleczone płozowe,
e) szczelinowe tarczowe
- wraz z zakupem instalacji technicznej,
6) zakupu wozów asenizacyjnych z aplikatorami nawozów naturalnych w postaci płynnej typów określonych w pkt 5,
7) ogólne, o których mowa w art. 45 ust. 2 lit. c rozporządzenia nr 1305/2013, zwane dalej „kosztami ogólnymi”
- które są uzasadnione wielkością prowadzonej w gospodarstwie produkcji, adekwatne do panujących w nim warunków gospodarowania, niezbędne do osiągnięcia celu operacji oraz racjonalne.
2. Do kosztów kwalifikowalnych zalicza się koszty przebudowy lub zakupu zbiorników, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a, oraz płyt, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b, o pojemności lub powierzchni, która:
1) zapewni przechowywanie nawozów naturalnych płynnych przez okres, w którym ich rolnicze wykorzystanie nie jest możliwe, odpowiadającej co najmniej 6-miesięcznej produkcji tych nawozów;
2) zapewni gromadzenie i przechowywanie nawozów naturalnych stałych przez okres, w którym nie są one rolniczo wykorzystywane, jednak nie krócej niż przez 5 miesięcy;
3) (uchylony).
3. Do obliczania pojemności zbiorników, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a, oraz powierzchni płyt, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b, stosuje się przepisy części 1 rozdziału 1.4 ust. 6 programu działań.
4. Przy ustalaniu liczby zwierząt w gospodarstwie w przeliczeniu na DJP bierze się pod uwagę stan średnioroczny zwierząt w gospodarstwie w roku kalendarzowym, w którym przypada dzień rozpoczęcia terminu składania wniosków o przyznanie pomocy, a w przypadku podmiotów, które weszły w posiadanie gospodarstwa lub rozpoczęły produkcję zwierzęcą w swoim gospodarstwie w trakcie tego roku kalendarzowego - planowany stan średnioroczny zwierząt w gospodarstwie w okresie kolejnych 12 miesięcy, począwszy od dnia rozpoczęcia prowadzenia produkcji zwierzęcej w gospodarstwie.
5. Do kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3 oraz 5 i 6 , zalicza się koszty transportu do miejsca realizacji operacji materiałów służących realizacji operacji oraz urządzeń objętych operacją, a także koszty montażu.
5a. Koszt przebudowy lub zakupu zbiorników, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a, oraz płyt, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b, o pojemności lub powierzchni większej niż pojemność lub powierzchnia obliczona zgodnie z przepisami części 1 rozdziału 1.4 ust. 6 programu działań może być kosztem kwalifikowalnym, o ile zakres takiej inwestycji został uzasadniony.
5aa. Koszt zakupu instalacji technicznej lub wyposażenia, o których mowa w ust. 1 pkt 3, jest kosztem kwalifikowalnym, jeżeli są spełnione określone w programie działań wymagania dotyczące warunków przechowywania nawozów naturalnych płynnych wyprodukowanych w gospodarstwie albo jeżeli realizowana operacja obejmuje również realizację inwestycji, która zapewni dostosowanie gospodarstwa do określonych w programie działań wymagań dotyczących warunków przechowywania nawozów naturalnych płynnych wyprodukowanych w gospodarstwie.
5b. Do kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2 , zalicza się koszty budowy lub przebudowy zbiorników lub płyt położonych na gruntach wchodzących w skład gospodarstwa rolnika, które stanowią przedmiot:
1) własności lub współwłasności, lub
2) użytkowania wieczystego, lub
3) wniesionego przez członka rolniczej spółdzielni produkcyjnej wkładu gruntowego, do którego spółdzielnia nabyła prawo użytkowania, lub
4) dzierżawy z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa lub od jednostek samorządu terytorialnego, jeżeli umowa dzierżawy została zawarta na czas nieoznaczony albo na okres co najmniej 7 lat od dnia złożenia wniosku o przyznanie pomocy, lub
5) dzierżawy od innych podmiotów niż wymienione w pkt 4, jeżeli umowa dzierżawy została zawarta:
a) w formie aktu notarialnego albo z datą pewną oraz
b) na okres co najmniej 7 lat od dnia złożenia wniosku o przyznanie pomocy.
6. Do kosztów ogólnych zalicza się koszty:
1) przygotowania dokumentacji technicznej operacji, w szczególności:
a) kosztorysów,
b) projektów architektoniczno-budowlanych lub budowlanych,
c) operatów wodnoprawnych,
d) ocen lub raportów oddziaływania na środowisko,
e) dokumentacji geologicznej lub hydrologicznej,
f) wypisów i wyrysów z katastru nieruchomości,
g) projektów technologicznych;
2) sprawowania nadzoru inwestorskiego lub autorskiego;
3) związane z kierowaniem robotami budowlanymi.
7. Pomoc nie obejmuje kosztów innych niż określone w ust. 1, w szczególności:
1) podatku od towarów i usług (VAT);
2) nabycia rzeczy używanych.
8. Pomoc przyznaje się w wysokości do:
1) 60% kosztów kwalifikowalnych - w przypadku operacji realizowanej przez młodego rolnika;
2) 50% kosztów kwalifikowalnych - w przypadku operacji realizowanej przez rolnika niebędącego młodym rolnikiem.
9. W przypadku gdy wysokość kosztów kwalifikowalnych w zakresie danego zadania ujętego w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji przekracza wartość rynkową tych kosztów ustaloną w wyniku oceny ich racjonalności, przy ustalaniu wysokości pomocy uwzględnia się wartość rynkową tych kosztów.
10. Przy ustalaniu wysokości pomocy koszty ogólne są uwzględniane w wysokości nieprzekraczającej 10% pozostałych kosztów kwalifikowalnych.
§ 5a.[Pomoc w formie standardowych stawek jednostkowych] 1. Pomoc w formie standardowych stawek jednostkowych przyznaje się odpowiednio w wysokości 60% - w przypadku operacji realizowanej przez młodego rolnika albo 50% - w przypadku operacji realizowanej przez rolnika niebędącego młodym rolnikiem, kwoty stanowiącej sumę:
1) iloczynów standardowych stawek jednostkowych, o których mowa w ust. 2, oraz odpowiednio pojemności zbiornika, o którym mowa w § 4 pkt 1 lit. a tiret pierwsze, lub powierzchni płyty, o której mowa w § 4 pkt 1 lit. a tiret drugie, oraz
2) kosztów ogólnych dotyczących tej inwestycji w wysokości nieprzekraczającej 10% kwoty obliczonej w sposób określony w pkt 1 - jeżeli takie koszty zostały poniesione.
