Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2019-09-18
Wersja aktualna od 2019-09-18
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI MORSKIEJ I ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ1)
z dnia 5 sierpnia 2019 r.
w sprawie umundurowania pracowników urzędów żeglugi śródlądowej
Na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1568) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa:
1) kategorie pracowników urzędów żeglugi śródlądowej, zwanych dalej „pracownikami”, obowiązanych do noszenia umundurowania;
2) warunki przydziału umundurowania;
3) wzory umundurowania.
§ 2.[Obowiązek noszenia umundurowania w czasie wykonywania obowiązków służbowych] Pracownikami obowiązanymi do noszenia umundurowania w czasie wykonywania obowiązków służbowych są:
1) dyrektorzy urzędów żeglugi śródlądowej;
2) dyrektorzy delegatur urzędów żeglugi śródlądowej;
3) starsi inspektorzy nadzoru nad żeglugą śródlądową;
4) inspektorzy nadzoru nad żeglugą śródlądową;
5) młodsi inspektorzy nadzoru nad żeglugą śródlądową;
6) stermotorzyści.
§ 3.[Przydzielenie składników umundurowania] Dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej przydziela bezpłatnie pracownikom, o których mowa w § 2, składniki umundurowania, które są niezbędne do wykonywania przez nich obowiązków służbowych, w tym uwzględniając charakter i miejsce wykonywanej pracy, zadania wykonywane na danym stanowisku oraz okres zatrudnienia pracownika na danym stanowisku pracy.
§ 4.[Rozpoczęcie okresu używalności składnika umundurowania] 1. Dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej przydziela bezpłatnie pracownikom, o których mowa w § 2, nowe składniki umundurowania po upływie okresu używalności posiadanych przez tych pracowników składników umundurowania.
2. Dniem rozpoczęcia okresu używalności składnika umundurowania jest dzień jego otrzymania przez pracownika.
3. Po upływie okresu używalności składnika umundurowania pracownik, któremu został ten składnik przydzielony, zgłasza ten fakt do dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej, przedkładając mu ten składnik umundurowania.
4. Składnik umundurowania, którego okres używalności upłynął, przechodzi na własność pracownika, któremu został przydzielony, po uprzednim usunięciu z niego przez dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej emblematów i dystynkcji. Usunięte emblematy i dystynkcje zatrzymuje dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej do dalszego wykorzystania.
5. Okresy używalności określonych składników umundurowania, a także ich liczbę przypadającą pracownikowi określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§ 5.[Utrata lub zniszczenie składnika umundurowania] W przypadku utraty lub zniszczenia składnika umundurowania przy wykonywaniu obowiązków służbowych, pracownik zgłasza ten fakt do dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej oraz składa do niego pisemny wniosek o wydanie nowego składnika umundurowania.
§ 6.[Przejście umundurowania na własność pracownika] Składnik umundurowania, po uprzednim usunięciu z niego przez dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej emblematów i dystynkcji, przechodzi na własność pracownika, któremu został przydzielony, przed upływem okresu jego używalności w przypadku rozwiązania stosunku pracy. Usunięte emblematy i dystynkcje zatrzymuje dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej do dalszego wykorzystania.
§ 7.[Wzory składników umundurowania] Wzory składników umundurowania, wzory dystynkcji i oznak służbowych oraz sposoby ich umieszczania, wraz z ich opisami, a także wzory umundurowania wraz z oznakami służbowymi, dla pracowników, o których mowa w § 2, określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 8.[Noszenie składników umundurowania, które nie spełniają wymagań niniejszego rozporządzenia] 1. Dopuszcza się noszenie przez pracowników obowiązanych do noszenia umundurowania w czasie wykonywania obowiązków służbowych składników umundurowania, w tym dystynkcji i emblematów, wydanych na podstawie przepisów dotychczasowych, które nie spełniają wymagań niniejszego rozporządzenia, do czasu upływu okresu ich używalności, jednak nie dłużej niż przez okres 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
2. W terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej wymieni składniki umundurowania wydane na podstawie przepisów dotychczasowych pracownikom, o których mowa w ust. 1, na składniki umundurowania spełniające wymagania niniejszego rozporządzenia.
3. W terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej przydzieli pracownikom, o których mowa w ust. 1, brakujące składniki umundurowania, które są niezbędne do wykonywania przez nich obowiązków służbowych, w tym uwzględniając charakter i miejsce wykonywanej pracy, zadania wykonywane na danym stanowisku oraz okres zatrudnienia pracownika na danym stanowisku pracy.
