Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-07-01
Wersja aktualna od 2024-07-01
obowiązujący
USTAWA
z dnia 20 lipca 2018 r.
o Polskim Instytucie Ekonomicznym1)
(ostatnia zmiana: Dz.U. z 2024 r., poz. 834)
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1.[Zakres regulacji] Ustawa określa organizację i zadania Polskiego Instytutu Ekonomicznego, zwanego dalej „Instytutem”.
Art. 2.[Osobowość prawna Instytutu] 1. Instytut jest państwową osobą prawną.
2. Siedzibą Instytutu jest miasto stołeczne Warszawa.
3. Minister właściwy do spraw finansów publicznych [1] , w drodze zarządzenia, nadaje Instytutowi statut, w którym określa organizację wewnętrzną oraz tryb pracy organów Instytutu, mając na względzie sprawne wykonywanie zadań przez Instytut oraz możliwość tworzenia oddziałów zamiejscowych Instytutu.
Art. 3.[Zadania Instytutu] Do zadań Instytutu należy:
1) inspirowanie, organizowanie i prowadzenie badań naukowych w zakresie nauk ekonomicznych i społecznych oraz przekazywanie ich wyników organom władzy publicznej;
2) przygotowywanie analiz, ekspertyz i studiów prognostycznych z zakresu nauk ekonomicznych i społecznych;
3) współpraca z polskimi i zagranicznymi instytucjami, ośrodkami nauki i osobami fizycznymi oraz promocja polskiej myśli analitycznej poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej;
4) współpraca z jednostkami akademickimi i naukowymi, w tym zagranicznymi, w realizacji badań naukowych z zakresu nauk ekonomicznych i społecznych, na podstawie porozumień w celu pozyskiwania funduszy z realizacji badań, w tym z ich komercjalizacji;
5) gromadzenie specjalistycznego księgozbioru i dokumentacji naukowej oraz organizowanie szkoleń w zakresie nauk ekonomicznych i społecznych;
6) organizowanie seminariów i konferencji w celu prezentowania wyników badań z zakresu nauk ekonomicznych i społecznych;
7) upowszechnianie wiedzy o stanie i tendencjach zmian sytuacji gospodarczej oraz rozwoju stosunków gospodarczych.
Art. 4.[Podmiot sprawujący nadzór nad Instytutem] 1. Nadzór nad Instytutem sprawuje minister właściwy do spraw finansów publicznych [2] .
2. [3] (uchylony)
3. Nadzór, o którym mowa w ust. 1, obejmuje nadzór nad:
1) zgodnością działań Instytutu z przepisami prawa i statutem;
2) realizacją przez Instytut zadań określonych w art. 3;
3) prawidłowością wydatkowania środków publicznych.
4. Kontrolę w ramach nadzoru przeprowadza się na zasadach i w trybie określonych w ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej (Dz. U. poz. 1092).
5. Dyrektor Instytutu i Rada Instytutu są zobowiązani do realizacji zaleceń pokontrolnych wydanych w ramach realizacji nadzoru.
6. Minister właściwy do spraw finansów publicznych [4] ma prawo wglądu do dokumentów Instytutu i może żądać niezbędnych informacji od Dyrektora Instytutu.
Art. 5.[Oddziały wchodzące w skład Instytutu] 1. W skład Instytutu mogą wchodzić oddziały zamiejscowe, w tym utworzone poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jako wyodrębnione jednostki organizacyjne.
2. Organizację oddziału zamiejscowego i zakres jego zadań określa regulamin oddziału nadany przez Dyrektora Instytutu.
Rozdział 2
Organy i organizacja Instytutu
Art. 6.[Organy Instytutu] Organami Instytutu są:
1) Dyrektor Instytutu;
2) Rada Instytutu.
Art. 7.[Organy powołujące i odwołujące Dyrektora Instytutu] 1. [5] Dyrektora Instytutu powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw finansów publicznych, po zasięgnięciu opinii Rady Instytutu.
