Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-03-01
Wersja aktualna od 2017-03-01
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROZWOJU I FINANSÓW1)
z dnia 24 lutego 2017 r.
w sprawie kontroli celno-skarbowej wykonywanej w zakresie urządzania i prowadzenia gier hazardowych
Na podstawie art. 91 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. poz. 1947 i 2255 oraz z 2017 r. poz. 88, 244 i 379) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa:
1) szczegółowy sposób i tryb kontroli celno-skarbowej urządzania i prowadzenia gier hazardowych, zwanej dalej „kontrolą”;
2) rodzaje dokumentów mających znaczenie dla kontroli oraz rodzaje prowadzonej dokumentacji, jej wzory, a także szczegółowy sposób jej przygotowania i prowadzenia;
3) tryb przekazywania i zakres zgłoszeń i informacji, zwanych dalej odpowiednio „zgłoszeniem” albo „informacją”.
§ 2.[Definicje] Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1) podmiot – podmiot podlegający kontroli;
2) gry hazardowe – gry hazardowe w rozumieniu ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 471, 1948 i 2260 oraz z 2017 r. poz. 88 i 379), zwanej dalej „ustawą”;
3) imienne zaświadczenie o uzyskanej wygranej – zaświadczenie, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy.
§ 3.[Kontrola] 1. Kontrola polega na:
1) bezpośrednim uczestniczeniu kontrolującego w czynnościach związanych z działalnością objętą kontrolą;
2) kontroli dokumentacji, dokumentów oraz urządzeń związanych z działalnością objętą kontrolą;
3) kontroli prawidłowości i terminowości wpłat podatku od gier.
2. Kontrola, o której mowa w ust. 1 pkt 1, może polegać w szczególności na udziale kontrolującego w:
1) otwarciu i zamknięciu stołów do gry w kasynie gry;
2) obliczaniu rezultatów gier na stołach do gier i na automatach;
3) obliczaniu przychodów z gier na automatach;
4) rozliczeniu żetonów i pieniądza gotówkowego w kasynie gry.
§ 4.[Dokumenty mające znaczenie dla kontroli] Dokumentami mającymi znaczenie dla kontroli są:
1) dokumenty wydawane, zatwierdzane lub poświadczane przez organy Krajowej Administracji Skarbowej:
a) decyzje, w tym koncesje i zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie gier hazardowych,
b) postanowienia,
c) regulaminy,
d) poświadczenia rejestracji automatów lub urządzeń do gier lub urządzeń losujących,
e) ewidencje imiennych zaświadczeń o uzyskanej wygranej,
f) ewidencje wypłaconych (wydanych) wygranych, o których mowa w art. 20 ust. 5 ustawy;
g) protokoły;
2) decyzje i postanowienia wydawane przez inne niż wymienione w pkt 1 organy;
3) orzeczenia wydawane w sprawach o umyślne przestępstwa lub umyślne przestępstwa skarbowe;
4) pisemne zaświadczenia o odbyciu szkolenia, wystawione przez podmioty, o których mowa w art. 24b ust. 1 ustawy;
5) dokumenty potwierdzające dokonanie zabezpieczenia finansowego;
6) druki imiennych zaświadczeń o uzyskanej wygranej, odpisy imiennych zaświadczeń o uzyskanej wygranej oraz anulowane imienne zaświadczenia o uzyskanej wygranej;
7) dokumenty potwierdzające tytuł prawny do automatów, urządzeń do gier lub urządzeń losujących;
8) opinie techniczne jednostki badającej, która przeprowadziła badania poprzedzające rejestrację automatów, innych urządzeń do gier lub urządzeń losujących lub ich badania sprawdzające;
9) deklaracje lub inne dokumenty dotyczące podatku od gier i dopłat;
10) rejestr gości, o którym mowa w art. 15a ust. 3 ustawy;
11) zapis sygnału audiowizyjnego z audiowizyjnego systemu kontroli gier, o którym mowa w art. 15b ust. 1 ustawy;
12) ewidencje i rejestry związane z urządzaniem gier hazardowych, a także wydruki lub zapisy na informatycznym nośniku danych z tych ewidencji i rejestrów, jeżeli są one prowadzone z zastosowaniem technik elektronicznego przetwarzania danych, oraz dane w postaci dokumentów elektronicznych przechowywane w urządzeniu archiwizującym, o którym mowa w art. 15d ust. 3 ustawy, jak również wydruki lub zapisy z tego urządzenia;
