Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-10-31
Wersja aktualna od 2024-10-31
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 5 marca 2019 r.
w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące
(ostatnia zmiana: Dz.U. z 2024 r., poz. 1070)
Na podstawie art. 119 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2018 r. poz. 1183, 1629 i 1637 oraz z 2019 r. poz. 235) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakazy lub ograniczenia lotów nad obszarem całego państwa albo jego części] Rozporządzenie wprowadza zakazy lub ograniczenia lotów nad obszarem całego państwa albo jego części na czas dłuższy niż 3 miesiące.
§ 2.[Definicje] Użyte w rozporządzeniu skróty i określenia oznaczają:
1) ADIZ - (Air Defense Identification Zone) strefę identyfikacji obrony powietrznej;
2) AIR POLICING - szczególny rodzaj działań w czasie pokoju i kryzysu, realizowanych przez załogi statków powietrznych sił dyżurnych Obrony Powietrznej Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO) oraz w ramach systemu Obrony Powietrznej Rzeczypospolitej Polskiej (OP RP) w celu zapewnienia nienaruszalności chronionej przestrzeni powietrznej, ochrony ludności i sił zbrojnych przed atakiem z powietrza oraz udzielania pomocy załogom statków powietrznych znajdujących się w niebezpieczeństwie;
3) ALFA SCRAMBLE - hasło do startu statków powietrznych przechwytujących, stosowane w celu wykonania zadania bojowego, w ramach misji AIR POLICING systemu obrony powietrznej;
4) AMC Polska - (Airspace Management Cell) komórkę zarządzania przestrzenią powietrzną, będącą cywilno-wojskową komórką odpowiedzialną za zarządzanie i alokację elastycznych elementów struktury polskiej przestrzeni powietrznej, działającą w ramach Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej na podstawie porozumienia pomiędzy Polską Agencją Żeglugi Powietrznej a Szefostwem Służby Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
5) AMSL - (Above Mean Sea Level) nad średnim poziomem morza;
6) ATS - (Air Traffic Services) służby ruchu lotniczego w rozumieniu art. 2 pkt 32 rozporządzenia SERA;
7) AUP - (Airspace Use Plan) plan użytkowania przestrzeni powietrznej o statusie NOTAM wydawany przez AMC Polska;
8) D - (Danger Area) strefę niebezpieczną w rozumieniu art. 2 pkt 65 rozporządzenia SERA;
9) FL - (Flight Level) poziom lotu w rozumieniu art. 2 pkt 78 rozporządzenia SERA;
10 ) GND - (Ground) poziom terenu;
11) Instytucja - Polską Agencję Żeglugi Powietrznej - instytucję zapewniającą służby ruchu lotniczego;
12) MATZ - (Military ATZ) strefę ruchu lotniskowego lotniska wojskowego;
13) MCTR - (Military CTR) strefę kontrolowaną lotniska wojskowego;
14) NOTAM - (Notice To Airmen) wiadomość rozpowszechnianą za pomocą środków telekomunikacyjnych, zawierającą informacje o ustanowieniu, stanie lub zmianach urządzeń lotniczych, służbach, procedurach, a także o niebezpieczeństwie, których znajomość we właściwym czasie jest istotna dla personelu związanego z operacjami lotniczymi;
15) P - (Prohibited Area) strefę zakazaną w rozumieniu art. 2 pkt 103 rozporządzenia SERA;
16) R - (Restricted Area) strefę ograniczoną w rozumieniu art. 2 pkt 111 rozporządzenia SERA;
17) rozporządzenia SERA - rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 923/2012 z dnia 26 września 2012 r. ustanawiające wspólne zasady w odniesieniu do przepisów lotniczych i operacyjnych dotyczących służb i procedur żeglugi powietrznej oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze (WE) nr 1035/2011 oraz rozporządzenia (WE) nr 1265/2007, (WE) nr 1794/2006, (WE) nr 730/2006, (WE) nr 1033/2006 i (UE) nr 255/2010 (Dz. Urz. UE L 281 z 13.10.2012, str. 1, z późn. zm.2));
18) SFC - (Surface) powierzchnię morza;
19) UNL - (Unlimited) bez określonej górnej granicy wysokości;
20) UUP - (Updated Airspace Use Plan) zaktualizowany AUP o statusie NOTAM, wydawany przez AMC Polska w dniu operacji w celu aktualizacji informacji zawartych w AUP.