2. Standardowa stawka jednostkowa za budowę:
1) metra kwadratowego płyty do gromadzenia i przechowywania nawozów naturalnych stałych o powierzchni:
a) do 100 m2 - wynosi 575 zł,
b) powyżej 100 m2 - wynosi 465 zł;
2) metra sześciennego zamkniętego zbiornika na gnojówkę o pojemności całkowitej:
a) do 50 m3 - wynosi 1280 zł,
b) powyżej 50 m3 do 100 m3 - wynosi 930 zł,
c) powyżej 100 m3 - wynosi 690 zł;
3) metra sześciennego otwartego zbiornika na gnojówkę o pojemności całkowitej:
a) do 50 m3 - wynosi 980 zł,
b) powyżej 50 m3 do 100 m3 - wynosi 670 zł,
c) powyżej 100 m3 - wynosi 575 zł;
4) metra sześciennego zbiornika na gnojowicę z zadaszeniem o pojemności użytkowej:
a) do 500 m3 - wynosi 655 zł,
b) powyżej 500 m3 do 1000 m3 - wynosi 335 zł,
c) powyżej 1000 m3 - wynosi 195 zł;
5) metra sześciennego zbiornika na gnojowicę bez zadaszenia o pojemności użytkowej:
a) do 500 m3 - wynosi 465 zł,
b) powyżej 500 m3 do 1000 m3 - wynosi 275 zł,
c) powyżej 1000 m3 - wynosi 165 zł.
3. Do przyznawania pomocy, o której mowa w ust. 1, stosuje się przepisy § 5 ust. 2-5b.
§ 6.[Przyznawanie i wypłacanie pomocy do wysokości limitu] 1. Pomoc przyznaje się i wypłaca do wysokości limitu, który w okresie realizacji programu wynosi maksymalnie 150 tys. zł na jednego beneficjenta i na jedno gospodarstwo.
2. Przy ustalaniu wysokości środków pozostałych do wykorzystania w ramach limitu, o którym mowa w ust. 1, uwzględnia się sumę kwot pomocy wypłaconej na zrealizowane operacje i kwot pomocy przyznanej na operacje, których realizacja nie została jeszcze zakończona.
§ 7.[Ogłoszenie o naborze wniosków o przyznanie pomocy] 1. Prezes Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zwanej dalej „Agencją”, podaje do publicznej wiadomości, na stronie internetowej administrowanej przez Agencję, co najmniej w jednym dzienniku o zasięgu krajowym oraz w siedzibie oddziałów regionalnych i biur powiatowych Agencji, ogłoszenie o naborze wniosków o przyznanie pomocy, nie później niż 7 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia biegu terminu składania tych wniosków.
2. Ogłoszenie o naborze wniosków o przyznanie pomocy zawiera w szczególności wskazanie dnia rozpoczęcia oraz dnia zakończenia terminu składania wniosków o przyznanie pomocy.
3. Termin, o którym mowa w ust. 2, nie może być krótszy niż 14 i dłuższy niż 60 dni.
4. Agencja udostępnia formularz wniosku o przyznanie pomocy, wzór biznesplanu, wzory oświadczeń, formularz wniosku o płatność oraz wzór umowy nie później niż w dniu podania do publicznej wiadomości ogłoszenia, o którym mowa w ust. 1.
§ 8.[Jeden wniosek w ramach jednego naboru] 1. W ramach jednego naboru wniosków o przyznanie pomocy można złożyć tylko jeden wniosek o przyznanie pomocy dotyczący danego gospodarstwa.
2. W przypadku złożenia w ramach jednego naboru wniosków o przyznanie pomocy więcej niż jednego wniosku o przyznanie pomocy dotyczącego danego gospodarstwa, Agencja rozpatruje wyłącznie wniosek, który jako pierwszy wpłynął do Agencji. Na operacje objęte pozostałymi wnioskami Agencja nie przyznaje pomocy. Przepis art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, zwanej dalej „ustawą”, dotyczący odmowy przyznania pomocy, stosuje się odpowiednio.
§ 9.[Sposoby składania wniosku] 1. Wniosek o przyznanie pomocy składa się w oddziale regionalnym Agencji właściwym ze względu na miejsce realizacji operacji. Wniosek o przyznanie pomocy składa się osobiście lub przez upoważnioną osobę albo przesyłką rejestrowaną nadaną w polskiej placówce pocztowej operatora pocztowego w rozumieniu art. 3 pkt 12 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. z 2022 r. poz. 896, 1933 i 2042) lub w placówce podmiotu zajmującego się doręczaniem korespondencji na terenie Unii Europejskiej .
2. Wniosek o przyznanie pomocy może być złożony również osobiście albo przez upoważnioną osobę za pośrednictwem biura powiatowego Agencji, znajdującego się na obszarze właściwości miejscowej oddziału regionalnego właściwego ze względu na miejsce realizacji operacji.
3. Wniosek o przyznanie pomocy złożony w oddziale regionalnym Agencji, który nie jest właściwy, lub za pośrednictwem biura powiatowego Agencji, które nie jest właściwe, oddział regionalny Agencji lub biuro powiatowe Agencji przekazuje niezwłocznie do właściwego oddziału regionalnego Agencji.
4. W przypadku złożenia wniosku o przyznanie pomocy osobiście albo przez upoważnioną osobę bezpośrednio w oddziale regionalnym Agencji, albo za pośrednictwem biura powiatowego Agencji, z chwilą złożenia wniosku Agencja wydaje potwierdzenie jego złożenia, zawierające datę wpływu, opatrzone pieczęcią Agencji oraz podpisane przez osobę przyjmującą wniosek. W przypadku złożenia wniosku o przyznanie pomocy w oddziale regionalnym Agencji, który nie jest właściwy, lub za pośrednictwem biura powiatowego Agencji, które nie jest właściwe, za dzień złożenia wniosku uznaje się dzień złożenia wniosku w tym oddziale lub biurze.
5. W przypadku złożenia wniosku o przyznanie pomocy przez nadanie przesyłką rejestrowaną, nadaną w polskiej placówce pocztowej operatora pocztowego w rozumieniu art. 3 pkt 12 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe lub w placówce podmiotu zajmującego się doręczaniem korespondencji na terenie Unii Europejskiej , za dzień złożenia wniosku uznaje się dzień, w którym nadano tę przesyłkę.
