ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 23 stycznia 2003 r.
w sprawie rejestru administracyjnego polskich statków żeglugi śródlądowej
z dnia 23 stycznia 2003 r. (Dz.U. z 2003 r., Nr 39, poz. 340)
t.j. z dnia 9 czerwca 2020 r. (Dz.U. z 2020 r., poz. 1020)
(ostatnia zmiana: Dz.U. z 2024 r., poz. 1069)
Na podstawie art. 24 i art. 72 ust. 2 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1568, 1901 i 2170 oraz z 2020 r. poz. 284) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa szczegółowy tryb postępowania związanego z wpisem i zmianami w rejestrze administracyjnym polskich statków żeglugi śródlądowej, zwanym dalej „rejestrem”, a także wzory ksiąg rejestrowych, dokumentu rejestracyjnego oraz warunki i terminy wymiany dokumentów rejestracji statków.
§ 2.[Wniosek o wpis statku do rejestru] 1. Wpis do rejestru następuje na podstawie pisemnego wniosku, który powinien zawierać:
1) nazwę statku lub inny znak rozpoznawczy;
2) nazwę portu macierzystego statku;
3) rodzaj i przeznaczenie statku;
4) rok, miejsce budowy, nazwę stoczni i numer budowy statku;
5) określenie materiału głównego, z którego statek jest zbudowany;
6) rodzaj i liczbę głównych mechanicznych urządzeń napędowych oraz łączną ich moc w kW;
7) rodzaj i liczbę pędników;
8) wymiary statku oraz liczbę pasażerów;
9) oznaczenie i adres armatora statku wraz z numerem identyfikacyjnym REGON nadanym podmiotowi przez urząd statystyczny oraz z oznaczeniami kodowymi adresu przyjętymi w krajowym rejestrze urzędowym podziału terytorialnego kraju „TERYT”. W przypadku braku numeru identyfikacyjnego REGON wpisuje się numer PESEL;
10) wskazanie poprzedniego rejestru i datę wykreślenia z niego – jeżeli statek był wpisany do innego rejestru;
11) określenie dokumentów potwierdzających uprawnienie do władania statkiem.
2. Jeżeli statek stanowi przedmiot współwłasności, podaje się rodzaj współwłasności oraz wielkości udziałów w częściach ułamkowych.
3. Wniosek o wpis do rejestru armator statku obowiązany jest złożyć niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia wybudowania lub nabycia statku w kraju albo przybycia statku do kraju, jeżeli statek został nabyty za granicą. Wzór wniosku określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
4. Składając wniosek, armator przedstawia do wglądu dokumenty potwierdzające uprawnienia do władania statkiem.
§ 3.[Dokumenty dołączane do wniosku o wpis statku do rejestru] 1. Do wniosku o wpis statku do rejestru dołącza się:
1) jeżeli armator jest właścicielem albo współwłaścicielem statku – uwierzytelniony odpis dokumentu stwierdzającego nabycie własności lub współwłasności statku;
2) jeżeli armator nie jest właścicielem statku – uwierzytelniony odpis dokumentu uprawniającego armatora do władania statkiem we własnym imieniu;
3) jeżeli armatorem statku jest osoba prawna – dokument stwierdzający pełną jej nazwę i siedzibę oraz wskazujący imiona i nazwiska osób upoważnionych do działania w imieniu tej osoby;
4) jeżeli statek był poprzednio wpisany do rejestru prowadzonego przez inny organ rejestrowy albo do rejestru za granicą – dowód wykreślenia statku z tego rejestru;
5) jeżeli wniosek dotyczy wpisania statku do rejestru czasowego – dokument potwierdzający zgodę władz państwa stałego rejestru na czasowe wpisanie statku do rejestru polskiego.
2. [1] (uchylony)
§ 4.[Skład rejestru] 1. Rejestr dzieli się na rejestr stały i rejestr czasowy.
2. Rejestr stały składa się z ksiąg rejestrowych prowadzonych oddzielnie dla statków:
1) o napędzie mechanicznym o iloczynie długości i szerokości większym niż 20 m2;
2) o napędzie mechanicznym o iloczynie długości i szerokości nieprzekraczającym 20 m2;
3) bez napędu mechanicznego o iloczynie długości i szerokości większym niż 20 m2;
4) bez napędu mechanicznego o iloczynie długości i szerokości nieprzekraczającym 20 m2.