2. Dyrektor Instytutu powołuje nie więcej niż trzech swoich zastępców i wyznacza zakres ich zadań. Dyrektor Instytutu odwołuje zastępców Dyrektora Instytutu.
3. Minister właściwy do spraw finansów publicznych [6] odwołuje Dyrektora Instytutu w przypadku:
1) rezygnacji ze stanowiska;
2) zaprzestania spełniania wymagań, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1 i 4-6.
4. Minister właściwy do spraw finansów publicznych [7] może w każdym czasie odwołać Dyrektora Instytutu.
5. W przypadkach, o których mowa w ust. 3 i 4, minister właściwy do spraw finansów publicznych [8] powierza zastępcy Dyrektora Instytutu lub innej osobie pełnienie obowiązków Dyrektora Instytutu do czasu powołania nowego Dyrektora Instytutu.
Art. 8.[Wymagania dotyczące osoby zajmującej stanowisko Dyrektora Instytutu] 1. Dyrektorem Instytutu może być osoba, która:
1) korzysta z pełni praw publicznych;
2) posiada wykształcenie wyższe magisterskie;
3) posiada co najmniej 3-letnie doświadczenie w zarządzaniu oraz doświadczenie zawodowe w zakresie zadań Instytutu określonych w art. 3;
4) nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe;
5) nie została ukarana zakazem pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi, o którym mowa w art. 31 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1458, 1669 i 1693);
6) w okresie od dnia 22 lipca 1944 r. do dnia 31 lipca 1990 r. nie pracowała i nie służyła w organach bezpieczeństwa państwa w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów (Dz. U. z 2017 r. poz. 2186, z późn. zm.2)) oraz nie współpracowała z tymi organami.
2. Przed powołaniem na stanowisko Dyrektora Instytutu osoba powoływana składa oświadczenie o spełnieniu wymagań, o których mowa w ust. 1, a w przypadku osób urodzonych przed dniem 1 sierpnia 1972 r. - także oświadczenie, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów, albo informację, o której mowa w art. 7 ust. 3a tej ustawy.
3. Wymagania, o których mowa w ust. 1 i 2, stosuje się do zastępców Dyrektora Instytutu.
Art. 9.[Wynagrodzenie] 1. Powołanie, o którym mowa w art. 7 ust. 1 i 2, stanowi nawiązanie stosunku pracy na podstawie powołania w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2018 r. poz. 917, 1000, 1076, 1608 i 1629).
2. Wynagrodzenie Dyrektora Instytutu ustala minister właściwy do spraw finansów publicznych [9] zgodnie z przepisami ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz. U. z 2018 r. poz. 1252).
3. Wynagrodzenie zastępców Dyrektora Instytutu ustala Dyrektor Instytutu, po zasięgnięciu opinii Rady Instytutu.
Art. 10.[Zadania i obowiązki Dyrektora Instytutu] 1. Do zadań i obowiązków Dyrektora Instytutu należy w szczególności:
1) kierowanie pracami Instytutu;
2) reprezentowanie Instytutu na zewnątrz;
3) zapewnienie funkcjonowania i ciągłości pracy Instytutu;
4) podejmowanie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy;
5) powoływanie i odwoływanie dyrektorów oddziałów zamiejscowych Instytutu;
6) opracowywanie rocznego planu działania Instytutu;
7) opracowywanie projektu rocznego planu finansowego Instytutu;
8) opracowywanie rocznego sprawozdania finansowego Instytutu;
9) sporządzanie rocznego sprawozdania z działalności Instytutu;
10) sprawowanie zarządu nad mieniem Instytutu;
11) prowadzenie gospodarki finansowej Instytutu;
12) rozliczanie dotacji otrzymanych z budżetu państwa.
2. Dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 6-9, Dyrektor Instytutu przedstawia do zatwierdzenia ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych [10] .
