Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2020-08-01
Wersja aktualna od 2020-08-01
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI MORSKIEJ I ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ1)
z dnia 17 kwietnia 2020 r.
w sprawie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m
Na podstawie art. 13 ustawy z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz. U. poz. 1137 oraz z 2019 r. poz. 1716) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa:
1) sposób i tryb rejestracji, dokonywania zmian w rejestrze jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m, zwanego dalej „rejestrem”, oraz wykreślania z rejestru, w tym:
a) szczegółowy zakres informacji zawartych we wniosku o rejestrację, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. i oraz k ustawy z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m, zwanej dalej „ustawą”,
b) rodzaje dokumentów mogących być podstawą określenia danych, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. o i p ustawy,
c) rodzaje dokumentów lub materiałów, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy, oraz przypadki, w których ich złożenie nie jest wymagane do dokonania rejestracji;
2) tryb wydawania wtórników dokumentu rejestracyjnego;
3) wzory zaświadczenia, o którym mowa w art. 9 ust. 2 ustawy, i dokumentu rejestracyjnego;
4) sposób ustalania nazwy nadawanej jednostce pływającej;
5) sposób nadawania numeru rejestracyjnego i indywidualnego numeru identyfikacyjnego (INI).
§ 2.[Wniosek o rejestrację] 1. Wniosek o rejestrację składany w postaci papierowej jest opatrzony czytelnym podpisem właściciela, współwłaściciela, pełnomocnika właściciela lub współwłaściciela, przedstawiciela ustawowego właściciela lub współwłaściciela albo osoby uprawnionej do reprezentowania właściciela lub współwłaściciela jednostki pływającej, w przypadku gdy nie jest nim osoba fizyczna.
2. Wniosek o rejestrację składany w postaci elektronicznej jest opatrzony:
1) podpisem zaufanym albo
2) kwalifikowanym podpisem elektronicznym, albo
3) podpisem osobistym
– osoby, o której mowa w ust. 1.
3. Do wniosku o rejestrację dołącza się:
1) w przypadku, o którym mowa w ust. 1 – dokumenty, w tym dowody wpłat wymaganych opłat, w postaci papierowej;
2) w przypadku, o którym mowa w ust. 2 – dokumenty, w tym dowody wpłat wymaganych opłat, w postaci elektronicznej albo ich cyfrowe odwzorowania.
4. W przypadku złożenia wniosku o rejestrację w postaci papierowej po zweryfikowaniu spełniania wymagań, o których mowa w art. 6 ust. 1–3 ustawy, organ rejestrujący sporządza cyfrowe odwzorowania wniosku oraz załączników, a następnie zwraca wnioskodawcy dokumentację papierową.
5. Wzór zaświadczenia o złożeniu wniosku o rejestrację określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
6. Dokumenty stanowiące podstawę wpisu jednostki pływającej do rejestru stanowią akta rejestrowe i są przechowywane w postaci elektronicznej.
§ 3.[Informacja o rodzaju napędu jednostki pływającej] 1. Informacją o rodzaju napędu jednostki pływającej jest:
1) rodzaj napędu głównego (żaglowy, mechaniczny, mięśnie ludzkie lub inny);
2) w przypadku napędu żaglowego:
a) informacja, czy jednostka jest wyposażona w pomocniczy napęd mechaniczny,
b) jeżeli jednostka wyposażona jest w pomocniczy napęd mechaniczny – informacja, czy jest to silnik stacjonarny czy zaburtowy;
3) w przypadku napędu mechanicznego:
a) liczba silników napędu głównego, typ silnika, łączna moc silników w kW,
b) informacja, czy jednostka jest wyposażona w napęd pomocniczy.
2. Informacją o podstawowych wymiarach i parametrach jednostki pływającej jest:
1) liczba kadłubów;
2) długość, szerokość i maksymalne zanurzenie oraz źródło tych informacji (pomiar własny, deklaracja zgodności CE, certyfikat pomiarowy, świadectwo pomiarowe, inny dokument);
3) kategoria projektowa, jeżeli została nadana.
