ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI MORSKIEJ I ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ1)
z dnia 5 stycznia 2017 r.
w sprawie audytów morskich jednostek edukacyjnych
Na podstawie art. 76 ust. 4 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2016 r. poz. 281 i 1948 oraz z 2017 r. poz. 32 i 60) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1. [Zakres regulacji] Przepisy rozporządzenia określają:
1) warunki i tryb uznawania, zmiany zakresu uznania, potwierdzania uznania, odnawiania, zawieszania i cofania uznania morskich jednostek edukacyjnych, zwanych dalej „MJE”;
2) warunki i sposób przeprowadzania audytów;
3) sposób sporządzania i aktualizacji listy audytorów;
4) wysokość wynagrodzenia i warunki wynagradzania członków zespołu audytującego oraz ekspertów, w zależności od zakresu przeprowadzanego audytu;
5) wzory dokumentów stosowanych przy przeprowadzaniu audytów MJE.
§ 2.[Definicje] Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1) ustawa – ustawę z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim;
2) minister – ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej;
3) kierownik MJE – rektora uczelni, w której działa podstawowa jednostka organizacyjna, której działalność jest przedmiotem audytu, dyrektora ponadgimnazjalnej szkoły morskiej oraz osobę kierującą placówką kształcenia praktycznego, dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiającą uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych, w tym ośrodkiem prowadzącym działalność szkoleniową w państwach członkowskich Unii Europejskiej lub państwach trzecich w rozumieniu art. 5 pkt 35 i 36 ustawy;
4) data rocznicowa – dzień i miesiąc każdego roku odpowiadające dacie rozpoczęcia obowiązywania danego dokumentu;
5) niezgodność – odstępstwo od wymagań Międzynarodowej konwencji, o której mowa w § 3, lub ustawy w zakresie szkolenia członków załóg statków morskich oraz dodatkowych szkoleń w zakresie sektora gospodarki morskiej niestanowiące zagrożenia dla zakładanych efektów szkolenia;
6) niezgodność duża – odstępstwo od wymagań Międzynarodowej konwencji, o której mowa w § 3, lub ustawy w zakresie szkolenia członków załóg statków morskich oraz dodatkowych szkoleń w zakresie sektora gospodarki morskiej stanowiące zagrożenie dla zakładanych efektów szkolenia;
7) program szkolenia – program szkolenia, dodatkowego szkolenia, przeszkolenia lub kształcenia realizowany przez MJE w zakresie objętym:
a) Międzynarodową konwencją, o której mowa w § 3, i przepisami wydanymi na podstawie art. 74 ust. 4 ustawy,
b) przepisami wydanymi na podstawie art. 78 ust. 2 ustawy,
c) przepisami wydanymi na podstawie art. 52 ust. 6 ustawy z dnia 4 września 2008 r. o ochronie żeglugi i portów morskich (Dz. U. z 2016 r. poz. 49 i 1948),
d) przepisami wydanymi na podstawie art. 150 ust. 4 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2016 r. poz. 1489, 1579, 1823, 1948, 1954 i 2003);
8) szkolenie – szkolenie, dodatkowe szkolenie, przeszkolenie lub kształcenie prowadzone przez MJE na podstawie programów szkoleń, o których mowa w pkt 7.
