Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-01-18
Wersja aktualna od 2017-01-18
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI
MORSKIEJ1)
z dnia 15 marca 2013 r.
w sprawie wymagań w zakresie sprawności psychicznej i fizycznej kandydatów na członków personelu lotniczego oraz członków personelu lotniczego i kandydatów na członków personelu pokładowego oraz członków personelu pokładowego
z dnia 15 marca 2013 r. (Dz.U. z 2013 r., poz. 373)
t.j. z dnia 11 stycznia 2016 r. (Dz.U. z 2016 r., poz. 48)
t.j. z dnia 18 stycznia 2017 r. (Dz.U. z 2017 r., poz. 117)
Na podstawie art. 104 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2016 r. poz. 605, 904, 1361 i 1948 oraz z 2017 r. poz. 60) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Wymagania w zakresie sprawności psychicznej i fizycznej] 1. Wymagania w zakresie sprawności psychicznej i fizycznej dla:
1) pilota samolotowego zawodowego,
2) pilota samolotowego liniowego,
3) pilota samolotowego w załodze wieloosobowej,
4) pilota śmigłowcowego zawodowego,
5) pilota śmigłowcowego liniowego,
6) pilota sterowcowego zawodowego,
7) pilota pionowzlotu zawodowego,
8) pilota pionowzlotu liniowego
– określa Podczęść B Sekcja 2 załącznika IV do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1178/2011 z dnia 3 listopada 2011 r. ustanawiającego wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie cywilnym zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz. Urz. UE L 311 z 25.11.2011, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem (UE) nr 1178/2011”, jako wymagania zdrowotne dla klasy 1.
2. Wymagania w zakresie sprawności psychicznej i fizycznej dla:
1) pilota samolotowego,
2) pilota śmigłowcowego,
3) pilota sterowcowego,
4) pilota pionowzlotu,
5) pilota balonu wolnego,
6) pilota szybowcowego
– określa Podczęść B Sekcja 2 załącznika IV do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1178/2011, jako wymagania zdrowotne dla klasy 2.
2a. Wymagania w zakresie sprawności psychicznej i fizycznej dla:
1) pilota samolotowego rekreacyjnego,
2) pilota śmigłowcowego rekreacyjnego,
3) pilota szybowcowego rekreacyjnego,
4) pilota balonowego rekreacyjnego
– odpowiadają wymaganiom określonym w Dziale 4 w Podczęści B akceptowalnych sposobów potwierdzania spełnienia wymagań (AMC) oraz materiałów zawierających wytyczne (GM) do załącznika IV do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011 [1] .
3. Wymagania w zakresie sprawności psychicznej i fizycznej dla członków personelu pokładowego określa Podczęść C Sekcja 2 załącznika IV do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011.
§ 2.[Wymagania w zakresie sprawności psychicznej i fizycznej dla pilota wiatrakowcowego] 1. Wymagania w zakresie sprawności psychicznej i fizycznej dla pilota wiatrakowcowego zawodowego odpowiadają wymaganiom zdrowotnym dla klasy 1 określonym w Podczęści B Sekcja 2 załącznika IV do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011.
2. Wymagania w zakresie sprawności psychicznej i fizycznej dla pilota wiatrakowcowego oraz radiooperatora pokładowego odpowiadają wymaganiom zdrowotnym dla klasy 2 określonym w Podczęści B Sekcja 2 załącznika IV do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011.
§ 3.[Wymagania w zakresie sprawności psychicznej i fizycznej dla nawigatora lotniczego i mechanika pokładowego] Wymagania w zakresie sprawności psychicznej i fizycznej dla nawigatora lotniczego i mechanika pokładowego określa pkt 6.4.2–6.4.4 Załącznika 1 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, podpisanej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. poz. 212 i 214, z późn. zm.).
§ 4.[Wymagania w zakresie sprawności psychicznej i fizycznej dla kontrolera ruchu lotniczego oraz praktykanta - kontrolera ruchu lotniczego] Wymagania w zakresie sprawności psychicznej i fizycznej dla kontrolera ruchu lotniczego oraz praktykanta – kontrolera ruchu lotniczego określa podczęść B sekcja 2 załącznika IV do rozporządzenia Komisji (UE) 2015/340 z dnia 20 lutego 2015 r. ustanawiającego wymagania techniczne i procedury administracyjne dotyczące licencji i certyfikatów kontrolerów ruchu lotniczego zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008, zmieniającego rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 923/2012 i uchylającego rozporządzenie Komisji (UE) nr 805/2011 (Dz. Urz. UE L 63 z 06.03.2015, str. 1).
§ 5.[Wymagania w zakresie sprawności psychicznej i fizycznej dla dyspozytora lotniczego oraz mechanika lotniczego obsługi technicznej] Wymagania w zakresie sprawności psychicznej i fizycznej dla dyspozytora lotniczego oraz mechanika lotniczego obsługi technicznej odpowiadają wymaganiom dla osób ubiegających się o świadectwo kwalifikacji członka personelu lotniczego lub posiadających świadectwo kwalifikacji członka personelu lotniczego, o których mowa w § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 15 marca 2013 r. w sprawie wymagań w zakresie sprawności psychicznej i fizycznej osób ubiegających się o świadectwo kwalifikacji członka personelu lotniczego lub posiadających świadectwo kwalifikacji członka personelu lotniczego (Dz. U. z 2016 r. poz. 172 i 1736).
§ 6.[Stosowanie przepisów rozporządzenia] Przepisy rozporządzenia stosuje się również do kandydatów na członków personelu lotniczego na specjalności, o których mowa w § 1 ust. 1–2a i § 2–5, oraz do kandydatów na członków personelu pokładowego.
§ 7.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.2)
1) Obecnie działem administracji rządowej - transport kieruje Minister Infrastruktury i Budownictwa, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Budownictwa (Dz. U. poz. 1907 i 2094).
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie wymagań w zakresie sprawności psychicznej i fizycznej osób ubiegających się o licencje członka personelu lotniczego albo posiadających licencje członka personelu lotniczego (Dz. U. Nr 167, poz. 1627), które zgodnie z art. 1 pkt 65 lit. c w związku z art. 20 ustawy z dnia 30 czerwca 2011 r. o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 170, poz. 1015) utraciło moc z dniem 18 września 2011 r.
[1] Akceptowalne sposoby potwierdzania spełnienia wymagań (AMC) oraz materiały zawierające wytyczne (GM) do załącznika IV Część – MED do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1178/2011 zostały ogłoszone w załączniku nr 2 do wytycznych Nr 16 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 15 października 2014 r. w sprawie ogłoszenia akceptowalnych sposobów potwierdzania spełnienia wymagań oraz materiałów zawierających wytyczne do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1178/2011 (Dz. Urz. ULC poz. 70).