§ 4.[Dokument stanowiący podstawę określenia danych o maksymalnej dopuszczalnej liczbie osób na pokładzie jednostki pływającej, dopuszczalnej sile wiatru oraz znaczącej wysokości fali] Dokumentem stanowiącym podstawę określenia danych o maksymalnej dopuszczalnej liczbie osób na pokładzie jednostki pływającej, dopuszczalnej sile wiatru oraz znaczącej wysokości fali jest deklaracja zgodności CE lub jeden z poniżej wymienionych dokumentów:
1) karta bezpieczeństwa jednostki, jeżeli była wydana;
2) dokument wydany przez:
a) uznaną organizację w rozumieniu art. 5 pkt 17 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2020 r. poz. 680) albo
b) podmiot upoważniony przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej do wykonywania przeglądów technicznych jachtów morskich o długości do 15 m, na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy, o której mowa w lit. a
– jeżeli był wydany;
3) dokument dopuszczający statek do żeglugi, o którym mowa w art. 28 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1568, 1901 i 2170 oraz z 2020 r. poz. 284), zwanej dalej „ustawą o żegludze śródlądowej”, jeżeli był wydany;
4) inny dokument wydany na podstawie przepisów ustawy o żegludze śródlądowej przez:
a) instytucję klasyfikacyjną uznaną przez Komisję Europejską albo
b) techniczną komisję inspekcyjną, o której mowa w art. 10a ust. 1 ustawy o żegludze śródlądowej, albo
c) podmiot upoważniony do przeprowadzania przeglądów technicznych, o którym mowa w art. 34j ust. 1 ustawy o żegludze śródlądowej
– jeżeli był wydany.
§ 5.[Dokumenty lub materiały potwierdzające informacje zawarte we wniosku] 1. Dokumentem lub materiałem potwierdzającym informacje:
1) o właścicielu i współwłaścicielach oraz armatorze jednostki pływającej jest:
a) dokument tożsamości,
b) odpis, wyciąg albo zaświadczenie z Krajowego Rejestru Sądowego albo innego właściwego rejestru albo inny dokument wystawiony przez uprawniony organ stwierdzający:
– pełną nazwę podmiotu niebędącego osobą fizyczną,
– NIP albo odpowiedni identyfikator,
– siedzibę oraz
– imiona i nazwiska osób uprawionych do działania w imieniu podmiotu niebędącego osobą fizyczną,
c) oświadczenie właściciela lub współwłaściciela – w odniesieniu do adresu zamieszkania właściciela, współwłaściciela lub armatora,
d) oświadczenie właściciela lub współwłaściciela – w odniesieniu do adresu do doręczeń właściciela, współwłaściciela lub armatora;
2) o rejestracji jednostki pływającej w innym rejestrze w kraju lub za granicą jest:
a) zaświadczenie o wykreśleniu z rejestru polskiego lub zagranicznego, jeżeli jednostka pływająca była wcześniej w nim zarejestrowana,
b) dokument potwierdzający rejestrację czasową;
3) o numerze identyfikacyjnym albo indywidualnym numerze identyfikacyjnym (INI) jednostki pływającej jest:
a) czytelne zdjęcie tabliczki znamionowej z numerem identyfikacyjnym oraz deklaracja zgodności CE, w której wskazano ten numer,
b) dokument rejestracyjny;
4) o rodzaju napędu jednostki pływającej, a w przypadku napędu mechanicznego, także o jego mocy jest:
a) deklaracja zgodności CE,
b) jeden z dokumentów, o których mowa w § 4 pkt 1–4,
c) instrukcja lub karta gwarancyjna producenta lub inny dokument wydany przez producenta lub budowniczego,
d) oświadczenie właściciela – w przypadku jednostek pływających bez napędu mechanicznego lub których moc napędu mechanicznego nie przekracza 20 kW;
5) o marce i modelu lub typie jednostki pływającej jest:
a) deklaracja zgodności CE,
b) dokument wydany przez producenta lub budowniczego,
c) dokumentacja projektowa,
d) oświadczenie właściciela lub współwłaściciela;
6) o podstawowych wymiarach i parametrach jednostki pływającej jest:
a) w odniesieniu do liczby kadłubów oraz długości, szerokości, maksymalnego zanurzenia:
– deklaracja zgodności CE,
– świadectwo pomiarowe,
– certyfikat pomiarowy,
– jeden z dokumentów, o których mowa w § 4 pkt 1–4,
– dokument wydany przez producenta lub budowniczego,
– oświadczenie właściciela lub współwłaściciela w przypadku jednostek pływających, których długość nie przekracza 14 m,
b) w odniesieniu do kategorii projektowej, jeżeli została nadana – deklaracja zgodności CE;
7) o materiale głównym, z którego zbudowany jest kadłub jednostki pływającej, jest:
a) deklaracja zgodności CE,
b) jeden z dokumentów, o których mowa w § 4 pkt 1–4,
c) dokument wydany przez producenta lub budowniczego,
d) oświadczenie właściciela lub współwłaściciela;
8) o roku budowy i producencie jednostki pływającej jest:
a) deklaracja zgodności CE,
b) dokument wydany przez producenta lub budowniczego,
c) oświadczenie właściciela lub współwłaściciela;
9) o sygnale rozpoznawczym (Call Sign) i morskim radiowym numerze identyfikacyjnym MMSI jednostki pływającej jest pozwolenie radiowe.
