Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2018-12-06
Wersja aktualna od 2018-12-06
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI I TECHNOLOGII1)
z dnia 30 października 2018 r.
w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie eksploatacji, napraw i modernizacji urządzeń transportu bliskiego2)
Na podstawie art. 8 ust. 4 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1351 i 1356) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. [Zakres regulacji] Rozporządzenie określa warunki techniczne dozoru technicznego w zakresie eksploatacji, napraw i modernizacji następujących urządzeń transportu bliskiego:
1) wciągarek i wciągników,
2) suwnic,
3) żurawi,
4) układnic,
5) dźwigników (podnośników), w tym systemów do parkowania samochodów, z wyjątkiem dźwigników stanowiących wyposażenie pojazdów, dźwigników do pochylania stołów technologicznych i dźwigników przenośnych z napędem ręcznym,
6) wyciągów towarowych,
7) podestów ruchomych,
8) urządzeń dla osób niepełnosprawnych,
9) schodów i chodników ruchomych,
10) przenośników okrężnych kabinowych i platformowych,
11) wózków jezdniowych podnośnikowych z mechanicznym napędem podnoszenia,
12) dźwigów do transportu osób lub ładunków, dźwigów budowlanych i dźwigów towarowych małych,
13) dźwignic linotorowych,
14) przenośników kabinowych i krzesełkowych o ruchu obrotowym, przeznaczonych do celów rekreacyjno-rozrywkowych,
15) urządzeń technicznych służących do przemieszczania kontenerów przy pracach przeładunkowych,
16) przeciągarek pojazdów szynowych
– zwanych dalej „UTB”.
§ 2.[Definicje] Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1) instrukcja eksploatacji – zbiór informacji niezbędnych do bezpiecznej eksploatacji UTB;
2) niebezpieczne uszkodzenie – nieprzewidziane uszkodzenie UTB, w wyniku którego UTB nie nadaje się do eksploatacji lub jego dalsza eksploatacja stanowi zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego, mienia lub środowiska;
3) nieszczęśliwy wypadek – nagłe zdarzenie, które spowodowało obrażenia ciała albo śmierć;
4) wprowadzenie do obrotu – udostępnienie UTB po raz pierwszy z zamiarem jego dystrybucji lub użytkowania;
5) oddanie do użytku – pierwsze użycie UTB zgodnie z jego przeznaczeniem;
6) resurs – parametry graniczne stosowane do oceny i identyfikacji stanu technicznego, określone na podstawie liczby cykli pracy i stanu obciążenia UTB w założonym okresie eksploatacji z uwzględnieniem rzeczywistych warunków użytkowania.
§ 3.[Terminy badań okresowych i doraźnych kontrolnych urządzeń transportu bliskiego] 1. Terminy badań okresowych i doraźnych kontrolnych UTB określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2. W przypadkach uzasadnionych stanem technicznym, mającym wpływ na bezpieczne funkcjonowanie UTB, termin kolejnego badania technicznego UTB może być skrócony na podstawie decyzji organu właściwej jednostki dozoru technicznego.
3. Terminy badań doraźnych mogą wynikać również z bieżących potrzeb.
Rozdział 2
Dokumentacja
§ 4. [Dokumentacja oraz jej zakres] 1. Eksploatujący, zgłaszając UTB do organu właściwej jednostki dozoru technicznego, dołącza dwa egzemplarze dokumentacji, o której mowa w ust. 2.
2. Dokumentacja, w przypadku gdy wymagania dotyczące oceny zgodności określone w odrębnych przepisach albo specyfikacje techniczne uzgodnione z organem właściwej jednostki dozoru technicznego nie stanowią inaczej, zawiera w szczególności:
1) identyfikację i ogólny opis UTB, z uwzględnieniem dopuszczalnych konfiguracji użytkowania;
2) rysunek zestawieniowy;
3) instrukcję eksploatacji;
4) schematy elektryczne, hydrauliczne i pneumatyczne, o ile ma to zastosowanie;
5) schemat układów cięgnowych w mechanizmach napędowych;
6) dokumentację uzupełniającą, o której mowa w ust. 3, w przypadku UTB montowanych w miejscu eksploatacji;
7) potwierdzenie prawidłowości zainstalowania urządzenia w strefie zagrożonej wybuchem, o ile ma to zastosowanie.
