Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Ustaw rok 2017 poz. 2166
Wersja aktualna od 2017-11-24
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Ustaw rok 2017 poz. 2166
Wersja aktualna od 2017-11-24
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI I PRACY1)

z dnia 19 sierpnia 2004 r.

w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie

z dnia 19 sierpnia 2004 r. (Dz.U. z 2004 r., Nr 188, poz. 1945)

t.j. z dnia 10 lutego 2006 r. (Dz.U. z 2006 r., Nr 22, poz. 169)

t.j. z dnia 24 listopada 2017 r. (Dz.U. z 2017 r., poz. 2166)

Na podstawie art. 45 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1553) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa:

1) wymagania dla poszczególnych rodzajów i kategorii obiektów hotelarskich co do wyposażenia oraz zakresu świadczonych usług, w tym usług gastronomicznych;

2) minimalne wymagania co do wyposażenia innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie;

3) warunki dopuszczenia odstępstw od wymagań, o których mowa w pkt 1;

4) sposób dokumentowania spełnienia wymagań budowlanych, przeciwpożarowych i sanitarnych;

5) szczegółowe zasady i tryb zaliczania obiektów hotelarskich do poszczególnych rodzajów i kategorii;

6) tryb sprawowania kontroli nad przestrzeganiem w poszczególnych obiektach wymagań co do wyposażenia i świadczenia usług odpowiadających rodzajowi i kategorii obiektu;

7) sposób prowadzenia ewidencji obiektów hotelarskich oraz innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2.[Wymagania co do wyposażenia oraz zakresu świadczonych usług dla obiektów hotelarskich] 1. Ustala się wymagania co do wyposażenia oraz zakresu świadczonych usług, w tym usług gastronomicznych, dla poszczególnych rodzajów i kategorii obiektów hotelarskich.

2. Wymagania, o których mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4, dla:

1) hoteli i moteli – określa załącznik nr 1 do rozporządzenia;

2) pensjonatów – określa załącznik nr 2 do rozporządzenia;

3) kempingów (campingów), pól biwakowych – określa załącznik nr 3 do rozporządzenia;

4) domów wycieczkowych – określa załącznik nr 4 do rozporządzenia;

5) schronisk młodzieżowych – określa załącznik nr 5 do rozporządzenia;

6) schronisk – określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.

3. Minimalne wymagania co do wyposażenia innych obiektów, świadczących usługi hotelarskie, o których mowa w art. 35 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych, określa załącznik nr 7 do rozporządzenia.

4. Minimalne wymagania co do wyposażenia w zakresie dostosowania obiektów hotelarskich do potrzeb osób niepełnosprawnych określa załącznik nr 8 do rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3.[Odstępstwa od wymagań co do wyposażenia i zakresu świadczonych usług dla obiektów hotelarskich] 1. Dopuszcza się odstępstwa od wymagań co do wyposażenia i zakresu świadczonych usług dla obiektów hotelarskich, z zastrzeżeniem ust. 2, wpisanych do rejestru zabytków lub wykazu zabytków architektury i budownictwa oraz obiektów, których charakter zabytkowy jest oczywisty, jeżeli spełnione zostaną następujące warunki:

1) przedsiębiorca ubiegający się o zaszeregowanie obiektu hotelarskiego do określonego rodzaju i nadanie kategorii przedstawi opinię wojewódzkiego konserwatora zabytków stwierdzającą, że spełnienie wymagań bez naruszenia zabytkowego charakteru obiektu nie jest możliwe;

2) odstępstwo w niewielkim stopniu obniża spełnianie wymagań określonych dla danego rodzaju i kategorii obiektu hotelarskiego, a jest zrekompensowane spełnieniem w wyższym stopniu innych wymagań;

3) w materiałach informacyjnych dotyczących obiektu hotelarskiego zostanie zamieszczona informacja o zabytkowym charakterze obiektu i związanych z tym odstępstwach od wymagań co do wyposażenia i zakresu świadczonych usług.

2. Dopuszcza się odstępstwa od wymagań co do wyposażenia i zakresu świadczonych usług dla pól biwakowych zlokalizowanych na terenie gospodarstw rolnych, pod warunkiem zapewnienia możliwości korzystania z wody do picia i urządzeń sanitarnych.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4.[Dokumentowanie spełnienia w obiektach hotelarskich wymagań sanitarnych, przeciwpożarowych oraz innych określonych odrębnymi przepisami] 1. Spełnianie w obiektach hotelarskich wymagań określonych w art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych dokumentuje się w zakresie wymagań:

1) budowlanych:

a) przez wszystkie obiekty – książką obiektu budowlanego, o której mowa w art. 64 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2017 r. poz. 1332 i 1529), przedstawioną do wglądu organowi dokonującemu kontroli lub oceny obiektu budowlanego, w przypadku obiektów budowlanych, w stosunku do których obowiązek posiadania książki obiektu budowlanego istnieje na podstawie tej ustawy, oraz

b) przez obiekty hotelarskie należące odpowiednio do XIV, XVII lub IX kategorii obiektów budowlanych, zgodnie z załącznikiem do ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane – ostateczną decyzją o pozwoleniu na budowę wraz z zaświadczeniem właściwego organu administracji architektoniczno-budowlanej o dokonanym zgłoszeniu zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części, w stosunku do którego właściwy organ nie wniósł sprzeciwu, lub ostateczną decyzją o pozwoleniu na użytkowanie obiektu budowlanego, a w przypadku obiektów budowlanych wzniesionych przed dniem 1 kwietnia 1995 r., które utraciły wymienione dokumenty – opinią rzeczoznawcy budowlanego stwierdzającą bezpieczeństwo użytkowania obiektu budowlanego lub ostateczną decyzją o pozwoleniu na budowę wraz z zawiadomieniem właściwego organu o przystąpieniu do użytkowania, dla obiektów, dla których wydano wymienione dokumenty na podstawie obowiązujących przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane;

2) przeciwpożarowych – opinią właściwego miejscowo komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej;

3) sanitarnych – opinią właściwego miejscowo państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, a w obiektach hotelarskich, które znajdują się na terenie jednostki organizacyjnej podległej ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych lub przez niego nadzorowanej lub na terenie administrowanym przez organ podległy ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych lub przez niego nadzorowany – opinią właściwego miejscowo państwowego inspektora sanitarnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

2. Spełnianie w innych obiektach, w których są świadczone usługi hotelarskie, wymagań określonych w art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych dokumentuje się w zakresie wymagań:

1) budowlanych – książką obiektu budowlanego, o której mowa w art. 64 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, przedstawioną do wglądu organowi dokonującemu kontroli obiektu budowlanego, w przypadku obiektów budowlanych, w stosunku do których obowiązek posiadania książki obiektu budowlanego istnieje na podstawie tej ustawy, a w przypadku gdy obiekt nie posiada książki obiektu budowlanego – protokołem z kontroli obiektu budowlanego;

2) przeciwpożarowych – opinią właściwego miejscowo komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej lub osoby wykonującej czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej, o której mowa w art. 4 ust. 2a ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2017 r. poz. 736 i 1169);

3) sanitarnych – opinią właściwego miejscowo państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, a w obiektach, które znajdują się na terenie jednostki organizacyjnej podległej ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych lub przez niego nadzorowanej lub na terenie administrowanym przez organ podległy ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych lub przez niego nadzorowany – opinią właściwego miejscowo państwowego inspektora sanitarnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

3. Organ prowadzący ewidencję innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, może w razie wątpliwości co do spełnienia wymagań budowlanych, przeciwpożarowych i sanitarnych wezwać osobę świadczącą usługi hotelarskie w tym obiekcie do udokumentowania spełnienia tych wymagań w sposób określony w ust. 2.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 5.[Zaszeregowanie obiektu hotelarskiego do określonego rodzaju oraz nadanie kategorii] 1. Zaszeregowanie obiektu hotelarskiego do określonego rodzaju oraz nadanie kategorii, a także zmiana i potwierdzenie zaszeregowania obiektu hotelarskiego do określonego rodzaju i nadanej kategorii następuje na wniosek przedsiębiorcy podejmującego świadczenie usług hotelarskich w obiekcie hotelarskim.

2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać:

1) nazwę i siedzibę lub nazwisko i imię oraz adres przedsiębiorcy świadczącego usługi hotelarskie w obiekcie objętym wnioskiem;

2) Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP) przedsiębiorcy oraz numer wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) albo numer wpisu do ewidencji działalności gospodarczej – o ile taki posiada;

3) nazwę obiektu, jeżeli usługi będą świadczone z użyciem nazwy własnej obiektu;

4) określenie położenia obiektu, wraz z podaniem jego adresu, numeru telefonu, a także – o ile obiekt posiada – numeru faksu, adresu poczty elektronicznej oraz adresu strony internetowej;

5) liczbę miejsc noclegowych, liczbę jednostek mieszkalnych oraz ich strukturę;

6) opis obiektu potwierdzający stopień spełnienia przez ten obiekt wymagań dla rodzaju i kategorii, o które występuje wnioskodawca, w tym o zakresie usług gastronomicznych;

7) wskazanie osoby upoważnionej do reprezentowania wnioskodawcy w postępowaniu o ustalenie rodzaju i nadanie kategorii;

8) wskazanie zaszeregowania do określonego rodzaju i kategorii, o które występuje wnioskodawca.

3. Do wniosku dołącza się:

1) dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań budowlanych, przeciwpożarowych i sanitarnych, o których mowa w § 4 ust. 1;

2) dowód wniesienia opłaty przez przedsiębiorcę za dokonanie oceny spełniania przez obiekt hotelarski wymagań, o których mowa w § 2 ust. 1, 2 i 4, § 3 oraz § 4 ust. 1.

4. Marszałek województwa może ustalić wzór ankiety, stanowiącej załącznik do wniosku, stwierdzającej stopień spełnienia przez obiekt hotelarski wymagań dla rodzaju i kategorii, o które ubiega się wnioskodawca. W takim przypadku opis obiektu, o którym mowa w ust. 2 pkt 6, we wniosku nie jest wymagany.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 6.[Ocena obiektu hotelarskiego] Przed wydaniem decyzji o:

1) zaszeregowaniu do rodzaju oraz nadaniu kategorii,

2) zmianie zaszeregowania do rodzaju oraz nadanej kategorii,

3) potwierdzeniu zaszeregowania do rodzaju oraz nadanej kategorii

– obiekt hotelarski podlega ocenie co do spełnienia wymagań, o których mowa w § 2 ust. 1, 2 i 4, § 3 oraz § 4 ust. 1.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 7.[Przepisy stosowane w sprawach o zaszeregowanie obiektu hotelarskiego do rodzaju pole biwakowe] W sprawach o zaszeregowanie obiektu hotelarskiego do rodzaju pole biwakowe stosuje się odpowiednio przepisy § 5 ust. 1–3 i § 6.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 8.[Organy uprawnione do kontroli obiektów w zakresie spełniania wymagań co do wyposażenia i zakresu świadczonych usług] 1. Organy uprawnione do kontroli obiektów w zakresie spełniania wymagań co do wyposażenia i zakresu świadczonych usług, w tym usług gastronomicznych, dokonują kontroli w każdym czasie:

1) z urzędu – jeżeli jest to uzasadnione informacjami o zmianie warunków działania lub naruszenia wymagań;

2) na wniosek przedsiębiorcy, stowarzyszenia działającego w zakresie turystyki i hotelarstwa lub stowarzyszenia reprezentującego interesy konsumentów.

