Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Ustaw rok 2020 poz. 1453
Wersja aktualna od 2020-08-26
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Ustaw rok 2020 poz. 1453
Wersja aktualna od 2020-08-26
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ1)

z dnia 1 marca 2013 r.

w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na ekspertów wchodzących w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień zawodowy, sposobu prowadzenia listy ekspertów oraz trybu wpisywania i skreślania ekspertów z listy

z dnia 1 marca 2013 r. (Dz.U. z 2013 r., poz. 354)

t.j. z dnia 26 sierpnia 2020 r. (Dz.U. z 2020 r., poz. 1453)

Na podstawie art. 9g ust. 12 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 2215) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa:

1) ramowy program szkolenia kandydatów na ekspertów, o którym mowa w art. 9g ust. 11a pkt 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, zwanej dalej „ustawą”;

2) tryb wpisywania nauczycieli na listę ekspertów wchodzących w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień zawodowy, prowadzoną przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, zwaną dalej „listą ekspertów”;

3) sposób prowadzenia listy ekspertów;

4) tryb skreślania ekspertów z listy ekspertów.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2.[Ramowy program szkolenia kandydatów na ekspertów] Określa się ramowy program szkolenia kandydatów na ekspertów, stanowiący załącznik do rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3.[Wniosek o wpis na listę ekspertów] 1. Wpis na listę ekspertów następuje na podstawie wniosku złożonego przez zainteresowaną osobę.

2. Wniosek powinien zawierać następujące dane:

1) imię (imiona) i nazwisko;

2) miejsce pracy i zajmowane stanowisko;

3) adres zamieszkania;

4) adres do korespondencji;

5) numer telefonu;

6) adres poczty elektronicznej.

3. Do wniosku należy dołączyć:

1) poświadczone kopie dokumentów potwierdzających posiadane kwalifikacje zawodowe;

2) poświadczoną kopię aktu nadania stopnia nauczyciela dyplomowanego;

3) poświadczone kopie dokumentów potwierdzających posiadanie stażu pracy, o którym mowa w art. 9g ust. 11a pkt 3 i 4 ustawy;

4) zaświadczenie potwierdzające ukończenie szkolenia dla kandydatów na ekspertów;

5) poświadczone kopie dokumentów potwierdzających spełnienie jednego z warunków, o których mowa w art. 9g ust. 11a pkt 5 ustawy;

6) oświadczenie o spełnieniu warunków, o których mowa w art. 10 ust. 5 pkt 1–4 ustawy;

7) oświadczenie o spełnieniu warunku, o którym mowa w art. 9g ust. 11a pkt 7 ustawy;

8) rekomendację, o której mowa w art. 9g ust. 11a pkt 8 ustawy;

9) (uchylony).

4. Wniosek składa się do ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4.[Wpis na listę ekspertów] 1. Wpis na listę ekspertów następuje po stwierdzeniu spełnienia wymagań i warunków, o których mowa w art. 9g ust. 11a i 11b ustawy, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. W przypadku nauczyciela będącego konsultantem współpracującym z Centrum Edukacji Artystycznej, minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, przed wpisaniem nauczyciela na listę ekspertów, kieruje jego wniosek do akceptacji ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 5.[Informacje podawane przy wpisie na listę ekspertów] Wpis na listę ekspertów obejmuje następujące dane:

1) imię (imiona) i nazwisko;

2) posiadane kwalifikacje zawodowe;

3) zajmowane obecnie stanowisko;

4) (uchylony);

5) adres do korespondencji;

6) numer telefonu;

7) adres poczty elektronicznej.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 6.[Zmiana danych] W przypadku zmiany danych, o których mowa w § 5, ekspert zawiadamia o tym ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 7.[Forma prowadzenia listy ekspertów] Lista ekspertów jest prowadzona w formie elektronicznej bazy danych.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 8.[Skreślenie eksperta z listy ekspertów] 1. Skreślenie eksperta z listy ekspertów następuje:

1) na pisemny wniosek eksperta;

2) na pisemny, umotywowany wniosek organu powołującego komisję egzaminacyjną lub kwalifikacyjną albo organu sprawującego nadzór pedagogiczny w przypadkach, o których mowa w art. 9g ust. 11c pkt 2 ustawy.

