ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO1)
z dnia 16 lutego 2018 r.
w sprawie pomocy de minimis w ramach programów lub przedsięwzięć
Na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2018 r. poz. 87) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. [Zakres regulacji] 1. Rozporządzenie określa programy lub przedsięwzięcia ustanawiane przez ministra właściwego do spraw nauki, w ramach których będzie udzielana pomoc de minimis na realizację zadań wynikających z polityki naukowej i naukowo-technicznej państwa, zwana dalej „pomocą”, przeznaczenie, warunki i tryb przyznawania oraz rozliczania, sposób kumulowania, maksymalne wielkości, maksymalną intensywność pomocy, a także szczegółowy zakres informacji zawartych we wniosku o przyznanie pomocy oraz w raporcie rocznym i raporcie końcowym z wykorzystania środków finansowych stanowiących pomoc.
2. Pomoc przyznaje się zgodnie z przepisami rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 1), zwanego dalej „rozporządzeniem Komisji nr 1407/2013”.
§ 2.[Definicja przedsiębiorcy] Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o przedsiębiorcy, należy przez to rozumieć przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 1 załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.2)).
§ 3.[Wyłączenie przyznania pomocy] 1. Pomoc nie może być przyznana w przypadkach, o których mowa w art. 1 ust. 1 rozporządzenia Komisji nr 1407/2013.
2. Jeżeli przedsiębiorca ubiegający się o pomoc prowadzi działalność w sektorach wyłączonych, o których mowa w art. 1 ust. 1 lit. a–c rozporządzenia Komisji nr 1407/2013, oraz w innych sektorach lub obszarach działalności wchodzących w zakres stosowania rozporządzenia Komisji nr 1407/2013, pomoc może zostać mu przyznana pod warunkiem, że przedsiębiorca ten zobowiąże się do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej dla działalności w sektorze wyłączonym oraz dla pozostałej działalności gospodarczej, w tym do przypisywania przychodów i kosztów na podstawie konsekwentnie stosowanych i mających uzasadnienie metod.
§ 4.[Przyznawanie pomocy z zachowaniem warunków dotyczących kumulacji] Pomoc jest przyznawana z zachowaniem warunków dotyczących kumulacji określonych w art. 5 rozporządzenia Komisji nr 1407/2013.
§ 5.[Wielkość pomocy] Wielkość pomocy ustala się zgodnie z art. 3 ust. 2, 3 i 5–9 rozporządzenia Komisji nr 1407/2013.
§ 6.[Wniosek o przyznanie pomocy] 1. Minister właściwy do spraw nauki, zwany dalej „ministrem”, przyznaje pomoc na podstawie wniosku złożonego w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP osoby upoważnionej do reprezentowania przedsiębiorcy, na elektroniczną skrzynkę podawczą ministra.
2. Szczegółowy zakres informacji zawartych we wniosku o przyznanie pomocy określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
3. Do wniosku o przyznanie pomocy przedsiębiorca dołącza:
1) wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis, pomocy de minimis w rolnictwie i pomocy de minimis w rybołówstwie, jakie otrzymał w roku podatkowym, w którym ubiega się o pomoc, oraz w okresie dwóch poprzednich latach podatkowych albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie;
2) informacje niezbędne do przyznania pomocy określone w przepisach dotyczących zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc wydanych na podstawie art. 37 ust. 2a ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 362).
§ 7.[Ocena wniosków] Zespół, o którym mowa w art. 52 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki, dokonuje oceny wniosków o przyznanie pomocy i przedstawia ministrowi jej wyniki wraz z opinią dotyczącą przyznania albo odmowy przyznania pomocy. W przypadku propozycji dotyczącej przyznania pomocy w kwocie niższej niż wnioskowana albo odmowy przyznania pomocy, zespół przedstawia ministrowi szczegółowe uzasadnienie.
§ 8.[Umowa] W terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji o przyznaniu pomocy przedsiębiorca składa w urzędzie obsługującym ministra trzy egzemplarze umowy określającej warunki jej realizacji i finansowania, a także rozliczania przyznanej pomocy, zwanej dalej „umową”, podpisanej przez osoby upoważnione do reprezentowania przedsiębiorcy. Niedotrzymanie terminu uznaje się za rezygnację z zawarcia umowy i z przyznanej pomocy.
§ 9.[Raport roczny i końcowy] 1. Przedsiębiorca składa raport roczny z wykorzystania środków finansowych na naukę stanowiących pomoc w poprzednim roku, zwany dalej „raportem rocznym”, w terminie do dnia 15 lutego roku następującego po roku, w którym została przyznana mu pomoc.
2. Przedsiębiorca składa raport końcowy z wykorzystania środków finansowych na naukę stanowiących pomoc, zwany dalej „raportem końcowym”, w terminie 60 dni od dnia zakończenia realizacji zadania określonego w umowie.