2. Marszałek województwa dokonuje z urzędu okresowych kontroli obiektów hotelarskich w zakresie spełniania wymagań co do wyposażenia i zakresu świadczonych usług, w tym także usług gastronomicznych, nie rzadziej niż co trzy lata. Kontrole te mogą obejmować także spełnienie wymagań określonych w art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 9.[Kontrola] 1. Kontroli, o której mowa w § 8, dokonuje się zgodnie z zasadami kontroli przedsiębiorców określonymi w przepisach ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1829, 1948, 1997 i 2255 oraz z 2017 r. poz. 460 i 819).

2. Organ kontrolujący przekazuje odpis protokołu kontroli organowi prowadzącemu ewidencję obiektu.

3. Jeżeli wyniki przeprowadzonej kontroli obiektu hotelarskiego wskazują na to, że zachodzą przesłanki zmiany rodzaju, do którego obiekt został zaszeregowany, lub obniżenia nadanej mu kategorii, marszałek województwa dokonuje ponownej oceny obiektu.

4. Marszałek województwa może odstąpić od ponownej oceny obiektu, o której mowa w ust. 3, jeżeli przedsiębiorca świadczący usługi hotelarskie wyraził zgodę na zmianę rodzaju, do którego obiekt został zaszeregowany, lub obniżenie nadanej mu kategorii.

5. Jeżeli podczas wykonywanych czynności kontrolnych ujawniony został fakt zmiany przedsiębiorcy świadczącego usługi hotelarskie, a przedsiębiorca ten nie wystąpił z wnioskiem do właściwego marszałka województwa o potwierdzenie lub zmianę dotychczasowego zaszeregowania, organ kontrolujący odstępuje od dalszych czynności kontrolnych obiektu i wzywa tego przedsiębiorcę do złożenia wniosku o potwierdzenie lub zmianę zaszeregowania pod rygorem wydania decyzji o uchyleniu zaszeregowania do rodzaju i nadaniu kategorii oraz wykreślenia obiektu z ewidencji obiektów hotelarskich.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 10.[Stwierdzenie uchybień w trakcie kontroli] 1. Nie uważa się za spełnione wymagań, o których mowa w § 2, w odniesieniu do elementów wyposażenia niesprawnych, uszkodzonych, niedostępnych lub nadmiernie zużytych, a także w odniesieniu do usług, których uzyskanie w chwili kontroli lub oceny nie jest możliwe.

2. W przypadku stwierdzenia uchybień, o których mowa w ust. 1, organ upoważniony do kontroli obiektu może wydać przedsiębiorcy zalecenia pokontrolne, z określeniem terminu ich wykonania nieprzekraczającego trzech miesięcy, pod rygorem wszczęcia postępowania w sprawie zmiany zaszeregowania obiektu do rodzaju i kategorii albo wszczęcia postępowania w sprawie uchylenia zaszeregowania obiektu do rodzaju i kategorii.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 11.[Decyzja potwierdzająca zaszeregowanie obiektu, zmieniająca zaszeregowanie lub uchylająca zaszeregowanie do dotychczasowego rodzaju i kategorii] Po przeprowadzeniu pierwszej kontroli obiektu hotelarskiego, o którym mowa w art. 50 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych, marszałek województwa wydaje decyzję potwierdzającą zaszeregowanie obiektu, zmieniającą zaszeregowanie lub uchylającą zaszeregowanie do dotychczasowego rodzaju i kategorii.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 12.[Karta ewidencyjna obiektu] 1. Ewidencja obiektów hotelarskich oraz innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, jest prowadzona w formie kartoteki składającej się z kart ewidencyjnych obiektów, oddzielnie dla każdego obiektu.

2. Podstawą założenia karty ewidencyjnej obiektu jest:

1) decyzja w sprawie zaszeregowania obiektu hotelarskiego do określonego rodzaju i nadania kategorii;

2) zgłoszenie innego obiektu, w którym są świadczone usługi hotelarskie.

3. Przedsiębiorca lub rolnik zgłaszający do ewidencji inny obiekt, w którym są świadczone usługi hotelarskie, jest obowiązany podać numer NIP oraz numer wpisu do KRS albo numer wpisu do ewidencji działalności gospodarczej – o ile taki posiada.

4. Założenie karty ewidencyjnej obiektu wpisuje się do wykazu kart ewidencyjnych, oddzielnego dla każdego z rodzajów obiektów hotelarskich oraz innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, opatrując wpis datą i podpisem osoby uprawnionej do prowadzenia ewidencji.

5. Marszałek województwa prowadzi wykaz przyrzeczeń zaszeregowania obiektów hotelarskich do odpowiedniego rodzaju i kategorii, zwany dalej „wykazem promes”.

6. Podstawą umieszczenia w wykazie promes, o którym mowa w ust. 5, jest ostateczna decyzja marszałka województwa o przyrzeczeniu zaszeregowania obiektu hotelarskiego do odpowiedniego rodzaju i kategorii.

7. Dla każdego obiektu, który uzyskał promesę, zakłada się kartę ewidencyjną obiektu posiadającego promesę.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 13.[Ewidencja obiektów hotelarskich oraz innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie] 1. Ewidencja obiektów hotelarskich oraz innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, jest jawna, z wyjątkiem informacji, o których mowa w § 16 ust. 1 pkt 7.

2. Karty ewidencyjne obiektów mogą być udostępniane do wglądu w obecności osoby uprawnionej do prowadzenia ewidencji.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 14.[Przechowywanie kartoteki ewidencyjnej] 1. Dokumenty, o których mowa w § 12 ust. 2, powinny być przechowywane łącznie z kartami ewidencyjnymi obiektów, a dokument, o którym mowa w § 12 ust. 6, powinien być przechowywany łącznie z kartami ewidencyjnymi obiektów posiadających promesy.

2. Kartoteka ewidencyjna ani poszczególne karty nie mogą być wynoszone poza miejsce ich przechowywania.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 15.[Wpis do karty ewidencyjnej obiektu] 1. Każdy wpis do karty ewidencyjnej obiektu oznacza się numerem wynikającym z kolejności wpisów oraz zaopatruje w datę dokonania wpisu i podpis osoby uprawnionej do prowadzenia ewidencji.

2. W treści wpisu można powołać się na dokument złożony do ewidencji obiektu. Powołane dokumenty uważa się wówczas za objęte treścią wpisu.

3. Wpis w karcie obiektu nie może być wymazywany albo w inny sposób usuwany.

4. Poprawek we wpisie można dokonywać wyłącznie w taki sposób, aby wyrazy poprawione były czytelne.

5. O dokonywanych poprawkach osoba uprawniona do prowadzenia ewidencji sporządza na końcu wpisu adnotację o treści poprawki i jej podstawie, ze wskazaniem miejsca dokonanej poprawki, oraz opatruje adnotację datą i podpisem.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 16.[Elementy karty ewidencyjnej obiektu hotelarskiego] 1. Karta ewidencyjna obiektu hotelarskiego zawiera:

1) określenie przedsiębiorcy świadczącego usługi hotelarskie wraz z adresem jego siedziby, a w przypadku gdy przedsiębiorcą jest osoba fizyczna – wraz z adresem miejsca zamieszkania;

2) nazwę i adres obiektu;

3) określenie rodzaju i kategorii obiektu;

4) informację o stałym lub sezonowym charakterze świadczonych usług, wraz z podaniem czasu trwania sezonu;

5) opis obiektu zawierający informacje o liczbie miejsc noclegowych, liczbie jednostek mieszkalnych oraz ich strukturze, zakresie świadczonych usług, położeniu obiektu, numerze telefonu, a także – o ile obiekt posiada – numerze faksu, adresie poczty elektronicznej oraz adresie strony internetowej;

6) informacje o promesach, decyzjach dotyczących rodzaju i kategorii obiektu oraz o dopuszczonych odstępstwach od wymagań co do wyposażenia i zakresu świadczonych usług;

7) informacje o przeprowadzonych kontrolach i ocenach spełniania wymagań dla rodzaju i kategorii obiektu hotelarskiego.

2. Karta ewidencyjna innego obiektu, w którym są świadczone usługi hotelarskie, zawiera informacje określone w ust. 1 pkt 1, 2 i 4 oraz informację o liczbie miejsc noclegowych.

3. Karta ewidencyjna obiektu posiadającego promesę zawiera:

1) określenie przedsiębiorcy, który zamierza rozpocząć świadczenie usług hotelarskich w obiekcie hotelarskim, wraz z adresem jego siedziby, a w przypadku gdy przedsiębiorcą jest osoba fizyczna – wraz z adresem miejsca zamieszkania;

2) nazwę obiektu, jeżeli usługi będą świadczone z użyciem nazwy własnej obiektu;

3) określenie położenia obiektu, wraz z podaniem jego adresu;

4) wskazanie rodzaju obiektu hotelarskiego i kategorii, o które zamierza ubiegać się przedsiębiorca, który uzyskał promesę;

5) termin ważności promesy.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 17.[Informacje zgłaszane do ewidencji przez przedsiębiorcę świadczącego usługi hotelarskie] 1. Przedsiębiorca świadczący usługi hotelarskie zgłasza do ewidencji obiektów hotelarskich lub innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, informacje o:

1) zaprzestaniu świadczenia usług hotelarskich;

2) uzyskaniu decyzji marszałka województwa o zaszeregowaniu obiektu do rodzaju i nadaniu kategorii – w przypadku ewidencji innych obiektów świadczących usługi hotelarskie, prowadzonej przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta);

3) zgłoszeniu obiektu do ewidencji innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, prowadzonej przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) – w przypadku ewidencji obiektów hotelarskich prowadzonej przez marszałka województwa, gdy przedsiębiorca wpisany do ewidencji zamierza nadal świadczyć usługi hotelarskie, a nie zamierza już stosować nazwy rodzaju i oznaczenia kategorii obiektu hotelarskiego;

4) zmianie działalności sezonowej na stałą lub stałej na sezonową;

5) zmianie liczby miejsc noclegowych, liczby jednostek mieszkalnych, zmianie ich struktury, zmianie numeru telefonu, a także – o ile obiekt posiada – o zmianie numeru faksu, adresu poczty elektronicznej oraz adresu strony internetowej;

6) zmianie zakresu świadczonych usług, w tym gastronomicznych.

