Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2022-02-25
Wersja aktualna od 2022-02-25
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1)
z dnia 24 lipca 2020 r.
w sprawie pobierania odcisków linii papilarnych oraz wymazów ze śluzówki policzków od funkcjonariuszy i pracowników Policji
(ostatnia zmiana: Dz.U. z 2022 r., poz. 450)
Na podstawie art. 20 ust. 1m ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2020 r. poz. 360 i 956) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa:
1) tryb pobierania od funkcjonariuszy i pracowników Policji, o których mowa w art. 20 ust. 1l ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji, zwanej dalej "ustawą", odcisków linii papilarnych lub wymazów ze śluzówki policzków;
2) sposób przeprowadzania i dokumentowania czynności związanych z pobieraniem odcisków linii papilarnych lub wymazów ze śluzówki policzków od funkcjonariuszy i pracowników Policji, o których mowa w pkt 1, zwanych dalej "funkcjonariuszami i pracownikami";
3) rodzaje służb policyjnych uprawnionych do korzystania ze zbiorów, o których mowa w art. 21a ust. 1 i art. 21h ust. 1 ustawy, zwanych dalej "zbiorami danych daktyloskopijnych i zbiorem danych DNA", zawierających odciski linii papilarnych lub profile DNA funkcjonariuszy i pracowników;
4) sposób zabezpieczenia zbiorów, o których mowa w pkt 3.
§ 2.[Definicje] Użyte w rozporządzeniu określenia i skróty oznaczają:
1) CLKP - Centralne Laboratorium Kryminalistyczne Policji;
2) [1] kierownik jednostki organizacyjnej Policji:
a) Komendanta Głównego Policji - w przypadku funkcjonariuszy lub pracowników pełniących służbę lub zatrudnionych w Komendzie Głównej Policji,
b) komendanta wojewódzkiego Policji (Komendanta Stołecznego Policji) - w przypadku funkcjonariuszy lub pracowników pełniących służbę lub zatrudnionych w komendzie wojewódzkiej Policji (Komendzie Stołecznej Policji),
c) Komendanta Biura Spraw Wewnętrznych Policji - w przypadku funkcjonariuszy lub pracowników pełniących służbę lub zatrudnionych w Biurze Spraw Wewnętrznych Policji,
d) Komendanta Centralnego Biura Śledczego Policji - w przypadku funkcjonariuszy lub pracowników pełniących służbę lub zatrudnionych w Centralnym Biurze Śledczym Policji,
e) Komendanta Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości - w przypadku funkcjonariuszy lub pracowników pełniących służbę lub zatrudnionych w Centralnym Biurze Zwalczania Cyberprzestępczości,
f) Dyrektora CLKP - w przypadku funkcjonariuszy lub pracowników pełniących służbę lub zatrudnionych w CLKP,
g) komendanta powiatowego (miejskiego, rejonowego) Policji - w przypadku funkcjonariuszy lub pracowników pełniących służbę lub zatrudnionych w komendzie powiatowej (miejskiej, rejonowej) Policji,
h) komendanta komisariatu (komisariatu specjalistycznego) Policji - w przypadku funkcjonariuszy lub pracowników pełniących służbę lub zatrudnionych w komisariacie (komisariacie specjalistycznym) Policji;
3) profil DNA - informację o wynikach analizy kwasu deoksyrybonukleinowego (DNA) w postaci wariantów identyfikacyjnych osoby oznaczonych w różnych miejscach obszaru niekodującego DNA umożliwiających uzyskanie indywidualnego zapisu numerycznego.
§ 3.[Kompetencje kierownika jednostki organizacyjnej Policji] 1. Kierownik jednostki organizacyjnej Policji, w której pełni służbę funkcjonariusz lub jest zatrudniony pracownik, po przeanalizowaniu zakresu zadań, który wynika z karty opisu stanowiska pracy, podejmuje decyzję:
1) o pobraniu odcisków linii papilarnych lub wymazu ze śluzówki policzków od funkcjonariusza lub pracownika;
2) o dokonaniu weryfikacji zasadności dalszego przetwarzania odcisków linii papilarnych lub profilu DNA funkcjonariusza lub pracownika;
3) o poinformowaniu dyrektora CLKP o konieczności usunięcia tych danych.