§ 10.[Zawartość wniosku] 1. Wniosek o przyznanie pomocy zawiera dane niezbędne do jej przyznania, w szczególności:
1) numer identyfikacyjny podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy albo numer identyfikacyjny:
a) (uchylona),
b) (uchylona),
c) spółki cywilnej, której jest wspólnikiem - w przypadku wspólnika spółki cywilnej;
2) dane podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy:
a) imię i nazwisko albo nazwę,
b) miejsce zamieszkania albo siedzibę i adres,
c) numer identyfikacyjny w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej (REGON), o ile został nadany,
d) numer identyfikacyjny Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (numer PESEL) - w przypadku osoby fizycznej, a jeżeli osoba ta nie posiada obywatelstwa polskiego - kod kraju, numer paszportu lub innego dokumentu tożsamości,
e) numer identyfikacji podatkowej (NIP) - o ile został nadany;
2a) numer identyfikacji podatkowej (NIP) oddziału przedsiębiorcy zagranicznego, który wykonuje działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w formie oddziału - w przypadku takiego przedsiębiorcy;
3) informacje o kwalifikacjach zawodowych, o których mowa w § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 13 lipca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty oraz zwrotu pomocy finansowej na operacje typu „Premie dla młodych rolników” w ramach poddziałania „Pomoc w rozpoczęciu działalności gospodarczej na rzecz młodych rolników” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 - w przypadku operacji realizowanej przez młodego rolnika;
4) (uchylony);
5) opis planowanej operacji, w tym określenie miejsca jej realizacji, celów i wartości wskaźników, których osiągnięcie jest zakładane w wyniku realizacji operacji;
6) plan finansowy operacji;
7) (uchylony);
8) informację o załącznikach;
9) oświadczenia podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy związane z pomocą;
10) zestawienie rzeczowo-finansowe operacji;
11) kwotę wnioskowanej pomocy.
2. Do wniosku o przyznanie pomocy dołącza się:
1) biznesplan opracowany na formularzu udostępnionym przez Agencję;
2) kopie dokumentów określonych w:
a) załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 13 lipca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty oraz zwrotu pomocy finansowej na operacje typu „Premie dla młodych rolników” w ramach poddziałania „Pomoc w rozpoczęciu działalności gospodarczej na rzecz młodych rolników” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, potwierdzających posiadanie kwalifikacji zawodowych w zakresie wykształcenia, lub
b) § 3 ust. 3b, potwierdzających posiadanie kwalifikacji zawodowych w zakresie stażu pracy
- w przypadku operacji realizowanej przez młodego rolnika;
3) (uchylony);
4) (uchylony);
5) kopię umowy spółki cywilnej - w przypadku gdy operacja będzie realizowana w ramach wykonywania działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej;
6) kopię uchwały wspólników spółki cywilnej upoważniającej wspólnika tej spółki do złożenia wniosku w imieniu wspólników - w przypadku gdy operacja będzie realizowana w ramach wykonywania działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej i wspólnik składa wniosek w imieniu wspólników;
7) kosztorys inwestorski - w przypadku gdy operacja obejmuje inwestycję polegającą na budowie lub przebudowie zbiorników lub płyt do przechowywania kiszonek lub przebudowie płyt lub zbiorników do przechowywania nawozów naturalnych;
8) (uchylony);
9) kopie dokumentów potwierdzających posiadanie samoistne lub zależne nieruchomości, na której będzie realizowana operacja - w przypadku gdy operacja obejmuje inwestycję polegającą na budowie lub przebudowie, z tym że w przypadku posiadania samoistnego nieruchomości, dla której księga wieczysta jest prowadzona w systemie teleinformatycznym, o którym mowa w art. 251 ust. 1 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece (Dz. U. z 2019 r. poz. 2204), jest wystarczające podanie numeru księgi wieczystej;
10) oświadczenie właściciela albo współwłaściciela, albo współposiadacza nieruchomości, na której będzie realizowana operacja, o wyrażeniu zgody na realizację takiej operacji, sporządzone na formularzu opracowanym i udostępnionym przez Agencję - w przypadku gdy operacja będzie realizowana na nieruchomości niestanowiącej własności podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy albo stanowiącej współwłasność albo współposiadanie tego podmiotu, z wyjątkiem współwłasności albo współposiadania nieruchomości w ramach wspólnot gruntowych;
11) (uchylony);
12) kopię projektu budowlanego - w przypadku gdy operacja obejmuje inwestycję, na realizację której jest wymagane uzyskanie pozwolenia na budowę;
12a) rysunki planowanych do wykonania robót budowlanych umożliwiające poprawne zweryfikowanie wniosku o przyznanie pomocy wraz z opisem zakresu planowanych robót budowlanych i szkicem sytuacyjnym rozmieszczenia przedmiotu dofinansowania w stosunku do pozostałych budynków na terenie gospodarstwa rolnego - w przypadku operacji obejmujących inwestycję polegającą na budowie lub przebudowie niewymagającą pozwolenia na budowę;
13) kopie ostatecznych pozwoleń, zezwoleń lub innych decyzji, których uzyskanie jest wymagane przez odrębne przepisy do realizacji inwestycji objętych operacją, a także kopie innych dokumentów potwierdzających spełnienie określonych w odrębnych przepisach warunków realizacji inwestycji objętych operacją - w przypadku gdy w ramach operacji będą realizowane tego typu inwestycje;
14) kopię dokumentacji dotyczącej ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - w przypadku gdy podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji zgodnie z przepisami o podatku dochodowym od osób fizycznych lub przepisami o rachunkowości;
15) kopię dokumentacji dotyczącej wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - w przypadku gdy podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy jest zobowiązany do prowadzenia wykazu zgodnie z przepisami o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
16) (uchylony)
17) informację o numerze rachunku bankowego podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy - w przypadku gdy podmiot ten ubiega się o zaliczkę;
17a) dokument określający dane osób uprawnionych do reprezentowania podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy i zaciągania zobowiązań - w przypadku gdy podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy nie podlega obowiązkowi wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS);
17b) oświadczenie podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy o spełnieniu w gospodarstwie wymagań określonych w programie działań, dotyczących warunków przechowywania nawozów naturalnych płynnych - w przypadku gdy operacja nie obejmuje realizacji inwestycji, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 lit. a tiret pierwsze;
18) inne dokumenty potwierdzające spełnienie warunków do przyznania pomocy.
2a. Jeżeli biznesplan nie jest składany w postaci elektronicznej na adres do doręczeń elektronicznych w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. poz. 2320 oraz z 2021 r. poz. 72, 802, 1135, 1163 i 1598), składa się go na informatycznym nośniku danych (CD, DVD lub pamięć USB) wraz z wydrukiem podsumowania tego biznesplanu.
3. Kopie dokumentów dołącza się w formie kopii potwierdzonych za zgodność z oryginałem przez pracownika Agencji lub podmiot, który wydał dokument, albo poświadczonych za zgodność z oryginałem przez notariusza lub przez występującego w sprawie pełnomocnika będącego radcą prawnym lub adwokatem, z tym że kopie, o których mowa w ust. 2 pkt 14 i 15, mogą być potwierdzone przez podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy.
4. Podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy informuje Agencję, w formie pisemnej, o wszelkich zmianach w zakresie danych objętych wnioskiem o przyznanie pomocy niezwłocznie po ich zaistnieniu.
§ 11.[Pozostawienie wniosku bez rozpoznania] 1. Jeżeli wniosek o przyznanie pomocy nie został złożony:
1) w terminie, o którym mowa w § 7 ust. 2, lub
2) w sposób określony w § 9 ust. 1 zdanie drugie i ust. 2 albo w art. 42b ust. 2 ustawy
- Agencja pozostawia wniosek bez rozpatrzenia.
2. (uchylony).
3. Jeżeli we wniosku o przyznanie pomocy nie wskazano adresu podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy i adresu tego nie można ustalić na podstawie posiadanych danych lub podmiot ten pisemnie poinformował o rezygnacji z ubiegania się o pomoc, wniosek pozostawia się bez rozpatrzenia.
4. W przypadku wniosku o przyznanie pomocy, który został złożony w terminie, o którym mowa w § 7 ust. 2, ale wpłynął do Agencji po upływie 30 dni od dnia upływu terminu składania wniosków o przyznanie pomocy, wniosek pozostawia się bez rozpatrzenia.
§ 12.[Usunięcie braków we wniosku] 1. Jeżeli wniosek o przyznanie pomocy nie spełnia wymagań innych niż określone w § 11 ust. 1 i 3 lub został wypełniony nieprawidłowo, Agencja wzywa podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy, w formie pisemnej, do usunięcia braków w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania, chyba że zachodzą niebudzące wątpliwości przesłanki nieprzyznania pomocy.
1a. Jeżeli podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy, pomimo wezwania, nie usunął braków w wyznaczonym terminie, Agencja wzywa ponownie ten podmiot, w formie pisemnej, do usunięcia braków w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania, chyba że zachodzą niebudzące wątpliwości przesłanki nieprzyznania pomocy.
2. Jeżeli podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy, pomimo ponownego wezwania, nie usunął w terminie wszystkich braków wskazanych przez Agencję, Agencja nie przyznaje pomocy. Przepis art. 35 ust. 1 ustawy, dotyczący odmowy przyznania pomocy, stosuje się odpowiednio.
3. Złożony wniosek o przyznanie pomocy nie może być zmieniany przez podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy w zakresie kwoty wnioskowanej pomocy przez jej zwiększenie lub w zakresie planu finansowego operacji lub zestawienia rzeczowo-finansowego operacji, z wyłączeniem zmian wynikających z wezwań Agencji.
§ 13.[Kolejność przysługiwania pomocy] 1. Pomoc przysługuje według kolejności ustalonej przez Agencję przy zastosowaniu kryteriów wyboru operacji.
2. O kolejności przysługiwania pomocy decyduje suma uzyskanych punktów przyznawanych na podstawie następujących kryteriów wyboru:
1) liczba zwierząt utrzymywanych w gospodarstwie, w przeliczeniu na DJP, jest:
a) równa co najmniej 210 - przyznaje się 2 punkty,
b) mniejsza niż 210 - przyznaje się 1 punkt;
2) udział kosztów inwestycji objętych operacją, polegających na dostosowaniu gospodarstwa do wymagań określonych w programie działań, dotyczących warunków przechowywania nawozów naturalnych wyprodukowanych w gospodarstwie:
a) powyżej 75% kosztów kwalifikowalnych operacji - przyznaje się 5 punktów,
b) powyżej 60% do 75% kosztów kwalifikowalnych operacji - przyznaje się 4 punkty,
c) powyżej 50% do 60% kosztów kwalifikowalnych operacji - przyznaje się 3 punkty,
d) powyżej 40% do 50% kosztów kwalifikowalnych operacji - przyznaje się 2 punkty,
e) od 25% do 40% kosztów kwalifikowalnych operacji - przyznaje się 1 punkt;
3) (uchylony);
4) podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy nie wystąpił o pomoc w ramach typu operacji „Inwestycje mające na celu ochronę wód przed zanieczyszczeniem azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych” lub „Inwestycje w gospodarstwach położonych na obszarach OSN”, chyba że wystąpił o tę pomoc i nie przyznano mu tej pomocy - przyznaje się 1 punkt.
3. Do ustalania liczby DJP stosuje się przepisy § 5 ust. 3 i 4.
§ 14.[Ustalanie kolejności przysługiwania pomocy] 1. Kolejność przysługiwania pomocy jest ustalana na podstawie danych zawartych we wniosku o przyznanie pomocy oraz dokumencie, o którym mowa w § 10 ust. 2 pkt 1, złożonym w dniu złożenia wniosku o przyznanie pomocy.
2. Jeżeli wniosek lub dołączone do niego dokumenty nie zawierają danych niezbędnych do ustalenia liczby punktów za dane kryterium wyboru, nie przyznaje się punktów za to kryterium.
3. Agencja nie przyznaje pomocy, jeżeli przyznano mniej niż 1 punkt na podstawie kryteriów wyboru. Przepis art. 35 ust. 1 ustawy, dotyczący odmowy przyznania pomocy, stosuje się odpowiednio.
4. Kolejność przysługiwania pomocy jest ustalana od operacji, która uzyskała największą liczbę punktów, do operacji, która uzyskała najmniejszą liczbę punktów.
5. W przypadku operacji o takiej samej liczbie punktów, o kolejności przysługiwania pomocy decyduje wyższa liczba zwierząt utrzymywanych w gospodarstwie w przeliczeniu na DJP.
6. (uchylony).
7. (uchylony).
8. Jeżeli dane zawarte we wniosku o przyznanie pomocy i dokumentach dołączonych do tego wniosku są rozbieżne, punkty przyznaje się na podstawie danych zawartych w tych dokumentach.
§ 15.[Informacja o kolejności przysługiwania pomocy] 1. Prezes Agencji, nie później niż w terminie 50 dni od dnia upływu terminu składania wniosków o przyznanie pomocy, podaje do publicznej wiadomości, na stronie internetowej administrowanej przez Agencję, informację o kolejności przysługiwania pomocy.
2. Jeżeli dane zawarte we wniosku o przyznanie pomocy mające wpływ na ustalenie kolejności przysługiwania pomocy ulegną zmianie, aktualizacji informacji o kolejności przysługiwania pomocy dokonuje się wyłącznie w przypadku, gdy z nowych danych wynika, że pomoc przysługuje w dalszej kolejności niż pierwotnie ustalona.
3. Agencja nie przyznaje pomocy, jeżeli w wyniku zmiany, o której mowa w ust. 2, przyznano mniej niż 1 punkt. Przepis art. 35 ust. 1 ustawy, dotyczący odmowy przyznania pomocy, stosuje się odpowiednio.