13) dokumenty potwierdzające przekazanie dochodu na cel społecznie użyteczny, w szczególności dobroczynny, określony w regulaminie gry oraz w zezwoleniu na urządzanie loterii fantowej lub gry bingo fantowe albo zgłoszeniu, o którym mowa w art. 7 ust. 1a ustawy;
14) ekspertyzy, w szczególności automatów lub urządzeń do gier lub urządzeń losujących;
15) dokumenty dotyczące reklamy, promocji oraz informowania o sponsorowaniu gier hazardowych;
16) dokumenty potwierdzające posiadanie zgody krajowych organizatorów sportowego współzawodnictwa ludzi lub zwierząt na wykorzystanie jego wyników;
17) dokumenty potwierdzające realizację praw i obowiązków uczestników gry hazardowej;
18) dokumenty potwierdzające wykonanie określonych w regulaminie gry hazardowej postanowień dotyczących warunków i zasad gry hazardowej, w tym wygranych, terminów oraz miejsc urządzania i prowadzenia gry hazardowej, oraz w regulaminie odpowiedzialnej gry postanowień dotyczących zasad odpowiedzialnej gry;
19) dokumenty dotyczące postępowania reklamacyjnego;
20) dokumenty potwierdzające wysokość kapitału gry hazardowej, przeznaczonego do natychmiastowej wypłaty wygranych;
21) księgi:
a) obrotu żetonami i pieniądzem gotówkowym,
b) obrotu kartonami do gry w salonie gry bingo pieniężne,
c) eksploatacji automatu do gier;
22) dokumenty dotyczące rozliczenia wyniku finansowego urządzanej loterii fantowej lub gry bingo fantowe;
23) dokumenty dotyczące informacji o osobach, które uzyskały wygrane w turnieju gry w pokera, oraz o rozliczeniu podatku od gier;
24) dokumenty dotyczące powierzenia innemu podmiotowi wykonywania czynności związanych z urządzaniem gier hazardowych;
25) dokumenty dotyczące struktury kapitału zakładowego;
26) dokumenty dotyczące składu zarządu lub rady nadzorczej;
27) dokumenty dotyczące informacji o funkcjonowaniu podmiotów urządzających i prowadzących działalność w zakresie gier hazardowych, w tym zestawienia danych ekonomiczno-finansowych w zakresie bieżącej działalności tych podmiotów, ze szczególnym uwzględnieniem obrotów, wyniku finansowego, wskaźników ekonomicznych, a zwłaszcza wskaźnika zatrudnienia, oraz wskaźników statystycznych uzyskiwanych przez te podmioty;
28) dokumenty w postaci elektronicznej zawierające dane przechowywane w systemie rejestrującym, o którym mowa w art. 15ba ust. 1 ustawy, jak również wydruki i zapisy z tego systemu;
29) zgłoszenia, o których mowa w ustawie;
30) rejestry napiwków w kasynie gry;
31) inne niż wymienione w pkt 1–30 dokumenty:
a) faktury, umowy, protokoły, oświadczenia związane z prowadzeniem działalności w zakresie gier hazardowych,
b) dokumenty potwierdzające dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej albo do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym,
c) dokumentacja techniczna strony internetowej wykorzystywanej do urządzania zakładów wzajemnych przez sieć Internet,
d) dokumenty potwierdzające prowadzenie transakcji płatniczych wynikających z gier hazardowych urządzanych przez sieć Internet w sposób, o którym mowa w art. 15e ustawy.
§ 5.[Sporządzanie miesięcznej informacji] 1. Podmiot urządzający i prowadzący zakłady wzajemne sporządza miesięczną informację o sumie wpłat, sumie wypłaconych lub wydanych wygranych oraz wystawionych i anulowanych imiennych zaświadczeniach o uzyskanej wygranej, odrębnie dla każdego obszaru, na którym przyjmuje zakłady lub wystawia te zaświadczenia, znajdującego się we właściwości miejscowej właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego, według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2. Informację, o której mowa w ust. 1, podmiot urządzający i prowadzący zakłady wzajemne przesyła właściwemu naczelnikowi urzędu celno-skarbowego w terminie 10 dni od zakończenia miesiąca, którego informacja dotyczy.