Art. 11.[Zadania Rady Instytutu] 1. Do zadań Rady Instytutu należy:
1) opiniowanie, na wniosek ministra właściwego do spraw finansów publicznych [11] , kandydatów na stanowisko Dyrektora Instytutu;
2) opiniowanie projektów rocznych planów finansowych oraz projektów rocznych planów działalności Instytutu;
3) opiniowanie sprawozdania finansowego Instytutu oraz sprawozdania z rocznej działalności Instytutu;
4) [12] wyrażanie opinii w sprawach dotyczących działalności Instytutu, przedstawionych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Dyrektora Instytutu lub z własnej inicjatywy.
2. Rada Instytutu ma prawo wglądu do dokumentów Instytutu i może żądać niezbędnych informacji od Dyrektora Instytutu.
Art. 12.[Skład Rady Instytutu] 1. W skład Rady Instytutu wchodzi siedmiu członków powoływanych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych [13] .
2. W skład Rady Instytutu wchodzą:
1) przedstawiciel Prezesa Rady Ministrów;
1a) [14] przedstawiciel ministra właściwego do spraw finansów publicznych;
2) przedstawiciel ministra właściwego do spraw gospodarki;
3) [15] cztery osoby powoływane na okres kadencji.
3. Kadencja członków Rady Instytutu, o których mowa w ust. 2 pkt 3, trwa 4 lata.
4. Członkostwa w Radzie Instytutu nie można łączyć z zatrudnieniem w Instytucie.
Art. 13.[Przesłanki odwołania członków Rady Instytutu] 1. Minister właściwy do spraw finansów publicznych [16] odwołuje członków Rady Instytutu w przypadku:
1) rezygnacji ze stanowiska;
2) zaprzestania spełniania wymagań, o których mowa w art. 14 pkt 1 i 3.
2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych [17] może w każdym czasie odwołać członka Rady Instytutu, o którym mowa w art. 12 ust. 2 pkt 1 i 2.
3. W przypadku upływu kadencji, odwołania albo śmierci członka Rady Instytutu minister właściwy do spraw finansów publicznych [18] powołuje nowego członka Rady.
Art. 14.[Wymagania dotyczące osoby kandydującej na członka Rady Instytutu] Członkiem Rady Instytutu może być osoba, która:
1) posiada obywatelstwo polskie i korzysta z pełni praw publicznych;
2) wyróżnia się wiedzą i doświadczeniem zawodowym w zakresie zadań Instytutu określonych w art. 3;
3) nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe.
Art. 15.[Należności przysługujące członkom Rady Instytutu] Członkom Rady Instytutu za udział w posiedzeniach przysługują należności z tytułu podróży służbowych w wysokości i na warunkach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 775 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy.
Art. 16.[Żądanie przekazywania posiadanych danych statystycznych niezbędnych do wykonywania zadań] 1. W celu wykonywania ustawowych zadań, w szczególności tworzenia dokumentów, o których mowa w art. 3 pkt 2, Instytut może żądać przekazywania, w szczególności od Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Narodowego Funduszu Zdrowia, ministra właściwego do spraw finansów publicznych i jednostek organizacyjnych mu podległych oraz przez niego nadzorowanych oraz innych organów władzy publicznej, posiadanych danych statystycznych niezbędnych do wykonywania tych zadań, z wyłączeniem danych osobowych oraz danych objętych innymi tajemnicami prawnie chronionymi.
2. Podmioty, o których mowa w ust. 1, mają obowiązek przekazać Instytutowi dane statystyczne, o których mowa w ust. 1, bez zbędnej zwłoki, na podstawie wniosku o ich udostępnienie, mając na uwadze przepisy prawa lub postanowienia umów albo ustalenia pomiędzy Instytutem a podmiotami zobowiązanymi do udostępnienia danych.
