ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 31 sierpnia 2020 r.
w sprawie współpracy dyrektora Rządowego Centrum Bezpieczeństwa z operatorem ruchomej publicznej sieci telekomunikacyjnej w celu powiadamiania użytkowników końcowych o zagrożeniu
Na podstawie art. 21a ust. 4 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 1398 oraz z 2020 r. poz. 148, 284, 374 i 695) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa:
1) sposób i tryb współpracy dyrektora Rządowego Centrum Bezpieczeństwa, zwanego dalej „Centrum”, z operatorem ruchomej publicznej sieci telekomunikacyjnej, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2019 r. poz. 2460 oraz z 2020 r. poz. 374, 695 i 875), zwanym dalej „operatorem”, w celu powiadamiania użytkowników końcowych o zagrożeniu, które może skutkować wystąpieniem sytuacji kryzysowej;
2) niezbędne elementy komunikatu, o którym mowa w art. 21a ust. 3 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym, zwanego dalej „komunikatem”, oraz sposób jego przekazywania użytkownikom końcowym.
§ 2.[Przekazanie danych teleadresowych] 1. Dyrektor Centrum przekazuje operatorowi dane teleadresowe punktu kontaktowego Centrum.
2. Operator przekazuje dyrektorowi Centrum dane teleadresowe punktu kontaktowego.
§ 3.[Komunikat] 1. Dyrektor Centrum sporządza komunikat, z wykorzystaniem podstawowego zestawu znaków, zgodnie z normą GSM7-bit, w języku polskim, bez znaków diakrytycznych, o długości nieprzekraczającej 306 znaków.
2. Na potrzeby użytkowników końcowych przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej korzystających z roamingu międzynarodowego operatorów komunikat jest sporządzany w języku angielskim.
3. Treść komunikatu obejmuje:
1) określenie rodzaju zagrożenia;
2) zalecenia dla wszystkich lub określonych grup użytkowników końcowych na zagrożonym obszarze;
3) inne informacje niezbędne w zależności od rodzaju zagrożenia;
4) wyrażenie „ALERT RCB” w przypadku, o którym mowa w ust. 5 pkt 2 i 3.
4. Komunikat opatruje się identyfikatorem nadawcy, który operator uwzględnia przy wysyłaniu komunikatu.
5. Identyfikatorem nadawcy jest:
1) wyrażenie „ALERT RCB” w przypadku komunikatu przeznaczonego do wysłania lub wysyłania użytkownikom końcowym przebywającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wyposażonym w karty SIM operatorów oraz korzystającym z roamingu krajowego zalogowanym w sieci operatora;
2) numer z puli numerów abonenckich w ruchomej publicznej sieci telekomunikacyjnej w przypadku komunikatu przeznaczonego do wysłania lub wysyłania użytkownikom końcowym przebywającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej korzystającym z roamingu międzynarodowego operatorów;
3) numer kontaktowy do komórki organizacyjnej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw zagranicznych pełniącej całodobowy dyżur w celu zapewnienia przepływu informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego w przypadku komunikatu przeznaczonego do wysłania lub wysyłania użytkownikom końcowym przebywającym poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wyposażonym w karty SIM operatorów.
§ 4.[Określenie obszaru] 1. Określenie obszaru w żądaniu wysłania komunikatu następuje:
1) na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – z uwzględnieniem identyfikatorów i nazw jednostek podziału terytorialnego kraju, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 49 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 443 i 1486);
2) poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – z uwzględnieniem kodów nazw państw, o których mowa w normie ITU-T E.212.
2. Dyrektor Centrum w przypadku żądania wysłania lub wysyłania komunikatu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej określa obszar przez wskazanie identyfikatora województwa albo identyfikatora powiatu.
§ 5.[Czas ważności komunikatu] Dyrektor Centrum wskazuje czas ważności komunikatu. Czas ważności komunikatu wskazywany jest w postaci daty i godziny.
