Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2021-01-01
Wersja aktualna od 2021-01-01
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia 7 grudnia 2020 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków dokonywania zmniejszeń kwot pomocy oraz pomocy technicznej w przypadku naruszenia przepisów o zamówieniach publicznych
Na podstawie art. 43a ust. 6 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 217, 300, 695 i 1440) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków dokonywania zmniejszeń kwot pomocy oraz pomocy technicznej w przypadku naruszenia przepisów o zamówieniach publicznych] W rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 25 maja 2020 r. w sprawie szczegółowych warunków dokonywania zmniejszeń kwot pomocy oraz pomocy technicznej w przypadku naruszenia przepisów o zamówieniach publicznych (Dz. U. poz. 1028) wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 2 w ust. 2 wyrazy „załączniku nr 1” zastępuje się wyrazami „załącznikach nr 1 i 1a”;
2) tytuł załącznika nr 1 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie:
„Wskaźniki procentowe przypisane do naruszenia przepisów o zamówieniach publicznych dla postępowań o udzielenie zamówienia publicznego wszczętych od dnia 11 czerwca 2020 r. do dnia 31 grudnia 2020 r.”;
3) po załączniku nr 1 do rozporządzenia dodaje się załącznik nr 1a do rozporządzenia w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszego rozporządzenia;
4) tytuł załącznika nr 2 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie:
„Wskaźniki procentowe przypisane do naruszenia przepisów o zamówieniach publicznych dla postępowań o udzielenie zamówienia publicznego wszczętych przed dniem 11 czerwca 2020 r.”.
§ 2.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2021 r.
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi: wz. R. Bartosik
1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rozwój wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. poz. 1721 i 1928).
Załącznik do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
z dnia 7 grudnia 2020 r. (poz. 2274)
Załącznik nr 1a
WSKAŹNIKI PROCENTOWE PRZYPISANE DO NARUSZENIA PRZEPISÓW O ZAMÓWIENIACH PUBLICZNYCH DLA POSTĘPOWAŃ O UDZIELENIE ZAMÓWIENIA PUBLICZNEGO WSZCZĘTYCH OD DNIA 1 STYCZNIA 2021 R.
Lp. | Rodzaj naruszenia | Wskaźnik procentowy przypisany do stwierdzonego naruszenia | Opis naruszenia |
1 | Niedopełnienie obowiązku odpowiedniego ogłoszenia dla zamówień lub konkursów o wartościach równych lub przekraczających: 1) progi unijne, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019 oraz z 2020 r. poz. 288, 1492 i 1517), zwanej dalej „Pzp”; 2) wyrażoną w złotych równowartość kwoty określonej w art. 359 pkt 1 Pzp – w przypadku zamówień na usługi społeczne i inne szczególne usługi. | 100% | 1. Przetarg nieograniczony, przetarg ograniczony, negocjacje z ogłoszeniem, dialog konkurencyjny, partnerstwo innowacyjne – naruszenie art. 88 ust. 1 lub art. 130 ust. 1 pkt 1 Pzp przez niedopełnienie obowiązku udostępnienia ogłoszenia na stronie internetowej prowadzonego postępowania lub przekazania ogłoszenia UPUE. 2. Konkurs – naruszenie art. 88 ust. 1 lub art. 340 ust. 1 pkt 1 Pzp przez niedopełnienie obowiązku udostępnienia ogłoszenia na stronie internetowej prowadzonego postępowania lub przekazania ogłoszenia UPUE. 3. Zamówienia na usługi społeczne i inne szczególne usługi – naruszenie art. 88 ust. 1 lub art. 130 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 359 pkt 1 Pzp przez niedopełnienie obowiązku udostępnienia ogłoszenia na stronie internetowej prowadzonego postępowania lub przekazania ogłoszenia UPUE. 4. Punkty 1–3 stosuje się odpowiednio do wymienionych w tych punktach przypadków naruszeń przywołanych przepisów w powiązaniu z naruszeniem art. 29 lub art. 30, lub art. 31, lub art. 32 Pzp, które powodują, że ustalona przez zamawiającego wartość zamówienia, dynamicznego systemu zakupów, umowy ramowej lub konkursu jest poniżej progu unijnego, o którym mowa w art. 3 ust. 1 Pzp, lub wyrażonej w złotych równowartości kwoty określonej w art. 359 pkt 1 Pzp, dla których istnieje obowiązek przekazania ogłoszenia UPUE. 5. Punkty 1–3 stosuje się odpowiednio do wymienionych w tych punktach przypadków naruszeń przywołanych przepisów w powiązaniu z naruszeniem art. 24 ust. 4 lub art. 26 ust. 4, lub art. 29 ust. 2 Pzp, tj. przez bezprawne łączenie zamówień, które odrębnie udzielane wymagają zastosowania różnych przepisów Pzp, lub przez dzielenie zamówienia na odrębne zamówienia, jeżeli prowadzi to do niestosowania przepisów Pzp, chyba że jest to uzasadnione obiektywnymi przyczynami. |
2 | Niedopełnienie obowiązku odpowiedniego ogłoszenia dla zamówień lub konkursów o wartościach równych lub przekraczających: 1) progi unijne, o których mowa w art. 3 ust. 1 Pzp; 2) wyrażoną w złotych równowartość kwoty określonej w art. 359 pkt 1 Pzp – w przypadku zamówień na usługi społeczne i inne szczególne usługi. | 25% | 1. Przetarg nieograniczony, przetarg ograniczony, negocjacje z ogłoszeniem, dialog konkurencyjny, partnerstwo innowacyjne – naruszenie art. 88 ust. 1 lub art. 130 ust. 1 pkt 1 Pzp przez niedopełnienie obowiązku udostępnienia ogłoszenia na stronie internetowej prowadzonego postępowania lub przekazania ogłoszenia UPUE, przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiedniego poziomu upublicznienia umożliwiającego oferentom z innych państw członkowskich Unii Europejskiej zapoznanie się z ogłoszeniem, np. co najmniej w jeden z następujących sposobów: na stronie internetowej zamawiającego, na ogólnodostępnym portalu przeznaczonym do publikacji ogłoszeń o zamówieniach lub w prasie o zasięgu ogólnopolskim. 2. Konkurs – naruszenie art. 88 ust. 1 lub art. 340 ust. 1 pkt 1 Pzp przez niedopełnienie obowiązku udostępnienia ogłoszenia na stronie internetowej prowadzonego postępowania lub przekazania ogłoszenia UPUE, przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiedniego poziomu upublicznienia umożliwiającego oferentom z innych państw członkowskich Unii Europejskiej zapoznanie się z ogłoszeniem, np. co najmniej w jeden z następujących sposobów: na stronie internetowej zamawiającego, na ogólnodostępnym portalu przeznaczonym do publikacji ogłoszeń o zamówieniach lub w prasie o zasięgu ogólnopolskim. 3. Zamówienia na usługi społeczne i inne szczególne usługi – naruszenie art. 88 ust. 1 lub art. 130 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 359 pkt 1 Pzp przez niedopełnienie obowiązku udostępnienia ogłoszenia na stronie internetowej prowadzonego postępowania lub przekazania ogłoszenia UPUE, przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiedniego poziomu upublicznienia umożliwiającego oferentom z innych państw członkowskich Unii Europejskiej zapoznanie się z ogłoszeniem, np. co najmniej w jeden z następujących sposobów: na stronie internetowej zamawiającego, na ogólnodostępnym portalu przeznaczonym do publikacji ogłoszeń o zamówieniach lub w prasie o zasięgu ogólnopolskim. |
