ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia 25 kwietnia 2018 r.
w sprawie rejestru podmiotów prowadzących działalność nadzorowaną na podstawie przepisów o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt2)
Na podstawie art. 11 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2017 r. poz. 1855 oraz z 2018 r. poz. 50 i 650) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa:
1) szczegółowy zakres informacji zawartych w rejestrze, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, zwanym dalej „rejestrem”;
2) sposób prowadzenia rejestru oraz jego wzór;
3) zakres i tryb przekazywania informacji, o których mowa w art. 11 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, zwanej dalej „ustawą”;
4) zakres informacji, o których mowa w art. 11 ust. 3 ustawy, które umieszcza się na stronie internetowej administrowanej przez Główny Inspektorat Weterynarii.
§ 2.[Informacje zawarte w rejestrze] Poza informacjami określonymi w art. 11 ust. 2 ustawy rejestr zawiera następujące informacje:
1) miejsce prowadzenia działalności nadzorowanej:
a) o której mowa w art. 1 pkt 1 lit. a–l, n oraz p, a także w art. 4 ust. 3 ustawy,
b) prowadzonej przez przedsiębiorstwo i zakład zatwierdzony lub warunkowo zatwierdzony na podstawie art. 24 ust. 1 lub art. 44 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 z dnia 21 października 2009 r. określającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 (rozporządzenie o produktach ubocznych pochodzenia zwierzęcego) (Dz. Urz. UE L 300 z 14.11.2009, str. 1, z późn. zm.3)), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 1069/2009”;
2) numer telefonu, faksu, e-mail oraz, jeżeli to możliwe, położenie geograficzne z podaniem współrzędnych Systemu Informacji Geograficznej (GIS) – w przypadku podmiotów prowadzących działalność nadzorowaną, o której mowa w art. 1 pkt 1 lit. i oraz p ustawy;
3) numer siedziby stada w rozumieniu przepisów o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt, jeżeli został nadany – w przypadku prowadzenia działalności nadzorowanej, o której mowa w art. 1 pkt 1 lit. n ustawy;
4) źródła poboru wody wykorzystywanej przez podmioty prowadzące działalność nadzorowaną, o której mowa w art. 1 pkt 1 lit. i tiret pierwsze oraz w lit. p ustawy, a także miejsca usuwania wody;
5) status zdrowotny gospodarstwa, z uwzględnieniem statusu strefy lub enklawy, na terenie której jest położone to gospodarstwo, lub status zdrowotny miejsc prowadzenia działalności nadzorowanej, o której mowa w art. 1 pkt 1 lit. i tiret pierwsze oraz w lit. p ustawy;
6) typ systemu oczyszczania ścieków – w przypadku prowadzenia działalności nadzorowanej, o której mowa w art. 1 pkt 1 lit. i tiret drugie ustawy;
7) gatunki zwierząt akwakultury utrzymywane przez podmioty prowadzące działalność nadzorowaną, o której mowa w art. 1 pkt 1 lit. i tiret pierwsze oraz w lit. p ustawy;
8) numer decyzji, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy – w przypadku prowadzenia działalności nadzorowanej, o której mowa w art. 1 pkt 1 lit. i ustawy;
9) dotyczące:
a) nazwy przedsiębiorstwa albo zakładu, w którym jest prowadzona działalność nadzorowana,
b) produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych będących przedmiotem prowadzonej działalności nadzorowanej oraz kategorie tych produktów, ustalone zgodnie z klasyfikacją produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych określoną w art. 8–10 rozporządzenia nr 1069/2009
– w przypadku podmiotów prowadzących działalność nadzorowaną, o której mowa w art. 4 ust. 3 ustawy, oraz w przypadku działalności nadzorowanej prowadzonej przez przedsiębiorstwa i zakłady zatwierdzone lub warunkowo zatwierdzone na podstawie art. 24 ust. 1 lub art. 44 ust. 2 rozporządzenia nr 1069/2009.
§ 3.[Forma prowadzenia rejestru] 1. Rejestr prowadzi się w postaci elektronicznej w sposób zapewniający możliwość edycji, kopiowania oraz wydruku gromadzonych informacji.
2. Zmian informacji zawartych w rejestrze dokonuje się w taki sposób, aby widoczna była zarówno treść poprawiona, jak i wprowadzona.
§ 4.[Wzór rejestru prowadzonego w postaci elektronicznej] Wzór rejestru prowadzonego w postaci elektronicznej w jego zwizualizowanej postaci jest określony w załączniku do rozporządzenia.