Rozdział 2
Warunki uznawania, zmiany zakresu uznania, potwierdzania uznania, odnawiania, zawieszania i cofania uznania
§ 3. [Zakres uznania morskich jednostek edukacyjnych] MJE zostają uznane w zakresie spraw objętych postanowieniami Międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht, 1978, sporządzonej w Londynie dnia 7 lipca 1978 r. (Dz. U. z 1984 r. poz. 201 i 202, z 1999 r. poz. 286 oraz z 2013 r. poz. 1092 i 1093), zwanej dalej „Konwencją STCW”, lub ustawy w zakresie:
1) szkolenia członków załóg statków morskich lub pracowników sektora gospodarki morskiej innych niż marynarze, jeżeli:
a) posiadają wyznaczoną osobę odpowiedzialną za proces szkolenia i egzaminowania,
b) szkolenia prowadzone są:
– na podstawie programów szkoleń oraz na podstawie tych programów opracowanych w języku angielskim w przypadku, gdy szkolenia są prowadzone w języku angielskim,
– przez odpowiednio wykwalifikowaną kadrę dydaktyczną zgodnie z minimalnymi wymaganiami dotyczącymi kadry dydaktycznej określonymi w przepisach wydanych na podstawie art. 74 ust. 7 ustawy,
– w odpowiednio wyposażonych salach i na sprzęcie wymaganym do właściwego przeprowadzenia szkolenia zgodnie z minimalnymi wymaganiami dotyczącymi wyposażenia bazy dydaktycznej określonymi w przepisach wydanych na podstawie art. 74 ust. 7 ustawy,
c) zapewniają:
– sprawdzenie spełnienia warunków wstępnych do przyjęcia kandydatów na szkolenia,
– pełną informację w swoich siedzibach oraz na swoich stronach internetowych na temat warunków organizacji i przeprowadzenia szkolenia,
– prawidłowy przebieg szkolenia w celu osiągnięcia zakładanych efektów szkolenia, w szczególności uwzględniający sprawdzenie nabytej wiedzy po zakończeniu każdego etapu szkolenia,
– prawidłowy sposób zaliczania praktyki nadzorowanej i wystawiania zaświadczenia o zaliczeniu książki praktyk – jeżeli dotyczy,
– prawidłowy przebieg zaliczenia części praktycznej szkolenia, uznawanego za równoważne z egzaminem praktycznym, zgodnie z wymaganiami egzaminacyjnymi określonymi w przepisach wydanych na podstawie art. 74 ust. 4 i art. 77 ust. 10 ustawy oraz zgodnie z Konwencją STCW, przy udziale egzaminatora Centralnej Morskiej Komisji Egzaminacyjnej posiadającego uprawnienia do przeprowadzania egzaminów praktycznych na odpowiednim poziomie i w odpowiednim dziale na symulatorach odpowiadających wymaganiom określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 74 ust. 7 ustawy – jeżeli dotyczy,
d) posiadają system zarządzania jakością potwierdzony odpowiednim certyfikatem i obejmujący procesy dotyczące szkoleń, w szczególności:
– przygotowania i realizacji programów szkoleń,
– rekrutacji, oceniania i szkolenia kadry,
– przygotowania i organizowania praktyk morskich oraz ich nadzorowania i zaliczenia książki praktyk – jeżeli dotyczy,
– zasad oceniania poziomu osiąganych kompetencji oraz kryteriów zaliczania,
– dokumentowania, monitorowania i oceniania prowadzonych szkoleń,
– kontroli jakości szkoleń,
– realizacji zaliczenia części praktycznej szkolenia, uznawanego za równoważne z egzaminem praktycznym, zgodnie z wymaganiami egzaminacyjnymi określonymi w przepisach wydanych na podstawie art. 74 ust. 4 i art. 77 ust. 10 ustawy oraz zgodnie z Konwencją STCW – jeżeli dotyczy
– przy czym w nowo tworzonych MJE system zarządzania jakością powinien być potwierdzony certyfikatem w okresie roku od rozpoczęcia działalności szkoleniowej,
e) rejestrują szkolenia i przeszkolenia w systemie, o którym mowa w art. 74 ust. 3 ustawy;
2) możliwości przeprowadzania egzaminów praktycznych, jeżeli ich własna baza szkoleniowa i warunki do przeprowadzania egzaminów praktycznych odpowiadają wymaganiom określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 74 ust. 7 ustawy.
§ 4.[Zmiana zakresu uznania, potwierdzania uznania oraz odnawiania uznania] Do zmiany zakresu uznania, potwierdzania uznania oraz odnawiania uznania ma zastosowanie § 3.
§ 5.[Zawieszenie uznania] 1. Wystawienie co najmniej jednej karty niezgodności dużej skutkuje zawieszeniem uznania na okres nie krótszy niż 3 miesiące i nie dłuższy niż termin usunięcia niezgodności dużej wynikający z informacji, o której mowa w § 15 ust. 1, licząc od dnia wydania decyzji o zawieszeniu uznania przez ministra.
2. Zawieszenie uznania może dotyczyć części lub całości prowadzonej działalności szkoleniowej MJE w zależności od obszaru oddziaływania stwierdzonej niezgodności dużej na proces szkolenia.
3. Zawieszenie części prowadzonej działalności szkoleniowej MJE, jednoznaczne z zawieszeniem prawa do prowadzenia szkolenia lub szkoleń, następuje, gdy w trakcie audytu stwierdzono niezgodność dużą dotyczącą:
1) wyposażenia lub treści realizowanego programu szkolenia, uniemożliwiającą przeprowadzenie szkolenia w całości zgodnie z ramowym programem szkolenia;
2) udziału tego samego uczestnika szkolenia w dwóch lub więcej szkoleniach w tym samym czasie, w tej samej MJE równocześnie.
