Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2019-12-22
Wersja aktualna od 2019-12-22
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA CYFRYZACJI1)
z dnia 19 grudnia 2019 r.
w sprawie rejestru danych kontaktowych
Na podstawie art. 20l ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa:
1) sposób wprowadzania, zapisu, aktualizacji oraz potwierdzania danych kontaktowych osób fizycznych;
2) sposób prowadzenia rejestru danych kontaktowych osób fizycznych, zwanego dalej „rejestrem danych kontaktowych”;
3) wzór wniosku w postaci papierowej, o którym mowa w art. 20k ust. 2 pkt 2 oraz w art. 20j ust. 8 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, zwanej dalej „ustawą”, o przekazanie danych kontaktowych do rejestru danych kontaktowych, ich aktualizację oraz usunięcie;
4) wzór uproszczonego wniosku o udostępnianie danych z rejestru danych kontaktowych, o którym mowa w art. 20m ust. 2 ustawy.
§ 2.[Wzór wniosku] 1. Wzór wniosku, o którym mowa w art. 20k ust. 2 pkt 2 oraz w art. 20j ust. 8 ustawy, o przekazanie danych kontaktowych do rejestru danych kontaktowych, ich aktualizację oraz usunięcie z rejestru danych kontaktowych określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2. Wzór uproszczonego wniosku, o którym mowa w art. 20m ust. 2 ustawy, o udostępnianie danych z rejestru danych kontaktowych za pomocą urządzeń teletransmisji danych określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 3.[Rejestr danych kontaktowych] Rejestr danych kontaktowych jest prowadzony w sposób umożliwiający:
1) osobom fizycznym skuteczne wprowadzenie, wyszukanie, aktualizację oraz usunięcie własnych danych kontaktowych;
2) podmiotom, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1, 2 i 4–8 , w art. 19c, jeżeli zawarły porozumienie z ministrem właściwym do spraw informatyzacji, oraz w art. 20h ust. 2 pkt 3 i 4 ustawy:
a) skuteczne wprowadzenie, wyszukanie, aktualizację oraz usunięcie danych kontaktowych odpowiednio do wniosku osoby, której dane dotyczą,
b) wyszukiwanie danych kontaktowych osób fizycznych w celu realizacji przez te podmioty usług i zadań publicznych na rzecz tych osób albo potwierdzenia faktu braku przekazania takich danych przez wyszukiwaną osobę fizyczną;
3) dostęp do niego przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, z wyjątkiem przerw przeznaczonych na prace serwisowe prowadzone w systemie teleinformatycznym, o którym mowa w art. 20i ustawy;
4) wprowadzanie danych kontaktowych do rejestru danych kontaktowych bezpośrednio, w czasie rzeczywistym.
§ 4.[Potwierdzenie danych kodem] 1. W przypadku wprowadzenia po raz pierwszy danych kontaktowych osoby fizycznej do rejestru danych kontaktowych do czasu ich potwierdzenia kodem, o którym mowa w art. 20k ust. 4 ustawy, wszystkie dane osoby są niedostępne, a w przypadku aktualizacji niedostępna jest dana, której dotyczy aktualizacja.
2. Niepotwierdzenie wprowadzonych danych kontaktowych jednorazowym kodem, w okresie jego ważności, powoduje usunięcie danych z systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 20i ustawy.
3. Jednorazowy kod jest ważny 24 godziny od wygenerowania go przez system teleinformatyczny, o którym mowa w art. 20i ustawy.
4. Jednorazowy kod składa się z 6 cyfr.
5. W przypadku, o którym mowa w art. 20k ust. 2 pkt 2 ustawy, jednorazowy kod podaje się pracownikowi podmiotu, za pośrednictwem którego dokonuje się przekazania lub aktualizacji danych.
§ 5.[Przetwarzanie numeru telefonu komórkowego lub adresu poczty elektronicznej] 1. W rejestrze danych kontaktowych przetwarza się tylko jeden numer telefonu komórkowego lub tylko jeden adres poczty elektronicznej osoby fizycznej.
2. Numer telefonu komórkowego zapisuje się, podając wskaźnik (kod) kraju i pozostałą część numeru.
3. Dane, o których mowa w art. 20j ust. 1 pkt 2 ustawy, zapisuje się w rejestrze danych kontaktowych wielkimi literami.
4. Adres poczty elektronicznej w rejestrze danych kontaktowych może być zapisywany małymi literami.
§ 6.[Przechowywanie zapisów w dziennikach systemu] Zapisy w dziennikach systemu (logach) przechowywane są przez 5 lat od dnia ich utworzenia.
§ 7.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 22 grudnia 2019 r.
Minister Cyfryzacji: M. Zagórski
1) Minister Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej - informatyzacja, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Cyfryzacji (Dz. U. poz. 2270).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Cyfryzacji
z dnia 19 grudnia 2019 r. (poz. 2467)
Załącznik nr 1
WZÓR – WNIOSEK O PRZEKAZANIE DANYCH DO REJESTRU DANYCH KONTAKTOWYCH*/ O AKTUALIZACJĘ DANYCH W REJESTRZE DANYCH KONTAKTOWYCH*/ O USUNIĘCIE DANYCH Z REJESTRU DANYCH KONTAKTOWYCH
Załącznik nr 2
WZÓR – UPROSZCZONY WNIOSEK O UDOSTĘPNIANIE DANYCH Z REJESTRU DANYCH KONTAKTOWYCH ZA POMOCĄ URZĄDZEŃ TELETRANSMISJI DANYCH