3. Dokumentacja uzupełniająca zawiera:
1) szkic sytuacyjny zmontowanego UTB, uwzględniający w szczególności nieujęte w rysunku zestawieniowym rzeczywiste odległości UTB od otoczenia, przejścia, dojścia i ewentualne elementy osłonowe;
2) schematy zasilania UTB, ze wskazaniem w szczególności osprzętu, wielkości i rodzaju zabezpieczeń, rodzaju i typu przewodów zasilających;
3) poświadczenie prawidłowości montażu i przeprowadzonych prób, z wyłączeniem dźwigów oraz ich elementów bezpieczeństwa, które spełniają wymagania dotyczące oceny zgodności określone w odrębnych przepisach;
4) protokoły pomiarów rezystancji izolacji obwodów elektrycznych, uziemień roboczych i odgromowych oraz ochrony przeciwporażeniowej instalacji UTB, zatwierdzone przez osobę spełniającą wymagania kwalifikacyjne dla stanowiska dozoru, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 54 ust. 6 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (Dz. U. z 2018 r. poz. 755, z późn. zm.3));
5) poświadczenie prawidłowości wykonania części konstrukcyjno-budowlanej obiektu związanej z UTB, o ile ma to zastosowanie.
Rozdział 3
Ogólne warunki eksploatacji, modernizacji i napraw UTB
§ 5. [Eksploatacja urządzeń transportu bliskiego] 1. UTB eksploatuje się zgodnie z warunkami określonymi w dokumentacji, o której mowa w § 4 ust. 2.
2. W przypadku warunków eksploatacji UTB, takich jak:
1) podnoszenie i przenoszenie osób przez UTB, które są zaprojektowane i wytworzone z przeznaczeniem do podnoszenia i przenoszenia ładunków,
2) podnoszenie i przenoszenie ładunku przez dwa lub więcej UTB,
3) eksploatacja UTB w warunkach kolizyjnych,
4) brak możliwości obserwacji przez obsługującego całej drogi, jaką pokonuje ładunek,
5) eksploatacja UTB w pobliżu napowietrznych linii elektroenergetycznych
– eksploatujący opracowuje szczegółowe warunki eksploatacji, opisujące czynności organizacyjno-techniczne podejmowane w celu zminimalizowania ryzyka związanego z eksploatacją UTB.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, eksploatujący uzgadnia szczegółowe warunki eksploatacji z organem właściwej jednostki dozoru technicznego.
§ 6.[Pomiary dokumentowane w przypadku urządzeń transportu bliskiego wyposażonych w aparaty elektryczne] 1. W przypadku UTB wyposażonych w aparaty elektryczne eksploatujący zapewnia wykonywanie i udokumentowanie:
1) pomiarów rezystancji izolacji obwodów elektrycznych, ze szczególnym uwzględnieniem obwodów bezpieczeństwa i ochrony przeciwpożarowej, nie rzadziej niż:
a) raz w roku – dla urządzeń:
– pracujących w pomieszczeniach lub strefach zagrożonych wybuchem, z wyziewami żrącymi,
– pracujących na otwartym powietrzu,
– służących do przemieszczania osób,
b) raz na dwa lata – dla urządzeń pracujących w warunkach innych niż wymienione w lit. a;
2) pomiarów rezystancji uziemień roboczych i odgromowych, o ile są stosowane, oraz ochrony przeciwporażeniowej nie rzadziej niż:
a) raz w roku – dla urządzeń:
– pracujących na otwartym powietrzu lub w pomieszczeniach o dużej wilgotności, gorących lub z wyziewami żrącymi,
– służących do przemieszczania osób,
b) raz na dwa lata – dla urządzeń pracujących w warunkach innych niż wymienione w lit. a.
2. Niezależnie od pomiarów, o których mowa w ust. 1, wykonuje się pomiary po wprowadzeniu zmian lub wykonaniu prac w instalacji elektrycznej UTB montowanych w miejscu pracy oraz w przypadku gdy stan izolacji, rezystancji uziemień lub ochrony przeciwporażeniowej uległ pogorszeniu lub gdy wystąpiły uszkodzenia tej instalacji.
3. Wykonanie pomiarów odnotowuje się w dzienniku konserwacji.
§ 7.[Zapewnienie obsługi oraz konserwacji urządzeń transportu bliskiego] 1. Eksploatujący, w celu bezpiecznej eksploatacji, zapewnia właściwą obsługę i konserwację UTB.
2. Eksploatujący, oddzielnie dla każdego UTB, zakłada i przechowuje dziennik konserwacji prowadzony przez konserwującego, a także rejestruje przebieg eksploatacji UTB na podstawie wymagań zawartych w instrukcji eksploatacji.