4. Zawieszenie całości prowadzonej działalności szkoleniowej MJE następuje w przypadku, gdy w trakcie audytu stwierdzono:
1) ponownie niezgodności, o których mowa w ust. 3;
2) niezapewnienie warunków bezpieczeństwa uczestnikom szkoleń;
3) przeprowadzanie fikcyjnych szkoleń.
5. W okresie zawieszenia nie mogą być rozpoczynane nowe szkolenia objęte zawieszeniem. Dokończenie trwających szkoleń jest możliwe jedynie pod warunkiem przedstawienia doraźnego rozwiązania umożliwiającego ich prawidłowe ukończenie.
§ 6.[Cofnięcie uznania prowadzonej działalności szkoleniowej, unieważnienie certyfikatu] 1. Cofnięcie uznania prowadzonej działalności szkoleniowej MJE, jednoznaczne z unieważnieniem certyfikatu uznania, następuje w przypadku:
1) niedotrzymania warunków określonych w decyzji o zawieszeniu uznania;
2) ponownego stwierdzenia tej samej niezgodności dużej, która była podstawą do wydania decyzji o zawieszeniu całości prowadzonej działalności, w wyniku pierwszego audytu przeprowadzonego po upływie okresu zawieszenia.
2. Od dnia cofnięcia uznania MJE nie może rozpocząć nowego szkolenia, a aktualnie prowadzone szkolenia dokańczane będą pod ścisłym nadzorem ministra.
3. Ponowne ubieganie się o uznanie może nastąpić po upływie roku od dnia cofnięcia uznania.
Rozdział 3
Audyty
§ 7. [Zasady składania wniosku o przeprowadzenie audytu] 1. Wniosek o przeprowadzenie audytu składa kierownik MJE do ministra.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, oraz wszystkie wymagane załączniki przesłane do ministra sporządza się w języku polskim, a w przypadku placówek kształcenia praktycznego, dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiających uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych, w tym ośrodków prowadzących działalność szkoleniową w państwach członkowskich Unii Europejskiej lub państwach trzecich w rozumieniu art. 5 pkt 35 i 36 ustawy, zwanych dalej „morskimi ośrodkami szkoleniowymi”, których siedziby znajdują się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w językach polskim lub angielskim.
3. Wniosek o przeprowadzenie audytu, o którym mowa w art. 75 ust. 1 pkt 3 ustawy, składa się nie później niż 3 miesiące przed:
1) datą rocznicową, jeżeli proces szkolenia trwa nie dłużej niż 2 lata,
2) połową okresu ważności uznania, jeżeli proces szkolenia trwa co najmniej 2 lata,
z wyjątkiem roku, w którym następuje odnowienie ważności uznania.
4. Wniosek o przeprowadzenie audytu, o którym mowa w art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy, składa się nie później niż 3 miesiące przed upływem terminu ważności aktualnego uznania.
5. Po otrzymaniu kompletnego wniosku o przeprowadzenie audytu, o którym mowa w art. 75 ust. 1 ustawy, zespół audytujący, o którym mowa w art. 76 ust. 3 ustawy, przeprowadza audyt w zakresie określonym we wniosku.
§ 8.[Termin przeprowadzania audytów] 1. Audyty, o których mowa w art. 75 ust. 1 pkt 1–3 ustawy, przeprowadza się w terminie 2 miesięcy od dnia złożenia kompletnego wniosku po wcześniejszym powiadomieniu MJE.
2. Audyt, o którym mowa w art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy, przeprowadza się przed upływem terminu ważności aktualnego uznania.
3. Audyty, o których mowa w art. 75 ust. 2 ustawy, nie wymagają wcześniejszego powiadomienia.
4. Dopuszcza się przeprowadzenie audytu dotyczącego zmiany zakresu uznania z audytem dotyczącym potwierdzenia uznania albo z audytem dotyczącym odnowienia ważności uznania. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.