3 | Niedopełnienie obowiązku odpowiedniego ogłoszenia dla zamówień lub konkursów o wartościach: 1) mniejszych niż progi unijne, o których mowa w art. 3 ust. 1 Pzp; 2) określonych w art. 359 pkt 2 Pzp – w przypadku zamówień na usługi społeczne i inne szczególne usługi. | 100% | 1. Zamówienia na usługi społeczne i inne szczególne usługi – naruszenie art. 267 ust. 1 w związku z art. 359 pkt 2 Pzp przez niedopełnienie obowiązku zamieszczenia ogłoszenia o zamówieniu w BZP. 2. Tryb podstawowy – naruszenie art. 276 ust. 1 Pzp przez niedopełnienie obowiązku zamieszczenia ogłoszenia o zamówieniu w BZP. 3. Partnerstwo innowacyjne – naruszenie art. 298 ust. 1 Pzp przez niedopełnienie obowiązku zamieszczenia ogłoszenia o zamówieniu w BZP. 4. Konkurs – naruszenie art. 340 ust. 1 pkt 2 Pzp przez niedopełnienie obowiązku zamieszczenia ogłoszenia o zamówieniu w BZP. |
4 | Niedopełnienie obowiązku odpowiedniego ogłoszenia dla zamówień lub konkursów o wartościach: 1) mniejszych niż progi unijne, o których mowa w art. 3 ust. 1 Pzp; 2) określonych w art. 359 pkt 2 Pzp – w przypadku zamówień na usługi społeczne i inne szczególne usługi. | 25% | 1. Zamówienia na usługi społeczne i inne szczególne usługi – naruszenie art. 267 ust. 1 w związku z art. 359 pkt 2 Pzp przez niedopełnienie obowiązku zamieszczenia ogłoszenia o zamówieniu w BZP, przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiedniego poziomu upublicznienia umożliwiającego oferentom zapoznanie się z ogłoszeniem, np. co najmniej w jeden z następujących sposobów: w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, zwanym dalej „Dz. Urz. UE”, na stronie internetowej zamawiającego, na ogólnodostępnym portalu przeznaczonym do publikacji ogłoszeń o zamówieniach lub w prasie o zasięgu ogólnopolskim. 2. Tryb podstawowy – naruszenie art. 276 ust. 1 Pzp przez niedopełnienie obowiązku zamieszczenia ogłoszenia o zamówieniu w BZP, przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiedniego poziomu upublicznienia umożliwiającego oferentom zapoznanie się z ogłoszeniem, np. co najmniej w jeden z następujących sposobów: w Dz. Urz. UE, na stronie internetowej zamawiającego, na ogólnodostępnym portalu przeznaczonym do publikacji ogłoszeń o zamówieniach lub w prasie o zasięgu ogólnopolskim. 3. Partnerstwo innowacyjne – naruszenie art. 298 ust. 1 Pzp przez niedopełnienie obowiązku zamieszczenia ogłoszenia o zamówieniu w BZP, przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiedniego poziomu upublicznienia umożliwiającego oferentom zapoznanie się z ogłoszeniem, np. co najmniej w jeden z następujących sposobów: w Dz. Urz. UE, na stronie internetowej zamawiającego, na ogólnodostępnym portalu przeznaczonym do publikacji ogłoszeń o zamówieniach lub w prasie o zasięgu ogólnopolskim. 4. Konkurs – naruszenie art. 340 ust. 1 pkt 2 Pzp przez niedopełnienie obowiązku zamieszczenia ogłoszenia o zamówieniu w BZP, przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiedniego poziomu upublicznienia umożliwiającego oferentom zapoznanie się z ogłoszeniem, np. co najmniej w jeden z następujących sposobów: w Dz. Urz. UE, na stronie internetowej zamawiającego, na ogólnodostępnym portalu przeznaczonym do publikacji ogłoszeń o zamówieniach lub w prasie o zasięgu ogólnopolskim. |
5 | Brak uzasadnienia niedokonania podziału zamówienia na części | 5% | Naruszenie art. 91 ust. 2 Pzp przez brak zawarcia w dokumentach zamówienia powodów niedokonania podziału zamówienia na części. |
6 | Bezprawne udzielenie zamówienia w trybie negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego lub partnerstwa innowacyjnego | 25% | Naruszenie art. 153 lub art. 170, lub art. 189 Pzp przez udzielenie zamówienia odpowiednio w trybie negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego lub partnerstwa innowacyjnego bez zachowania przesłanek zastosowania tych trybów. |
10% | Naruszenie art. 153 lub art. 170, lub art. 189 Pzp przez udzielenie zamówienia odpowiednio w trybie negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego lub partnerstwa innowacyjnego bez zachowania przesłanek zastosowania tych trybów, przy jednoczesnym zapewnieniu przejrzystości, w tym uzasadnieniu zastosowania tych trybów, udziału liczby wykonawców zapewniającej konkurencję w negocjacjach z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnym lub partnerstwie innowacyjnym oraz równego traktowania tych wykonawców. | ||
7 | Bezprawne udzielenie zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia lub zamówienia z wolnej ręki | 100% | Naruszenie art. 209 ust. 1 lub art. 214 ust. 1 pkt 1–6 lub 9–14, lub art. 388 pkt 1 lub pkt 2 lit. a Pzp przez udzielenie zamówienia odpowiednio w trybie negocjacji bez ogłoszenia lub zamówienia z wolnej ręki bez zachowania przesłanek zastosowania tych trybów. |
8 | Bezprawne udzielenie zamówienia z wolnej ręki dotychczasowemu wykonawcy | 100%, przy czym za podstawę obliczenia zmniejszenia przyjmuje się wysokość kosztów kwalifikowalnych objętych bezprawnie udzielonym zamówieniem z wolnej ręki | Naruszenie art. 214 ust. 1 pkt 7 lub 8 lub ust. 2 lub 3, lub art. 388 pkt 2 lit. b lub c Pzp przez udzielenie zamówienia dotychczasowemu wykonawcy bez zachowania przesłanek określonych w tych przepisach. |
9 | Konflikt interesów | 100% | Naruszenie art. 56 ust. 1 lub 2, lub 4, lub 5, lub 7 Pzp przez zaniechanie obowiązku wyłączenia z postępowania osób, wobec których istnieją wątpliwości co do ich bezstronności i obiektywizmu, lub przez złożenie fałszywego oświadczenia o braku istnienia podstaw do wyłączenia tych osób, lub przez zaniechanie powtórzenia w postępowaniu czynności podjętych przez osobę podlegającą wyłączeniu, chyba że pomimo złożenia fałszywego oświadczenia o braku podstaw do wyłączenia tych osób doszło do ich wyłączenia i powtórzono czynności w postępowaniu podjęte przez te osoby. |