3. Wzory ksiąg rejestru stałego określają załączniki nr 2–5 do rozporządzenia.
§ 5.[Wpis statku do rejestru] 1. Wpisu statku do rejestru dokonuje się w kolejności otrzymanych wniosków.
2. Numer rejestracyjny statku tworzą:
1) litery będące symbolem organu prowadzącego rejestr;
2) dwie cyfry oznaczające księgę rejestrową, do której statek został wpisany, a dla statków wpisanych do rejestru czasowego – litera „T”;
3) cyfry będące kolejnym numerem w tej księdze.
3. Organy prowadzące rejestr używają następujących symboli literowych:
1) dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Bydgoszczy:
a) na obszarze właściwości delegatury z siedzibą w Gdańsku – „GD”,
b) na obszarze właściwości delegatury z siedzibą w Giżycku – „GŻ”,
c) na obszarze właściwości delegatury z siedzibą w Warszawie – „WA”,
d) na pozostałym obszarze pozostającym w jego właściwości – „BG”;
2) dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu:
a) na obszarze właściwości delegatury z siedzibą w Krakowie – „KR”,
b) na obszarze właściwości delegatury z siedzibą w Kędzierzynie-Koźlu – „KŹ”,
c) na pozostałym obszarze pozostającym w jego właściwości – „WR”;
3) dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie – „SZ”.
4. Ustala się następujące oznaczenie ksiąg rejestrowych rejestru stałego:
1) 01 – dla statków o napędzie mechanicznym o iloczynie długości i szerokości większym niż 20 m2;
2) 02 – dla statków o napędzie mechanicznym o iloczynie długości i szerokości nieprzekraczającym 20 m2;
3) 03 – dla statków bez napędu mechanicznego o iloczynie długości i szerokości większym niż 20 m2;
4) 04 – dla statków bez napędu mechanicznego o iloczynie długości i szerokości nieprzekraczającym 20 m2.
5. Litery i cyfry będące elementami numeru rejestracyjnego oddziela się od siebie poziomymi kreskami.
§ 6.[Księga rejestrowa rejestru czasowego] 1. W księdze rejestrowej rejestru czasowego wpisuje się dodatkowo:
1) nazwę stałego rejestru, do którego statek jest wpisany;
2) oznaczenie dokumentu potwierdzającego zgodę władz państwa stałego rejestru na czasowe wpisanie statku do rejestru polskiego;
3) termin, na jaki statek został wpisany do rejestru.
2. Wzór księgi rejestrowej rejestru czasowego określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.
§ 7.[Księga rejestrowa] 1. Każda księga rejestrowa powinna być oprawiona w sposób trwały i przesznurowana, a jej karty ponumerowane. Na ostatniej stronie księgi zamieszcza się wzmiankę stwierdzającą ilość ponumerowanych i przesznurowanych stron. Końce sznurka przymocowuje się trwale i opatruje pieczęcią urzędu żeglugi śródlądowej.
2. Wpisów w księdze rejestrowej dokonuje się atramentem lub tuszem (długopisem) starannie, pismem czytelnym bez używania skrótów. Wyrazów wpisanych nie wolno przerabiać, wyskrobywać, wycierać lub czynić nieczytelnymi.
3. Omyłki prostuje się przez przekreślenie błędnego wyrazu czerwoną linią w sposób pozwalający na odczytanie pierwotnego tekstu, umieszczając pod treścią wpisu wzmiankę zawierającą omówienie sprostowania.
4. Wpis, który utracił moc na skutek zmiany jego treści lub wykreślenia wpisu, podkreśla się czerwoną linią.
§ 8.[Dokument rejestracyjny] 1. Dowód polskiej przynależności statku, podlegającego obowiązkowi wpisu do rejestru, stanowi dokument rejestracyjny wydany przez organ rejestrowy armatorowi po wpisaniu statku do rejestru.