3. Szczegółowy zakres informacji zawartych w raporcie rocznym i raporcie końcowym określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
4. Raport roczny i raport końcowy składa się w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP osoby upoważnionej do reprezentowania przedsiębiorcy na elektroniczną skrzynkę podawczą ministra.
§ 10.[Odstąpienie przez ministra od umowy i wezwanie do zwrotu pomocy] Niezłożenie raportu rocznego w terminie, o którym mowa w § 9 ust. 1, albo raportu końcowego w terminie, o którym mowa w § 9 ust. 2, stanowi podstawę do odstąpienia przez ministra od umowy z wezwaniem do zwrotu, w całości albo w części, przekazanych środków finansowych stanowiących pomoc.
§ 11.[Raporty kierowane do oceny] 1. Do oceny są kierowane wyłącznie raporty roczne i raporty końcowe spełniające wymagania formalne określone w rozporządzeniu. W przypadku złożenia raportu rocznego albo raportu końcowego niespełniającego wymagań, wzywa się przedsiębiorcę do usunięcia braków formalnych w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania z pouczeniem, że ich nieusunięcie spowoduje nieprzyjęcie raportu przez ministra.
2. W przypadku stwierdzenia, że przekazany raport roczny albo raport końcowy został sporządzony nieprawidłowo lub jest nierzetelny, wzywa się przedsiębiorcę do jego uzupełnienia lub poprawienia w wyznaczonym terminie, z pouczeniem, że nieuzupełnienie lub niepoprawienie raportu spowoduje jego nieprzyjęcie przez ministra.
3. W przypadku nieprzyjęcia przez ministra raportu rocznego albo raportu końcowego przepis § 10 stosuje się odpowiednio.
§ 12.[Ocena raportów] 1. Na podstawie oceny raportu rocznego minister może wezwać przedsiębiorcę do zwrotu, w całości albo w części, przekazanych środków finansowych stanowiących pomoc.
2. Na podstawie oceny raportu końcowego minister uznaje zadanie, na które została przyznana pomoc, za:
1) zrealizowane;
2) zrealizowane nienależycie albo niezrealizowane, z wezwaniem do zwrotu przekazanych środków finansowych stanowiących pomoc.
3. Zwrotu środków finansowych stanowiących pomoc dokonuje się na rachunek bankowy urzędu obsługującego ministra wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych naliczonymi za okres od dnia przekazania tych środków do dnia ich zwrotu.
§ 13.[Zwrot niewykorzystanych środków finansowych] 1. W terminie 14 dni od dnia:
1) ustalonego w umowie jako dzień zakończenia realizacji zadania, na które została przyznana pomoc, albo
2) zakończenia realizacji zadania, na które została przyznana pomoc, jeżeli nastąpiło ono przed dniem ustalonym w umowie
– niewykorzystane środki finansowe stanowiące pomoc podlegają zwrotowi na rachunek bankowy urzędu obsługującego ministra.
2. Niezwrócenie niewykorzystanych środków finansowych stanowiących pomoc w terminie, o którym mowa w ust. 1, powoduje naliczenie odsetek w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych od dnia następującego po dniu, w którym termin ten upłynął, do dnia zwrotu tych środków.
Rozdział 2
Pomoc w ramach programu TOP100 Innowatorzy Gospodarki
§ 14. [Udzielanie pomocy na zadania mające na celu wzmacnianie kompetencji pracowników przedsiębiorców lub osób współpracujących z tymi przedsiębiorcami] Pomocy udziela się na zadania mające na celu wzmacnianie kompetencji pracowników przedsiębiorców lub osób współpracujących z tymi przedsiębiorcami, w zakresie zarządzania badaniami naukowymi oraz komercjalizacją wyników prac B+R przez ich udział w stażach zagranicznych w jednostkach naukowych lub u zagranicznych przedsiębiorców posiadających doświadczenie w prowadzeniu działalności badawczo-rozwojowej oraz komercjalizacji jej wyników, w ramach programu TOP100 Innowatorzy Gospodarki.
§ 15.[Koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą] 1. Kosztami kwalifikującymi się do objęcia pomocą, zwanymi dalej „kosztami kwalifikowalnymi”, są:
1) koszty wynagrodzeń osób zaangażowanych bezpośrednio w realizację zadania, o którym mowa w § 14;
2) koszty stypendiów wypłaconych stażystom;
3) koszty udziału w szkoleniach i konferencjach oraz koszty organizacji szkoleń, konferencji, paneli ekspertów, staży i spotkań związanych z tematyką zadania, o którym mowa w § 14;
4) koszty opracowań, wydawnictw, zakupu usług informatycznych oraz zbiorów informacji (bazy danych, dostęp do źródeł informacji, profesjonalne opracowania);
5) koszty krajowych i zagranicznych podróży służbowych związanych z realizacją zadania, o którym mowa w § 14, osób bezpośrednio zaangażowanych w jego realizację;
6) koszty udziału w przedsięwzięciach informacyjno-promocyjnych w ramach wystaw, targów.