4. Informacja, o której mowa w ust. 1, jest aktualizowana w przypadku, o którym mowa w ust. 2, nie rzadziej niż co:
1) 20 dni - w terminie 3 miesięcy od dnia podania do publicznej wiadomości informacji, o której mowa w ust. 1;
2) 90 dni - po upływie terminu, o którym mowa w pkt 1.
§ 16.[Wezwanie do zawarcia umowy, informacja o odmowie przyznania pomocy] 1. W terminie 3 miesięcy od dnia podania do publicznej wiadomości informacji, o której mowa w § 15 ust. 1, Agencja:
1) wzywa podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy do zawarcia umowy - w przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku o przyznanie pomocy;
2) informuje podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy o odmowie przyznania pomocy - w przypadku gdy nie są spełnione warunki przyznania pomocy.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, Agencja wyznacza niezwłocznie podmiotowi ubiegającemu się o przyznanie pomocy, w formie pisemnej, termin zawarcia umowy, nie dłuższy niż 14 dni od dnia otrzymania wezwania.
3. W przypadku gdy podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy nie stawił się w wyznaczonym przez Agencję terminie w celu zawarcia umowy albo odmówił jej podpisania, Agencja nie przyznaje pomocy, chyba że podmiot ten zawarł umowę w innym terminie:
1) uzgodnionym z Agencją przed upływem terminu wyznaczonego w wezwaniu, o którym mowa w ust. 2, nie dłuższym niż miesiąc, albo
2) wyznaczonym przez Agencję, nie dłuższym niż 21 dni od dnia, na który został wyznaczony poprzedni termin zawarcia umowy.
§ 17.[Przywrócenie terminu wykonania czynności w toku postępowania] 1. W razie uchybienia terminu wykonania przez podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy określonych czynności w toku postępowania w sprawie o przyznanie pomocy Agencja, na prośbę tego podmiotu, przywraca termin wykonania tych czynności, jeżeli:
1) wniósł prośbę w terminie 14 dni od dnia ustania przyczyny uchybienia;
2) jednocześnie z wniesieniem prośby dopełnił czynności, dla której był określony termin;
3) uprawdopodobnił, że uchybienie nastąpiło bez jego winy.
2. Przywrócenie terminu do złożenia prośby, o której mowa w ust. 1, jest niedopuszczalne.
§ 18.[Wydłużenie terminu do wykonania określonych czynności] 1. Wezwanie przez Agencję podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy do wykonania określonych czynności w toku postępowania w sprawie o przyznanie pomocy wydłuża termin, o którym mowa w § 16 ust. 1, o czas wykonania przez ten podmiot tych czynności.
2. Jeżeli w trakcie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy jest niezbędne uzyskanie dodatkowych wyjaśnień lub opinii innego podmiotu lub zajdą nowe okoliczności budzące wątpliwości co do możliwości przyznania pomocy, termin, o którym mowa w § 16 ust. 1, wydłuża się o czas niezbędny do uzyskania wyjaśnień lub opinii, o czym Agencja informuje, w formie pisemnej, podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy.
§ 19.[Niedopuszczalność wstąpienia następcy prawnego do toczącego się postępowania] 1. W razie śmierci podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy będącego osobą fizyczną, rozwiązania, połączenia lub podziału podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy będącego osobą prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej lub wystąpienia innego zdarzenia prawnego, w wyniku których zaistnieje następstwo prawne, albo w razie zbycia całości lub części gospodarstwa tego podmiotu w toku postępowania w sprawie o przyznanie pomocy, następca prawny tego podmiotu albo nabywca gospodarstwa lub jego części nie może wstąpić do toczącego się postępowania na miejsce tego podmiotu.
2. Wniosek złożony przez podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy, o którym mowa w ust. 1, Agencja pozostawia bez rozpatrzenia z chwilą uprawdopodobnienia zdarzenia określonego w ust. 1.
§ 20.[Inne postanowienia dotyczące realizacji operacji] 1. Poza postanowieniami określonymi w art. 36 ust. 1 ustawy, umowa może zawierać inne postanowienia dotyczące realizacji operacji, w szczególności zobowiązania beneficjenta dotyczące:
1) zapewnienia trwałości operacji zgodnie z art. 71 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 320);
2) osiągnięcia wskaźników realizacji celu operacji do dnia złożenia wniosku o płatność końcową;
3) niefinansowania kosztów kwalifikowalnych operacji, o których mowa w § 5 ust. 1, z udziałem innych środków publicznych albo niefinansowania inwestycji, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 lit. a tiret pierwsze, polegającej na budowie nowych zbiorników, o których mowa w § 4 pkt 1 lit. a tiret pierwsze, lub płyt, o których mowa w § 4 pkt 1 lit. a tiret drugie, z udziałem innych środków publicznych;
4) (uchylony);
5) przechowywania dokumentów związanych z przyznaną pomocą;
6) informowania Agencji o okolicznościach mogących mieć wpływ na wykonanie umowy;
7) zrealizowania operacji i złożenia wniosku o płatność końcową w terminie, o którym mowa w § 4 pkt 2;
8) (uchylony);
9) uwzględniania wszystkich transakcji związanych z operacją w oddzielnym systemie rachunkowości albo wykorzystywania do ich identyfikacji odpowiedniego kodu rachunkowego, o których mowa w art. 66 ust. 1 lit. c pkt i rozporządzenia nr 1305/2013;
10) zrealizowania przez młodego rolnika inwestycji, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 lit. a tiret:
a) pierwsze, w przypadku prowadzenia chowu lub hodowli zwierząt gospodarskich w liczbie większej niż 210 DJP, lub
b) drugie
- w terminie 24 miesięcy od dnia rozpoczęcia przez młodego rolnika prowadzenia gospodarstwa jako kierujący - w przypadku operacji, która obejmuje takie inwestycje oraz inną inwestycję, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 1;
11) zabezpieczenia należytego wykonania zobowiązań określonych w umowie.
2. Zobowiązania, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6, są wykonywane do dnia, w którym upływa 5 lat od dnia wypłaty płatności końcowej.
3. Prowadzenie oddzielnego systemu rachunkowości albo korzystanie z odpowiedniego kodu rachunkowego, o których mowa w art. 66 ust. 1 lit. c pkt i rozporządzenia nr 1305/2013, odbywa się w ramach prowadzonych ksiąg rachunkowych albo przez prowadzenie zestawienia faktur lub równoważnych dokumentów księgowych na formularzu udostępnionym przez Agencję, gdy na podstawie odrębnych przepisów beneficjent nie jest obowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych.
§ 21.[Dołączenie oświadczenia do umowy] 1. (uchylony).
2. (uchylony).