§ 9.[Wniosek o przeprowadzenie audytu w uczelni] 1. Do wniosku o przeprowadzenie w uczelni audytu, o którym mowa w art. 75 ust. 1 pkt 1 i 4 ustawy, należy dołączyć:
1) kopię aktu prawnego stanowiącego podstawę prowadzenia kształcenia w uczelni publicznej, a w przypadku uczelni niepublicznej lub związku uczelni niepublicznych – kopię odpisu z rejestru uczelni niepublicznych i związku uczelni niepublicznych prowadzonego przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego;
2) kopię statutu uczelni;
3) kopię regulaminu studiów, studiów doktoranckich lub studiów podyplomowych;
4) wykaz form, profili i poziomów studiów na poszczególnych specjalnościach i kierunkach studiów, do których prowadzenia jest uprawniona podstawowa jednostka organizacyjna uczelni, ze wskazaniem tytułów zawodowych nadawanych absolwentom tych studiów, studiów doktoranckich oraz studiów podyplomowych, kursów dokształcających lub szkoleń prowadzonych w uczelni w zakresie objętym postanowieniami Konwencji STCW i ustawy;
5) kopię ważnego certyfikatu systemu zarządzania jakością w zakresie działalności szkoleniowej objętej postanowieniami Konwencji STCW i ustawy, wraz z opisem procesów, o których mowa w § 3 pkt 1 lit. d;
6) opis wewnętrznego systemu zapewniania jakości szkolenia;
7) informację dotyczącą kadry dydaktycznej podstawowych jednostek organizacyjnych uczelni, obejmującą imiona, nazwiska, zakres i poziom kwalifikacji, w tym kwalifikacji morskich, oraz wskazanie poszczególnych zajęć prowadzonych przez tę kadrę;
8) programy kształcenia dla poszczególnych specjalności i kierunków studiów, programy studiów podyplomowych, programy studiów doktoranckich lub programy kursów dokształcających i szkoleń zawierające szczegółowe cele tych kursów i szkoleń;
9) wzór dyplomu ukończenia studiów oraz wzory świadectw ukończenia studiów doktoranckich i podyplomowych, zaświadczeń o ukończeniu kursów dokształcających lub szkoleń;
10) opis bazy dydaktycznej oraz wykaz wyposażenia posiadanego przez podstawową jednostkę organizacyjną uczelni prowadzącą kształcenie w zakresie objętym postanowieniami Konwencji STCW i ustawy;
11) opis warunków przeprowadzania zaliczenia z części praktycznej szkolenia, uznawanego za równoważne z egzaminem praktycznym, zgodnie z wymaganiami egzaminacyjnymi określonymi w przepisach wydanych na podstawie art. 74 ust. 4 i art. 77 ust. 10 ustawy oraz zgodnie z Konwencją STCW – jeżeli dotyczy;
12) opis symulatorów przewidzianych do przeprowadzania egzaminów praktycznych – jeżeli dotyczy;
13) opis warunków zaliczenia praktyki nadzorowanej i wystawienia zaświadczenia o zaliczeniu książki praktyk – jeżeli dotyczy;
14) kopię dowodu wniesienia opłaty za przeprowadzenie audytu.
2. Do wniosku o przeprowadzenie audytu, o którym mowa w art. 75 ust. 1 pkt 2 ustawy, należy dołączyć załączniki, o których mowa w ust. 1 pkt 4–8, 10–14, oraz pozostałe załączniki wskazane w ust. 1, jeżeli wprowadzono w nich zmiany od ostatniego audytu, a w przypadku gdy zmiana zakresu dotyczy tylko możliwości przeprowadzania egzaminów praktycznych, należy dołączyć załączniki, o których mowa w ust. 1 pkt 12 i 14.
3. Do wniosku o przeprowadzenie audytu, o którym mowa w art. 75 ust. 1 pkt 3 ustawy, należy dołączyć załączniki, o których mowa w ust. 1, jeżeli wprowadzono w nich zmiany od ostatniego audytu.
4. W przypadku szkoleń prowadzonych w języku angielskim do wniosku o przeprowadzenie audytu należy dołączyć załączniki, o których mowa w ust. 1 pkt 8 i 9, sporządzone w języku angielskim.
