Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2018-05-24
Wersja aktualna od 2018-05-24
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO KOMITETU DO SPRAW POŻYTKU PUBLICZNEGO
z dnia 15 maja 2018 r.
w sprawie nadania statutu Narodowemu Instytutowi Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego
Na podstawie art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 15 września 2017 r. o Narodowym Instytucie Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego (Dz. U. poz. 1909 i 2371) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Statut] Narodowemu Instytutowi Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego nadaje się statut, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§ 2.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Przewodniczący Komitetu do spraw Pożytku Publicznego: P. Gliński
Załącznik do rozporządzenia Przewodniczącego Komitetu do spraw Pożytku Publicznego
z dnia 15 maja 2018 r. (poz. 989)
STATUT NARODOWEGO INSTYTUTU WOLNOŚCI – CENTRUM ROZWOJU SPOŁECZEŃSTWA OBYWATELSKIEGO
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1. Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, zwany dalej „Narodowym Instytutem”, działa na podstawie ustawy z dnia 15 września 2017 r. o Narodowym Instytucie Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego (Dz. U. poz. 1909 i 2371), zwanej dalej „ustawą”, oraz niniejszego statutu.
§ 2. Statut określa:
1) szczegółowy zakres zadań i tryb pracy organów Narodowego Instytutu;
2) organizację Narodowego Instytutu;
3) wartość majątku nieprzekraczającego kwoty 200 000 zł, powyżej którego rozporządzanie nim przez Dyrektora Narodowego Instytutu wymaga zgody Rady Narodowego Instytutu.
Rozdział 2
Szczegółowy zakres zadań i tryb pracy organów Narodowego Instytutu
§ 3. 1. Dyrektor Narodowego Instytutu, zwany dalej „Dyrektorem”, kieruje działalnością Narodowego Instytutu, samodzielnie dokonuje czynności prawnych w imieniu Narodowego Instytutu oraz reprezentuje go na zewnątrz.
2. Do zadań Dyrektora Narodowego Instytutu, zwanego dalej „Dyrektorem”, należy:
1) prowadzenie gospodarki finansowej Narodowego Instytutu oraz zarządzanie i gospodarowanie jego majątkiem;
2) zawieranie umów i porozumień w sprawach należących do zadań Narodowego Instytutu;
3) sprawowanie nadzoru nad właściwą realizacją zadań przy wdrażaniu programów wspierania rozwoju społeczeństwa obywatelskiego oraz innych zadań zlecanych przez Przewodniczącego Komitetu do spraw Pożytku Publicznego, zwanego dalej „Przewodniczącym Komitetu”;
4) współdziałanie z komitetami sterująco-monitorującymi programów wspierania rozwoju społeczeństwa obywatelskiego;
5) przedstawianie Radzie Narodowego Instytutu, zwanej dalej „Radą”, w terminie do dnia 30 czerwca każdego roku, informacji o wynikach ewaluacji programów wspierania rozwoju społeczeństwa obywatelskiego przeprowadzonych w roku ubiegłym;
6) kształtowanie prawidłowej organizacji wewnętrznej Narodowego Instytutu, zapewniającej realizację powierzonych zadań oraz ustanowienie kontroli zarządczej i kontroli wewnętrznej dostosowanych do realizowanych przez Narodowy Instytut zadań wynikających z ustawy;
7) ustalanie regulaminu Narodowego Instytutu, o którym mowa w art. 22 ust. 1 ustawy;
8) określanie zakresu zadań zastępcy (zastępców) Dyrektora;
9) dokonywanie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec pracowników Narodowego Instytutu, przy pomocy komórki organizacyjnej właściwej do spraw organizacyjno-administracyjnych;
10) ustalanie regulaminu wynagradzania, o którym mowa w art. 13 ust. 2 ustawy;
11) występowanie z wnioskiem do:
a) Przewodniczącego Komitetu o powołanie albo odwołanie zastępców Dyrektora,
b) Przewodniczącego Rady o zwołanie posiedzenia Rady,
c) Prezesa Rady Ministrów o przyznanie Narodowemu Instytutowi dotacji, o których mowa w art. 32 ust. 1 ustawy;
12) przygotowywanie i przedstawianie Przewodniczącemu Komitetu do zatwierdzenia:
a) projektu rocznego planu finansowego Narodowego Instytutu,
b) projektu rocznego planu działalności Narodowego Instytutu,
c) rocznego sprawozdania z działalności Narodowego Instytutu,
d) rocznego sprawozdania finansowego Narodowego Instytutu,
e) końcowego sprawozdania z realizacji programów wspierania rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, o których mowa w art. 23 ust. 1 ustawy;
13) ustalanie regulaminów konkursów, o których mowa w art. 30 ust. 2 ustawy;
14) podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach niezastrzeżonych dla Rady;
15) dysponowanie oraz gospodarowanie środkami Funduszu Wspierania Organizacji Pożytku Publicznego;
16) przeprowadzanie w organizacjach pożytku publicznego kontroli powierzonych przez Przewodniczącego Komitetu, wynikających z przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2018 r. poz. 450, 650 i 723), zwanej dalej „ustawą o działalności pożytku publicznego”;
