Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2020-08-26
Wersja aktualna od 2020-08-26
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ1)
z dnia 1 marca 2013 r.
w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na ekspertów wchodzących w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień zawodowy, sposobu prowadzenia listy ekspertów oraz trybu wpisywania i skreślania ekspertów z listy
z dnia 1 marca 2013 r. (Dz.U. z 2013 r., poz. 354)
t.j. z dnia 26 sierpnia 2020 r. (Dz.U. z 2020 r., poz. 1453)
Na podstawie art. 9g ust. 12 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 2215) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa:
1) ramowy program szkolenia kandydatów na ekspertów, o którym mowa w art. 9g ust. 11a pkt 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, zwanej dalej „ustawą”;
2) tryb wpisywania nauczycieli na listę ekspertów wchodzących w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień zawodowy, prowadzoną przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, zwaną dalej „listą ekspertów”;
3) sposób prowadzenia listy ekspertów;
4) tryb skreślania ekspertów z listy ekspertów.
§ 2.[Ramowy program szkolenia kandydatów na ekspertów] Określa się ramowy program szkolenia kandydatów na ekspertów, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§ 3.[Wniosek o wpis na listę ekspertów] 1. Wpis na listę ekspertów następuje na podstawie wniosku złożonego przez zainteresowaną osobę.
2. Wniosek powinien zawierać następujące dane:
1) imię (imiona) i nazwisko;
2) miejsce pracy i zajmowane stanowisko;
3) adres zamieszkania;
4) adres do korespondencji;
5) numer telefonu;
6) adres poczty elektronicznej.
3. Do wniosku należy dołączyć:
1) poświadczone kopie dokumentów potwierdzających posiadane kwalifikacje zawodowe;
2) poświadczoną kopię aktu nadania stopnia nauczyciela dyplomowanego;
3) poświadczone kopie dokumentów potwierdzających posiadanie stażu pracy, o którym mowa w art. 9g ust. 11a pkt 3 i 4 ustawy;
4) zaświadczenie potwierdzające ukończenie szkolenia dla kandydatów na ekspertów;
5) poświadczone kopie dokumentów potwierdzających spełnienie jednego z warunków, o których mowa w art. 9g ust. 11a pkt 5 ustawy;
6) oświadczenie o spełnieniu warunków, o których mowa w art. 10 ust. 5 pkt 1–4 ustawy;
7) oświadczenie o spełnieniu warunku, o którym mowa w art. 9g ust. 11a pkt 7 ustawy;
8) rekomendację, o której mowa w art. 9g ust. 11a pkt 8 ustawy;
9) (uchylony).
4. Wniosek składa się do ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
§ 4.[Wpis na listę ekspertów] 1. Wpis na listę ekspertów następuje po stwierdzeniu spełnienia wymagań i warunków, o których mowa w art. 9g ust. 11a i 11b ustawy, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. W przypadku nauczyciela będącego konsultantem współpracującym z Centrum Edukacji Artystycznej, minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, przed wpisaniem nauczyciela na listę ekspertów, kieruje jego wniosek do akceptacji ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
§ 5.[Informacje podawane przy wpisie na listę ekspertów] Wpis na listę ekspertów obejmuje następujące dane:
1) imię (imiona) i nazwisko;
2) posiadane kwalifikacje zawodowe;
3) zajmowane obecnie stanowisko;
4) (uchylony);
5) adres do korespondencji;
6) numer telefonu;
7) adres poczty elektronicznej.
§ 6.[Zmiana danych] W przypadku zmiany danych, o których mowa w § 5, ekspert zawiadamia o tym ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
§ 7.[Forma prowadzenia listy ekspertów] Lista ekspertów jest prowadzona w formie elektronicznej bazy danych.
§ 8.[Skreślenie eksperta z listy ekspertów] 1. Skreślenie eksperta z listy ekspertów następuje:
1) na pisemny wniosek eksperta;
2) na pisemny, umotywowany wniosek organu powołującego komisję egzaminacyjną lub kwalifikacyjną albo organu sprawującego nadzór pedagogiczny w przypadkach, o których mowa w art. 9g ust. 11c pkt 2 ustawy.
2. Skreślenie eksperta z listy ekspertów następuje z urzędu w przypadkach, o których mowa w art. 9g ust. 11c pkt 3–5 ustawy.
