ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI
MORSKIEJ1)
z dnia 31 lipca 2012 r.
w sprawie programów kursów specjalistycznych oraz kursów uzupełniających i przeprowadzania egzaminów kwalifikacyjnych
z dnia 31 lipca 2012 r. (Dz.U. z 2012 r., poz. 901)
t.j. z dnia 13 maja 2016 r. (Dz.U. z 2016 r., poz. 661)
t.j. z dnia 25 listopada 2019 r. (Dz.U. z 2019 r., poz. 2306)
Na podstawie art. 76 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 2140) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres przedmiotowy] Rozporządzenie określa programy ramowe kursów specjalistycznych dla poszczególnych rodzajów służb oraz kursów uzupełniających, kryteria oceny i sposoby przeprowadzania egzaminów kwalifikacyjnych oraz wzór zaświadczenia o złożeniu egzaminu kwalifikacyjnego z wynikiem pozytywnym.
§ 2.[Program ramowy kursu specjalistycznego] 1. Kurs specjalistyczny jest realizowany zgodnie z programem ramowym określonym w:
1) załączniku nr 1 do rozporządzenia – dla służby nadzoru nad ruchem drogowym i dla służby kontroli opłat drogowych;
2) załączniku nr 2 do rozporządzenia – dla służby kontroli transportu drogowego;
3) załączniku nr 3 do rozporządzenia – dla kursu specjalistycznego uzupełniającego.
2. Program ramowy kursu specjalistycznego składa się z zajęć teoretycznych oraz praktyki.
§ 3.[Cel kursu specjalistycznego, zajęcia teoretyczne oraz praktyka] 1. Celem kursu specjalistycznego jest przygotowanie pracownika Inspekcji Transportu Drogowego do właściwego wypełniania zadań inspektora Inspekcji Transportu Drogowego.
2. Zajęcia teoretyczne mają na celu przekazanie wiedzy i umiejętności niezbędnych do wypełniania zadań inspektora Inspekcji Transportu Drogowego.
3. Podczas praktyki pracownicy Inspekcji Transportu Drogowego, którzy uczestniczą w kursie specjalistycznym, biorą udział w czynnościach inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego wykonywanych w celu realizacji zadań określonych w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, zwanej dalej „ustawą”.
§ 4.[Egzamin kwalifikacyjny] Kurs specjalistyczny kończy się egzaminem kwalifikacyjnym odpowiednio:
1) dla służby nadzoru nad ruchem drogowym i dla służby kontroli opłat drogowych, zwanym dalej „egzaminem kwalifikacyjnym I stopnia”, albo
2) dla służby kontroli transportu drogowego oraz dla kursu specjalistycznego uzupełniającego, zwanym dalej „egzaminem kwalifikacyjnym II stopnia”.
§ 5.[Komisja egzaminacyjna] Egzamin kwalifikacyjny I stopnia oraz egzamin kwalifikacyjny II stopnia przeprowadza komisja egzaminacyjna powołana przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego, zwana dalej „komisją”, nie później niż w terminie:
1) 14 dni od dnia zakończenia kursu specjalistycznego albo
2) 6 miesięcy od dnia podjęcia przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego decyzji, o której mowa w art. 76a ust. 3 ustawy.
§ 6.[Struktura egzaminu] 1. Egzamin kwalifikacyjny I stopnia oraz egzamin kwalifikacyjny II stopnia składa się z dwóch części:
1) egzaminu pisemnego, przeprowadzanego w formie testu, zawierającego zbiór pytań zamkniętych wielokrotnego wyboru lub pytań otwartych, mającego na celu sprawdzenie wiedzy egzaminowanego;
2) egzaminu praktycznego, mającego na celu sprawdzenie umiejętności przeprowadzenia kontroli oraz zachowania się egzaminowanego w czasie wykonywania czynności kontrolnych.
2. Każde pytanie zamknięte ocenia się następująco:
1) wskazanie wszystkich odpowiedzi prawidłowych, przy jednoczesnym braku zaznaczenia odpowiedzi błędnej – jeden punkt;
2) wskazanie odpowiedzi nieprawidłowej lub brak odpowiedzi – zero punktów.
3. Każde pytanie otwarte ocenia się następująco:
1) odpowiedź prawidłowa i wyczerpująca – trzy punkty;
2) odpowiedź nieprawidłowa lub niewyczerpująca – zero punktów.
4. Szczegółowe kryteria oceny egzaminu praktycznego określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
5. Egzamin pisemny uważa się za złożony z wynikiem pozytywnym w przypadku uzyskania przez egzaminowanego co najmniej 70% punktów możliwych do zdobycia.
