ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 19 lutego 2014 r.
w sprawie łącznego sprawozdania finansowego komitetu wyborczego, który zarejestrował kandydata na wójta, burmistrza albo prezydenta miasta
z dnia 19 lutego 2014 r. (Dz.U. z 2014 r., poz. 280)
t.j. z dnia 28 sierpnia 2019 r. (Dz.U. z 2019 r., poz. 1633)
Na podstawie art. 476 § 3 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2019 r. poz. 684 i 1504) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa:
1) wzór łącznego sprawozdania finansowego komitetu wyborczego o źródłach pozyskanych funduszy oraz poniesionych wydatkach na cele wyborcze, zwanego dalej „łącznym sprawozdaniem finansowym”;
2) szczegółowy zakres informacji zawartych w łącznym sprawozdaniu finansowym;
3) wykaz rodzajów dokumentów, jakie należy załączyć do łącznego sprawozdania finansowego.
§ 2.[Wzór łącznego sprawozdania finansowego] Wzór łącznego sprawozdania finansowego stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§ 3.[Wykaz rodzajów dokumentów, jakie należy załączyć] Wykaz rodzajów dokumentów, jakie należy załączyć do łącznego sprawozdania finansowego, stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 4.[Szczegółowy zakres informacji zawartych w sprawozdaniu finansowym] Szczegółowy zakres informacji zawartych w sprawozdaniu finansowym obejmuje:
1) informacje ogólne, które zawierają dane o:
a) przychodach lub wpływach, na które składają się:
– środki pieniężne gromadzone na rachunku bankowym komitetu wyborczego, w tym pochodzące z wpłat od osób fizycznych, z odsetek od środków na rachunku bankowym, z kredytów oraz z funduszy wyborczych partii politycznych,
– wartość innych przychodów lub wpływów,
b) wydatkach lub kosztach, na które składają się:
– koszty administracyjne, w tym koszty wynajmu powierzchni biurowej wraz z kosztami energii elektrycznej, koszty telekomunikacyjne, koszty utworzenia i utrzymania strony internetowej komitetu wyborczego,
– wydatki poniesione na usługi obce w związku z:
– – korzystaniem ze środków masowego przekazu i nośników plakatów, z podziałem na usługi wykonywane przez dzienniki i czasopisma, radio, telewizję, nośniki plakatów, reklamę w Internecie,
– – wykonaniem materiałów wyborczych, w tym ich wytworzenie oraz prace koncepcyjne, prace projektowe, z podziałem na plakaty wyborcze, filmy reklamowe i spoty, ulotki i inne wydawnictwa, reklamę w Internecie, inne materiały wyborcze,
– – kosztami spotkań wyborczych,
– – kosztami podróży i noclegów,
– – pozostałymi kosztami poniesionymi na usługi obce,
– wynagrodzenia i składki na ubezpieczenia społeczne, w tym z tytułu umów o dzieło i umów zlecenia, nieujęte jako koszty administracyjne lub wydatki poniesione na usługi obce,
– pozostałe wydatki,
c) wysokości nadwyżki, o której mowa w art. 138 § 1–3 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy;
2) informacje szczegółowe sprawozdania, które zawierają następujące dane o:
a) numerze rachunku bankowego komitetu wyborczego, obrotach na rachunku bankowym, stanie rachunku w dniu złożenia sprawozdania finansowego,
b) imionach, nazwiskach i miejscowościach zamieszkania osób fizycznych, których wpłaty zostały przyjęte i nie zostały zwrócone, wraz z wysokością wpłaty (suma wpłat od danej osoby),
c) imionach, nazwiskach i miejscowościach zamieszkania osób fizycznych, których wpłaty, dokonane w inny sposób niż czekiem rozrachunkowym, przelewem lub kartą płatniczą, zostały przyjęte i nie zostały zwrócone, wraz z wysokością wpłaty (suma wpłat od danej osoby, dokonanych w inny sposób niż czekiem rozrachunkowym, przelewem lub kartą płatniczą),
d) otrzymanych kredytach bankowych, spłaconych oraz pozostałych do spłacenia, w tym o nazwach i siedzibach kredytodawców oraz o warunkach uzyskania kredytu,
e) zobowiązaniach niespłaconych na ostatni dzień okresu sprawozdawczego, innych niż z tytułu kredytu, z podaniem imion, nazwisk i miejscowości zamieszkania lub nazw i siedzib wierzycieli oraz kwotach zobowiązań pozostałych do spłaty,
f) funduszach wyborczych, z których pochodzą środki finansowe, wraz z określeniem ich wysokości,
g) imionach, nazwiskach i miejscowościach zamieszkania lub nazwach i siedzibach podmiotów, które dokonały na rzecz komitetu wyborczego świadczeń niewymienionych w lit. b–d oraz lit. f, wraz z wartością świadczenia, w tym świadczeń określonych w art. 132 § 5 i art. 133 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy.