3. Beneficjent będący osobą fizyczną dołącza do umowy oświadczenie:
1) małżonka o wyrażeniu zgody na zawarcie umowy albo o niepozostawaniu w związku małżeńskim, albo o ustanowionej małżeńskiej rozdzielności majątkowej;
2) współwłaściciela albo współwłaścicieli gospodarstwa, a w przypadku gdy współwłaścicielem albo współwłaścicielami są osoby fizyczne - również ich małżonków - o wyrażeniu zgody na zawarcie umowy albo o niepozostawaniu w związku małżeńskim, albo o ustanowionej małżeńskiej rozdzielności majątkowej.
§ 22.[Wypłacanie środków finansowych z tytułu pomocy] 1. Środki finansowe z tytułu pomocy są wypłacane na warunkach określonych w umowie, z tym że środki te są wypłacane, jeżeli beneficjent:
1) zrealizował operację,
2) zrealizował lub realizuje zobowiązania określone w umowie,
3) udokumentował zrealizowanie operacji, a w przypadku inwestycji, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1:
a) lit. a tiret pierwsze, z wyłączeniem inwestycji polegających na budowie nowych zbiorników, o których mowa w § 4 pkt 1 lit. a tiret pierwsze, lub płyt, o których mowa w § 4 pkt 1 lit. a tiret drugie,
b) lit. a tiret drugie i lit. b
- również poniesienie kosztów kwalifikowalnych z tym związanych.
2. Koszty kwalifikowalne podlegają refundacji w pełnej wysokości, określonej w § 5 ust. 8, jeżeli zostały:
1) poniesione:
a) od dnia, w którym został złożony wniosek o przyznanie pomocy, i jeżeli realizacja zestawienia rzeczowo-finansowego operacji w zakresie danego kosztu została rozpoczęta nie wcześniej niż w tym dniu, a w przypadku kosztów ogólnych - od dnia 1 stycznia 2014 r.,
b) zgodnie z przepisami:
- o zamówieniach publicznych - w przypadku gdy te przepisy mają zastosowanie,
- (uchylone),
c) w formie rozliczenia bezgotówkowego;
2) uwzględnione w oddzielnym systemie rachunkowości albo gdy do ich identyfikacji wykorzystano odpowiedni kod rachunkowy, o których mowa w art. 66 ust. 1 lit. c pkt i rozporządzenia nr 1305/2013.
3. Pomoc udzielana w formie standardowych stawek jednostkowych jest wypłacana, jeżeli:
1) realizacja operacji w zakresie budowy nowych zbiorników, o których mowa w § 4 pkt 1 lit. a tiret pierwsze, lub płyt, o których mowa w § 4 pkt 1 lit. a tiret drugie, została rozpoczęta nie wcześniej niż w dniu, w którym złożono wniosek o przyznanie pomocy;
2) środki finansowe wydatkowane na budowę nowych zbiorników, o których mowa w § 4 pkt 1 lit. a tiret pierwsze, lub płyt, o których mowa w § 4 pkt 1 lit. a tiret drugie, zostały uwzględnione w oddzielnym systemie rachunkowości albo gdy do ich identyfikacji wykorzystano odpowiedni kod rachunkowy, o których mowa w art. 66 ust. 1 lit. c pkt i rozporządzenia nr 1305/2013.
§ 22a.[Zgoda na zakończenie realizacji operacji lub złożenie wniosku o płatność wyrażona w późniejszym terminie] Agencja, na uzasadnioną prośbę beneficjenta, może wyrazić zgodę na zakończenie realizacji operacji lub złożenie wniosku o płatność w terminie późniejszym, nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia, w którym upływa termin 24 miesięcy od dnia zawarcia umowy, jednak nie później niż do dnia 30 czerwca 2025 r., a w przypadku gdy w programie działań został określony krótszy termin na dostosowanie powierzchni lub pojemności miejsc do przechowywania nawozów naturalnych - do dnia, w którym upływa ten termin - o ile operacja nie obejmuje inwestycji, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 lit. a tiret drugie.
§ 23.[Wniosek o płatność] 1. Wniosek o płatność składa się w oddziale regionalnym Agencji właściwym ze względu na miejsce realizacji operacji. Wniosek o płatność składa się osobiście lub przez upoważnioną osobę albo przesyłką rejestrowaną nadaną w polskiej placówce pocztowej operatora pocztowego w rozumieniu art. 3 pkt 12 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe lub w placówce podmiotu zajmującego się doręczaniem korespondencji na terenie Unii Europejskiej . Do wniosku o płatność dołącza się dokumenty niezbędne do wypłaty środków finansowych z tytułu pomocy, potwierdzające spełnienie warunków wypłaty pomocy, których wykaz zawiera formularz wniosku o płatność.
1a. Wniosek o płatność może być złożony również osobiście albo przez upoważnioną osobę za pośrednictwem biura powiatowego Agencji, znajdującego się na obszarze właściwości miejscowej oddziału regionalnego właściwego ze względu na miejsce realizacji operacji.
1b. Wniosek o płatność, złożony za pośrednictwem biura powiatowego Agencji, biuro powiatowe Agencji przekazuje niezwłocznie do właściwego oddziału regionalnego Agencji.
1c. W przypadku złożenia wniosku o płatność osobiście albo przez upoważnioną osobę bezpośrednio w oddziale regionalnym Agencji albo za pośrednictwem biura powiatowego Agencji, z chwilą złożenia wniosku Agencja wydaje potwierdzenie jego złożenia, zawierające datę wpływu, opatrzone pieczęcią Agencji oraz podpisane przez osobę przyjmującą wniosek. W przypadku złożenia wniosku o płatność za pośrednictwem biura powiatowego Agencji, za dzień złożenia wniosku uznaje się dzień złożenia wniosku w tym biurze.
1d. W przypadku złożenia wniosku o płatność przez nadanie przesyłką rejestrowaną, nadaną w polskiej placówce pocztowej operatora pocztowego w rozumieniu art. 3 pkt 12 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe lub w placówce podmiotu zajmującego się doręczaniem korespondencji na terenie Unii Europejskiej , za dzień złożenia wniosku uznaje się dzień, w którym nadano tę przesyłkę.
2. Jeżeli wniosek o płatność nie został wypełniony we wszystkich wymaganych pozycjach lub nie dołączono do niego wymaganych dokumentów lub wniosek lub dokumenty nie spełniają innych wymagań, Agencja wzywa beneficjenta, w formie pisemnej, do usunięcia braków w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
3. Jeżeli beneficjent pomimo wezwania nie usunął braków w wyznaczonym terminie, Agencja wzywa ponownie beneficjenta, w formie pisemnej, do usunięcia braków w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
4. Jeżeli beneficjent pomimo powtórnego wezwania nie usunął braków, Agencja rozpatruje wniosek o płatność w zakresie, w jakim został wypełniony, oraz na podstawie dołączonych i poprawnie sporządzonych dokumentów.