10 | Brak pełnej informacji o warunkach udziału w postępowaniu lub kryteriach oceny ofert lub brak dodatkowych informacji | 25% | 1. Przetarg nieograniczony – naruszenie art. 134 ust. 1 pkt 5 lub 7, lub 8, lub 9, lub 18, lub ust. 2 pkt 1 Pzp przez brak zamieszczenia w specyfikacji warunków zamówienia, zwanej dalej „SWZ”, informacji o przedmiotowych środkach dowodowych lub podstaw wykluczenia, lub informacji o warunkach udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia, lub wykazu podmiotowych środków dowodowych, lub opisu kryteriów oceny ofert lub podania wag tych kryteriów lub sposobu oceny ofert. 2. Przetarg ograniczony – naruszenie art. 134 ust. 1 pkt 5 lub 7, lub 8, lub 9, lub 18, lub ust. 2 pkt 1 w związku z art. 142 ust. 1 lub 2 Pzp przez brak zamieszczenia w SWZ informacji o przedmiotowych środkach dowodowych lub podstaw wykluczenia, lub informacji o warunkach udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia, lub wykazu podmiotowych środków dowodowych, lub opisu kryteriów oceny ofert lub podania wag tych kryteriów lub sposobu oceny ofert. 3. Negocjacje z ogłoszeniem – naruszenie art. 134 ust. 1 pkt 5 lub 7, lub 8, lub 9, lub 18, lub ust. 2 pkt 1 w związku z art. 167 ust. 3 Pzp przez brak zamieszczenia w SWZ informacji o przedmiotowych środkach dowodowych lub podstaw wykluczenia, lub informacji o warunkach udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia, lub wykazu podmiotowych środków dowodowych, lub opisu kryteriów oceny ofert lub podania wag tych kryteriów lub sposobu oceny ofert lub naruszenie art. 156 ust. 1 pkt 6 lub 7, lub 8, lub 9, lub 10 Pzp przez brak zamieszczenia w opisie potrzeb i wymagań informacji o przedmiotowych środkach dowodowych, o ile zamawiający wymaga ich złożenia wraz z ofertą wstępną, lub minimalnych wymagań dotyczących opisu przedmiotu zamówienia lub realizacji zamówienia, niepodlegających negocjacjom, które muszą spełniać wszystkie oferty, lub opisu kryteriów oceny ofert lub podania wag tych kryteriów lub sposobu oceny ofert, lub podstaw wykluczenia, lub informacji o warunkach udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, lub informacji o podmiotowych środkach dowodowych, w tym o etapach postępowania o udzielenie zamówienia, na których wykonawcy będą obowiązani do składania wszystkich lub niektórych podmiotowych środków dowodowych. 4. Dialog konkurencyjny – naruszenie art. 134 ust. 1 pkt 5 lub 7, lub 8, lub 9, lub 18, lub ust. 2 pkt 1 w związku z art. 185 ust. 2 Pzp przez brak zamieszczenia w SWZ informacji o przedmiotowych środkach dowodowych lub podstaw wykluczenia, lub informacji o warunkach udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia, lub wykazu podmiotowych środków dowodowych, lub opisu kryteriów oceny ofert lub podania wag tych kryteriów lub sposobu oceny ofert lub naruszenie art. 156 ust. 1 pkt 9 lub 10 w związku z art. 174 ust. 1, lub naruszenie art. 174 ust. 2 pkt 4 Pzp przez brak zamieszczenia w opisie potrzeb i wymagań podstaw wykluczenia lub informacji o warunkach udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, lub informacji o podmiotowych środkach dowodowych, w tym o etapach postępowania o udzielenie zamówienia, na których wykonawcy będą obowiązani do składania wszystkich lub niektórych podmiotowych środków dowodowych, lub opisu kryteriów, którymi zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty, lub podania wag tych kryteriów lub sposobu oceny ofert, a jeżeli przypisanie wag nie jest możliwe na etapie wszczęcia postępowania z obiektywnych przyczyn, brak wskazania kryteriów oceny ofert w kolejności od najważniejszego do najmniej ważnego, lub naruszenie art. 177 ust. 2 Pzp przez brak zawarcia w ogłoszeniu o zamówieniu lub w opisie potrzeb i wymagań kryteriów selekcji, które zamawiający zamierza stosować w celu ograniczenia liczby wykonawców zaproszonych do dialogu, lub brak podania minimalnej liczby wykonawców, których zaprosi do dialogu. 5. Partnerstwo innowacyjne – naruszenie art. 156 ust. 1 pkt 6 lub 9, lub 10 w związku z art. 192 ust. 1 lub naruszenie art. 192 ust. 2 pkt 2 lub 5, lub 6 Pzp przez brak zamieszczenia w opisie potrzeb i wymagań informacji o przedmiotowych środkach dowodowych, o ile zamawiający wymaga ich złożenia wraz z ofertą wstępną, lub podstaw wykluczenia, lub informacji o warunkach udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, lub informacji o podmiotowych środkach dowodowych, w tym o etapach postępowania o udzielenie zamówienia, na których wykonawcy będą obowiązani do składania wszystkich lub niektórych podmiotowych środków dowodowych, lub informacji, które elementy opisu potrzeb i wymagań stanowią minimalne wymagania, niepodlegające negocjacjom, jakie muszą spełniać wszystkie oferty, lub zasad, na jakich nastąpi wybór partnera lub partnerów, lub kryteriów, którymi zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty, lub podania wag tych kryteriów, a jeżeli przypisanie wag nie jest możliwe na etapie wszczęcia postępowania z obiektywnych przyczyn, brak wskazania kryteriów oceny ofert w kolejności od najważniejszego do najmniej ważnego, lub naruszenie art. 156 ust. 1 pkt 6 w związku z art. 202 ust. 2, lub naruszenie art. 202 ust. 3 pkt 1 lub 2 Pzp przez brak zamieszczenia w opisie potrzeb i wymagań informacji o przedmiotowych środkach dowodowych, o ile zamawiający wymaga ich złożenia wraz z ofertą wstępną, lub opisu kryteriów, którymi zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty, lub podania wag tych kryteriów, lub informacji o podmiotowych środkach dowodowych, które należy załączyć do oferty, jeżeli zamawiający przewiduje wymóg składania wybranych lub wszystkich podmiotowych środków dowodowych na etapie składania ofert. 6. Tryb podstawowy – naruszenie art. 281 ust. 1 pkt 15 lub 17, lub ust. 2 pkt 1 lub 2, lub 3 Pzp przez brak zamieszczenia w SWZ podstaw wykluczenia lub opisu kryteriów oceny ofert lub podania wag tych kryteriów lub sposobu oceny ofert, lub informacji o warunkach udziału w postępowaniu, jeżeli zamawiający je przewiduje, lub informacji o podmiotowych środkach dowodowych, jeżeli zamawiający będzie wymagał ich złożenia, lub art. 282 Pzp przez brak zamieszczenia w opisie potrzeb i wymagań podstaw wykluczenia lub informacji o warunkach udziału w postępowaniu, jeżeli zamawiający je przewiduje, lub informacji o podmiotowych środkach dowodowych, jeżeli zamawiający będzie wymagał ich złożenia, lub opisu kryteriów oceny ofert, którymi będzie się kierował przy wyborze oferty, lub podania wag tych kryteriów lub sposobu oceny ofert, a jeżeli przypisanie wag nie jest możliwe na etapie wszczęcia postępowania z obiektywnych przyczyn, brak wskazania kryteriów oceny ofert w kolejności od najważniejszego do najmniej ważnego. |