3. Dane statystyczne mogą być udostępniane w postaci elektronicznej. Instytut może określić format przekazywanych danych, z zastrzeżeniem przepisów wydanych na podstawie art. 18 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2017 r. poz. 570 oraz z 2018 r. poz. 1000, 1544 i 1669).
4. Instytut zapewnia poufność i rozliczalność udostępnionych danych statystycznych na zasadach określonych w przepisach regulujących działalność podmiotów, o których mowa w ust. 1.
Rozdział 3
Gospodarka finansowa Instytutu
Art. 17.[Przychody Instytutu] Przychodami Instytutu są:
1) coroczne dotacje podmiotowe z budżetu państwa, przeznaczone na pokrycie bieżących kosztów działalności Instytutu określonej w art. 3;
2) dotacje celowe z budżetu państwa przeznaczone na:
a) realizację zadań, o których mowa w art. 3,
b) współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
3) środki finansowe pochodzące z funduszy Unii Europejskiej;
4) przychody z tytułu krajowych i międzynarodowych projektów i programów badawczych;
5) przychody z tytułu działalności gospodarczej, o której mowa w art. 18;
6) odsetki od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych Instytutu, chyba że przepisy odrębne lub umowa, na podstawie której Instytut otrzymał środki, stanowią inaczej;
7) zapisy, spadki i darowizny;
8) przychody z innych tytułów.
Art. 18.[Działalność gospodarcza Instytutu] 1. W zakresie niezbędnym do należytego wykonywania zadań określonych w art. 3 Instytut może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie realizacji tych zadań, w szczególności przez komercjalizację wyników prowadzonych badań oraz działalność wydawniczą, szkoleniową i wynajem pomieszczeń i biur.
2. Działalność gospodarcza Instytutu podlega wyodrębnieniu pod względem finansowym i rachunkowym z działalności, o której mowa w art. 3.
3. Działalność gospodarcza, o której mowa w ust. 1, nie może być finansowana z dotacji podmiotowej z budżetu państwa.
4. Dochód z działalności gospodarczej, o której mowa w ust. 1, służy wyłącznie realizacji zadań Instytutu określonych w art. 3.
Art. 19.[Plan finansowy Instytutu] 1. Instytut prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na podstawie planu finansowego, ustalanego w układzie zadaniowym, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077 oraz z 2018 r. poz. 62, 1000, 1366, 1669 i 1693).
2. Projekt planu finansowego na następny rok budżetowy opracowuje Dyrektor Instytutu, z uwzględnieniem terminów określanych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych dla materiałów do projektu ustawy budżetowej.
3. Podstawę gospodarki finansowej Instytutu w okresie od dnia 1 stycznia do dnia zatwierdzenia planu finansowego Instytutu przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych [19] stanowi projekt tego planu, zaopiniowany przez Radę Instytutu.
4. Roczny plan finansowy Instytutu obejmuje w szczególności:
1) planowane przychody, w tym dotacje, o których mowa w art. 17 pkt 1 i 2;
2) planowane koszty;
3) planowane wydatki inwestycyjne;
4) stan środków obrotowych na początek i koniec roku;
5) planowany przyrost lub spadek środków obrotowych na początek i koniec roku;
6) źródła pokrycia planowanego niedoboru przychodów w stosunku do kosztów.
Art. 20.[Fundusze Instytutu] 1. Tworzy się następujące fundusze Instytutu:
1) fundusz statutowy;
2) fundusz rezerwowy;
3) zakładowy fundusz świadczeń socjalnych;
4) inne fundusze, jeżeli obowiązek ich utworzenia wynika z odrębnych przepisów.
2. Zysk netto Instytutu powiększa fundusz rezerwowy.
3. Stratę netto Instytutu pokrywa się z funduszu rezerwowego.
4. Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych tworzy się na zasadach określonych w ustawie z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1316, 1608 i 1669).
Art. 21.[Badanie rocznego sprawozdania finansowego Instytutu] 1. Roczne sprawozdanie finansowe Instytutu podlega badaniu przez firmę audytorską.