2. Przedsiębiorca świadczący usługi hotelarskie informuje organ prowadzący ewidencję obiektów hotelarskich o zdarzeniach powodujących przejściowo wstrzymanie lub istotne ograniczenie zakresu świadczonych usług. Informacji tych nie uważa się za zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1.

3. Przedsiębiorca lub rolnik świadczący usługi hotelarskie informuje organ prowadzący ewidencję innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, o zdarzeniach powodujących przejściowo wstrzymanie świadczonych usług. Informacji tych nie uważa się za zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 18.[Przyczyny decyzji o uchyleniu zaszeregowania do rodzaju i nadaniu kategorii oraz o wykreśleniu obiektu z ewidencji] 1. Organ prowadzący ewidencję obiektów hotelarskich wydaje z urzędu decyzję o uchyleniu zaszeregowania do rodzaju i nadaniu kategorii oraz o wykreśleniu obiektu z ewidencji, jeżeli:

1) przedsiębiorca wpisany do ewidencji zaprzestał na okres dłuższy niż rok świadczenia usług hotelarskich;

2) przedsiębiorca wpisany do ewidencji poinformował marszałka województwa prowadzącego ewidencję o rezygnacji ze stosowania w obiekcie nazwy rodzaju i oznaczenia kategorii obiektu hotelarskiego;

3) przedsiębiorcą świadczącym usługi hotelarskie w obiekcie była jednostka organizacyjna, która uległa likwidacji;

4) przedsiębiorca będący osobą fizyczną zmarł, a jego następcy prawni nie wystąpili z wnioskiem o potwierdzenie lub zmianę zaszeregowania obiektu hotelarskiego do określonego rodzaju i nadanej kategorii;

5) przedsiębiorca, który rozpoczął świadczenie usług w obiekcie hotelarskim posiadającym zaszeregowanie do rodzaju i nadaną kategorię na podstawie decyzji wydanej innemu przedsiębiorcy, nie wystąpił z wnioskiem o potwierdzenie lub zmianę zaszeregowania obiektu w terminie 3 miesięcy od dnia rozpoczęcia świadczenia usług w obiekcie lub nie wystąpił z takim wnioskiem w terminie 3 miesięcy od dnia zawiadomienia go przez marszałka województwa o obowiązku złożenia wniosku o potwierdzenie lub zmianę zaszeregowania obiektu;

6) obiekt przestał spełniać wymagania sanitarne, przeciwpożarowe lub inne określone odrębnymi przepisami;

7) stan obiektu hotelarskiego uniemożliwia świadczenie usług hotelarskich.

2. Organ prowadzący ewidencję innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, wykreśla z urzędu obiekt z ewidencji, jeżeli:

1) przedsiębiorca lub rolnik wpisany do ewidencji zaprzestał na okres dłuższy niż rok świadczenia usług hotelarskich;

2) przedsiębiorcą świadczącym usługi hotelarskie w obiekcie była jednostka organizacyjna, która uległa likwidacji;

3) przedsiębiorca będący osobą fizyczną lub rolnik, świadczący usługi hotelarskie w obiekcie, zmarł;

4) obiekt nie spełnia wymagań sanitarnych, przeciwpożarowych lub innych określonych odrębnymi przepisami;

5) stan obiektu uniemożliwia świadczenie usług hotelarskich.

3. Marszałek województwa z urzędu wykreśla obiekt z wykazu promes, jeżeli:

1) przedsiębiorca, któremu udzielono promesy, przed upływem terminu jej ważności nie złożył właściwemu marszałkowi województwa kompletnego wniosku o zaszeregowanie obiektu do odpowiedniego rodzaju i kategorii;

2) przedsiębiorca, któremu udzielono promesy, uzyskał decyzję o zaszeregowaniu obiektu do rodzaju i nadaniu kategorii;

3) (uchylony);

4) przedsiębiorca, któremu udzielono promesy, uzyskał decyzję o odmowie zaszeregowania obiektu do rodzaju i nadania kategorii.

4. Marszałek województwa wykreśla obiekt z wykazu promes na wniosek przedsiębiorcy.

5. Marszałek województwa zawiadamia przedsiębiorcę o wykreśleniu obiektu z wykazu promes.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Opcje

ZAMKNIJ close

Alerty

§ 19.[Ważność zaszeregowania obiektów hotelarskich dokonane na podstawie przepisów dotychczasowych] Zaszeregowania obiektów hotelarskich dokonane na podstawie rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 stycznia 1999 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie (Dz. U. poz. 87) lub rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 13 czerwca 2001 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie (Dz. U. poz. 665 oraz z 2002 r. poz. 1190) zachowują ważność.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 20.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.2)


1) Obecnie działem administracji rządowej - turystyka kieruje Minister Sportu i Turystyki, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 1911).

2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 13 czerwca 2001 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie (Dz. U. poz. 665 oraz z 2002 r. poz. 1190), które utraciło moc na podstawie art. 5 ustawy z dnia 5 marca 2004 r. o zmianie ustawy o usługach turystycznych oraz o zmianie ustawy - Kodeks wykroczeń (Dz. U. poz. 576).

Załączniki do rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy
z dnia 19 sierpnia 2004 r.

Załącznik nr 1

WYMAGANIA CO DO WYPOSAŻENIA ORAZ ZAKRESU ŚWIADCZONYCH USŁUG, W TYM USŁUG GASTRONOMICZNYCH, DLA HOTELI I MOTELI

Lp.

Wymagania

Kategorie

*****

****

***

**

*

H

M

H

M

H

M

H

M

H

M

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

1

Obiekt stanowi odrębny budynek lub wydzieloną część budynku stanowiącą funkcjonalnie całość, lub zespół budynków wraz z infrastrukturą towarzyszącą

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

I. Zewnętrzne elementy zagospodarowania i urządzenia

2

Bezpośrednie wejście do hallu recepcyjnego, chronione przed nadmiernym napływem powietrza z zewnątrz

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

3

Górna osłona nad głównym wejściem, usytuowanie wejścia we wnęce lub zapewnienie drzwi automatycznie otwieranych lub obrotowych

o

o

o

o

o

o

4

Górna osłona nad podjazdem do obiektu

o

o

o

o

5

Oddzielne wejście i wydzielona droga bagażu gości

o

o

6

Wydzielona droga dostaw

Nie dotyczy hoteli *** w zwartej zabudowie miejskiej

o

o

o

o

o

o

7

Zagospodarowanie otoczenia obiektu obejmujące utwardzoną nawierzchnię dojazdów i dojść, należyte utrzymanie zieleni ozdobnej i izolacyjnej, oświetlenie terenu i oddzielenie części gospodarczej od części dostępnej dla gości

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

8

1) Zapewnienie miejsca postojowego na czas przyjazdu i odjazdu gości

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

2) Zapewnienie strzeżonego parkingu, strzeżonego garażu, strzeżonego miejsca postojowego lub usługi odwozu/przywozu samochodu na/z strzeżony parking

o

o

3) Hotele poza zwartą zabudową miejską: zapewnienie parkingu, garażu lub miejsca postojowego

o

o

o

4) Zapewnienie strzeżonego parkingu lub strzeżonego garażu dla wszystkich j.m.

o

o

o

o

o

II. Instalacje i urządzenia techniczne

9

W części ogólnodostępnej obejmującej hall recepcyjny, sale gastronomiczne i wielofunkcyjne:

1) klimatyzacja lub inne urządzenia i systemy zapewniające wymianę powietrza i utrzymanie temperatury latem poniżej 24°C, a zimą powyżej 20°C oraz wilgotność 45–60%

o

o

o

o

2) wentylacja mechaniczna zapewniająca wymianę powietrza oraz usuwająca zapachy w całym obiekcie

W salach konferencyjnych hoteli/moteli kategorii ***, o ile są w obiekcie, wymagana jest klimatyzacja lub inne urządzenia i systemy zapewniające wymianę powietrza i utrzymanie temperatury latem poniżej 24°C, a zimą powyżej 20°C oraz wilgotność 45–60%

o

o

3) wentylacja grawitacyjna lub mechaniczna – nie dotyczy hoteli/moteli, w odniesieniu do których obowiązujące przepisy w okresie dopuszczania do użytkowania nie wymagały spełnienia ww. wymagań

Spełnienie wymagań potwierdza się następującymi dokumentami: ostateczną decyzją o pozwoleniu na budowę wraz z zaświadczeniem właściwego organu administracji architektoniczno-budowlanej o dokonanym zgłoszeniu zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części, w stosunku do którego właściwy organ nie wniósł sprzeciwu, lub ostateczną decyzją o pozwoleniu na użytkowanie obiektu budowlanego, a w przypadku obiektów budowlanych wzniesionych przed dniem 1 kwietnia 1995 r., które utraciły wymienione dokumenty – opinią rzeczoznawcy budowlanego stwierdzającą bezpieczeństwo użytkowania obiektu budowlanego

o

o

o

o

10

W części pobytowej – j.m.:

1) klimatyzacja lub inne urządzenia i systemy zapewniające wymianę powietrza i utrzymanie temperatury latem poniżej 24°C, a zimą powyżej 20°C oraz wilgotność 45–60%

Dotyczy hoteli/moteli kategorii ****, co do których wniosek o zaszeregowanie został złożony po wejściu w życie rozporządzenia Ministra Sportu i Turystyki z dnia 16 listopada 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie (Dz. U. poz. 1553)

o

o

o

o

2) wentylacja grawitacyjna lub mechaniczna – nie dotyczy hoteli/moteli, w odniesieniu do których obowiązujące przepisy w okresie dopuszczania do użytkowania nie wymagały spełnienia ww. wymagań

Spełnienie wymagań potwierdza się następującymi dokumentami: ostateczną decyzją o pozwoleniu na budowę wraz z zaświadczeniem właściwego organu administracji architektoniczno-budowlanej o dokonanym zgłoszeniu zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części, w stosunku do którego właściwy organ nie wniósł sprzeciwu, lub ostateczną decyzją o pozwoleniu na użytkowanie obiektu budowlanego, a w przypadku obiektów budowlanych wzniesionych przed dniem 1 kwietnia 1995 r., które utraciły wymienione dokumenty – opinią rzeczoznawcy budowlanego stwierdzającą bezpieczeństwo użytkowania obiektu budowlanego

o

o

o

o

o

o

11

Wentylacja mechaniczna wyciągowa w w.h.s.