3. Dziennik konserwacji może być prowadzony w formie elektronicznej.
4. Eksploatujący, w przypadku braku rejestracji przebiegu eksploatacji UTB z przyczyn od niego niezależnych, odtwarza go na podstawie aktualnego stanu wiedzy technicznej i dobrej praktyki inżynierskiej.
5. Eksploatujący, w przypadku gdy nie jest znany resurs UTB, określa go na podstawie aktualnego stanu wiedzy technicznej i dobrej praktyki inżynierskiej.
6. Eksploatujący, w przypadku przekroczenia resursu UTB, przeprowadza ocenę stanu technicznego UTB lub zleca jej przeprowadzenie.
§ 8.[Obowiązek przestrzegania instrukcji eksploatacji urządzeń transportu bliskiego] Do obsługującego UTB należy przestrzeganie instrukcji eksploatacji UTB.
§ 9.[Obowiązki konserwującego] 1. Do konserwującego należy:
1) przestrzeganie instrukcji eksploatacji UTB;
2) wykonywanie przeglądów konserwacyjnych UTB w terminach i zakresach określonych w instrukcji eksploatacji, w tym sprawdzanie:
a) stanu technicznego mechanizmów napędowych, układów hamulcowych oraz cięgien nośnych i ich zamocowań,
b) działania urządzeń zabezpieczających i ograniczników ruchowych,
c) działania urządzeń sterujących, sygnalizacyjnych i oświetleniowych,
d) prawidłowości obsługi UTB;
3) przeprowadzanie, nie rzadziej niż raz na 12 miesięcy, jeżeli w instrukcji eksploatacji nie ustalono innych terminów, przeglądu:
a) konstrukcji nośnej, w szczególności połączeń rozłącznych i nierozłącznych,
b) toru jezdnego,
c) instalacji ochrony przeciwporażeniowej oraz uziemień roboczych i odgromowych, o ile ma to zastosowanie;
4) usuwanie usterek oraz innych nieprawidłowości w działaniu UTB;
5) odnotowywanie w dzienniku konserwacji wykonanych czynności, o których mowa w pkt 2–4, oraz ich wyniku, z podaniem:
a) imienia i nazwiska,
b) numeru zaświadczenia kwalifikacyjnego,
c) daty przeglądu,
d) stanu licznika roboczogodzin lub cykli pracy UTB, o ile ma to zastosowanie;
6) bezzwłoczne powiadamianie eksploatującego UTB o nieprawidłowościach, które spowodowały konieczność wyłączenia UTB z eksploatacji, i dokonywanie odpowiednich wpisów w dzienniku konserwacji.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, konserwujący może bez uzgodnienia z organem właściwej jednostki dozoru technicznego dokonać wymiany elementów UTB, o ile mają one parametry techniczne i charakterystyki takie jak wymieniane elementy, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w § 17 ust. 2 pkt 1.
3. Przeglądy konserwacyjne UTB wykonuje się w terminach określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia, o ile nie zostały one określone w instrukcji eksploatacji.
§ 10.[Postępowanie w przypadku zmiany lokalizacji urządzeń transportu bliskiego] 1. W przypadku zmiany lokalizacji UTB, związanej z demontażem i ponownym montażem UTB, o których mowa w § 18 ust. 1, przed ich uruchomieniem konserwujący dokonuje sprawdzeń zgodnie z instrukcją eksploatacji, a w szczególności:
1) sprawdza stan techniczny mechanizmów napędowych, cięgien i ich zamocowań;
2) sprawdza zgodność montażu z dokumentacją;
3) sprawdza poprawność działania urządzeń zabezpieczających;
4) przeprowadza próby funkcjonowania bez obciążenia i z obciążeniem nominalnym.
2. Konserwujący po dokonaniu sprawdzeń, o których mowa w ust. 1, jeżeli zakończyły się pozytywnie, odnotowuje w dzienniku konserwacji uruchomienie UTB w nowym miejscu pracy.
§ 11.[Zakres oraz dokumentacja modernizacji lub naprawy urządzeń transportu bliskiego] 1. W przypadku modernizacji lub naprawy UTB ich zakres oraz dokumentację uzgadnia się z organem właściwej jednostki dozoru technicznego.
