ROZPORZĄDZENIE
INISTRA KLIMATU I ŚRODOWISKA 1)
z dnia 23 kwietnia 2021 r.
w sprawie szczegółowego sposobu funkcjonowania Państwowej Rady Ochrony Środowiska
Na podstawie art. 393 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2020 r. poz. 1219, 1378, 1565, 2127 i 2338 oraz z 2021 r. poz. 802) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa organizację i tryb działania Państwowej Rady Ochrony Środowiska, zwanej dalej "Radą".
§ 2.[Kierowanie pracami Rady] 1. Pracami Rady kieruje przewodniczący przy pomocy dwóch zastępców przewodniczącego.
2. W przypadku nieobecności przewodniczącego pracami Rady kieruje wskazany przez niego zastępca przewodniczącego.
3. Do zadań przewodniczącego należy kierowanie pracami Rady, w szczególności:
1) zwoływanie posiedzeń Rady - z własnej inicjatywy, na wniosek ministra właściwego do spraw klimatu lub zastępcy przewodniczącego;
2) przewodniczenie posiedzeniom Rady;
3) planowanie i organizowanie prac Rady, w tym ustalanie terminów i programów posiedzeń Rady, z uwzględnieniem wniosków zgłaszanych przez ministra właściwego do spraw klimatu lub zastępców przewodniczącego;
4) powierzanie osobom wchodzącym w skład Rady wykonywania określonych czynności służących realizacji zadań Rady;
5) zapraszanie - z własnej inicjatywy lub na wniosek zastępcy przewodniczącego, członka Rady lub sekretarza - specjalistów, z głosem doradczym, do udziału w pracach Rady;
6) tworzenie grup roboczych z udziałem osób wchodzących w skład Rady lub specjalistów.
§ 3.[Sekretarz Rady] 1. Sekretarz Rady kieruje pracami związanymi z obsługą biurową Rady.
2. Czynności techniczne związane z obsługą biurową Rady, w tym protokołowanie posiedzeń Rady, wykonuje pracownik komórki organizacyjnej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw klimatu, właściwej do zapewnienia obsługi biurowej Rady, wyznaczony przez dyrektora tej komórki.
§ 4.[Posiedzenia Rady] 1. Rada obraduje na posiedzeniach.
2. Zawiadomienie o terminie i miejscu posiedzenia Rady oraz program posiedzenia Rady wraz z materiałami dotyczącymi tego posiedzenia są wysyłane osobom wchodzącym w skład Rady nie później niż na 14 dni przed wyznaczonym terminem posiedzenia.
3. Osoba wchodząca w skład Rady, która nie może wziąć udziału w jej posiedzeniu, informuje o tym przewodniczącego, za pośrednictwem sekretarza, przy użyciu poczty elektronicznej.
4. Posiedzenia Rady odbywają się co najmniej raz na kwartał, w siedzibie urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw klimatu.
5. Przewodniczący może zdecydować, że posiedzenie Rady odbędzie się przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość, które zapewniają:
1) transmisję posiedzenia w czasie rzeczywistym;
2) dwustronną komunikację w czasie rzeczywistym, umożliwiającą osobom biorącym udział w posiedzeniu Rady wypowiadanie się w trakcie obrad;
3) udział w posiedzeniu wyłącznie członków Rady, zaproszonych specjalistów i pracownika, o którym mowa w § 3 ust. 2.
6. Rada może rozpatrywać sprawy, w tym wydawać opinie, w trybie obiegowym, przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. O rozpatrzeniu sprawy w trybie obiegowym decyduje przewodniczący, a w przypadku jego nieobecności - zastępujący go zastępca przewodniczącego.
7. Wymiana materiałów, dokumentów i zawiadomień, a także zaproszeń specjalistów do udziału w pracach Rady jest dokonywana przy użyciu poczty elektronicznej.
§ 5.[Uchwały Rady] 1. Rada wydaje opinie oraz przedstawia propozycje i wnioski w formie uchwał.
2. Uchwały Rady są podejmowane w głosowaniu jawnym.
3. Uchwały Rady są podejmowane zwykłą większością głosów z udziałem co najmniej połowy składu Rady.
4. W przypadku równej liczby głosów o wyniku głosowania rozstrzyga głos przewodniczącego, a w przypadku jego nieobecności - głos zastępującego go zastępcy przewodniczącego.
5. Osoba wchodząca w skład Rady, która nie zgadza się z podjętą uchwałą, może zgłosić do protokołu umotywowane zdanie odrębne.
6. Uchwałę Rady podpisuje przewodniczący i przedkłada ją niezwłocznie ministrowi właściwemu do spraw klimatu.
§ 6.[Protokołowanie posiedzeń Rady] 1. Posiedzenia Rady są protokołowane w formie pisemnej, a przebieg obrad jest rejestrowany przy użyciu urządzenia rejestrującego dźwięk.
2. Protokół posiedzenia Rady zawiera:
1) datę i czas trwania posiedzenia;
2) imię i nazwisko, tytuł naukowy oraz wskazanie podmiotu reprezentowanego - w przypadku członków Rady biorących udział w posiedzeniu;
3) imię i nazwisko - w przypadku zaproszonych specjalistów biorących udział w posiedzeniu;
4) informację na temat przebiegu obrad i rozpatrywanych spraw;
5) informację, o której mowa w § 4 ust. 3.
3. Protokół posiedzenia Rady jest podpisywany przez sekretarza i przewodniczącego, a w przypadku nieobecności przewodniczącego - przez zastępującego go zastępcę przewodniczącego.
4. Przebieg obrad Rady zarejestrowany przy użyciu urządzenia rejestrującego dźwięk jest utrwalany na nośniku danych. Nagranie dźwiękowe z przebiegu obrad Rady, utrwalone na nośniku danych, podlega zniszczeniu niezwłocznie po podpisaniu protokołu.
5. Protokoły posiedzeń Rady są przechowywane w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw klimatu przez okres 5 lat, licząc od dnia podpisania protokołu.
§ 7.[Przepisy uchylone] Traci moc rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 5 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowego sposobu funkcjonowania Państwowej Rady Ochrony Środowiska (Dz. U. poz. 702).
§ 8.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Klimatu i Środowiska: M. Kurtyka
1) Minister Klimatu i Środowiska kieruje działem administracji rządowej - klimat, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Klimatu i Środowiska (Dz. U. poz. 1720 i 2004).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00