Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2017-04-25 do 2018-10-01
Wersja archiwalna od 2017-04-25 do 2018-10-01
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO1)
z dnia 11 kwietnia 2017 r.
w sprawie sposobu podziału i trybu przekazywania dotacji podmiotowej na dofinansowanie zadań projakościowych
Na podstawie art. 96a ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2016 r. poz. 1842, 1933, 2169 i 2260 oraz z 2017 r. poz. 60 i 777) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa sposób podziału i tryb przekazywania dotacji podmiotowej na dofinansowanie zadań projakościowych, o których mowa w art. 94b ust. 1 pkt 2, 5 i 6 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym, zwanej dalej „ustawą”.
§ 2.[Sposób podziału i tryb przekazywania dotacji podmiotowej na dofinansowanie podstawowych jednostek organizacyjnych uczelni] Sposób podziału i tryb przekazywania dotacji podmiotowej na dofinansowanie podstawowych jednostek organizacyjnych uczelni prowadzących kierunek studiów, który uzyskał ocenę wyróżniającą Polskiej Komisji Akredytacyjnej w ramach oceny programowej, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§ 3.[Sposób podziału i tryb przekazywania dotacji podmiotowej na finansowanie zwiększenia wysokości stypendiów doktoranckich] Sposób podziału i tryb przekazywania dotacji podmiotowej na finansowanie zwiększenia wysokości stypendiów doktoranckich, o których mowa w art. 200a ustawy, dla nie więcej niż 30% najlepszych doktorantów w uczelniach publicznych i niepublicznych określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 4.[Sposób podziału i tryb przekazywania dotacji podmiotowej na dofinansowanie uczelni publicznych] Sposób podziału i tryb przekazywania dotacji podmiotowej na dofinansowanie uczelni publicznych, w których w danym roku akademickim rozpoczęli studia pierwszego stopnia lub jednolite studia magisterskie studenci, którzy w roku rozpoczęcia studiów uzyskali najlepsze wyniki egzaminów maturalnych, określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§ 5.[Przekazywanie danych niezbędnych do ustalenia wysokości dotacji] Dane niezbędne do ustalenia wysokości dotacji, o których mowa w § 2–4, są przekazywane przez uczelnie według:
1) przeciętnej liczby zatrudnionych w roku poprzedzającym rok przyznania dotacji – w zakresie liczby nauczycieli akademickich;
2) stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok przyznania dotacji – w zakresie liczby uczestników stacjonarnych studiów doktoranckich;
3) stanu na dzień 30 listopada roku poprzedzającego rok przyznania dotacji – w zakresie liczby studentów.
§ 6.[Stosowanie przepisów rozporządzenia] Określony w rozporządzeniu sposób podziału i tryb przekazywania dotacji podmiotowej na:
1) dofinansowanie podstawowych jednostek organizacyjnych uczelni prowadzących kierunek studiów, który uzyskał ocenę wyróżniającą Polskiej Komisji Akredytacyjnej w ramach oceny programowej,
2) finansowanie zwiększenia wysokości stypendiów doktoranckich, o których mowa w art. 200a ustawy, dla nie więcej niż 30% najlepszych doktorantów w uczelniach publicznych i niepublicznych
– stosuje się do podziału i przekazywania dotacji podmiotowych, począwszy od roku 2018.
§ 7.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.2)
Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego: J. Gowin
1) Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - szkolnictwo wyższe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. poz. 1896).
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 stycznia 2015 r. w sprawie sposobu podziału i trybu przekazywania dotacji podmiotowej na dofinansowanie zadań projakościowych (Dz. U. poz. 159 i 656), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 2 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2169).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego
z dnia 11 kwietnia 2017 r. (poz. 822)
Załącznik nr 1
SPOSÓB PODZIAŁU I TRYB PRZEKAZYWANIA DOTACJI PODMIOTOWEJ NA DOFINANSOWANIE PODSTAWOWYCH JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH UCZELNI PROWADZĄCYCH KIERUNEK STUDIÓW, KTÓRY UZYSKAŁ OCENĘ WYRÓŻNIAJĄCĄ POLSKIEJ KOMISJI AKREDYTACYJNEJ W RAMACH OCENY PROGRAMOWEJ
1. Z określonych w budżecie państwa środków przeznaczonych na zadania projakościowe wydziela się część przeznaczoną na dotacje podmiotowe na dofinansowanie podstawowych jednostek organizacyjnych uczelni, zwanych dalej „podstawowymi jednostkami”, prowadzących kierunek studiów, który uzyskał ocenę wyróżniającą Polskiej Komisji Akredytacyjnej w ramach oceny programowej, zwane dalej „dotacjami”.