§ 9.[Umundurowanie niezbędne do wykonywania obowiązków służbowych] W terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej przydzieli bezpłatnie pracownikom, o których mowa w § 2, którzy nie posiadają umundurowania wymaganego niniejszym rozporządzeniem, umundurowanie niezbędne do wykonywania przez nich obowiązków służbowych.
§ 10.[Stosowanie przepisów] Do składników umundurowania wydanych na podstawie przepisów dotychczasowych, w zakresie okresu ich używalności, stosuje się przepisy dotychczasowe.
§ 11.[Przepisy uchylone] Traci moc rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie umundurowania pracowników urzędów żeglugi śródlądowej (Dz. U. poz. 473).
§ 12.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej: M. Gróbarczyk
1) Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej kieruje działem administracji rządowej - żegluga śródlądowa, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (Dz. U. poz. 2324 oraz z 2018 r. poz. 100).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
z dnia 5 sierpnia 2019 r. (poz. 1686)
Załącznik nr 1
OKRESY UŻYWALNOŚCI SKŁADNIKÓW UMUNDUROWANIA I ICH LICZBA PRZYPADAJĄCA PRACOWNIKOWI
Lp. | Elementy umundurowania | Jednostka miary | Liczba | Okres używalności (miesiące) | Uwagi |
1 | Marynarka mundurowa | szt. | 1 | 24 | dla kobiet żakiet |
2 | Spodnie mundurowe | szt. | 1 | 24 | dla kobiet spódnica mundurowa – do wyboru |
3 | Marynarka mundurowa letnia | szt. | 1 | 24 | dla kobiet żakiet |
4 | Spodnie mundurowe letnie | szt. | 2 | 24 | dla kobiet spódnica mundurowa letnia – do wyboru |
5 | Spodnie polowe typu „bojówki” | szt. | 1 | 12 |
|
6 | Bluza olimpijka | szt. | 1 | 24 |
|
7 | Polar / sweter | szt. | 1 | 24 | do wyboru przez pracownika |
8 | Koszula biała z długimi rękawami | szt. | 2 | 12 |
|
9 | Koszula biała z krótkimi rękawami | szt. | 2 | 12 |
|
10 | Koszulka polo biała z krótkimi rękawami | szt. | 2 | 12 |
|
11 | Krótkie spodenki | szt. | 1 | 12 | z wyłączeniem dyrektorów urzędów żeglugi śródlądowej i dyrektorów delegatur urzędów żeglugi śródlądowej |
12 | Czapka z dwoma białymi pokrowcami | szt. | 1 | 24 | w zależności od zajmowanego stanowiska: bez galonu, z jednym galonem lub z dwoma galonami |
13 | Czapka typu „sportowego” | szt. | 1 | 12 |
|
14 | Czapka zimowa | szt. | 1 | 24 |
|
15 | Kurtka zimowa | szt. | 1 | 24 |
|
16 | Płaszcz zimowy | szt. | 1 | 36 | wyłącznie dyrektorzy urzędów żeglugi śródlądowej i dyrektorzy delegatur urzędów żeglugi śródlądowej |
17 | Kurtka wiosenno-jesienna | szt. | 1 | 24 |
|
18 | Krawat czarny | szt. | 2 | 24 |
|
19 | Pasek czarny skórzany | szt. | 1 | 24 |
|
20 | Rękawiczki czarne skórzane | para | 1 | 24 |
|
21 | Szalik | szt. | 1 | 24 | do wyboru przez pracownika: biały / ciemnogranatowy / czarny |
22 | Półbuty czarne skórzane | para | 1 | 12 | dla kobiet buty typu „czółenka” |
23 | Botki ocieplane skórzane | para | 1 | 24 | dla kobiet buty typu „kozaki” |
24 | Buty typu „wojskowego” / buty trekkingowe | para | 1 | 24 | do wyboru przez pracownika |
25 | Buty typu „sportowego” / półbuty koszarowe | para | 1 | 24 | do wyboru przez pracownika |
26 | Skarpety letnie; rajstopy dla kobiet | para | 2 | 12 | do wyboru przez pracownika |
27 | Skarpety zimowe; rajstopy dla kobiet | para | 2 | 12 | do wyboru przez pracownika |