10% | 1. Przetarg nieograniczony – naruszenie art. 134 ust. 1 pkt 5 lub 7, lub 8, lub 9, lub 18, lub ust. 2 pkt 1 Pzp przez zamieszczenie w SWZ niewystarczająco szczegółowych informacji o przedmiotowych środkach dowodowych lub podstaw wykluczenia, lub informacji o warunkach udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia, lub wykazu podmiotowych środków dowodowych, lub opisu kryteriów oceny ofert lub podanie niewystarczająco szczegółowych wag tych kryteriów lub sposobu oceny ofert. 2. Przetarg ograniczony – naruszenie art. 134 ust. 1 pkt 5 lub 7, lub 8, lub 9, lub 18, lub ust. 2 pkt 1 w związku z art. 142 ust. 1 lub 2 Pzp przez zamieszczenie w SWZ niewystarczająco szczegółowych informacji o przedmiotowych środkach dowodowych lub podstaw wykluczenia, lub informacji o warunkach udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia, lub wykazu podmiotowych środków dowodowych, lub opisu kryteriów oceny ofert lub podanie niewystarczająco szczegółowych wag tych kryteriów lub sposobu oceny ofert. 3. Negocjacje z ogłoszeniem – naruszenie art. 134 ust. 1 pkt 5 lub 7, lub 8, lub 9, lub 18, lub ust. 2 pkt 1 w związku z art. 167 ust. 3 Pzp przez zamieszczenie w SWZ niewystarczająco szczegółowych informacji o przedmiotowych środkach dowodowych lub podstaw wykluczenia, lub informacji o warunkach udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia, lub wykazu podmiotowych środków dowodowych, lub opisu kryteriów oceny ofert lub podanie niewystarczająco szczegółowych wag tych kryteriów lub sposobu oceny ofert lub naruszenie art. 156 ust. 1 pkt 6 lub 7, lub 8, lub 9, lub 10 Pzp przez zamieszczenie w opisie potrzeb i wymagań niewystarczająco szczegółowych informacji o przedmiotowych środkach dowodowych, o ile zamawiający wymaga ich złożenia wraz z ofertą wstępną, lub minimalnych wymagań dotyczących opisu przedmiotu zamówienia lub realizacji zamówienia, niepodlegających negocjacjom, które muszą spełniać wszystkie oferty, lub opisu kryteriów oceny ofert lub podanie niewystarczająco szczegółowych wag tych kryteriów lub sposobu oceny ofert, lub podstaw wykluczenia, lub informacji o warunkach udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, lub informacji o podmiotowych środkach dowodowych, w tym o etapach postępowania o udzielenie zamówienia, na których wykonawcy będą obowiązani do składania wszystkich lub niektórych podmiotowych środków dowodowych. 4. Dialog konkurencyjny – naruszenie art. 134 ust. 1 pkt 5 lub 7, lub 8, lub 9, lub 18, lub ust. 2 pkt 1 w związku z art. 185 ust. 2 Pzp przez zamieszczenie w SWZ niewystarczająco szczegółowych informacji o przedmiotowych środkach dowodowych lub podstaw wykluczenia, lub informacji o warunkach udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia, lub wykazu podmiotowych środków dowodowych, lub opisu kryteriów oceny ofert lub podanie niewystarczająco szczegółowych wag tych kryteriów lub sposobu oceny ofert lub naruszenie art. 156 ust. 1 pkt 9 lub 10 w związku z art. 174 ust. 1, lub naruszenie art. 174 ust. 2 pkt 4 Pzp przez zamieszczenie w opisie potrzeb i wymagań niewystarczająco szczegółowych podstaw wykluczenia lub informacji o warunkach udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, lub informacji o podmiotowych środkach dowodowych, w tym o etapach postępowania o udzielenie zamówienia, na których wykonawcy będą obowiązani do składania wszystkich lub niektórych podmiotowych środków dowodowych, lub opisu kryteriów, którymi zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty, lub podanie niewystarczająco szczegółowych wag tych kryteriów lub sposobu oceny ofert, a jeżeli przypisanie wag nie jest możliwe na etapie wszczęcia postępowania z obiektywnych przyczyn, wskazanie niewystarczająco szczegółowych kryteriów oceny ofert w kolejności od najważniejszego do najmniej ważnego, lub naruszenie art. 177 ust. 2 Pzp przez zawarcie w ogłoszeniu o zamówieniu lub w opisie potrzeb i wymagań niewystarczająco szczegółowych kryteriów selekcji, które zamawiający zamierza stosować w celu ograniczenia liczby wykonawców zaproszonych do dialogu, lub podanie niewystarczająco szczegółowych informacji o minimalnej liczbie wykonawców, których zaprosi do dialogu. 5. Partnerstwo innowacyjne – naruszenie art. 156 ust. 1 pkt 6 lub 9, lub 10 w związku z art. 192 ust. 1 lub naruszenie art. 192 ust. 2 pkt 2 lub 5, lub 6 Pzp przez zamieszczenie w opisie potrzeb i wymagań niewystarczająco szczegółowych informacji o przedmiotowych środkach dowodowych, o ile zamawiający wymaga ich złożenia wraz z ofertą wstępną, lub podstaw wykluczenia, lub informacji o warunkach udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, lub informacji o podmiotowych środkach dowodowych, w tym o etapach postępowania o udzielenie zamówienia, na których wykonawcy będą obowiązani do składania wszystkich lub niektórych podmiotowych środków dowodowych, lub informacji, które elementy opisu potrzeb i wymagań stanowią minimalne wymagania, niepodlegające negocjacjom, jakie muszą spełniać wszystkie oferty, lub zasad, na jakich nastąpi wybór partnera lub partnerów, lub kryteriów, którymi zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty, lub podanie niewystarczająco szczegółowych wag tych kryteriów, a jeżeli przypisanie wag nie jest możliwe na etapie wszczęcia postępowania z obiektywnych przyczyn, wskazanie niewystarczająco szczegółowych kryteriów oceny ofert w kolejności od najważniejszego do najmniej ważnego, lub naruszenie art. 156 ust. 1 pkt 6 w związku z art. 202 ust. 2, lub naruszenie art. 202 ust. 3 pkt 1 lub 2 Pzp przez zamieszczenie w opisie potrzeb i wymagań niewystarczająco szczegółowych informacji o przedmiotowych środkach dowodowych, o ile zamawiający wymaga ich złożenia wraz z ofertą wstępną, lub opisu kryteriów, którymi zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty, lub podanie niewystarczająco szczegółowych wag tych kryteriów, lub informacji o podmiotowych środkach dowodowych, które należy załączyć do oferty, jeżeli zamawiający przewiduje wymóg składania wybranych lub wszystkich podmiotowych środków dowodowych na etapie składania ofert. 