5. Agencja, w trakcie rozpatrywania wniosku o płatność, może wzywać beneficjenta, w formie pisemnej, do wyjaśnienia faktów istotnych dla rozstrzygnięcia sprawy lub przedstawienia dowodów na potwierdzenie tych faktów, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
§ 24.[Rozpatrzenie wniosku] 1. Agencja rozpatruje wniosek o płatność w terminie 3 miesięcy i dokonuje wypłaty środków finansowych z tytułu pomocy niezwłocznie po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku o płatność.
2. Agencja, na uzasadnioną prośbę beneficjenta, może wyrazić zgodę na przedłużenie terminu wykonania przez beneficjenta określonych czynności w toku postępowania w sprawie o wypłatę pomocy, z tym że przedłużenie terminów wykonania przez beneficjenta określonych czynności nie może przekroczyć łącznie 30 dni.
3. Do trybu rozpatrywania wniosku o płatność przepisy § 17 i § 18 stosuje się odpowiednio.
§ 25.[Warunki przyznania pomocy następcy prawnemu] 1. W razie śmierci beneficjenta będącego osobą fizyczną, rozwiązania, połączenia lub podziału beneficjenta będącego osobą prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej lub wystąpienia innego zdarzenia prawnego, w wyniku których zaistnieje następstwo prawne, następcy prawnemu beneficjenta pomoc jest przyznawana, jeżeli:
1) są spełnione warunki określone w art. 43 ust. 2 ustawy;
2) na następcę prawnego beneficjenta przeszły prawa beneficjenta nabyte w ramach realizacji tej operacji oraz inne prawa niezbędne do jej zrealizowania.
2. Wniosek następcy prawnego beneficjenta o przyznanie pomocy, zwany dalej „wnioskiem następcy”, składa się w oddziale regionalnym Agencji właściwym ze względu na miejsce realizacji operacji, w terminie 2 miesięcy od dnia zaistnienia zdarzenia określonego w ust. 1.
3. Do wniosku następcy dołącza się dokument potwierdzający fakt zaistnienia następstwa prawnego.
4. Jeżeli nie zostało zakończone postępowanie sądowe o stwierdzenie nabycia spadku albo w przedmiocie wydania europejskiego poświadczenia spadkowego, spadkobierca beneficjenta dołącza do wniosku następcy oświadczenie o trwającym postępowaniu sądowym o stwierdzenie nabycia spadku albo w przedmiocie wydania europejskiego poświadczenia spadkowego ze wskazaniem sądu prowadzącego sprawę i sygnatury akt sprawy.
5. W przypadku, o którym mowa w ust. 4, spadkobierca przekazuje Agencji niezwłocznie od dnia uprawomocnienia się postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku albo postanowienia w przedmiocie wydania europejskiego poświadczenia spadkowego odpis tego postanowienia.
6. Jeżeli z prawomocnego postanowienia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku albo zarejestrowanego aktu poświadczenia dziedziczenia, albo europejskiego poświadczenia spadkowego wynika, że uprawnionych do nabycia spadku jest więcej niż jeden spadkobierca, spadkobierca, który złożył wniosek następcy, dołącza do tego wniosku oświadczenia pozostałych spadkobierców, że wyrażają zgodę na przyznanie pomocy temu spadkobiercy.
7. W przypadku złożenia wniosku następcy po upływie terminu, o którym mowa w ust. 2, Agencja nie przyznaje pomocy, o czym informuje podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy w formie pisemnej, podając przyczynę nieprzyznania pomocy. Przepis art. 35 ust. 1 ustawy, dotyczący odmowy przyznania pomocy, stosuje się odpowiednio.
8. Do wniosku następcy i trybu jego rozpatrywania przepisy § 10, § 11 ust. 3, § 12 oraz § 16-18 stosuje się odpowiednio, z tym że termin wykonania przez Agencję czynności określonych w § 16 ust. 1 wynosi 2 miesiące i jest liczony od dnia złożenia wniosku następcy.
9. W przypadku niewykonania przez Agencję czynności określonych w § 16 ust. 1 w terminie 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku następcy, Agencja zawiadamia, w formie pisemnej, podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy o przyczynach zwłoki, wskazując nowy termin wykonania tych czynności, nie dłuższy niż 2 miesiące.
§ 26.[Zbycie całości lub części gospodarstwa po przyznaniu pomocy] 1. W razie zbycia całości lub części gospodarstwa, po przyznaniu pomocy, nabywcy gospodarstwa lub jego części pomoc jest przyznawana, na jego wniosek, po uprzednim zgłoszeniu Agencji przez beneficjenta zamiaru zbycia gospodarstwa lub jego części, jeżeli są spełnione warunki określone w art. 43 ust. 2 ustawy.
2. Agencja, w związku ze zgłoszeniem, o którym mowa w ust. 1, ustala, czy względy ekonomiczne uzasadniają zbycie gospodarstwa lub jego części w celu kontynuacji operacji i czy zbycie tego gospodarstwa nie jest sprzeczne z zapewnieniem trwałości operacji zgodnie z art. 71 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006, oraz informuje, w formie pisemnej, beneficjenta o warunkach ubiegania się o przyznanie pomocy przez nabywcę, w tym o okolicznościach faktycznych lub prawnych, wykluczających przyznanie pomocy.
3. Dokonując ustaleń, o których mowa w ust. 2, Agencja może żądać od beneficjenta przedłożenia stosownych dokumentów lub złożenia wyjaśnień.
4. Wniosek nabywcy o przyznanie pomocy, zwany dalej „wnioskiem nabywcy”, składa się w oddziale regionalnym Agencji właściwym ze względu na miejsce realizacji operacji, w terminie 2 miesięcy od dnia nabycia gospodarstwa lub jego części.
5. Do wniosku nabywcy dołącza się dokument potwierdzający nabycie gospodarstwa lub jego części.
6. W przypadku złożenia wniosku nabywcy po upływie terminu, o którym mowa w ust. 4, Agencja nie przyznaje pomocy, o czym informuje podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy w formie pisemnej, podając przyczynę nieprzyznania pomocy. Przepis art. 35 ust. 1 ustawy, dotyczący odmowy przyznania pomocy, stosuje się odpowiednio.
7. Wniosek nabywcy rozpatruje się w terminie 2 miesięcy od dnia jego złożenia.
8. Do wniosku nabywcy i trybu jego rozpatrywania przepisy § 10, § 11 ust. 3, § 12 oraz § 16-18 stosuje się odpowiednio, z tym że termin wykonania przez Agencję czynności określonych w § 16 ust. 1 wynosi 2 miesiące i jest liczony od dnia złożenia wniosku nabywcy.