6. Egzaminowany przystępuje do egzaminu praktycznego po złożeniu z wynikiem pozytywnym egzaminu pisemnego.
7. Egzamin praktyczny uważa się za złożony z wynikiem pozytywnym w przypadku uzyskania przez egzaminowanego co najmniej 70 punktów.
8. Egzamin kwalifikacyjny I stopnia oraz egzamin kwalifikacyjny II stopnia uważa się za złożony z wynikiem pozytywnym w przypadku uzyskania wyniku pozytywnego zarówno z egzaminu pisemnego, jak i z egzaminu praktycznego.
§ 7.[Egzamin poprawkowy] 1. Egzaminowanemu przysługuje prawo do jednego egzaminu poprawkowego, zarówno z egzaminu pisemnego, jak i egzaminu praktycznego.
2. Egzamin poprawkowy przeprowadza się nie później niż w terminie 30 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu.
3. Do przeprowadzania egzaminu poprawkowego stosuje się odpowiednio przepisy § 6.
§ 8.[Wzór zaświadczenia o złożeniu z wynikiem pozytywnym egzaminu kwalifikacyjnego] Wzór zaświadczenia o złożeniu z wynikiem pozytywnym egzaminu kwalifikacyjnego I stopnia i egzaminu kwalifikacyjnego II stopnia określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.
§ 9.[Przepis przejściowy] 1. Do spraw związanych z realizacją programów kursów specjalistycznych rozpoczętych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
2. Do spraw związanych ze sposobem przeprowadzania egzaminów kwalifikacyjnych po zakończeniu kursów specjalistycznych rozpoczętych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
3. Ukończenie przez pracownika Inspekcji Transportu Drogowego kursu specjalistycznego I stopnia realizowanego przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia jest równoznaczne z ukończeniem kursu specjalistycznego dla służby nadzoru nad ruchem drogowym i dla służby kontroli opłat drogowych w rozumieniu niniejszego rozporządzenia.
4. Ukończenie przez pracownika Inspekcji Transportu Drogowego kursu specjalistycznego II stopnia realizowanego przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia jest równoznaczne z ukończeniem kursu specjalistycznego dla służby kontroli transportu drogowego w rozumieniu niniejszego rozporządzenia.
5. Złożenie przez pracownika Inspekcji Transportu Drogowego z wynikiem pozytywnym egzaminu kwalifikacyjnego I stopnia przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia jest równoznaczne ze złożeniem z wynikiem pozytywnym egzaminu kwalifikacyjnego I stopnia w rozumieniu niniejszego rozporządzenia.
6. Złożenie przez pracownika Inspekcji Transportu Drogowego z wynikiem pozytywnym egzaminu kwalifikacyjnego II stopnia przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia jest równoznaczne ze złożeniem z wynikiem pozytywnym egzaminu kwalifikacyjnego II stopnia w rozumieniu niniejszego rozporządzenia.
§ 10.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.2)
1) Obecnie działem administracji rządowej - transport kieruje Minister Infrastruktury, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 101 i 176).
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 15 czerwca 2011 r. w sprawie organizacji przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego kursów specjalistycznych i przeprowadzania egzaminów kwalifikacyjnych (Dz. U. poz. 783), które utraciło moc z dniem 1 sierpnia 2012 r. na podstawie art. 3 ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz ustawy o drogach publicznych (Dz. U. poz. 945).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa
i Gospodarki Morskiej z dnia 31 lipca 2012 r.