6. Tryb podstawowy – naruszenie art. 281 ust. 1 pkt 15 lub 17, lub ust. 2 pkt 1 lub 2, lub 3, lub ust. 3 Pzp przez zamieszczenie w SWZ niewystarczająco szczegółowych podstaw wykluczenia lub opisu kryteriów oceny ofert lub podanie niewystarczająco szczegółowych wag tych kryteriów lub sposobu oceny ofert, lub informacji o warunkach udziału w postępowaniu, jeżeli zamawiający je przewiduje, lub informacji o podmiotowych środkach dowodowych, jeżeli zamawiający będzie wymagał ich złożenia, lub niewystarczająco szczegółowych informacji o możliwości ograniczenia liczby wykonawców lub naruszenie art. 282 Pzp przez zawarcie w opisie potrzeb i wymagań niewystarczająco szczegółowych podstaw wykluczenia lub informacji o warunkach udziału w postępowaniu, jeżeli zamawiający je przewiduje, lub informacji o podmiotowych środkach dowodowych, jeżeli zamawiający będzie wymagał ich złożenia, lub opisu kryteriów oceny ofert, którymi będzie się kierował przy wyborze oferty, lub podanie niewystarczająco szczegółowych wag tych kryteriów lub sposobu oceny ofert, a jeżeli przypisanie wag nie jest możliwe na etapie wszczęcia postępowania z obiektywnych przyczyn, brak wskazania kryteriów oceny ofert w kolejności od najważniejszego do najmniej ważnego. 7. Naruszenie art. 134 ust. 1 pkt 2 lub art. 134 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 142 ust. 1, lub art. 134 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 167 ust. 3, lub art. 134 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 185 ust. 2, lub art. 135 ust. 6, lub art. 143 ust. 1, lub art. 150 ust. 1 pkt 3 lub ust. 2, lub art. 156 ust. 1 pkt 2, lub art. 156 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 174 ust. 1, lub art. 156 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 192 ust. 1, lub art. 156 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 202 ust. 2, lub art. 157, lub art. 161 ust. 1 pkt 3 lub ust. 2, lub art. 167 ust. 4, lub art. 168 ust. 2 pkt 2, lub art. 175, lub art. 179 ust. 1 pkt 3 lub ust. 2, lub art. 185 ust. 3, lub art. 186 ust. 2 pkt 2, lub art. 192 ust. 4, lub art. 195 ust. 4, lub art. 203 ust. 2 pkt 2 lub ust. 4, lub art. 281 ust. 1 pkt 2, lub art. 284 ust. 6, lub art. 295 ust. 1 pkt 2 lub ust. 4, lub art. 303 ust. 2, lub art. 334, lub art. 341 ust. 2 Pzp przez brak przekazania lub udostępnienia wykonawcom treści zapytań wraz z wyjaśnieniami. | ||
11 | Stosowanie dyskryminacyjnych kryteriów wykluczenia lub warunków udziału w postępowaniu, lub opisu przedmiotu zamówienia, lub wymagań związanych z realizacją zamówienia, lub kryteriów oceny ofert lub specyfikacji technicznej | 25% | Naruszenie art. 94 lub art. 95, lub art. 96, lub art. 99, lub art. 100, lub art. 101, lub art. 102, lub art. 103, lub art. 104, lub art. 105, lub art. 108, lub art. 109, lub art. 112, lub art. 113, lub art. 114, lub art. 115, lub art. 116, lub art. 117, lub art. 118, lub art. 119, lub art. 121, lub art. 124, lub art. 125, lub art. 239, lub art. 240, lub art. 241, lub art. 242, lub art. 243, lub art. 245, lub art. 246 w związku z art. 16 Pzp przez określenie dyskryminacyjnych kryteriów wykluczenia lub warunków udziału w postępowaniu, lub opisu przedmiotu zamówienia, lub wymagań związanych z realizacją zamówienia, lub kryteriów oceny ofert, lub specyfikacji technicznej, w szczególności polegających na wymaganiu od oferentów, aby w momencie składania oferty posiadali zakład lub przedstawiciela, lub doświadczenie lub kwalifikacje, lub sprzęt z danego kraju lub województwa, lub powiatu, lub gminy (preferencje krajowe, regionalne lub lokalne). |
10% | Naruszenie art. 94 lub art. 95, lub art. 96, lub art. 99, lub art. 100, lub art. 101, lub art. 102, lub art. 103, lub art. 104, lub art. 105, lub art. 108, lub art. 109, lub art. 112, lub art. 113, lub art. 114, lub art. 115, lub art. 116, lub art. 117, lub art. 118, lub art. 119, lub art. 121, lub art. 124, lub art. 125, lub art. 239, lub art. 240, lub art. 241, lub art. 242, lub art. 243, lub art. 245, lub art. 246 w związku z art. 16 Pzp przez określenie dyskryminacyjnych kryteriów wykluczenia lub warunków udziału w postępowaniu, lub opisu przedmiotu zamówienia, lub wymagań związanych z realizacją zamówienia, lub kryteriów oceny ofert, lub specyfikacji technicznej, w szczególności polegających na wymaganiu od oferentów, aby w momencie składania oferty posiadali zakład lub przedstawiciela, lub doświadczenie lub kwalifikacje, lub sprzęt z danego kraju lub województwa, lub powiatu, lub gminy (preferencje krajowe, regionalne lub lokalne), przy jednoczesnym zapewnieniu minimalnego poziomu konkurencji, tj. gdy otrzymano i przyjęto od pewnej liczby wykonawców oferty, które potwierdziły spełnienie przez tych wykonawców warunków udziału w postępowaniu. | ||
12 | Stosowanie innych niż dyskryminacyjne kryteriów wykluczenia lub warunków udziału w postępowaniu, lub opisu przedmiotu zamówienia, lub wymagań związanych z realizacją zamówienia, lub kryteriów oceny ofert, lub specyfikacji technicznej ograniczających wykonawcom dostęp do postępowania o udzielenie zamówienia | 25% | Naruszenie art. 94 lub art. 95, lub art. 96, lub art. 99, lub art. 100, lub art. 101, lub art. 102, lub art. 103, lub art. 104, lub art. 105, lub art. 108, lub art. 109, lub art. 110, lub art. 111, lub art. 112, lub art. 113, lub art. 114, lub art. 115, lub art. 116, lub art. 117, lub art. 118, lub art. 119, lub art. 121, lub art. 122, lub art. 123, lub art. 124, lub art. 125, lub art. 239, lub art. 240, lub art. 241, lub art. 242, lub art. 243, lub art. 245, lub art. 246 w związku z art. 16 Pzp przez takie określenie innych niż dyskryminacyjne kryteriów wykluczenia lub warunków udziału w postępowaniu, lub opisu przedmiotu zamówienia, lub wymagań związanych z realizacją zamówienia, lub kryteriów oceny ofert, lub specyfikacji technicznej – obejmujących nieuzasadnione preferencje krajowe, regionalne lub lokalne – które doprowadziło do sytuacji, w której tylko jeden wykonawca mógł złożyć ofertę, czego nie uzasadnia specyfikacja techniczna danego zamówienia, lub określono minimalny poziomom zdolności w odniesieniu do konkretnego zamówienia w sposób oczywiście niezwiązany z przedmiotem zamówienia. |
10% | Naruszenie art. 94 lub art. 95, lub art. 96, lub art. 99, lub art. 100, lub art. 101, lub art. 102, lub art. 103, lub art. 104, lub art. 105, lub art. 108, lub art. 109, lub art. 110, lub art. 111, lub art. 112, lub art. 113, lub art. 114, lub art. 115, lub art. 116, lub art. 117, lub art. 118, lub art. 119, lub art. 121, lub art. 122, lub art. 123, lub art. 124, lub art. 125, lub art. 239, lub art. 240, lub art. 241, lub art. 242, lub art. 243, lub art. 245, lub art. 246 w związku z art. 16 Pzp przez określenie innych niż dyskryminacyjne kryteriów wykluczenia lub warunków udziału w postępowaniu, lub opisu przedmiotu zamówienia, lub wymagań związanych z realizacją zamówienia, lub kryteriów oceny ofert, lub specyfikacji technicznej – obejmujących nieuzasadnione preferencje krajowe, regionalne lub lokalne – które w inny sposób ograniczają wykonawcom dostęp do konkretnego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. | ||
