ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 7 sierpnia 2008 r.
w sprawie wymagań w zakresie odległości i warunków dopuszczających usytuowanie drzew i krzewów, elementów ochrony akustycznej i wykonywania robót ziemnych w sąsiedztwie linii kolejowej, a także sposobu urządzania i utrzymywania zasłon odśnieżnych oraz pasów przeciwpożarowych
z dnia 7 sierpnia 2008 r. (Dz.U. z 2008 r., Nr 153, poz. 955)
t.j. z dnia 17 września 2014 r. (Dz.U. z 2014 r., poz. 1227)
t.j. z dnia 15 lipca 2020 r. (Dz.U. z 2020 r., poz. 1247)
(ostatnia zmiana: Dz.U. z 2023 r., poz. 2204)
Na podstawie art. 54 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 1043) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Usytuowanie drzew i krzewów w lasach położonych w sąsiedztwie linii kolejowej] W lasach, w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2020 r. poz. 6 i 148), położonych w sąsiedztwie linii kolejowej drzewa i krzewy mogą być usytuowane bezpośrednio za zewnętrzną krawędzią bruzdy tworzącej pas przeciwpożarowy, o którym mowa w § 9.
§ 1a.[Usytuowanie drzew i krzewów w sąsiedztwie linii kolejowej] 1. Poza lasami drzewa i krzewy mogą być usytuowane w sąsiedztwie linii kolejowej biegnącej po nasypie albo w przekopie albo otoczonej rowami bocznymi - w odległości nie mniejszej niż 6 m od dolnej krawędzi nasypu albo górnej krawędzi przekopu albo od zewnętrznej krawędzi rowów bocznych.
2. W przypadkach innych niż określone w ust. 1 - w odległości nie mniejszej niż 6 m od skrajnej szyny.
§ 1b.[Usytuowanie drzew i krzewów na gruntach, na których usytuowane są wojskowe bocznice kolejowe] Na gruntach, na których usytuowane są wojskowe bocznice kolejowe pozostające w trwałym zarządzie jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub będących w ich władaniu na podstawie innego tytułu prawnego, przepisów § 1 i § 1a nie stosuje się. Usytuowanie drzew i krzewów na tych gruntach nie może naruszać skrajni kolejowej.
§ 2.[Rodzaj i odległość od linii kolejowej zastosowanych elementów ochrony akustycznej] Rodzaj zastosowanych elementów ochrony akustycznej i ich odległość od linii kolejowej powinny wynikać z analizy uciążliwości powodowanych w środowisku hałasem emitowanym na danym odcinku linii kolejowej, zapewniać właściwy efekt ochrony akustycznej oraz uwzględniać:
1) przeznaczenie terenu wynikające z planu zagospodarowania przestrzennego;
2) warunki i typ obszaru, przez który przebiega linia kolejowa;
3) położenie niwelety linii kolejowej (wykop, nasyp);
4) charakter zabudowy terenu, przez który przebiega linia kolejowa;
5) prędkość pociągów, ich częstotliwość i rodzaj.
§ 3.[Usytuowanie drzew i krzewów, elementów ochrony akustycznej oraz zasłon odśnieżnych w sąsiedztwie przejazdów i przejść kolejowych] Drzewa i krzewy, elementy ochrony akustycznej oraz zasłony odśnieżne w sąsiedztwie przejazdów i przejść kolejowych powinny być usytuowane w odległości zapewniającej warunki widoczności przejazdów i przejść, określone w przepisach o warunkach technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowanie.
§ 4.[Wykonywanie robót ziemnych] 1. Roboty ziemne mogą być wykonywane w odległości nie mniejszej niż 4 m od granicy obszaru kolejowego, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do robót ziemnych związanych z budową, utrzymaniem, remontem i modernizacją linii kolejowej.
3. Wykonywanie robót ziemnych w odległości od 4 do 20 m od granicy obszaru kolejowego powinno być każdorazowo uzgadniane z zarządcą infrastruktury.
§ 5.[Zasłony odśnieżne] 1. Dla ochrony linii kolejowej w miejscach zagrożonych zaspami śnieżnymi powinny być urządzane stałe lub przenośne zasłony odśnieżne.
2. Wysokość zasłon odśnieżnych nie powinna być mniejsza niż 1,5 m.
3. Odległość zasłon odśnieżnych od osi toru kolejowego powinna uwzględniać tworzenie się zasp śnieżnych na danym odcinku linii kolejowej i ich wielkość. Odległość ta powinna stanowić iloczyn wskaźnika o wielkości od 8 do 12 i wyrażonej w metrach wysokości zasłon odśnieżnych.
§ 6.[Parkany] 1. Stałe zasłony odśnieżne powinny być urządzane jako żywopłoty lub parkany.
2. Parkany jako stałe zasłony odśnieżne powinny być ustawiane jedynie wtedy, gdy ze względu na warunki miejscowe nie jest możliwe urządzanie żywopłotów.