Dla kategorii ** i * dopuszcza się wentylację grawitacyjną, przy centralnym zaopatrzeniu w ciepłą wodę, w w.h.s. z oknem lub przy kubaturze kabin ustępowych przekraczającej 6,5 m3

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

12

Ogrzewanie w całym obiekcie lub w części nieklimatyzowanej

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

13

Instalacja sanitarna: zimna i ciepła woda przez całą dobę

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

14

Oświetlenie dostosowane do charakteru pomieszczeń

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

15

Telefon i faks dostępny dla gości w recepcji – w przypadku wyposażenia recepcji w faks

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

16

Dostęp do internetu w jednostkach mieszkalnych lub na odrębnych stanowiskach

o

o

o

o

o

o

o

o

17

Instalacja umożliwiająca odbiór programów radiowych i telewizyjnych

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

18

Dźwigi osobowe lub schody ruchome w obiektach:

1) poniżej kondygnacji 0, o ile są tam usytuowane pomieszczenia usługowe (np. garaże, zespół odnowy biologicznej)

o

o

2) powyżej 1 kondygnacji w części przeznaczonej dla gości

o

o

3) powyżej 2 kondygnacji w części przeznaczonej dla gości

o

o

4) powyżej 3 kondygnacji w części przeznaczonej dla gości

o

o

5) powyżej 4 kondygnacji w części przeznaczonej dla gości

o

o

o

o

19

Oddzielny dźwig towarowo-osobowy lub towarowy, o ile wymagany jest dźwig osobowy

Nie dotyczy hoteli/moteli **** posiadających do 50 j.m.

o

o

o

o

20

Dwustronne zasilanie energetyczne lub awaryjny agregat prądotwórczy w obiektach powyżej:

1) 150 j.m.

o

o

2) 200 j.m.

o

o

3) 300 j.m.

o

o

III. Podstawowe elementy dotyczące funkcji, programu obsługowego i użytkowości obiektu

21

Hall recepcyjny wielofunkcyjny:

1) w obiektach do 50 j.m.

– o powierzchni minimum (w m2)

50

50

30

30

20

20

20

20

10

10

2) w obiektach powyżej 50 j.m.

– o powierzchni dodatkowej (w m2) dla każdej j.m. powyżej 50 j.m.

0,8

0,8

0,5

0,5

0,3

0,3

0,2

0,2

0,1

0,1

22

Zespół higieniczno-sanitarny przy części ogólnodostępnej

Wyposażenie minimum:

1) umywalki z blatem lub półką

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

2) lustro nad każdą umywalką, z górnym lub bocznym oświetleniem

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

3) dozownik z płynnym mydłem

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

4) pojemnik na papier i odpady

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

5) suszarka do rąk lub ręczniki jednorazowego użytku

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

6) wieszaki ścienne, również w kabinach WC

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

7) WC (w obiektach kategorii *** – ***** oddzielne dla kobiet i mężczyzn)

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

8) pisuar w WC męskim, gdy są WC oddzielne dla kobiet i mężczyzn

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

IV. Część mieszkalna

23

Powierzchnia mieszkalna pokoju w m2 (nie obejmuje wyodrębnionych w.h.s., przedpokojów, aneksów barowych, loggii itp.):

1) pokój 1-osobowy

14

14

12

12

10

10

9

9

8

8

2) pokój 2-osobowy

18

18

16

16

14

14

12

12

10

10

3) pokój 3-osobowy

16

16

15

15

14

14

4) pokój 4-osobowy

18

18

16

16

5) pokój większy niż 4-osobowy

– powierzchnia pokoju 4-osobowego plus dodatkowo w m2 na każdą następną osobę

W obiektach *– ***, które powstały w oparciu o przepisy obowiązujące do dnia wejścia w życie rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 14 grudnia 1994 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 1999 r. poz. 140, z późn. zm.), dopuszcza się odstępstwo do 10% powierzchni mieszkalnej pokoju, zrekompensowane powierzchnią pozostałych części j.m. i funkcjonalnością umeblowania

4,5

4,5

4

4

24

Jednostka apartamentowa obejmująca co najmniej: salon o powierzchni co najmniej 25 m2, sypialnię z łazienką, część wejściową pomocniczą z wydzielonym dodatkowo WC

o

o

o

o

25

(uchylona)

1. Wyposażenie jednostki mieszkalnej w meble i elementy uzupełniające

26

Zestaw wyposażenia meblowego

– w obiektach *** – ***** – jednolity komplet,

– w obiektach * i ** dopuszcza się meble wielofunkcyjne, z wyjątkiem łóżek:

1) łóżko jednoosobowe o wymiarach co najmniej 90 × 200 cm

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

2) łóżko dwuosobowe o wymiarach co najmniej 140 × 200 cm

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

3) nocny stolik lub półka przy każdym miejscu do spania

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

4) szafa lub wnęka garderobiana, co najmniej trzy wieszaki na osobę

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

5) biurko lub stół

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

6) bagażnik

o

o

o

o

o

o

o

o

7a) krzesło jedno na pokój

o

o

o

o

b) krzesło lub inny mebel do siedzenia (1 miejsce na osobę)

o

o

o

o

o

o

8) fotele wypoczynkowe co najmniej dwa lub kanapa (jeden fotel w pokojach jednoosobowych)

o

o

o

o

9) stolik

o

o

o

o

10) lustro

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

11) wieszak ścienny lub stojący na odzież wierzchnią

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

27

Oświetlenie i gniazdka elektryczne:

1) lampka nocna przy każdym miejscu do spania umożliwiająca czytanie w pozycji leżącej

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

2) lampa oświetlająca miejsce do pracy (stół lub biurko)

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

3) oświetlenie ogólne

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

4) bezpośredni i łatwy dostęp do co najmniej jednego wolnego gniazdka elektrycznego przy miejscu do pracy (stół lub biurko)

o

o

o

o

o

o

5) dostęp do co najmniej jednego wolnego gniazdka elektrycznego

o

o

o

o

28

Wyposażenie uzupełniające każdej j.m.:

1) telefon

o

o

o

o

o

o

2) instalacja umożliwiająca odbiór programów radiowych

o

o

o

o

o

o

o

o

3) instalacja umożliwiająca odbiór programów telewizyjnych

o

o

o

o

o

o

4) wykładzina dywanowa w całej j.m., dywan lub dywanik przy wszystkich łóżkach

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

5) firany, żaluzje lub rolety przepuszczające światło

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

Dopuszcza się elementy dwufunkcyjne

6) zasłony, rolety lub żaluzje okienne zaciemniające

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

Dopuszcza się elementy dwufunkcyjne

7) materiały informacyjne dotyczące bezpieczeństwa gości (również w języku angielskim) oraz usług hotelu/motelu

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

8) hotelowe/motelowe materiały piśmiennicze

o

o

o

o

o

o

9) popielniczka w j.m. w przypadku, gdy przedsiębiorca wyznaczy daną j.m. jako j.m. dla palących

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

10) zestaw do czyszczenia odzieży, obuwia oraz igielnik,

o

o

o

o

o

o

11) torba na bieliznę gościa zleconą do prania

o

o

o

o

o

o

12) kosz na śmieci co najmniej trudno zapalny w pokojach bez w.h.s.

o

o

o

o

13) sejf

o

o

14) minibar lub lodówka

o

o

o

o

15) woda butelkowana w ilości odpowiadającej liczbie osób w pokoju

o

o

o

o

o

o

16) szklanki lub inne naczynia do picia w ilości odpowiadającej liczbie osób w pokoju

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

2. Urządzenia i wyposażenie węzłów higieniczno-sanitarnych przy jednostkach mieszkalnych

29

Wyposażenie podstawowe:

1) wanna z baterią i natryskiem lub kabina natryskowa

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

2) umywalka z blatem lub półką, z bocznym lub górnym oświetleniem

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

3) WC

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

30

Wyposażenie uzupełniające:

1) osłona wanny lub natrysku

o

o

o

o

o

o

o

2) dywanik przy wannie (kabinie natryskowej)

o

o

o

o

o

o

3) mydelniczka, papiernica, wieszaki ścienne, wieszaki na ręczniki, uchwyty przy wannie i natrysku

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

4) lustro z górnym lub bocznym oświetleniem

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

5) gniazdko elektryczne z osłoną

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

6) suszarka do włosów

o

o

o

o

7) waga osobowa

o

o

8) pojemnik na śmieci co najmniej trudno zapalny

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

9) telefon

o

o

10) zestaw minimum dla jednej osoby:

a) mydełko toaletowe lub dozownik z płynnym mydłem

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

b) ręcznik

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

c) ręcznik kąpielowy

o

o

o

o

o

o

d) płaszcz kąpielowy

o

o

e) szklanka lub kubek jednorazowy konfekcjonowany

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

f) torba higieniczna

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

31

Procent j.m. z pełnym węzłem higieniczno-sanitarnym

W obiektach nowo budowanych – 100% bez względu na kategorię obiektu

100

100

100

100

100

100

50

50

25

10

32

Urządzenia higieniczno-sanitarne ogólne w części pobytowej

1) liczba miejsc noclegowych w pokojach bez w.h.s. na jedno urządzenie:

a) umywalka z blatem lub półką

5

5

5

5

b) wanna z baterią i prysznicem lub kabina natryskowa

10

10

15

15

c) WC z umywalkami

(co najmniej jeden osobny dla kobiet i jeden osobny dla mężczyzn)

15

15

20

20

2) wyposażenie dodatkowe:

a) lustro

o

o

o

o

b) dozownik z płynnym mydłem

o

o

o

o

c) suszarka do rąk lub ręczniki jednorazowego użytku

o

o

o

o

d) pojemnik co najmniej trudno zapalny na papier i odpady

o

o

o

o

e) wieszaki ścienne

o

o

o

o

32a

Recepcja czynna całą dobę

o

o

o

o

o

o

V. Oferta usług podstawowych i uzupełniających

33

Zapewnienie sprzedaży gościom gorących napojów przez całą dobę

o

o

o

o

34

Zapewnienie gościom sprzedaży gorących napojów przez całą dobę; dopuszcza się zamiennie sprzedaż z automatów i sprzedaż w recepcji lub dostępność kawy i herbaty w pokojach

o

o

o

o

o

o

35

Budzenie

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

36

Podawanie posiłków do j.m. – room-service czynny przez co najmniej 18 godz. na dobę

o

o

o

o

o

o

37

Usługa bagażowa przez całą dobę

o

o

o

o

38

Przechowywanie bagażu gości, także przed zajęciem i po zwolnieniu pokoju, a także przechowywanie pieniędzy i przedmiotów wartościowych gości – czynne całą dobę

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

39

(uchylona)

40

Akceptacja kart płatniczych

Dla hoteli/moteli * i ** obowiązek akceptacji kart płatniczych powstaje w obiektach posiadających powyżej 50 j.m.