28 | Emblemat na czapkę | szt. | 3 | 24 |
|
29 | Emblemat na rękaw | szt. | 9 | 24 |
|
30 | Dystynkcje na rękawy | kpl. | 2 | 24 | w zależności od zajmowanego stanowiska |
31 | Dystynkcje na naramienniki | kpl. | 3 | 24 | w zależności od zajmowanego stanowiska |
32 | Pochewki z dystynkcjami | kpl. | 2 | 24 | w zależności od zajmowanego stanowiska |
Załącznik nr 2
WZORY SKŁADNIKÓW UMUNDUROWANIA, WZORY DYSTYNKCJI I OZNAK SŁUŻBOWYCH ORAZ SPOSOBY ICH UMIESZCZANIA, WRAZ Z OPISAMI, ORAZ WZORY UMUNDUROWANIA WRAZ Z OZNAKAMI SŁUŻBOWYMI
Wzór nr 1
Marynarka mundurowa
Wzór nr 2
Spodnie mundurowe
Wzór nr 3
Spódnica mundurowa
Wzór nr 4
Spodnie polowe typu „bojówki”
Wzór nr 5
Płaszcz
Wzór nr 6
Kurtka zimowa
Wzór nr 7
Kurtka wiosenno-jesienna
Wzór nr 8
Sweter
Wzór nr 9
Polar
Wzór nr 10
Bluza olimpijka
Wzór nr 11
Czapka z dwoma białymi pokrowcami
Wzór nr 12
Czapka typu „sportowego”
Wzór nr 13
Czapka zimowa
Wzór nr 14
Półbuty czarne skórzane
Wzór nr 15
Botki ocieplane skórzane
OPIS SKŁADNIKÓW UMUNDUROWANIA
1. Marynarka mundurowa (wzór nr 1) (dla kobiet żakiet (wzór nr 1b)) – typu „marynarskiego” z ciemnogranatowej* gabardyny lub podobnego materiału w kolorze ciemnogranatowym*, z dwoma rzędami guzików o średnicy 25 mm – po cztery w każdym rzędzie. U dołu dwie kieszenie (wszyte) po bokach z patkami. Na lewym ramieniu umieszczony emblemat (wzór nr 17).
2. Spodnie mundurowe (wzór nr 2; męskie i damskie) – typu „marynarskiego” z ciemnogranatowej* gabardyny lub podobnego materiału w kolorze ciemnogranatowym*, bez mankietów na dole, noszone na pasku. Spodnie z dwoma kieszeniami bocznymi wszytymi i jedną kieszenią tylną wszytą z prawej strony. Od środka wszyta podszewka na kolanach.
3. Spódnica mundurowa (wzór nr 3) – z ciemnogranatowej* gabardyny lub podobnego materiału w kolorze ciemnogranatowym*. Spódnica prosta z kontrafałdą z tyłu. Długość spódnicy powinna być taka, aby w pozycji stojącej spódnica sięgała poniżej linii kolan.
4. Spodnie polowe typu „bojówki” (wzór nr 4) – wykonane z wytrzymałej tkaniny koloru czarnego*. Nogawki spodni szerokie i proste. Spodnie mają co najmniej sześć kieszeni (dwie boczne wpuszczane, dwie tylne wpuszczane i dwie boczne, zewnętrzne, o konstrukcji miechowej). Spodnie mogą mieć dodatkowe kieszenie oraz miejscowe wzmocnienia w postaci dodatkowej warstwy tkaniny.
5. Płaszcz (wzór nr 5) – typu „marynarskiego” z ciemnogranatowej* gabardyny lub podobnego materiału w kolorze ciemnogranatowym*, cały na podszewce, posiada dwa rzędy guzików o średnicy 25 mm – po cztery w każdym rzędzie. U dołu z tyłu płaszcza znajduje się rozcięcie. Płaszcz posiada dwie boczne kieszenie wszyte z klapami. U dołu rękawów znajdują się mankiety. Płaszcz posiada naramienniki zapinane na guziki o średnicy 13 mm. Na lewym ramieniu umieszczony emblemat (wzór nr 17).
6. Kurtka zimowa (wzór nr 6) – typu 3/4 z wysoce odpornego na przemoczenie materiału w kolorze ciemnogranatowym*. Posiada przypinaną od środka ciepłą podpinkę (wykonaną ze sztucznego futra, polaru lub pikowanej tkaniny z watoliną) oraz przypinany kaptur. Suwak kurtki przykryty jest patką zapinaną na 4 guziki o średnicy 25 mm. U dołu kurtki po bokach wszyte są ukośnie kieszenie. Kurtka posiada naramienniki zapinane na guziki o średnicy 13 mm. Na lewym ramieniu umieszczony emblemat (wzór nr 17).