§ 5.[Termin przekazania informacji zawartych w rejestrze oraz o każdej zmianie stanu faktycznego lub prawnego ujawnionego w rejestrze] Informacje zawarte w rejestrze oraz informacje o każdej zmianie stanu faktycznego lub prawnego ujawnionego w rejestrze powiatowy lekarz weterynarii przekazuje w formie dokumentu elektronicznego zapisanego w sposób umożliwiający edycję, kopiowanie oraz wydruk przekazanych informacji:
1) do 15. dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni:
a) w przypadku podmiotów prowadzących działalność nadzorowaną, o której mowa w art. 1 pkt 1:
– lit. a–c, f–h oraz j–l ustawy,
– lit. i oraz p ustawy, z wyłączeniem zakresu informacji określonego w pkt 2 lit. b,
b) w przypadku podmiotów prowadzących działalność nadzorowaną, o której mowa w art. 4 ust. 3 ustawy, oraz w przypadku działalności nadzorowanej prowadzonej przez przedsiębiorstwa i zakłady zatwierdzone lub warunkowo zatwierdzone na podstawie art. 24 ust. 1 lub art. 44 ust. 2 rozporządzenia nr 1069/2009 – w zakresie informacji o miejscu zamieszkania i adresie albo siedzibie i adresie podmiotów prowadzących działalność nadzorowaną, o której mowa w art. 4 ust. 3 ustawy, oraz przedsiębiorstw i zakładów zatwierdzonych lub warunkowo zatwierdzonych na podstawie art. 24 ust. 1 lub art. 44 ust. 2 rozporządzenia nr 1069/2009, o decyzjach, o których mowa w art. 8 ust. 1a pkt 1 i 3 oraz ust. 1b pkt 1 lit. a i pkt 2 ustawy, oraz o dacie wpisu i wykreślenia z rejestru podmiotów prowadzących działalność nadzorowaną, o której mowa w art. 4 ust. 3 ustawy, oraz przedsiębiorstw i zakładów zatwierdzonych lub warunkowo zatwierdzonych na podstawie art. 24 ust. 1 lub art. 44 ust. 2 rozporządzenia nr 1069/2009;
2) niezwłocznie:
a) w przypadku podmiotów prowadzących działalność nadzorowaną, o której mowa w art. 1 pkt 1 lit. d oraz e ustawy,
b) w przypadku podmiotów prowadzących działalność nadzorowaną, o której mowa w art. 1 pkt 1 lit. i tiret pierwsze oraz w lit. p ustawy – w zakresie informacji o statusach zdrowotnych, o których mowa w § 2 pkt 5,
c) w przypadku podmiotów prowadzących działalność nadzorowaną, o której mowa w art. 4 ust. 3 ustawy, oraz w przypadku działalności nadzorowanej prowadzonej przez przedsiębiorstwa i zakłady zatwierdzone lub warunkowo zatwierdzone na podstawie art. 24 ust. 1 lub art. 44 ust. 2 rozporządzenia nr 1069/2009, z wyłączeniem zakresu informacji określonego w pkt 1 lit. b.
§ 6.[Informacje zamieszczane na stronie internetowej] 1. Na stronie internetowej administrowanej przez Główny Inspektorat Weterynarii umieszcza się informacje wprowadzane do rejestru podmiotów prowadzących działalność nadzorowaną, o której mowa w art. 1 pkt 1 lit. a–l oraz p, a także w art. 4 ust. 3 ustawy, oraz przedsiębiorstw i zakładów zatwierdzonych lub warunkowo zatwierdzonych na podstawie art. 24 ust. 1 lub art. 44 ust. 2 rozporządzenia nr 1069/2009.