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

41

Sprzedaż lub udostępnianie prasy codziennej

o

o

o

o

42

Sprzedaż lub zapewnienie kosmetyków i środków higieny osobistej (co najmniej szczoteczka do zębów, pasta do zębów, krem do golenia i maszynka do golenia)

o

o

o

o

o

o

43

Udzielanie pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, możliwość skorzystania z apteczki i przywołania pomocy medycznej; personel recepcji przeszkolony w pomocy przedlekarskiej

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

44

Usługi gastronomiczne:

1) restauracja – dopuszcza się w hotelu/motelu kategorii *** brak restauracji, jeżeli w odległości do 500 m od obiektu znajduje się restauracja

o

o

o

o

o

o

2) aperitif-bar lub bar kawowy

o

o

o

o

o

o

o

o

3) podawanie śniadań

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

45

Zespół sal wielofunkcyjnych, dostosowanych do charakteru obiektu – konferencyjnych, klubowych, szkoleniowych itp.

o

o

46

Zespół odnowy biologicznej: pływalnia, sauna, siłownia, solarium, masaże i inne usługi rekreacyjne – co najmniej dwa rodzaje usług

o

o

o

o

47

Sala klubowa z telewizorem

o

o

Nie dotyczy obiektów, które posiadają sale wielofunkcyjne

48

Możliwość oglądania telewizji w miejscu ogólnodostępnym

Nie dotyczy obiektów posiadających instalację umożliwiającą odbiór programów telewizyjnych we wszystkich j.m.

o

o

o

o

49

Pranie, prasowanie i czyszczenie bielizny i odzieży gości

o

o

o

o

o

o

50

Zmiana pościeli i ręczników:

1) codziennie lub na życzenie gości

o

o

o

o

2) co trzy dni lub na życzenie gości

o

o

o

o

o

o

51

Sprzątanie j.m. codziennie lub na życzenie gościa

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

VI. Inne

52

Jednolity ubiór dla poszczególnych służb hotelowych

o

o

o

o

o

o

Objaśnienie znaków i skrótów:

H – hotel

M – motel

* – kategoria jedna gwiazdka

** – kategoria dwie gwiazdki

*** – kategoria trzy gwiazdki

**** – kategoria cztery gwiazdki

***** – kategoria pięć gwiazdek

o – wymaganie obowiązuje

j.m. – jednostka mieszkalna

w.h.s. – węzeł higieniczno-sanitarny

Załącznik nr 2

WYMAGANIA CO DO WYPOSAŻENIA ORAZ ZAKRESU ŚWIADCZONYCH USŁUG, W TYM USŁUG GASTRONOMICZNYCH, DLA PENSJONATÓW

Lp.

Wymagania

Kategorie

*****

****

***

**

*

1

2

3

4

5

6

7

1

Obiekt stanowi odrębny budynek lub wydzieloną część budynku stanowiącą funkcjonalnie całość, lub zespół budynków wraz z infrastrukturą towarzyszącą

o

o

o

o

o

I. Zewnętrzne elementy zagospodarowania i urządzenia

2

Bezpośrednie wejście do hallu recepcyjnego, chronione przed nadmiernym napływem powietrza z zewnątrz

o

o

o

3

Wydzielona droga dostaw

o

o

4

Zagospodarowanie otoczenia obiektu obejmujące utwardzoną nawierzchnię dojazdów i dojść, należyte utrzymanie zieleni ozdobnej i izolacyjnej, oraz oświetlenie dojść i dojazdu

o

o

o

o

o

5

Strzeżone garaże lub strzeżone parkingi.

Nie dotyczy pensjonatów zlokalizowanych w zwartej zabudowie miejskiej, w których należy zapewnić miejsce postojowe na czas przyjazdu i odjazdu gości.

o

o

II. Instalacje i urządzenia techniczne

6

Klimatyzacja lub inne urządzenia i systemy zapewniające właściwą wymianę powietrza i utrzymanie temperatury 18–21°C i wilgotność 45–60% w części ogólnodostępnej obejmującej hall recepcyjny, sale gastronomiczne i wielofunkcyjne

o

o

7

W części pobytowej – j.m.:

– klimatyzacja lub inne urządzenia i systemy zapewniające wymianę powietrza i utrzymanie temperatury 18–21°, wilgotność 45–60%

o

8

Wentylacja:

1) mechaniczna wyciągowa w w.h.s.;

w obiektach** i * dopuszcza się wentylację grawitacyjną w w.h.s. z oknem lub przy kubaturze kabin ustępowych przekraczającej 6,5 m3

o

o

o

o

o

2) mechaniczna1) w części ogólnodostępnej

o

3) mechaniczna1) lub grawitacyjna w części ogólnodostępnej

Nie dotyczy pensjonatów, w odniesieniu do których obowiązujące przepisy w okresie dopuszczenia do użytkowania nie wymagały spełnienia ww. wymagań

o

o

9

Ogrzewanie w całym obiekcie lub w części nieklimatyzowanej

o

o

o

o

10

Instalacja sanitarna: zimna i ciepła woda przez całą dobę

o

o

o

o

o

11

Oświetlenie dostosowane do charakteru pomieszczeń

o

o

o

o

o

12

Telefon i faks dostępny dla gości w recepcji – w przypadku wyposażenia recepcji w faks

o

o

o

o

o

13

Instalacja umożliwiająca odbiór programów radiowych i telewizyjnych

o

o

o

14

Dźwigi osobowe w obiektach:

1) poniżej kondygnacji 0, o ile są tam usytuowane pomieszczenia usługowe (np. garaże, zespół odnowy biologicznej)

o

2) powyżej 1 kondygnacji mieszkalnej w części przeznaczonej dla gości

o

3) powyżej 2 kondygnacji mieszkalnej w części przeznaczonej dla gości

o

4) powyżej 3 kondygnacji mieszkalnej w części przeznaczonej dla gości

o

5) powyżej 4 kondygnacji mieszkalnej w części przeznaczonej dla gości

o

o

15

Dwustronne zasilanie energetyczne lub awaryjny agregat prądotwórczy w obiektach powyżej:

1) 150 j.m.

o

2) 200 j.m.

o

3) 300 j.m.

o

III. Podstawowe elementy dotyczące funkcji, programu obsługowego i użytkowości obiektu

16

Hall recepcyjny wielofunkcyjny o powierzchni minimum (w m2)

30

25

20

15

10

17

Zespół higieniczno-sanitarny przy zespole ogólnodostępnym, dostosowany do liczby miejsc gastronomicznych, i w salach wielofunkcyjnych. Wyposażenie minimum:

1) umywalki z blatem lub z półką

o

o

o

o

o

2) lustro nad każdą umywalką, z oświetleniem górnym lub bocznym

o

o

o

o

o

3) suszarka do rąk lub ręczniki jednorazowego użytku

o

o

o

o

o

4) pojemnik na śmieci co najmniej trudno zapalny

o

o

o

o

o

5) dozownik do płynnego mydła

o

o

o

o

o

6) wieszaki ścienne

o

o

o

o

o

7) WC

o

o

o

o

o

8) pisuar w WC męskim

o

o

o

o

o

IV. Część mieszkalna

18

Powierzchnia mieszkalna pokoju w m2 (nie obejmuje wyodrębnionych w.h.s., przedpokojów, aneksów barowych, loggii itp.):

o

o

o

o

o

1) pokój 1-osobowy

14

12

10

9

8

2) pokój 2-osobowy

18

16

14

12

10

3) pokój 3-osobowy

16

15

14

4) pokój 4-osobowy

18

16

5) pokój większy niż 4-osobowy – powierzchnia 4-osobowego plus dodatkowo w m2 na każdą następną osobę

Dopuszcza się odstępstwa powierzchni pokoju nieprzekraczające 10%, jeżeli są zrekompensowane odpowiednio większą powierzchnią pozostałych części j.m. i funkcjonalnością umeblowania

4

4

19

Jednostka apartamentowa obejmująca co najmniej: salon o powierzchni minimum 25 m2, sypialnię z łazienką, część wejściową z wydzielonym dodatkowo w.h.s.

o

1. Wyposażenie jednostki mieszkalnej w meble i elementy uzupełniające

20

Zestaw wyposażenia meblowego – w kategorii*** – ***** wymagane są jednolite komplety mebli:

1) łóżko jednoosobowe o wymiarach min. 90 × 200 cm

o

o

o

o

o

2) łóżko dwuosobowe o wymiarach min. 140 × 200 cm

o

o

o

o

o

3) nocny stolik lub półka przy każdym miejscu do spania

o

o

o

o

o

4) szafa garderobiana lub zabudowana wnęka, minimum 5 wieszaków na osobę

o

o

o

o

o

5) biurko lub stół

o

o

o

o

o

6) bagażnik

o

o

o

o

o

7a) krzesło jedno na pokój

o

o

7b) krzesło lub inny mebel do siedzenia (1 miejsce na osobę)

o

o

o

8) stolik okolicznościowy

o

o

9) fotele wypoczynkowe min. 2 lub kanapa (jeden fotel w pokojach jednoosobowych)

o

o

10) lustro

o

o

o

o

o

11) wieszak ścienny lub stojący na odzież wierzchnią

o

o

o

o

o

21

Oświetlenie:

1) lampka nocna przy każdym miejscu do spania umożliwiająca czytanie w pozycji leżącej

o

o

o

o

o

2) lampa do pracy przy stole lub biurku

o

o

o

o

3) oświetlenie ogólne

o

o

o

o

o

22

Wyposażenie uzupełniające każdej j.m.:

1) telefon

o

o

2) instalacja umożliwiająca odbiór programów telewizyjnych

o

o

o

3) instalacja umożliwiająca odbiór programów radiowych

o

o

o

o

4) wykładzina dywanowa w całej j.m., dywan lub dywanik przy wszystkich łóżkach

o

o

o

o

o

5) (uchylony)

6) firany lub żaluzje lub rolety przepuszczające światło2)

o

o

o

o

o

7) zasłony lub rolety lub żaluzje okienne zaciemniające2)

o

o

o

o

o

8) (uchylony)

9) informacje dotyczące usług i bezpieczeństwa gości

o

o

o

10) popielniczka w j.m. w przypadku, gdy przedsiębiorca wyznaczy daną j.m. jako j.m. dla palących

o

o

o

o

o

11) zestaw do czyszczenia odzieży, obuwia oraz igielnik

o

o

o

12) torba na bieliznę gościa zleconą do prania

o

13) kosz na śmieci co najmniej trudno zapalny w j.m. bez w.h.s.

o

o

o

o

o

2. Urządzenia i wyposażenie węzłów higieniczno-sanitarnych przy jednostkach mieszkalnych

23

Wyposażenie podstawowe:

1) wanna z baterią i natryskiem lub kabina natryskowa

o

o

o

o

o

2) umywalka z blatem lub półką

o

o

o

o

o

3) WC

o

o

o

o

o

24

Wyposażenie uzupełniające:

1) osłona wanny lub natrysku

o

o

o

o

2) dywanik przy wannie (kabinie natryskowej)

o

o

o

3) mydelniczka, papiernica, haczyki, wieszaki na ręczniki, uchwyty przy wannie i natrysku

o

o

o

o

o

4) lustro z górnym lub bocznym oświetleniem

o

o

o

o

o

5) uniwersalne gniazdko elektryczne z osłoną

o

o

o

o

o

6) suszarka do włosów

o

o

7) waga osobowa

o

8) pojemnik na śmieci co najmniej trudno zapalny

o

o

o

o

o

9) zestaw minimum dla jednej osoby:

a) mydełko toaletowe lub dozownik mydła

o

o

o

o

o

b) ręcznik

o

o

o

o

o

c) ręcznik kąpielowy

o

o

o

d) płaszcz kąpielowy

o

e) szklanka lub kubek jednorazowy konfekcjonowany

o

o

o

o

o

f) torba higieniczna

o

o

o

o

o

25

Procent j.m. z pełnym węzłem higieniczno-sanitarnym

W obiektach nowo budowanych – 100% bez względu na kategorię obiektu

100

100

50

25

0

26

Urządzenia higieniczno-sanitarne ogólne w części pobytowej (liczba miejsc noclegowych w pokojach (bez w.h.s. na jedno urządzenie):