2. Modernizację lub naprawę UTB rozpoczyna się po uzgodnieniu, o którym mowa w ust. 1.
Rozdział 4
Rodzaje i zakres badań technicznych
§ 12. [Zadania organu właściwej jednostki dozoru technicznego] 1. Organ właściwej jednostki dozoru technicznego przeprowadza:
1) badanie odbiorcze po zakończeniu wytwarzania UTB, w warunkach jego gotowości do pracy, przed wydaniem decyzji zezwalającej na eksploatację;
2) badanie okresowe w toku eksploatacji UTB objętych pełnym dozorem;
3) badanie doraźne:
a) eksploatacyjne,
b) kontrolne,
c) powypadkowe lub poawaryjne.
2. Badań technicznych nie przeprowadza się dla UTB objętych dozorem uproszczonym, z wyjątkiem badań doraźnych powypadkowych lub poawaryjnych.
§ 13.[Przedstawienie urządzeń transportu bliskiego do badań] 1. UTB przedstawione do badań muszą być zmontowane, sprawne technicznie i przygotowane do eksploatacji, zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu i instrukcji eksploatacji, o ile z zakresu badań nie wynikają inne warunki dotyczące ich wykonania.
2. Eksploatujący, zgłaszając UTB do badań, zapewnia bezpieczne warunki pracy, obciążenie do wykonania badań oraz osprzęt do podnoszenia obciążenia.
3. Eksploatujący zapewnia udział w badaniu UTB obsługującego i konserwującego.
4. Dopuszcza się wykonanie badania UTB pod nieobecność konserwującego lub obsługującego, pod warunkiem że:
1) zostanie to uzgodnione z organem właściwej jednostki dozoru technicznego nie później niż na jeden dzień przed terminem badania;
2) wykonanie badania nie wymaga przeprowadzania czynności, w których udział konserwującego lub obsługującego jest niezbędny;
3) czynności konserwacyjne były wykonywane zgodnie z wymaganiami, o których mowa w § 9 ust. 1 i 2, i zostały odnotowane w dzienniku konserwacji przez konserwującego.
§ 14.[Badanie odbiorcze] 1. Badanie odbiorcze ma na celu stwierdzenie, czy:
1) UTB jest zgodne z dokumentacją;
2) montaż i przeznaczenie UTB są zgodne z instrukcją eksploatacji oraz przepisami o dozorze technicznym;
3) umieszczone na UTB napisy ostrzegawcze, informacje i instrukcje są czytelne;
4) UTB może być przekazane do bezpiecznej eksploatacji.
2. Przed przystąpieniem do badania odbiorczego w miejscu zainstalowania UTB organ właściwej jednostki dozoru technicznego upewnia się, czy dokumentacja dotycząca UTB jest zgodna z wymaganiami dotyczącymi dokumentacji, o których mowa w § 4.
3. Zakres badania odbiorczego obejmuje:
1) identyfikację UTB i sprawdzenie jego oznakowania;
2) sprawdzenie:
a) zaświadczeń kwalifikacyjnych konserwującego lub obsługującego UTB, jeżeli uczestniczą w badaniu,
b) wyposażenia oraz stanu technicznego UTB,
c) sposobu zainstalowania i przeznaczenia UTB, zgodnie z instrukcją eksploatacji;
3) przeprowadzenie prób funkcjonowania UTB w zainstalowanej wersji montażowej z obciążeniem wystarczającym do stwierdzenia, że sterowanie i ruchy robocze UTB, mechanizmy oraz urządzenia zabezpieczające i urządzenia ochronne działają prawidłowo.
4. Sprawdzeń i prób, o których mowa w ust. 3 pkt 2 lit. b i c oraz pkt 3, nie przeprowadza się dla:
1) dźwigów oraz ich elementów bezpieczeństwa, które spełniają wymagania dotyczące oceny zgodności określone w odrębnych przepisach,
2) żurawi samojezdnych, podestów ruchomych przejezdnych,
3) dźwigników przenośnych,
4) żurawi przewoźnych szybkomontujących,
5) wózków jezdniowych podnośnikowych z mechanicznym napędem podnoszenia,
6) wyciągów towarowych przewoźnych i przenośnych
– które zostały wprowadzone do obrotu i nieoddane do użytku.
§ 15.[Postępowanie z dokumentacją po zakończeniu badania odbiorczego] 1. Po zakończeniu badania odbiorczego jeden egzemplarz dokumentacji, o którym mowa w § 4 ust. 1, dołącza się do księgi rewizyjnej UTB, a drugi egzemplarz pozostaje w aktach organu właściwej jednostki dozoru technicznego.
