Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2021-05-15
Wersja aktualna od 2021-05-15
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1)
z dnia 10 maja 2021 r.
w sprawie zakresu informacji zamieszczanych w karcie oceny pracy, karcie oceny kompetencji i karcie samooceny oraz wzorów tych kart
Na podstawie art. 16c ust. 8 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego (Dz. U. z 2021 r. poz. 268) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa:
1) zakres informacji zamieszczanych w karcie oceny pracy operatora numerów alarmowych, starszego operatora numerów alarmowych, koordynatora oraz koordynatora-trenera oraz wzór tej karty;
2) zakres informacji zamieszczanych w karcie oceny kompetencji koordynatora oraz koordynatora-trenera oraz wzór tej karty;
3) zakres informacji zamieszczanych w karcie samooceny osób, o których mowa w pkt 1, oraz wzór tej karty.
§ 2.[Karta oceny pracy] 1. Karta oceny pracy osób, o których mowa w § 1 pkt 1, zawiera:
1) informację o średniej liczbie obsłużonych zgłoszeń alarmowych;
2) informację o średnim czasie obsługi zasadnych zgłoszeń alarmowych w drodze połączeń telefonicznych do numerów alarmowych;
3) informację o średnim czasie obsługi fałszywych zgłoszeń alarmowych (głuchych lub niezasadnych) w drodze połączeń telefonicznych do numerów alarmowych;
4) informację o średnim czasie odbioru przydzielonych do osoby ocenianej zgłoszeń alarmowych;
5) informację o średniej liczbie karnych wylogowań, rozumianych jako wylogowania z systemu teleinformatycznego spowodowane przekroczeniem limitu czasu odbioru przydzielonego połączenia alarmowego;
6) informację o średnim czasie przerwy w odbiorze zgłoszeń alarmowych (parametr liczony tylko dla grupy operatorów i starszych operatorów);
7) ocenę opisową kierownika centrum lub zastępcy kierownika centrum;
8) ocenę zgodności obsługi zgłoszeń alarmowych z obowiązującymi procedurami i wytycznymi w tym zakresie, opracowywaną na podstawie odsłuchu rzeczywistych, losowo wybranych zgłoszeń alarmowych osoby ocenianej.
2. Informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 1-5, są porównywane odpowiednio do średniej centrum, w którym pracuje osoba oceniana.
3. Średnią wylicza się osobno dla operatorów numerów alarmowych, starszych operatorów numerów alarmowych, koordynatorów i koordynatorów-trenerów.
4. Średnią, o której mowa w ust. 1 pkt 1-5, wylicza się z całego okresu ocenianego.
5. W przypadku gdy co najmniej trzy z danych statystycznych, o których mowa w ust. 1 pkt 2-5, są wyższe lub niższe od średnich statystycznych centrum osoby ocenianej o ponad 15%, ocena końcowa ulega obniżeniu bądź podwyższeniu o 10%.
6. W przypadku gdy ocena po podwyższeniu przekracza 100%, przyznaje się ocenę maksymalną 100%.
7. W przypadku dokonywania oceny po raz pierwszy nie uwzględnia się informacji, o której mowa w ust. 1 pkt 6.
8. Wzór karty oceny pracy jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
§ 3.[Karta oceny kompetencji koordynatora lub koordynatora-trenera] 1. Karta oceny kompetencji koordynatora lub koordynatora-trenera zawiera:
1) ocenę obsługi zgłoszeń alarmowych w zakresie:
a) komunikatywności:
- dostosowanie poziomu komunikacji do rozmówcy,
- skuteczność w pozyskiwaniu informacji,
- asertywność,
b) zarządzania emocjami:
- zarządzanie emocjami własnymi,
- zarządzanie emocjami zgłaszającego,
c) oceny poszczególnych zgłoszeń/zdarzeń, opracowywaną na podstawie odsłuchu rzeczywistych, losowo wybranych zgłoszeń alarmowych osoby ocenianej;
2) ocenę kompetencji miękkich w zakresie:
a) sumienności,
b) umiejętności pracy w zespole,
c) zdolności komunikacyjnych,
d) decyzyjności,
e) przekazywania wiedzy.
2. Ocena kompetencji miękkich w zakresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 lit. e, dotyczy kompetencji koordynatora-trenera.
3. Wzór karty oceny kompetencji jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§ 4.[Karta samooceny] 1. Karta samooceny osób, o których mowa w § 1 pkt 1, zawiera ocenę zgodności obsługi zgłoszeń alarmowych z obowiązującymi procedurami i wytycznymi w tym zakresie, opracowywaną na podstawie odsłuchu rzeczywistych, losowo wybranych własnych zgłoszeń alarmowych osoby ocenianej.
2. Wzór karty samooceny jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
§ 5.[Forma sporządzania kart] Karta oceny pracy, karta oceny kompetencji oraz karta samooceny są sporządzane przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego umożliwiającego co najmniej losowy wybór zgłoszeń do oceny.
§ 6.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji: M. Kamiński
1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - administracja publiczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 2264).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
z dnia 10 maja 2021 r. (poz. 899)
Załącznik nr 1
WZÓR - KARTA OCENY PRACY
Załącznik nr 2
WZÓR - KARTA OCENY KOMPETENCJI
Załącznik nr 3
WZÓR - KARTA SAMOOCENY