2. Skreślenie eksperta z listy ekspertów następuje z urzędu w przypadkach, o których mowa w art. 9g ust. 11c pkt 3–5 ustawy.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 9.[Stosowanie przepisów dotychczasowych] Do wniosków o wpis na listę ekspertów wchodzących w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień zawodowy, złożonych i nierozpatrzonych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 10.[Dotychczasowa lista ekspertów] Dotychczasowa lista ekspertów wchodzących w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień zawodowy staje się listą ekspertów, o której mowa w § 7.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 11.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.2)


1) Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. poz. 2268).

2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 maja 2005 r. w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na ekspertów wchodzących w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień zawodowy, sposobu prowadzenia listy ekspertów oraz trybu wpisywania i skreślania ekspertów z listy (Dz. U. poz. 873).

Załącznik do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 1 marca 2013 r.

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EKSPERTÓW

Główne założenia

Szkolenie składa się z dwóch części. Pierwsza część szkolenia jest realizowana w formie samokształcenia w kształceniu na odległość i jest zakończona egzaminem testowym. Druga część szkolenia obejmuje zajęcia realizowane w formach bezpośrednich i jest zakończona egzaminem testowym.

Podstawowe treści programowe

Minimalna liczba godzin

ogółem

wykłady (kształcenie na odległość)

ćwiczenia
(w formie bezpośredniej)

1

2

3

4

1. Rola eksperta:

1) kontekst społeczny i cele pracy eksperta;

2) zakres i granice autonomii eksperta;

3) prawne usytuowanie eksperta w komisji egzaminacyjnej i kwalifikacyjnej;

4) edukacyjny kontekst pracy eksperta w komisji egzaminacyjnej i kwalifikacyjnej.

1,5

1,5

2. Prawo w pracy eksperta:

1) źródła prawa w Rzeczypospolitej Polskiej;

2) kontekst społeczny zmian w prawie dotyczącym systemu oświaty;

3) prawo w szkole i placówce oświatowej (statuty, regulaminy, zarządzenia dyrektora, uchwały rady pedagogicznej);

4) podstawy prawne systemu awansu zawodowego nauczycieli (cele, założenia, system, praktyka).

6

6

3. Zespołowy charakter pracy eksperta:

1) komisja egzaminacyjna i kwalifikacyjna jako zespół zadaniowy – grupa a zespół:

a) etapy rozwój zespołu zadaniowego,

b) role członków zespołu zadaniowego,

c) działanie członków komisji wynikające z przepisów prawa i pełnionych ról zespołowych;

2) decyzje indywidualne i grupowe w komisji egzaminacyjnej i kwalifikacyjnej:

a) wpływ stylu komunikacji na decyzje podejmowane przez komisję,

b) czynniki wpływające na jakość podejmowanych decyzji.

11

2

9

4. Egzamin i rozmowa przeprowadzane przez komisję egzaminacyjną i kwalifikacyjną:

1) psychologiczne aspekty sytuacji egzaminacyjnej;

2) rozmowa jako rodzaj interakcji;

3) przebieg egzaminu i rozmowy;

4) formułowanie i zadawanie pytań;

5) rola eksperta w przeprowadzeniu egzaminu i rozmowy.

11

2

9

5. Ocenianie dorobku zawodowego nauczyciela:

1) rozwój zawodowy nauczyciela;

2) dorobek zawodowy nauczyciela;

3) psychologiczne aspekty oceniania;

4) ocena spełnienia niezbędnych wymagań do uzyskania stopnia awansu zawodowego, zgodnie z przepisami w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli;

5) kryteria oceny spełnienia wymagań, o których mowa w pkt 4;

6) uzasadnienie oceny spełniania wymagań, o których mowa w pkt 4.

18,5

3

15,5

6. Warsztat pracy eksperta:

1) pojęcie warsztatu pracy;

2) elementy warsztatu pracy eksperta;

3) refleksja nad własnym warsztatem pracy;

4) projektowanie własnego rozwoju.

6

2

4

7. Etyczne aspekty pracy eksperta:

1) funkcje etyki, w tym etyki zawodowej, we współczesnym społeczeństwie;

2) normy etyczne w pracy eksperta;

3) konflikty moralne eksperta i sposoby radzenia sobie z nimi.

6

2

4

Razem minimalna liczba godzin

60

18,5

41,5

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00