Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Ustaw rok 2020 poz. 1032
Wersja aktualna od 2020-06-12
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Ustaw rok 2020 poz. 1032
Wersja aktualna od 2020-06-12
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1)

z dnia 10 czerwca 2020 r.

w sprawie obowiązków organów prowadzących sprawy ewidencji ludności w zapewnieniu Państwowej Komisji Wyborczej wykonania zadań związanych z nadzorem nad prowadzeniem rejestru wyborców i sporządzaniem spisów wyborców w wyborach powszechnych na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych w 2020 r.

Na podstawie art. 24 ustawy z dnia 2 czerwca 2020 r. o szczególnych zasadach organizacji wyborów powszechnych na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych w 2020 r. z możliwością głosowania korespondencyjnego (Dz. U. poz. 979) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa, związane ze sprawowanym przez Państwową Komisję Wyborczą nadzorem nad prowadzeniem i aktualizowaniem stałego rejestru wyborców, o którym mowa w art. 18 § 1 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2019 r. poz. 684 i 1504 oraz z 2020 r. poz. 568), zwanego dalej „rejestrem wyborców”, oraz sporządzaniem spisów wyborców, o których mowa w art. 26 § 1 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy, zwanych dalej „spisami wyborców”:

1) obowiązki organów prowadzących sprawy ewidencji ludności, w zakresie:

a) trybu udostępniania do kontroli niezbędnych dokumentów i informacji dotyczących osób objętych rejestrem wyborców i spisami wyborców,

b) trybu udostępniania dokumentów i informacji z ewidencji ludności stanowiących podstawę aktualizacji rejestru wyborców,

c) wykonywania wniosków wynikających z kontroli prowadzonej na zlecenie Państwowej Komisji Wyborczej,

d) przekazywania informacji o liczbie mieszkańców ujętych w ewidencji ludności i liczbie wyborców wpisanych do rejestru wyborców i spisów wyborców,

2) zasady i formy współdziałania organów administracji rządowej z Krajowym Biurem Wyborczym w zakresie zapewnienia prawidłowości prowadzenia i aktualizowania rejestru wyborców oraz sporządzania spisów wyborców

w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych w 2020 r.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2.[Udostępnianie danych, dokumentów, decyzji i zawiadomień przez organ prowadzący ewidencję ludności] 1. Organ prowadzący ewidencję ludności udostępnia, posiadającemu pisemne upoważnienie wydane przez Szefa Krajowego Biura Wyborczego lub właściwego dyrektora delegatury Krajowego Biura Wyborczego, pracownikowi Krajowego Biura Wyborczego:

1) dane z rejestru wyborców oraz spisy wyborców, w tym wydruki z systemu teleinformatycznego,

2) dokumenty i dane ewidencji ludności, w tym będące w posiadaniu organów prowadzących ewidencję ludności, odpisy skrócone akt stanu cywilnego, które stanowią podstawę wpisania lub skreślenia osób z rejestru wyborców i spisów wyborców,

3) decyzje dotyczące wpisania wyborców na własny wniosek do rejestru wyborców i spisu wyborców oraz zawiadomień skierowanych w tej sprawie do właściwych urzędów gmin i zawiadomień otrzymanych z innych urzędów gmin,

4) dokumenty dotyczące zgłoszeń zamiaru głosowania korespondencyjnego oraz przekazania wyborcy pakietu wyborczego,

5) dokumenty dotyczące reklamacji wniesionych na nieprawidłowości w rejestrze wyborców i w spisach wyborców,

6) zawiadomienia sądów o pozbawieniu osób praw wyborczych oraz o ustaniu przyczyn stanowiących podstawę pozbawienia praw wyborczych,

7) inne dokumenty pozwalające ocenić poprawność i rzetelność prowadzonego rejestru wyborców i sporządzanych spisów wyborców

w zakresie niezbędnym do wykonywania zadań związanych z nadzorem nad prowadzeniem i aktualizowaniem rejestru wyborców oraz sporządzaniem spisów wyborców.

2. Dokumenty, o których mowa w ust. 1, udostępnia się do wglądu upoważnionemu pracownikowi Krajowego Biura Wyborczego, w obecności pracownika odpowiedzialnego za prowadzenie spraw ewidencji ludności.

