Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2019-01-02
Wersja aktualna od 2019-01-02
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 31 grudnia 2018 r.
w sprawie kontroli celno-skarbowej wykonywanej w zakresie produkcji automatów do gier hazardowych i obrotu tymi automatami
Na podstawie art. 91a ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2018 r. poz. 508, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa:
1) rodzaje dokumentów mających znaczenie dla kontroli celno-skarbowej w zakresie produkcji automatów do gier hazardowych i obrotu tymi automatami, zwanej dalej „kontrolą”;
2) szczegółowy sposób i tryb kontroli;
3) tryb przekazywania i zakres zgłoszeń i informacji.
§ 2.[Dokumenty mające znaczenie dla kontroli] Dokumentami mającymi znaczenie dla kontroli są:
1) dokumenty pozwalające na identyfikację:
a) podmiotu prowadzącego działalność w zakresie produkcji automatów do gier hazardowych, zwanych dalej „automatami”, lub obrotu automatami,
b) rodzaju prowadzonej działalności,
c) miejsca prowadzenia działalności w zakresie produkcji automatów lub obrotu automatami,
d) automatów, w tym:
– nazwy, rodzaju i numeru fabrycznego automatu,
– nazwy i kraju producenta automatu,
– nazwy i wersji programu gry, o ile został zainstalowany w automacie,
– daty produkcji automatu, jego wprowadzenia do miejsca magazynowania automatów, zwanego dalej „magazynem”, lub wyprowadzenia z magazynu,
e) podmiotów uczestniczących w obrocie automatami oraz dokumenty potwierdzające ten obrót,
f) podmiotów dokonujących przewozu automatów, a także rodzaju i danych środka przewozowego oraz przewożonych automatów,
g) podmiotów wycofujących z eksploatacji automaty – w przypadku wprowadzenia automatów wycofanych z eksploatacji do magazynu, wyprowadzenia automatów wycofanych z eksploatacji z magazynu oraz ich kradzieży lub zniszczenia;
2) dokumenty potwierdzające:
a) wykonanie przez podmiot prowadzący działalność w zakresie produkcji automatów lub obrotu automatami obowiązków związanych z prowadzeniem tej działalności wynikających z ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 165, 650, 723, 1629 i 2354) oraz ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej, zwanej dalej „ustawą o Krajowej Administracji Skarbowej”,
b) realizację procesu produkcyjnego automatów,
c) zniszczenie lub kradzież automatów,
d) wewnętrzne regulacje stosowane przez podmioty prowadzące działalność w zakresie produkcji automatów lub obrotu automatami, które dotyczą tej działalności.
§ 3.[Zakres kontroli] Kontrola polega na:
1) bezpośrednim uczestniczeniu kontrolującego w czynnościach związanych z działalnością objętą kontrolą;
2) kontroli dokumentacji i dokumentów, które są związane z działalnością objętą kontrolą, oraz kontroli automatów;
3) porównaniu stanu rzeczywistego automatów ze stanem ewidencyjnym.
§ 4.[Sporządzanie miesięcznej informacji przez podmiot prowadzący działalność w zakresie produkcji automatów lub obrotu automatami] Podmiot prowadzący działalność w zakresie produkcji automatów lub obrotu automatami sporządza miesięczną informację o liczbie:
1) wyprodukowanych automatów i magazynowanych automatów w danym magazynie,
2) automatów wprowadzonych do magazynu i automatów wyprowadzonych z magazynu,
3) transakcji nabycia wewnątrzwspólnotowego lub importu automatów – w przypadku automatów przywiezionych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
4) transakcji dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu automatów – w przypadku automatów wywiezionych z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
5) automatów nabytych od poszczególnych dostawców lub dostarczonych do poszczególnych odbiorców wraz z podaniem danych identyfikacyjnych tych podmiotów:
a) w przypadku osób fizycznych – imienia i nazwiska, adresu zamieszkania oraz numeru dokumentu potwierdzającego tożsamość osoby,
b) w przypadku osób prawnych – nazwy podmiotu, adresu siedziby oraz numeru z właściwego rejestru handlowego
– odrębnie dla zakładów produkcyjnych lub magazynów znajdujących się we właściwości miejscowej naczelnika urzędu celno-skarbowego właściwego ze względu na ich lokalizację; informację tę przesyła się właściwemu naczelnikowi urzędu celno-skarbowego w terminie 10 dni od zakończenia miesiąca, którego dotyczy informacja.