2. Egzemplarz dokumentacji dla jednostki dozoru technicznego może być dostarczony w formie elektronicznej.
§ 16.[Badanie okresowe] 1. Badanie okresowe ma na celu stwierdzenie, czy:
1) zrealizowano zalecenia zamieszczone w protokole z poprzedniego badania UTB;
2) nie powstały uszkodzenia lub zmiany stanu UTB mające wpływ na bezpieczeństwo jego eksploatacji;
3) UTB jest wyposażone w niezbędne urządzenia zabezpieczające i urządzenia ochronne, które pracują prawidłowo;
4) umieszczone na UTB napisy ostrzegawcze, informacje i instrukcje są czytelne;
5) UTB wymaga przeprowadzenia naprawy;
6) zostały przeprowadzone pomiary, o których mowa w § 6 ust. 1.
2. Zakres badania okresowego obejmuje:
1) sprawdzenie:
a) księgi rewizyjnej i dziennika konserwacji UTB,
b) protokołów pomiarów, o których mowa w § 4 ust. 3 pkt 4,
c) zaświadczeń kwalifikacyjnych konserwującego lub obsługującego UTB, jeżeli uczestniczą w badaniu;
2) oględziny UTB w miejscach dostępnych;
3) przeprowadzenie prób funkcjonowania UTB w zainstalowanej wersji montażowej z obciążeniem wystarczającym do stwierdzenia, że sterowanie i ruchy robocze UTB, mechanizmy, urządzenia zabezpieczające i urządzenia ochronne działają prawidłowo.
3. Próby, o których mowa w ust. 2 pkt 3, przeprowadza się bez obciążenia dla:
1) dźwigów do transportu osób lub ładunków;
2) dźwigów towarowych małych;
3) urządzeń dla osób niepełnosprawnych;
4) schodów i chodników ruchomych;
5) przenośników okrężnych kabinowych i platformowych.
§ 17.[Badanie doraźne eksploatacyjne] 1. Badanie doraźne eksploatacyjne ma na celu sprawdzenie, czy:
1) dokonana naprawa, modernizacja lub wymiana elementu, demontaż i ponowny montaż UTB na nowym miejscu pracy lub inne okoliczności nie stanowią zagrożenia dla bezpiecznej eksploatacji UTB;
2) UTB jest zgodne z przedłożoną dokumentacją;
3) instalacja i przeznaczenie UTB są zgodne z instrukcją eksploatacji;
4) umieszczone na UTB napisy ostrzegawcze, informacje i instrukcje są czytelne.
2. Eksploatujący, w celu wykonania badania doraźnego eksploatacyjnego przez organ właściwej jednostki dozoru technicznego, składa wniosek o wykonanie badania w następujących przypadkach:
1) po wymianie:
a) cięgien nośnych,
b) urządzeń chwytających,
c) zespołu napędowego lub elementów zespołu napędowego, działającego na zasadzie sprzężenia ciernego,
d) mechanizmu podnoszenia lub mechanizmu zmiany wysięgu,
e) urządzeń zabezpieczających, w szczególności ogranicznika prędkości, urządzeń chwytnych, ogranicznika obciążenia lub systemu ryglowania drzwi przystankowych;
2) po naprawie lub modernizacji UTB;
3) po zmianie miejsca pracy UTB wymagającej jego demontażu i ponownego montażu, z zastrzeżeniem § 18;
4) po wykonaniu oceny stanu technicznego UTB po przekroczeniu jego resursu, o którym mowa w § 7 ust. 6.
3. Badanie doraźne eksploatacyjne może być przeprowadzone na wniosek eksploatującego w innych przypadkach niż te, o których mowa w ust. 2, po uzgodnieniu z organem właściwej jednostki dozoru technicznego.
4. Zakres badania doraźnego eksploatacyjnego obejmuje:
1) sprawdzenie księgi rewizyjnej UTB i dziennika konserwacji,
2) sprawdzenie protokołów pomiarów, o których mowa w § 4 ust. 3 pkt 4,
3) sprawdzenie zaświadczeń kwalifikacyjnych konserwującego lub obsługującego UTB, jeżeli uczestniczą w badaniu,
4) sprawdzenie dokumentacji uzupełniającej, o której mowa w § 4 ust. 3,
5) sprawdzenie prawidłowości zainstalowania i przeznaczenia UTB, zgodnie z instrukcją eksploatacji UTB,
6) przeprowadzenie prób funkcjonowania UTB w zainstalowanej wersji montażowej, z obciążeniem wystarczającym do stwierdzenia, że sterowanie i ruchy robocze UTB, mechanizmy i urządzenia zabezpieczające i ochronne działają prawidłowo
– o ile nie uzgodniono z organem właściwej jednostki dozoru technicznego innego zakresu badania.