§ 3.[Zakazy lub ograniczenia lotów] 1. W polskiej przestrzeni powietrznej wprowadza się następujące zakazy lub ograniczenia lotów:
1) zakaz przekraczania prędkości dźwięku lub lotu z prędkością naddźwiękową:
a) na FL 300 i poniżej tego poziomu,
b) w całej przestrzeni powietrznej w godzinach 22.00-06.00 czasu urzędowego;
2) zakaz wykonywania lotów nad obszarami miast w ich granicach administracyjnych odpowiednio dla miast:
a) o liczbie mieszkańców powyżej 25 000 do 50 000 - na wysokości mniejszej niż 500 m nad poziomem terenu dla śmigłowców i samolotów tłokowych oraz mniejszej niż 1000 m nad poziomem terenu dla samolotów wyposażonych w inne silniki,
b) o liczbie mieszkańców powyżej 50 000 do 100 000 - na wysokości mniejszej niż 1000 m nad poziomem terenu,
c) o liczbie mieszkańców powyżej 100 000 - na wysokości mniejszej niż 1500 m nad poziomem terenu,
d) miasta stołecznego Warszawy - na wysokości mniejszej niż 2000 m nad poziomem terenu;
3) zakazy wykonywania lotów w strefach P, określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
4) zakazy wykonywania lotów w strefach D, w terminach aktywności tych stref opublikowanych w AUP i UUP, określone w załączniku nr 2 do rozporządzenia;
5) zakazy wykonywania lotów w strefach R, określone w załączniku nr 3 do rozporządzenia;
6) ograniczenia wykonywania lotów w strefach ADIZ, określone w załączniku nr 4 do rozporządzenia;
7) zakazy wykonywania lotów nad lotniskami wojskowymi oraz nad infrastrukturą lotniskową i obiektami leżącymi na terenie lotnisk w fizycznych granicach lotnisk wojskowych w przypadku nieaktywnej MATZ albo MCTR.
2. Ustalanie liczby mieszkańców miast następuje według stanu wskazanego w dokumencie pt. „Powierzchnia i ludność w przekroju terytorialnym”, aktualnym na dzień wykonywania lotu, opracowywanym przez Główny Urząd Statystyczny i publikowanym na stronie internetowej Głównego Urzędu Statystycznego.
3. Jeżeli z charakterystyk statku powietrznego wykonującego lot nad obszarami miast, o których mowa w ust. 1 pkt 2, wynika, że w przypadku sytuacji awaryjnej wykonanie lądowania może nadmiernie narazić osoby lub mienie na ziemi, to wysokość lotu powinna być zwiększona stosownie do wymogów charakterystyk tego statku powietrznego.
§ 4.[Wyłączenia dotyczące zakazów przekraczania prędkości dźwięku lub lotu z prędkością naddźwiękową] Zakazów przekraczania prędkości dźwięku lub lotu z prędkością naddźwiękową nie stosuje się do lotów wykonywanych na hasło ALFA SCRAMBLE.
§ 5.[Wyłączenia zakazów wykonywania lotów] 1. Zakazów wykonywania lotów, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, nie stosuje się do lotów:
1) wykonywanych na hasła GARDA lub ALFA SCRAMBLE;
2) wykonywanych w celu udzielania pomocy w przypadkach zagrożenia życia lub zdrowia ludzi lub zwierząt, w szczególności w czasie wystąpienia klęsk żywiołowych, katastrof, zagrożeń ekologicznych lub sytuacji awaryjnych;
3) wykonywanych zgodnie z procedurami podejścia do lądowania i odlotu, określonymi w instrukcjach operacyjnych lotnisk i lądowisk wpisanych do ewidencji lądowisk, położonych wewnątrz tych stref albo jeżeli wykonywanie tych procedur jest niemożliwe do wykonania bez wlotu do tych stref;
4) związanych z monitorowaniem stanu przeszkód lotniczych;
5) wykonywanych na zlecenie albo za zgodą burmistrza (prezydenta) miasta;
6) wykonywanych przez statki powietrzne lotnictwa wojskowego w ramach uroczystości państwowych pod warunkiem:
a) uzyskania zgody burmistrza (prezydenta) miasta,
b) uzgodnienia lotu z właściwym organem ATS,
c) zachowania wysokości, która w przypadku sytuacji awaryjnej pozwoli na wykonanie lądowania bez nadmiernego narażania osób lub mienia na ziemi;
7) związanych z wykonywaniem kontroli z powietrza lotniczych urządzeń naziemnych.
