Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2021-05-13
Wersja aktualna od 2021-05-13
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 23 kwietnia 2021 r.
w sprawie przyznawania pomocy finansowej na kształcenie weterana poszkodowanego-funkcjonariusza Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i weterana poszkodowanego-funkcjonariusza Agencji Wywiadu zwolnionych ze służby
Na podstawie art. 28 ust. 7 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa (Dz. U. z 2020 r. poz. 2055) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa:
1) szczegółowe warunki i tryb przyznawania zwolnionemu ze służby weteranowi poszkodowanemu-funkcjonariuszowi Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, zwanej dalej "ABW", i weteranowi poszkodowanemu-funkcjonariuszowi Agencji Wywiadu, zwanej dalej "AW", pomocy finansowej na jedną z form kształcenia:
a) studia pierwszego stopnia,
b) studia drugiego stopnia,
c) jednolite studia magisterskie,
d) studia podyplomowe
- zwanej dalej "pomocą finansową";
2) właściwość podmiotów w zakresie przyznawania pomocy finansowej;
3) sposób i termin wypłaty pomocy finansowej;
4) szczegółowe warunki zawieszania udzielania pomocy finansowej oraz zwrotu kosztów kształcenia.
§ 2.[Wniosek o przyznanie pomocy finansowej] Wniosek o przyznanie pomocy finansowej składa do dnia 30 września roku, w którym zaczyna się rok akademicki, w którym pomoc finansowa ma być przyznana:
1) weteran poszkodowany-funkcjonariusz ABW - do Szefa ABW;
2) weteran poszkodowany-funkcjonariusz AW - do Szefa AW.
§ 3.[Tryb przyznania pomocy finansowej] Pomoc finansową przyznaje w drodze decyzji administracyjnej:
1) Szef ABW - weteranowi poszkodowanemu-funkcjonariuszowi ABW;
2) Szef AW - weteranowi poszkodowanemu-funkcjonariuszowi AW.
§ 4.[Sposób wypłaty pomocy finansowej] 1. Pomoc finansowa jest wypłacana w sposób określony we wniosku o jej przyznanie:
1) weteranowi poszkodowanemu-funkcjonariuszowi ABW przez jednostkę organizacyjną ABW właściwą w sprawach finansowych,
2) weteranowi poszkodowanemu-funkcjonariuszowi AW przez jednostkę organizacyjną AW właściwą w sprawach finansowych
- ze środków pozostających w dyspozycji odpowiednio Szefa ABW albo Szefa AW.
2. Jeżeli pomoc finansowa została przyznana przed upływem pierwszego semestru nauki w danym roku akademickim, jej wypłata następuje w dwóch ratach, w wysokości odpowiedniej do opłat za naukę ustalonych za poszczególne semestry:
1) pierwsza rata - w terminie 30 dni od dnia jej przyznania;
2) druga rata - w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia drugiego semestru nauki.
§ 5.[Zawiadomienie o przerwaniu studiów w trakcie roku akademickiego lub niepodjęciu nauki] 1. O przerwaniu studiów w trakcie roku akademickiego lub niepodjęciu nauki niezwłocznie zawiadamia:
1) weteran poszkodowany-funkcjonariusz ABW - Szefa ABW;
2) weteran poszkodowany-funkcjonariusz AW - Szefa AW.
2. W przypadku przerwania studiów wypłatę pomocy finansowej, do czasu ustania przyczyny przerwania studiów, zawiesza:
1) Szef ABW - na wniosek weterana poszkodowanego-funkcjonariusza ABW;
2) Szef AW - na wniosek weterana poszkodowanego-funkcjonariusza AW.
3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 2, dołącza się:
1) dokumenty, które uzasadniają przerwanie studiów z przyczyn, o których mowa w art. 28 ust. 5 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa, w szczególności dokumentację medyczną, oraz
2) zaświadczenie wydane przez uczelnię o urlopie od zajęć na uczelni udzielonym weteranowi poszkodowanemu-funkcjonariuszowi ABW albo weteranowi poszkodowanemu-funkcjonariuszowi AW.
4. We wniosku, o którym mowa w ust. 2, można wskazać przewidywany termin wznowienia nauki w przypadku zamiaru jej kontynuacji.
5. Wypłatę pomocy finansowej zawiesza się również w przypadku niepodjęcia nauki.
§ 6.[Zawiadomienie o nieukończeniu studiów z przyczyn, o których mowa w art. 28 ust. 6 ustawy o weteranach działań poza granicami państwa, po wydaniu decyzji o przyznaniu pomocy finansowej] 1. O nieukończeniu studiów z przyczyn, o których mowa w art. 28 ust. 6 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa, po wydaniu decyzji o przyznaniu pomocy finansowej, niezwłocznie zawiadamia:
1) weteran poszkodowany-funkcjonariusz ABW - Szefa ABW;
2) weteran poszkodowany-funkcjonariusz AW - Szefa AW.
2. Po uzyskaniu zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1, informację o wysokości zwrotu kosztów kształcenia przekazuje:
1) weteranowi poszkodowanemu-funkcjonariuszowi ABW - jednostka organizacyjna ABW właściwa w sprawach finansowych;
2) weteranowi poszkodowanemu-funkcjonariuszowi AW - jednostka organizacyjna AW właściwa w sprawach finansowych.
3. Jeżeli zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1, nastąpiło po wypłacie pierwszej lub drugiej raty pomocy finansowej, wezwanie do zwrotu kosztów kształcenia wydaje:
1) Szef ABW - weteranowi poszkodowanemu-funkcjonariuszowi ABW;
2) Szef AW - weteranowi poszkodowanemu-funkcjonariuszowi AW.
4. Zwrot kosztów kształcenia następuje na rachunek bankowy wskazany w wezwaniu, o którym mowa w ust. 3.
5. W przypadkach uzasadnionych sytuacją osobistą lub wysokością przyznanej pomocy finansowej kwota kosztów kształcenia, która podlega zwrotowi, może zostać rozłożona na raty na wniosek:
1) weterana poszkodowanego-funkcjonariusza ABW, złożony do Szefa ABW;
2) weterana poszkodowanego-funkcjonariusza AW, złożony do Szefa AW.
§ 7.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.1)
Prezes Rady Ministrów: M. Morawiecki
1) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 września 2012 r. w sprawie przyznawania pomocy finansowej na kształcenie dla weteranów poszkodowanych-funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego zwolnionych ze służby (Dz. U. poz. 1054), które na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o weteranach działań poza granicami państwa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1726) utraciło moc z dniem 11 października 2020 r.