§ 5.[Sporządzanie informacji w przypadku zawieszenia lub wznowienia działalności w zakresie produkcji automatów lub obrotu automatami] 1. W przypadku zawieszenia lub wznowienia działalności w zakresie produkcji automatów lub obrotu automatami podmiot prowadzący tę działalność sporządza, odrębnie dla każdego zakładu produkcyjnego lub magazynu, informację, o której mowa w art. 74 ust. 3a pkt 7 ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, dotyczącą liczby magazynowanych automatów wraz z ich oznaczeniem.
2. Informację, o której mowa w ust. 1, przesyła się w terminie 3 dni przed planowaną datą zawieszenia lub wznowienia działalności w zakresie produkcji automatów lub obrotu automatami. Informacja zawiera dane aktualne na dzień jej przesłania. Do informacji załącza się kopię ewidencji, o której mowa w art. 15j ust. 5 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, a w przypadku ewidencji prowadzonej w postaci elektronicznej – wydruki danych z tej ewidencji albo zapis danych z ewidencji na informatycznym nośniku danych.
§ 6.[Zakres informacji w zgłoszeniu, o którym mowa w art. 74 ust. 3a pkt 8 ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej] 1. W zgłoszeniu, o którym mowa w art. 74 ust. 3a pkt 8 ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, podaje się dodatkowo miejsce lokalizacji zakładu produkcyjnego lub magazynu, w którym są magazynowane automaty, datę i opis zdarzenia, opis skutków zdarzenia oraz jego wpływ na stan pomieszczeń służących do działalności w zakresie produkcji automatów lub obrotu automatami, a w przypadku gdy stan tych pomieszczeń ma wpływ na stan automatów – również oznaczenie automatów.
2. Zgłoszenie, o którym mowa w art. 74 ust. 3a pkt 8 ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, przesyła się naczelnikowi urzędu celno-skarbowego właściwemu miejscowo ze względu na lokalizację zakładu produkcyjnego lub magazynu, nie później niż 7 dni od daty zaistnienia zdarzenia.
§ 7.[Zakres informacji w zgłoszeniu, o którym mowa w art. 74 ust. 3a pkt 10 ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej] 1. W zgłoszeniu, o którym mowa w art. 74 ust. 3a pkt 10 ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, podaje się dodatkowo miejsce lokalizacji zakładu produkcyjnego lub magazynu, w którym był magazynowany automat, oznaczenie automatu, datę zniszczenia lub kradzieży oraz określenie zdarzenia (zniszczenie lub kradzież).
2. Zgłoszenie, o którym mowa w art. 74 ust. 3a pkt 10 ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, przesyła się naczelnikowi urzędu celno-skarbowego właściwemu miejscowo ze względu na lokalizację zakładu produkcyjnego lub magazynu, w którym był magazynowany automat, nie później niż 3 dni od daty zniszczenia lub kradzieży automatu.
§ 8.[Dane podawane w informacji o wprowadzeniu automatu do magazynu] 1. W informacji o wprowadzeniu automatu do magazynu podaje się dodatkowo miejsce lokalizacji magazynu, do którego ma zostać wprowadzony automat, datę planowanego wprowadzenia automatu do magazynu oraz oznaczenie automatu.
2. Informację, o której mowa w ust. 1, przesyła się naczelnikowi urzędu celno-skarbowego właściwemu miejscowo ze względu na lokalizację magazynu, nie później niż 7 dni przed planowanym wprowadzeniem automatu do magazynu.