2. Informacje zamieszczane na stronie internetowej, o których mowa w ust. 1, obejmują:
1) imię, nazwisko oraz miejsce zamieszkania i adres albo nazwę, numer identyfikacji podatkowej (NIP), jeżeli numer taki został nadany, siedzibę i adres podmiotu;
2) weterynaryjny numer identyfikacyjny, jeżeli został nadany;
3) określenie rodzaju i zakresu prowadzonej działalności nadzorowanej;
4) informacje o decyzji, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 i 3, ust. 1a pkt 1 i 3, ust. 1b pkt 1 lit. a i pkt 2 lub ust. 3 ustawy;
5) datę wpisu i wykreślenia z rejestru;
6) miejsce prowadzenia działalności nadzorowanej;
7) numer telefonu, faksu, e-mail oraz, jeżeli to możliwe, położenie geograficzne z podaniem współrzędnych Systemu Informacji Geograficznej (GIS) – w przypadku podmiotów prowadzących działalność nadzorowaną, o której mowa w art. 1 pkt 1 lit. i oraz p ustawy;
8) źródła poboru wody wykorzystywanej przez podmioty prowadzące działalność nadzorowaną, o której mowa w art. 1 pkt 1 lit. i tiret pierwsze oraz w lit. p ustawy, a także miejsca usuwania wody;
9) status zdrowotny gospodarstwa, z uwzględnieniem statusu strefy lub enklawy, na terenie której jest położone to gospodarstwo, lub status zdrowotny miejsc prowadzenia działalności nadzorowanej, o której mowa w art. 1 pkt 1 lit. i tiret pierwsze oraz w lit. p ustawy;
10) typ systemu oczyszczania ścieków – w przypadku prowadzenia działalności nadzorowanej, o której mowa w art. 1 pkt 1 lit. i tiret drugie ustawy;
11) gatunki zwierząt akwakultury utrzymywane przez podmioty prowadzące działalność nadzorowaną, o której mowa w art. 1 pkt 1 lit. i tiret pierwsze oraz w lit. p ustawy;
12) numer decyzji, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy – w przypadku prowadzenia działalności nadzorowanej, o której mowa w art. 1 pkt 1 lit. i ustawy;
13) w przypadku podmiotów prowadzących działalność nadzorowaną, o której mowa w art. 4 ust. 3 ustawy, oraz w przypadku działalności nadzorowanej prowadzonej przez przedsiębiorstwa i zakłady zatwierdzone lub warunkowo zatwierdzone na podstawie art. 24 ust. 1 lub art. 44 ust. 2 rozporządzenia nr 1069/2009:
a) nazwę przedsiębiorstwa albo zakładu, w którym jest prowadzona działalność nadzorowana,
b) produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego i produkty pochodne będące przedmiotem prowadzonej działalności nadzorowanej oraz kategorie tych produktów, zgodnie z klasyfikacją produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych określoną w art. 8–10 rozporządzenia nr 1069/2009.
§ 7.[Termin prowadzenia rejestru] Rejestr, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy, prowadzony na podstawie dotychczas obowiązujących przepisów, może być prowadzony do dnia 31 października 2018 r.
§ 8.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z wyjątkiem § 6, który wchodzi w życie z dniem 30 listopada 2018 r.4)
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi: K. Jurgiel
1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rolnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. poz. 2325).
2) Niniejsze rozporządzenie:
- wykonuje decyzję Komisji 2008/392/WE z dnia 30 kwietnia 2008 r. wdrażającą dyrektywę Rady 2006/88/WE w odniesieniu do informacyjnej strony internetowej udostępniającej drogą elektroniczną informacje na temat przedsiębiorstw produkcyjnych sektora akwakultury oraz zatwierdzonych zakładów przetwórczych (Dz. Urz. UE L 138 z 28.05.2008, str. 12),
- w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę Rady 2006/88/WE z dnia 24 października 2006 r. w sprawie wymogów w zakresie zdrowia zwierząt akwakultury i produktów akwakultury oraz zapobiegania niektórym chorobom zwierząt wodnych i zwalczania tych chorób (Dz. Urz. UE L 328 z 24.11.2006, str. 14, Dz. Urz. UE L 140 z 01.06.2007, str. 59, Dz. Urz. UE L 50 z 23.02.2008, str. 71, Dz. Urz. UE L 117 z 01.05.2008, str. 27, Dz. Urz. UE L 297 z 26.10.2012, str. 26 oraz Dz. Urz. UE L 44 z 14.02.2014, str. 45).
3) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 276 z 20.10.2010, str. 33, Dz. Urz. UE L 216 z 14.08.2012, str. 3 oraz Dz. Urz. UE L 354 z 28.12.2013, str. 86.
4) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 3 sierpnia 2016 r. w sprawie rejestru podmiotów prowadzących działalność nadzorowaną (Dz. U. poz. 1314), które traci moc na podstawie art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 23 września 2016 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia zwalczania chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. poz. 1605) z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
Załącznik do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
z dnia 25 kwietnia 2018 r. (poz. 818)
WZÓR – REJESTR PODMIOTÓW PROWADZĄCYCH DZIAŁALNOŚĆ NADZOROWANĄ A. DZIAŁALNOŚĆ, O KTÓREJ MOWA W ART. 1 PKT 1 LIT. A–H, J–L ORAZ N USTAWY
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00