2. Wyboru firmy audytorskiej do badania rocznego sprawozdania finansowego Instytutu dokonuje minister właściwy do spraw finansów publicznych [20] .
3. Dyrektor Instytutu przedstawia ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych [21] do zatwierdzenia, zaopiniowane przez Radę Instytutu, roczne sprawozdanie finansowe Instytutu, wraz ze sprawozdaniem z badania.
Rozdział 4
Zmiany w przepisach
Art. 22.[Ustawa o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów] W ustawie z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów (Dz. U. z 2017 r. poz. 2186, z późn. zm.3)) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 4:
a) pkt 62 dodany przez art. 32 pkt 1 ustawy z dnia 8 lutego 2018 r. o Instytucie Współpracy Polsko-Węgierskiej im. Wacława Felczaka (Dz. U. poz. 538) oznacza się jako pkt 61a,
b) po pkt 61a dodaje się pkt 61b w brzmieniu:
„61b) Dyrektor Polskiego Instytutu Ekonomicznego i jego zastępcy;”;
2) w art. 8 pkt 58 dodany przez art. 32 pkt 2 ustawy z dnia 8 lutego 2018 r. o Instytucie Współpracy Polsko-Węgierskiej im. Wacława Felczaka oznacza się jako pkt 57a i otrzymuje brzmienie:
„57a) pkt 61a i 61b - Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów;”.
Art. 23.[Ustawa o zasadach zarządzania mieniem państwowym] W ustawie z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1182 i 1669) w art. 3 w ust. 1 po pkt 11a dodaje się pkt 11b w brzmieniu:
„11b) Polski Instytut Ekonomiczny;”.
Rozdział 5
Przepisy przejściowe i końcowe
Art. 24.[Likwidacja Instytutu Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur - Państwowego Instytutu Badawczego] 1. Z dniem wejścia w życie ustawy likwiduje się Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur - Państwowy Instytut Badawczy.
2. Czynności związane z likwidacją Instytutu Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur - Państwowego Instytutu Badawczego wykonuje Dyrektor Instytutu w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.
3. Bilans zamknięcia Instytutu Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur - Państwowego Instytutu Badawczego staje się bilansem otwarcia Instytutu.
Art. 25.[Termin utworzenia Instytutu] Z dniem wejścia w życie ustawy tworzy się Instytut.
Art. 26.[Przekształcenia dotyczące składników majątkowych i niemajątkowych oraz należności i zobowiązań Instytutu] 1. Z dniem wejścia w życie ustawy:
1) składniki majątkowe i niemajątkowe Instytutu Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur - Państwowego Instytutu Badawczego przejmuje Instytut;
2) należności i zobowiązania Instytutu Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur - Państwowego Instytutu Badawczego stają się należnościami i zobowiązaniami Instytutu.
2. Instytut jest zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług z tytułu przejęcia składników, o których mowa w ust. 1 pkt 1.
3. Instytut nie ponosi opłat sądowych w zakresie związanym z przejęciem składników, o których mowa w ust. 1 pkt 1.
Art. 27.[Przekształcenia dotyczące stosunku pracy z pracownikami] 1. Z dniem wejścia w życie ustawy:
1) dyrektor Instytutu Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur - Państwowego Instytutu Badawczego staje się Dyrektorem Instytutu;
2) ustaje członkostwo dotychczasowych członków Rady Naukowej Instytutu Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur - Państwowego Instytutu Badawczego;
3) pracownicy Instytutu Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur - Państwowego Instytutu Badawczego stają się pracownikami Instytutu.
2. Stosunki pracy z pracownikami, o których mowa w ust. 1 pkt 3, wygasają po upływie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, jeżeli przed upływem 2 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy nie zostaną im zaproponowane nowe warunki pracy i płacy albo w razie nieprzyjęcia nowych warunków pracy i płacy.