§ 6.[Obowiązki podmiotu prowadzącego kasyno gry] 1. Podmiot prowadzący kasyno gry:
1) sporządza raport dzienny i miesięczny wpłat, wypłat i rezultatów gier w kasynie gry, według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do rozporządzenia;
2) sporządza miesięczne zestawienie wystawionych i anulowanych w kasynie gry imiennych zaświadczeń o uzyskanej wygranej z podaniem numeru i serii zaświadczenia, wysokości wygranej, rodzajów gier i daty wystawienia zaświadczenia.
2. Raport miesięczny, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, oraz zestawienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, podmiot prowadzący kasyno gry przesyła do właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego w terminie 3 dni od zakończenia miesiąca, którego raport i zestawienie dotyczą.
§ 7.[Obowiązek podmiotu prowadzącego salon gier na automatach] 1. Podmiot prowadzący salon gier na automatach sporządza miesięczne zestawienie wystawionych i anulowanych w salonie gier na automatach imiennych zaświadczeń o uzyskanej wygranej z podaniem numeru i serii zaświadczenia, wysokości wygranej i daty wystawienia zaświadczenia.
2. Zestawienie, o którym mowa w ust. 1, podmiot prowadzący salon gier na automatach przesyła do właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego w terminie 3 dni od zakończenia miesiąca, którego zestawienie dotyczy.
§ 8.[Obowiązki podmiotu prowadzącego salon gry bingo pieniężne] 1. Podmiot prowadzący salon gry bingo pieniężne sporządza:
1) miesięczną informację o wysokości kwoty uzyskanej ze sprzedaży kartonów do gry oraz wysokości kwoty dokonanych wypłat wygranych w salonie gry bingo pieniężne;
2) miesięczne zestawienie wystawionych i anulowanych w salonie gry bingo pieniężne imiennych zaświadczeń o uzyskanej wygranej z podaniem numeru i serii zaświadczenia, wysokości wygranej i daty wystawienia zaświadczenia.
2. Informację, o której mowa w ust. 1 pkt 1, oraz zestawienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, podmiot prowadzący salon gry bingo pieniężne przesyła do właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego w terminie 10 dni od zakończenia miesiąca, którego informacja i zestawienie dotyczą.
§ 9.[Obowiązek podmiotu urządzającego gry liczbowe i grę telebingo] 1. Podmiot urządzający gry liczbowe i grę telebingo sporządza i przesyła informacje o ilości wystawionych i anulowanych imiennych zaświadczeń o uzyskanej wygranej, zawierające numery i serie zaświadczeń, wysokości wygranych i daty wystawienia zaświadczeń.
2. Informacje, o których mowa w ust. 1, podmiot urządzający gry liczbowe i grę telebingo przesyła do właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego za okresy kwartalne w terminie jednego miesiąca od zakończenia kwartału, którego informacja dotyczy.
§ 10.[Sposób prowadzenia dokumentacji] 1. Dokumentacja, o której mowa w § 5 ust. 1 oraz § 6 ust. 1 pkt 1, powinna być prowadzona w sposób umożliwiający identyfikację przeprowadzonych czynności związanych z urządzaniem gier hazardowych, przy zachowaniu ciągłości zapisów i bezbłędności stosowanych procedur obliczeniowych.
2. Wpisów do dokumentacji, o której mowa w ust. 1, dokonuje się bezpośrednio po zakończeniu okresu, którego dokumentacja dotyczy.
3. Wpisów do dokumentacji, o której mowa w ust. 1, należy dokonywać w sposób trwały i czytelny. Zmian i poprawek w dokumentacji dokonuje się w taki sposób, aby przekreślony tekst pierwotny pozostał czytelny, a każdą zmianę lub poprawkę należy potwierdzić podpisem osoby dokonującej zmiany lub poprawki, z podaniem daty ich wprowadzenia, oraz w razie potrzeby opisać je w rubryce „uwagi”.
§ 11.[Obowiązek zarejestrowania i zabezpieczenia dokumentacji] Dokumentacja, o której mowa w § 6 ust. 1 pkt 1, powinna być zarejestrowana i zabezpieczona urzędowo pieczęciami przez właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego, a poszczególne karty dokumentacji – kolejno ponumerowane.