9. W przypadku niewykonania przez Agencję czynności określonych w § 16 ust. 1 w terminie 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku nabywcy, Agencja zawiadamia, w formie pisemnej, podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy o przyczynach zwłoki, wskazując nowy termin wykonania tych czynności, nie dłuższy niż 2 miesiące.
§ 27.[Określenie warunków kontynuowania realizacji operacji] 1. Wysokość pomocy przyznanej następcy prawnemu beneficjenta albo nabywcy gospodarstwa lub jego części nie może przekraczać kwoty pomocy, która nie została wypłacona temu beneficjentowi.
2. Umowa zawarta z następcą prawnym beneficjenta albo nabywcą gospodarstwa lub jego części określa warunki kontynuowania realizacji operacji.
§ 28.[Przyznanie pomocy następcy prawnemu beneficjenta albo nabywcy gospodarstwa lub jego części do wysokości limitu] 1. W przypadkach określonych w § 25 i § 26 pomoc przyznaje się następcy prawnemu beneficjenta albo nabywcy gospodarstwa lub jego części do wysokości limitu, o którym mowa w § 6 ust. 1.
2. Jeżeli suma kwot pomocy wypłaconej w ramach operacji zrealizowanych przez beneficjenta i jego następcę prawnego albo nabywcę gospodarstwa beneficjenta lub jego części i kwot pomocy przyznanej w ramach operacji, których realizacja nie została jeszcze zakończona przez beneficjenta i jego następcę prawnego albo nabywcę gospodarstwa beneficjenta lub jego części, przekracza limit, o którym mowa w § 6 ust. 1, następca prawny beneficjenta albo nabywca gospodarstwa lub jego części nie zwraca pomocy wypłaconej przed dniem zaistnienia następstwa prawnego albo nabycia gospodarstwa beneficjenta lub jego części, jeżeli ten następca albo nabywca realizuje zobowiązania beneficjenta.
§ 29.[Obliczanie i oznaczanie terminów związanych z wykonywaniem czynności] Obliczania i oznaczania terminów związanych z wykonywaniem czynności w toku postępowania w sprawie o przyznanie pomocy i wypłatę środków finansowych z tytułu pomocy dokonuje się zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego dotyczącymi terminów.
§ 30.[Koszty ogólne] 1. Koszty ogólne poniesione przed dniem wejścia w życie rozporządzenia podlegają refundacji w pełnej wysokości określonej w § 5 ust. 8, jeżeli zostały:
1) poniesione od dnia 1 stycznia 2014 r.;
2) uwzględnione w oddzielnym systemie rachunkowości albo gdy do ich identyfikacji wykorzystano odpowiedni kod rachunkowy, o których mowa w art. 66 ust. 1 lit. c pkt i rozporządzenia nr 1305/2013.
2. Do przyznawania i wypłaty środków finansowych z tytułu kosztów ogólnych, o których mowa w ust. 1, przepisu § 22 ust. 2 nie stosuje się.
§ 31.[Termin udostępnienia formularza wniosku o płatność oraz wzoru umowy] W 2015 r. Agencja udostępni formularz wniosku o płatność oraz wzór umowy najpóźniej w dniu rozpoczęcia terminu składania wniosków o przyznanie pomocy.
§ 31a.[Termin na podanie do publicznej wiadomości ogłoszenia o naborze wniosków w roku 2018] 1. W 2018 r. ogłoszenie o naborze wniosków o przyznanie pomocy podaje się do publicznej wiadomości nie później niż 7 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia biegu terminu składania tych wniosków.
2. W przypadku ogłoszenia o naborze wniosków o przyznanie pomocy podanego do publicznej wiadomości w 2018 r., termin, o którym mowa w § 7 ust. 3, nie może być krótszy niż 14 i dłuższy niż 60 dni.
§ 31b.[Termin na podanie do publicznej wiadomości ogłoszenia o naborze wniosków w roku 2020] 1. W 2020 r. ogłoszenie o naborze wniosków o przyznanie pomocy podaje się do publicznej wiadomości nie później niż 7 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia biegu terminu składania tych wniosków.
2. W ogłoszeniu o naborze wniosków o przyznanie pomocy podanym do publicznej wiadomości w 2020 r., termin określony w § 7 ust. 3 nie może być krótszy niż 14 i dłuższy niż 60 dni.
§ 31c.[Średnioroczna liczba zwierząt za 2022 rok] Przy rozpatrywaniu wniosków o przyznanie pomocy, które w 2023 r. zostały złożone w ramach naboru tych wniosków rozpoczętego przed dniem 30 maja 2023 r., przy ustalaniu liczby zwierząt w gospodarstwie w przeliczeniu na DJP bierze się pod uwagę stan średnioroczny zwierząt w gospodarstwie w 2022 r., a w odniesieniu do podmiotów, które weszły w posiadanie gospodarstwa lub rozpoczęły produkcję zwierzęcą w swoim gospodarstwie w 2022 r. albo w 2023 r. - planowany stan średnioroczny zwierząt w tym gospodarstwie w okresie kolejnych 12 miesięcy, począwszy od dnia rozpoczęcia prowadzenia w nim produkcji zwierzęcej.
§ 31d.[Średnioroczna liczba zwierząt za 2023 rok] [2] Przy rozpatrywaniu wniosków o przyznanie pomocy, które w 2024 r. zostały złożone w ramach naboru tych wniosków rozpoczętego przed dniem 31 marca 2024 r., przy ustalaniu liczby zwierząt w gospodarstwie w przeliczeniu na DJP bierze się pod uwagę stan średnioroczny zwierząt w gospodarstwie w 2023 r., a w odniesieniu do podmiotów, które weszły w posiadanie gospodarstwa lub rozpoczęły produkcję zwierzęcą w swoim gospodarstwie w 2023 r. albo w 2024 r. - planowany stan średnioroczny zwierząt w tym gospodarstwie w okresie kolejnych 12 miesięcy, począwszy od dnia rozpoczęcia prowadzenia w nim produkcji zwierzęcej.
§ 32.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rozwój wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. z 2021 r. poz. 942).
Załącznik do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
z dnia 23 października 2015 r.
(uchylony)
[1] Tytuł rozporządzenia w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 5 grudnia 2018 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej na operacje typu „Inwestycje w gospodarstwach położonych na obszarach OSN” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w gospodarstwach rolnych” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz.U. poz. 2317). Zmiana weszła w życie 13 grudnia 2018 r.
[2] § 31d dodany przez § 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 7 lutego 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej na operacje typu „Inwestycje mające na celu ochronę wód przed zanieczyszczeniem azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w gospodarstwach rolnych” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz.U. poz. 159). Zmiana weszła w życie 9 lutego 2024 r.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00