3. Parkany jako stałe zasłony odśnieżne powinny być wykonywane z trwałych materiałów zapewniających skuteczną ochronę linii kolejowej przed nawiewaniem śniegu.
§ 7.[Żywopłoty] 1. Do zakładania żywopłotów używa się rodzimych gatunków drzew i krzewów.
2. Użyte do założenia żywopłotu gatunki drzew i krzewów powinny zapewniać:
1) możliwie gęsty żywopłot na całej jego wysokości;
2) szybkie tempo przyrostu oraz uzyskanie wymaganej wysokości żywopłotu.
3. Żywopłoty powinny być urządzane w dwóch rzędach w odległości od 0,5 m do 1,0 m jeden rząd od drugiego.
4. Pas gruntu pod żywopłotem wraz z pasami gruntu po obu jego stronach niezbędnymi do prac związanych z jego utrzymaniem powinny mieć szerokość od 2 m do 3 m w zależności od rodzaju roślin w żywopłocie.
5. Żywopłoty powinny być utrzymywane na takiej wysokości, aby maksymalnie ograniczały nawiewanie śniegu na to-ry kolejowe w czasie zamieci śnieżnych.
6. Na terenach, gdzie linie kolejowe są szczególnie narażone na zamiecie śnieżne, powinny być urządzane dwa dwurzędowe żywopłoty; odległość między żywopłotami powinna wynosić od 6 m do 10 m, licząc od zewnętrznej krawędzi pasów przeznaczanych do ich pielęgnacji.
7. Żywopłoty powinny być utrzymywane zgodnie z zasadami ochrony i pielęgnacji roślin.
§ 8.[Przenośne zasłony odśnieżne] 1. W miejscach, gdzie nie mogą być urządzane stałe zasłony odśnieżne, w okresie zimowym powinny być ustawiane przenośne zasłony odśnieżne.
2. Przenośne zasłony odśnieżne wykonuje się jako zasłony drewniane lub z tworzywa sztucznego.
3. Przenośne zasłony odśnieżne nie powinny być ustawiane i składowane pod przewodami napowietrznych linii elektro-energetycznych oraz w obrębie widoczności przejazdów i przejść kolejowych, określonych w przepisach, o których mowa w § 3.
§ 9.[Pasy przeciwpożarowe] 1. Pasy przeciwpożarowe w sąsiedztwie linii kolejowej, na której prowadzony jest ruch kolejowy, powinny być urządzane i utrzymywane jako jedna równoległa do linii kolejowej bruzda o szerokości co najmniej 4 m usytuowana w odległości od 2 m do 5 m od dolnej krawędzi nasypu lub górnej krawędzi przekopu linii kolejowej, a w razie występowania rowów bocznych - od zewnętrznej krawędzi tych rowów.
1a. [1] W przypadku występowania w sąsiedztwie linii kolejowej, na której jest prowadzony ruch kolejowy, obiektów budowlanych lub urządzeń, uniemożliwiających urządzanie pasów przeciwpożarowych w odległości określonej w ust. 1, dopuszcza się urządzanie pasów przeciwpożarowych za zewnętrzną krawędzią tych obiektów budowlanych lub urządzeń w sposób zapewniający ograniczenie rozprzestrzeniania się pożaru.
2. Bruzda, o której mowa w ust. 1, powinna być oczyszczona z wszelkiej roślinności do warstwy mineralnej, a na gruntach torfiastych - posypana warstwą piasku o grubości od 0,01 m do 0,02 m. Bruzdę może stanowić inna powierzchnia pozbawiona materiałów palnych.
§ 10.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.2)
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 2257).
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 10 listopada 2004 r. w sprawie wymagań w zakresie odległości i warunków dopuszczających usytuowanie budowli i budynków, drzew lub krzewów, elementów ochrony akustycznej i wykonywania robót ziemnych w sąsiedztwie linii kolejowej, a także sposobu urządzania i utrzymywania zasłon od-śnieżnych oraz pasów przeciwpożarowych (Dz. U. poz. 2500), które utraciło moc z dniem 1 stycznia 2008 r. na podstawie art. 44 ustawy z dnia 18 października 2006 r. o zmianie i uchyleniu niektórych upoważnień do wydawania aktów wykonawczych (Dz. U. poz. 1600).
[1] § 9 ust. 1a dodany przez § 1 rozporządzenia Ministra infrastruktury z dnia 2 października 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań w zakresie odległości i warunków dopuszczających usytuowanie drzew i krzewów, elementów ochrony akustycznej i wykonywania robót ziemnych w sąsiedztwie linii kolejowej, a także sposobu urządzania i utrzymywania zasłon odśnieżnych oraz pasów przeciwpożarowych (Dz.U. poz. 2204). Zmiana weszła w życie 28 października 2023 r.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00