2. [2] Wzory dokumentów rejestracyjnych dla statków żeglugi śródlądowej, w tym wpisanych czasowo do rejestru, określają załączniki nr 8 i 9 do rozporządzenia.
§ 9.[Zgłoszenie o zmianę wpisu w rejestrze] 1. W zgłoszeniu o zmianę wpisu w rejestrze należy podać:
1) nazwę statku lub inny znak rozpoznawczy;
2) numer rejestracyjny statku;
3) określenie danych podlegających zmianom.
2. Składając wniosek armator przedstawia do wglądu dokumenty potwierdzające zmianę danych zawartych w rejestrze.
§ 10.[Zmiana danych podlegających wpisowi do rejestru] 1. Zmiany danych podlegających wpisowi do rejestru armator obowiązany jest zgłosić organowi prowadzącemu rejestr niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia ich zaistnienia.
2. W przypadku zgłoszenia zmian, o których mowa w ust. 1, organ prowadzący rejestr dokonuje odpowiednich wpisów w rejestrze oraz w dokumencie rejestracyjnym statku.
3. Jeżeli przebudowa statku spowodowała konieczność wpisania statku do innej księgi rejestrowej, statek ten podlega obowiązkowi wpisu do rejestru w trybie określonym w rozporządzeniu. Statek wykreśla się z dotychczasowego rejestru.
§ 11.[Wykreślenie statku z rejestru] 1. Dokument rejestracyjny statku wykreślonego z rejestru podlega zwrotowi do organu prowadzącego rejestr i unieważnieniu. Dokument ten dołącza się odpowiednio do wniosku o wykreślenie statku z rejestru albo o wpisanie do innej księgi rejestrowej.
2. W razie wykreślenia z urzędu statku, który utracił cechy urządzenia pływającego, organ prowadzący rejestr wzywa armatora do niezwłocznego zwrotu dokumentu rejestracyjnego tego statku.
§ 12.[Wymiana dokumentów rejestracyjnych] 1. Dokumenty rejestracyjne wydane przez inspektoraty żeglugi śródlądowej na podstawie dotychczasowych przepisów podlegają wymianie na odpowiednie dokumenty określone w rozporządzeniu w terminie do dnia 31 grudnia 2003 r.
2. Do wymiany dokumentów rejestracyjnych mają zastosowanie odpowiednio przepisy § 2 oraz § 3 ust. 1 pkt 1–3 i ust. 2.
§ 13.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 2 miesięcy od dnia ogłoszenia.2)
1) Obecnie działem administracji rządowej - żegluga śródlądowa kieruje Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (Dz. U. poz. 2262).
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Żeglugi z dnia 21 stycznia 1965 r. w sprawie rejestru administracyjnego polskich statków żeglugi śródlądowej (Dz. U. poz. 48, z 1990 r. poz. 286 oraz z 2000 r. poz. 801).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 23 stycznia 2003 r.
Załącznik nr 1
WZÓR – WNIOSEK O WPIS STATKU DO REJESTRU
Załącznik nr 2
WZÓR – KSIĘGA REJESTROWA REJESTRU STAŁEGO DLA STATKÓW O NAPĘDZIE MECHANICZNYM O ILOCZYNIE DŁUGOŚCI I SZEROKOŚCI WIĘKSZYM NIŻ 20 M2
Załącznik nr 3
WZÓR – KSIĘGA REJESTROWA REJESTRU STAŁEGO DLA STATKÓW O NAPĘDZIE MECHANICZNYM O ILOCZYNIE DŁUGOŚCI I SZEROKOŚCI NIEPRZEKRACZAJĄCYM 20 M2
Załącznik nr 4
WZÓR – KSIĘGA REJESTROWA REJESTRU STAŁEGO DLA STATKÓW BEZ NAPĘDU MECHANICZNEGO O ILOCZYNIE DŁUGOŚCI I SZEROKOŚCI WIĘKSZYM NIŻ 20 M2
Załącznik nr 5
WZÓR – KSIĘGA REJESTROWA REJESTRU STAŁEGO DLA STATKÓW BEZ NAPĘDU MECHANICZNEGO O ILOCZYNIE DŁUGOŚCI I SZEROKOŚCI NIEPRZEKRACZAJĄCYM 20 M2
Załącznik nr 6
WZÓR – KSIĘGA REJESTROWA REJESTRU CZASOWEGO PROWADZONEGO PRZEZ URZĄD ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ
Załącznik nr 7
(uchylony) [3]
Załącznik nr 8
WZÓR DOKUMENTU REJESTRACYJNEGO STATKU ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ [4]