7. Kurtka wiosenno-jesienna (wzór nr 7) – z ciemnogranatowego* materiału nieprzemakalnego i wiatroodpornego z kapturem. U dołu kurtki wszyte pod skosem kieszenie, u góry kieszonki zamykane na zamek błyskawiczny. Naramienniki zapinane na matowe guziki. Na lewym ramieniu umieszczony emblemat (wzór nr 17).
8. Sweter (wzór nr 8) – wykonany z dzianiny wełnianej lub podobnego materiału w kolorze czarnym*. Posiada wzmocnienia na rękawach i łokciach oraz naramienniki. Na lewym ramieniu umieszczony emblemat (wzór nr 17).
9. Polar (wzór nr 9) – wykonany z polaru w kolorze czarnym*, zapinany na zamek błyskawiczny. Kołnierz po zapięciu do końca zamka błyskawicznego przylegający ściśle do szyi. U dołu polara po bokach wszyte kieszenie. Miejsca na ramionach i łokciach wzmocnione warstwą odpornej na przetarcia tkaniny koloru czarnego*. Na ramionach wszyte naramienniki. Na lewym ramieniu umieszczony emblemat (wzór nr 17).
10. Marynarka mundurowa letnia (wzór nr 1) (dla kobiet żakiet (wzór nr 1b)) – typu „marynarskiego” z ciemnogranatowej* elanobawełny lub tropiku, z dwoma rzędami guzików o średnicy 25 mm – po cztery w każdym rzędzie. U dołu dwie kieszenie (wszyte) po bokach z patkami. Na lewym ramieniu umieszczony emblemat (wzór nr 17).
11. Spodnie mundurowe letnie/spódnica mundurowa letnia – spodnie mundurowe letnie typu „marynarskiego” z ciemnogranatowej* elanobawełny lub tropiku bez mankietów na dole, noszone na pasku. Spodnie z dwoma kieszeniami bocznymi wszytymi i jedną kieszenią tylną wszytą z prawej strony. Od środka wszyta podszewka na kolanach. Spódnica prosta z kontrafałdą (według wzoru nr 3) z materiału odpowiadającego marynarce mundurowej letniej. Długość spódnicy powinna być taka, aby w pozycji stojącej spódnica sięgała poniżej linii kolan.
12. Bluza olimpijka (wzór nr 10) – z ciemnogranatowej* gabardyny lub podobnego materiału w kolorze ciemnogranatowym*, z wykładanym kołnierzem, zapinana na siedem guzików, z dwiema kieszeniami nakładanymi z patkami i naramiennikami zapinanymi na guziki. Rękawy zakończone mankietami zapinanymi na guziki. Na lewym ramieniu umieszczony emblemat (wzór nr 17).
13. Czapka z dwoma białymi pokrowcami (wzór nr 11) – typu „marynarskiego” z gabardyny lub podobnego materiału w kolorze ciemnogranatowym*, wysokość otoku 4 cm, daszek lakierowany na czarno*, nad daszkiem skórzany pasek lakierowany na czarno* o szerokości 12 mm, przytwierdzony dwoma czarnymi* guzikami o średnicy 13 mm i mający dwie przesuwki skórzane. Na czapkę nakładany biały pokrowiec. Dookoła otoku czapki nałożona czarna* krepa (o szerokości otoku). Do krepy przyszyty emblemat (wzór nr 16) na sukiennej podkładce koloru czarnego*, który połową swej wysokości wystaje ponad górną krawędź otoku. Dla dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej i dyrektora delegatury urzędu żeglugi śródlądowej – na daszku naszyte dwa złote* galony, dla młodszego inspektora nadzoru nad żeglugą śródlądową, inspektora nadzoru nad żeglugą śródlądową i starszego inspektora nadzoru nad żeglugą śródlądową – na daszku naszyty jeden złoty* galon.
14. Czapka typu „sportowego” (wzór nr 12) – koloru czarnego* z daszkiem, z przodu umieszczony emblemat (wzór nr 16).
15. Czapka zimowa (wzór nr 13) – wykonana z polaru lub innego podobnego materiału w kolorze czarnym*. Z przodu umieszczony emblemat (wzór nr 16).
16. Koszula z długim rękawem – z bawełny lub podobnej tkaniny w kolorze białym*. Posiada kołnierzyk i klasyczny krój, zapinana na guziki, po lewej stronie naszyta kieszeń.