3. W terminie 2 tygodni od otrzymania propozycji nowych warunków pracy i płacy pracownik składa oświadczenie woli o przyjęciu albo odmowie przyjęcia propozycji. Niezłożenie oświadczenia woli uważa się za przyjęcie propozycji.
4. W przypadku wygaśnięcia stosunków pracy na podstawie ust. 2 pracownikom przysługują świadczenia przewidziane dla pracowników, z którymi stosunki pracy rozwiązuje się z powodu likwidacji pracodawcy.
Art. 28.[Działalność Instytutu do czasu zakończenia likwidacji Instytutu Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur - Państwowego Instytutu Badawczego] Do czasu zakończenia likwidacji Instytutu Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur - Państwowego Instytutu Badawczego Instytut działa na podstawie projektu planu finansowego opracowanego przez Dyrektora Instytutu.
Art. 29.[Maksymalny limit wydatków budżetu państwa w latach 2018-2027] 1. W latach 2018-2027 maksymalny limit wydatków budżetu państwa będących skutkiem finansowym realizacji zadań wynikających z ustawy wyniesie:
1) 2018 r. - 15 000 000 zł;
2) 2019 r. - 15 000 000 zł;
3) 2020 r. - 15 000 000 zł;
4) 2021 r. - 15 000 000 zł;
5) 2022 r. - 15 000 000 zł;
6) 2023 r. - 15 000 000 zł;
7) 2024 r. - 15 000 000 zł;
8) 2025 r. - 15 000 000 zł;
9) 2026 r. - 15 000 000 zł;
10) 2027 r. - 15 000 000 zł.
2. Organem monitorującym wykorzystanie limitu wydatków, o których mowa w ust. 1, jest minister właściwy do spraw finansów publicznych [22] .
3. W przypadku zagrożenia przekroczenia limitu wydatków, o których mowa w ust. 1, zostanie zastosowany mechanizm korygujący polegający na ograniczeniu wydatków związanych z kosztami funkcjonowania Instytutu.
4. Organem właściwym do wdrożenia mechanizmu korygującego, o którym mowa w ust. 3, jest minister właściwy do spraw finansów publicznych [23] .
Art. 30.[Finansowanie działalności Instytutu] W 2018 r. do czasu otrzymania dotacji, o której mowa w art. 17 pkt 1, działalność Instytutu jest finansowana z rezerwy ogólnej Rady Ministrów.
Art. 31.[Wejście w życie] Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1) Niniejszą ustawą zmienia się ustawy: ustawę z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów oraz ustawę z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2018 r. poz. 538, 650, 651, 730, 1000, 1349 i 1669.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2018 r. poz. 538, 650, 651, 730, 1000, 1349 i 1669.
[1] Art. 2 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez art. 46 pkt 1 ustawy z dnia 15 maja 2024 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji rządowej (Dz.U. poz. 834). Zmiana weszła w życie 1 lipca 2024 r.
[2] Art. 4 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez art. 46 pkt 1 ustawy z dnia 15 maja 2024 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji rządowej (Dz.U. poz. 834). Zmiana weszła w życie 1 lipca 2024 r.
[3] Art. 4 ust. 2 uchylony przez art. 46 pkt 2 ustawy z dnia 15 maja 2024 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji rządowej (Dz.U. poz. 834). Zmiana weszła w życie 1 lipca 2024 r.
[4] Art. 4 ust. 6 w brzmieniu ustalonym przez art. 46 pkt 3 ustawy z dnia 15 maja 2024 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji rządowej (Dz.U. poz. 834). Zmiana weszła w życie 1 lipca 2024 r.
[5] Art. 7 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez art. 46 pkt 4 ustawy z dnia 15 maja 2024 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji rządowej (Dz.U. poz. 834). Zmiana weszła w życie 1 lipca 2024 r.