§ 9.[Stosowanie przepisów dotychczasowych] Do wniosków o wpis na listę ekspertów wchodzących w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień zawodowy, złożonych i nierozpatrzonych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
§ 10.[Dotychczasowa lista ekspertów] Dotychczasowa lista ekspertów wchodzących w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień zawodowy staje się listą ekspertów, o której mowa w § 7.
§ 11.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.2)
1) Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. poz. 2268).
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 maja 2005 r. w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na ekspertów wchodzących w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień zawodowy, sposobu prowadzenia listy ekspertów oraz trybu wpisywania i skreślania ekspertów z listy (Dz. U. poz. 873).
Załącznik do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 1 marca 2013 r.
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EKSPERTÓW
Główne założenia
Szkolenie składa się z dwóch części. Pierwsza część szkolenia jest realizowana w formie samokształcenia w kształceniu na odległość i jest zakończona egzaminem testowym. Druga część szkolenia obejmuje zajęcia realizowane w formach bezpośrednich i jest zakończona egzaminem testowym.
Podstawowe treści programowe | Minimalna liczba godzin | ||
ogółem | wykłady (kształcenie na odległość) | ćwiczenia | |
1 | 2 | 3 | 4 |
1. Rola eksperta: 1) kontekst społeczny i cele pracy eksperta; 2) zakres i granice autonomii eksperta; 3) prawne usytuowanie eksperta w komisji egzaminacyjnej i kwalifikacyjnej; 4) edukacyjny kontekst pracy eksperta w komisji egzaminacyjnej i kwalifikacyjnej. | 1,5 | 1,5 | – |
2. Prawo w pracy eksperta: 1) źródła prawa w Rzeczypospolitej Polskiej; 2) kontekst społeczny zmian w prawie dotyczącym systemu oświaty; 3) prawo w szkole i placówce oświatowej (statuty, regulaminy, zarządzenia dyrektora, uchwały rady pedagogicznej); 4) podstawy prawne systemu awansu zawodowego nauczycieli (cele, założenia, system, praktyka). | 6 | 6 | – |
3. Zespołowy charakter pracy eksperta: 1) komisja egzaminacyjna i kwalifikacyjna jako zespół zadaniowy – grupa a zespół: a) etapy rozwój zespołu zadaniowego, b) role członków zespołu zadaniowego, c) działanie członków komisji wynikające z przepisów prawa i pełnionych ról zespołowych; 2) decyzje indywidualne i grupowe w komisji egzaminacyjnej i kwalifikacyjnej: a) wpływ stylu komunikacji na decyzje podejmowane przez komisję, b) czynniki wpływające na jakość podejmowanych decyzji. | 11 | 2 | 9 |
4. Egzamin i rozmowa przeprowadzane przez komisję egzaminacyjną i kwalifikacyjną: 1) psychologiczne aspekty sytuacji egzaminacyjnej; 2) rozmowa jako rodzaj interakcji; 3) przebieg egzaminu i rozmowy; 4) formułowanie i zadawanie pytań; 5) rola eksperta w przeprowadzeniu egzaminu i rozmowy. | 11 | 2 | 9 |
5. Ocenianie dorobku zawodowego nauczyciela: 1) rozwój zawodowy nauczyciela; 2) dorobek zawodowy nauczyciela; 3) psychologiczne aspekty oceniania; 4) ocena spełnienia niezbędnych wymagań do uzyskania stopnia awansu zawodowego, zgodnie z przepisami w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli; 5) kryteria oceny spełnienia wymagań, o których mowa w pkt 4; 6) uzasadnienie oceny spełniania wymagań, o których mowa w pkt 4. | 18,5 | 3 | 15,5 |
6. Warsztat pracy eksperta: 1) pojęcie warsztatu pracy; 2) elementy warsztatu pracy eksperta; 3) refleksja nad własnym warsztatem pracy; 4) projektowanie własnego rozwoju. | 6 | 2 | 4 |
7. Etyczne aspekty pracy eksperta: 1) funkcje etyki, w tym etyki zawodowej, we współczesnym społeczeństwie; 2) normy etyczne w pracy eksperta; 3) konflikty moralne eksperta i sposoby radzenia sobie z nimi. | 6 | 2 | 4 |
Razem minimalna liczba godzin | 60 | 18,5 | 41,5 |