5% | Naruszenie art. 94 lub art. 95, lub art. 96, lub art. 99, lub art. 100, lub art. 101, lub art. 102, lub art. 103, lub art. 104, lub art. 105, lub art. 108, lub art. 109, lub art. 110, lub art. 111, lub art. 112, lub art. 113, lub art. 114, lub art. 115, lub art. 116, lub art. 117, lub art. 118, lub art. 119, lub art. 121, lub art. 122, lub art. 123, lub art. 124, lub art. 125, lub art. 239, lub art. 240, lub art. 241, lub art. 242, lub art. 243, lub art. 245, lub art. 246 w związku z art. 16 Pzp przez określenie innych niż dyskryminacyjne kryteriów wykluczenia lub warunków udziału w postępowaniu, lub opisu przedmiotu zamówienia, lub wymagań związanych z realizacją zamówienia, lub kryteriów oceny ofert, lub specyfikacji technicznej – obejmujących nieuzasadnione preferencje krajowe, regionalne lub lokalne – przy jednoczesnym zapewnieniu minimalnego poziomu konkurencji, tj. gdy otrzymano i przyjęto od pewnej liczby wykonawców oferty, które potwierdziły spełnienie przez tych wykonawców warunków udziału w postępowaniu. | ||
13 | Wyznaczenie terminów składania ofert, ofert wstępnych lub ofert ostatecznych, lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu krótszych niż przewidziane we właściwych procedurach jako minimalne albo zastosowanie procedury przyspieszonej bez wystąpienia przesłanek jej stosowania | 100% – w przypadku gdy skrócenie terminu ≥ 85% terminu przewidzianego w Pzp lub limit czasowy jest krótszy niż 5 dni od limitu czasowego przewidzianego w Pzp, 25% – w przypadku gdy skrócenie terminu ≥ 50% terminu przewidzianego w Pzp, 10% – w przypadku gdy skrócenie terminu ≥ 30% terminu przewidzianego w Pzp, 5% – w pozostałych przypadkach | 1. Przetarg nieograniczony – naruszenie art. 138 lub art. 378 ust. 2 Pzp przez wyznaczenie terminów składania ofert krótszych niż terminy przewidziane w Pzp. 2. Przetarg ograniczony – naruszenie art. 144 lub art. 151, lub art. 379 ust. 3 pkt 1 lub 2 Pzp przez wyznaczenie terminów składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub terminów składania ofert krótszych niż terminy przewidziane w Pzp. 3. Negocjacje z ogłoszeniem – naruszenie art. 158 ust. 1 lub art. 162, lub art. 381 ust. 3 pkt 1 lub 2 Pzp przez wyznaczenie terminów składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert wstępnych krótszych niż terminy przewidziane w Pzp. 4. Dialog konkurencyjny – naruszenie art. 176 ust. 1 lub art. 384 pkt 1 Pzp przez wyznaczenie terminów składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu krótszych niż terminy przewidziane w Pzp. 5. Partnerstwo innowacyjne – naruszenie art. 194 ust. 1 lub art. 196, lub art. 299, lub art. 384 pkt 1 Pzp przez wyznaczenie terminów składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert wstępnych krótszych niż terminy przewidziane w Pzp. 6. Tryb podstawowy – naruszenie art. 283 lub art. 296 Pzp przez wyznaczenie terminów składania ofert lub ofert ostatecznych krótszych niż terminy przewidziane w Pzp. 7. Naruszenie art. 131 lub art. 283, lub art. 296, lub art. 299 ust. 2, lub art. 314 ust. 4 pkt 2, lub art. 314 ust. 4 pkt 2 w związku z art. 362 pkt 2 Pzp przez nieuwzględnienie, przy wyznaczeniu terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert wstępnych, lub ofert, lub ofert ostatecznych, złożoności zamówienia i specyfiki przedmiotu zamówienia oraz czasu niezbędnego do ich przygotowania i złożenia. |
14 | Wyznaczenie terminów składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu krótszych niż przewidziane we właściwych procedurach jako minimalne w przypadku wprowadzania istotnych zmian w treści ogłoszenia o zamówieniu lub dokumentach zamówienia | 10% – w przypadku gdy skrócenie terminu ≥ 30% terminu przewidzianego w Pzp | Naruszenie art. 90 ust. 2 lub art. 137 ust. 6, lub art. 143 ust. 5, lub art. 271 ust. 2 lub 3, lub art. 286 ust. 3 lub 4 Pzp przez nieprzedłużenie terminów składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo terminu składania ofert zgodnie z tymi przepisami w przypadku zmiany istotnych elementów ogłoszenia lub dokumentów zamówienia. |
15 | Niedozwolona zmiana SWZ | 10% | Naruszenie art. 137 ust. 1 lub 2, lub 3, lub 4, lub art. 143 ust. 4, lub art. 286 Pzp przez zmianę treści SWZ lub opisu potrzeb i wymagań po upływie terminu składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo przed upływem terminu składnia ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu bez wymaganej zmiany ogłoszenia o zamówieniu lub bez wymaganego udostępnienia zmienionych dokumentów zamówienia. |
5% | Naruszenie art. 137 ust. 1 lub 2, lub 3, lub 4, lub art. 143 ust. 4, lub art. 286 Pzp przez zmianę treści SWZ lub opisu potrzeb i wymagań po upływie terminu składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo przed upływem terminu składnia ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu bez wymaganej zmiany ogłoszenia o zamówieniu lub bez wymaganego udostępnienia zmienionych dokumentów zamówienia, przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiedniego poziomu upublicznienia informacji o tej zmianie, umożliwiającego oferentom zapoznanie się ze zmianą SWZ lub opisu potrzeb i wymagań, w szczególności: na stronie internetowej prowadzonego postępowania, na stronie internetowej zamawiającego, na ogólnodostępnym portalu przeznaczonym do publikacji ogłoszeń o zamówieniach lub w prasie o zasięgu ogólnopolskim. | ||
16 | Niedopełnienie obowiązków związanych z udostępnianiem SWZ lub opisu potrzeb i wymagań | 25% – w przypadku gdy czas na zapoznanie się wykonawcy z dokumentacją jest ≤ 5 dni lub w przypadku gdy zamawiający nie zapewnił za pomocą środków elektronicznych nieograniczonego, pełnego, bezpośredniego i bezpłatnego dostępu do SWZ, 10% – w przypadku gdy czas na zapoznanie się wykonawcy z dokumentacją został skrócony do mniej niż 50% terminu na składanie ofert przewidzianego w Pzp, 5% – w przypadku gdy czas na zapoznanie się wykonawcy z dokumentacją został skrócony do mniej niż 80% terminu na składanie ofert przewidzianego w Pzp | Naruszenie art. 61 ust. 1 lub art. 64, lub art. 65, lub art. 66, lub art. 69, lub art. 93, lub art. 133, lub art. 141, lub art. 150 ust. 1 pkt 3 lub ust. 2, lub art. 155 ust. 2, lub art. 168 ust. 2 pkt 2 lub ust. 3, lub art. 173, lub art. 186 ust. 2 pkt 2 lub ust. 3, lub art. 191 ust. 2, lub art. 212 ust. 3, lub art. 280 ust. 1 pkt 1 lub 2 lub ust. 2, lub art. 295 ust. 1 pkt 2 lub ust. 2, lub art. 298 ust. 2, lub art. 323 ust. 3 pkt 1, lub art. 370 ust. 6 pkt 8 lub 9, lub art. 375 ust. 2 pkt 4, lub art. 379 ust. 2, lub art. 381 ust. 2 Pzp. |