§ 6.[Przekazanie komunikatu wraz z żądaniem jego wysłania lub wysyłania] 1. Punkt kontaktowy Centrum przekazuje punktowi kontaktowemu operatora w postaci elektronicznej komunikat wraz z żądaniem jego wysłania lub wysyłania.
2. Przekazanie komunikatu wraz z żądaniem jego wysłania lub wysyłania może nastąpić za pośrednictwem oprogramowania interfejsowego.
3. Punkt kontaktowy Centrum potwierdza telefonicznie przekazanie komunikatu do punktu kontaktowego operatora.
4. W przypadku braku możliwości przekazania komunikatu w postaci elektronicznej komunikat wraz z żądaniem jego wysłania lub wysyłania jest przekazywany w postaci papierowej bezpośrednio punktowi kontaktowemu operatora.
§ 7.[Komunikat w postacji krótkiej wiadomości tekstowej] 1. Komunikat jest wysyłany przez operatora użytkownikom końcowym w postaci krótkiej wiadomości tekstowej (sms). Użytkownikom końcowym przebywającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej korzystającym z roamingu międzynarodowego operatorów komunikat jest wysyłany wyłącznie w języku angielskim.
2. Ustalenie kraju sieci macierzystej użytkowników końcowych korzystających z roamingu operatorów odbywa się z uwzględnieniem kodów nazw państw, o których mowa w normie ITU-T E.212.
§ 8.[Wysyłanie komunikatu przez operatora] Wysyłanie komunikatu przez operatora odbywa się z uwzględnieniem:
1) zasady niezbędnego rozszerzenia wskazanego obszaru lub zjawiska niechcianego roamingu przygranicznego w Rzeczypospolitej Polskiej w odniesieniu do użytkowników końcowych przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wyposażonych w karty SIM operatorów oraz użytkowników końcowych przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej korzystających z roamingu operatorów;
2) zjawiska niechcianego roamingu przygranicznego w danym państwie w przypadku użytkowników końcowych przebywających poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wyposażonych w karty SIM operatorów.
§ 9.[Żądanie zaprzestania wysłania lub wysyłania komunikatu przez operatora] Dyrektor Centrum może żądać zaprzestania wysłania lub wysyłania komunikatu przez operatora. Przepisy § 6 stosuje się odpowiednio.
§ 10.[Przekazanie informacji o liczbie kart SIM użytkowników końcowych] 1. W przypadku gdy obowiązek powiadamiania polega na jednokrotnym wysłaniu komunikatu, operator po wysłaniu komunikatu, za pośrednictwem punktu kontaktowego niezwłocznie przekazuje punktowi kontaktowemu Centrum informację o liczbie kart SIM użytkowników końcowych, do których komunikat został wysłany.
2. W przypadku gdy obowiązek powiadamiania polega na wysyłaniu komunikatu przez wskazany przez dyrektora Centrum okres, operator, po zakończeniu tego okresu, za pośrednictwem punktu kontaktowego niezwłocznie przekazuje punktowi kontaktowemu Centrum informację o liczbie kart SIM użytkowników końcowych, do których komunikat był wysłany.
§ 11.[Użytkownicy końcowi na obszarze zagrożenia znajdującym się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej] 1. W przypadku gdy na obszarze zagrożenia znajdującym się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej mogą znajdować się użytkownicy końcowi wyposażeni w karty SIM operatorów, dyrektor Centrum może żądać od operatora informacji o liczbie kart SIM użytkowników końcowych, którym komunikat ma być wysłany lub wysyłany.
2. Operator niezwłocznie przekazuje dyrektorowi Centrum informację, o której mowa w ust. 1.
§ 12.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 8 września 2020 r.1)
Prezes Rady Ministrów: M. Morawiecki
1) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2018 r. w sprawie współpracy dyrektora Rządowego Centrum Bezpieczeństwa z operatorem ruchomej publicznej sieci telekomunikacyjnej w celu powiadamiania użytkowników końcowych o zagrożeniu (Dz. U. poz. 2309), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 33 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374, 567, 568, 695, 875, 1086, 1106, 1422, 1423, 1478 i 1493).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00