2. Podstawowej jednostce prowadzącej kierunek studiów, który uzyskał ocenę wyróżniającą Polskiej Komisji Akredytacyjnej w ramach oceny programowej, zwany dalej „wyróżnionym kierunkiem”, przyznaje się dotację w pierwszym roku dofinansowania w wysokości nie większej niż 1 000 000 zł.
3. Kwota przeznaczona na dotacje dla podstawowych jednostek, o których mowa w ust. 2, jest dzielona według wzoru:
Dui = Dc x (Wks x Ksi + Wkp x Kpi + Wd x Di + Ws x Si)
gdzie:
Dui – oznacza kwotę dotacji dla i-tej podstawowej jednostki, obliczoną odrębnie z tytułu każdego z wyróżnionych kierunków, o których mowa w ust. 2,
Dc – oznacza kwotę przeznaczoną na dotacje dla podstawowych jednostek, o których mowa w ust. 2,
Wks – oznacza wagę składnika kadry samodzielnej,
Ksi – oznacza składnik kadry samodzielnej i-tej podstawowej jednostki,
Wkp – oznacza wagę składnika pozostałych nauczycieli akademickich,
Kpi – oznacza składnik pozostałych nauczycieli akademickich i-tej podstawowej jednostki,
Wd – oznacza wagę składnika doktoranckiego,
Di – oznacza składnik doktorancki i-tej podstawowej jednostki,
Ws – oznacza wagę składnika studenckiego,
Si – oznacza składnik studencki i-tej podstawowej jednostki.
4. Składnik kadry samodzielnej i-tej podstawowej jednostki oblicza się według wzoru:
gdzie:
Lprofi – oznacza przeciętną liczbę nauczycieli akademickich zatrudnionych w i-tej podstawowej jednostce (w przeliczeniu na pełne etaty), posiadających tytuł naukowy profesora lub tytuł profesora sztuki,
Ldhi – oznacza przeciętną liczbę nauczycieli akademickich zatrudnionych w i-tej podstawowej jednostce (w przeliczeniu na pełne etaty), posiadających stopień naukowy doktora habilitowanego lub stopień doktora habilitowanego sztuki,
P – oznacza procentowy udział liczby studentów studiów stacjonarnych i niestacjonarnych wyróżnionego kierunku, poziomu i profilu kształcenia (z wyłączeniem osób po ostatnim roku studiów bez egzaminu dyplomowego) w i-tej podstawowej jednostce w ogólnej liczbie studentów studiów stacjonarnych i niestacjonarnych w i-tej podstawowej jednostce,
n – oznacza liczbę dofinansowywanych podstawowych jednostek.
5. Składnik pozostałych nauczycieli akademickich i-tej podstawowej jednostki oblicza się według wzoru:
gdzie:
Lpni – oznacza przeciętną liczbę pozostałych nauczycieli akademickich zatrudnionych w i-tej podstawowej jednostce (w przeliczeniu na pełne etaty),
P – oznacza procentowy udział liczby studentów studiów stacjonarnych i niestacjonarnych wyróżnionego kierunku, poziomu i profilu kształcenia (z wyłączeniem osób po ostatnim roku studiów bez egzaminu dyplomowego) w i-tej podstawowej jednostce w ogólnej liczbie studentów studiów stacjonarnych i niestacjonarnych w i-tej podstawowej jednostce,
n – oznacza liczbę dofinansowywanych podstawowych jednostek.
6. Składnik doktorancki i-tej podstawowej jednostki oblicza się według wzoru:
gdzie:
Ldi – oznacza liczbę uczestników stacjonarnych studiów doktoranckich (z wyłączeniem osób pozostających z i-tą jednostką w stosunku pracy) w i-tej podstawowej jednostce,
n – oznacza liczbę dofinansowywanych podstawowych jednostek.