1) umywalka z blatem lub półką

5

5

5

2) wanna z baterią i natryskiem lub kabina natryskowa

10

10

15

3) WC z umywalkami (minimum jeden osobny dla kobiet i jeden osobny dla mężczyzn)

10

15

20

27

Wyposażenie dodatkowe:

1) lustro z oświetleniem górnym lub bocznym

o

o

o

2) dozownik płynnego mydła

o

o

o

3) suszarka do rąk lub ręczniki jednorazowego użytku

o

o

o

4) pojemnik na papier i odpady

o

o

o

5) wieszaki ścienne

o

o

o

V. Oferta usług podstawowych i uzupełniających

28

Zapewnienie gościom gorących napojów przez całą dobę; dopuszcza się zamiennie sprzedaż z automatów i sprzedaż w recepcji

o

o

o

o

o

29

Budzenie

o

o

o

o

o

30

Usługa bagażowa

o

o

31

Przechowywanie bagażu, pieniędzy i przedmiotów wartościowych gości

o

o

o

o

o

32

Akceptacja kart płatniczych

o

o

o

33

Dostarczanie prasy na życzenie gości

o

o

34

Udzielanie pierwszej pomocy w nagłych wypadkach – apteczka, personel przeszkolony w zakresie pomocy przedlekarskiej, przywołanie pomocy lekarskiej

o

o

o

o

o

35

Podawanie posiłków do j.m. – room-service czynny przez:

1) minimum 18 godzin na dobę

o

o

2) minimum 12 godzin na dobę

o

36

Usługi gastronomiczne:

1) podawanie przynajmniej dwóch posiłków dziennie (śniadań, obiadów, kolacji, obiadokolacji);

w obiektach* – *** można ograniczyć do podawania śniadania i obiadokolacji o ustalonych porach, w jadalni

o

o

o

o

o

2) aperitif-bar, bar kawowy lub sala klubowa z podawaniem napojów na życzenie gości

o

o

o

3) podawanie śniadań do pokoju na życzenie gości

o

o

o

37

Usługi rekreacyjne w obiektach zlokalizowanych w miejscowościach wypoczynkowo-rekreacyjnych i rejonach niezurbanizowanych o dużych walorach przyrodniczych:

1) przechowywanie sprzętu rekreacyjnego

o

o

o

o

2) zespół odnowy biologicznej (np. pływalnia, sauna, siłownia, solarium, masaże – minimum dwa rodzaje usług); w obiektach***** wymagany także w pozostałych miejscowościach

o

o

38

Możliwość oglądania telewizji w miejscu ogólnodostępnym

Nie dotyczy obiektów posiadających instalację umożliwiającą odbiór programów telewizyjnych we wszystkich j.m.

o

o

39

Pranie, prasowanie i czyszczenie bielizny i odzieży gości

o

40

Pralka lub możliwość prania rzeczy gości

o

o

o

o

41

Zmiana pościeli i ręczników:

1) codziennie lub na życzenie gości

o

o

2) co trzy dni lub częściej na życzenie gości

o

o

o

VI. Inne

42

Jednolity ubiór dla poszczególnych służb

o

o

o

Objaśnienia znaków i skrótów:

* kategoria jedna gwiazdka

** kategoria dwie gwiazdki

*** kategoria trzy gwiazdki

**** kategoria cztery gwiazdki

***** kategoria pięć gwiazdek

o – wymaganie obowiązuje

j.m. – jednostka mieszkalna

w.h.s. – węzeł higieniczno-sanitarny

1) Wentylacja mechaniczna powinna zapewniać wymianę powietrza zgodnie z Polską Normą oraz usuwanie zapachów w całym obiekcie.

2) Dopuszcza się elementy dwufunkcyjne.

Załącznik nr 3

WYMAGANIA CO DO WYPOSAŻENIA ORAZ ZAKRESU ŚWIADCZONYCH USŁUG DLA KEMPINGÓW (CAMPINGÓW) I PÓL BIWAKOWYCH

Lp.

Wymagania

Kategorie kempingów (campingów)

Pola biwakowe

****

***

**

*

1

2

3

4

5

6

7

I. Zabezpieczenie terenu

1

Ogrodzenie terenu

o

o

o

o

o1)

2

Oświetlenie terenu

o

o

o

o

3

Całodobowy dozór

o

o

o

o

4

Sprzęt przeciwpożarowy i instrukcja bezpieczeństwa pożarowego

o

o

o

o

5

Punkt pierwszej pomocy czynny całą dobę, w tym przeszkolony pracownik, apteczka i łączność z pogotowiem ratunkowym

o

o

o2)

o2)

II. Zagospodarowanie terenu

6

Bezkolizyjny dojazd

o

o

o

o

7

Wewnętrzne drogi główne o nawierzchni utwardzonej

o

o

o

8

Ścieżki piesze o nawierzchni utwardzonej

o

o

o

9

Stanowiska obozowania na terenie płaskim trawiastym

o

o

o

10

Teren stanowisk obozowania wydzielony

o

o

o

11

Zadrzewienie

o

o

12

Zasilanie w energię elektryczną

o

o

o

o

13

Parking przy recepcji – powierzchnia w m2 3)

150

120

80

50

14

Urządzenia rekreacyjne i tereny do gier i zabaw

o

o

o

15

Wewnętrzne oznakowania

o

o

o

o

16

Pojemniki na śmieci

o

o

o

o

o

III. Recepcja

17

Recepcja w odrębnym pomieszczeniu

o

o

o

o

18

Przechowalnia bagażu, pieniędzy i rzeczy wartościowych gości

o

o

o

IV. Świetlica

19

Świetlica

o4)

o4)

o5)

V. Stanowiska obozowania

20

Minimalna powierzchnia 1 stanowiska w m2

70

60

50

40

21

Podłącza elektryczne (% ogólnej liczby stanowisk)

70

50

30

22

Ponumerowane stanowiska obozowania

o

23

Wydzielone stanowiska lub grupy stanowisk obozowania

o

o

24

(uchylona)

VI. Urządzenia higieniczno-sanitarne

25

Urządzenia sanitarne zlokalizowane nie dalej niż 100 m od stanowisk obozowania

o

o

o

o

26

Umywalnie osobne dla kobiet i mężczyzn:

o

o

o

o

o6)

– liczba użytkowników na 1 umywalkę

20

20

20

33

– liczba użytkowników na 1 natrysk

50

50

50

100

27

Ustępy osobne dla kobiet i mężczyzn:

o

o

o

o

o7)

– liczba użytkowników na 1 ustęp dla kobiet

20

20

20

33

– liczba użytkowników na 1 ustęp dla mężczyzn

25

25

33

50

– liczba użytkowników na 1 pisuar

50

50

100

100

28

Stanowisko do zlewu ustępów caravaningowych

o

o

29

Urządzenie do prania

o

o

30

Urządzenie do prasowania

o

o

31

Pomieszczenie do suszenia bielizny

o

32

Wyposażenie szczegółowe:

1) ściany WC i natrysków wyłożone glazurą

o

o

2) podłogi WC i natrysków wyłożone terakotą

o

o

3) urządzenia jednakowe i jednorodne

o

4) wieszaki na ręczniki i bieliznę

o

o

o

o

5) lustra nad umywalkami i półki

o

o

o8)

o8)

6) gniazda elektryczne 220 V

o

o8)

o8)

o8)

VII. Usługi gastronomiczne

33

Stanowiska spożywania posiłków

o

o

o9)

34

Stanowiska do zmywania naczyń

o

o

o

o

35

Zakład gastronomiczny

Wymóg nie obowiązuje, jeżeli zakład gastronomiczny znajduje się w odległości nie większej niż 500 od kempingu (campingu)

o

36

Sklepik spożywczy i z artykułami higieniczno-sanitarnymi; nie obowiązuje, jeżeli sklep znajduje się bliżej niż 500 m

o

o

VIII. Zaopatrzenie w wodę

37

Punkty poboru wody do picia i dla celów gospodarczych na stanowiskach lub grupach stanowisk obozowania

o

o

38

Punkty poboru wody do picia na terenie obozowiska

o

o

o

39

Ciepła woda bieżąca

o10)

o10)

o11)

o12)

Objaśnienia znaków i odnośników:

o wymaganie obowiązuje

* kemping (camping) kategorii jedna gwiazdka

** kemping (camping) kategorii dwie gwiazdki

*** kemping (camping) kategorii trzy gwiazdki

**** kemping (camping) kategorii cztery gwiazdki

1) Może być prowizoryczne.

2) Co najmniej apteczka.

3) Parking nie obejmuje stałych miejsc postojowych, a jedynie miejsce na czas przyjmowania gości.

4) Pomieszczenie w budynku wyposażone w telewizor.

5) Udostępnione zadaszone pomieszczenie.

6) Dopuszcza się umywalnie zbiorowe typu rynnowego niezadaszone.

7) Na terenach skanalizowanych ustępy spłukiwane wodą bieżącą, na terenach nieskanalizowanych – biotoalety.

8) Co najmniej 1 na dwa stanowiska.

9) Przynajmniej zadaszone stoły lub ławy na stanowiskach obozowania.

10) Całą dobę.

11) Co najmniej trzy razy dziennie, o ustalonych godzinach.

12) Co najmniej dwa razy dziennie, o ustalonych godzinach.

WYMAGANIA CO DO WYPOSAŻENIA DLA STAŁEJ BAZY NOCLEGOWEJ NA KEMPINGACH (CAMPINGACH)

Lp.

Wymagania

Kategorie kempingu (campingu)

****

***

**

*

1

2

3

4

5

6

Wyposażenie pokoju lub domku składającego się z więcej niż jednego pokoju

1

Dopuszczalna liczba osób w każdym pokoju1)

2

4

4

8

2

Powierzchnia pokoju na 1 osobę w m2

5

4

3

2

3

Wysokość pokoju co najmniej 2,2 m

o

o

o

o

4

Łóżka o wymiarach min. 90 × 200 cm

o

o

o

o

5

Oświetlenie górne

o

o

o

o

6

Oświetlenie przy łóżku

o

o

7

Pościel na każde łóżko

o

o

o

o2)

8

Dywan lub wykładzina

o

9

Szafa

o

o

o3)

o3)

10

Stół

o

o

o

11

Krzesła lub inne meble do siedzenia, jedno na osobę, lecz nie mniej niż dwa na pokój

o

o

o

o

12

Lustro

o

13

Instalacja umożliwiająca odbiór programów telewizyjnych i radiowych

o

14

Instalacja umożliwiająca odbiór programów radiowych

o

15

Łazienka z WC i natryskiem z ciepłą i zimną wodą

o

o

16

Umywalka z ciepłą i zimną wodą oraz półką

o

o

o

17

Ściany i podłogi w łazience wyłożone płytkami ceramicznymi lub podobnym materiałem nienasiąkliwym

o

o

Objaśnienia znaków i odnośników:

o wymaganie obowiązuje

* kemping (camping) kategorii jedna gwiazdka

** kemping (camping) kategorii dwie gwiazdki

*** kemping (camping) kategorii trzy gwiazdki

**** kemping (camping) kategorii cztery gwiazdki

1) W przypadku domku wielopokojowego w każdym pokoju.