17) gromadzenie informacji:
a) o prawomocnych postanowieniach w przedmiocie wykreślenia z Krajowego Rejestru Sądowego informacji, o której mowa w art. 22 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego, lub organizacji, o której mowa w art. 22 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego, przekazywanych przez sądy rejestrowe,
b) o wysokości niewydatkowanych na dzień wydania postanowienia, o którym mowa w lit. a, środków finansowych pochodzących z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych, przekazywanych przez organizacje pożytku publicznego, w stosunku do których sąd rejestrowy wydał postanowienie, o którym mowa w art. 22 ust. 6 ustawy o działalności pożytku publicznego,
c) dotyczących każdej organizacji pożytku publicznego w zakresie:
– nazwy, siedziby, numeru wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego, numeru identyfikacji podatkowej, jeżeli został on nadany organizacji pożytku publicznego oraz wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego,
– otwarcia likwidacji lub ogłoszenia upadłości organizacji pożytku publicznego,
– wykreślenia z Krajowego Rejestru Sądowego informacji, o której mowa w art. 22 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego, lub organizacji, o której mowa w art. 22 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego
– przekazywanych przez Ministra Sprawiedliwości,
d) o naruszeniach, o których mowa w art. 33a ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego, przekazywanych przez inne organy;
18) wydawanie decyzji administracyjnych, o których mowa w art. 22 ust. 9, art. 27 ust. 2a i art. 27aa ust. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego;
19) kierowanie do organizacji pożytku publicznego wezwań, o których mowa w art. 22 ust. 8 i art. 33a ust. 1 pkt 1 ustawy o działalności pożytku publicznego;
20) prowadzenie, w formie elektronicznej, oraz aktualizowanie wykazu organizacji mających status organizacji pożytku publicznego na dzień 30 listopada roku podatkowego, na które podatnik podatku dochodowego od osób fizycznych może przekazać 1% podatku z zeznań podatkowych składanych za rok podatkowy;
21) zamieszczanie, nie później niż do dnia 15 grudnia roku podatkowego, wykazu, o którym mowa w pkt 20, na stronie podmiotowej Narodowego Instytutu w Biuletynie Informacji Publicznej;
22) sporządzanie, na podstawie sprawozdań, o których mowa w art. 23 ust. 1–2 i 2b ustawy o działalności pożytku publicznego, informacji dotyczącej w szczególności wydatkowania przez organizacje pożytku publicznego środków finansowych pochodzących z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych za rok poprzedni;
23) zamieszczanie do dnia 31 grudnia każdego roku informacji, o której mowa w pkt 22, na stronie podmiotowej Narodowego Instytutu w Biuletynie Informacji Publicznej;
24) dostarczanie ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych informacji dotyczących organizacji pożytku publicznego, o których mowa w art. 27a ust. 4 i 5 ustawy o działalności pożytku publicznego, uwzględnionych w wykazie, o którym mowa w art. 27a ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego;
25) występowanie do sądu rejestrowego w sprawach, o których mowa w art. 27aa ust. 5, art. 33 ust. 2 i 3, art. 33a ust. 1 pkt 2, art. 33a ust. 3 i art. 33aa ustawy o działalności pożytku publicznego;
26) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów prawa.
3. Rozporządzanie przez Dyrektora majątkiem Narodowego Instytutu o wartości powyżej kwoty 150 000 zł wymaga zgody Rady.
§ 4. Dyrektor działa przy pomocy:
1) nie więcej niż dwóch zastępców Dyrektora;
2) głównego księgowego Narodowego Instytutu;
3) kierowników komórek organizacyjnych Narodowego Instytutu.
§ 5. 1. Dyrektor wskazuje zastępcę Dyrektora, który kieruje Narodowym Instytutem i reprezentuje go na zewnątrz w czasie nieobecności Dyrektora lub czasowej niemożności wykonywania przez niego obowiązków.
2. Dyrektor udziela zastępcom Dyrektora pełnomocnictw do reprezentowania Narodowego Instytutu na zewnątrz. Zastępcy Dyrektora działają w granicach udzielonych pełnomocnictw.
3. Dyrektor udziela zastępcom Dyrektora upoważnień do wykonywania czynności określonego rodzaju, w tym zarządzania sprawami Narodowego Instytutu. Zastępcy Dyrektora działają w granicach udzielonych upoważnień.
4. Dyrektor może udzielać pełnomocnictwa i upoważnień, o których mowa w ust. 2 i 3, także innym pracownikom Narodowego Instytutu, w szczególności do przeprowadzania kontroli, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 16.
5. Dyrektor określa obszary działalności Narodowego Instytutu, nad którymi sprawują nadzór zastępcy Dyrektora.
6. Dyrektor w celu realizacji swoich zadań może wydawać zarządzenia.
§ 6. 1. Rada działa na podstawie ustawy, niniejszego statutu oraz uchwalonego przez siebie regulaminu.