§ 10.[Wniosek o przeprowadzenie audytu w ponadgimnazjalnej szkole morskiej] 1. Do wniosku o przeprowadzenie w ponadgimnazjalnej szkole morskiej audytu, o którym mowa w art. 75 ust. 1 pkt 1 i 4 ustawy, należy dołączyć:
1) kopię aktu założycielskiego ponadgimnazjalnej szkoły morskiej;
2) kopię statutu ponadgimnazjalnej szkoły morskiej;
3) kopię zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego – w przypadku szkół niepublicznych zakładanych przez osoby prawne i fizyczne;
4) wykaz działalności dydaktycznych w zakresie objętym postanowieniami Konwencji STCW i ustawy;
5) kopię ważnego certyfikatu systemu zarządzania jakością w zakresie działalności szkoleniowej objętej postanowieniami Konwencji STCW i ustawy, wraz z opisem procesów, o których mowa w § 3 pkt 1 lit. d;
6) informację dotyczącą kadry dydaktycznej ponadgimnazjalnej szkoły morskiej, obejmującą imiona, nazwiska, zakres i poziom kwalifikacji, w tym kwalifikacji morskich, oraz wskazanie poszczególnych zajęć prowadzonych przez tę kadrę;
7) programy szkoleń zgłoszone do uznania zawierające w szczególności:
a) szczegółowe cele szkolenia określające poziom kompetencji, wynikające z wymagań egzaminacyjnych, które powinny być osiągnięte przez uczestnika szkolenia,
b) opis wewnątrzszkolnego systemu oceniania, zasad prowadzenia zaliczeń i egzaminów, metod sprawdzania wiedzy, umiejętności i oceny kompetencji,
c) spis posiadanych pomocy dydaktycznych niezbędnych do szkolenia;
8) wzory zaświadczeń, świadectw i dyplomów na kierunkach, na których szkolenie odbywa się zgodnie z Konwencją STCW i ustawą;
9) opis bazy dydaktycznej oraz wykaz wyposażenia posiadanego przez ponadgimnazjalną szkołę morską prowadzącą szkolenie w zakresie objętym postanowieniami Konwencji STCW i ustawy;
10) opis warunków przeprowadzania zaliczenia z części praktycznej szkolenia, uznawanego za równoważne z egzaminem praktycznym, zgodnie z wymaganiami egzaminacyjnymi określonymi w przepisach wydanych na podstawie art. 74 ust. 4 i art. 77 ust. 10 ustawy oraz zgodnie z Konwencją STCW – jeżeli dotyczy;
11) opis symulatorów przewidzianych do przeprowadzania egzaminów praktycznych – jeżeli dotyczy;
12) opis warunków zaliczenia praktyki nadzorowanej i wystawienia zaświadczenia o zaliczeniu książki praktyk – jeżeli dotyczy;
13) kopię dowodu wniesienia opłaty za przeprowadzenie audytu.
2. Do wniosku o przeprowadzenie audytu, o którym mowa w art. 75 ust. 1 pkt 2 ustawy, należy dołączyć załączniki, o których mowa w ust. 1 pkt 4–7, 9–13, oraz pozostałe załączniki wskazane w ust. 1, jeżeli wprowadzono w nich zmiany od ostatniego audytu, a w przypadku gdy zmiana zakresu dotyczy tylko możliwości przeprowadzania egzaminów praktycznych, należy dołączyć załączniki, o których mowa w ust. 1 pkt 11 i 13.
3. Do wniosku o przeprowadzenie audytu, o którym mowa w art. 75 ust. 1 pkt 3 ustawy, należy dołączyć załączniki, o których mowa w ust. 1, jeżeli wprowadzono w nich zmiany od ostatniego audytu.
4. W przypadku szkoleń prowadzonych w języku angielskim do wniosku o przeprowadzenie audytu należy dołączyć załączniki, o których mowa w ust. 1 pkt 7 i 8, sporządzone w języku angielskim.
§ 11.[Wniosek o przeprowadzenie audytu w morskich ośrodkach szkoleniowych] 1. Do wniosku o przeprowadzenie w morskich ośrodkach szkoleniowych audytu, o którym mowa w art. 75 ust. 1 pkt 1 i 4 ustawy, należy dołączyć:
1) kopię aktu założycielskiego morskiego ośrodka szkoleniowego;
2) kopię statutu morskiego ośrodka szkoleniowego;
3) kopię zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego – w przypadku placówek niepublicznych zakładanych przez osoby prawne i fizyczne;
4) kopię dokumentu potwierdzającego wpis morskiego ośrodka szkoleniowego do rejestru jednostek szkoleniowych zgodny z przepisami państw członkowskich Unii Europejskiej i państw trzecich, w rozumieniu art. 5 pkt 35 i 36 ustawy, w których został utworzony, o ile taki rejestr jest prowadzony;
5) wykaz działalności szkoleniowej w zakresie objętym postanowieniami Konwencji STCW i ustawy;
6) kopię ważnego certyfikatu systemu zarządzania jakością w zakresie działalności szkoleniowej objętej postanowieniami Konwencji STCW i ustawy, wraz z opisem procesów, o których mowa w § 3 pkt 1 lit. d;
7) opis wewnętrznego systemu zapewniania jakości szkolenia;
8) informację dotyczącą kadry dydaktycznej morskiego ośrodka szkoleniowego, obejmującą imiona, nazwiska, zakres i poziom kwalifikacji, w tym kwalifikacji morskich, oraz wskazanie poszczególnych zajęć prowadzonych przez tę kadrę;
9) programy szkolenia dotyczące szkoleń zgłoszonych do uznania zawierające w szczególności:
a) szczegółowe cele szkolenia określające poziom kompetencji, wynikające z wymagań egzaminacyjnych, które powinny być osiągnięte przez uczestnika szkolenia,
b) opis metod sprawdzania wiedzy, umiejętności i oceny kompetencji,
c) spis posiadanych pomocy dydaktycznych niezbędnych do szkolenia w zakresie objętym postanowieniami Konwencji STCW i ustawy;
10) wzory zaświadczeń o ukończeniu szkoleń;
11) opis bazy dydaktycznej oraz wykaz wyposażenia posiadanego przez morski ośrodek szkoleniowy prowadzący kształcenie w zakresie objętym postanowieniami Konwencji STCW i ustawy;
12) opis warunków przeprowadzania zaliczenia z części praktycznej szkolenia, uznawanego za równoważne z egzaminem praktycznym, zgodnie z wymaganiami egzaminacyjnymi określonymi w przepisach wydanych na podstawie art. 74 ust. 4 i art. 77 ust. 10 ustawy oraz zgodnie z Konwencją STCW – jeżeli dotyczy;
13) opis symulatorów przewidzianych do przeprowadzania egzaminów praktycznych – jeżeli dotyczy;
14) kopię dowodu wniesienia opłaty za przeprowadzenie audytu.