Załącznik nr 1
PROGRAM RAMOWY KURSU SPECJALISTYCZNEGO DLA SŁUŻBY NADZORU NAD RUCHEM DROGOWYM I SŁUŻBY KONTROLI OPŁAT DROGOWYCH
Lp. | TEMATYKA | Minimalna liczba godzin |
1 | Zadania, uprawnienia i organizacja Inspekcji Transportu Drogowego | 2 |
2 | Prawo administracyjne i postępowanie administracyjne | 30 |
3 | Prawo wykroczeń i postępowanie w sprawach o wykroczenia | 16 |
4 | Prawo o ruchu drogowym | 24 |
5 | Czas pracy kierowców | 80 |
6 | System elektronicznego poboru opłat | 16 |
7 | Pierwsza pomoc przedmedyczna | 6 |
8 | Posługiwanie się wybranymi środkami przymusu bezpośredniego | 16 |
9 | Metody i procedury prowadzenia przesłuchań | 8 |
10 | Przeciwdziałanie korupcji | 2 |
Zajęcia teoretyczne – razem | 200 | |
11 | Praktyka zawodowa | 40 |
Zajęcia teoretyczne i praktyka razem | 240 |
Załącznik nr 2
PROGRAM RAMOWY KURSU SPECJALISTYCZNEGO DLA SŁUŻBY KONTROLI TRANSPORTU DROGOWEGO
Lp. | TEMATYKA | Minimalna liczba godzin |
1 | Zadania, uprawnienia i organizacja Inspekcji Transportu Drogowego | 2 |
2 | Prawo administracyjne i postępowanie administracyjne | 32 |
3 | Prawo wykroczeń i postępowanie w sprawach o wykroczenia | 16 |
4 | Prawo o ruchu drogowym | 24 |
5 | Przeciwdziałanie korupcji | 2 |
6 | Pierwsza pomoc przedmedyczna | 6 |
7 | Posługiwanie się wybranymi środkami przymusu bezpośredniego | 16 |
8 | System elektronicznego poboru opłat | 16 |
9 | Czas pracy kierowców | 80 |
10 | Kontrola w przedsiębiorstwie z elementami prawa gospodarczego | 16 |
11 | Metody i procedury prowadzenia przesłuchań | 8 |
12 | Przewóz towarów niebezpiecznych ADR | 80 |
13 | Transport zwierząt | 8 |
14 | Urządzenia ciśnieniowe | 8 |
15 | Transport odpadów | 8 |
16 | Zabezpieczenia ładunków | 8 |
17 | Kontrola przewozu drogowego szybko psującej się żywności | 4 |
18 | Pojazdy nienormatywne | 16 |
19 | Dostęp do rynku krajowych i międzynarodowych przewozów drogowych | 24 |
20 | Kontrola drogowa | 8 |
Zajęcia teoretyczne – razem | 382 | |
21 | Praktyka zawodowa | 440 |
Zajęcia teoretyczne i praktyka – razem | 822 |
Załącznik nr 3
PROGRAM RAMOWY KURSU SPECJALISTYCZNEGO UZUPEŁNIAJĄCEGO
Lp. | TEMATYKA | Minimalna liczba godzin |
1 | Kontrola w przedsiębiorstwie z elementami prawa gospodarczego | 16 |
2 | Przewóz towarów niebezpiecznych ADR | 80 |
3 | Transport zwierząt | 8 |
4 | Urządzenia ciśnieniowe | 8 |
5 | Transport odpadów | 8 |
6 | Zabezpieczenia ładunków | 8 |
7 | Kontrola przewozu drogowego szybko psującej się żywności | 4 |
8 | Pojazdy nienormatywne | 4 |
9 | Zasady podejmowania i wykonywania transportu drogowego i niezarobkowego przewozu drogowego, określone w ustawie o transporcie drogowym | 24 |
10 | Kontrola przewozu drogowego | 8 |
Zajęcia teoretyczne – razem | 168 | |
11 | Praktyka zawodowa | 400 |
Zajęcia teoretyczne i praktyka razem | 568 |
Załącznik nr 4
SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCENY EGZAMINU PRAKTYCZNEGO
Imię: | Egzaminator I: |
Nazwisko: | Egzaminator II: |
Data: | Egzaminator III: |
Godzina rozpoczęcia kontroli: | .......................... |
Godzina zakończenia kontroli: |
|
| Punkty | Uwagi | |
Zatrzymanie pojazdu i rozpoczęcie kontroli | Bezpieczeństwo | /5 |
|
Zachowanie | /5 |
| |
Pobranie właściwych dokumentów | /5 |
| |
Ogółem pkt | /15 |
| |
Przebieg kontroli | Kontrola przestrzegania poszczególnych regulacji prawnych*) | /35 |
|
Analiza, podział, synteza | /15 |
| |
Propozycja co do dalszego postępowania | /15 |
| |
Wypełnienie i jasność dokumentacji pokontrolnej | /5 |
| |
Prowadzenie kontroli/unikanie konfliktów/trudności językowe | /5 |
| |
Ogółem pkt | /75 |
| |
Zakończenie kontroli | Zwrot dokumentów | /5 |
|
Jasne polecenia | /2 |
| |
Bezpieczeństwo | /3 |
| |
Ogółem pkt | /10 |
| |
Łączna liczba punktów |
|
| |
Uwagi dotyczące przeprowadzenia przez egzaminowanego kontroli oraz jego predyspozycji do wykonywania czynności kontrolnych | Komisja egzaminacyjna | ||
|
| ||
| |||
| |||
|
*) W zależności od rodzaju egzaminu kwalifikacyjnego.
Załącznik nr 5
WZÓR – ZAŚWIADCZENIE O ZŁOŻENIU Z WYNIKIEM POZYTYWNYM EGZAMINU KWALIFIKACYJNEGO I STOPNIA/II STOPNIA
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00