Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Ustaw rok 2019 poz. 1788
Wersja aktualna od 2019-09-20
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Ustaw rok 2019 poz. 1788
Wersja aktualna od 2019-09-20
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ1)

z dnia 11 września 2019 r.

zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1.[Rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji] W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. poz. 1170, z 2015 r. poz. 1250 oraz z 2016 r. poz. 1368) wprowadza się następujące zmiany:

1) w tytule rozporządzenia wyrazy „przedszkola, szkoły i placówki” zastępuje się wyrazami „gimnazja dla dorosłych i szkoły ponadgimnazjalne”;

2) § 1 otrzymuje brzmienie:

„§ 1. Rozporządzenie określa sposób prowadzenia przez publiczne gimnazja dla dorosłych i szkoły ponadgimnazjalne dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzaje tej dokumentacji.”;

3) w § 2 uchyla się pkt 2;

4) uchyla się § 3–5;

5) w § 6:

a) w ust. 1 wyraz „Szkoła” zastępuje się wyrazami „Szkoła ponadgimnazjalna dla dzieci i młodzieży”,

b) w ust. 2 wyraz „księgi” zastępuje się wyrazami „księgi uczniów”,

c) uchyla się ust. 5;

6) uchyla się § 7;

7) § 8 i § 9 otrzymują brzmienie:

„§ 8. W przypadku gdy uczeń lub słuchacz nie posiada numeru PESEL, do księgi uczniów i księgi słuchaczy zamiast numeru PESEL wpisuje się nazwę i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość.

§ 9. Wpisów w księdze uczniów i księdze słuchaczy dokonuje się na podstawie dowodów osobistych lub innych dokumentów tożsamości rodziców albo pełnoletniego ucznia albo słuchacza, innych dokumentów zawierających dane podlegające wpisowi do odpowiedniej księgi oraz informacji przekazanych przez organ gminy lub dyrektora innej szkoły.”;

8) po § 9 dodaje się § 9a w brzmieniu:

„§ 9a. 1. Księga uczniów i księga słuchaczy mogą być prowadzone także w postaci elektronicznej.

2. Za zgodą organu prowadzącego szkołę księga uczniów i księga słuchaczy mogą być prowadzone wyłącznie w postaci elektronicznej.

3. W przypadku rozpoczęcia prowadzenia księgi uczniów lub księgi słuchaczy w postaci elektronicznej do ksiąg tych wpisuje się odpowiednio uczniów lub słuchaczy rozpoczynających naukę w danej szkole, począwszy od dnia rozpoczęcia prowadzenia tej księgi w postaci elektronicznej.

4. W przypadku rozpoczęcia prowadzenia księgi uczniów lub księgi słuchaczy wyłącznie w postaci elektronicznej księgę uczniów lub księgę słuchaczy prowadzoną w postaci papierowej prowadzi się odpowiednio dla uczniów lub słuchaczy wpisanych do tej księgi przed dniem rozpoczęcia prowadzenia księgi uczniów lub księgi słuchaczy wyłącznie w postaci elektronicznej do czasu ukończenia albo opuszczenia przez nich szkoły.

5. Do prowadzenia księgi uczniów i księgi słuchaczy w postaci elektronicznej przepisy § 22 ust. 3 pkt 1–3, ust. 4 pkt 1, ust. 4a i 4b oraz § 23 stosuje się odpowiednio.”;

9) w § 10:

a) w ust. 2 zdanie drugie otrzymuje brzmienie:

„W przypadku dziennika lekcyjnego prowadzonego przez szkołę dla dorosłych nie wpisuje się danych dotyczących rodziców pełnoletnich słuchaczy.”,

b) w ust. 3 wyraz „szkołę” zastępuje się wyrazami „szkołę ponadgimnazjalną”,

c) ust. 4 otrzymuje brzmienie:

„4. Bieżące oceny opisowe, śródroczne i roczne opisowe oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, o których mowa w art. 44i ust. 4 i 7 ustawy, oraz śródroczne i roczne opisowe oceny klasyfikacyjne zachowania, o których mowa w art. 44i ust. 4 i 7 ustawy, sporządzone komputerowo w postaci wydruku podpisanego przez odpowiednio nauczyciela prowadzącego dane zajęcia edukacyjne albo wychowawcę klasy, można dołączyć do dziennika lekcyjnego, co jest równoznaczne z wpisem do dziennika lekcyjnego.”;

10) uchyla się § 12;

11) w § 13:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. Szkoła prowadzi dzienniki innych zajęć niż zajęcia wpisywane odpowiednio do dziennika lekcyjnego oraz dziennika zajęć w świetlicy, jeżeli jest to uzasadnione koniecznością dokumentowania przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej, w szczególności zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz zajęć opiekuńczych i wychowawczych wynikających z potrzeb i zainteresowań uczniów, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2018 r. poz. 967 i 2245 oraz z 2019 r. poz. 730 i 1287).”,

b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:

„3. Do dziennika innych zajęć wpisuje się w porządku alfabetycznym nazwiska i imiona odpowiednio uczniów lub słuchaczy oraz oddział, do którego uczęszczają, adresy poczty elektronicznej rodziców i numery ich telefonów, jeżeli je posiadają, indywidualny program pracy z uczniem lub słuchaczem, a w przypadku zajęć grupowych – program pracy grupy, tygodniowy plan zajęć, daty i czas trwania oraz tematy przeprowadzonych zajęć, ocenę postępów i wnioski dotyczące dalszej pracy z uczniem lub słuchaczem oraz odnotowuje się obecność uczniów lub słuchaczy na zajęciach. Przeprowadzenie zajęć nauczyciel potwierdza podpisem, z zastrzeżeniem § 22 ust. 5.”,

c) ust. 4 otrzymuje brzmienie:

„4. Do dziennika innych zajęć prowadzonego przez szkołę dla dorosłych nie wpisuje się danych rodziców pełnoletnich słuchaczy.”;

12) w § 14:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. Szkoła, która organizuje zespołowe lub indywidualne zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze dla młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, prowadzi odpowiednio dziennik zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla każdego zespołu albo dziennik indywidualnych zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla każdego uczestnika zajęć, w których dokumentuje się przebieg zajęć w danym roku szkolnym.”,

b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:

„3. Dla uczniów objętych indywidualnym nauczaniem szkoła prowadzi odrębnie dla każdego ucznia dziennik indywidualnego nauczania.”;

13) w § 15:

a) ust. 2–5 otrzymują brzmienie:

„2. Wpisów w arkuszu ocen ucznia albo słuchacza dokonuje się na podstawie danych zawartych odpowiednio w księdze uczniów, księdze słuchaczy, dzienniku lekcyjnym, protokołach egzaminów semestralnych, protokołach egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych, protokołach sprawdzianów wiadomości i umiejętności, protokołach z prac komisji powołanej w celu ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, protokołach zebrań rady pedagogicznej, informacji o wyniku egzaminu gimnazjalnego albo o zwolnieniu z tego egzaminu przez dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej, informacji o wyniku odpowiednio egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, informacji o wyniku egzaminu zawodowego albo o zwolnieniu z tego egzaminu przez dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej, a także innych dokumentach potwierdzających dane podlegające wpisowi. Nauczyciel wypełniający arkusz ocen ucznia albo słuchacza potwierdza podpisem zgodność wpisów z dokumentami, na podstawie których ich dokonano.

3. Roczne opisowe oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych i roczne opisowe oceny klasyfikacyjne zachowania, o których mowa w art. 44i ust. 4 i 7 ustawy, oraz końcowe opisowe oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, o których mowa w art. 44i ust. 7 ustawy, sporządzone komputerowo w postaci wydruku podpisanego przez odpowiednio nauczyciela prowadzącego dane zajęcia edukacyjne albo wychowawcę klasy, można dołączyć do arkusza ocen ucznia, co jest równoznaczne z wpisem do arkusza ocen.