§ 18.[Urządzenia niewymagające badań doraźnych eksploatacyjnych po zmianie miejsca pracy urządzeń transportu bliskiego] 1. Po zmianie miejsca pracy UTB związanej z jego demontażem i ponownym montażem nie wymagają badań doraźnych eksploatacyjnych:
1) wciągniki i wciągarki z napędem ręcznym wszystkich mechanizmów;
2) wyciągi towarowe przewoźne i przenośne;
3) dźwigniki przenośne;
4) żurawie przewoźne szybkomontujące;
5) żurawie samojezdne;
6) UTB z zasilaniem jednofazowym;
7) UTB z napędem spalinowym, o ile nie są mocowane do obiektu.
2. W przypadku podestów ruchomych i dźwigów budowlanych badanie doraźne eksploatacyjne jest wymagane po pierwszym montażu na danym obiekcie.
§ 19.[Cel i zakres badania doraźnego kontrolnego] Cel i zakres badania doraźnego kontrolnego odpowiada celowi i zakresowi badania okresowego, o którym mowa w § 16 ust. 1 i 2.
§ 20.[Przeprowadzenie prób funkcjonowania urządzeń transportu bliskiego] Dopuszcza się przeprowadzenie prób funkcjonowania UTB, o których mowa w § 14 ust. 3 pkt 3, § 16 ust. 2 pkt 3 i § 17 ust. 4 pkt 6, za pomocą innych równoważnych metod niewymagających wykorzystywania obciążenia.
§ 21.[Badania doraźne powypadkowe i doraźne poawaryjne] 1. Badania doraźne powypadkowe i doraźne poawaryjne przeprowadza się w celu określenia stanu technicznego UTB oraz przyczyn nieszczęśliwego wypadku lub niebezpiecznego uszkodzenia.
2. Badanie, o którym mowa w ust. 1, organ właściwej jednostki dozoru technicznego przeprowadza po otrzymaniu zawiadomienia lub informacji dotyczących niebezpiecznego uszkodzenia lub nieszczęśliwego wypadku związanych z eksploatacją UTB.
3. W przypadku badania, o którym mowa w ust. 1, zakres badania oraz niezbędną dokumentację ustala organ właściwej jednostki dozoru technicznego.
§ 22.[Terminy badań] 1. Terminy badań wyznacza się, podając miesiąc i rok.
2. W przypadku pierwszego badania okresowego lub doraźnego eksploatacyjnego termin badania ustala się, licząc od dnia wydania decyzji zezwalającej na eksploatację.
3. W przypadku gdy badanie doraźne eksploatacyjne obejmowało pełny zakres odpowiedniego badania okresowego, za zgodą eksploatującego termin kolejnego badania okresowego może być ustalony od dnia wykonania badania doraźnego eksploatacyjnego.
Rozdział 5
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 23. [Stosowanie przepisów do czynności dozoru technicznego rozpoczętych i niezakończonych przed wejściem w życie rozporządzenia] Do czynności dozoru technicznego rozpoczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
§ 24.[Przepisy uchylone] Tracą moc:
1) rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 10 lipca 2001 r. w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego, jakim powinny odpowiadać przenośniki kabinowe i krzesełkowe (Dz. U. poz. 827);
2) rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 28 grudnia 2001 r. w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego, jakim powinny odpowiadać dźwigniki (Dz. U. z 2002 r. poz. 43);
3) rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 października 2003 r. w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie eksploatacji niektórych urządzeń transportu bliskiego (Dz. U. poz. 1890).
§ 25.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Przedsiębiorczości i Technologii: J. Emilewicz
1) Minister Przedsiębiorczości i Technologii kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Przedsiębiorczości i Technologii (Dz. U. poz. 93).
2) Niniejsze rozporządzenie zostało notyfikowane Komisji Europejskiej w dniu 28 czerwca 2018 r. pod numerem 2018/302/PL, zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. poz. 2039 oraz z 2004 r. poz. 597), które wdraża dyrektywę 2015/1535 (UE) Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 września 2015 r. ustanawiającą procedurę udzielania informacji w dziedzinie przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego (Dz. Urz. UE L 241 z 17.09.2015, str. 1).