2. Członkowie Rady wykonują swoje funkcje osobiście.
§ 7. Do zadań Rady należy:
1) wyrażanie opinii w sprawach, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy, oraz w innych sprawach przedstawionych Radzie przez Przewodniczącego Komitetu oraz Dyrektora;
2) opiniowanie projektu regulaminu Narodowego Instytutu;
3) zatwierdzanie regulaminów konkursów, o których mowa w art. 30 ust. 2 ustawy;
4) wyrażanie zgody na rozporządzanie przez Dyrektora majątkiem Narodowego Instytutu o wartości powyżej kwoty 150 000 zł.
§ 8. 1. Przewodniczący Komitetu zwołuje i otwiera pierwsze posiedzenie Rady danej kadencji.
2. Pierwsze posiedzenie Rady danej kadencji odbywa się nie później niż w terminie 30 dni od dnia powołania wszystkich członków Rady.
3. Rada na pierwszym posiedzeniu uchwala regulamin, o którym mowa w art. 11 ust. 6 ustawy.
§ 9. 1. Posiedzenia Rady odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz na kwartał.
2. Posiedzenia Rady zwołuje Przewodniczący Rady.
3. Zawiadomienie o posiedzeniu Rady przesyła się członkom Rady listem poleconym, pocztą elektroniczną, za pomocą faksu albo dostarcza się osobiście, co najmniej na 10 dni przed terminem posiedzenia Rady.
4. Z ważnych powodów termin, o którym mowa w ust. 3, może ulec skróceniu.
5. Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 3, określa:
1) termin;
2) miejsce posiedzenia;
3) porządek obrad.
6. Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 3, nie jest wymagane, jeżeli na posiedzeniu Rady, na którym ustalono porządek i termin kolejnego posiedzenia, byli obecni wszyscy członkowie Rady i wyrazili na to zgodę.
7. W razie niemożności zwołania posiedzenia Rady przez Przewodniczącego Rady posiedzenia Rady zwołuje Przewodniczący Komitetu.
8. W przypadku nieobecności Przewodniczącego Rady posiedzeniom Rady przewodniczy wskazany przez Przewodniczącego Komitetu członek Rady.
9. W posiedzeniach Rady mogą uczestniczyć, bez prawa głosu:
1) Przewodniczący Komitetu;
2) Dyrektor;
3) zastępcy Dyrektora;
4) osoby zaproszone przez Przewodniczącego Rady.
10. Z ważnych powodów posiedzenie Rady może być odwołane, po uprzednim zawiadomieniu członków Rady.
§ 10. W sprawach wymagających niezwłocznego podjęcia uchwały przez Radę Przewodniczący Rady może zdecydować o podjęciu uchwały w drodze korespondencyjnego głosowania (tryb obiegowy). Z podjętej uchwały w trybie obiegowym sporządza się protokół zawierający stanowisko poszczególnych członków Rady.
§ 11. 1. Protokół z posiedzenia Rady sporządza protokolant wyznaczony przez Dyrektora spośród pracowników Narodowego Instytutu.
2. Protokół z posiedzenia Rady podpisuje osoba prowadząca posiedzenie Rady oraz protokolant.
3. Protokół przechowuje się w Narodowym Instytucie.
4. Projekt protokołu jest udostępniany członkom Rady z możliwością wnoszenia uwag do jego treści w terminie 7 dni roboczych od dnia przekazania pocztą elektroniczną.
Rozdział 3
Organizacja Narodowego Instytutu
§ 12. 1. W skład Narodowego Instytutu wchodzą:
1) komórki organizacyjne właściwe do spraw:
a) zarządzania programami wspierania rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, o których mowa w ustawie,
b) sprawozdawczości organizacji pożytku publicznego,
c) badań i analiz,
d) komunikacji i promocji,
e) organizacyjno-administracyjnych,
f) prawnych,
g) finansowo-księgowych;
2) samodzielne stanowisko – główny księgowy Narodowego Instytutu.
2. Bezpośredni nadzór nad komórkami organizacyjnymi, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a–f, sprawują Dyrektor i zastępcy Dyrektora – na zasadach określonych w regulaminie organizacyjnym Narodowego Instytutu.
3. Bezpośredni nadzór nad komórką organizacyjną, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lit. g, sprawuje główny księgowy Narodowego Instytutu.
§ 13. Sposób działania Narodowego Instytutu, w tym szczegółową strukturę organizacyjną, zakres zadań i tryb pracy komórek organizacyjnych oraz wykaz stanowisk pracy, określa regulamin Narodowego Instytutu nadawany przez Dyrektora.
§ 14. Dyrektor może tworzyć samodzielne stanowiska pracy lub zespoły problemowe o charakterze stałym lub doraźnym, określając nazwę, skład osobowy zespołu, zakres zadań i tryb pracy.