§ 5.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 czerwca 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 1059).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Finansów
z dnia 19 lutego 2014 r.
Załącznik nr 1
WZÓR – ŁĄCZNE SPRAWOZDANIE FINANSOWE KOMITETU WYBORCZEGO O ŹRÓDŁACH
POZYSKANYCH FUNDUSZY ORAZ PONIESIONYCH WYDATKACH NA CELE WYBORCZE
Załącznik nr 2
WYKAZ RODZAJÓW DOKUMENTÓW, JAKIE NALEŻY ZAŁĄCZYĆ DO ŁĄCZNEGO
SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO
I. Sprawozdanie zawierające opinię biegłego rewidenta, jeżeli sprawozdanie jest przedkładane Państwowej Komisji Wyborczej, chyba że pełnomocnik finansowy, w terminie 30 dni od dnia wyborów, zawiadomił właściwy organ wyborczy, że komitet wyborczy nie miał przychodów, nie poniósł wydatków ani nie ma zobowiązań finansowych zgodnie z art. 142 § 3 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2019 r. poz. 684 i 1504).
II. Rejestry, o których mowa w art. 140 § 1 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy:
1) rejestr kredytów zaciągniętych przez komitet wyborczy;
2) rejestr wpłat od osób fizycznych na rzecz komitetu wyborczego KWot o wartości przekraczającej łącznie od jednej osoby fizycznej KWotę minimalnego wynagrodzenia za pracę.
III. Dokumenty umożliwiające weryfikację informacji podanych w sprawozdaniu – ułożone w porządku chronologicznym, począwszy od najwcześniejszego zdarzenia gospodarczego:
1) umowy, faktury, rachunki, dokumenty bankowe i inne dokumenty dotyczące kosztów lub wydatków wraz ze spisem, pogrupowane odrębnie dla każdego zdarzenia gospodarczego, ułożone w porządku chronologicznym;
2) dokumenty bankowe każdego wpływu na rachunek komitetu wyborczego;
3) pokwitowania odbioru gotówki wypłaconej przez komitet wyborczy osobom fizycznym (dowody KW) i pokwitowania zwrotu zaliczki pobranej z kasy komitetu wyborczego (dowody KP);
4) protokoły komisyjnej wyceny usług świadczonych nieodpłatnie na rzecz komitetu wyborczego, w tym dokumenty potwierdzające przyjęcie świadczeń niepieniężnych, o których mowa w art. 132 § 5 i art. 133 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy (w przypadku przyjęcia nieodpłatnego świadczenia usługi) – np. wykazy zawierające opis świadczenia i dane świadczącego i/lub umowy ze świadczącymi (np. umowy użyczenia) oraz ich oświadczenia (np. potwierdzające zgodę na eksponowanie materiałów wyborczych);
5) pokwitowania odbioru materiałów wyborczych (np. plakatów, ulotek) przez komitet wyborczy;
6) umowa rachunku bankowego;
7) umowy kredytu (w przypadku uzyskania kredytu);
8) umowy poręczenia (w przypadku zawarcia umowy poręczenia);
9) wykazy zawierające informacje określone we wzorze sprawozdania finansowego, część II – Informacje szczegółowe, pkt II–VII (w przypadku wystąpienia więcej niż dwóch pozycji w danym punkcie);
10) inne dokumenty umożliwiające weryfikację informacji podanych w sprawozdaniu.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00