2. W przypadku gdy do wniosku nie załączono dokumentacji, o której mowa w ust. 1 lub w § 4, do wniosku mogą być dołączone oświadczenia właściciela lub współwłaściciela:
1) o braku deklaracji zgodności CE, jeżeli jej wydanie nie było wymagane przepisami prawa, upłynęło 10 lat od momentu wydania deklaracji zgodności CE przez producenta albo właściciel nie posiada deklaracji zgodności CE, a uzyskanie duplikatu dokumentu nie jest możliwe;
2) o braku dokumentacji, jeżeli dla jednostki pływającej nie została wydana deklaracja zgodności CE ani inna dokumentacja wydana przez upoważniony podmiot umożliwiająca określenie danych o maksymalnej dopuszczalnej liczbie osób na pokładzie jednostki pływającej, dopuszczalnej sile wiatru lub znaczącej wysokości fali;
3) o niezarejestrowaniu jednostki pływającej w innym rejestrze w kraju lub za granicą;
4) o nienadaniu jednostce pływającej indywidualnego numeru identyfikacyjnego (INI);
5) o braku ważnego pozwolenia radiowego dla jednostki pływającej.
3. Dokumenty sporządzone w języku obcym dołącza się wraz z ich tłumaczeniem na język polski sporządzonym przez tłumacza przysięgłego lub potwierdzonym przez właściwego konsula. W przypadku braku na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej tłumacza przysięgłego danego języka dopuszcza się tłumaczenie wykonane przez tłumacza przysięgłego państwa, z którego jednostka pływająca została sprowadzona.
4. Przepisu ust. 3 nie stosuje się do składania deklaracji zgodności CE.
§ 6.[Wniosek o zmianę danych w rejestrze] W przypadku, o którym mowa w art. 10 ust. 3 ustawy, jeżeli złożono wniosek o zmianę danych w rejestrze i wydanie dokumentu rejestracyjnego, organ rejestrujący wydaje właścicielowi zaświadczenie o złożeniu wniosku o wydanie dokumentu rejestracyjnego.
§ 7.[Wykreślenie jednostki pływającej z rejestru] Organ rejestrujący wykreśla jednostkę pływającą z rejestru w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku o wykreślenie z rejestru albo ustalenia istnienia przesłanek uzasadniających wykreślenie jednostki pływającej z rejestru z urzędu, o których mowa w art. 11 ust. 2 ustawy.
§ 8.[Wtórnik dokumentu rejestracyjnego] 1. Organ rejestrujący wydaje wtórnik dokumentu rejestracyjnego w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku o jego wydanie, po zweryfikowaniu aktualności danych zawartych w rejestrze.
2. Organ rejestrujący wydaje zaświadczenie o złożeniu wniosku o wydanie wtórnika dokumentu rejestracyjnego.
§ 9.[Nazwa jednostki pływającej] Nazwa jednostki pływającej:
1) może składać się z liter i znaków używanych w języku polskim oraz cyfr arabskich lub rzymskich;
2) nie może być dłuższa niż 33 znaki;
3) nie może być tożsama w zakresie pisowni lub wymowy z pisownią lub wymową wyrazów używanych do oznaczenia służb ratowniczych i ich działań;
4) nie może zawierać wyrazów lub zwrotów powszechnie uznawanych za wulgarne lub obelżywe.