2. W przypadku morskich ośrodków szkoleniowych spoza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej do wniosku o przeprowadzenie audytu należy dołączyć załączniki równoważne z załącznikami, o których mowa w ust. 1, w języku angielskim lub w języku polskim z zastrzeżeniem ust. 5.
3. Do wniosku o przeprowadzenie audytu, o którym mowa w art. 75 ust. 1 pkt 2 ustawy, należy dołączyć załączniki, o których mowa w ust. 1 pkt 5–9, 11–14, oraz pozostałe załączniki wskazane w ust. 1, jeżeli wprowadzono w nich zmiany od ostatniego audytu, a w przypadku gdy zmiana zakresu dotyczy tylko możliwości przeprowadzania egzaminów praktycznych, należy dołączyć załączniki, o których mowa w ust. 1 pkt 13 i 14.
4. Do wniosku o przeprowadzenie audytu, o którym mowa w art. 75 ust. 1 pkt 3 ustawy, należy dołączyć załączniki, o których mowa w ust. 1, jeżeli wprowadzono w nich zmiany od ostatniego audytu.
5. W przypadku szkoleń prowadzonych w języku angielskim do wniosku o przeprowadzenie audytu należy dołączyć załączniki, o których mowa w ust. 1 pkt 9 i 10, sporządzone w języku angielskim.
§ 12.[Forma składania wniosków] 1. Wnioski wraz z załącznikami, o których mowa w § 9–11, można składać w postaci papierowej lub elektronicznej.
2. Wnioski w postaci elektronicznej wraz z wszystkimi załącznikami w postaci kopii elektronicznych powinny być uwierzytelnione przez kierownika MJE przy wykorzystaniu kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
3. Do wniosków w postaci papierowej można dołączać załączniki zapisane na elektronicznym nośniku danych.
§ 13.[Zakres audytu przeprowadzanego w morskich jednostkach edukacyjnych] 1. Audytowi przeprowadzanemu w MJE podlega w szczególności:
1) działalność MJE oraz organizacja procesu szkolenia zgodnie z uprawnieniami posiadanymi przez MJE;
2) dokumentacja prowadzonego w MJE szkolenia;
3) zgodność kwalifikacji kadry dydaktycznej MJE, w tym kwalifikacji morskich, z minimalnymi wymaganiami kwalifikacyjnymi do prowadzenia zajęć;
4) zasady przeprowadzania i wyniki okresowych ocen pracy kadry dydaktycznej MJE;
5) zakres działania systemu zarządzania jakością obejmującego proces szkolenia w odniesieniu do przepisów ustawy i Konwencji STCW.
2. W ramach audytu zespół audytujący, o którym mowa w art. 76 ust. 3 ustawy:
1) weryfikuje wniosek wraz z załącznikami;
2) przeprowadza czynności audytowe w MJE obejmujące weryfikację zgodności przedstawionej przez MJE dokumentacji ze stanem faktycznym;
3) weryfikuje podjęte działania korygujące wynikające ze sporządzonych kart niezgodności, o których mowa w § 14 ust. 4.
3. W ramach audytu dodatkowego zespół audytujący przeprowadza czynności, o których mowa w ust. 2 pkt 2, w zakresie, jaki stanowi przedmiot audytu dodatkowego.
§ 14.[Sprawozdanie] 1. Zespół audytujący po przeprowadzonych czynnościach audytowych, o których mowa w § 13 ust. 2 pkt 2, sporządza sprawozdanie w postaci papierowej w dwóch egzemplarzach.