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2018 r. poz. 650, 685, 771, 1000, 1356, 1629 i 1637.
Załączniki do rozporządzenia Ministra Przedsiębiorczości i Technologii
z dnia 30 października 2018 r. (poz. 2176)
Załącznik nr 1
FORMY DOZORU TECHNICZNEGO UTB ORAZ TERMINY BADAŃ OKRESOWYCH I DORAŹNYCH KONTROLNYCH
Lp. | Urządzenie transportu bliskiego | Forma dozoru technicznego | Termin badania | ||
okresowego | doraźnego kontrolnego | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1 | UTB wykonane w całości lub częściowo w wersji przeciwwybuchowej | pełny | co rok | - | |
2 | UTB o udźwigu do 250 kg, z wyłączeniem dźwigów oraz urządzeń służących do przemieszczania osób | uproszczony | - | - | |
3 | Wciągniki i wciągarki ogólnego przeznaczenia z napędem ręcznym wszystkich mechanizmów | o udźwigu do 2000 kg | uproszczony | - | - |
4 | o udźwigu powyżej 2000 kg | ograniczony | - | co 3 lata | |
5 | Wciągniki i wciągarki ogólnego przeznaczenia z napędem mechanicznym | ograniczony | - | co 2 lata | |
6 | Wciągniki, wciągarki i żurawie z napędem elektrycznym jednofazowym do 1000 kg | uproszczony | - | - | |
7 | Wciągniki i wciągarki specjalnego przeznaczenia | pełny | co rok | - | |
8 | Przeciągarki pojazdów szynowych | pełny | co rok |
| |
9 | Suwnice ogólnego przeznaczenia z napędem ręcznym wszystkich mechanizmów | ograniczony | - | co 2 lata | |
10 | Suwnice ogólnego przeznaczenia z napędem mechanicznym | pełny | co 2 lata | - | |
11 | Suwnice specjalnego przeznaczenia | pełny | co rok | - | |
12 | Żurawie z napędem ręcznym wszystkich mechanizmów | o udźwigu do 2000 kg | uproszczony | - | - |
13 | o udźwigu powyżej 2000 kg | ograniczony | - | co 3 lata | |
14 | Żurawie samojezdne, żurawie wieżowe, żurawie przewoźne szybkomontujące, żurawie szynowe, żurawie przenośne o udźwigu powyżej 3200 kg | pełny | co rok | - | |
15 | Żurawie przenośne pozostałe, żurawie przewoźne inne niż szybkomontujące, żurawie stacjonarne | ograniczony | - | co 2 lata | |
16 | Układnice magazynowe | pełny | co rok | - | |
17 | Wyciągi towarowe | ograniczony | - | co 2 lata | |
18 | Podesty ruchome przejezdne | pełny | co rok | - | |
19 | Podesty ruchome wiszące | pełny | co rok | - | |
20 | Podesty ruchome masztowe | pełny | co rok | - | |
21 | Podesty ruchome stacjonarne | ograniczony | - | co 2 lata | |
22 | Podesty ruchome załadowcze | ograniczony | - | co 3 lata | |
23 | Urządzenia dla osób niepełnosprawnych | pełny | co 2 lata | - | |
24 | Schody i chodniki ruchome | pełny | co rok | - | |
25 | Przenośniki okrężne kabinowe i platformowe | pełny | co rok | - | |
26 | Dźwigi do transportu osób lub ładunków, w tym dźwigi przeznaczone do zapewnienia dostępu do maszyn | pełny | co rok | - | |
27 | Dźwigi towarowe małe i dźwigi do transportu ładunków bez prawa wstępu osób do kabiny | pełny | co 3 lata | - | |
28 | Dźwigi budowlane towarowo-osobowe | pełny | co rok | - | |
29 | Dźwigi budowlane towarowe | ograniczony | - | co 2 lata | |
30 | Dźwignice linotorowe | pełny | co rok | - | |
31 | Urządzenia służące do przemieszczania kontenerów przy pracach przeładunkowych | pełny | co rok | - | |
32 | Dźwigniki, w których przewidziano podczas ich eksploatacji wchodzenie osób na element przenoszący obciążenie lub przebywanie pod tym elementem | pełny | co rok | - | |
33 | Dźwigniki inne niż w lp. 32 | stałe | ograniczony | - | co 2 lata |