2. Na wniosek Komendanta Centralnego Biura Śledczego Policji, Komendanta Biura Spraw Wewnętrznych Policji lub Komendanta Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości Komendant Główny Policji może: [2]
1) polecić kierownikowi jednostki organizacyjnej Policji odstąpienie od pobrania od funkcjonariusza odcisków linii papilarnych lub wymazu ze śluzówki policzków, a w przypadku gdy odciski linii papilarnych oraz wymazy ze śluzówki policzków zostały już pobrane, polecić zniszczenie ich, albo
2) w terminie 30 dni polecić dyrektorowi CLKP usunięcie i zniszczenie odpowiednio odcisków linii papilarnych funkcjonariusza ze zbiorów danych daktyloskopijnych oraz profilu DNA i próbki biologicznej ze zbioru danych DNA, jeżeli zostały do tych zbiorów wprowadzone.
§ 4.[Odciski linii papilarnych] 1. Odciski linii papilarnych pobiera funkcjonariusz lub pracownik Policji przeszkolony w tym zakresie.
2. Odciski linii papilarnych pobiera się metodą tuszową na karty daktyloskopijne, na które są pobierane odciski linii papilarnych od osób, o których mowa w art. 20 ust. 1l ustawy, których wzory są określone w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 20 ust. 1o ustawy.
3. Przy pobieraniu odcisków linii papilarnych:
1) wypełnia się pola karty daktyloskopijnej zgodnie z ich opisem;
2) zapewnia się czytelność odcisków linii papilarnych;
3) dokonuje się wpisów w polach karty daktyloskopijnej pismem ręcznym, w sposób czytelny, trwałym środkiem kryjącym lub pismem maszynowym;
4) zapewnia się, aby pisownia poszczególnych wyrazów i cyfr w polach karty daktyloskopijnej nie budziła wątpliwości, a imiona i nazwiska zapisano dużymi literami, na wzór pisma technicznego.
4. Kartę daktyloskopijną wraz z wnioskiem kierownika jednostki organizacyjnej Policji o wprowadzenie odcisków linii papilarnych do zbiorów danych daktyloskopijnych niezwłocznie przekazuje się do CLKP.
5. CLKP dokonuje sprawdzenia nadesłanej, a w przypadku funkcjonariusza pełniącego służbę lub pracownika zatrudnionego w CLKP - wytworzonej dokumentacji oraz wprowadza odciski linii papilarnych do zbiorów danych daktyloskopijnych.
6. Wzór wniosku o wprowadzenie odcisków linii papilarnych do zbioru danych daktyloskopijnych jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
§ 5.[Wymaz ze śluzówki policzków] 1. Wymaz ze śluzówki policzków pobiera funkcjonariusz lub pracownik Policji przeszkolony w tym zakresie.
2. Wymaz ze śluzówki policzków pobiera się przy użyciu pakietu kryminalistycznego do pobierania wymazu ze śluzówki policzków oznakowanego niepowtarzalnym kodem. Pobranie wymazu ze śluzówki policzków dokumentuje się w karcie rejestracyjnej próbki biologicznej.
3. Pakiet kryminalistyczny oraz kartę rejestracyjną próbki biologicznej wraz z wnioskiem kierownika jednostki organizacyjnej Policji o wprowadzenie profilu DNA i próbki biologicznej do zbioru danych DNA niezwłocznie przekazuje się do CLKP.
4. CLKP dokonuje sprawdzenia dostarczonej dokumentacji oraz pakietów kryminalistycznych, a w przypadku funkcjonariusza lub pracownika pełniącego służbę lub zatrudnionego w CLKP - wytworzonej dokumentacji i pakietów kryminalistycznych, a następnie przeprowadza analizę kwasu deoksyrybonukleinowego (DNA) w celu uzyskania profilu DNA funkcjonariusza lub pracownika.
5. CLKP wprowadza do zbioru danych DNA dane osobowe funkcjonariusza lub pracownika, którego one dotyczą, w tym profil DNA, oraz próbkę biologiczną z pobranego wymazu ze śluzówki policzków.