2. Audytor wiodący przekazuje sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, kierownikowi MJE. Drugi egzemplarz sprawozdania przekazuje ministrowi.
3. Audytor wiodący wnioskuje do ministra o udzielenie albo nieudzielenie uznania, zmianę zakresu uznania, potwierdzenie uznania lub odnowienie uznania, zawieszenie uznania albo cofnięcie uznania w zależności od wyników audytu.
4. W przypadku stwierdzenia niezgodności lub niezgodności dużej audytor wiodący sporządza dodatkowo w dwóch egzemplarzach karty niezgodności, odrębnie dla niezgodności albo niezgodności dużej, określając w nich szczegóły niezgodności oraz termin przekazania informacji o podjętych działaniach korygujących, z których po jednym egzemplarzu przekazuje kierownikowi MJE wraz ze sprawozdaniem, o którym mowa w ust. 1.
5. W przypadku wystawienia kart niezgodności audytor wiodący dopiero po zamknięciu ostatniej karty niezgodności przekazuje ministrowi sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, wraz z zamkniętymi kartami niezgodności oraz odpowiednim wnioskiem o udzielenie uznania, zmianę zakresu uznania, potwierdzenie uznania lub odnowienie uznania.
6. W przypadku stwierdzenia niezgodności dużej audytor wiodący przekazuje ministrowi sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, wraz z kopią niezamkniętej karty niezgodności dużej oraz wnioskiem o zawieszenie uznania.
§ 15.[Informacja o podjętych działaniach korygujących, terminie usunięcia niezgodności albo niezgodności dużej] 1. Kierownik MJE informuje na piśmie audytora wiodącego w terminie, o którym mowa w § 14 ust. 4, o podjętych działaniach korygujących oraz terminie usunięcia niezgodności albo niezgodności dużej.
2. Audytor wiodący po otrzymaniu informacji, o której mowa w ust. 1, analizuje karty niezgodności, a w przypadku akceptacji podjętych przez MJE działań korygujących zamyka wystawione karty, dokonując stosownej adnotacji na tych kartach, oraz informuje kierownika MJE o zamknięciu poszczególnych kart.
3. Audytor wiodący po zaakceptowaniu i zamknięciu ostatniej karty niezgodności dużej przekazuje do ministra zamknięte karty niezgodności dużej wraz z informacją o zrealizowaniu przez MJE zaleceń wynikających z wystawionych kart niezgodności dużej oraz wniosek o uchylenie wydanej wcześniej decyzji o zawieszeniu uznania, jeżeli zamknięcie ostatniej karty niezgodności dużej nastąpiło przed upływem terminu ważności decyzji o zawieszeniu uznania.
4. Audytor wiodący zamyka także karty niezgodności w przypadku:
1) braku akceptacji podjętych przez MJE działań korygujących zawartych w informacji, o której mowa w ust. 1;
2) nieotrzymania informacji o podjętych działaniach korygujących w terminie, o którym mowa w § 14 ust. 4.
5. W przypadkach, o których mowa w ust. 4, audytor wiodący informuje kierownika MJE o zamknięciu kart niezgodności.
§ 16.[Wzór sprawozdania oraz wzór karty niezgodności i niezgodności dużej] Wzór sprawozdania oraz wzór karty niezgodności i niezgodności dużej w postaci papierowej określają załączniki nr 1 w języku polskim i nr 2 w języku angielskim.
§ 17.[Kompetencje ministra] 1. Minister, na wniosek audytora wiodącego, po przeprowadzonym audycie, z zastrzeżeniem art. 75 ust. 9 ustawy, wydaje:
1) certyfikat uznania w przypadku uznania lub odnowienia uznania MJE;
2) certyfikat zmiany zakresu uznania w przypadku zmiany zakresu uznania MJE.
2. Minister, na wniosek audytora wiodącego, po przeprowadzonym audycie wydaje decyzję o zawieszeniu albo cofnięciu uznania MJE, o której mowa w art. 75 ust. 6 ustawy.
3. Minister, na wniosek audytora wiodącego, po przeprowadzonym audycie informuje pisemnie kierownika MJE o uzyskaniu potwierdzenia uznania.
4. Wzór certyfikatu uznania w postaci papierowej określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
5. Wzór certyfikatu zmiany zakresu uznania w postaci papierowej określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
6. W przypadku zmiany zakresu uznania każdorazowo wystawia się certyfikat zmiany zakresu uznania obejmujący rozszerzony lub zmniejszony zakres uznania. W okresie ważności certyfikatu uznania można wystawić kilka certyfikatów zmiany zakresu uznania z terminem ważności niewykraczającym poza datę ważności certyfikatu uznania.