17 | Nieprawidłowości w zakresie podmiotowych i przedmiotowych środków dowodowych oraz oświadczeń wymaganych od wykonawców | 5% | 1. Naruszenie art. 124 lub art. 125 ust. 1, lub art. 273 Pzp przez żądanie od wykonawców podmiotowych środków dowodowych lub oświadczeń, które nie są niezbędne do przeprowadzenia postępowania. 2. Naruszenie art. 105 ust. 4 Pzp przez żądanie od wykonawców certyfikatów lub sprawozdań bez dopuszczenia innych środków dowodowych. 3. Naruszenie art. 106 Pzp przez żądanie od wykonawców przedmiotowych środków dowodowych, które nie są niezbędne do przeprowadzenia postępowania. |
18 | Naruszenie w zakresie zachowania uczciwej konkurencji | 100% | Naruszenie art. 16 lub art. 108 ust. 1 pkt 5 lub 6, lub art. 226 ust. 1 pkt 7 Pzp przez przygotowanie lub przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w sposób prowadzący do zakłócenia uczciwej konkurencji w przypadku gdy zamawiający uczestniczył w czynie nieuczciwej konkurencji. |
25% | Naruszenie art. 16 lub art. 108 ust. 1 pkt 5 lub 6, lub art. 226 ust. 1 pkt 7 Pzp przez przygotowanie lub przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w sposób prowadzący do zakłócenia uczciwej konkurencji w przypadku gdy złożenie każdej oferty stanowi czyn nieuczciwej konkurencji. | ||
10% | Naruszenie art. 16 lub art. 108 ust. 1 pkt 5 lub 6, lub art. 226 ust. 1 pkt 7 Pzp przez przygotowanie lub przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w sposób prowadzący do zakłócenia uczciwej konkurencji w przypadku gdy czyn nieuczciwej konkurencji został dokonany bez udziału zamawiającego. | ||
19 | Dyskryminacyjny opis przedmiotu zamówienia | 25% | 1. Naruszenie art. 99 ust. 4 Pzp przez opisanie przedmiotu zamówienia w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję, w szczególności przez wskazanie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia, źródła lub szczególnego procesu, który charakteryzuje produkty lub usługi dostarczane przez konkretnego wykonawcę, jeżeli mogłoby to doprowadzić do uprzywilejowania lub wyeliminowania niektórych wykonawców lub produktów lub usług. 2. Naruszenie art. 99 ust. 5 Pzp przez opisanie przedmiotu zamówienia przez wskazanie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia, źródła lub szczególnego procesu, który charakteryzuje produkty lub usługi dostarczane przez konkretnego wykonawcę, bez zachowania przesłanek określonych w tym przepisie. 3. Naruszenie art. 101 ust. 1 lub 3, lub 4 Pzp przez opisanie przedmiotu zamówienia przez odniesienie się do norm, ocen technicznych, specyfikacji technicznych i systemów referencji technicznych bez dopuszczenia rozwiązań równoważnych lub z naruszeniem kolejności przewidzianej w Pzp. 4. Naruszenie art. 104 Pzp przez żądanie w opisie przedmiotu zamówienia określonej etykiety bez zachowania warunków tego żądania. |
0% | 1. Naruszenie art. 99 ust. 4 Pzp przez opisanie przedmiotu zamówienia w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję, w szczególności przez wskazanie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia, źródła lub szczególnego procesu, który charakteryzuje produkty lub usługi dostarczane przez konkretnego wykonawcę, jeżeli mogłoby to doprowadzić do uprzywilejowania lub wyeliminowania niektórych wykonawców lub produktów lub usług, przy jednoczesnym zapewnieniu takiego poziomu konkurencji, w wyniku którego pewna liczba wykonawców złożyła oferty, które zostały zaakceptowane i potwierdziły spełnienie przez tych wykonawców warunków udziału w postępowaniu. 2. Naruszenie art. 99 ust. 5 Pzp przez opisanie przedmiotu zamówienia przez wskazanie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia, źródła lub szczególnego procesu, który charakteryzuje produkty lub usługi dostarczane przez konkretnego wykonawcę, tak że mogłoby to doprowadzić do uprzywilejowania lub wyeliminowania niektórych wykonawców lub produktów lub usług, bez zachowania przesłanek określonych w tym przepisie, przy jednoczesnym zapewnieniu takiego poziomu konkurencji, w wyniku którego pewna liczba wykonawców złożyła oferty, które zostały zaakceptowane i potwierdziły spełnienie przez tych wykonawców warunków udziału w postępowaniu. 3. Naruszenie art. 101 ust. 1 lub 3, lub 4 Pzp przez opisanie przedmiotu zamówienia przez odniesienie się do norm, ocen technicznych, specyfikacji technicznych i systemów referencji technicznych bez dopuszczenia rozwiązań równoważnych lub z naruszeniem kolejności przewidzianej w Pzp, przy jednoczesnym zapewnieniu takiego poziomu konkurencji, w wyniku którego pewna liczba wykonawców złożyła oferty, które zostały zaakceptowane i potwierdziły spełnienie przez tych wykonawców warunków udziału w postępowaniu. 4. Naruszenie art. 104 Pzp przez żądanie w opisie przedmiotu zamówienia określonej etykiety bez zachowania warunków tego żądania, przy jednoczesnym zapewnieniu takiego poziomu konkurencji, w wyniku którego pewna liczba wykonawców złożyła oferty, które zostały zaakceptowane i potwierdziły spełnienie przez tych wykonawców warunków udziału w postępowaniu. | ||
20 | Niejednoznaczny opis przedmiotu zamówienia | 10% | 1. Naruszenie art. 99 ust. 1 Pzp przez opisanie przedmiotu zamówienia w sposób niejednoznaczny i niewyczerpujący, za pomocą niedostatecznie dokładnych i niezrozumiałych określeń, nieuwzględniający wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty. 2. Naruszenie art. 99 ust. 3 Pzp przez niezastosowanie lub zastosowanie w sposób mogący utrudnić identyfikację przedmiotu zamówienia nazw i kodów określonych we Wspólnym Słowniku Zamówień. |
21 | Ograniczenie kręgu potencjalnych wykonawców | 25% | 1. Przetarg ograniczony, negocjacje z ogłoszeniem – naruszenie art. 148 ust. 1 lub art. 159 ust. 1 Pzp przez zaproszenie do składania ofert lub ofert wstępnych mniejszej liczby wykonawców niż ich minimalna liczba przewidziana w Pzp. 2. Dialog konkurencyjny – naruszenie art. 177 ust. 1 Pzp przez zaproszenie do dialogu konkurencyjnego mniejszej liczby wykonawców niż ich minimalna liczba przewidziana w Pzp. 3. Negocjacje bez ogłoszenia – naruszenie art. 210 ust. 3 Pzp przez zaproszenie do negocjacji mniejszej liczby wykonawców niż ich minimalna liczba przewidziana w Pzp. 4. Partnerstwo innowacyjne – naruszenie art. 159 w związku z art. 193 ust. 2 Pzp przez zaproszenie do składania ofert wstępnych mniejszej liczby wykonawców niż ich minimalna liczba przewidziana w Pzp. 5. Tryb podstawowy – naruszenie art. 288 ust. 1 Pzp przez zaproszenie do składania ofert mniejszej liczby wykonawców niż ich minimalna liczba przewidziana w Pzp. |