3. Na wniosek upoważnionego pracownika Krajowego Biura Wyborczego, organ prowadzący ewidencję ludności jest obowiązany dokonać odpowiednich wydruków danych z systemu ewidencji ludności dotyczących osób objętych ewidencją ludności oraz wpisanych do rejestru wyborców.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3.[Realizowanie zaleceń przez organ prowadzący ewidencję ludności] 1. Organ prowadzący ewidencję ludności realizuje zalecenia wynikające z kontroli rejestru wyborców i spisów wyborców.

2. Do wystąpień Państwowej Komisji Wyborczej lub osób działających z jej upoważnienia zawierających wniosek o wykreślenie z rejestru wyborców bądź spisu wyborców osób, które z naruszeniem prawa zostały wpisane do rejestru wyborców bądź spisów wyborców, stosuje się odpowiednio przepisy o reklamacji na nieprawidłowości w rejestrze wyborców lub w spisie wyborców.

3. Przepis ust. 2 stosuje się także do wystąpienia zawierającego wniosek o sprostowanie niewłaściwych danych wyborcy wpisanego do rejestru wyborców bądź spisów wyborców.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4.[Przekazanie informacji o liczbie wyborców wpisanych do spisu oraz o liczbie mieszkańców w gminie] 1. Organ prowadzący ewidencję ludności przekazuje Państwowej Komisji Wyborczej, za pośrednictwem właściwej delegatury Krajowego Biura Wyborczego, informację o liczbie wyborców wpisanych do spisu oraz o liczbie mieszkańców w gminie w dniu następującym po dniu, w którym upływa termin sporządzenia spisu wyborców określony przez Marszałka Sejmu na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 2 czerwca 2020 r. o szczególnych zasadach organizacji wyborów powszechnych na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych w 2020 r. z możliwością głosowania korespondencyjnego.

2. Organ prowadzący ewidencję ludności, na wniosek Państwowej Komisji Wyborczej, przekazuje, za pośrednictwem właściwej delegatury Krajowego Biura Wyborczego, informację o liczbie wyborców wpisanych do rejestru wyborców w terminie trzech dni od dnia złożenia wniosku przez Państwową Komisję Wyborczą.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 5.[Współdziałanie z Krajowym Biurem Wyborczym w zakresie aktualizacji rejestru wyborców dokonywanej za pomocą programu informatycznego] Organ prowadzący ewidencję ludności współdziała z Krajowym Biurem Wyborczym w zakresie aktualizacji rejestru wyborców dokonywanej za pomocą udostępnionego przez Krajowe Biuro Wyborcze programu informatycznego, który umożliwia bieżące przekazywanie danych dotyczących informacji dodatkowych o wpisaniu wyborcy na wniosek do rejestru wyborców danej gminy oraz informacji dodatkowych dotyczących skreślenia wyborcy z rejestru wyborców danej gminy.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 6.[Współdziałanie wojewodów z Krajowym Biurem Wyborczym w celu zapewnienia prawidłowego prowadzenia i aktualizacji danych ewidencji ludności w części objętej rejestrem wyborców] Wojewodowie w ramach nadzoru nad prowadzeniem ewidencji ludności współdziałają z Krajowym Biurem Wyborczym w celu zapewnienia prawidłowego prowadzenia i aktualizacji danych ewidencji ludności w części objętej rejestrem wyborców i w tym zakresie:

1) podejmują stosowne działania wynikające z okresowych ocen uwag i wniosków dotyczących stanu prowadzenia ewidencji ludności w gminach, przekazywanych przez Krajowe Biuro Wyborcze i komisarzy wyborczych;

2) inicjują wspólną kontrolę stanu ewidencji ludności i rejestru wyborców przy udziale przedstawicieli Krajowego Biura Wyborczego oraz zapewniają udział podległych im pracowników prowadzących sprawy z zakresu ewidencji ludności we wspólnych kontrolach inicjowanych przez Krajowe Biuro Wyborcze.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 7.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji: wz. P. Szefernaker


1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 2264).

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00