§ 18.[Wysokość wynagrodzenia i warunki wynagradzania] Wysokość wynagrodzenia i warunki wynagradzania członków zespołu audytującego oraz ekspertów, w zależności od zakresu przeprowadzanego audytu, określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.
Rozdział 4
Lista audytorów i aktualizacja listy
§ 19. [Weryfikacja osób wpisywanych na listę audytorów] 1. Na listę audytorów, o której mowa w art. 76 ust. 1 ustawy, są wpisywane osoby zweryfikowane w zakresie, o którym mowa w art. 76 ust. 2 ustawy, przez zespół powołany przez ministra.
2. Kandydatów na audytorów zgłaszają: przewodniczący Centralnej Morskiej Komisji Egzaminacyjnej, urząd obsługujący ministra, urzędy morskie lub inne podmioty działające w obszarze gospodarki morskiej.
§ 20.[Ważność listy audytorów] 1. Lista audytorów jest sporządzana na okres 3 lat.
2. Lista audytorów jest aktualizowana w każdym czasie w zależności od potrzeb.
§ 21.[Aktualizacja listy audytorów] 1. Minister aktualizuje listę audytorów przez:
1) uzupełnienie listy audytorów;
2) skreślenie z listy audytorów:
a) w przypadku śmierci audytora,
b) na wniosek audytora,
c) na wniosek podmiotu, o którym mowa w § 19 ust. 2,
d) w przypadku nienależytego wykonywania czynności przez audytora,
e) w przypadku, gdy audytor przestał spełniać warunki określone w art. 76 ust. 2 ustawy.
2. W przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. c–e, zespół, o którym mowa w § 19 ust. 1, przedstawia ministrowi opinię w zakresie skreślenia audytora z listy audytorów.
Rozdział 5
Przepisy przejściowy i końcowy
§ 22. [Stosowanie przepisów] Do spraw wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
§ 23.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.2)
Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej: M. Gróbarczyk
1) Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (Dz. U. poz. 1909 i 2091).
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 13 maja 2014 r. w sprawie audytów morskich jednostek edukacyjnych (Dz. U. poz. 698), które zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1320) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
Załączniki do rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
z dnia 5 stycznia 2017 r. (poz. 222)
Załącznik nr 1
WZÓR SPRAWOZDANIA Z AUDYTU W MORSKIEJ JEDNOSTCE EDUKACYJNEJ ORAZ WZÓR KARTY NIEZGODNOŚCI
Załącznik nr 2
WZÓR SPRAWOZDANIA Z AUDYTU W MORSKIEJ JEDNOSTCE EDUKACYJNEJ ORAZ WZÓR KARTY NIEZGODNOŚCI
Załącznik nr 3
WZÓR CERTYFIKATU UZNANIA MORSKIEJ JEDNOSTKI EDUKACYJNEJ
Załącznik nr 4
WZÓR CERTYFIKATU ZMIANY ZAKRESU UZNANIA MORSKIEJ JEDNOSTKI EDUKACYJNEJ
Załącznik nr 5
WYSOKOŚĆ I WARUNKI WYNAGRADZANIA CZŁONKÓW ZESPOŁU AUDYTUJĄCEGO ORAZ EKSPERTÓW
I. Wysokość wynagrodzenia brutto członków zespołu audytującego oraz ekspertów
AUDYT | STAWKA DZIENNA | STAWKA DZIENNA |
Pierwszy dzień audytu | 200 PLN | 150 PLN |
Drugi dzień i następne dni audytu | 150 PLN | 100 PLN |
II. Warunki wynagradzania audytorów i ekspertów:
1) przeprowadzenie czynności audytowych w MJE obejmujące weryfikację zgodności przedstawionej przez MJE dokumentacji ze stanem faktycznym;
2) zweryfikowanie podjętych działań korygujących wynikających ze sporządzonych kart niezgodności;
3) sporządzenie sprawozdania potwierdzającego przeprowadzenie audytu, w którym brali udział;
4) wynagrodzenie jest naliczane za liczbę dni, w których audytor lub ekspert rzeczywiście uczestniczył w audycie;
5) potwierdzeniem wykonania przez audytorów i ekspertów zadań objętych audytem jest podpisanie przez wszystkich audytorów i ekspertów odpowiedniego sprawozdania z audytu dotyczącego uznania, potwierdzenia uznania, zmiany zakresu uznania, odnowienia uznania lub audytu dodatkowego.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00