§ 12.[Dane zawarte w zgłoszeniu oraz informacji] 1. Zgłoszenie oraz informacja zawierają imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, którego zgłoszenie lub informacja dotyczą, adres siedziby lub miejsca zamieszkania, numer PESEL lub numer w Krajowym Rejestrze Sądowym, numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz adres poczty elektronicznej.
2. Podmiot jest obowiązany do powiadomienia właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego o zmianach danych zawartych w zgłoszeniu lub informacji lub w załącznikach do nich w terminie 14 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana.
§ 13.[Obowiązek podmiotu urządzającego gry liczbowe, grę telebingo lub zakłady wzajemne] Podmiot urządzający gry liczbowe, grę telebingo lub zakłady wzajemne sporządza i przesyła zgłoszenia lub informacje, odrębnie dla każdego obszaru, znajdującego się we właściwości miejscowej właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego.
§ 14.[Dołączenie wykazu miejsc, w których dokonuje się sprzedaży zakładów lub innych dowodów udziału w grze] Do zgłoszenia o rozpoczęciu urządzania gry liczbowej i gry telebingo podmiot dołącza wykaz miejsc, w których dokonuje się sprzedaży zakładów lub innych dowodów udziału w grze, z podaniem ich adresów oraz nazw podmiotów, w których prowadzona będzie sprzedaż.
§ 15.[Zgłoszenie terminu rozpoczęcia sprzedaży losów lub innych dowodów udziału w loterii] W zgłoszeniu o rozpoczęciu urządzania loterii pieniężnej wskazuje się również termin rozpoczęcia sprzedaży losów lub innych dowodów udziału w loterii. Do zgłoszenia o rozpoczęciu urządzania loterii pieniężnej dołącza się regulamin loterii pieniężnej.
§ 16.[Określenie wykazu miejsc, w których będzie prowadzona sprzedaż losów lub innych dowodów udziału w grze] 1. W zgłoszeniu o rozpoczęciu urządzania loterii fantowej i gry bingo fantowe określa się również wykaz miejsc, w których będzie prowadzona sprzedaż losów lub innych dowodów udziału w grze, z podaniem ich adresów oraz nazw podmiotów, w których prowadzona będzie sprzedaż.
2. Do zgłoszenia o rozpoczęciu urządzania loterii fantowej lub gry bingo fantowe dołącza się zezwolenie, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, oraz regulamin loterii fantowej lub gry bingo fantowe albo zgłoszenie, o którym mowa w art. 7 ust. 1a ustawy.
§ 17.[Wskazanie opisu sposobu uzyskiwania w loterii jej wyniku] 1. W zgłoszeniu o rozpoczęciu urządzania loterii promocyjnej i loterii audioteksowej wskazuje się również opis sposobu uzyskiwania w loterii jej wyniku od przypadku.
2. Do zgłoszenia o rozpoczęciu urządzania loterii promocyjnej i loterii audioteksowej dołącza się:
1) zezwolenie na urządzanie loterii;
2) regulamin loterii.
§ 18.[Wykazy dołączane do zgłoszenia o rozpoczęciu urządzania zakładów wzajemnych] Do zgłoszenia o rozpoczęciu urządzania zakładów wzajemnych:
1) w punktach przyjmowania zakładów wzajemnych dołącza się wykaz punktów przyjmowania zakładów wzajemnych z podaniem adresów oraz godzin otwarcia i zamknięcia tych punktów,
2) przez sieć Internet dołącza się wykaz miejsc wystawiania i anulowania imiennych zaświadczeń o uzyskanej wygranej
– sporządzony odrębnie dla każdego obszaru, znajdującego się we właściwości miejscowej właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego.
§ 19.[Informacja o planowanym terminie zakończenia loterii pieniężnej] 1. Podmiot urządzający loterię pieniężną przesyła naczelnikowi urzędu celno-skarbowego, co najmniej na 14 dni przed planowanym zakończeniem loterii, informację o planowanym terminie jej zakończenia.