2) W przypadku braku pościeli – zdejmowany pokrowiec na materac, nadający się do prania.

3) Dopuszcza się wieszaki.

Załącznik nr 4

WYMAGANIA CO DO WYPOSAŻENIA ORAZ ZAKRESU ŚWIADCZONYCH USŁUG DLA DOMÓW WYCIECZKOWYCH

Lp.

Wymagania

Kategorie

I

II

III

1

2

3

4

5

I. Zagospodarowanie terenu

1

Bezpośrednie wejście do hallu

o

o

2

Parking lub możliwość parkowania maksymalnie 200 m od obiektu; w istniejących obiektach na terenie parków narodowych warunki parkowania na dotychczasowych zasadach

o

o

II. Instalacje w budynku

3

Ogrzewanie zapewniające w zimie temperaturę co najmniej 19°C

o

o

o

4

Bieżąca ciepła i zimna woda

o

o

o

III. Recepcja

5

Hall recepcyjny z telefonem dostępnym dla gości

o

o

o

6

(uchylona)

7

Przechowalnia pieniędzy, rzeczy wartościowych, bagażu i sprzętu turystycznego

o

o

o

8

Informacja turystyczna1)

o

o

o

9

Budzenie

o

o

o

IV. Inne usługi

10

Sprzedaż drobnych artykułów (kosmetyki, pamiątki turystyczne itp.)

o

o

11

Świetlica

o

o

12

Stanowisko do prasowania wyposażone w żelazko

o

o

13

Stanowisko do drobnych napraw sprzętu sportowego i turystycznego

o

o

o

V. Część mieszkalna

14

Minimalna powierzchnia pokoju w m2 (bez wyodrębnionych łazienki, WC, przedpokoju):

1) 1-osobowego

9

8

8

2) 2-osobowego

12

10

82)

3) 3-osobowego

15

13

122)

4) 4-osobowego

17

16

152)

5) większego niż 4-osobowy (powierzchnia 4-osobowego

powiększona dodatkowo na każdą następną osobę o liczbę m2)

2,5

2,5

2,52)

15

Maksymalna liczba miejsc noclegowych w pokojach wieloosobowych

8

12

20

16

Urządzenia higieniczno-sanitarne w pokojach 1- i 2-osobowych (% pokoi):

1) umywalka z bieżącą ciepłą i zimną wodą oraz z blatem lub półką

100

50

2) wanna z baterią i natryskiem lub kabina natryskowa oraz WC

25

10

17

Urządzenia higieniczno-sanitarne ogólne:

1) umywalnie osobne dla kobiet i dla mężczyzn

o

o

o

2) z bieżącą ciepłą i zimną wodą

o

o

o

3) liczba m.n. przypadających na 1 umywalkę w umywalniach zbiorowych

5

5

10

4) liczba m.n. przypadających na 1 natrysk

10

15

15

5) WC osobne dla kobiet i osobne dla mężczyzn

o

o

o

6) liczba m.n. przypadających na:

a) 1 WC damski

10

15

20

b) 1 WC męski

10

15

20

c) 1 pisuar w WC męskim

25

30

35

18

Wyposażenie dodatkowe urządzeń higieniczno-sanitarnych:

1) wieszaki na ręczniki i bieliznę osobistą

o

o

o

2) lustro nad umywalką i półka

o

o

o

3) oświetlenie nad lustrem

o

o

4) gniazdo elektryczne uniwersalne z osłoną

o

o

o

5) kosz niepalny lub trudno zapalny

o

o

o

19

Meble w pokoju3):

1) łóżko o wymiarach min. 80 × 190 cm

o

o

o

2) stół (minimum jeden dla 8 osób)

o

o

o

3) krzesła (1 na osobę, nie mniej niż 2 na pokój)4)

o

o

o

4) szafka, stolik lub półka przy każdym łóżku

o

o

o

5) szafa ubraniowa lub wnęka5)

o

o

6) lustro

o

o

7) kosz na śmieci niepalny lub trudno zapalny i popielniczka

o

o

8) lampka nocna (przy każdym łóżku w pokojach 1–4-osobowych)

o

o

9) wieszak ścienny lub stojący na okrycie wierzchnie

o

o

o

20

Wyposażenie dodatkowe pokoju:

1) instalacja umożliwiająca odbiór programów radiowych (w pokojach 1- i 2-osobowych)

o

o

2) dywan lub chodnik

o

o

3) firanki, żaluzje lub rolety przepuszczające światło

o

o

4) zasłony dzienne, żaluzje lub rolety zaciemniające

o

o

o

5) elementy dekoracyjne

o

o

VI. Usługi gastronomiczne:

21

Sprzedaż gorących napojów, także z automatów lub prowadzona przez recepcję

o

o

o

22

Wydzielona sala do przygotowywania posiłków we własnym zakresie i ich spożywania

o

o

o

23

Podawanie śniadań

o

o

24

Jadłodajnia lub bar szybkiej obsługi

o

25

Restauracja

o

Objaśnienia znaków i odnośników:

o wymaganie obowiązuje

I dom wycieczkowy kategorii pierwszej

II dom wycieczkowy kategorii drugiej

III dom wycieczkowy kategorii trzeciej

m.n. miejsce noclegowe

1) Udzielanie informacji o imprezach turystycznych i kulturalnych, wyposażenie recepcji w rozkłady jazdy, plany miast i mapy regionów, książkę telefoniczną itp.

2) Dopuszcza się łóżka piętrowe przy wysokości pokoju co najmniej 2,5 m; powierzchnia pokoju może być wówczas zmniejszona o 20%.

3) W kategorii I jednolity komplet o wysokiej jakości.

4) W pokojach więcej niż 4-osobowych dopuszcza się ławy.

5) W pokojach 1–4-osobowych – szafa ubraniowa, w pokojach więcej niż 4-osobowych po jednym zamykanym segmencie na ubranie i bieliznę o powierzchni co najmniej 0,25 m2 na osobę.

Załącznik nr 5

WYMAGANIA CO DO WYPOSAŻENIA ORAZ ZAKRESU ŚWIADCZONYCH USŁUG DLA SCHRONISK MŁODZIEŻOWYCH

Lp.

Wymagania

Kategorie

I

II

III

1

2

3

4

5

I. Wymagania ogólne

1

Samodzielny budynek lub wydzielona część budynku

o

o

2

Pomieszczenia noclegowe organizowane doraźnie (w internacie, w izbach lekcyjnych itp.)

o

3

Bieżąca zimna i ciepła woda przez całą dobę

o

o

4

Bieżąca zimna woda całą dobę i ciepła woda o ustalonych porach rano i wieczorem

o

5

Ogrzewanie zapewniające utrzymanie temperatury 19°C

o

o

o

6

Świetlica wyposażona w odpowiednie materiały i sprzęt

o1)

o2)

7

Przechowywanie pieniędzy, przedmiotów wartościowych, bagażu i sprzętu turystycznego

o

o

o

8

Pomieszczenie do suszenia odzieży

o

o

o

9

Apteczka zaopatrzona w leki i artykuły sanitarne

o

o

o

II. Część mieszkalna

10

Minimalna powierzchnia sypialni na jedną osobę w m2:

1) przy łóżkach jednopoziomowych

2,5

2,5

2,5

2) przy łóżkach piętrowych

1,5

1,5

1,5

11

Minimalny % miejsc noclegowych w salach mniejszych niż 8-osobowe

50

12

Urządzenia higieniczno-sanitarne (maksymalna liczba miejsc noclegowych na 1 urządzenie)3):

1) umywalka z blatem lub półką i lustrem

5

10

15

2) natryski

15

15

3) WC

15

15

15

13

Wyposażenie pokoju:

1) łóżka lub stelaże wyposażone w materace

o

o

o

2) na osobę: poduszka, kołdra lub 2 koce

o

o

o

3) bielizna pościelowa

o

o

o

4) szafy ubraniowe

o

5) szafy ubraniowe lub wieszaki

o

o

6) szafki nocne lub półki przy każdym łóżku

o

o

7) stół

o

o

o

8) krzesła lub taborety (po jednym na osobę) lub ławy

o

o

o

9) lustro i kosz na śmieci

o

o

o

III. Część gastronomiczna

14

Kuchnia samoobsługowa4)

o

o

15

Jadalnia

o5)

o6)

Objaśnienia znaków i odnośników:

o wymaganie obowiązuje

I schronisko młodzieżowe kategorii pierwszej

II schronisko młodzieżowe kategorii drugiej

III schronisko młodzieżowe kategorii trzeciej

1) Wyposażona w telewizor oraz jedno z urządzeń multimedialnych, a także inny sprzęt do gier i zabaw.

2) Wyposażona w sprzęt do gier i zabaw.

3) W obiektach nowych wskaźniki urządzeń higieniczno-sanitarnych powinny być zgodne z warunkami technicznymi dla obiektów zamieszkania zbiorowego.

4) Wyposażona w sprzęt kuchenny (płyty do gotowania, garnki, czajniki, patelnie, lodówkę).

5) Zaopatrzona w sprzęt stołówkowy (stoły, krzesła lub ławy, talerze głębokie i płytkie, łyżki, widelce, noże, szklanki, kubki).

6) Zaopatrzona jak w kategorii I schroniska młodzieżowego; w mniejszych schroniskach może spełniać dodatkowo funkcję świetlicy.

Załącznik nr 6

WYMAGANIA CO DO WYPOSAŻENIA ORAZ ZAKRESU ŚWIADCZONYCH USŁUG DLA SCHRONISK

Lp.