7. Składnik studencki i-tej podstawowej jednostki oblicza się według wzoru:
gdzie:
Lsi – oznacza liczbę studentów studiów stacjonarnych wyróżnionego kierunku, poziomu i profilu kształcenia (z wyłączeniem osób po ostatnim roku studiów bez egzaminu dyplomowego) w i-tej podstawowej jednostce,
n – oznacza liczbę dofinansowywanych podstawowych jednostek.
8. Dla poszczególnych składników we wzorze, o którym mowa w ust. 3, określa się następujące wartości:
1) 0,4 – dla wagi składnika kadry samodzielnej Wks;
2) 0,2 – dla wagi składnika pozostałych nauczycieli akademickich Wkp;
3) 0,2 – dla wagi składnika doktoranckiego Wd;
4) 0,2 – dla wagi składnika studenckiego Ws.
9. W przypadku uczelni niepublicznej dotacja obliczona zgodnie z ust. 3 stanowi dotację kalkulacyjną, o której mowa w art. 106a ustawy.
10. Dotację dla podstawowej jednostki prowadzącej więcej niż jeden wyróżniony kierunek oblicza się odrębnie z tytułu każdego z wyróżnionych kierunków, przy czym dane niezbędne do jej obliczenia są uwzględniane we wzorze, o którym mowa w ust. 3, w taki sposób, jakby każdy z tych kierunków był prowadzony przez odrębną jednostkę.
11. W dwóch kolejnych latach dofinansowania minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego, zwany dalej „ministrem”, określa plany dotacji dla podstawowych jednostek prowadzących wyróżnione kierunki w wysokości ustalonej w planie dotacji w roku budżetowym poprzedzającym dany rok budżetowy. Określając plany dotacji, minister może dokonać waloryzacji wysokości dotacji o średnioroczny wskaźnik, o którym mowa w art. 94b ust. 3 ustawy.
12. Dotacja jest przekazywana w ciągu roku budżetowego w transzach miesięcznych na podstawie planu dotacji.
13. Przed określeniem planu dotacji na dany rok budżetowy dotacja może być przekazywana na podstawie projektu planu dotacji.
14. Dotację przyznaje się przez okres trzech lat nie więcej niż dwudziestu pięciu podstawowym jednostkom prowadzącym kierunek, który uzyskał ocenę wyróżniającą Polskiej Komisji Akredytacyjnej w ramach oceny programowej, w okresie rozpoczynającym się w dniu 1 stycznia roku budżetowego, w którym dokonano poprzedniego podziału dotacji, a kończącym się w dniu 31 grudnia roku budżetowego poprzedzającego rok budżetowy dokonywanego podziału dotacji.
15. W przypadku gdy liczba podstawowych jednostek prowadzących wyróżniony kierunek, o których mowa w ust. 14, jest większa niż dwadzieścia pięć, minister, dokonując podziału dotacji, uwzględnia:
1) kategorię naukową przyznaną jednostce naukowej na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2016 r. poz. 2045, 1933 i 2260) lub
2) procentowy udział wyniku punktowego osiągniętego przez jednostkę naukową w ramach kompleksowej oceny jakości działalności naukowej lub badawczo-rozwojowej w odniesieniu do najlepszego wyniku punktowego w grupie wspólnej oceny, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 44 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki, w której skład wchodzi ta jednostka naukowa.
Załącznik nr 2
SPOSÓB PODZIAŁU I TRYB PRZEKAZYWANIA DOTACJI PODMIOTOWEJ NA FINANSOWANIE ZWIĘKSZENIA WYSOKOŚCI STYPENDIÓW DOKTORANCKICH, O KTÓRYCH MOWA W ART. 200A USTAWY, DLA NIE WIĘCEJ NIŻ 30% NAJLEPSZYCH DOKTORANTÓW W UCZELNIACH PUBLICZNYCH I NIEPUBLICZNYCH
1. Z określonych w budżecie państwa środków przeznaczonych na zadania projakościowe wydziela się część przeznaczoną na dotacje podmiotowe na finansowanie zwiększenia wysokości stypendiów doktoranckich, o których mowa w art. 200a ustawy, dla nie więcej niż 30% najlepszych doktorantów w uczelniach publicznych i niepublicznych, zwane dalej „dotacjami”.