§ 9.[Dane podawane w informacji o wyprowadzeniu automatu z magazynu] 1. W informacji o wyprowadzeniu automatu z magazynu podaje się dodatkowo miejsce lokalizacji magazynu, z którego ma zostać wyprowadzony automat, datę planowanego wyprowadzenia automatu z magazynu, oznaczenie automatu oraz wskazanie odbiorcy automatu i miejsca jego dostarczenia – w przypadku przemieszczenia automatu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Informację, o której mowa w ust. 1, przesyła się naczelnikowi urzędu celno-skarbowego właściwemu miejscowo ze względu na lokalizację magazynu, nie później niż 7 dni przed planowanym wyprowadzeniem automatu z magazynu.
§ 10.[Dane podawane w zgłoszeniach, o których mowa w art. 74 ust. 3a pkt 8 i 10 oraz pkt 7 i 9 ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej] W zgłoszeniach, o których mowa w art. 74 ust. 3a pkt 8 i 10 ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, oraz w informacjach, o których mowa w art. 74 ust. 3a pkt 7 i 9 ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, podaje się nazwę podmiotu prowadzącego działalność w zakresie produkcji automatów lub obrotu automatami, adres siedziby, numer w Krajowym Rejestrze Sądowym, numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz adres poczty elektronicznej.
§ 11.[Obowiązek powiadomienia o zmianie danych zawartych w zgłoszeniach oraz w informacjach, o których mowa w art. 74 ust. 3a pkt 8 i 10 oraz pkt 7 i 9 ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej] 1. O zmianie danych zawartych w zgłoszeniach, o których mowa w art. 74 ust. 3a pkt 8 i 10 ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, oraz w informacjach, o których mowa w art. 74 ust. 3a pkt 7 i 9 ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, powiadamia się właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana.
2. W przypadku zmiany danych zawartych w informacji, o której mowa w § 5 ust. 1, sporządza się oraz przesyła na dzień zawieszenia lub wznowienia działalności w zakresie produkcji automatów lub obrotu automatami aktualną informację dotyczącą liczby magazynowanych automatów na ten dzień wraz z ich oznaczeniem. Przepis § 5 ust. 2 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.
§ 12.[Miesięczna informacja o automatach wycofanych z eksploatacji i wprowadzonych do magazynu lub wyprowadzonych z magazynu oraz ich zniszczeniu lub kradzieży] 1. W przypadku wykorzystania magazynu do przechowywania automatów wycofanych z eksploatacji przez podmioty, o których mowa w art. 15j ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, podmiot prowadzący działalność w zakresie produkcji automatów lub obrotu automatami przesyła naczelnikowi urzędu celno-skarbowego właściwemu miejscowo ze względu na lokalizację magazynu miesięczną informację o automatach wycofanych z eksploatacji i wprowadzonych do magazynu lub wyprowadzonych z magazynu oraz ich zniszczeniu lub kradzieży, w terminie 10 dni od daty zakończenia miesiąca, którego dotyczy informacja.
2. Informacja, o której mowa w ust. 1, zawiera oznaczenie podmiotu, który wycofał automat z eksploatacji oraz oznaczenie automatu.
3. Przepisy § 5–11 stosuje się odpowiednio.
§ 13.[Udzielanie informacji dotyczących czynności podlegających kontroli na żądanie właściwego miejscowo naczelnika urzędu celno-skarbowego] Na żądanie naczelnika urzędu celno-skarbowego właściwego miejscowo ze względu na lokalizację zakładu produkcyjnego lub magazynu, podmiot prowadzący działalność w zakresie produkcji automatów lub obrotu automatami udziela informacji dotyczących czynności podlegających kontroli, w zakresie określonym w żądaniu, w terminie 3 dni od daty doręczenia żądania.
§ 14.[Przesyłanie w postaci elektronicznej] Zgłoszenia i informacje oraz załączniki do nich mogą być przesyłane w postaci elektronicznej.
§ 15.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 2 stycznia 2019 r.
Minister Finansów: wz. L. Skiba
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 92).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2018 r. poz. 650, 723, 1000, 1039, 1499, 1544, 1577, 1654, 2193, 2245 i 2354.