22 | Nieuzasadnione ograniczenie podwykonawstwa | 5% | Naruszenie art. 60 lub art. 121, lub art. 462 Pzp przez zastrzeżenie obowiązku osobistego wykonania zamówienia przez wykonawcę bez zachowania przesłanek tego zastrzeżenia lub przez niedopełnienie obowiązku żądania wymaganych danych. |
23 | Prowadzenie negocjacji dotyczących treści oferty | 25% | Naruszenie art. 187 lub art. 223 Pzp przez dokonywanie w toku badania i oceny ofert zmian w treści oferty w przypadku: 1) zgody zamawiającego na dokonanie zmian w ofercie, jeżeli dokonanie zmiany prowadzi do udzielenia zamówienia temu oferentowi, lub 2) przetargu nieograniczonego lub przetargu ograniczonego, gdy zamawiający negocjuje z oferentami na etapie oceny ofert, co prowadzi do znacznej modyfikacji początkowych warunków określonych w ogłoszeniu o zamówieniu lub dokumentach zamówienia. |
24 | Niedozwolona zmiana minimalnych wymagań lub kryteriów oceny ofert, lub ich wag w wyniku przeprowadzonych negocjacji | 25% | Naruszenie art. 164 lub art. 199, lub art. 278, lub art. 279, lub art. 381 ust. 8 Pzp przez zmianę minimalnych wymagań lub kryteriów oceny ofert, lub ich wag określonych przez zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu lub w opisie potrzeb i wymagań. |
25 | Nieprawidłowe wcześniejsze związki wykonawców z zamawiającym | 25% | Naruszenie art. 84 lub art. 85 ust. 1 w związku z art. 16 Pzp przez wykorzystanie wstępnych konsultacji rynkowych przy planowaniu postępowania bez zachowania środków mających na celu zapobieżenie zakłóceniu konkurencji. |
26 | Naruszenia w zakresie wyboru najkorzystniejszej oferty | 25% | 1. Naruszenie art. 226 Pzp przez odrzucenie najkorzystniejszej oferty bez zaistnienia przesłanek określonych w tym przepisie lub przez wybór jako najkorzystniejszej oferty podlegającej odrzuceniu, z zastrzeżeniem lp. 27. 2. Naruszenie art. 108 lub art. 109, lub art. 111 Pzp przez wykluczenie wykonawcy, który złożył najkorzystniejszą ofertę, bez zaistnienia przesłanek określonych w tych przepisach lub naruszenie art. 85 ust. 2 Pzp przez niezapewnienie wykonawcy, przed jego wykluczeniem, możliwości udowodnienia, że jego zaangażowanie w przygotowanie postępowania o udzielenie zamówienia nie zakłóci konkurencji, lub naruszenie art. 128 ust. 1 lub 4, lub 5 Pzp przez zaniechanie wezwania określonego w tych przepisach. |
27 | Naruszenia w zakresie wyboru najkorzystniejszej oferty | 25% | Naruszenie art. 224 ust. 1 lub 2 w związku z art. 226 ust. 1 pkt 8 Pzp przez odrzucenie oferty, jako zawierającej rażąco niską cenę lub koszt, bez żądania od wykonawcy wyjaśnień, w określonym terminie, dotyczących elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny lub kosztu lub naruszenie art. 224 ust. 6 Pzp przez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień, lub jeżeli dokonana ocena wyjaśnień wraz ze złożonymi dowodami potwierdziła, że oferta zawiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia. |
28 | Naruszenia w zakresie dokumentowania postępowania | 100% | Naruszenie art. 20 lub art. 71, lub art. 72, lub art. 73, lub art. 78, lub art. 79, lub art. 87 ust. 3, lub art. 267 ust. 3, lub art. 358 ust. 1 Pzp przez dokumentowanie postępowania lub przechowywanie dokumentów w sposób niezgodny z tymi przepisami – w przypadku braku dokumentacji. |
25% | Naruszenie art. 20 lub art. 71, lub art. 72, lub art. 73, lub art. 78, lub art. 79, lub art. 87 ust. 3, lub art. 267 ust. 3, lub art. 358 ust. 1 Pzp przez dokumentowanie postępowania lub przechowywanie dokumentów w sposób niezgodny z tymi przepisami – w przypadku gdy odpowiednia dokumentacja jest niewystarczająca, aby potwierdzić zgodność postępowania z przepisami Pzp. | ||
29 | Naruszenia w zakresie zawierania umów | 25% | Naruszenie art. 263 w związku z art. 239 ust. 1 Pzp przez zawarcie umowy z innym wykonawcą niż ten, który złożył kolejną najkorzystniejszą ofertę z pozostałych ofert złożonych w postępowaniu, w przypadku gdy wykonawca, którego oferta została wybrana, uchyla się od zawarcia umowy w sprawie zamówienia. |
30 | Brak przekazania informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty lub pracy konkursowej | 5% | Naruszenie art. 253 ust. 1 pkt 1 Pzp przez niezawiadomienie wykonawców o wyborze najkorzystniejszej oferty lub art. 354 Pzp przez niezawiadomienie uczestników konkursu o wynikach i otrzymanych ocenach oraz autorze wybranej pracy konkursowej albo autorach wybranej pracy konkursowej. |
31 | Niedozwolona zmiana postanowień zawartej umowy | 25% wartości pierwotnej umowy oraz, w przypadku zwiększenia wartości pierwotnej umowy, 100% wartości tego zwiększenia | Naruszenie art. 454 lub art. 455 Pzp przez dokonanie niedozwolonej zmiany umowy. |
32 | Nieprzestrzeganie procedur dotyczących zamówień elektronicznych i wspólnego udzielania zamówień | 25% – w przypadku gdy naruszenie przepisu spowodowało udzielenie zamówienia wykonawcy innemu niż ten, któremu powinno ono zostać udzielone | 1. Centralny zamawiający i wspólne udzielanie zamówień – naruszenie art. 39 lub art. 40, lub art. 41, lub art. 42, lub art. 43, lub art. 44, lub art. 45, lub art. 46, lub art. 47, lub art. 48, lub art. 49, lub art. 50 Pzp. 2. Aukcja elektroniczna – naruszenie art. 227 lub art. 228, lub art. 229, lub art. 230, lub art. 231, lub art. 232, lub art. 233, lub art. 234, lub art. 235, lub art. 236, lub art. 237, lub art. 238 Pzp. 3. Umowy ramowe – naruszenie art. 311 lub art. 312, lub art. 313, lub art. 314, lub art. 315 Pzp. 4. Dynamiczny system zakupów – naruszenie art. 316 lub art. 317, lub art. 318, lub art. 319, lub art. 320, lub art. 321, lub art. 322, lub art. 323, lub art. 324 Pzp. |
10% – w przypadku gdy naruszenie przepisu miało skutek odstraszający dla potencjalnych oferentów | 1. Centralny zamawiający i wspólne udzielanie zamówień – naruszenie art. 39 lub art. 40, lub art. 41, lub art. 42, lub art. 43, lub art. 44, lub art. 45, lub art. 46, lub art. 47, lub art. 48, lub art. 49, lub art. 50 Pzp. 2. Aukcja elektroniczna – naruszenie art. 227 lub art. 228, lub art. 229, lub art. 230, lub art. 231, lub art. 232, lub art. 233, lub art. 234, lub art. 235, lub art. 236, lub art. 237, lub art. 238 Pzp. 3. Umowy ramowe – naruszenie art. 311 lub art. 312, lub art. 313, lub art. 314, lub art. 315 Pzp. 4. Dynamiczny system zakupów – naruszenie art. 316 lub art. 317, lub art. 318, lub art. 319, lub art. 320, lub art. 321, lub art. 322, lub art. 323, lub art. 324 Pzp. |