6. Wzór wniosku o wprowadzenie profilu DNA i próbki biologicznej do zbioru danych DNA jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§ 6.[Postępowanie po dostarczeniu odcisków linii papilarnych lub wymazu ze śluzówki policzków funkcjonariusza lub pracownika do CLKP] 1. Dyrektor CLKP, w terminie 30 dni od dnia dostarczenia odcisków linii papilarnych lub wymazu ze śluzówki policzków funkcjonariusza lub pracownika do CLKP, informuje kierownika jednostki organizacyjnej Policji o wprowadzeniu pobranych odcisków linii papilarnych lub wymazu ze śluzówki policzków od funkcjonariusza lub pracownika do zbiorów danych daktyloskopijnych i zbioru danych DNA albo o niewprowadzeniu tych danych, wskazując przy tym przyczynę ich niewprowadzenia.
2. W przypadku niewprowadzenia do zbiorów danych daktyloskopijnych i zbioru danych DNA pobranych odcisków linii papilarnych lub profilu DNA od funkcjonariusza lub pracownika z powodu nieczytelnie lub niewłaściwie wypełnionej dokumentacji, o której mowa w § 4 ust. 4 lub w § 5 ust. 3, lub nieodpowiednio zabezpieczonej próbki biologicznej, zwraca się je wnioskodawcy.
3. W przypadku wprowadzenia do zbiorów danych daktyloskopijnych i zbioru danych DNA pobranych odcisków linii papilarnych lub profilu DNA od funkcjonariusza lub pracownika, potwierdzoną za zgodność kopię wniosku, o którym mowa w § 4 ust. 4 lub w § 5 ust. 3, włącza się do akt osobowych funkcjonariusza lub pracownika.
§ 7.[Służby policyjne uprawnione do korzystania ze zbiorów zawierających odciski linii papilarnych lub profile DNA funkcjonariuszy lub pracowników] 1. Do korzystania ze zbiorów zawierających odciski linii papilarnych lub profile DNA funkcjonariuszy lub pracowników są uprawnione następujące służby policyjne:
1) kryminalna;
2) śledcza;
3) spraw wewnętrznych;
4) [3] zwalczania cyberprzestępczości.
2. Korzystanie ze zbiorów zawierających odciski linii papilarnych lub profile DNA funkcjonariuszy lub pracowników polega na dostępie do informacji, w tym danych osobowych, przetwarzanych w tych zbiorach.
§ 8.[Przetwarzanie danych osobowych w zbiorach danych daktyloskopijnych i zbiorze danych DNA] 1. Przetwarzanie danych osobowych w zbiorach danych daktyloskopijnych i zbiorze danych DNA jest dokonywane wyłącznie przez przeszkolonych funkcjonariuszy lub pracowników Policji pełniących służbę lub zatrudnionych w CLKP.
2. Dane znajdujące się w zbiorach danych daktyloskopijnych i zbiorze danych DNA zabezpiecza się, stosując ich pseudonimizację oraz używając systemów teleinformatycznych wyposażonych w mechanizmy uwierzytelniające użytkownika oraz uniemożliwiające dostęp do tych danych osobom nieuprawnionym.
§ 9.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 2264).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
z dnia 24 lipca 2020 r. (poz. 1347)
Załącznik nr 1
WZÓR - WNIOSEK O WPROWADZENIE ODCISKÓW LINII PAPILARNYCH DO ZBIORU DANYCH DAKTYLOSKOPIJNYCH
Załącznik nr 2
WZÓR - WNIOSEK O WPROWADZENIE PROFILU DNA I PRÓBKI BIOLOGICZNEJ DO ZBIORU DANYCH DNA
[1] § 2 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 22 lutego 2022 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie pobierania odcisków linii papilarnych oraz wymazów ze śluzówki policzków od funkcjonariuszy i pracowników Policji (Dz.U. poz. 450). Zmiana weszła w życie 25 lutego 2022 r.
[2] § 3 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 22 lutego 2022 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie pobierania odcisków linii papilarnych oraz wymazów ze śluzówki policzków od funkcjonariuszy i pracowników Policji (Dz.U. poz. 450). Zmiana weszła w życie 25 lutego 2022 r.
[3] § 7 ust. 1 pkt 4 dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 22 lutego 2022 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie pobierania odcisków linii papilarnych oraz wymazów ze śluzówki policzków od funkcjonariuszy i pracowników Policji (Dz.U. poz. 450). Zmiana weszła w życie 25 lutego 2022 r.