4. Podstawą wpisu o klasyfikowaniu, promowaniu lub ukończeniu przez ucznia albo słuchacza szkoły jest:

1) uchwała rady pedagogicznej,

2) rozstrzygnięcie, o którym mowa w art. 73a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148, 1078, 1287, 1680 i 1681)

– których datę wpisuje się do arkusza ocen ucznia albo słuchacza.

5. Arkusze ocen uczniów albo słuchaczy wypełnia się pismem ręcznym lub w postaci elektronicznej, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy. Arkusze ocen wypełniane w postaci elektronicznej przybierają postać papierowego wydruku dokumentu utworzonego i wypełnionego pierwotnie w postaci elektronicznej.”,

b) uchyla się ust. 6 i 7;

14) § 17 otrzymuje brzmienie:

„§ 17. Słuchaczom szkoły dla dorosłych mogą być wydawane indeksy.”;

15) w § 18:

a) po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:

„1a) rozstrzygnięcia, o których mowa w art. 73a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, o wynikach klasyfikacji i promocji uczniów;”,

b) w pkt 2:

– wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

„zezwolenia dyrektora szkoły na:”,

– uchyla się lit. b;

16) § 19 i § 20 otrzymują brzmienie:

„§ 19. Pedagog, psycholog, logopeda, doradca zawodowy, terapeuta pedagogiczny lub inny specjalista zatrudniony w szkole prowadzi dziennik, do którego wpisuje tygodniowy plan swoich zajęć, zajęcia i czynności przeprowadzone w poszczególnych dniach, w tym informacje o kontaktach z osobami i instytucjami, z którymi współdziała przy wykonywaniu swoich zadań, imiona i nazwiska uczniów lub słuchaczy, objętych różnymi formami pomocy, w szczególności pomocą psychologiczno-pedagogiczną.

§ 20. Szkoła gromadzi, w indywidualnej teczce, dla każdego ucznia, uczestnika zajęć rewalidacyjno-wychowawczych lub słuchacza objętego odpowiednio kształceniem specjalnym, zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi lub pomocą psychologiczno-pedagogiczną dokumentację badań i czynności uzupełniających prowadzonych w szczególności przez pedagoga, psychologa, logopedę, doradcę zawodowego, terapeutę pedagogicznego, lekarza oraz innego specjalistę, a także indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne oraz indywidualne programy zajęć, o których mowa w § 14 ust. 2.”;

17) uchyla się § 21;

18) w § 22:

a) ust. 1–4 otrzymują brzmienie:

„1. Dzienniki, o których mowa w § 10, § 11, § 13, § 14 i § 19, mogą być prowadzone także w postaci elektronicznej; dzienniki prowadzone w postaci elektronicznej są zwane dalej „dziennikami elektronicznymi”.

2. Za zgodą organu prowadzącego szkołę dzienniki, o których mowa w § 10, § 11, § 13, § 14 i § 19, mogą być prowadzone wyłącznie w postaci elektronicznej.

3. Prowadzenie dziennika elektronicznego wymaga:

1) zabezpieczenia danych stanowiących dziennik elektroniczny przed dostępem osób nieuprawnionych;

2) zabezpieczenia danych stanowiących dziennik elektroniczny przed zniszczeniem, uszkodzeniem lub utratą;

3) rejestrowania historii zmian i ich autorów;

4) umożliwienia bezpłatnego wglądu rodzicom do dziennika elektronicznego, w zakresie dotyczącym ich dzieci.