§ 10.[Numer rejestracyjny jednostki pływającej] 1. Numer rejestracyjny jednostki pływającej tworzą:
1) skrót POL – w przypadku morskiej jednostki pływającej albo skrót PL – w przypadku śródlądowej jednostki pływającej;
2) kolejny numer w rejestrze złożony z kombinacji sześciu liter i cyfr.
2. W przypadku, o którym mowa w art. 10 ust. 1 ustawy, na wniosek właściciela pozostawia się ten sam numer rejestracyjny.
§ 11.[Wzór dokumentu rejestracyjnego jednostki pływającej] Wzór dokumentu rejestracyjnego jednostki pływającej określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 12.[Indywidualny numer identyfikacyjny] Indywidualny numer identyfikacyjny (INI) składa się z 15 znaków:
1) skrótu kraju rejestracji: „PL”;
2) łącznika „-”;
3) skrótu właściwego dla administracji polskiej: „PL1”;
4) pięciu znaków oznaczających numer jednostki, składający się z cyfr lub liter, z wyjątkiem liter I, O i Q;
5) kolejnej litery alfabetu łacińskiego od A do L oznaczającej miesiąc rejestracji;
6) trzech cyfr będących ostatnimi cyframi roku rejestracji.
§ 13.[Wprowadzanie informacji do rejestru] 1. W przypadku, o którym mowa w art. 28 ust. 2 ustawy, jeżeli wniosek o rejestrację składa się do organu rejestrującego, który jest organem prowadzącym rejestr, w którym jednostka pływająca jest zarejestrowana, do wniosku nie dołącza się dokumentacji, która znajduje się w aktach rejestrowych i jest aktualna. W takim przypadku organ rejestrujący wprowadza informacje do rejestru, a cyfrowe odwzorowania dokumentów – do akt rejestrowych, na podstawie posiadanej dokumentacji.
2. W przypadku, o którym mowa w art. 28 ust. 2 ustawy, jeżeli jednostka pływająca była zarejestrowana:
1) w polskim rejestrze jachtów i miała nadany nr POL – w przypadku morskich jednostek pływających,
2) w rejestrze statków używanych wyłącznie do celów sportowych lub rekreacyjnych, prowadzonym na podstawie przepisów ustawy o żegludze śródlądowej i miała nadany nr PL
– na wniosek właściciela numer ten wpisuje się do rejestru jako numer rejestracyjny.
3. W przypadku, o którym mowa w art. 28 ust. 2 ustawy, dokumentem lub materiałem potwierdzającym informacje o rejestracji jednostki pływającej w innym rejestrze w kraju lub za granicą jest dokument rejestracyjny lub zaświadczenie o rejestracji.
§ 14.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 sierpnia 2020 r.
Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej: M. Gróbarczyk
1) Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (Dz. U. poz. 2262).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
z dnia 17 kwietnia 2020 r. (poz. 763)
Załącznik nr 1
WZÓR – ZAŚWIADCZENIE
Załącznik nr 2
WZÓR DOKUMENTU REJESTRACYJNEGO JEDNOSTKI PŁYWAJĄCEJ
Awers
Rewers
1. Dokument rejestracyjny jednostki pływającej ma formę karty formatu ID1 (układ poziomy) o wymiarach 53,98 x 85,60 mm, promieniu zaokrągleń 3,18 mm i grubości 0,76 mm (+80 μm/−300 μm), której inne właściwości fizyczne i chemiczne odpowiadają standardom określonym w normach:
1) PN-ISO/IEC 7810 : 2006. Karty identyfikacyjne. Charakterystyki fizyczne;
2) PN-EN ISO/IEC 10373 : 2008. Karty identyfikacyjne. Metody testowania.
2. Dokument rejestracyjny jednostki pływającej wykonany jest z poliwęglanu. Tworzywo wykorzystane do produkcji dokumentu nie wykazuje luminacji w promieniowaniu ultrafioletowym, umożliwia trwałe naniesienie szaty graficznej, danych personalnych, identyfikacyjnych oraz elementów zabezpieczających wewnątrz struktury wielowarstwowej karty.
3. Barwa tła dokumentu rejestracyjnego jednostki pływającej jest utrzymana w tonacji niebiesko-beżowej z wielobarwnymi nadrukami zabezpieczającymi, tj.:
1) giloszami;
2) mikrodrukami pozytywowymi i negatywowymi;
3) rastrami przeznaczonymi do opracowania zabezpieczeń;
4) elementami graficznymi wykonanymi farbą ultrafioletową dwuzakresową;
5) elementami graficznymi wykonanymi farbą irydyscentną;
6) elementami graficznymi wykonanymi farbą optycznie zmienną.