2. O planowanych lotach nad obszarami miast w ich granicach administracyjnych, z wyłączeniem lotów, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3, należy poinformować Instytucję nie później niż na 24 h przed ich planowanym wykonaniem.
3. Zakazów wykonywania lotów, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 7, nie stosuje się do lotów:
1) wykonywanych na hasła GARDA lub ALFA SCRAMBLE;
2) wykonywanych w celu udzielania pomocy w przypadkach zagrożenia życia lub zdrowia ludzi lub zwierząt, w szczególności w czasie wystąpienia klęsk żywiołowych, katastrof, zagrożeń ekologicznych lub sytuacji awaryjnych oraz o statusie HEAD, o którym mowa w art. 76 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze, oraz o statusie STATE, o którym mowa w art. 76 ust. 1 pkt 2 lit. a tiret pierwsze ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze;
3) wykonywanych zgodnie z procedurami podejścia do lądowania i odlotu, określonymi w instrukcjach operacyjnych lotnisk i lądowisk wpisanych do ewidencji lądowisk, położonych wewnątrz tych stref albo jeżeli wykonywanie tych procedur jest niemożliwe do wykonania bez wlotu do tych stref;
4) wykonywanych na wniosek albo za zgodą zarządzającego lotniskiem wojskowym.
§ 6.[Wyłączenia zakazów wykonywania lotów w strefach P] 1. Zakazów wykonywania lotów w strefach P nie stosuje się do lotów:
1) wykonywanych na hasła GARDA lub ALFA SCRAMBLE;
2) wykonywanych w celu udzielania pomocy w przypadkach zagrożenia życia lub zdrowia ludzi lub zwierząt, w szczególności w czasie wystąpienia klęsk żywiołowych, katastrof, zagrożeń ekologicznych lub sytuacji awaryjnych;
3) wykonywanych na zlecenie albo za zgodą zarządzającego obiektem chronionym strefą P;
4) związanych z wykonywaniem kontroli z powietrza lotniczych urządzeń naziemnych.
2. Zakazów wykonywania lotów w strefie EP P13 OLESNO nie stosuje się do lotów wykonywanych w celu realizacji zadań na potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
3. Zakazów wykonywania lotów w strefie EP P21 WARSZAWA II nie stosuje się do lotów lotnictwa państwowego.
4. O planowanych lotach w strefie P, z wyłączeniem lotów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, należy poinformować Instytucję nie później niż na 24 h przed ich planowanym wykonaniem.
5. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego publikuje w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w drodze obwieszczenia, wykaz zarządzających obiektami chronionymi strefą P, o których mowa w ust. 1 pkt 3, wraz z informacjami o adresie i stronie internetowej tych zarządzających, jeżeli ją posiadają.
§ 7.[Wyłączenia zakazów wykonywania lotów w strefach D] 1. Zakazów wykonywania lotów w strefach D nie stosuje się do lotów:
1) wykonywanych na hasła GARDA lub ALFA SCRAMBLE;
2) wykonywanych w celu udzielania pomocy w przypadkach zagrożenia życia lub zdrowia ludzi lub zwierząt, w szczególności w czasie wystąpienia klęsk żywiołowych, katastrof, zagrożeń ekologicznych lub sytuacji awaryjnych;
3) wykonywanych na zlecenie albo za zgodą właściwego organu kierującego działaniami niebezpiecznymi w strefie D;
4) związanych z wykonywaniem kontroli z powietrza lotniczych urządzeń naziemnych.
2. Dane kontaktowe organu kierującego działaniami niebezpiecznymi w strefie D, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, są udostępniane przez AMC Polska.
