Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2021-03-23 do 2024-05-21
Wersja archiwalna od 2021-03-23 do 2024-05-21
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 27 listopada 2019 r.
w sprawie ustanowienia Pełnomocnika Rządu do spraw Polityki Demograficznej
z dnia 27 listopada 2019 r. (Dz.U. z 2019 r., poz. 2329)
t.j. z dnia 23 marca 2021 r. (Dz.U. z 2021 r., poz. 521)
Na podstawie art. 10 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2021 r. poz. 178) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Pełnomocnik Rządu do spraw Polityki Demograficznej] 1. Ustanawia się Pełnomocnika Rządu do spraw Polityki Demograficznej, zwanego dalej „Pełnomocnikiem”.
2. Pełnomocnikiem jest sekretarz stanu albo podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej.
§ 2.[Zadania Pełnomocnika] 1. Do zadań Pełnomocnika należy:
1) przygotowanie projektu Strategii Demograficznej, zwanej dalej „projektem Strategii”, której celem jest zwiększenie dzietności i promocja tradycyjnej rodziny;
2) wdrażanie postanowień zawartych w przyjętej przez Radę Ministrów Strategii Demograficznej;
3) opiniowanie projektów aktów prawnych i innych dokumentów rządowych w zakresie ich wpływu na politykę demograficzną;
4) promowanie i upowszechnianie kultury prorodzinnej;
5) inicjowanie i opiniowanie działań mających na celu promocję dobrych praktyk sprzyjających rozwojowi rodziny, w szczególności związanych z godzeniem rodzicielstwa i pracy zawodowej.
2. W ramach zadania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, Pełnomocnik, w porozumieniu z Ministrem Rodziny i Polityki Społecznej:
1) przeprowadza analizę i dokonuje oceny rozwiązań prawnych w zakresie wpływu na dzietność i rozwój rodziny;
2) przeprowadza analizę rozwiązań stosowanych w innych krajach;
3) zleca badania i ekspertyzy związane z przygotowaniem projektu Strategii;
4) przedkłada projekt Strategii Radzie Ministrów.
§ 3.[Kompetencje Pełnomocnika] 1. Pełnomocnik wykonuje zadania, współdziałając z organami administracji rządowej, które są obowiązane do udzielania pomocy Pełnomocnikowi, w szczególności przez udostępnianie mu informacji i dokumentów, niezbędnych do realizacji jego zadań.
2. Pełnomocnik może występować do właściwych organów administracji rządowej, wskazując problemy należące do obszaru jego zainteresowań, których rozwiązanie należy do kompetencji tych organów, z wnioskiem o rozpatrzenie sprawy i zajęcie stanowiska.
3. Pełnomocnik podejmuje współpracę z organami samorządu terytorialnego i organizacjami pozarządowymi w celu właściwej realizacji powierzonych mu zadań.
§ 4.[Zespoły eksperckie i doradcze] Pełnomocnik może, po uprzednim uzgodnieniu z Ministrem Rodziny i Polityki Społecznej, powoływać zespoły eksperckie i doradcze związane z zakresem powierzonych mu zadań.
§ 5.[Analizy, oceny, wnioski, sprawozdania] Pełnomocnik, w porozumieniu z Ministrem Rodziny i Polityki Społecznej, przedstawia Radzie Ministrów:
1) analizy, oceny i wnioski wiążące się z zakresem jego działania;
2) okresowe sprawozdania ze swojej działalności.
§ 6.[Informowanie o wszystkich zagrożeniach w realizacji powierzonych zadań] Pełnomocnik informuje Prezesa Rady Ministrów o wszystkich zagrożeniach w realizacji powierzonych mu zadań.
§ 7.[Obsługa merytoryczna, organizacyjno-prawna, techniczna i kancelaryjno-biurowa Pełnomocnika] Obsługę merytoryczną, organizacyjno-prawną, techniczną i kancelaryjno-biurową Pełnomocnika zapewnia Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej.
§ 8.[Wydatki związane z działalnością Pełnomocnika] Wydatki związane z działalnością Pełnomocnika są pokrywane z budżetu państwa z części, której dysponentem jest Minister Rodziny i Polityki Społecznej.
§ 9.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.