17. Koszula z krótkim rękawem – z bawełny lub podobnej tkaniny w kolorze białym*. Posiada kołnierzyk i klasyczny krój, zapinana na guziki. Na obu piersiach naszyte kieszenie z patkami zapinanymi na guzik. Na ramionach wszyte naramienniki zapinane na guziki. Na lewym ramieniu umieszczony emblemat (wzór nr 17).
18. Koszulka polo – z tkaniny bawełnianej lub podobnej w kolorze białym*. Kołnierzyk zapinany na trzy guziki. Od strony wewnętrznej połączenie kołnierzyka oraz pleców wykończone taśmą. Na ramionach umieszczone naramienniki. Z przodu po lewej stronie naszyta kieszeń zewnętrzna z patką zapinana na guzik. Dodatkowo w kieszeni i patce wykonane miejsce na długopis. Na lewym ramieniu umieszczony emblemat (wzór nr 17).
19. Krótkie spodenki – z wytrzymałej tkaniny koloru czarnego*. Spodnie mają co najmniej sześć kieszeni (dwie boczne wpuszczane, dwie tylne wpuszczane i dwie boczne, zewnętrzne, o konstrukcji miechowej). Spodnie mogą mieć dodatkowe kieszenie oraz miejscowe wzmocnienia w postaci dodatkowej warstwy tkaniny. Długość powinna być taka, aby w pozycji stojącej spodenki sięgały poniżej linii kolan.
20. Krawat – z gładkiej matowej tkaniny typu „mundurowego” w kolorze czarnym*.
21. Półbuty czarne skórzane (wzór nr 14) – wierzchy wykonane z licowej skóry bydlęcej koloru czarnego*, nie mogą być ozdobnie wyszywane, wytłaczane ani dziurkowane. Podeszwy wykonane z tworzyw sztucznych lub skóry. Półbuty mają krój klasyczny. Z przodu sznurowane. Dla kobiet buty typu „czółenka” na niskim półsłupku.
22. Botki ocieplane skórzane (wzór nr 15) – wierzchy wykonane z licowej skóry bydlęcej, koloru czarnego*, nie mogą być ozdobnie wyszywane, wytłaczane ani dziurkowane. Cholewki sięgają powyżej kostek. Buty są ocieplane, mają antypoślizgowe podeszwy. Dla kobiet buty typu „kozaki”, ocieplane, na szerokim obcasie, płaskim lub średnim.
23. Buty trekkingowe – koloru czarnego*, sznurowane za kostkę dla pracowników wykonujących inspekcje w terenie. Buty typu „wojskowego” – wyższe, sznurowane, koloru czarnego*, nieprzemakalne z podeszwą wykonaną z gumy lub innego tworzywa o właściwościach antypoślizgowych.
24. Półbuty koszarowe / buty typu „sportowego” – koloru czarnego*, wykonane ze skóry, zamszu lub innego materiału z podeszwą wykonaną z materiału antypoślizgowego.
25. Szalik – koloru białego*, ciemnogranatowego* lub czarnego* wykonany z wełny.
26. Rękawiczki skórzane – koloru czarnego*, pięciopalczaste, ocieplane.
27. Pasek czarny* skórzany – ze skóry bydlęcej, długość dostosowana do obwodu w pasie, szerokość 3 cm, wykończony na półmat. Klamra paska wykonana z metalu w kolorze srebrnym*.
28. Skarpety letnie i zimowe – wykonane z bawełny lub podobnego materiału, w kolorze czarnym*.
29. Rajstopy – letnie koloru beżowego lub cielistego; zimowe koloru ciemnogranatowego* lub czarnego*; gładkie.
* Współrzędne barw wg normy PN-EN 61966-2-1:2003 z popr. A1:2005 – Urządzenia i systemy multimedialne – Pomiary i zarządzanie kolorami – Część 2-1: Zarządzanie kolorami – Domyślna przestrzeń barw RGB – sRGB: ciemnogranatowy – 0, 0, 90 – 0, 0, 123; granatowy – 10, 10, 100 – 10, 10, 120; biały – 255, 255, 255; czarny – 0, 0, 0; srebrny – 192, 192, 192; złoty – 255, 215, 0 – 255, 235, 0.