4. Na powierzchni dokumentu rejestracyjnego jednostki pływającej znajdują się tłoczone, wyczuwalne w dotyku linie oraz elementy graficzne i tekstowe.
5. Na awersie dokumentu rejestracyjnego jednostki pływającej umieszcza się:
1) w dwóch wierszach – wyrazy: „RZECZPOSPOLITA POLSKA” oraz „REPUBLIC OF POLAND”;
2) poniżej w dwóch wierszach – wyrazy: „DOKUMENT REJESTRACYJNY JEDNOSTKI PŁYWAJĄCEJ” oraz „WATERCRAFT REGISTRATION CERTIFICATE”;
3) poniżej w dwóch wierszach – wyrazy: „DOWÓD POLSKIEJ PRZYNALEŻNOŚCI” oraz „CERTIFICATE OF POLISH NATIONALITY”;
4) w lewym górnym rogu – wizerunek orła według wzoru ustalonego dla godła Rzeczypospolitej Polskiej;
5) w prawym górnym rogu – flagi Rzeczypospolitej Polskiej i Unii Europejskiej;
6) następujące cyfry i dane oznaczające:
a1 – numer rejestracyjny,
a2 – numer identyfikacyjny,
a3 – nazwa,
a4 – port macierzysty,
a5 – śródlądowa (Ś), morska (M),
a6 – przeznaczenie,
a7 – żaglowa (Ż), motorowa (M), inny (IN),
a8 – moc napędu głównego albo pomocniczego,
a9 – długość,
a10 – maks. szerokość,
a11 – maks. zanurzenie,
a12 – liczba kadłubów,
a13 – maks. 1. osób,
a14 – kategoria projektowa maks. siła wiatru i wysokość fali,
b1 – data rejestracji,
b2 – numer dokumentu rejestracyjnego,
b3 – organ wydający;
7) wzdłuż dolnej krawędzi w dwóch wierszach – wyrazy: „Rejestr jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m” oraz „Register of yachts and other watercraft of less than 24 m in length”;
8) w prawym dolnym rogu – logotyp Reja24 w kształcie prostokąta wykonany farbą optycznie zmienną.
6. Na rewersie dokumentu rejestracyjnego jednostki pływającej umieszcza się:
1) następujące cyfry i dane oznaczające:
c1 – właściciel (W), armator (A),
c2 – imię lub nazwa,
c3 – nazwisko,
c4 – liczba właścicieli;
2) poniżej opis pól – objaśnienie dotyczące rodzaju wypełnianych danych:
„a1. Numer rejestracyjny/Registration number a2. Numer Identyfikacyjny/Watercraft Identification Number a3. Nazwa/Name a4. Port macierzysty/Home port a5. Śródlądowa (Ś), Morska (M)/Inland (Ś), Sea-going (M) a6. Przeznaczenie/Purpose a7. Żaglowa (Ż), Motorowa (M), Inny (IN)/Sailing (Ż), Motorboat (M), Other (IN), a8. Moc napędu głównego albo pomocniczego/Main or auxiliary engine power a9. Długość/Length of hull a10. Max. szerokość/Max. beam a11. Max. Zanurzenie/Max. draft a12. Liczba kadłubów/Number of hulls a13. Max. 1. osób/Max. number of persons a14. Kategoria projektowa Max. siła wiatru i wysokość fali/Design category Max. wind force & wave height
b1. Data rejestracji/Date of registration b2. Numer dokumentu rejestracyjnego/Registration document number b3. Organ wydający/Issuing authority
c1. Właściciel (W), armator (A)/Owner (W), Operator (A) c2. Imię lub nazwa/First name or Name c3. Nazwisko/Surname c4. Liczba właścicieli/Number of owners”;
3) w prawym dolnym rogu – kod QR każdorazowo generowany przez system teleinformatyczny, w którym prowadzony jest rejestr, i zawierający cechy identyfikujące dokument: nazwę, numer rejestracyjny oraz numer identyfikacyjny jednostki pływającej (grafika we wzorze ma charakter przykładowy).