2. Intensywność pomocy nie może przekroczyć:
1) w przypadku mikroprzedsiębiorcy lub małego przedsiębiorcy – 100% kosztów kwalifikowalnych;
2) w przypadku pozostałych przedsiębiorców – 80% kosztów kwalifikowalnych.
Rozdział 3
Przepisy końcowe
§ 16. [Termin udzielania pomocy] Zgodnie z przepisami niniejszego rozporządzenia pomoc jest udzielana do dnia 30 czerwca 2021 r.
§ 17.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego: wz. A. Bobko
1) Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - nauka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. poz. 2317).
2) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 329 z 15.12.2015, str. 28, Dz. Urz. UE L 149 z 07.06.2016, str. 10, Dz. Urz. UE L 156 z 20.06.2017, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 236 z 14.09.2017, str. 28.
Załączniki do rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego
z dnia 16 lutego 2018 r. (poz. 436)
Załącznik nr 1
SZCZEGÓŁOWY ZAKRES INFORMACJI ZAWARTYCH WE WNIOSKU O PRZYZNANIE POMOCY
A. DANE PRZEDSIĘBIORCY:
1. Nazwa.
2. Siedziba i adres.
3. Numer identyfikacji podatkowej (NIP).
4. Imię i nazwisko osoby upoważnionej do reprezentowania przedsiębiorcy.
5. Numer telefonu, adres poczty elektronicznej i adres strony internetowej (jeżeli przedsiębiorca posiada).
6. Informacja o wpisie do rejestru przedsiębiorców (numer KRS i REGON).
7. Wielkość przedsiębiorcy określona zgodnie z załącznikiem I do rozporządzenia nr 651/2014, jeżeli warunkuje to możliwość udzielenia pomocy w ramach programu lub przedsięwzięcia.
B. PLANOWANE ZADANIE:
1. Opis zadania, w tym zakres, cel i efekty planowane do osiągnięcia.
2. Uzasadnienie celowości realizacji zadania.
3. Planowany okres i miejsce realizacji zadania (termin rozpoczęcia i termin zakończenia realizacji zadania).
4. Planowane źródła finansowania:
1) środki finansowe na naukę;
2) środki własne wnioskodawcy;
3) inne środki.1)
C. KOSZTORYS REALIZACJI ZADANIA:
1. Planowane koszty ogółem, z wyszczególnieniem rodzajów kosztów kwalifikowalnych, oraz źródła ich finansowania.
2. Uzasadnienie poszczególnych rodzajów kosztów kwalifikowalnych wymienionych w kosztorysie realizacji zadania.
D. INFORMACJE O OSOBIE ODPOWIEDZIALNEJ ZA SPORZĄDZENIE WNIOSKU:
1. Imię i nazwisko.
2. Stanowisko służbowe.
3. Numer telefonu służbowego i służbowy adres poczty elektronicznej.
1) W zależności od programu lub przedsięwzięcia.
Załącznik nr 2
SZCZEGÓŁOWY ZAKRES INFORMACJI ZAWARTYCH W RAPORCIE ROCZNYM I RAPORCIE KOŃCOWYM
A. DANE PRZEDSIĘBIORCY:
1. Nazwa.
2. Siedziba i adres.
3. Imię i nazwisko osoby upoważnionej do reprezentowania przedsiębiorcy.
4. Numer decyzji, numer umowy.
B. OPIS ZREALIZOWANEGO ZADANIA:
1. Omówienie wykonania zadania.
2. Termin rozpoczęcia i termin zakończenia realizacji zadania.
3. Opis osiągniętych celów i uzyskanych efektów zadania.
4. Informacja dotycząca rozliczenia finansowego poniesionych kosztów, w tym kosztów kwalifikowalnych, z uwzględnieniem:
1) środków finansowych na naukę;
2) środków własnych wnioskodawcy;
3) innych środków.1)
5. Informacja o środkach finansowych na naukę niewykorzystanych według stanu na dzień zakończenia realizacji zadania oraz o dacie ich zwrotu na rachunek urzędu obsługującego ministra.2)
6. Informacje uzupełniające:
1) wyjaśnienie ewentualnych rozbieżności między kosztami kwalifikowalnymi planowanymi a poniesionymi;
2) uzasadnienie ewentualnych rozbieżności między zadaniem określonym w umowie a zadaniem faktycznie zrealizowanym.
7. Inne informacje.
C. INFORMACJE O OSOBIE ODPOWIEDZIALNEJ ZA SPORZĄDZENIE RAPORTU ROCZNEGO LUB RAPORTU KOŃCOWEGO:
1. Imię i nazwisko.
2. Stanowisko służbowe.
3. Numer telefonu służbowego i służbowy adres poczty elektronicznej.
1) W zależności od programu lub przedsięwzięcia.
2) W przypadku raportu końcowego.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00