Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2020-11-16
Wersja aktualna od 2020-11-16
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA CYFRYZACJI1)
z dnia 3 listopada 2020 r.
w sprawie kontroli korzystania z dostępu do danych z Rejestru Dowodów Osobistych w trybie ograniczonej teletransmisji danych
Na podstawie art. 70 ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. z 2020 r. poz. 332, 695, 875 i 1517) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa:
1) tryb przeprowadzania kontroli korzystania z dostępu do danych w trybie ograniczonej teletransmisji danych;
2) wzór upoważnienia do przeprowadzenia kontroli;
3) wzór protokołu kontroli.
§ 2.[Podmiot zarządzający kontrolę] Kontrolę zarządza minister właściwy do spraw informatyzacji, zwany dalej „ministrem”.
§ 3.[Kontrola doraźna] 1. Kontrola wykonywana jest zgodnie z rocznym planem kontroli.
2. W razie potrzeby, niezależnie od rocznego planu kontroli, minister może zarządzić przeprowadzenie kontroli doraźnej.
§ 4.[Roczny plan kontroli] 1. Roczny plan kontroli sporządza dyrektor komórki organizacyjnej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw informatyzacji, właściwej do spraw kontroli, w porozumieniu z dyrektorem komórki organizacyjnej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw informatyzacji, właściwej do prowadzenia spraw związanych z udostępnianiem danych z Rejestru Dowodów Osobistych. Roczny plan kontroli zatwierdza minister.
2. Roczny plan kontroli określa:
1) zakres przedmiotowy kontroli;
2) nazwę podmiotu kontrolowanego;
3) przewidywany termin wszczęcia i zakończenia kontroli.
§ 5.[Zespół kontrolny] 1. Minister wyznacza zespół kontrolny, w którego skład wchodzi co najmniej dwóch pracowników urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw informatyzacji, zwanych dalej „kontrolującymi”, wskazując spośród nich kierownika zespołu kontrolnego.
2. Kontrolujący składa ministrowi oświadczenie na piśmie o braku lub istnieniu okoliczności uzasadniających wyłączenie od udziału w kontroli.
3. Wzór upoważnienia do przeprowadzenia kontroli stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§ 6.[Akta kontroli] 1. Kontrolujący dokumentują przebieg i wyniki czynności kontrolnych, zakładając i prowadząc w tym celu akta kontroli.
2. Akta kontroli służą wyłącznie do użytku służbowego.
3. Akta kontroli mogą być prowadzone w formie elektronicznej.
§ 7.[Protokół kontroli] 1. Kontrolujący sporządzają protokół z przeprowadzonej kontroli, który zawiera opis stanu faktycznego stwierdzonego w toku kontroli działalności podmiotu kontrolowanego, w tym ujawnione nieprawidłowości, z uwzględnieniem przyczyn ich powstania, zakresu, skutków oraz osób za nie odpowiedzialnych.
2. Protokół kontroli sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla kierownika podmiotu kontrolowanego i ministra.
3. Wzór protokołu kontroli stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
4. W przypadku prowadzenia akt kontroli w formie elektronicznej przepisu ust. 2 nie stosuje się.
§ 8.[Zastrzeżenia do protokołu kontroli] 1. Po zakończeniu czynności kontrolnych kontrolujący podpisują protokół kontroli i przekazują protokół kierownikowi podmiotu kontrolowanego, a w razie nieobecności kierownika – osobie pełniącej jego obowiązki, wyznaczając jednocześnie 7-dniowy termin, od dnia otrzymania protokołu, do złożenia podpisu.
2. Kierownik kontrolowanego podmiotu lub osoba pełniąca jego obowiązki może wnieść do protokołu kontroli umotywowane zastrzeżenia w terminie, o którym mowa w ust. 1.
3. W przypadku zgłoszenia pisemnych zastrzeżeń do protokołu kontroli kontrolujący są obowiązani dokonać ich analizy i, w miarę potrzeby, podjąć dodatkowe czynności kontrolne.
4. W przypadku stwierdzenia zasadności zastrzeżeń kontrolujący zmieniają lub uzupełniają odpowiednią część protokołu.
5. W przypadku nieuwzględnienia zastrzeżeń w całości lub w części kierownik zespołu kontrolnego uzupełnia protokół kontroli o pisemne stanowisko ministra, w którym są wskazane przyczyny nieuwzględnienia zastrzeżeń.
6. Zmieniony lub uzupełniony w wyniku czynności, o których mowa w ust. 3, protokół kontroli bądź protokół kontroli wraz ze stanowiskiem, o którym mowa w ust. 5, przekazuje się kierownikowi podmiotu kontrolowanego lub osobie pełniącej jego obowiązki w celu jego podpisania i zwrotu kontrolującym podpisanego protokołu.
7. Kierownik kontrolowanego podmiotu lub osoba pełniąca jego obowiązki może odmówić podpisania protokołu kontroli, składając ministrowi pisemne wyjaśnienie tej odmowy w terminie 7 dni roboczych od dnia otrzymania protokołu kontroli. O odmowie podpisania protokołu kontroli kontrolujący czyni wzmiankę w protokole.
8. Odmowa podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu lub osobę pełniącą jego obowiązki nie stanowi przeszkody do wystąpienia do ministra z wnioskiem, o którym mowa w § 9.
9. W przypadku prowadzenia akt kontroli w formie elektronicznej protokół kontroli podpisuje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem osobistym lub podpisem zaufanym.
10. W przypadku prowadzenia akt kontroli w formie elektronicznej czynność dokonana w formie elektronicznej jest równoważna czynności dokonanej w formie pisemnej.
§ 9.[Niespełnianie warunków opisanych w art. 68 ust. 3 lub ust. 4 pkt 2 ustawy o dowodach osobistych] W przypadku stwierdzenia niespełnienia warunków, o których mowa w art. 68 ust. 3 lub ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych, w terminie 7 dni od dnia podpisania protokołu kontroli, kierownik zespołu kontrolnego występuje do ministra z wnioskiem o wydanie decyzji, o której mowa w art. 71 tej ustawy.
§ 10.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 16 listopada 2020 r.2)
Minister Cyfryzacji: wz. M. Zagórski
1) Minister Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej - informatyzacja, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Cyfryzacji (Dz. U. poz. 1716).
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 października 2011 r. w sprawie kontroli korzystania z dostępu do danych z Rejestru Dowodów Osobistych w trybie ograniczonej teletransmisji danych (Dz. U. z 2015 r. poz. 1004), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 75 ustawy z dnia 14 maja 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (Dz. U. poz. 875 i 1086).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Cyfryzacji
z dnia 3 listopada 2020 r. (poz. 2012)
Załącznik nr 1
WZÓR UPOWAŻNIENIA DO PRZEPROWADZENIA KONTROLI
Załącznik nr 2
WZÓR PROTOKOŁU KONTROLI