Wzór nr 16
Emblemat na czapkę
Wzór nr 17
Emblemat na rękaw
Wzór nr 18
Sposób umieszczenia emblematu na rękawie (od górnego wszycia rękawa 100 mm)
Wzór nr 19
Sposób umieszczania dystynkcji na rękawach
Wzór nr 20
Sposób umieszczania dystynkcji na naramiennikach
WZORY DYSTYNKCJI DLA POSZCZEGÓLNYCH KATEGORII PRACOWNIKÓW
Wzór nr 21
Dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej
Wzór nr 22
Dyrektor delegatury urzędu żeglugi śródlądowej
Wzór nr 23
Starszy inspektor nadzoru nad żeglugą śródlądową
Wzór nr 24
Inspektor nadzoru nad żeglugą śródlądową
Wzór nr 25
Młodszy inspektor nadzoru nad żeglugą śródlądową
Wzór nr 26
Stermotorzysta
WZORY UMUNDUROWANIA WRAZ Z OZNAKAMI SŁUŻBOWYMI
Wzór nr 27
Umundurowanie wyjściowe
Wzór nr 28
Umundurowanie letnie z koszulą z krótkim rękawem
Wzór nr 29
Umundurowanie letnie ze swetrem
Wzór nr 30
Umundurowanie letnie z bluzą olimpijką
Wzór nr 31
Umundurowanie z polarem
Wzór nr 32
Umundurowanie z kurtką
Wzór nr 33
Umundurowanie zimowe
Wzór nr 34
Umundurowanie letnie z koszulką polo
Wzór nr 35
Umundurowanie w płaszczu zimowym
OPIS DYSTYNKCJI ORAZ OZNAK SŁUŻBOWYCH
1. Emblemat na czapkę (wzór nr 16) – składa się ze srebrnej* kotwicy, na której jest umieszczony na tarczy koloru czerwonego* z białą* obwódką srebrny* wizerunek orła ustalony dla godła Rzeczypospolitej Polskiej oraz 10 haftowanych liści laurowych koloru złotego*, okalających kotwicę.
2. Emblemat na rękaw (wzór nr 17) – stanowi okrągła tarcza koloru czarnego* o średnicy 90 mm, na której dookoła umieszczona jest obwódka prążkowana w kolorze złotym* w formie liny okrętowej oraz napis w kolorze złotym* „URZĄD ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ” i nazwa miasta – siedziby urzędu, a w środku kotwica koloru złotego* z biało-czerwoną* wstęgą.
Emblemat jest noszony na lewym ramieniu (zgodnie ze wzorem nr 18), od górnego wszycia rękawa 100 mm.
3. Guziki – wykonane z metalu w kolorze złotym* z wyciśniętą na nich kotwicą i obrzeżem w formie liny okrętowej. Ich średnica wynosi 25 mm lub 13 mm. Guziki mocujące pasek na czapce o średnicy 13 mm w kolorze czarnym*, według powyższego opisu.
4. Dystynkcje – dla dyrektorów urzędów żeglugi śródlądowej, dyrektorów delegatur urzędów żeglugi śródlądowej wykonane z taśmy koloru złotego* o szerokości 12 mm, z wyjątkiem dolnego paska, którego szerokość wynosi 30 mm. Odstęp pomiędzy paskami wynosi 3 mm. Górny pasek posiada załamanie w postaci rozwartego kąta wierzchołkiem zwróconego ku górze. Dolny pasek znajduje się w odległości 90 mm od dolnej krawędzi rękawa lub 10 mm od dolnej krawędzi naramiennika.
Dla pozostałych pracowników urzędów żeglugi śródlądowej paski są wykonane z taśmy koloru złotego* o szerokości 12 mm. Odstęp pomiędzy paskami wynosi 3 mm. Stosownie do stanowiska górny pasek lub paski posiadają załamanie w postaci rozwartego kąta wierzchołkiem zwróconego ku górze. Dolny pasek znajduje się w odległości 90 mm od dolnej krawędzi rękawa lub 10 mm od dolnej krawędzi naramiennika. Sposób noszenia pasków na rękawie i naramiennikach dla poszczególnych stanowisk określają wzory nr 19 i nr 20, a odpowiadające im dystynkcje określają wzory nr 21–26.
* Współrzędne barw wg normy PN-EN 61966-2-1:2003 z popr. A1:2005 – Urządzenia i systemy multimedialne – Pomiary i zarządzanie kolorami – Część 2-1: Zarządzanie kolorami – Domyślna przestrzeń barw RGB – sRGB: srebrny – 192, 192, 192; czerwony – 255, 0, 0; biały – 255, 255, 255; złoty – 255, 215, 0 – 255, 235, 0; czarny – 0, 0, 0.