Opis
I. Format A4.
II. Druk: offsetowy dwustronny, kolorystyka 3+3.
III. Papier: wartościowy 120 g.
IV. Zabezpieczenia.
1. Zabezpieczenia w podłożu:
1) papier niewykazujący luminescencji w promieniowaniu ultrafioletowym;
2) włókna zabezpieczające widoczne w świetle widzialnym i widoczne także w promieniowaniu UV.
2. Zabezpieczenia w druku:
1) awers:
a) technika druku: offset,
b) mikrodruki,
c) tło giloszowe,
d) zastosowanie farby aktywnej w promieniowaniu ultrafioletowym;
2) rewers:
a) technika druku: offset,
b) tło giloszowe,
c) zastosowanie farby aktywnej w promieniowaniu ultrafioletowym.
V. Oznaczenie indywidualne: numeracja wykonana techniką druku typograficznego z zastosowaniem farby aktywnej w promieniowaniu UV – siedem cyfr numeracji (numeracja w świetle UV zmienia kolor).
VI. Dokument rejestracyjny statku żeglugi śródlądowej personalizuje się w języku polskim, z wykorzystaniem drukarki atramentowej lub innego środka kryjącego zapewniającego trwałą integrację z podłożem, w języku polskim.
Załącznik nr 9
WZÓR CZASOWEGO DOKUMENTU REJESTRACYJNEGO STATKU ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ [5]
Opis
I. Format A4.
II. Druk: offsetowy dwustronny, kolorystyka 3+3.
III. Papier: wartościowy 120 g.
IV. Zabezpieczenia.
1. Zabezpieczenia w podłożu:
1) papier niewykazujący luminescencji w promieniowaniu ultrafioletowym;
2) włókna zabezpieczające widoczne w świetle widzialnym i widoczne także w promieniowaniu UV.
2. Zabezpieczenia w druku:
1) awers:
a) technika druku: offset,
b) mikrodruki,
c) tło giloszowe,
d) zastosowanie farby aktywnej w promieniowaniu ultrafioletowym;
2) rewers:
a) technika druku: offset,
b) tło giloszowe,
c) zastosowanie farby aktywnej w promieniowaniu ultrafioletowym.
V. Oznaczenie indywidualne: numeracja wykonana techniką druku typograficznego z zastosowaniem farby aktywnej w promieniowaniu UV – siedem cyfr numeracji (numeracja w świetle UV zmienia kolor).
VI. Czasowy dokument rejestracyjny statku żeglugi śródlądowej personalizuje się w języku polskim, z wykorzystaniem drukarki atramentowej lub innego środka kryjącego zapewniającego trwałą integrację z podłożem, w języku polskim.
[1] § 3 ust. 2 uchylony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 16 lipca 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie rejestru administracyjnego polskich statków żeglugi śródlądowej (Dz.U. poz. 1069). Zmiana weszła w życie 19 lipca 2024 r.
[2] § 8 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 16 lipca 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie rejestru administracyjnego polskich statków żeglugi śródlądowej (Dz.U. poz. 1069). Zmiana weszła w życie 19 lipca 2024 r.
[3] Załącznik nr 7 uchylony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 16 lipca 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie rejestru administracyjnego polskich statków żeglugi śródlądowej (Dz.U. poz. 1069). Zmiana weszła w życie 19 lipca 2024 r.
[4] Załącznik nr 8 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 16 lipca 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie rejestru administracyjnego polskich statków żeglugi śródlądowej (Dz.U. poz. 1069). Zmiana weszła w życie 19 lipca 2024 r.
[5] Załącznik nr 9 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 16 lipca 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie rejestru administracyjnego polskich statków żeglugi śródlądowej (Dz.U. poz. 1069). Zmiana weszła w życie 19 lipca 2024 r.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00