2. Wysokość dotacji dla uczelni oblicza się jako iloczyn liczby równej 30% najlepszych uczestników stacjonarnych studiów doktoranckich danej uczelni (zaokrąglonej w dół do pełnych jednostek) oraz kwoty 10 000 zł.
3. W przypadku uczelni niepublicznej dotacja obliczona zgodnie z ust. 2 stanowi dotację kalkulacyjną, o której mowa w art. 106a ustawy.
4. Dotacja jest przekazywana w ciągu roku budżetowego w transzach miesięcznych na podstawie planu dotacji.
5. Przed określeniem planu dotacji na dany rok budżetowy dotacja może być przekazywana na podstawie projektu planu dotacji.
Załącznik nr 3
SPOSÓB PODZIAŁU I TRYB PRZEKAZYWANIA DOTACJI PODMIOTOWEJ NA DOFINANSOWANIE UCZELNI PUBLICZNYCH, W KTÓRYCH W DANYM ROKU AKADEMICKIM ROZPOCZĘLI STUDIA PIERWSZEGO STOPNIA LUB JEDNOLITE STUDIA MAGISTERSKIE STUDENCI, KTÓRZY W ROKU ROZPOCZĘCIA STUDIÓW UZYSKALI NAJLEPSZE WYNIKI EGZAMINÓW MATURALNYCH
1. Z określonych w budżecie państwa środków przeznaczonych na zadania projakościowe wydziela się część przeznaczoną na dotacje podmiotowe na dofinansowanie przez okres roku uczelni publicznych, w których w danym roku akademickim rozpoczęli studia pierwszego stopnia lub jednolite studia magisterskie studenci, którzy w roku rozpoczęcia studiów z części pisemnej egzaminu maturalnego z przedmiotu na poziomie rozszerzonym lub dwujęzycznym uzyskali 100% punktów możliwych do zdobycia.
2. W przypadku gdy liczba studentów, o których mowa w ust. 1, jest mniejsza niż 3% osób, które przystąpiły w danym roku do części pisemnej egzaminu maturalnego z danego przedmiotu na poziomie rozszerzonym lub dwujęzycznym, minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego, dokonując podziału dotacji, uwzględnia osoby, które przystąpiły do części pisemnej egzaminu maturalnego z tego przedmiotu na poziomie rozszerzonym lub dwujęzycznym i uzyskały co najmniej 85% punktów możliwych do zdobycia, w taki sposób, by liczba branych pod uwagę studentów zawierała się w liczbie stanowiącej 3% osób przystępujących do części pisemnej egzaminu maturalnego z danego przedmiotu na poziomie rozszerzonym lub dwujęzycznym.
3. Kwota przeznaczona na dotacje dla uczelni, o których mowa w ust. 1, jest dzielona według wzoru:
gdzie:
Di – oznacza kwotę dotacji dla i-tej uczelni publicznej w danym roku,
Dc – oznacza kwotę przeznaczoną na dotacje dla uczelni publicznych,
Lsk,i – oznacza liczbę studentów w i-tej uczelni publicznej, którzy w danym roku akademickim rozpoczęli studia pierwszego stopnia lub jednolite studia magisterskie oraz w roku rozpoczęcia studiów uzyskali najlepsze wyniki egzaminu maturalnego z k-tego przedmiotu na poziomie rozszerzonym lub dwujęzycznym,
k – oznacza liczbę przedmiotów na egzaminie maturalnym na poziomie rozszerzonym lub dwujęzycznym,
n – oznacza liczbę dofinansowywanych uczelni publicznych.
4. W przypadku gdy student uzyskał najlepsze wyniki egzaminu maturalnego z kilku przedmiotów, dotację dla uczelni publicznej oblicza się z uwzględnieniem każdego z tych przedmiotów.
5. Dotacja jest przekazywana w ciągu roku budżetowego w transzach miesięcznych na podstawie planu dotacji.