[6] Art. 7 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez art. 46 pkt 1 ustawy z dnia 15 maja 2024 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji rządowej (Dz.U. poz. 834). Zmiana weszła w życie 1 lipca 2024 r.
[7] Art. 7 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez art. 46 pkt 1 ustawy z dnia 15 maja 2024 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji rządowej (Dz.U. poz. 834). Zmiana weszła w życie 1 lipca 2024 r.
[8] Art. 7 ust. 5 w brzmieniu ustalonym przez art. 46 pkt 1 ustawy z dnia 15 maja 2024 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji rządowej (Dz.U. poz. 834). Zmiana weszła w życie 1 lipca 2024 r.
[9] Art. 9 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez art. 46 pkt 3 ustawy z dnia 15 maja 2024 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji rządowej (Dz.U. poz. 834). Zmiana weszła w życie 1 lipca 2024 r.
[10] Art. 10 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez art. 46 pkt 3 ustawy z dnia 15 maja 2024 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji rządowej (Dz.U. poz. 834). Zmiana weszła w życie 1 lipca 2024 r.
[11] Art. 11 ust. 1 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez art. 46 pkt 1 ustawy z dnia 15 maja 2024 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji rządowej (Dz.U. poz. 834). Zmiana weszła w życie 1 lipca 2024 r.
[12] Art. 11 ust. 1 pkt 4 w brzmieniu ustalonym przez art. 46 pkt 5 ustawy z dnia 15 maja 2024 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji rządowej (Dz.U. poz. 834). Zmiana weszła w życie 1 lipca 2024 r.
[13] Art. 12 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez art. 46 pkt 1 ustawy z dnia 15 maja 2024 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji rządowej (Dz.U. poz. 834). Zmiana weszła w życie 1 lipca 2024 r.
[14] Art. 12 ust. 2 pkt 1a dodany przez art. 46 pkt 6 lit. a) ustawy z dnia 15 maja 2024 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji rządowej (Dz.U. poz. 834). Zmiana weszła w życie 1 lipca 2024 r.
[15] Art. 12 ust. 2 pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez art. 46 pkt 6 lit. b) ustawy z dnia 15 maja 2024 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji rządowej (Dz.U. poz. 834). Zmiana weszła w życie 1 lipca 2024 r.
[16] Art. 13 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez art. 46 pkt 1 ustawy z dnia 15 maja 2024 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji rządowej (Dz.U. poz. 834). Zmiana weszła w życie 1 lipca 2024 r.
[17] Art. 13 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez art. 46 pkt 1 ustawy z dnia 15 maja 2024 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji rządowej (Dz.U. poz. 834). Zmiana weszła w życie 1 lipca 2024 r.
[18] Art. 13 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez art. 46 pkt 1 ustawy z dnia 15 maja 2024 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji rządowej (Dz.U. poz. 834). Zmiana weszła w życie 1 lipca 2024 r.
[19] Art. 19 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez art. 46 pkt 3 ustawy z dnia 15 maja 2024 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji rządowej (Dz.U. poz. 834). Zmiana weszła w życie 1 lipca 2024 r.
[20] Art. 21 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez art. 46 pkt 3 ustawy z dnia 15 maja 2024 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji rządowej (Dz.U. poz. 834). Zmiana weszła w życie 1 lipca 2024 r.
[21] Art. 21 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez art. 46 pkt 3 ustawy z dnia 15 maja 2024 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji rządowej (Dz.U. poz. 834). Zmiana weszła w życie 1 lipca 2024 r.
[22] Art. 29 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez art. 46 pkt 3 ustawy z dnia 15 maja 2024 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji rządowej (Dz.U. poz. 834). Zmiana weszła w życie 1 lipca 2024 r.
[23] Art. 29 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez art. 46 pkt 3 ustawy z dnia 15 maja 2024 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji rządowej (Dz.U. poz. 834). Zmiana weszła w życie 1 lipca 2024 r.