4. System informatyczny służący do prowadzenia dzienników elektronicznych:

1) umożliwia wydruk oraz eksport, w formie dokumentu elektronicznego zapisanego w formacie XML, danych dzienników, o których mowa w § 10, § 11, § 13, § 14 i § 19;

2) uwzględnia wytyczne dla dostępności treści internetowych 2.1 stosowane dla stron internetowych i aplikacji mobilnych w zakresie dostępności dla osób niepełnosprawnych, określone w załączniku do ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. poz. 848), w zakresie prezentacji zasobów informacji udostępnianych rodzicom uczniów i uczniom albo słuchaczom.”,

b) po ust. 4 dodaje się ust. 4a i 4b w brzmieniu:

„4a. Dokument elektroniczny, o którym mowa w ust. 4 pkt 1, jest zgodny ze schematem, określonym we wzorze zdefiniowanym w formacie XSD, opisującym sposób zapisu danych i informacji, o których mowa odpowiednio w § 10, § 11, § 13, § 14 i § 19, udostępnionym pod adresem elektronicznym wskazanym w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

4b. Wydruk, o którym mowa w ust. 4 pkt 1, jest sporządzany na podstawie dokumentu elektronicznego, o którym mowa w ust. 4a, zgodnie z szablonem wizualizacji zdefiniowanym w formacie XSLT, udostępnionym pod adresem elektronicznym wskazanym w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.”,

c) ust. 5 otrzymuje brzmienie:

„5. W przypadku prowadzenia dzienników, o których mowa w § 10, § 11 i § 13, wyłącznie w postaci elektronicznej wpisanie przez nauczyciela w dzienniku elektronicznym tematu zajęć, o których mowa w § 10 ust. 3 i 5, § 11 ust. 2 oraz § 13 ust. 3 i 5, jest równoznaczne z potwierdzeniem przez nauczyciela przeprowadzenia tych zajęć.”;

19) § 23 otrzymuje brzmienie:

„§ 23. 1. W terminie 10 dni od dnia zakończenia roku szkolnego, a w przypadku szkół dla dorosłych – w terminie 10 dni od dnia zakończenia semestru, dane stanowiące dziennik elektroniczny zapisuje się w formie dokumentu elektronicznego na informatycznym nośniku danych, według stanu odpowiednio na dzień zakończenia roku szkolnego oraz na dzień zakończenia semestru.

2. Dokument elektroniczny, stanowiący zapis dziennika elektronicznego:

1) jest opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym, kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną albo podpisem osobistym;

2) jest zapisany i przechowywany w sposób zapewniający możliwość jego odczytania w niezmienionej treści w okresie przewidzianym dla przechowywania dzienników, o których mowa w § 10, § 11, § 13, § 14 i § 19.”;

20) uchyla się § 25;

21) w § 26 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

„1. Sprostowania błędu i oczywistej omyłki w księdze uczniów, księdze słuchaczy oraz arkuszu ocen ucznia albo słuchacza dokonuje dyrektor szkoły albo osoba przez niego upoważniona do dokonania sprostowania.

2. Sprostowania błędu i oczywistej omyłki w pozostałej dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej dokonuje osoba, która taki błąd lub omyłkę popełniła, lub dyrektor szkoły albo osoba przez niego upoważniona do dokonania sprostowania.”;

22) § 27 otrzymuje brzmienie:

„§ 27. Dyrektor szkoły ponosi odpowiedzialność za właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz za wydawanie przez szkołę dokumentów zgodnych z posiadaną dokumentacją.”.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2.[Termin na udostępnienie schematu i szablonu] Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania udostępni w Biuletynie Informacji Publicznej na swojej stronie podmiotowej schemat i szablon, o których mowa w § 22 ust. 4a i 4b rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, w terminie do dnia 31 stycznia 2020 r.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3.[Przepis przejściowy] Publiczne szkoły prowadzące dzienniki, o których mowa w § 10, § 11, § 13, § 14 i § 19 rozporządzenia zmienianego w § 1, w postaci elektronicznej przed dniem 1 września 2020 r. dostosują ich prowadzenie do przepisów rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, w terminie do dnia 31 sierpnia 2021 r.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, z wyjątkiem § 1 pkt 8 i 18, które wchodzą w życie z dniem 1 września 2020 r.

Minister Edukacji Narodowej: D. Piontkowski


1) Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 czerwca 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. poz. 1055).

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00