2. Podmiot urządzający loterię pieniężną, w terminie 30 dni od dnia zakończenia loterii pieniężnej, sporządza i przesyła naczelnikowi urzędu celno-skarbowego informacje dotyczące przeprowadzonej loterii pieniężnej, zawierające:
1) określenie sumy wpływów uzyskanych ze sprzedaży losów lub innych dowodów udziału w loterii;
2) zestawienie ilości i wysokości uzyskanych wygranych;
3) zestawienie ilości wystawionych i anulowanych imiennych zaświadczeń o uzyskanej wygranej, zawierające numery i serie zaświadczeń, wysokości wygranych i daty wystawienia zaświadczeń.
§ 20.[Informacje dotyczące przeprowadzonej loterii fantowej lub gry bingo fantowe] Podmiot urządzający loterie fantowe lub gry bingo fantowe, w terminie 30 dni od dnia zakończenia loterii fantowej lub gry bingo fantowe, sporządza i przesyła naczelnikowi urzędu celno-skarbowego informacje dotyczące przeprowadzonej loterii fantowej lub gry bingo fantowe, zawierające:
1) wykaz wydanych wygranych rzeczowych wraz z określeniem ich wartości;
2) określenie wysokości kwot przekazanego dochodu z gry na cele społecznie użyteczne, w szczególności dobroczynne;
3) zestawienie ilości wystawionych i anulowanych imiennych zaświadczeń o uzyskanej wygranej, zawierające numery i serie zaświadczeń, wysokości wygranych i daty wystawienia zaświadczeń.
§ 21.[Informacje dotyczące przeprowadzonej loterii promocyjnej lub loterii audioteksowej] Podmiot urządzający loterię promocyjną lub loterię audioteksową, w terminie 30 dni od dnia zakończenia loterii promocyjnej lub loterii audioteksowej, sporządza i przesyła naczelnikowi urzędu celno-skarbowego informacje dotyczące przeprowadzonej loterii promocyjnej lub loterii audioteksowej, zawierające:
1) wykaz wypłaconych lub wydanych wygranych wraz z określeniem ich wartości;
2) zestawienie ilości wystawionych i anulowanych imiennych zaświadczeń o uzyskanej wygranej, zawierające numery i serie zaświadczeń, wysokości wygranych i daty wystawienia zaświadczeń.
§ 22.[Zestawienie ilości wystawionych i anulowanych imiennych zaświadczeń o uzyskanej wygranej] Podmiot urządzający grę w pokera w formie turnieju gry w pokera poza kasynami gry, w terminie 30 dni od dnia zakończenia turnieju gry w pokera, sporządza i przesyła zestawienie ilości wystawionych i anulowanych imiennych zaświadczeń o uzyskanej wygranej, zawierające numery i serie zaświadczeń, wysokości wygranych i daty wystawienia.
§ 23.[Forma przesłania zgłoszenia, informacji oraz załączników do nich] Zgłoszenie i informacje oraz załączniki do nich mogą być przesyłane w postaci elektronicznej.
§ 24.[Stosowanie przepisów w zakresie urządzeń losujących] Przepisy § 4 pkt 1 lit. d, pkt 7 i pkt 8, w zakresie urządzeń losujących, stosuje się od dnia 1 kwietnia 2017 r.
§ 25.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 marca 2017 r., z wyjątkiem § 4 pkt 4, pkt 28, § 7 i § 22, które wchodzą w życie z dniem 1 kwietnia 2017 r.2)
Minister Rozwoju i Finansów: wz. W. Janczyk
1) Minister Rozwoju i Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 września 2016 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Finansów (Dz. U. poz. 1595).
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2009 r. w sprawie kontroli wykonywanych przez Służbę Celną w zakresie urządzania i prowadzenia gier hazardowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 156), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 256 pkt 3 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. poz. 1948 i 2255 oraz z 2017 r. poz. 379).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów
z dnia 24 lutego 2017 r. (poz. 438)
Załącznik nr 1
WZÓR – MIESIĘCZNA INFORMACJA O SUMIE WPŁAT, SUMIE WYPŁACONYCH LUB WYDANYCH WYGRANYCH ORAZ WYSTAWIONYCH I ANULOWANYCH IMIENNYCH ZAŚWIADCZENIACH O UZYSKANEJ WYGRANEJ
Załącznik nr 2
WZÓR – RAPORT DZIENNY/MIESIĘCZNY WPŁAT, WYPŁAT I REZULTATÓW GIER W KASYNIE GRY