§ 8.[Wyłączenia zakazów wykonywania lotów w strefach R z wyjątkiem strefy EP R40 SŁUPSK] 1. Zakazów wykonywania lotów w strefach R, z wyjątkiem strefy EP R40 SŁUPSK, nie stosuje się do lotów:
1) wykonywanych na hasła GARDA lub ALFA SCRAMBLE;
2) wykonywanych w celu udzielania pomocy w przypadkach zagrożenia życia lub zdrowia ludzi lub zwierząt, w szczególności w czasie wystąpienia klęsk żywiołowych, katastrof, zagrożeń ekologicznych lub sytuacji awaryjnych;
3) wykonywanych zgodnie z procedurami podejścia do lądowania i odlotu, określonymi w instrukcjach operacyjnych lotnisk i lądowisk wpisanych do ewidencji lądowisk, położonych wewnątrz tych stref albo jeżeli wykonywanie tych procedur jest niemożliwe do wykonania bez wlotu do tych stref;
4) związanych z monitorowaniem stanu przeszkód lotniczych;
5) wykonywanych na zlecenie albo za zgodą zarządzającego obiektem lub rejonem chronionym strefą R;
6) wykonywanych przez statki powietrzne lotnictwa wojskowego w ramach uroczystości państwowych pod warunkiem:
a) uzgodnienia lotu z właściwym organem ATS,
b) zachowania wysokości, która w przypadku sytuacji awaryjnej pozwoli na wykonanie lądowania bez nadmiernego narażania osób lub mienia na ziemi;
7) związanych z wykonywaniem kontroli z powietrza lotniczych urządzeń naziemnych.
2. Zakazów wykonywania lotów w strefie EP R40 SŁUPSK nie stosuje się do lotów wykonywanych za zgodą, o której mowa w art. VII ust. 3 Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki dotyczącej rozmieszczenia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej systemu obrony przed rakietami balistycznymi w sprawie użytkowania terenów oraz przestrzeni powietrznej wokół Bazy systemu obrony przed rakietami balistycznymi, podpisanego w Warszawie dnia 27 kwietnia 2015 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 234), w tym w celu udzielania pomocy w przypadkach zagrożenia życia lub zdrowia.
3. O planowanych lotach w strefie R, z wyłączeniem lotów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, należy poinformować Instytucję nie później niż na 24 h przed ich planowanym wykonaniem.
4. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego publikuje w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w drodze obwieszczenia, wykaz zarządzających obiektami lub rejonami chronionymi strefą R, o których mowa w ust. 1 pkt 5, wraz z informacjami o adresie i stronie internetowej tych zarządzających, jeżeli ją posiadają.
§ 9.[Wyłączenie ograniczeń wykonywania lotów w strefach ADIZ] 1. Ograniczeń wykonywania lotów w strefach ADIZ nie stosuje się do:
1) lotów wykonywanych w celu ochrony granicy państwowej;
2) wykonywanych na hasła GARDA lub ALFA SCRAMBLE;
3) wykonywanych w celu udzielania pomocy w przypadkach zagrożenia życia lub zdrowia ludzi lub zwierząt, w szczególności w czasie wystąpienia klęsk żywiołowych, katastrof, zagrożeń ekologicznych lub sytuacji awaryjnych;
4) związanych z wykonywaniem kontroli z powietrza lotniczych urządzeń naziemnych.
2. W strefach ADIZ, za zgodą właściwego organu wojskowego, dopuszcza się loty statków powietrznych, które nie posiadają wyposażenia umożliwiającego utrzymanie dwustronnej łączności z organami ATS, bez złożenia planu lotu po poinformowaniu organu ATS odpowiedzialnego za przestrzeń, w której ma być wykonywany lot lub AMC Polska, o lokalizacji i czasie lotów.
§ 10.[Przepis przejściowy] Zgody na wykonywanie lotów w strefach R wydane na podstawie przepisów dotychczasowych zachowują ważność przez okres, na jaki zostały wydane.
§ 11.[Przepisy uchylone] Traci moc rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 11 czerwca 2010 r. w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące (Dz. U. poz. 678, z 2011 r. poz. 1507 oraz z 2017 r. poz. 2351).
§ 12.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 90 dni od dnia ogłoszenia.
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 101 i 176).
2) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 63 z 06.03.2015, str. 1, Dz. Urz. UE L 196 z 21.07.2016, str. 3.
Załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 5 marca 2019 r. (poz. 617)
Załącznik nr 1
ZAKAZY WYKONYWANIA LOTÓW W STREFACH P [1]
Załącznik nr 2
ZAKAZY WYKONYWANIA LOTÓW W STREFACH D
Załącznik nr 3
ZAKAZY WYKONYWANIA LOTÓW W STREFACH R [2]
Załącznik nr 4
OGRANICZENIA WYKONYWANIA LOTÓW W STREFACH ADIZ
[1] Załącznik nr 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 lipca 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące (Dz.U. poz. 1070). Zmiana weszła w życie 31 października 2024 r.
[2] Załącznik nr 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 lipca 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące (Dz.U. poz. 1070). Zmiana weszła w życie 31 października 2024 r.