Wymagania

1

2

3

I. Instalacje w budynku

1

Ogrzewanie zapewniające utrzymanie w pomieszczeniach noclegowych i świetlicy temperatury 18°C

o

2

Bieżąca zimna i ciepła woda1)

o

II. Recepcja

3

Telefon dostępny dla gości

o

4

Przechowywanie pieniędzy, przedmiotów wartościowych, bagażu i sprzętu turystycznego

o

5

Informacja turystyczna2)

o

III. Inne usługi

6

Sprzedaż podstawowych drobnych artykułów higienicznych i kosmetycznych, słodyczy, pamiątek

o

7

Możliwość suszenia odzieży we wskazanym miejscu

o

8

Stanowisko umożliwiające dokonanie drobnych napraw sprzętu turystycznego, czyszczenie odzieży i sprzętu

o

IV. Część mieszkalna

9

Minimalna powierzchnia pokoju w m2 (bez wyodrębnionych: łazienki, WC i przedpokoju)3):

1) 1-osobowego

5

2) 2-osobowego

7

3) 3-osobowego

9

4) 4-osobowego

12

5) większego niż 4-osobowy (powierzchnia 4-osobowego plus 2,5 m2 dodatkowo na każdą następną osobę)

o

10

Urządzenia higieniczno-sanitarne ogólne (liczba miejsc noclegowych na jedno urządzenie)4):

1) umywalka z lustrem i półką

20

2) WC

20

3) natrysk

35

4) wieszaki na ręczniki i bieliznę osobistą

o

11

Meble w pokoju:

1) łóżko5)

o

2) stół

o

3) krzesło lub taboret6) (1 na osobę)

o

4) stolik lub półka (przy każdym łóżku)

o

5) szafa ubraniowa lub wnęka7)

o

6) kosz na śmieci niepalny

o

7) wieszaki na okrycia wierzchnie

o

V. Usługi gastronomiczne

12

Jadłodajnia oferująca posiłki typu barowego

o

13

Stanowisko do przyrządzania i spożywania posiłków oraz do zmywania naczyń

o

Objaśnienia znaków i odnośników:

o wymaganie obowiązuje

1) Ciepła woda minimum dwie godziny rano i dwie godziny wieczorem, o ustalonej porze.

2) Informacja turystyczna, w tym tablica zawierająca zwięzły opis szlaków prowadzących do sąsiednich schronisk oraz miejscowości, zasadniczo w formie mapy lub schematu, informacja o rozkładzie jazdy komunikacji publicznej z najbliższej miejscowości (przystanku, stacji), informacja o grożących niebezpieczeństwach i zasadach wzywania pomocy.

3) Dopuszcza się łóżka piętrowe z barierką zabezpieczającą przed upadkiem przy wysokości pokoju min. 2,5 m; powierzchnia pokoju może być wówczas mniejsza o 20%.

4) Z wyjątkiem miejsc w pokojach mających te urządzenia; w obiektach nowych wskaźniki urządzeń higieniczno-sanitarnych powinny być zgodne z warunkami technicznymi dla obiektów zamieszkania zbiorowego.

5) Dopuszcza się stelaż wyposażony w materac ze zdejmowanym pokrowcem nadającym się do prania.

6) Dopuszcza się ławy.

7) W pokojach większych niż 2-osobowe po 1 segmencie na ubrania i bieliznę o powierzchni co najmniej 0,25 m2 na osobę.

Załącznik nr 7

MINIMALNE WYMAGANIA CO DO WYPOSAŻENIA DLA INNYCH OBIEKTÓW, W KTÓRYCH ŚWIADCZONE SĄ USŁUGI HOTELARSKIE

Lp.

Wymagania

1

2

I. Dla wynajmowania miejsc na ustawienie namiotów i przyczep samochodowych

1

Teren obozowiska wyrównany, suchy, ukształtowany w sposób zapewniający odprowadzenie wód opadowych i uprzątnięty z przedmiotów mogących zagrażać bezpieczeństwu

2

Punkt poboru wody do picia1) i potrzeb gospodarczych

3

Miejsce wylewania nieczystości płynnych odpowiednio zabezpieczone i oznakowane

4

Pojemnik na śmieci i odpady stałe, regularnie opróżniany

5

Ustęp utrzymywany w czystości

II. Dla wynajmowania miejsc w namiotach, przyczepach mieszkalnych, domkach turystycznych i obiektach prowizorycznych

6

Stanowiska dla namiotów i przyczep mieszkalnych oraz dojścia do stanowisk utwardzone

7

Oświetlenie dojść do stanowisk i obiektów higieniczno-sanitarnych

8

Półka lub stelaż na rzeczy osobiste

9

Oddzielne łóżka lub łóżka polowe dla każdego korzystającego z namiotu, w odległości nie mniejszej niż 30 cm pomiędzy łóżkami

III. Dla wynajmowania miejsc i świadczenia usług w budynkach stałych

10

Ogrzewanie – w całym obiekcie w miesiącach X–IV, temperatura minimum 18°C

11

Instalacja sanitarna: zimna woda przez całą dobę i dostęp do ciepłej wody2)

12

Maksymalna liczba osób przypadających na jeden w.h.s. – 152a)

13

Wyposażenie podstawowe w.h.s.:

1) natrysk lub wanna

2) umywalka z blatem lub półką i wieszakiem na ręcznik

3) WC

4) lustro z górnym lub bocznym oświetleniem

5) uniwersalne gniazdko elektryczne z osłoną

6) pojemnik na śmieci (niepalny lub trudno zapalny)

7) dozownik do płynnego mydła i ręczniki papierowe

IV. Dla wynajmowania miejsc noclegowych w pomieszczeniach wspólnych (salach)

14

Powierzchnia sal nie mniejsza niż 2,5 m2 – na jedną osobę (przy łóżkach piętrowych 1,5 m2)

15

Wyposażenie sal sypialnych

1) łóżka jednoosobowe o wymiarach minimum 80 × 190 cm

2) oddzielne zamykane szafki dla każdej osoby

3) stół

4) krzesła lub taborety (1 na osobę) lub ławy

5) wieszaki na odzież wierzchnią

6) lustro

7) oświetlenie ogólne

16

Dostęp do w.h.s. jak w lp. 12 i 13

V. Dla wynajmowania samodzielnych pokoi

17

Powierzchnia mieszkalna w m2:

1) pokój 1- i 2-osobowy – 6 m2

2) pokój większy niż 2-osobowy – dodatkowo 2 m2 na każdą następną osobę3)

18

Zestaw wyposażenia meblowego:

1) łóżka jednoosobowe o wymiarach minimum 80 × 190 cm lub łóżka dwuosobowe o wymiarach minimum 120 × 190 cm

2) nocny stolik lub półka przy każdym łóżku

3) stół lub stolik

4) krzesło lub taboret (1 na osobę, lecz nie mniej niż 2 na pokój) lub ława

5) wieszak na odzież oraz półka lub stelaż na rzeczy osobiste

19

Pościel dla jednej osoby:

1) kołdra lub dwa koce

2) poduszka

3) poszwa

4) poszewka na poduszkę

5) prześcieradło

20

Oświetlenie – minimum jeden punkt świetlny o mocy 60 W

21

Zasłony okienne zaciemniające

22

Dostęp do w.h.s. jak w lp. 12 i 13

23

Kosz na śmieci niepalny lub trudno zapalny

Objaśnienia odnośników i skrótów:

1) Dopuszcza się miejsca biwakowania przy szlakach wodnych bez punktu poboru wody do picia.

2) Minimum dwie godziny rano i dwie godziny wieczorem o ustalonych porach.

2a) Nie dotyczy tymczasowych obiektów noclegowych w rozumieniu art. 38 pkt 2 ustawy z dnia 18 marca 2016 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z organizacją wizyty Jego Świątobliwości Papieża Franciszka w Rzeczypospolitej Polskiej oraz Światowych Dni Młodzieży – Kraków 2016 (Dz. U. z 2017 r. poz. 685).

3) W pomieszczeniach o wysokości co najmniej 2,5 m dopuszcza się łóżka piętrowe – powierzchnia pokoju może zostać zmniejszona o 20%.

w.h.s. – węzeł higieniczno-sanitarny.

Załącznik nr 8

MINIMALNE WYMAGANIA W ZAKRESIE DOSTOSOWANIA OBIEKTÓW HOTELARSKICH DO POTRZEB OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH

1. Obiekty hotelarskie powinny spełniać wymagania w zakresie dostosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych, w zakresie określonym dla budynków zamieszkania zbiorowego w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2015 r. poz. 1422), zwane dalej „warunkami technicznymi”, a także następujące wymagania dodatkowe:

Lp.

Rodzaj wymagania

1

2

1

W obiektach powyżej 50 j.m. co najmniej jedna j.m. powinna być dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych w sposób określony w lp. 7–9, a dla każdych kolejnych rozpoczętych 100 j.m. powyżej 100 j.m. co najmniej jedna

2

Ogólnodostępne elementy wyposażenia obiektu, takie jak urządzenia komunikacji wewnętrznej, przyciski i wyłączniki, powinny być umieszczane na wysokości 90–110 cm, umożliwiającej swobodne korzystanie osobom poruszającym się na wózku

3

Co najmniej jeden telefon ogólnodostępny przystosowany do korzystania przez osoby niepełnosprawne, umieszczony na wysokości 90–110 cm, umożliwiającej swobodne korzystanie osobom poruszającym się na wózku

4

Co najmniej jedno stanowisko recepcyjne powinno dysponować ladą o wysokości nieprzekraczającej 90 cm, z podjazdem o wysokości min. 67 cm, lub powinno być wydzielone osobne stanowisko obsługi osób poruszających się na wózkach

5

W salach gastronomicznych i wielofunkcyjnych należy przystosować miejsca umożliwiające korzystanie z usług osobom na wózkach

6

Przyciski sterujące windami powinny być opisane w sposób czytelny dla niewidzących, a windy wyposażone w sygnalizację dźwiękową

7

J.m., o których mowa w lp. 1, powinny zostać wyposażone w poręcze i uchwyty ułatwiające korzystanie z urządzeń higieniczno-sanitarnych

8

Wyłączniki światła, sygnalizacja przywoławcza, telefon i sterowanie telewizorem powinny być dostępne z łóżka

9

W j.m., o których mowa w lp. 1, należy zapewnić umeblowanie umożliwiające korzystanie osobom poruszającym się na wózkach, w tym wysokość podjazdu min. 67 cm pod płytę stołu, biurka i umywalki

2. Kempingi, niezależnie od wymagań dla budynków usytuowanych na ich terenie, powinny spełniać następujące wymagania dodatkowe:

Lp.

Rodzaj wymagania

1

2

1

Należy zapewnić co najmniej 2 stanowiska obozowania dla osób niepełnosprawnych położone w najbliższej odległości od urządzeń ogólnodostępnych

2

Parking przy recepcji powinien posiadać stanowisko postojowe dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych

3

Stanowiska obozowania dla osób niepełnosprawnych powinny dysponować dojazdem dla samochodów

4

Ciągi komunikacyjne powinny zostać utwardzone, posiadać szerokość co najmniej 180 cm i umożliwiać dostęp ze stanowisk dla osób niepełnosprawnych do wszystkich urządzeń ogólnodostępnych

5

Co najmniej jeden ustęp powinien być dostępny dla osoby na wózku

3. Nie wymagają dostosowywania do potrzeb osób niepełnosprawnych:

1) schroniska górskie pozbawione dojazdu drogą publiczną;

2) schroniska młodzieżowe i domy wycieczkowe posiadające mniej niż 150 miejsc noclegowych.

Objaśnienia:

j.m. – jednostki mieszkalne.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00