34 | przenośne, inne niż w lp. 33, o udźwigu powyżej 2 ton | ograniczony | - | co 3 lata | |
35 | przenośne, inne niż w lp. 33, o udźwigu do 2 ton | uproszczony | - | - | |
36 | Wózki jezdniowe podnośnikowe z wysięgnikiem | pełny | co rok | - | |
37 | Wózki jezdniowe podnośnikowe z osobą obsługującą podnoszoną wraz z ładunkiem | pełny | co rok | - | |
38 | Pozostałe wózki jezdniowe podnośnikowe z mechanicznym napędem podnoszenia | podestowe lub z siedziskiem dla obsługującego | pełny | co rok | - |
39 | prowadzone i zdalnie sterowane | ograniczony | - | co 2 lata | |
40 | Przenośniki kabinowe i krzesełkowe o ruchu obrotowym przeznaczone do celów rekreacyjno-rozrywkowych | pełny | co rok | - |
Załącznik nr 2
TERMINY WYKONYWANIA PRZEGLĄDÓW KONSERWACYJNYCH UTB
Lp. | Urządzenie transportu bliskiego | Termin przeglądu konserwacyjnego | |
1 | 2 | 3 | |
1 | UTB wykonane w całości lub częściowo w wersji przeciwwybuchowej | co 30 dni | |
2 | Wciągniki i wciągarki ogólnego przeznaczenia z napędem ręcznym wszystkich mechanizmów | co 90 dni | |
3 | Wciągniki i wciągarki ogólnego przeznaczenia z napędem mechanicznym | co 30 dni | |
4 | Wciągniki i wciągarki specjalnego przeznaczenia | co 30 dni | |
5 | Przeciągarki pojazdów szynowych | co 30 dni | |
6 | Suwnice ogólnego przeznaczenia z napędem ręcznym wszystkich mechanizmów | co 90 dni | |
7 | Suwnice ogólnego przeznaczenia z napędem mechanicznym | co 30 dni | |
8 | Suwnice specjalnego przeznaczenia | co 30 dni | |
9 | Żurawie z napędem ręcznym wszystkich mechanizmów | co 90 dni | |
10 | Żurawie samojezdne, żurawie wieżowe, żurawie przewoźne szybkomontujące, żurawie szynowe | co 30 dni | |
11 | Żurawie przenośne, żurawie przewoźne inne niż żurawie przewoźne szybkomontujące, żurawie stacjonarne | co 60 dni | |
12 | Układnice magazynowe | co 30 dni | |
13 | Wyciągi towarowe | co 90 dni | |
14 | Podesty ruchome przejezdne | co 30 dni | |
15 | Podesty ruchome wiszące | co 30 dni | |
16 | Podesty ruchome masztowe | co 30 dni | |
17 | Podesty ruchome stacjonarne | co 60 dni | |
18 | Podesty ruchome załadowcze | co 180 dni | |
19 | Urządzenia dla osób niepełnosprawnych | co 30 dni | |
20 | Schody i chodniki ruchome | co 30 dni | |
21 | Przenośniki okrężne kabinowe i platformowe | co 30 dni | |
22 | Dźwigi do transportu osób lub ładunków, w tym dźwigi przeznaczone do zapewnienia dostępu do maszyn | co 30 dni | |
23 | Dźwigi towarowe małe i dźwigi do transportu ładunków bez prawa wstępu osób do kabiny | co 60 dni | |
24 | Dźwigi budowlane towarowo-osobowe | co 30 dni | |
25 | Dźwigi budowlane towarowe | co 30 dni | |
26 | Dźwignice linotorowe | co 30 dni | |
27 | Urządzenia służące do przemieszczania kontenerów przy pracach przeładunkowych | co 30 dni | |
28 | Dźwigniki, w których przewidziano podczas ich eksploatacji wchodzenie osób na element przenoszący obciążenie lub przebywanie pod tym elementem | co 90 dni | |
29 | Dźwigniki inne niż w lp. 28 | stałe i przewoźne | co 180 dni |
30 | przenośne | co 180 dni | |
31 | Wózki jezdniowe podnośnikowe z wysięgnikiem | co 30 dni | |
32 | Wózki jezdniowe podnośnikowe z osobą obsługującą podnoszoną wraz z ładunkiem | co 30 dni | |
33 | Wózki jezdniowe podnośnikowe | podestowe lub z siedziskiem dla obsługującego | co 30 dni |
34 | prowadzone i zdalnie sterowane | co 60 dni | |
35 | Przenośniki kabinowe i krzesełkowe o ruchu obrotowym, przeznaczone do celów rekreacyjno-rozrywkowych | co 30 dni |